DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Nuutu - 31.01.23 - klo:20:58
246tkm ajettu 1.6tdi DSG7 hävitti syksyllä kaikki vaihteet ja vika saatiin korjattua vaihtamalla mekatroniikan korjaussarja. Kaksi kuukautta ilman ongelmia ja laatikko tuntui muutenkin toimivan fiksummin. Nyt muutama viikko takaperin alkoi satunnaisesti parittomat vaihteet hävitä kesken ajon. Vikatilassa ajaessa 2, 4 ja 6 toimii käsin vaihtamalla, mutta automaatti ei löydä pienempää tai isompaa vaihdetta. Uudelleen käynnistäminen nollaa vian.

Auto kävi tänään pajalla ja tuomiona jumittua 5-7 vaihteen siirtäjä, jota sai kaksin käsin vääntää jotta liikkui. Vikakoodi P073A myös tuohon viittaisi. Tuon vaihtaminen vaatii siis laatikon irroittamisen ja avaamisen, eikä voi poissulkea etteikö myös kytkin ja mekatroniikka silti menisi samalla vaihtoon. Hinta arvio enemmän kuin auton arvo,  onko tuolle mitään vaihtoehtoa vai onko helpompi laittaa paaliin?

Tuo on huono yhtälö kyllä.
Varosahaussa näyttäisi olevan muutama laatikko 1500-2000e +-200tkm ajettu eli voi olla samat viat. Et kertonut että onko mk2 vai mk3 ocu, epäilen että mk2. Tietysti jos tekee tuon korjaussarja huollon ja tarkistaa tuon vivuston yms. samalla.

Tuohonhan käy myös audin a3 1.6tdi laatikko tjms. vastaavassa kone+laatikko combosta. Omaan vastaavaan 2010 1.6tdi ocuun saman tyyppisillä vioilla 280tkm kohdalla laitettiin a3 laatikko oliko joku 150tkm ajettu ja ocun mekatroniikka 30tkm ajettu. Sattui löytymään serkun varastosta Kokkolassa.

Ainahan kannattaa kysyä noista firmoista jotka korjaa DSG-laatikoita voihan siellä olla ns. valmista laatikkoa nurkissa. Tai mitä korjaus maksaa.

Nuutu

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 01.02.23 - klo:10:41
Tuo on huono yhtälö kyllä.
Varosahaussa näyttäisi olevan muutama laatikko 1500-2000e +-200tkm ajettu eli voi olla samat viat. Et kertonut että onko mk2 vai mk3 ocu, epäilen että mk2. Tietysti jos tekee tuon korjaussarja huollon ja tarkistaa tuon vivuston yms. samalla.

Tuohonhan käy myös audin a3 1.6tdi laatikko tjms. vastaavassa kone+laatikko combosta. Omaan vastaavaan 2010 1.6tdi ocuun saman tyyppisillä vioilla 280tkm kohdalla laitettiin a3 laatikko oliko joku 150tkm ajettu ja ocun mekatroniikka 30tkm ajettu. Sattui löytymään serkun varastosta Kokkolassa.

Ainahan kannattaa kysyä noista firmoista jotka korjaa DSG-laatikoita voihan siellä olla ns. valmista laatikkoa nurkissa. Tai mitä korjaus maksaa.

Tosiaan siis 2012 mallinen mk2. Käytetyn laatikon vaihto töineen alkaa lähennellä jo auton arvoa, varsinkin kun ei varmuutta meneekö mekatroniikka jokatapauksessa vaihtoon. Pahimmassa tapauksessa siis korjaaminen maksaa enemmän kuin auton arvo on ehjänä. Paali tai varaosiksi taitaa siis lähteä.

jt

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 01.02.23 - klo:10:41
Varosahaussa näyttäisi olevan muutama laatikko 1500-2000e +-200tkm ajettu eli voi olla samat viat. Et kertonut että onko mk2 vai mk3 ocu, epäilen että mk2. Tietysti jos tekee tuon korjaussarja huollon ja tarkistaa tuon vivuston yms. samalla.
Tuossa yksi vaihtoehto mistä voi löytää lootan, Hellsten Gears Ruotsista, myyvät peruskorjattuja lootia 2:n vuoden takuulla ja käytettyjä myös, mainostavat olevansa Pohjoismaiden isoin toimija. Webbisivut löytyvät myös Suomeksi ja FI rekisterinumerolla haku: 
http://www.hellstenvaxellador.se/fi-FI
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

JSET

Lainaus käyttäjältä: rate - 27.01.23 - klo:08:48
Nyt on yksi 800km reissu huollossa käynnin jälkeen tehty ja laatikko toimi moitteettomasti.
Jännityksellä odottelen miten toimii jatkossa.

Minulla täsmälleen samat oireet -18 vuoden Superbissa. Mitä tekivät huollossa? Onko toiminut tuon jälkeen?

Parin päivän päästä menossa tarkempiin tutkimuksiin oma auto...

Harwey

#3124
Tere,

En heti löytänyt sopivaa tapausta täältä - onko muille tullut vastaan. Kyseessä Passat 2016 variant B8 ja onkos tuo nyt DSG6 sitten tuossa. DSG öljyt vaihdettu ajallaan ja tehnyt samaa oli uudet tai vanhat öljyt. Kilsoja 215tkm. Kytkin alkuperäinen. Vaihteiston laakerit vaihdettu jossain 140tkm. Tämä ongelma esiintynyt ensimmäisen kerran jossain 160 tkm tai erittäin harvoin ennen sitä (luokkaa kerran vuodessa).

Itse ongelma on se, että kun yön yli lähtee ensimmäisen kerran liikkeelle - ei väliä onko ykkönen vai pakki niin veto loppuu nykäyksellä ja sen jälkeen hetken päästä jatkuu. Useimmiten vain ensimmäisen kerran kun autoa liikutetaan hieman pidemmän seisomisen jälkeen (yön yli) niin ensimmäinen liikkeelle lähtö on melkein poikkeuksetta tuollainen.
Kun jarrun nostaa niin auto kyllä lähtee liikkeelle mutta ikäänkuin joku tiputtaisi vaihteen / vedon pois ja kytkisi sen sitten uudelleen samantein - noin 2-3s viiveellä

Muuten ei ole mitään ihmetyksiä sinänsä toiminnassa eikä mitään herjoja missään.

Voiko tuo olla kytkimestä johtuvaa? Tuota teki hyvin satunnaisesti jo ennen 200tkm, mutta nyt ruvennut olemaan oikeastaan joka lähdössä (siis päivän ensimmäisessä).
Tuon voi estää siten, että päästää jarrun rauhallisesti ikään kuin "Luistattaen" ähdössä niin ko. ongelmaa minusta ei ole.

ophaa

Meillä alkanut tehdä samaa satunnaisesti, ajettu nyt 168 tkm. Kiinnostaisi myös tietää, mikä voisi olla syynä.

o.b.

Kannattaa kokeilla laatikon ja kytkimien sopeutukset VCDS:llä.

Harwey

Kiitos,

OBDEleven löytys itteltä PRO lisenssillä - mahtasko onnistua sillä? Onko kellään kokemuksia?


anders123

Miksi Dsg 7 dq200  3. vaihde ei mennyt päälle 210 tkm ajetussa  Golf VII laatikossa , vuosimalli 2013.

Vastaus vikakodiin P2832: 

“Rautamassahilsettä” kaikissa vaihteensiirtäjissä,  mutta 1 - 3 ja 5 - 7 vaihteensiirtäjissä oli enemmän.  Taitaa olla normaalia kulumaa 200 000 km  ajetussa laatikossa. Voisi my olla poskilaakerista tai -laakereista ja hammasrattaista irronnutta rautahiukkasta?.  Mutta haitanneeko?  Nyt ovat sensorit puhtaat ja meka paikallaan.  Laatikko toimii kuten uutena.

Mitä sanoi OBDeleven?
Löysi vikakoodin P283200.   Vaihteensiirtäjän paikkatieto ei ollut ehkä hyväksyttävissä rajoissa mekan ohjelmassa?  Toivoin, että vika olisi mekassa, niin olisi ollut vielä taloudellista ajoa edessäpäin kohtuu hintaan.

Kolmosvaihteen siirtäjän sijainti näkyi live-datassa - 6,95 mm ja nyt puhdistuksen jälkeen 8,91 mm.   Olisinpa tiennyt tuon tavoitearvon jo alkuvaiheessa, niin olisiko se johdattanut minut ilman mekan irrottamista oikeaan diagnoosiin? No, tallin seinällä on  nyt muistona avaamisesta T10407 erikoisavain.

Oppia ikä kaikki. 
OBDeleven on toimiva laite, jonka live-data kertoo mekatroniikan, kytkimien ja vaihdelaatikon tapahtumista hyvin seikkaperäisesti, kunhan opiskelee.  Ensimmäinen  “elevenin” live-datan avaus oli noin 200 riviä  tekstien sekamelskaa.  Netistä löysin lopulta live-data taulukot, joissa oli snapshot'teja vikatilanteista.  Kaksi viimeistä vikaa on snapshot'attu mekan muistiin kellon tarkasti. 
Lisäksi on paljon livetietoa kytkimien ja vaihteen siirtäjien asennoista ja magneettiventtiilien toiminnoista.  Myös hydrauliikan paineen voi seurata ja pumppaus tiheyden, tässä paine pysyi pari minuuttia laskien 59 barista 42 bar-iin

Yritin keskittyä seuraamaan vaihteen siirtäjien toimintaa. Kätevästi ne ilmoittivat sijaintinsa 0,01 mm tarkkuudella.
Esim:    Otat live-dataan “Actual”  haun ja valitset Gearpostioner A actual position ja myös B,C ja D siirtäjät.  Lukuarvoja voit verrata Commanded position  -arvoihin, jotka olivat vain suuntaa antavia.   Luvuista pystyy hyvin seuraamaan mikä vaihde on päällä ja mikä on seuraavaksi pyydetty vaihtamaan.

Mitäkö opin?  Jos autolla on ajettu yli 200 tkm  niin vaihdelaatikko ja mekatroniikka ovat loppuu  kuluneita, mikäli alkaa vikaa pukkaamaan.  OBDeleveniä voisi käyttää uuden laatikon sopeuttamiseen ja sen tarkkailuun.  Vanhan laatikon tutkiminen taisi olla ajanhukkaa, mutta oppia ikä kaikki.

Anders

ps
Mistä löytyis tavoiarvot vaihteen siirtäjille jos joku niitä sattuiis tarvitseen? Ohjelman sisäiset command'it eivät ollene ajantasalla  ;)
Antero
------------------
MB w123 300D    -82

jsx

Autona -17 A3 2.0 tfsi (140kW) quattro eli vaihteistona DQ381 (ajettu nyt 134tkm). Autooni tehtiin n. kuukausi sitten vaihteiston ohjelmistopäivitys , joka oli tälle autolle kampanjana (Audilla 34L4, kampanja tuli joskus syksyllä aktiiviseksi). Nyt sitten tuli keltainen ratas mittaristoon tekstillä "Gearbox Malfunction: You can continue driving in D until engine off". Syttyi ekan kerran tasaisessa ajossa n. 50km ajon jälkeen eli ei edes ihan kylmänä. Obdeleven sanoi:
"P0C2900 - Auxiliary Transmission Fluid Pump Driver Circuit Performance static"
Nollasin ja varoitusvalo palasi takaisin kilsan ajon ja tunnin pysäköinnin jälkeen heti jo P:llä ollessa, joten lienee aktiivinen vika. Viittaisi siis kai apuöljypumppuun, jonka varmaan ei ajon aikana edes pitäisi tehdä mitään (?). Toki jos vika korjaantuisi pumpun vaihdolla, niin kustannukset ehkä pysyisi vielä järkevänä (jos se edes on erikseen vaihdettava osa). Vaihteisto kuitenkin toimii ihan normaalisti minun mielestäni.

Hiukan jää kuitenkin mietityttämään tuo ohjelmistopäivityshomma, kun tuli niin sopivasti. Voi toki olla ettei oikeasti liity tähän vikaan. Mutta jotain ongelmiahan siinä on taustalla, jos melkein 6-vuotiaaseen autoon tuodaan kampanjana vaihteiston ohjelmistopäivitys. Kansainvälisiltä foorumeilta aiemmin jostain löysin, että tämä olisi ollut päivitys jolla nimenomaan on tarkoitus tuoda esiin jonkinlainen tyyppivika. Tuli vissiin kampanjana ainoastaan 2017-2018 valmistetuille A3 quattrolle, S3:lle ja Golf R:lle (en tiedä koskeeko edes kaikkia autoja noilta vuosilta vai joitain tiettyjä valmistuseriä). Mahtaako olla täällä kellään kokemuksia aiheesta?

Korjaamoajan sain perjantaille, katotaan mikä siellä on tuomio. Mutta lähtökohtaisesti tietysti Audi centerin huolto + vaihteistovika kuulostaa kalliilta yhdistelmältä, joten täytyy nyt vähän selvitellä itsekin asioita...
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17 -> e-tron 50 -20

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jsx - 28.02.23 - klo:10:20
Autona -17 A3 2.0 tfsi (140kW) quattro eli vaihteistona DQ381 (ajettu nyt 134tkm). Autooni tehtiin n. kuukausi sitten vaihteiston ohjelmistopäivitys , joka oli tälle autolle kampanjana (Audilla 34L4, kampanja tuli joskus syksyllä aktiiviseksi). Nyt sitten tuli keltainen ratas mittaristoon tekstillä "Gearbox Malfunction: You can continue driving in D until engine off". Syttyi ekan kerran tasaisessa ajossa n. 50km ajon jälkeen eli ei edes ihan kylmänä. Obdeleven sanoi:
"P0C2900 - Auxiliary Transmission Fluid Pump Driver Circuit Performance static"
Nollasin ja varoitusvalo palasi takaisin kilsan ajon ja tunnin pysäköinnin jälkeen heti jo P:llä ollessa, joten lienee aktiivinen vika. Viittaisi siis kai apuöljypumppuun, jonka varmaan ei ajon aikana edes pitäisi tehdä mitään (?). Toki jos vika korjaantuisi pumpun vaihdolla, niin kustannukset ehkä pysyisi vielä järkevänä (jos se edes on erikseen vaihdettava osa). Vaihteisto kuitenkin toimii ihan normaalisti minun mielestäni.

Hiukan jää kuitenkin mietityttämään tuo ohjelmistopäivityshomma, kun tuli niin sopivasti. Voi toki olla ettei oikeasti liity tähän vikaan. Mutta jotain ongelmiahan siinä on taustalla, jos melkein 6-vuotiaaseen autoon tuodaan kampanjana vaihteiston ohjelmistopäivitys. Kansainvälisiltä foorumeilta aiemmin jostain löysin, että tämä olisi ollut päivitys jolla nimenomaan on tarkoitus tuoda esiin jonkinlainen tyyppivika. Tuli vissiin kampanjana ainoastaan 2017-2018 valmistetuille A3 quattrolle, S3:lle ja Golf R:lle (en tiedä koskeeko edes kaikkia autoja noilta vuosilta vai joitain tiettyjä valmistuseriä). Mahtaako olla täällä kellään kokemuksia aiheesta?

Korjaamoajan sain perjantaille, katotaan mikä siellä on tuomio. Mutta lähtökohtaisesti tietysti Audi centerin huolto + vaihteistovika kuulostaa kalliilta yhdistelmältä, joten täytyy nyt vähän selvitellä itsekin asioita...

Eikös tällä palstalla joku kertonut että oli Audi S3 laatikkoon tehty päivitys ja oli hajonnut jo asentajan tekemällä koeajolenkillä niin oli saanut uuden laatikon täydellä vastaantulolla. Jos nyt oikein muistelen niin siinä oli myös öljypumppuun liittyvä ongelma.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 28.02.23 - klo:12:13
Eikös tällä palstalla joku kertonut että oli Audi S3 laatikkoon tehty päivitys ja oli hajonnut jo asentajan tekemällä koeajolenkillä niin oli saanut uuden laatikon täydellä vastaantulolla. Jos nyt oikein muistelen niin siinä oli myös öljypumppuun liittyvä ongelma.

Tässä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=51576.msg780839#msg780839

Eli heti reklamoimaan tuosta merkkihuoltoon niin parhaimmassa tapauksessa saat kokonaan uuden laatikon autoon.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jsx

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 28.02.23 - klo:12:16
Tässä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=51576.msg780839#msg780839

Eli heti reklamoimaan tuosta merkkihuoltoon niin parhaimmassa tapauksessa saat kokonaan uuden laatikon autoon.
Kiitos linkistä! Vastaavalta päivityshommalta tosiaan vaikuttaa. Merkkarille aika varattuna perjantaiksi, katotaan miten tässä edetään. Autohan on minulla ollut uudesta asti ja kaikki huollot tehty merkkarilla ohjelman mukaan, joten niiden puolesta ei voi olla sanomista.
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17 -> e-tron 50 -20

Haldex

Lainaus käyttäjältä: jsx - 28.02.23 - klo:10:20
Autona -17 A3 2.0 tfsi (140kW) quattro eli vaihteistona DQ381 (ajettu nyt 134tkm). Autooni tehtiin n. kuukausi sitten vaihteiston ohjelmistopäivitys , joka oli tälle autolle kampanjana (Audilla 34L4, kampanja tuli joskus syksyllä aktiiviseksi). Nyt sitten tuli keltainen ratas mittaristoon tekstillä "Gearbox Malfunction: You can continue driving in D until engine off". Syttyi ekan kerran tasaisessa ajossa n. 50km ajon jälkeen eli ei edes ihan kylmänä. Obdeleven sanoi:
"P0C2900 - Auxiliary Transmission Fluid Pump Driver Circuit Performance static"
Nollasin ja varoitusvalo palasi takaisin kilsan ajon ja tunnin pysäköinnin jälkeen heti jo P:llä ollessa, joten lienee aktiivinen vika. Viittaisi siis kai apuöljypumppuun, jonka varmaan ei ajon aikana edes pitäisi tehdä mitään (?). Toki jos vika korjaantuisi pumpun vaihdolla, niin kustannukset ehkä pysyisi vielä järkevänä (jos se edes on erikseen vaihdettava osa). Vaihteisto kuitenkin toimii ihan normaalisti minun mielestäni.

Hiukan jää kuitenkin mietityttämään tuo ohjelmistopäivityshomma, kun tuli niin sopivasti. Voi toki olla ettei oikeasti liity tähän vikaan. Mutta jotain ongelmiahan siinä on taustalla, jos melkein 6-vuotiaaseen autoon tuodaan kampanjana vaihteiston ohjelmistopäivitys. Kansainvälisiltä foorumeilta aiemmin jostain löysin, että tämä olisi ollut päivitys jolla nimenomaan on tarkoitus tuoda esiin jonkinlainen tyyppivika. Tuli vissiin kampanjana ainoastaan 2017-2018 valmistetuille A3 quattrolle, S3:lle ja Golf R:lle (en tiedä koskeeko edes kaikkia autoja noilta vuosilta vai joitain tiettyjä valmistuseriä). Mahtaako olla täällä kellään kokemuksia aiheesta?

Korjaamoajan sain perjantaille, katotaan mikä siellä on tuomio. Mutta lähtökohtaisesti tietysti Audi centerin huolto + vaihteistovika kuulostaa kalliilta yhdistelmältä, joten täytyy nyt vähän selvitellä itsekin asioita...

Joo antoivat mulle tosiaan uuden laatikon niin älä ihmeessä itse maksa mitään ennen kun homma selvitetty merkkarilla.

Harmittavaa, että edelleen tunkevat tota samaa päivitystä toimiviin autoihin vaikka tietävät, että se hajottaa paikkoja...
Audi S3 2018 Sedan

tturku

Superb -16 2.0TDI 190hp ja DSG6 laatikko alkoi pitämään yhtäkkiä 5 ja 6 vaihteella matalaa jurinaa, 1-4 vaihteilla ei kuulu mitään. 122tkm mittarissa. Olisiko jollain hajua mikä voisi olla? Onko 5 ja 6 vaihteet esim. samalla akselilla ja joku laakeri menossa? Muuten laatikko ja kytkin toimii ilman ongelmia.

Harwey

Lainaus käyttäjältä: Harwey - 16.02.23 - klo:14:31
Tere,

En heti löytänyt sopivaa tapausta täältä - onko muille tullut vastaan. Kyseessä Passat 2016 variant B8 ja onkos tuo nyt DSG6 sitten tuossa. DSG öljyt vaihdettu ajallaan ja tehnyt samaa oli uudet tai vanhat öljyt. Kilsoja 215tkm. Kytkin alkuperäinen. Vaihteiston laakerit vaihdettu jossain 140tkm. Tämä ongelma esiintynyt ensimmäisen kerran jossain 160 tkm tai erittäin harvoin ennen sitä (luokkaa kerran vuodessa).

Itse ongelma on se, että kun yön yli lähtee ensimmäisen kerran liikkeelle - ei väliä onko ykkönen vai pakki niin veto loppuu nykäyksellä ja sen jälkeen hetken päästä jatkuu. Useimmiten vain ensimmäisen kerran kun autoa liikutetaan hieman pidemmän seisomisen jälkeen (yön yli) niin ensimmäinen liikkeelle lähtö on melkein poikkeuksetta tuollainen.
Kun jarrun nostaa niin auto kyllä lähtee liikkeelle mutta ikäänkuin joku tiputtaisi vaihteen / vedon pois ja kytkisi sen sitten uudelleen samantein - noin 2-3s viiveellä

Muuten ei ole mitään ihmetyksiä sinänsä toiminnassa eikä mitään herjoja missään.

Voiko tuo olla kytkimestä johtuvaa? Tuota teki hyvin satunnaisesti jo ennen 200tkm, mutta nyt ruvennut olemaan oikeastaan joka lähdössä (siis päivän ensimmäisessä).
Tuon voi estää siten, että päästää jarrun rauhallisesti ikään kuin "Luistattaen" ähdössä niin ko. ongelmaa minusta ei ole.


Tähän jatkona niin tein OBD11:llä niin vaihteiston perusasetuksen (basic setting) sekä sitten perään calibration of synchro points of transmission.

Kummatkin meni läpi onnistuneesti sekä testin aikana selvästi vaihteistossa kolisteli ja tapahtui.

Lopputulos on että kokonaisuutena vaihtesto toimii paljon paljon pehmeämmin ja vaihtaa nätimmin. Ikävä kyllä täysin ei poistunut alkuperäinen ongelma ensimmäisen lähdön "vedon pois putoamisesta". Meniköhän päivä vai kaksi kun se alkoi uudelleen.

Muita ajatuksia mistä voisi johtua?

M_M

Lainaus käyttäjältä: Harwey - 14.03.23 - klo:08:32
Lopputulos on että kokonaisuutena vaihtesto toimii paljon paljon pehmeämmin ja vaihtaa nätimmin. Ikävä kyllä täysin ei poistunut alkuperäinen ongelma ensimmäisen lähdön "vedon pois putoamisesta". Meniköhän päivä vai kaksi kun se alkoi uudelleen.

Muita ajatuksia mistä voisi johtua?

Saattaapi olla remontin tarpeessa. Mulla oli kauan sitten ajossa vm 2007 DSG6 jossa oli vähän vastaavaa pulmaa, tosin niin päin että ongelma paheni kun loota oli lämmennyt. Liikennevaloista lähtiessä kytkin otti kiinni ja auto nytkähti liikkeelle, mutta sitten veto katkesi kokonaan palatakseen heti takaisin nykäisemällä.

Lootan sopeuttamisella se toimi aina hetken paremmin, mutta vasta kytkinpaketin vaihto korjasi ongelman pysyvästi. Vastaavaa on aika monesti raportoitu, sopeuttamisella saa viallisen laatikon toimimaan paremmin mutta apu on vain hetkellinen.

Jotain remppaa se mahdollisesti siis vaatii, kun kerran sopeutus toi vain tilapäistä apua.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

gunman

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 01.03.23 - klo:06:18
Harmittavaa, että edelleen tunkevat tota samaa päivitystä toimiviin autoihin vaikka tietävät, että se hajottaa paikkoja...

Tuo päivitys ei itsessään hajota mitään, vaan se paljastaa mahdollisesti laatikossa jo olemassa olevan vian.
Päivitys tiputtaa jotain raja-arvoja liittyen lisä hydraulipumpun paineisiin. Jos pumppu on löysällä, tuon päivityksen jälkeen
siitä pomppaa vikakoodi.

Jos pumppu on löysällä, mutta mitään ei ole irti, vaihtavat pumpun kiinnityksineen.
Jos yksikin pumpun kiinnityspulteista on irti, menee koko aski vaihtoon.

Minulla oli harmikseni pumppu vaan löysällä ilman ilto-osia. En saanut uutta askia.  ;D
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Arde

Lainaus käyttäjältä: Harwey - 14.03.23 - klo:08:32

Tähän jatkona niin tein OBD11:llä niin vaihteiston perusasetuksen (basic setting) sekä sitten perään calibration of synchro points of transmission.

Kummatkin meni läpi onnistuneesti sekä testin aikana selvästi vaihteistossa kolisteli ja tapahtui.

Osaatko tarkemmin kertoa mistä valikosta teit perusasetuksen, oliko valmis valinta tms?
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Harwey

Lainaus käyttäjältä: Arde - 14.03.23 - klo:11:31
Osaatko tarkemmin kertoa mistä valikosta teit perusasetuksen, oliko valmis valinta tms?

Minä löysin ne valmiiden ohjelmien joukosta "KORJAAMO" valikon alta. Sieltä nappasin käyntiin, en tutkinut mistään mahdollisuuksia mennä vinoon, mutta ei ainakaan omassa mitään huonontunut.

rate

Lainaus käyttäjältä: rate - 27.01.23 - klo:08:48
Nyt on yksi 800km reissu huollossa käynnin jälkeen tehty ja laatikko toimi moitteettomasti.
Jännityksellä odottelen miten toimii jatkossa.
No eihän se laatikko toiminut, eilen vaihdettiin mekatroniikan ohjausyksikkö, toivottavasti nyt toimii.
Oma osuus kustannuksista oli vajaa 300,
Passat variant 2.0 TDI 2018
Beetle 1.2 TSI 2012
Kupla 1303S 1974

kon

Lainaus käyttäjältä: rate - 24.03.23 - klo:07:42
No eihän se laatikko toiminut, eilen vaihdettiin mekatroniikan ohjausyksikkö, toivottavasti nyt toimii.
Oma osuus kustannuksista oli vajaa 300,

Pörhö ehdotti samaan vikaan samaa korjausta. Korjaantuiko ohjausyksikön vaihdolla? Onko tullut kokeiltua pitempää matkaa? Itsellä vika tulee päälle 150-200km yhtäjaksoisen ajon jälkeen.

Mietinnässä vaihtaako Pörhön ehdottaman ohjausyksikön vai yrittäisikö löytää korjaamon vikakoodin ilmoittaman asentoanturin vaihtoon.

rate

Lainaus käyttäjältä: kon - 29.03.23 - klo:19:53
Pörhö ehdotti samaan vikaan samaa korjausta. Korjaantuiko ohjausyksikön vaihdolla? Onko tullut kokeiltua pitempää matkaa? Itsellä vika tulee päälle 150-200km yhtäjaksoisen ajon jälkeen.

Mietinnässä vaihtaako Pörhön ehdottaman ohjausyksikön vai yrittäisikö löytää korjaamon vikakoodin ilmoittaman asentoanturin vaihtoon.
Ensimmäisen pitemmän reissun toimi moitteetomasti, tosin ei se aiemminkaan joka kerta pidemmällä matkallakaan mennyt häiriötilaan
Passat variant 2.0 TDI 2018
Beetle 1.2 TSI 2012
Kupla 1303S 1974

tturku

Lainaus käyttäjältä: tturku - 09.03.23 - klo:09:42
Superb -16 2.0TDI 190hp ja DSG6 laatikko alkoi pitämään yhtäkkiä 5 ja 6 vaihteella matalaa jurinaa, 1-4 vaihteilla ei kuulu mitään. 122tkm mittarissa. Olisiko jollain hajua mikä voisi olla? Onko 5 ja 6 vaihteet esim. samalla akselilla ja joku laakeri menossa? Muuten laatikko ja kytkin toimii ilman ongelmia.
Tähän päivitys, auto ollut Helkamalla tutkittavana ja hutkittavana, Laatikko mikitettiin, ja ajeltiin ja nauhoitettiin ääniä. Öljyt vaihdettiin ja vajaa 15tkm ajetuista öljyistä ei löytynyt mitään erikoista. ,,änet samat uusilla öljyillä eli diagnoosi alkavaa laakerivauriota. Jatketun takuukyselyn vastaus, että tehdas tulisi 50% työstä ja uudesta laatikosta vastaan, maksettavaa jäisi 4800,....
VMK Service tarjoiais laakerien vaihdon 1600,. Muilla kokemuksia VMK servicestä?

fixed


Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: tturku - 09.06.23 - klo:09:44
Tähän päivitys, auto ollut Helkamalla tutkittavana ja hutkittavana, Laatikko mikitettiin, ja ajeltiin ja nauhoitettiin ääniä. Öljyt vaihdettiin ja vajaa 15tkm ajetuista öljyistä ei löytynyt mitään erikoista. ,,änet samat uusilla öljyillä eli diagnoosi alkavaa laakerivauriota. Jatketun takuukyselyn vastaus, että tehdas tulisi 50% työstä ja uudesta laatikosta vastaan, maksettavaa jäisi 4800,....
VMK Service tarjoiais laakerien vaihdon 1600,. Muilla kokemuksia VMK servicestä?
Meillä kävi auto vmk servicellä mekatroniikan korjauksessa. Homma hoidettiin hyvin, halvalla ja  nopeasti. Tuntui olevan todella paljon tietoa ainakin ekatroniikasta. Suosittelen.
PASSAT GTE VM. 2020

eranta

Oma DSG7 korjattiin tammikuussa Mehuli Motorsportissa.
www.mehuli.fi

Edulllisesti ja nopeasti tekivät, bonuksena kiva Audi A3 lelu korjauksen/huollon ajaksi, Erikoismoottori.fi markkinointikalustoa, E85:lla kulkee ja kuulemma hiukan vajaa 300 kaakkia, ainakin oli talvella, tiedä sitten on nälkä kasvanut sen jälkeen...

Jälkikäteen juttelin myös Avantin Auto:ssa, niin ois hekin mekatroniikan korjanneet.

Molemmat turunseudulla, Mehuli Raisiossa ja Avantin Auto Liedossa/Avantissa ohikulkutien varressa.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

rautiainen

Minulla on Golf askilla DQ381. Ajettu vain 84 tkm. Volkkarilta tuli korjauskampanja 34K1. Nyt auto on pajalla ainakin 3 päivää. Öljypumppu pitää kuulemma vaihtaa päivityksen jälkeen.

Löysin googlella tällaista selitystä.
- The issue seems to be with an oil pump shaft within the 'start/stop' system that can break without warning and destroy the transmission.
- The software update is to add diagnostic checks on the status of the pump and flag an issue before it causes anything terminal.

Olisiko foorumin jäsenillä mahdollisesti käsitystä, onko jotakin vahinkoa jo päässyt syntymään askille vai onko tämä varmuustoimenpide?


rautiainen

Lainaus käyttäjältä: rautiainen - 15.06.23 - klo:11:04
Minulla on Golf askilla DQ381. Ajettu vain 84 tkm. Volkkarilta tuli korjauskampanja 34K1. Nyt auto on pajalla ainakin 3 päivää. Öljypumppu pitää kuulemma vaihtaa päivityksen jälkeen.

Löysin googlella tällaista selitystä.
- The issue seems to be with an oil pump shaft within the 'start/stop' system that can break without warning and destroy the transmission.
- The software update is to add diagnostic checks on the status of the pump and flag an issue before it causes anything terminal.

Olisiko foorumin jäsenillä mahdollisesti käsitystä, onko jotakin vahinkoa jo päässyt syntymään askille vai onko tämä varmuustoimenpide?

Nyt tuli info, että vanhan öljypumpun kannen kiinnitysruuvit olivat irronneet. Maahantuojalta/tehtaalta kuulemma odotetaan vastausta, meneekö vaihteisto uusiksi. Eipä ajaessa ollut mitään erikoista huomannut...

ak72

Minkä vuosimallin Golf ja millä moottorilla? Omassa GTI:ssä sama loota eikä mitään kampanjaa ole tarjolla.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy