Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 09.07.17 - klo:16:47
a opel, b ruma...  ;D

Sitä toki, mutta kun sanottiin ettei ns. agregaatti-autoja mukamas olisi juuri olemassa, niin... Siis itse käytän tuota agregaatti-sanaa näistä, sillä sitähän se polttis siellä kyydissä on, sähköä tuottava aparaatti ja itse auton liikkuminen tapahtuu 100% sähköllä. Vähän siis kuin esim. laivoissa azipod-moottorit, isoilla dieseleillä jauhetaan vaan sähköä noiden sähkömoottorien käytettäväksi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

#331
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.07.17 - klo:08:39
Siis itse käytän tuota agregaatti-sanaa näistä, sillä sitähän se polttis siellä kyydissä on, sähköä tuottava aparaatti ja itse auton liikkuminen tapahtuu 100% sähköllä. Vähän siis kuin esim. laivoissa azipod-moottorit, isoilla dieseleillä jauhetaan vaan sähköä noiden sähkömoottorien käytettäväksi 8)

Voimalinjan perusrakenne ei ole sinällään tosiaan mikään uutuus. VR on käyttänyt samaa tekniikkaa dieselvetureissa jo 1950-luvun lopulta lähtien. Laivapuolella taitaa olla vielä reilusti kauemmin ollut käytössä, olihan panssarilaiva Väinämöisessäkin sellainen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TDiih

Nyt epäillään myös merssiä.

https://yle.fi/uutiset/3-9721835
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vwmies

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 13.07.17 - klo:20:29
Nyt epäillään myös merssiä.

https://yle.fi/uutiset/3-9721835

Niin, sylttytehdas eli toimittaja B. lienee sama. Tämä ei ole mikään besserwisser case, mutta kuten jo aivan alussa epäilinkin - ei ole vain VW joka on fuskannut, kiistänyt ja/tai valehdellut. Monen merkin disukoista on paljastunut softa, joka on joko säädellyt pakokaasupäästöjä testitilanteessa tai pahimmillaan lämpötilan laskettua hieman alle +20â,¬ on kytkenyt koko järjestelmän pois päältä.  :( :o
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 13.07.17 - klo:20:53
Niin, sylttytehdas eli toimittaja B. lienee sama. Tämä ei ole mikään besserwisser case, mutta kuten jo aivan alussa epäilinkin - ei ole vain VW joka on fuskannut, kiistänyt ja/tai valehdellut. Monen merkin disukoista on paljastunut softa, joka on joko säädellyt pakokaasupäästöjä testitilanteessa tai pahimmillaan lämpötilan laskettua hieman alle +20â,¬ on kytkenyt koko järjestelmän pois päältä.  :( :o

Mikä yllätys olisi vaikka olisi sovittu homma pienellä valmistajapiirillä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

yason

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.07.17 - klo:22:06
Mikä yllätys olisi vaikka olisi sovittu homma pienellä valmistajapiirillä?

Tai sitten se, että lainsäätäjät eivät vaan ymmärrä insinööritotuutta, että sitä mitä mitataan, sitä myös saadaan. Jos testisykli olisi alusta asti ollut realistinen, mahdollisuutta huijaamiseen ei olisi jäänyt.

Nyt kaikki autotehtaat ovat ensimmäiseksi miettineet, että miten optimoidaan moottori tuolle eurooppalaiselle standardisyklille ilman, että tuhotaan koko moottorin luonne. Ei varmaan ole vaikea kuvitella, että joka ikisessä yrityksessä on käynyt jo alkuvaiheessa pöydällä ajatus, että yksi mahdollisuus pärjätä testissä paremmin on tunnistaa tuo testisykli ja laittaa eculle suotuisammat parametrit käyttöön testin ajaksi.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: yason - 15.07.17 - klo:11:19
yksi mahdollisuus pärjätä testissä paremmin on tunnistaa tuo testisykli ja laittaa eculle suotuisammat parametrit käyttöön testin ajaksi.

Tai että autolla startista vain ne ekat X km on aina "testisykliä" ja sen jälkeen ihan mitä sattuu = erillistä testin tunnistavaa osuutta ei siis ole lainkaan = ei voida myöskään huijauksesta suoraan syyttää, "testisuunnittelusta" (vrt. verosuunnittelu) korkeintaan ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

passo_s

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 13.07.17 - klo:20:53
Niin, sylttytehdas eli toimittaja B. lienee sama. Tämä ei ole mikään besserwisser case, mutta kuten jo aivan alussa epäilinkin - ei ole vain VW joka on fuskannut, kiistänyt ja/tai valehdellut. Monen merkin disukoista on paljastunut softa, joka on joko säädellyt pakokaasupäästöjä testitilanteessa tai pahimmillaan lämpötilan laskettua hieman alle +20â,¬ on kytkenyt koko järjestelmän pois päältä.  :( :o
Olisi mukava lukea sitä EU pykälää jossa sallitaan että diesel moottorin suojelemiseksi pakokaasujärjestelmän takaisinkierrärystä ei tieyissä olosuhteissa tarvitse käyttää. Hyvin lobattu ja renu ainakin hyvin hyödyntää, ei ole tullut mitään sanktiota eikä sakkoa, ainoastaan pientä kohua :)

TDiih

Daimler kutsuu kolme miljoonaa diesel-autoa korjattavaksi
https://yle.fi/uutiset/3-9729655
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vwmies

Ja myös Audi kutsuu 5- ja 6-syl. disukoita takaisin pajalle päivityksiin.....

Mutta tässä on varsinainen uutispommi -  IMO ei ehkä aivan odottamaton.

Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien â€" sopivat myös dieseleiden päästöistä

http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005299246.html

KARTELLI Volkswagenin mukaan kartellissa olivat kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat.
Saksan autoteollisuus on ylläpitänyt kartellia keskenään jo 1990-luvulta lähtien, kertoo saksalaislehti Spiegel.

Yhtiöiden väliset salaiset sopimukset ovat koskeneet muun muassa tekniikkaa, kustannuksia ja alihankkijoita. Viime vuosina kartelli on pohtinut keskenään myös dieselautojen pakokaasujen puhdistusta.

Asia käy ilmi Spiegelin käsiinsä saamista dokumenteista, joiden mukaan Volkswagen-konserni on paljastanut kartellin itse saksalaisille kilpailuviranomaisille. Mikäli asia pitää täysin paikkansa, kyseessä voisi olla yksi Saksan historian suurimmista kartelleista.

Volkswagenin tekemän ilmoituksen mukaan kartellin osapuolina olisivat olleet kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat eli Volkswagen, Audi, Porsche, BMW ja Daimler.

Sopivat myös pakokaasujen puhdistuksesta

Spiegelin tietojen mukaan autonvalmistajat ovat 1990-luvulta lähtien muodostaneet jopa 60 työryhmää, joihin on osallistunut yli 200 yritysten työntekijää. Yhteisten sopimusten tarkoituksena oli mitätöidä yritysten välistä kilpailua.

Dramaattisin kartellissa sovittu tapaus on dieselautojen päästöskandaali. Yhtiöt ovat siis ilmeisesti sopineet yhdessä pakokaasujen puhdistusteknologiasta, joka puolestaan on luonut pohjan viime vuosina velloneelle päästöhuijausskandaalille.

Yhdessä sovittiin myös muun muassa avoautojen kattojen teknologiasta ja valittiin alihankkijoita.

Saksan kilpailuviranomaiset pääsivät perille kartellista Spiegelin tietojen mukaan viime kesänä. Tuolloin viranomaiset selvittelivät mahdollista teräksen hintoja koskevaa kartellia Volkswagenin tiloissa. Samalla löytyi kuitenkin todisteita muista mahdollisesti laittomista sopimuksista.

Vain kaksi viikkoa myöhemmin Volkswagen lähetti tunnustuksen viranomaisille. Myös Daimler ilmoittautui itse. Näin yritykset pyrkivät välttymään mahdollisilta sakoilta.

Autoyhtiöiden kurssit ovat laskeneet kartellisyytösten tultua julkisuuteen. Volkswagen on painunut jopa lähes viisi prosenttia, Daimler lähes kolme prosenttia ja BMW yli kolme prosenttia.

Päästöhuijausskandaaliin osallisina olleet yhtiöt ovat viime aikoina kutsuneet takaisin valtavia määriä autoja. Audi päivittää jopa 850 000 dieselauton ohjelmistot. Daimlerin kutsu puolestaan koskee yli kolmea miljoonaa autoa.

Taloussanomat

:o :o :o :o :o
Yritetään pärjätä.

esko

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.07.17 - klo:17:40
Ja myös Audi kutsuu 5- ja 6-syl. disukoita takaisin pajalle päivityksiin.....

Mutta tässä on varsinainen uutispommi -  IMO ei ehkä aivan odottamaton.

Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien â€" sopivat myös dieseleiden päästöistä

http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005299246.html

KARTELLI Volkswagenin mukaan kartellissa olivat kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat.
Saksan autoteollisuus on ylläpitänyt kartellia keskenään jo 1990-luvulta lähtien, kertoo saksalaislehti Spiegel.

Yhtiöiden väliset salaiset sopimukset ovat koskeneet muun muassa tekniikkaa, kustannuksia ja alihankkijoita. Viime vuosina kartelli on pohtinut keskenään myös dieselautojen pakokaasujen puhdistusta.

Asia käy ilmi Spiegelin käsiinsä saamista dokumenteista, joiden mukaan Volkswagen-konserni on paljastanut kartellin itse saksalaisille kilpailuviranomaisille. Mikäli asia pitää täysin paikkansa, kyseessä voisi olla yksi Saksan historian suurimmista kartelleista.

Volkswagenin tekemän ilmoituksen mukaan kartellin osapuolina olisivat olleet kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat eli Volkswagen, Audi, Porsche, BMW ja Daimler.

Sopivat myös pakokaasujen puhdistuksesta

Spiegelin tietojen mukaan autonvalmistajat ovat 1990-luvulta lähtien muodostaneet jopa 60 työryhmää, joihin on osallistunut yli 200 yritysten työntekijää. Yhteisten sopimusten tarkoituksena oli mitätöidä yritysten välistä kilpailua.

Dramaattisin kartellissa sovittu tapaus on dieselautojen päästöskandaali. Yhtiöt ovat siis ilmeisesti sopineet yhdessä pakokaasujen puhdistusteknologiasta, joka puolestaan on luonut pohjan viime vuosina velloneelle päästöhuijausskandaalille.

Yhdessä sovittiin myös muun muassa avoautojen kattojen teknologiasta ja valittiin alihankkijoita.

Saksan kilpailuviranomaiset pääsivät perille kartellista Spiegelin tietojen mukaan viime kesänä. Tuolloin viranomaiset selvittelivät mahdollista teräksen hintoja koskevaa kartellia Volkswagenin tiloissa. Samalla löytyi kuitenkin todisteita muista mahdollisesti laittomista sopimuksista.

Vain kaksi viikkoa myöhemmin Volkswagen lähetti tunnustuksen viranomaisille. Myös Daimler ilmoittautui itse. Näin yritykset pyrkivät välttymään mahdollisilta sakoilta.

Autoyhtiöiden kurssit ovat laskeneet kartellisyytösten tultua julkisuuteen. Volkswagen on painunut jopa lähes viisi prosenttia, Daimler lähes kolme prosenttia ja BMW yli kolme prosenttia.

Päästöhuijausskandaaliin osallisina olleet yhtiöt ovat viime aikoina kutsuneet takaisin valtavia määriä autoja. Audi päivittää jopa 850 000 dieselauton ohjelmistot. Daimlerin kutsu puolestaan koskee yli kolmea miljoonaa autoa.

Taloussanomat

:o :o :o :o :o
Aika iso juttu...
Kuinkahan monta miljoonaa tonnia ylimääräistä sontaa näiden laittomien sopimusten vuoksi on päästetty Euroopan taivaalle ja ihmisten hengitysilmaan?
Tai kuinka monta miljardia kartellien takia on maksettu autonvalmistajille ylimääräistä?
Saa nähdä pitääkö EU:n viranomaisten kynnet jutussa ja joutuvatko valmistajat kartellista tilille kuten kävi esim. Suomen asfalttikartellissa tai metsäteollisuuden puumarkkinakartellissa.


Hesse

Spiegelin artikkelin mukaan firmat mm. sopivat Adblue-tankin koon niin pieneksi, että se riittää vain huijaamalla.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 21.07.17 - klo:21:55
Spiegelin artikkelin mukaan firmat mm. sopivat Adblue-tankin koon niin pieneksi, että se riittää vain huijaamalla.
Onhan tuo melkoinen pommi jos pitää paikkansa, joka ei varmasti jää rankaisematta. Toivottavasti sakot kohdistetaan yhteiseen hyvään, esim. maailmanlaajuisen sähköautojen latausverkoston kehittämiseen. Vanhoja autoja on melko typerää korjata samankaltaisilla purkkapaikkauksilla mitä VAG on nyt tehnyt. Huoltoliikkeet ja varaosien toimittajat ovat ainoat jotka hyötyvät, kun puhdistuslaitteistojen käyttöaste nostetaan suuremmaksi, kuin mihin ne on mitoitettu. Koko laitteiston mitoitus kun on alunperin tehty vielä sille 250tkm toimintamatkalle.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

jarkko_h

Onkohan saksalaiset sopineet kartellissa myös lyhyistä 2 vuoden takuista? Jos markkinat pelaisivat, olisi takuut 3-7 vuotta. Markkinat eivät ole toimineet.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.07.17 - klo:17:40
Ja myös Audi kutsuu 5- ja 6-syl. disukoita takaisin pajalle päivityksiin.....

Mutta tässä on varsinainen uutispommi -  IMO ei ehkä aivan odottamaton.

Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien â€" sopivat myös dieseleiden päästöistä

http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005299246.html

KARTELLI Volkswagenin mukaan kartellissa olivat kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat.
Saksan autoteollisuus on ylläpitänyt kartellia keskenään jo 1990-luvulta lähtien, kertoo saksalaislehti Spiegel.

Yhtiöiden väliset salaiset sopimukset ovat koskeneet muun muassa tekniikkaa, kustannuksia ja alihankkijoita. Viime vuosina kartelli on pohtinut keskenään myös dieselautojen pakokaasujen puhdistusta.

Asia käy ilmi Spiegelin käsiinsä saamista dokumenteista, joiden mukaan Volkswagen-konserni on paljastanut kartellin itse saksalaisille kilpailuviranomaisille. Mikäli asia pitää täysin paikkansa, kyseessä voisi olla yksi Saksan historian suurimmista kartelleista.

Volkswagenin tekemän ilmoituksen mukaan kartellin osapuolina olisivat olleet kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat eli Volkswagen, Audi, Porsche, BMW ja Daimler.

Sopivat myös pakokaasujen puhdistuksesta

Spiegelin tietojen mukaan autonvalmistajat ovat 1990-luvulta lähtien muodostaneet jopa 60 työryhmää, joihin on osallistunut yli 200 yritysten työntekijää. Yhteisten sopimusten tarkoituksena oli mitätöidä yritysten välistä kilpailua.

Dramaattisin kartellissa sovittu tapaus on dieselautojen päästöskandaali. Yhtiöt ovat siis ilmeisesti sopineet yhdessä pakokaasujen puhdistusteknologiasta, joka puolestaan on luonut pohjan viime vuosina velloneelle päästöhuijausskandaalille.

Yhdessä sovittiin myös muun muassa avoautojen kattojen teknologiasta ja valittiin alihankkijoita.

Saksan kilpailuviranomaiset pääsivät perille kartellista Spiegelin tietojen mukaan viime kesänä. Tuolloin viranomaiset selvittelivät mahdollista teräksen hintoja koskevaa kartellia Volkswagenin tiloissa. Samalla löytyi kuitenkin todisteita muista mahdollisesti laittomista sopimuksista.

Vain kaksi viikkoa myöhemmin Volkswagen lähetti tunnustuksen viranomaisille. Myös Daimler ilmoittautui itse. Näin yritykset pyrkivät välttymään mahdollisilta sakoilta.

Autoyhtiöiden kurssit ovat laskeneet kartellisyytösten tultua julkisuuteen. Volkswagen on painunut jopa lähes viisi prosenttia, Daimler lähes kolme prosenttia ja BMW yli kolme prosenttia.

Päästöhuijausskandaaliin osallisina olleet yhtiöt ovat viime aikoina kutsuneet takaisin valtavia määriä autoja. Audi päivittää jopa 850 000 dieselauton ohjelmistot. Daimlerin kutsu puolestaan koskee yli kolmea miljoonaa autoa.

Taloussanomat

:o :o :o :o :o

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.07.17 - klo:22:06
Mikä yllätys olisi vaikka olisi sovittu homma pienellä valmistajapiirillä?

ULLATUS...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 21.07.17 - klo:21:55
Spiegelin artikkelin mukaan firmat mm. sopivat Adblue-tankin koon niin pieneksi, että se riittää vain huijaamalla.

No tuohan on jo pitkään tiedossa ollut fakta, ha:ssa kun ei vaan ole sitä fyysistä tilaa moisille lisätankeille, saati sitten sen vaatimille lämmitys- yms. toiminnoille, toisin kuin raskaassa liikenteessä. Saisivat nyt edes sen AdBlue-tankkauksenkin tehtyä rekka-tyyliin pumpulla ilman niiden täyttöpullojen kanssa roplaamista :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


esko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.17 - klo:16:35
Saksalaiset yrittävät kaikin keinoin pelastaa dieselautot
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/saksalaiset-yrittavat-kaikin-keinoin-pelastaa-dieselautot
Yrittävät myös EU:ssa kaikin keinoin estää tulkinnan, jonka mukaan mm. Suomen metsät olisivat hiilinieluja. Jos metsät olisivat hiilinieluja,kuten asia Suomessa tulkitaan, Suomessa voitaisiin tuottaa entistä enemmän biopolttoaineita. Suomen metsien vuotuinen hakkuusäästö on laskijasta riippuen n. 15-30 miljoonaa puukuutiometriä. Biodiesel mm. taas tuottaisi vähemmän myrkyllisiä päästöjä kuin raakaöljystä tehty diesel.
Lisäksi vastaava määrä fossiilista polttoainetta jäisi käyttämättä ja raakaöljyä Suomeen tuomatta.
Toki puun käyttöä mm. rakentamiseen ja muovin korvaamiseen yms. pitäisi myös lisätä.
Suomen metsät eivät riitä maailmaa pelastamaan, mutta ovat kuitenkin rikkana rokassa, jos niin halutaan.

Geoman

Olisi mielenkiintoista tietää mikä on metsästä tuotetun biopolttoaineen todellinen tuotantokustannus (sisältäen yleiskulut) ja paljonko energiaa sen tuottamiseen kuluu. Minulla on se tunne, että "hyötysuhde" ei ole kovin korkea.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 02.08.17 - klo:20:02
Olisi mielenkiintoista tietää mikä on metsästä tuotetun biopolttoaineen todellinen tuotantokustannus (sisältäen yleiskulut) ja paljonko energiaa sen tuottamiseen kuluu. Minulla on se tunne, että "hyötysuhde" ei ole kovin korkea.

Yritin tuota aikaisemmin itse tutkiskella ja tämä on uusin artikkeli joka tuli vastaan. Tuon pohjalta ei ihan hirveästi vielä vakuuttanut.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/puubiopolttoaineita-tuettava-massiivisesti-jopa-vuoteen-2035-6636813
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Geoman

Se siitä selviää, että kirjoituksessa käsiteltävien biopolttoaineiden verottomat hinnat ovat samat tai korkeammat kuin fossiillisten polttoaineiden verolliset hinnat - ilmeisesti biopolttoeineiden kulutus on myös hieman korkeampi. Hintavertailu oli tehty per painoyksikkö (ei per energiasisältö).

Mitenkäs ne liikenteeltä kerättävät verot saadaan. Jos ne laitetaan polttoaineeseen on biopolttoaineen hinta yli 2,50 eruoa per litra?

vasara

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 02.08.17 - klo:20:02
Olisi mielenkiintoista tietää mikä on metsästä tuotetun biopolttoaineen todellinen tuotantokustannus (sisältäen yleiskulut) ja paljonko energiaa sen tuottamiseen kuluu. Minulla on se tunne, että "hyötysuhde" ei ole kovin korkea.
Ei varmasti olekkaan. Jätteestä kannattaa tehdä biopolttoainetta, mutta ei puusta. Suomihan joutuu jatkossa ostamaan päästöoikeuksia metsänsä jo kaataneilta mailta, jotta saadaan edes metsäteollisuuden olemassaoleville investoinneille tarpeeksi raaka-ainetta.. kiitos tästä kelvottomille poliitikoillemme, jotka eivät ole osanneet ajaa oman maan asioita.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 02.08.17 - klo:22:11
Se siitä selviää, että kirjoituksessa käsiteltävien biopolttoaineiden verottomat hinnat ovat samat tai korkeammat kuin fossiillisten polttoaineiden verolliset hinnat - ilmeisesti biopolttoeineiden kulutus on myös hieman korkeampi. Hintavertailu oli tehty per painoyksikkö (ei per energiasisältö).

Mitenkäs ne liikenteeltä kerättävät verot saadaan. Jos ne laitetaan polttoaineeseen on biopolttoaineen hinta yli 2,50 eruoa per litra?

Ilman prosessien kokonaishyötysuhteita tietämättä on melko mahdotonta edes vertailla biopolttoaineta keskenään. Tuosta näkisi suoraa onko koko hommasssa mitään järkeä vai ei. Nyt tulee vain tunne että pumpataan hirveät määrät veronmaksajien rahoja tekniikoihin, jotka eivät tule koskaan tuottamaan mitään ilman tukiaisia. Varsinkin puupohjaisen biodieselin tukeminen tuntuu hullulle, koska tuo voi vaikuttaa vientituotteiden hintoihin puun markkinahinnan kasvaessa. 

Tässä muutes tuo Pöyryn selvitys kokonaisuudessaa.
http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=16903
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Peeveli

Puusta tuotettava biopolttoaine on koko ekosysteemin kannalta tuhoisa, olipa kyse sitten palmuöljyplantaaseista tai maamme luonnonmetsistä. Hyväksyn jätteistä tuotettavan biopolttoaineen, se on ehdottomasti hyvä homma. Muutoinkin jo tehometsätalous murjoo metsät karseaan kuntoon, tanner on kuin sodan jäljiltä. Kannot ja risutkin poistetaan ja maa äestetään murjoen. Siitä ei varmasti satoihin vuosiin tule kunnon metsää, korkeintaan myrskyille alttiita eliököyhiä puupeltoja. Mutta kaikessahan se raha vaan puhuu, viis veisataan metsien eläinten ja kasvien elämisen oikeutuksesta. Ja näin sanon autoilijanakin, ollen valmis vaikka luopumaan koko paskasta jos ei enää fossiiliset polttoaineet, jäteperäinen biopolttoaine -tai tulevaisuudessa järkevästi tuotettu sähkö- autoihin riitä. Ja jos päättelyä jatketaan, törmätään siihen että kaiken raaka-ainekysynnän kasvun perussyy on maapallon liiallinen väkimäärä. Jos immeisiä olisi vaikkapa vain puolet nykyisestä, riittäisivät luonnovarat järkevästi käytettynä eikä muuta elollista tarvitsisi tappaa sukupuuttoon.

Ugh, olen puhunut.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 03.08.17 - klo:08:27
tai tulevaisuudessa järkevästi tuotettu sähkö- autoihin riitä.
Ja sitä "järkevästi tuotettua" on mikä tuotantomuoto, ottaen huomioon myös sähköverkkojen kapasiteetin sekä sähkön käytön mukaiset säätövarat? ???

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 03.08.17 - klo:08:27
Jos immeisiä olisi vaikkapa vain puolet nykyisestä, riittäisivät luonnovarat järkevästi käytettynä eikä muuta elollista tarvitsisi tappaa sukupuuttoon.
Sen verran hyvää pandemian poikasta on tuolta aasiasta pikkuhiljaa taas puskemassa, että tämäkään ei ole enää mikään ehdottoman poissuljettu vaihtoehto. Paska puoli vaan on että se saattaa tällöin iskeä myös paitsi henk.koht. mutta myös esim. lähisukuun, tai kaikkein paskimmillaan läheiset menee mutta itse jää yhä kituuttamaan. Nuo pöpöt kun eivät juuri niitä uhrejaan valikoi, siinä auta sosiaalinen asema tai lompakon paksuuskaan kun hoitokeinoja ei enää vaan yksinkertaisesti ole olemassa :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Geoman

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 03.08.17 - klo:08:20


Varsinkin puupohjaisen biodieselin tukeminen tuntuu hullulle, koska tuo voi vaikuttaa vientituotteiden hintoihin puun markkinahinnan kasvaessa. 

Tässä muutes tuo Pöyryn selvitys kokonaisuudessaa.
http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=16903

Tukeminen edellyttää, että muita valtion kuluja (sairaanhoito, vanhusten huolto, koulutus) supistetaan ja/tai autoilijoille kohdistettavia kustannuksia nostetaan. Kyse on arvovalinnoista. Asiaan löytyy varmasti parempiakin ratkaisuja mutta se edellyttää uusia ideoita ja "keksintöjä" sekä aikaa.

Viime talvena kehotettiin olemaan käyttämättä auton swähköisiä moottorin lämmittimiä sähköpulan vuoksi - mitenkäs se sitten riittäisi sähköautojen lataukseen?

HiTecci

No niin, nyt saisi jopa 8.000â,¬ hyvityksen wanhasta diesel-savuttimestaan vaihdossa uuteen Fordiin :o
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/diesel-porkkana-saksassa-vanhasta-autosta-jopa-8-000-euron-hyvitys/9s4HbsrB

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 03.08.17 - klo:09:16
Viime talvena kehotettiin olemaan käyttämättä auton swähköisiä moottorin lämmittimiä sähköpulan vuoksi - mitenkäs se sitten riittäisi sähköautojen lataukseen?
Siihen mennessä, kun Suomessa tulee olemaan merkittävä määrä sähköautoja, kaksi uutta ydinvoimalaa on jo ehtinyt startata.

Visa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 03.08.17 - klo:09:16

Viime talvena kehotettiin olemaan käyttämättä auton swähköisiä moottorin lämmittimiä sähköpulan vuoksi - mitenkäs se sitten riittäisi sähköautojen lataukseen?

Lataus yöllä esimerkiksi klo 24-05 jolloin ei vielä bensa/dieselautoilijoiden lohkolämmittimet ole käytössä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy