Neste Pro -diesel

Aloittaja Möhköfantti, 28.08.12 - klo:22:01

« edellinen - seuraava »

SNG

Eikös Pro ollut "My-litkun" ja Futura Dieselin sekoitus?  Tyyliin 5% MyD:tä ja 95% Futuraa.

Nyt väittävät Futura Dieselin uudistuneen puhtaammaksi. No toki valmistusprosessia voidaan laadullisesti parantaa, mutta fossiilista dieseliähän tuo on.

MyD on 100% "Nesteen toisen sukupolven bio-dieseliä" ilman FAME-osuutta eli ei ole lainkaan 1-polven bio-dieseliä mukana.

Jos vaikka tankkaisi 10litraa My Dieseliä, ja perään 40 litraa Fururaa dieseliä, saisi 20/80 seossuhteen, suhteella 5 ltr MyD 45ltr Furura saisi taas 10/90 seissuhteen.

Lotraamalla "litrahinta" olisi tankillisessa vain hieman normidieseliä kalliimpi.

Ajaisiko tuolla saman asian kuin ProDieselillä?

Palstalta löytyy muutama asiantuntia. Kommentoikaahan.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: SNG - 15.06.20 - klo:11:33
Eikös Pro ollut "My-litkun" ja Futura Dieselin sekoitus?  Tyyliin 5% MyD:tä ja 95% Futuraa.

Nope, sillä jo Futurassakin on tuo mainittu 5% NeXBTL:ää, eli HVO:ta muiden käyttämän FAME:n sijaan. Prossa tuota oli 15% ja My tietty 100% 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 15.06.20 - klo:12:59
Nope, sillä jo Futurassakin on tuo mainittu 5% NeXBTL:ää, eli HVO:ta muiden käyttämän FAME:n sijaan. Prossa tuota oli 15% ja My tietty 100% 8)

Aiemminkin olen kysellyt, onko tästä jotain faktatietoa, itse en ole löytänyt. Neste ei kerro tuotetiedoissaan, onko Futurassa biokomponenttia vai ei. Verohallinnon sivuilta löytyvien tietojen mukaan mitään 5% vaatimusta, josta foorumeilla usein mainitaan, ei ole olemassa. Jakeluvelvoitteen täyttyminen lasketaan vuositasolla osuutena kaikesta markkinoille lasketusta tavarasta, ei yksittäisen litkun pitoisuuksista.

Lainaa2.3 Biokomponenttien kohdistaminen
Lain 5 §:n mukaan jakelijan on toimitettava kulutukseen biopolttoaineita laissa määritelty prosenttiosuus laskettuna kyseisenä vuonna kulutukseen toimittamiensa moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden energiasisällön kokonaismäärästä. Kulutukseen toimittamisella lain 2 §:n 5 kohdan mukaan tarkoitetaan moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden toimittamista kulutukseen valmisteverotuslaissa (182/2010) tarkoitetusta väliaikaisen verottomuuden järjestelmästä.

Jakeluvelvoitteen täyttyminen tulee laskea todellisen kulutukseen liikennepolttoaineena toimitetun biopolttoaineen määrästä. Lähtökohtana laissa on kuitenkin se, että polttoaineen jakelija seuraa tämän velvoitteen täyttymistä kirjanpidollisesti. Lain 8 §:n mukaan jakelijan on pidettävä sellaista kirjanpitoa, josta käy selville kulutukseen toimitetun moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden määrät sekä biopolttoaineiden energiasisältö ja muut lain valvontaa varten tarvittavat tiedot. Kirjanpidosta on myös voitava todentaa mm. polttoaineisiin lisättyjen biokomponenttien määrät ja niiden energiasisällöt, jos energiasisältöjä ei ole määritelty lain 2 §:ssä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SNG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 15.06.20 - klo:12:59
Nope, sillä jo Futurassakin on tuo mainittu 5% NeXBTL:ää, eli HVO:ta muiden käyttämän FAME:n sijaan. Prossa tuota oli 15% ja My tietty 100% 8)

Eikös tuo 5% vaatimus koske koko tuotantoa? Eli jos osa 100% ja osa 0%, niin volyymipainotetulla keskiarvolla 5% pitää tulla täyteen.

SNG

Anyway, ilmeisesti vanhan Pron NeXBTL-pitoisuus ilmeisesti saavutettavissa "lotraamalla" kuten tuossa ylempänä kirjoitin?

Hesse


HiTecci

Harmi vain että Neste Pro on jo aikaa sitten lakkautettu tuote => sitä halajavan tulee läträtä se itse sekatankkaamalla Neste Futuran joukkoon n. 15% Neste My:tä - kuten myös itse teen aina talvisin. Sen verran mukavasti tuo diesel käyttäytyy tällä sekoituksella, webastokin tuoksuu mukavasti kynttilälle, mutta silti tuo ei vielä rokota lompakkoa liiaksi vs. mitä 100% Neste My tankkaus tekisi :)

Niin ja Neste Pro on aina ollut EN590 speksin täyttävä diesel = sitä ei ole ikinä yksikään autovalmistaja edes kyseenalaistanut etteikö sitä saisi mukamas tankata, vaikka nyt 100% Neste My tankkauksen kanssa tuota (turhaa tikusta asiaa) polemiikkia onkin ollut, mutta em. sekatankkauksellahan siitä selviää Neste Prota simuloimalla. Vaan niin kauan kun verotus on sitä mitä on, Neste My selkeästi kalliimpaa kun Neste Futura, niin en uskokaan että kovin moni tuota täysiä tankillisia tankkailee vaikka kuinka autovalmistajan "luvan" saisikin, lompakko kun monella kuitenkin on se joka sanelee arjen toimia melko voimakkaasti :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

shaman

Näin itsekin oon toiminut siitä saakka kun tuo pro mittareilla hävisi. Ensin my:tä tankkiin ja futuraa perään siten että muodostuu n. 15%-20% seos. 80tkm tullut ajeltua prolla ja sitten tällä lantrauksella, ei kertaakaan muulla. Ketuttaahan se syötellä plussa ja maksukortit pariin otteeseen koneeseen. Eikä mikään sitä lupaa että tällä mitään saavuttaa, mutta uskon että loukku, egr ja webasto eivät ainakaan kyttyrää ole tykänneet. Webasto asenneltiin juuri tuo 80tkm sitten eli se on syönyt vain tätä lantrinkia. Mielenkiinnosta olisi kiva nähdä miltä palopesä näyttäisi ammattilaisen silmin, saattaisi siitä saada osviittaa onko esim. Egr hyötynyt moisen käytöstä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: shaman - 18.12.21 - klo:13:30
Ketuttaahan se syötellä plussa ja maksukortit pariin otteeseen koneeseen.

Nesteen apilla tuota tuskaa voi sentään helpottaa edes hitusen - varsinkin jos tekee niin kuin minä että haen ensin sen My lirauksen sinne pohjalle, jonka jälkeen alueen halvinta Futuraa perään, se Futura kun ei välttämättä ole edullisinta just sillä asemalla josta tuota My:tä saa, eroa on joskus ollut yli 10c näiden asemien välillä, vaikka matkaa ei ole edes 1 km 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy