Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: finnman - 17.05.17 - klo:10:09
Android Auton puuttuminen on käsittämätön asia ja nyt sentään eletään jo 2017 vuotta! Mikä siinä oikein mättää, että Suomeen sitä ei saa Play kauppasta? Harmittaa tuollainen itsestään selvä asia, kun Applen sovellus yllättäen toimii jo nyt ja on toiminut hyvän aikaa.

Mitä tulee naviin on se minulla toiminut erittäin hyvin ja olen tyytyväinen. En edes harkitse enää puhelimen navigointia.
Ei AA:n asentaminen ole merkittävä ongelma, vaikka vähän töitä sen eteen joutuukin tekemään.

Googlen kartat on paras navi ja itse käytän sitä esimerkiksi silloin, kuin on tarvetta tietää liikennetilanne tarkkaan tai hakea/syöttää osoite äänikomennoilla. Myös se, että AA tarjoaa heti sitä osoitetta, jonka ennnen autoon istumista kotonasi jollakin laitteella etsit, on näppärä toiminto.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: J - 27.04.17 - klo:16:48
Perstuntumalla noin miljoonan kilometrin jälkeen Suomessa ja Eurooppa/USA -teillä ajaneena sanoisin, että ihan sama millä Suomessa ajaa, karkea asfaltti on suurin rengasmelun lähde.

Samanlaisen havainnon olen itsekin tehnyt, joskin huomattavasti pienemmän kilometrimäärän perusteella. Jotta auto olisi Suomessa hiljainen, pitäisi äänieristyksen olla todella hyvä. Tämän vuoksi monet keskihintaisetkin autot, jotka ovat muualla hiljaisia, ovat Suomessa meluisia.

Lainaus käyttäjältä: J - 27.04.17 - klo:16:48
Tein just 3500km keikan Hki-Vardö-Hki ja Nuorgamissa rajan jälkeen tie muuttui todella hiljaiseksi. Norskien asfaltti on paljon sileämpää. Tien pinnan rakenne ratkaisee, ja meillä on ihan saat*nan krkea kiviaines.

Tähän on olemassa täysin luonnollinen selitys. Suomessa tykätään kovasti käyttää nastarenkaita. Ne vaikuttavat asfaltiin kahdella tavalla. Nastat ensinnäkin kuluttavat tien pintaa, jolloin se muuttuu karkeammaksi. Tämä lisää rengasmelua. Mutta ei tässä vielä kaikki. Runsas nastarenkaiden käyttö edellyttää myös sitä, että uuden asfaltin rakenne on karkeaa. Asfaltin täytyy sisältää karkeaa kiviaineista, että se edes jotenkin kestäisi nastojen kulutusta usein paljailla tiepinnoilla. Kiviaineksen karkeudesta johtuen asfaltti on Suomessa jo uutena meluisampaa kuin muualla.

Suomessa ei ole rajoitettu nastarenkaiden käyttöä, kuten Norjassa ja Ruotsissa on menetelty. Tämä on monen mielestä hieno juttu, mutta samalla on syytä tiedostaa rengasmelun ja nastarenkaiden käytön välinen syy-yhteys.

concorde

 Pitää ajaa vaan urista poissa, niin rengasmelu putoaa puoleen.

Onhan noita erilaisia asfaltteja, mutta liekö hintakysymys, mitä laitetaan pääteille?

https://www.ncc.fi/tarjontamme/asfaltti-ja-kiviaines/asfaltti/tiivis-tai-hiljainen-asfaltti/
http://www.lemminkainen.fi/asfaltti-ja-paallystaminen/paallystyksen-tuotteet/hiljainen-asfaltti/
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Juusto - 17.05.17 - klo:11:49
Onkohan tästäkin mulla joku esiversio, kun niin päinvastainen on käyttökokemus? Tutuilla ajomatkoilla kokeillut ja reitit ihan järjettömiä eli toisin sanoen sellaisia, jota ei kukaan tiet tunteva käyttäisi ja vaihtoehtoiset reitit on tyyliin aja jossain kylässä joku kortteli erilailla. Google maps näyttää esim. oikeasti vaihtoehtoisia reittejä ihan toisin kuin tämä. Lisäksi yrittää väkisin ohjata (kiertää) jonkun ns. päätien tms. kautta, vaikka ihan vastaava 100-tie menisi suoraan ja lyhyemmin..<-Näin ainakin Pohjanmaalla.
Saakohan laitetta tältä osin jotenkin päivitettyä? Karttojen päivityskin on tosin itsellä vielä vaiheessa.

Itsellä kolme vaihtoehtoa suunnistamisessa:
- pitkillä matkoilla käytän mieluiten auton omaa navia, kun integroitu hyvin muuhun autoon, kääntymisohjeet ja etäisyydet mittaristossa jne.
- Helsingissä (missä asun) käytän välillä Google Mapsia suoraan puhelimesta (ääniohjeet auton kauittimesta). Plussaa auton naviin verrattuna: ottaa huomioon reaaliaikaisen liikennetilanteen. Miinuksena auton naviin verrattuna: pitää räpeltää puhelimen kanssa, kun haluaa tietää seuraavaa käännöstä pidemmälle ehdotetun reitin jne.
- aivan ydinkeskustassa nopeimmat reitit on "omia reittejä", joita edes Google Maps ei osaa näyttää (ei ala suosittelemaan pikkukatujen kautta kiertämistä, vaikka reitti olisi selvästi nopein)
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Juusto

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 17.05.17 - klo:18:59
Itsellä kolme vaihtoehtoa suunnistamisessa:
- pitkillä matkoilla käytän mieluiten auton omaa navia, kun integroitu hyvin muuhun autoon, kääntymisohjeet ja etäisyydet mittaristossa jne.
Näinhän se olisi kiva, mutta kun reitit on niin ihmeellisiä, ettei sellaisia kukaan aja. Ja navi ei oikein helpolla luovuta, jos meneekin väärälle reitille. Tai siis osaa päivittää uutta reittiä (kuten google maps). Ehkä mulla toimii jotenkin huonommin tai olen osannut löytää juuri navin "heikot" kohdat/ reitit lyhyellä kokeiluajalla.
Ruuhkista tai pk-seudun reiteistä harvemmin tarvii onneksi huolehtia täällä Tampereen seudulla.. :)
PASSAT Variant 1.4TSI ACT 110kW man. Comfortline -15 (B8) --- TIGUAN 1.4TSI 110kW 4MOTION DSG. Comfortline -18

ex. (VW-konserni) TIGUAN 2.0TDI 103kW tiptronic aut. Trend & fun -08, A4 Avant 2.0TFSI 132kW man. -09 (2kpl.), OCTAVIA 1.6FSI 85kW man. Elegance -05

akk

Lainaus käyttäjältä: concorde - 17.05.17 - klo:14:19
Pitää ajaa vaan urista poissa, niin rengasmelu putoaa puoleen.

Onhan noita erilaisia asfaltteja, mutta liekö hintakysymys, mitä laitetaan pääteille?

https://www.ncc.fi/tarjontamme/asfaltti-ja-kiviaines/asfaltti/tiivis-tai-hiljainen-asfaltti/
http://www.lemminkainen.fi/asfaltti-ja-paallystaminen/paallystyksen-tuotteet/hiljainen-asfaltti/

Itse en ole havainnut mitenkään radikaalia melueroa urissa ja pois.

Teiden ja katujen päällysteiden tilaajat (Liikennevirasto, kaupungit ja kunnat) määräävät asfaltin minimi laatutason. Käytettävän kiviaineksen kulutuskestävyydelle asetetaan kyllä vaatimuksia, mutta melulle erittäin harvoin, jos koskaan.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Juusto

Toimiiko vakkari (tavallinen) näissä niin, että se ei jarruta vauhtia ollenkaan? Näissä voi tietty olla eroja eri moottori-/ vaihteistoyhdistelmilläkin. Tuntuu vaan vanhan A4 B8 jälkeen antiikkiselta, kun pienessäkin alamäessä mennään heti reilua ylinopeutta. Tässä autossahan nimenomaan tarvisi kyseistä ominaisuutta, kun ei auto muutenkaan paljon hidasta vauhtia moottorijarrutuksella, vaan rullailee (aika samaa vauhtia) ties kuinka pitkälle.. Taitaa olla joku ecojuttu tämä.
PASSAT Variant 1.4TSI ACT 110kW man. Comfortline -15 (B8) --- TIGUAN 1.4TSI 110kW 4MOTION DSG. Comfortline -18

ex. (VW-konserni) TIGUAN 2.0TDI 103kW tiptronic aut. Trend & fun -08, A4 Avant 2.0TFSI 132kW man. -09 (2kpl.), OCTAVIA 1.6FSI 85kW man. Elegance -05

Herr K

Lainaus käyttäjältä: Juusto - 24.05.17 - klo:13:14
Toimiiko vakkari (tavallinen) näissä niin, että se ei jarruta vauhtia ollenkaan? Näissä voi tietty olla eroja eri moottori-/ vaihteistoyhdistelmilläkin. Tuntuu vaan vanhan A4 B8 jälkeen antiikkiselta, kun pienessäkin alamäessä mennään heti reilua ylinopeutta. Tässä autossahan nimenomaan tarvisi kyseistä ominaisuutta, kun ei auto muutenkaan paljon hidasta vauhtia moottorijarrutuksella, vaan rullailee (aika samaa vauhtia) ties kuinka pitkälle.. Taitaa olla joku ecojuttu tämä.

Itselläni on myös tavallinen vakkari ja eipä tuo taida tosiaan paljoa jarrutella, vaan antaa vauhdin nousta. Kevyesti tuntuu tosiaan tämä Passat rullaavan.
VW Passat Variant GTE

Arcca

Kyllä ainakin minulla tuo 2ldiesel+dsg jarruttaa sen mitä moottori jarruttaa, tuon moottorijarrutus kyllä varmaankin on havaittavampi kuin 1.4tsiissä.

Ei vauhti mitenkään karkaa isohkoissa alamäissäkään, muutama km/h maksimissaan. Tosin en kyllä ajele todella isojen mäkien vaikutus alueella.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

B8VW

Vuosi ja 40000km liisarilla takana. Hyvin on matka taittunut, ainoat kommentit autosta:

- ratin ja kuskin oven välissä oleva pieni koristelistamuovi särisee ajottain, sormilla sitä kun hieman liikuttelee niin hiljenee
- muutamaan kertaan avaimet taskussa on aukaissut peräkontin itsekseen (sedan) kun sopivasti oon kumarrellut tjs...
- 30.000km huollossa kehoittivat tulemaan joskus 45.000km kohdalla näyttämään jakohihnaa, ei kuulemma uskalla 60.000km huoltoon asti odottaa että kestääkö  :o no tämä on tätä Oulun seudun kirousta? Onneksi on liisari...
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

koccola

Lainaus käyttäjältä: Juusto - 24.05.17 - klo:13:14
Toimiiko vakkari (tavallinen) näissä niin, että se ei jarruta vauhtia ollenkaan? Näissä voi tietty olla eroja eri moottori-/ vaihteistoyhdistelmilläkin. Tuntuu vaan vanhan A4 B8 jälkeen antiikkiselta, kun pienessäkin alamäessä mennään heti reilua ylinopeutta. Tässä autossahan nimenomaan tarvisi kyseistä ominaisuutta, kun ei auto muutenkaan paljon hidasta vauhtia moottorijarrutuksella, vaan rullailee (aika samaa vauhtia) ties kuinka pitkälle.. Taitaa olla joku ecojuttu tämä.

Ainakin edellisessä passatissa sai moottorijarrutuksen päälle valikosta (coasting) joka parantaa tilannetta. Ite en koskaan oppinut rullailemaan

himppe

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 23.05.16 - klo:10:18
Kyllä meillä onnistuu välipohjan korkeuden muuttaminen kahden eri asennon välillä vaikka kontin pohjalla onkin vararengas ja styroksit.

Omassa farkku-Pasuunassa työkalut on sijoitettu varapyörän keskellä nököttävään styroksiin. Ajatuksena oli sorvata varapyörän sisään subbari, joten työkaluille pitäisi keksiä muu sijoituspaikka. Olisiko pyörän ulkopuolella olevista styrokseista ollut mahdollista saada kuvaa ja ehkä osanumeroakin, jotta noita voisi etsiskellä netin syövereistä hyödynnettäväksi tässä projektissa?

Tonttu66

Noin kaksi vuotta tuntuu kestävän auton avainten paristo, kun on Easy Access. Nyt on molempiin avaimiin vaihdettu uusi paristo paikallisessa VW-huollossa  :)
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

mfroberg

#373
Vaimon Golfin avaimeen vahdoin juuri toiseen kertaan, auto rekattu 01/2015. Avain rupesi ilmoittelemaan auton näyttöllä patterin kestosta. Samalla tuli tarkastettua vara-avain jota ei ole "käytetty" lainkaan, se oli totaalisen mykkä ja sai myös uuden patterin. Tuon vaihtamiseen itse menee n. 30 sek./avain, tarvittava patteri on CR2025.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Herr K

Tuli viimein vaihdettua tavaratilan katon polttimo hehkulampusta lediksi. Tällaisen hankin alkuperäisen tilalle:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/433117/Osram-LED-polttimo-6000K-12V-SV85-41-mm-EI-TIELIIKENTEESEEN

Kiitokset nimimerkille Gerge Tiguan-ketjuun polttimon mallista. Sama polttimo sopi Passattiinkin ja vaihto sujui hetkessä.
VW Passat Variant GTE

Tuumas1

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 14.06.17 - klo:11:26
Noin kaksi vuotta tuntuu kestävän auton avainten paristo, kun on Easy Access. Nyt on molempiin avaimiin vaihdettu uusi paristo paikallisessa VW-huollossa  :)

Ei välttämättä kannata vaivautua marmoritiskille avaimen pariston vaihdon kanssa.

https://www.youtube.com/watch?v=OECOoNYZXmk

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Tuumas1 - 14.06.17 - klo:21:48
Ei välttämättä kannata vaivautua marmoritiskille avaimen pariston vaihdon kanssa.

https://www.youtube.com/watch?v=OECOoNYZXmk

Videossa näytetään, kuinka vara-avaimella avataan auton ovi, jos Easy Access tai kauko-ohjain ei toimi. Mulla tilanne oli siis avaimen pariston vaihto...  :o Mulla on leasing-auto, joten helpointa oli käydä marmoritiskillä hoitamassa homma, niin ei tarvitse pelata kuittien kanssa. Eihän tuossa tietysti paljon olisi ollut vaivaa hakemassa paristo Biltemasta tms. ja vaihtaa paristo itse.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Tuumas1

Sorry, avaimen patterin vaihtoon oli tullut väärä video, piti olla tämä.

https://www.youtube.com/watch?v=c_CRj_w3gNQ

KesKari

Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

mfroberg

Olikohan niin että nuo 2025 ja 2032 olivat halkaisijaltaan samankokoiset ja ero on paksuudessa? Tällöinhän sinne mensisi kumpi tahansa ja itse olen saattanut viime kerralla laittaa sinne sen mitä kaapista on löytynyt, jos siis huollossa käyttivät tuota 2032:sta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

KesKari

Tehtaan jäljiltä Passatin avaimissa oli 2032 ja itse vaihdoin ne, homma kun on todella helppo.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

jamoz

Prkl mennyt hukkaan toinen avain (Easy access), jossa myös webaston ohjain.
Onko tietoa millanen homma/kustannus hankkia uusi?
Passat Variant 280hv R-Line

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Tuumas1 - 15.06.17 - klo:08:57
Sorry, avaimen patterin vaihtoon oli tullut väärä video, piti olla tämä.

https://www.youtube.com/watch?v=c_CRj_w3gNQ

Tuossa videossa avaimen avaus tehdään vastoin käyttöohjetta. Oikea tekniikka on ottaa vara-avain pois, ja painaa lattapäisellä ruuvimeisselillä avaimen kannen vapautussalpaa.

Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Tuumas1

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 15.06.17 - klo:16:13
Tuossa videossa avaimen avaus tehdään vastoin käyttöohjetta. Oikea tekniikka on ottaa vara-avain pois, ja painaa lattapäisellä ruuvimeisselillä avaimen kannen vapautussalpaa.

Yritin turata käyttöohjeen mukaan avainta auki varmaan puoli tuntia - ei tullut mitään. Ehkä pakista puuttui sopivan kokoinen ruuvimeisseli...
Videon avulla onnistui heti eikä siinä tarvitse käyttää ylimääräistä väkivaltaa.

passo_s

Onkohan passatissa valmiina peräkoukun johtosarjalle liitin? En ottanut työsuhdeautoon koukkua, ajattelin asentaa sen ite.

passo_s

...passatin koukku jäi työsuhdeautospekseistä pois sen hinnan takia, tosin en epähuomiossa kysynyt myyjältä kiinteän koukun asennusmahdollisuudesta. Koukun tarve on siinä ja siinä.Sähkötoimisen koukun hinta oli yli 1500â,¬. Oman koukun voi ostaa ja asentaa jos sen saa jälkiä jättämättä pois kun autosta luopuu, tarvii kysyä mitä tulee kuluja kun takatutkia koodataan ensin pois ja sitten kun luovun autosta reilua olisi koodauttaa ne takasin. 

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 23.06.17 - klo:09:47
...passatin koukku jäi työsuhdeautospekseistä pois sen hinnan takia, tosin en epähuomiossa kysynyt myyjältä kiinteän koukun asennusmahdollisuudesta. Koukun tarve on siinä ja siinä.Sähkötoimisen koukun hinta oli yli 1500â,¬. Oman koukun voi ostaa ja asentaa jos sen saa jälkiä jättämättä pois kun autosta luopuu, tarvii kysyä mitä tulee kuluja kun takatutkia koodataan ensin pois ja sitten kun luovun autosta reilua olisi koodauttaa ne takasin.

Passattiin maksaa tehdasasenteinen vetokoukku 1050 euroa + autovero. Kaikkein suuripäästöisimpään malliin (Variant 2,0 TSI 206 kW) vetokoukulle tulee hintaa alle 1500 euroa... mitähän hinnastoa sulle on tarjottu?
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

passo_s

#387
Koukun hintaa en muista tarkalleen, mulla oli tsi koneisesta koukun kera tarjous, sotken siis 1.6 TDi ja 2.0 tsi koukun hinnat. Homma meni koukun suhteen vaikeaksi, koska laskin siten että muille varusteilla annan enempi painotusarvoa (esim.winter pack).Ainoa mikä jäi askarruttamaan on että en kysynyt kiinteän koukun hintaa, vaikkapa maahantuojan varustelemana. Raja piti vetää ja lopulta kaikkien haluamieni varusteiden kanssa 500â,¬ olisi ollut liikaa hintaa koukulle ja eihän tuolla saa kiinteää koukkua asennettuna.Totta kait nyt asian suhteen kipuillaan ja kikkaillaan itse asennettua tarvikekoukkua :) Jos tuollaisen itseasennetin koukun kanssa sitten kolaroi voi asia herättää huomiota, jos joku osaa tarkastaa että autohan on työsuhdeautospeksin mukaan koukuton :), riskaabelia, pitää kysyä lupa itseasennettuun koukkuun.

Tonttu66

Joo. Mulla on työsuhdeauton säännöissä, että autoon saa asentaa lisävarusteita, mutta niitä ei saa sitten ottaa pois jos jättää jälkiä eikä itse asennetuista lisävarusteista luonnollisestikaan saa korvausta. Itselläni tehdasasenteinen vetokoukku, mutta vuonna 2015 se oli huomattavan halpa verrattuna nykyiseen hinnastoon. Jos vetokoukun asentaa erikseen, siinä pitää koodata tosiaan takatutkat ja yhdistelmänvakautukset yms. toimimaan vetokoukun kanssa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

biili_

Tehdasasenteinen koukku oli tosiaan melko kallis. Merkkiliikkeessä jälkiasennettu kiinteäkoukku kustansi 750eur, joten sellainen tuli laitettua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy