Takavalot yhdessä päiväajovalojen kanssa?

Aloittaja BobSmith, 04.10.15 - klo:12:36

« edellinen - seuraava »

BobSmith

Mikä mahtaa olla tämän päivän tilanne päiväajovaloilla ajettaessa, onko raatilaiset pyytäneet ja saaneet ohjelmoitua perävalot palamaan? Vai ajelevatko "sammutetuin lyhdyin"? Olin jostain lukevinani, että VW on kieltäytynyt koodaamasta takavaloja päälle vedoten CO2-päästöihin. Entä Skoda? Ledeillähän ne kaikki nykyään on, joten polttoaineen kulutuksen lisäys on sinällään aivan olematon.

Itse olisin halunnut takavalot päälle myös päivänvaloilla ajettaessa. Mielestäni loogista on, että: liikkeellä oleva auto => valot päällä / pysäköity auto => valot pois. Saako auton valojen muutoksen merkkihuollossa, vai täytyykö kysyä apuja tämän foorumin koodaustaitoisilta? Kai tempun kuitenkin pystyy uusissakin autoissa tekemään bittejä kääntämällä?

Emil

Kirkkaassa päivänvalossa jarruvalot erottuvat paremmin, kun takaparkit eivät pala ollenkaan. Suurempi ero kontrastissa, kun perässä ei ole valoja, mutta jarrua painettaessa valoa on.

Jos tuntuu, että haluaa peräänsä valoa, on samalla hyvä kytkeä näkyvä valaistus myös eteen, eli ajovalot päälle.

Mutta kyllä ne takavalot saa useimmista malleista palamaan päivävalojen kanssa, VCDS-kaapelilla.

rami

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 04.10.15 - klo:12:36
Mikä mahtaa olla tämän päivän tilanne päiväajovaloilla ajettaessa, onko raatilaiset pyytäneet ja saaneet ohjelmoitua perävalot palamaan? Vai ajelevatko "sammutetuin lyhdyin"? Olin jostain lukevinani, että VW on kieltäytynyt koodaamasta takavaloja päälle vedoten CO2-päästöihin. Entä Skoda? Ledeillähän ne kaikki nykyään on, joten polttoaineen kulutuksen lisäys on sinällään aivan olematon.

Itse olisin halunnut takavalot päälle myös päivänvaloilla ajettaessa. Mielestäni loogista on, että: liikkeellä oleva auto => valot päällä / pysäköity auto => valot pois. Saako auton valojen muutoksen merkkihuollossa, vai täytyykö kysyä apuja tämän foorumin koodaustaitoisilta? Kai tempun kuitenkin pystyy uusissakin autoissa tekemään bittejä kääntämällä?
Wolkkari ei ainakaan koodaa päälle takavaloja vaan mennään sammutetuin lyhdyin.
Päästöt kuulemma nousee kahden led kiilun takia. Heh.

Hannes

Kysyin tuota asiaa automyyjältä ja se kertoi että ainakin octaviaan koodataan takavalot palamaan aina. Epäilen että Skodalla nuo takavalot koodataan jo maahantuojalla.

VAGkilainen

Liikkeellä näkyy kuitenkin uusia Skodia joissa takavalot pimeinä. Koodanneet sitten ilmeisesti itse pois?
Itse kannatan että valot palaa. Ja tuo pointti että jarruvalot näkyy paremmin ei minua vakuuta: eiköhän jo laki vaadi että jarruvalot erottuu vaikka olisi sitten takasumaritkin päällä. Muotihöpinöitä.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

JaniKuula

Joo ja audissa kyllä palaa takavalot. Ja samaa tekniikkaa koko VAG konsernilla eli kaiken höpinän voi jättää pois. Ja tuossa joku puhui että jarruvalot päivänvalossa näkyisivät paremmin. Höpö höpö. Audissa ainakin jarruvalot niin kirkkaat että jos ei ajovalojen päällä ollessa erota niin ei tartte kyllä tienpäällä sen ihmisen ollakkaan. Täysin typerää jättää ne takavalot pois päältä. Vois Vw laittaa valoja tauluun tuon homman kanssa. Sori mutta mulla ainakan sapettaa nämä pimeät perät autoissa.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Emil

Jopas nyt. Tietenkin jarruvalo on kirkkaampi kuin takaparkki. Muistaakseni jarruvalon pitää olla kolme kertaa kirkkaampi kuin parkkivalon. Mutta vielä selkeämmin se jarruvalo erottuu, kun se on ainoa valonlähde siellä perässä. Ei ole muotihöpinää, kun on ihan järjellä selitettävissä. Jos ei näe päivänvalolla edellä menevää autoa jossa ei pala takavalot, niin ei tartte tien päällä sen ihmisen ollakaan.

Hannes

Niin tuossa on eräs pointti jonka ovat viranomaisetkin huomanneet eli Suomessa kun säät vaihtelevat ja jopa kirkas päivänpaistekkin voi salakavalasti muuttua hämäräksi ja vielä kun siihen lisätään muita sääilmilmiöitä, sumu, sade yms. niin saattaa edellä ajavan auton perän läheisyys yhtä äkkiä yllättä varsinkin silloin jos perä on pimeä.

SYY: vaikka autossa on ajovalo automatiikka voi kuljettaja estää automatiikka toimimimasta kääntämällä (pakottamalla) pelkästään päivävalot palamaan ja tuolloin ei siis takavalot pala jos ei niitä ole koodattu päälle. Näin ainakin VAG autoissa.

Emil

 ;D ;D

Ihan totta! Silmänräpäyksessä aurinkoinen kesäpäivä on muuttunut synkäksi talviyöksi. Auto on vieläpä pysähtynyt sankassa lumisateessa, ja joku jo tunkee takaluukusta sisään autollaan. Kaiken olisi pelastanut ne päivävalojen kanssa palavat takavalot!

********

Päivävalojen myötä kuljettajan vastuu on lisääntynyt entisestään. Pitää huolehtia, että autossa palaa oikeanlaiset valot kuhunkin keliin suhteutettuna. Se on vastuu, jota kaikki eivät pysty kantamaan.

Jos auto keksittäisiin vasta nyt, niin sen käyttö varmasti kiellettäisiin liian vaarallisena.

BobSmith

Kysymys yksi: jos takavalot on koodattu olemaan päällä myös päiväaikaan, niin huonontaako se edelläajavan auton havaitsemista? Takavalot ja jarruvalot on olleet autoissa siitä saakka kun kissansilmät on keksitty korvata sähköisillä polttimoilla. Ovatko nykyihmiset sitten huonompia havaitsemaan, kumpi on "parkkivalo" ja kumpi jarruvalo?

Kysymys kaksi: tietääkö kukaan tai onko mitannut, paljonko takavalot ottavat virtaa päällä ollessaan?

Hannes

Asian voisi kääntää teoriassa toisinkin päin, miltä näyttää ilman minkäänlaisia valoja vastaantuleva auto, eli kyseessä on myös tottumiskysymys, se mihin on totuttu niin poikkeava asia saattaa jollekkin olla se ratkaiseva tekiä kun liikenteessä liikkuu niin monenlaisia kuskeja.

Myös auton väri, tausta mitä vasten auton näkee jne. sekä liikenteen eri tilanteet vaikuttaa näkyvyyteen ja siihen näkyykö auto paremmin takaa, valot päällä vai ilman

care

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 04.10.15 - klo:13:23
Liikkeellä näkyy kuitenkin uusia Skodia joissa takavalot pimeinä. Koodanneet sitten ilmeisesti itse pois?
Empiirisen kokemuksen perusteella tuo takavalojen koodaus luovutuksessa on vähän niin ja näin. Omani tuli takavalot pimeänä, mikä selvisi itselleni sattumalta puoli vuotta myöhemmin (kun olin samassa uskossa, että maahantuoja näistä huolehtii). Naapurilla näyttävät myöskin pysyvän päivällä sammuksissa.

JFabiaK

1. Päiväajovalot ovat päiväajovalot - paloivat takavalot tai olivat palamatta. Siis eivät ole huonon sään tai hämärän aikaan luvalliset, kuten eivät ole luvalliset pimeälläkään.
2. Ajovalot ovat luvallisia Suomessa kaikissa em. tapauksissakin - toki oikein käytettyinä.
3. Vaikka nykysääntöjen mukaiset edessä palavat päiväajovalot täydennettäisiinkin takavaloilla, niin näistä ei tule hyväksyttyjä ajovaloja. Siis ajovalot pitää sytyttää (tai automaatin sytyttää) - tämä on kuljettajan velvollisuus.
::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 04.10.15 - klo:14:07
Niin tuossa on eräs pointti jonka ovat viranomaisetkin huomanneet eli Suomessa kun säät vaihtelevat ja jopa kirkas päivänpaistekkin voi salakavalasti muuttua hämäräksi ja vielä kun siihen lisätään muita sääilmilmiöitä, sumu, sade yms. niin saattaa edellä ajavan auton perän läheisyys yhtä äkkiä yllättä varsinkin silloin jos perä on pimeä.

SYY: vaikka autossa on ajovalo automatiikka voi kuljettaja estää automatiikka toimimimasta kääntämällä (pakottamalla) pelkästään päivävalot palamaan ja tuolloin ei siis takavalot pala jos ei niitä ole koodattu päälle. Näin ainakin VAG autoissa.
Kai kuljettajalla on aina ollut mahdollisuus sammuttaa olosuhteisiin sopivat valot. Monestiko olet itse ohittanut automatiikan ja käyttänyt päivävaloasentoa manuaalisesti. Itse en ole vielä tuota kokenut tarpelliseksi.

BobSmith

Esimerkiksi vanhemman Octavian valontunnistin on niin epäherkkä, että se vaihtaa ajovaloille vasta kun on - minun mielestäni- jo liian hämärää ajella näillä "huomiovaloilla". Samoin vesisateessa pitäisi ajovalojen olla päällä, automatiikka ei vaan sitä aina keskellä päivää havaitse.

Lieneekin aika tulkinnanvaraista, koska vallitsee huono näkyvyys tai ilma hämärtyy.


Hannes

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.10.15 - klo:16:03

Kai kuljettajalla on aina ollut mahdollisuus sammuttaa olosuhteisiin sopivat valot. Monestiko olet itse ohittanut automatiikan ja käyttänyt päivävaloasentoa manuaalisesti. Itse en ole vielä tuota kokenut tarpelliseksi.

Ajan aina pelkillä päivävaloilla kun se on järkevää, ne on pakotettu palamaan. Turhaan räpsyy xenonit autokatokseen ajettaessa yms. tilanteissa......minulla kyllä palaa myös takavalot päivävalojen kanssa joten ajovalojen tarpeen ratkaisen minä itse eikä muut autoilijat ;D

Emil

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 04.10.15 - klo:15:28
Kysymys yksi: jos takavalot on koodattu olemaan päällä myös päiväaikaan, niin huonontaako se edelläajavan auton havaitsemista? Takavalot ja jarruvalot on olleet autoissa siitä saakka kun kissansilmät on keksitty korvata sähköisillä polttimoilla. Ovatko nykyihmiset sitten huonompia havaitsemaan, kumpi on "parkkivalo" ja kumpi jarruvalo?

Kysymys kaksi: tietääkö kukaan tai onko mitannut, paljonko takavalot ottavat virtaa päällä ollessaan?

Ei ne takavalot myöskään paranna havaitsemista, kun on valoisaa. Ovat siis "turhina" sammutettuina valoisaan aikaan.

Ei ole mitään väliä paljonko yhden, kahden, tai tuhannen auton takavalojen polttaminen vie energiaa. Kyse on pikkuisen isommasta kokonaisuudesta. Valmistaja on hyväksyttänyt auton tietynlaisena. Siksi on vähintäänkin arveluttavaa, jos merkkiliike tai maahantuoja menisi muuttamaan valojen toimintaa.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 04.10.15 - klo:15:28
Kysymys kaksi: tietääkö kukaan tai onko mitannut, paljonko takavalot ottavat virtaa päällä ollessaan?
2x10W(takavalot)+2x5W(kilpivalot)=30W. P=UxI -> I=P/U=30VA/12V=2,5A. Siinä laskuesimerkki.  ;)
Käytännössä ajotilanteessa jännite on latauksen vaikutuksesta n. 14V. Tällöin I=30VA/14V=2,14A. 
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Emil - 04.10.15 - klo:13:51
Jopas nyt. Tietenkin jarruvalo on kirkkaampi kuin takaparkki. Muistaakseni jarruvalon pitää olla kolme kertaa kirkkaampi kuin parkkivalon. Mutta vielä selkeämmin se jarruvalo erottuu, kun se on ainoa valonlähde siellä perässä. Ei ole muotihöpinää, kun on ihan järjellä selitettävissä. Jos ei näe päivänvalolla edellä menevää autoa jossa ei pala takavalot, niin ei tartte tien päällä sen ihmisen ollakaan.

Seisontavalo 5W / jarruvalo 21W käytännössä. Myös suuntamerkki eli "vilkku" on 21W polttimoissa.
Kontrastilla on toki paljonkin merkitystä erottavuuden kannalta.
Yritetään pärjätä.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Emil - 04.10.15 - klo:13:51
Jos ei näe päivänvalolla edellä menevää autoa jossa ei pala takavalot, niin ei tartte tien päällä sen ihmisen ollakaan.
Jos ei erota jarruvaloja äärivaloista (”parkkivaloista”) niin ei tartte tien päällä sen ihmisen ollakaan.


Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 04.10.15 - klo:15:50
Vaikka nykysääntöjen mukaiset edessä palavat päiväajovalot täydennettäisiinkin takavaloilla, niin näistä ei tule hyväksyttyjä ajovaloja. Siis ajovalot pitää sytyttää (tai automaatin sytyttää) - tämä on kuljettajan velvollisuus.
Hyvä, että meillä on virkamies lukemassa meille lakia. Tätä ei kuitenkaan kysytty, enkä aloitusviestissäni mitenkään tuonut esiin, että haluaisin ajella päiväajovaloilla öin ja päivin. Halusin vain kuulla kokemuksia, miten uusissa autoissa takavalojen kanssa on menetelty.


Lainaus käyttäjältä: Emil - 04.10.15 - klo:17:00
Valmistaja on hyväksyttänyt auton tietynlaisena. Siksi on vähintäänkin arveluttavaa, jos merkkiliike tai maahantuoja menisi muuttamaan valojen toimintaa.
Ei siinä ole mitään arveluttavaa. Suomessa on virallinen kanta, jonka mukaan tuosta direktiivistä voidaan täällä poiketa.


Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 04.10.15 - klo:17:13
2x10W(takavalot)+2x5W(kilpivalot)=30W. P=UxI -> I=P/U=30VA/12V=2,5A. Siinä laskuesimerkki.  ;)
Käytännössä ajotilanteessa jännite on latauksen vaikutuksesta n. 14V. Tällöin I=30VA/14V=2,14A.
Siis onko nämä nyt nykyaikaisen auton ledivalojen arvoja? Kuulostaa pikemminkin wanhanaikaisilta hehkulampuilta. Ja tasajännitteellä tehon laskemisen osaa toki melko moni itsekin.

tet

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 04.10.15 - klo:16:05
Esimerkiksi vanhemman Octavian valontunnistin on niin epäherkkä, että se vaihtaa ajovaloille vasta kun on - minun mielestäni- jo liian hämärää ajella näillä "huomiovaloilla". Samoin vesisateessa pitäisi ajovalojen olla päällä, automatiikka ei vaan sitä aina keskellä päivää havaitse.
Vesisateesta olen samaa mieltä, mutta hämärä on vähän eri juttu. Huomiovalothan ovat aika kirkkaat, ne perustuvat periaatteessa vastaantulijan (lievään) häikäisyyn. Parkeilla ajavaa ei hämärässä helpolla näe, mutta huomiovalojen kirkkaus on parkkeihin verrattuna jotain aivan muuta. Niin kauan kun iltahämärässä valoisuus riittää siihen että itse näet mihin olet ajamassa, muutkin kyllä näkevät sinut vaikka autossa on huomiovalot päällä.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 04.10.15 - klo:17:51
Ei siinä ole mitään arveluttavaa. Suomessa on virallinen kanta, jonka mukaan tuosta direktiivistä voidaan täällä poiketa.
Joka löytyy täältä (sivu 15): http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/bd7bfd1c96043fc45772f636628e90ae/15781-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Emil

Mulla ei vielä koskaan ole henkilöautossa ollut "äärivaloja".

Uuden auto takavalojen kanssa olen menetellyt niin, että en ole ohjelmoinut niitä toimimaan päivävalojen kanssa. Jos haluan takavalojen palavan, kytken ajovalot päällä valokatkaisijasta.

JYeti

Silloin tällöin näkee kaupungilla pimeässäkin autoja, joissa takavalot pimeänä. Miksi eivät voi ohjelmoida niin että myös takavalot syttyisivät edes kellonajan ja sadetunnistimen mukaan, jos ei päiväsaikaan halua niiden palavan? Automaattisilla ajovaloilla varustetuissa autoissa kyllä koko ongelma on pienempi.
Keväällä 2014 minulle tuli uusi Yeti Metro-Autosta. Myyjä sanoi silloin, että heillä takavalot koodataan aina palamaan päiväajovalojen kanssa. Hyvä, piste Metro-Autolle.

Emil

Kuskin velvollisuus on huolehtia siitä että autossa palaa tarvittavat valot.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Emil - 04.10.15 - klo:19:15
Mulla ei vielä koskaan ole henkilöautossa ollut "äärivaloja".

Volvoissahan niitä on ollut jo pitkään. Taisi olla S/V40 ensimmäinen ja tuoreemmissa ne on siirretty etu- ja takavalojen umpioihin. E60/61 Biimeri oli toinen edelläkävijä.

Isäpapalla oli ´99 Land Rover Discoveryssä moiset ja niitä poliisikin suikka vinossa ihmetteli.

JaniKuula

No tästä keskustelusta helppo johtopäätös. Niiden pimeänä ololle ei ole mitään järkevää selitystä. Eli toisin sanoen ne olisi sama olla päällä satoi tai paistoi :)
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Emil

Pimeänä ololle on järkevä selitys: Niistä ei ole päivällä mitään hyötyä, ja siksi ne on sammuksissa. Samalla säästyy energiaa.

JaniKuula

Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

FU2

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 04.10.15 - klo:13:23
Liikkeellä näkyy kuitenkin uusia Skodia joissa takavalot pimeinä. Koodanneet sitten ilmeisesti itse pois?
Itse kannatan että valot palaa. Ja tuo pointti että jarruvalot näkyy paremmin ei minua vakuuta: eiköhän jo laki vaadi että jarruvalot erottuu vaikka olisi sitten takasumaritkin päällä. Muotihöpinöitä.

Itse pyysin luovutushuollossa Skodaani takavalot koodatuksi aina päälle. Ja sain myös  ;)  Ja ajan usein valot 0-asennossa, jotta vältän xenonien turhan räpsymisen esim. siltojen alta ajessa ja kotona parkkihalista/parkkihalliin ajaessa. Ei xenonit puussa kasva, varsinkaan ALD:n huoltoliisingin kanssa  >:(
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

rami

Kaikista TURVALLISIN ja viisain olisi,että ne takavalot palavat aina etuvalojen kanssa.
Turhaa saivartelua kaikki tyyni. (periaatteessa aina kun auto on liikenteessä)
Kun ajaa esimerkiksi lievässä lumisateessa päivävaloilla ja takapää on pimeänä on todella vaarana muille tielläliikkujille.
HUOM! Ne päivävalot riittävät vielä ajotapahtumaan kun katsotaan auton edestä mutta takaapää on jo pelkkä pommi tietyissä olosuhteissa.
Näin SO. >:( >:(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy