VW Touran 1.4 TSI EcoFuel CDGA nykii / käy 3:lla bensalla / misfire3

Aloittaja rintim, 11.03.19 - klo:11:18

« edellinen - seuraava »

rintim

Katselin että muillakin ollut samaa vikaa joskus.
Viestiketjut oli vähän vanhoja, joten kyselen uudestaan.
Elikkä auto on 2012 Touran 1.4 TSI CDGA moottorilla ja DSG7 laatikolla.

1.
Kaasulla käy normaalisti, mutta bensalla täryyttää ja käy kolmella. Antaa herkästi vikakoodia misfirestä kolmosen kohdalla bensalla ajettaessa. Välillä moittii myös laihalla käymistä.
Tulpat vaihdettu uusiin. -> ei vaikutusta.
Bensan sekaan lisätty suuttimien puhdistusainetta ja ajettu "pakottamalla" bensalla jonkun aikaa -> auttoi vähän.
Olisiko vinkkejä suuttimien puhdistukseen tai mikä muu voisi olla vialla? Näyttäisi nimenomaan yhden suuttimen tukkoisuudelta?

Toinen murhe:
Käynnistyy aina kaasulla, paitsi jos pakkasta enemmän kuin -13°C (eikä auto missään lämmityksessä).
Jostain luin, että pitäisi käynnistyä bensalla jos jäähdytysnesteen lämpötila alle +10°C, mutta tämä menee reilusti pakkasellekin.
Voiko liittyä jotenkin edelliseen vikaan? (tosin vikakoodit olen aina välillä nollaillut...)
Voiko olla joku anturivika? Moottorin "Coolant Temperature" tuntuisi näyttävän VCDS:llä mitattuna ihan normaali lukemia...
Onko lämpöantureita useita, joista joku muu vaikuttaisi tuohon käynnistymispolttoianeen valintaan?
Vai voiko tuon bensa/kaasu -käynnistyslämpötilarajan jostakin valita VCDS:llä?

Kolmas kysymys:
Ahtimet toimii välillä tai sitten ei.
Antaa silloin tällöin vikakoodia:
000566 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31)
               P0236 - 000 - Implausible Signal - MIL ON

Vaatiiko se tuon G31 sensorin vaihtoa? :-|
Tyhjäkäynnillä kaasuteltaessa joskus tuntuu että kone tärisee/"murisee"...
Olisiko tämä tuon mekaanisen ahtimen/kompressorin normaalia toimintaa tai voisiko siinä olla myös jotakin vialla?
Vai onko täryytys jo seurausta jostakin jakoketjun venymisestä?
Tietääkseni tähän ei ole (ainakaan huoltohistorian perusteella) jakoketjua vaihdettu ja mittarissa nyt 205tkm.
Toisaalta tuo täryytys ei aina tunnu/kuulu (ehkä silloin, kun vikakoodin takia ahtopaineet kielletty?)...

Neljäs mures:
Penkinlämmittimet ei toimi.
Aluksi oli vähän taustavaloja pimeänä mittaristossa ja manuaali-Climan säätöpaneelissa. Molemmissa todennäköisesti jonkun myyjän turhan märällä rätillä pyyhkimisen seurauksena pesuaineliuosta päässyt piirilevylle ja 2-puoleisen piirilevyn läpivientejä syöpynyt poikki...
-> no näitä läpivientejä korjailtu mikroskoopin alla kolvailemalla. Valot saatiin palamaan molempiin, mutta penkinlämmittimet ei.

Löysin kuskin penkin alta yhden liittimen irrallaan vastakappaleestaan. Laitoin sen kiinni, ja avot - alkoi penkit lämpenemään. Mutta toisaalta penkinlämmittimien säätöasetuksella ei ollut ollenkaan osuutta asiaan. Arvasinkin miksi liitin oli aikanaan irroitettu.
Koska oli talvi ja pakkaset, en pistänyt pahakseni vaikka takamusta vähän grillailtiin - lyhyitä matkoja kun enimmäkseen ajettiin ja lämmitys oli alunperin tavoitteena.
Kuitenkin parin päivän päästä yhtäkkiä penkit ei enää lämmennytkään. Eikä edelleen penkinlämmittimen säätö vaikuttanut asiaan. Ja kyseinen liitin oli edelleen kiinni. Ja sulakkeita ei ole palanut.
Onko mitään ideoita tähän?

Kiitoksia pitkän viestin lukemisesta!
-Timo
_________________________________________
- 2012 Touran 1.4 TSI EcoFuel -

jt

Lainaus käyttäjältä: rintim - 11.03.19 - klo:11:18
Elikkä auto on 2012 Touran 1.4 TSI CDGA moottorilla ja DSG7 laatikolla.

1.
Kaasulla käy normaalisti, mutta bensalla täryyttää ja käy kolmella. Antaa herkästi vikakoodia misfirestä kolmosen kohdalla bensalla ajettaessa. Välillä moittii myös laihalla käymistä.
Tulpat vaihdettu uusiin. -> ei vaikutusta.
Bensan sekaan lisätty suuttimien puhdistusainetta ja ajettu "pakottamalla" bensalla jonkun aikaa -> auttoi vähän.
Olisiko vinkkejä suuttimien puhdistukseen tai mikä muu voisi olla vialla? Näyttäisi nimenomaan yhden suuttimen tukkoisuudelta?
Näyttäs aika selkeästi siltä että yksi bensasuutin on entinen. Ei muuta kuin suutin vaihtoon.

Lainaus käyttäjältä: rintim - 11.03.19 - klo:11:18
Toinen murhe:
Käynnistyy aina kaasulla, paitsi jos pakkasta enemmän kuin -13°C (eikä auto missään lämmityksessä).
Ei tuo kuullosta vialta, pikemminkin positiivinen feature kun ei kulu bensaa ;). No ainakin itsellä CDGA käy sen alle 1sec bensalla ja switchaa saman tien sitten kaasulle, ellei ole tarpeeksi kova pakkanen ja auto lämmittämättä.

Lainaus käyttäjältä: rintim - 11.03.19 - klo:11:18
Jostain luin, että pitäisi käynnistyä bensalla jos jäähdytysnesteen lämpötila alle +10°C, mutta tämä menee reilusti pakkasellekin.
Voiko liittyä jotenkin edelliseen vikaan? (tosin vikakoodit olen aina välillä nollaillut...)
Voiko olla joku anturivika? Moottorin "Coolant Temperature" tuntuisi näyttävän VCDS:llä mitattuna ihan normaali lukemia...
Onko lämpöantureita useita, joista joku muu vaikuttaisi tuohon käynnistymispolttoianeen valintaan?
Vai voiko tuon bensa/kaasu -käynnistyslämpötilarajan jostakin valita VCDS:llä?
Ei tuo +10c jäähdytysneste voi pitää paikkaansa, koska myös pikkupakkasilla kone käynnistyy bensalla (alle 1sec) ja switchaa saman tien kaasulle. Ainoastaan kovalla pakkasella käynnistyy vähän pidemmäksi aikaa bensalla kunnes lämmennyt. Ja en lähtisi noita rajoja säätelemään vaikka se jotenkin onnistuisikin, vaan antaa olla siinä mihin on valmistaja ne asettanut.

Lainaus käyttäjältä: rintim - 11.03.19 - klo:11:18
Kolmas kysymys:
Ahtimet toimii välillä tai sitten ei.
Antaa silloin tällöin vikakoodia:
000566 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31)
               P0236 - 000 - Implausible Signal - MIL ON

Vaatiiko se tuon G31 sensorin vaihtoa? :-|
Tyhjäkäynnillä kaasuteltaessa joskus tuntuu että kone tärisee/"murisee"...
Olisiko tämä tuon mekaanisen ahtimen/kompressorin normaalia toimintaa tai voisiko siinä olla myös jotakin vialla?
Vai onko täryytys jo seurausta jostakin jakoketjun venymisestä?
Tietääkseni tähän ei ole (ainakaan huoltohistorian perusteella) jakoketjua vaihdettu ja mittarissa nyt 205tkm.
Toisaalta tuo täryytys ei aina tunnu/kuulu (ehkä silloin, kun vikakoodin takia ahtopaineet kielletty?)...
Ei hajuakaan. Ehkäpä vikadiagnoosi huoltoliikkeessä voisi olla paikallaan. Kyllähän tuo mahdolliseen antuhäikkään tai johonkin muuhun voi viitata, tai sitten alipainevuotoon? Tyhjäkäynnillä tai hyvin pienillä kierroksilla kiihdyttäessä voi olla sopivassa tilanteessa (esim. loivaan ylämäkeen) DSG:n pienien kierrosten takia pientä tärinää, mutta tuo on enempi ominaisuus. Touranissa tuo on ainakin itsellä hyvin harvinainen, Passatilla tuon sai useammin esille (oli ajettu n. 270tkm).

Lainaus käyttäjältä: rintim - 11.03.19 - klo:11:18
Neljäs mures:
Penkinlämmittimet ei toimi.
Aluksi oli vähän taustavaloja pimeänä mittaristossa ja manuaali-Climan säätöpaneelissa. Molemmissa todennäköisesti jonkun myyjän turhan märällä rätillä pyyhkimisen seurauksena pesuaineliuosta päässyt piirilevylle ja 2-puoleisen piirilevyn läpivientejä syöpynyt poikki...
-> no näitä läpivientejä korjailtu mikroskoopin alla kolvailemalla. Valot saatiin palamaan molempiin, mutta penkinlämmittimet ei.

Löysin kuskin penkin alta yhden liittimen irrallaan vastakappaleestaan. Laitoin sen kiinni, ja avot - alkoi penkit lämpenemään. Mutta toisaalta penkinlämmittimien säätöasetuksella ei ollut ollenkaan osuutta asiaan. Arvasinkin miksi liitin oli aikanaan irroitettu.
Koska oli talvi ja pakkaset, en pistänyt pahakseni vaikka takamusta vähän grillailtiin - lyhyitä matkoja kun enimmäkseen ajettiin ja lämmitys oli alunperin tavoitteena.
Kuitenkin parin päivän päästä yhtäkkiä penkit ei enää lämmennytkään. Eikä edelleen penkinlämmittimen säätö vaikuttanut asiaan. Ja kyseinen liitin oli edelleen kiinni. Ja sulakkeita ei ole palanut.
Onko mitään ideoita tähän?
Voithan toki mitata siitä liittimestä (joka siis menee penkille päin) onko penkinlämmitin kaput vai onko vastus paikallaan ihan normaalisti ihan standardi yleismittarilla. Jos näyttää ääretöntä tai hyvin suurta vastusta, voi olla kaput tai sitten piirissä on jotain puolijohteita myös välissä. Toki siihen voi syöttää suoraan 12V (jostain muualta kuin auton akusta) ja katsoa lämpeneekö penkki, huom, sulake väliin sitten ettet vahingossa polta koko penkkiä.. Mutta ennenkuin tökkäät siihen 12V ihan randomijärjestyksessä, kannattaa ottaa selkoa onko ko. liittimeen kytketty myös jotain muuta toimintoja kuin penkinlämmitin ja mahdollisesti mihin karvoihin ja mikä on napaisuus. Jos on yli 2 karvaa, niin siinä voi olla muutakin takana. Haynes korjauskirjoista tai erwinin kautta saanee sähkökaavioita mistä näkee vähän tarkemmin mikä piuha menee minnekin. Tämä jälkimmäinen sitten ihan omalla vastuulla, jos ei ole sähköasiat hallussa parempi kun jätät yleismittariasteelle...
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Räplääjä

Kiitos. On tämä ihanaa lukea, vaikka en olekaan vahingon iloinen, niin saada tieto että samaa ongelmaa on muillakin ja samoilla päätelmillä pyritty hoitamaan, lisää uskoa omaan ajatteluun.
Eli käyntihäiriöitä ilmenee kaasulta bensalle vaitaessa. OBD:n mukaan nimenomaan 3-sylinterin sytytyshäiriöitä. Päättelin itsekin vaihtaa tulpat ja 3-sylkyn puolatulpanhatun. Ei apua, heti vaihtaessa bensalle rötkötys alkaa.

Olen seuraavaksi ajatellut että vaihtaakohan ECU bensalle eri sytytysennakko säädön? Ja se ei olisi ihan kohdallaan, käyntituntuma perseelle tuntuisi vastaavalta. Olettaisin että kaasun ja bensan ennakoiden tulisi olla erilaiset, koska puristus-suhteita ei vaihdossa ainakaan muuteta. Kertokaa olenko ihan tuuliajolla.

Tuo polttoainesuuttimen tukos on varmaankin seuraava askel tutkinnassa.

Uutena tietona näin maininnan polttoaineen valinnan pakottamisesta bensalle. Miten sellainen tapahtuu? en ole sitä löytänyt mistään ainakaan omasta Touranistani.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Räplääjä - 24.03.19 - klo:11:04
OBD:n mukaan nimenomaan 3-sylinterin sytytyshäiriöitä. Päättelin itsekin vaihtaa tulpat ja 3-sylkyn puolatulpanhatun. Ei apua, heti vaihtaessa bensalle rötkötys alkaa.

Mulla on aivan eri auto, mutta takuuseen vaihdettiin juuri vuotava polttoainesuutin. Vikakoodit näyttivät sytytyskatkoksia 1-sylinterissä, mutta vuotava pa-suutin oli kolmosessa.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

tossmi

Itsellä -12 vm Passat samalla koneella. Monesti miettinyt, että on nuo bensiinisuuttimet aika kovilla tuossa moottorissa. Bensaa kulkee niiden läpi aikas vähän ja lojuvat palotilassa tyhjän panttina varsinkin lämpimillä keleilla kun koko aika mennään kaasulla. Oma käynnistyy bensalle ainoastaan kovilla pakkasilla.Vielä -15 lukemissa käynnistyy suoraan kaasulle ainakin jos on uskominen kojetaulun valoa. Tosin taitaa silti viileänä saada vähän bensaa kaasun sekaan ennen kuin lämpenee? Itse olen ajatellut aina välistä ajaa bensatankillisen ihan vaan siksi että ei pääse -95 vanhenemaan tankkiin.

jt

Lainaus käyttäjältä: tossmi - 26.03.19 - klo:05:47
Itsellä -12 vm Passat samalla koneella. Monesti miettinyt, että on nuo bensiinisuuttimet aika kovilla tuossa moottorissa. Bensaa kulkee niiden läpi aikas vähän ja lojuvat palotilassa tyhjän panttina varsinkin lämpimillä keleilla kun koko aika mennään kaasulla. Oma käynnistyy bensalle ainoastaan kovilla pakkasilla.Vielä -15 lukemissa käynnistyy suoraan kaasulle ainakin jos on uskominen kojetaulun valoa. Tosin taitaa silti viileänä saada vähän bensaa kaasun sekaan ennen kuin lämpenee? Itse olen ajatellut aina välistä ajaa bensatankillisen ihan vaan siksi että ei pääse -95 vanhenemaan tankkiin.
Tähän vielä sellainen jälkikommentti että kannattaa käyttää 98:ia, esim. Nesteen 98E:n säilyvyys on 1 vuosi vs 95E joka on vain 3 kuukautta. Vanha bensakin voinee aiheuttaa ongelmia? Bensaa menee niin vähän ainakin itsellä että 95E ja 98E hintaerolla ei ole mitään väliä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

Sinne tankkiin voisi ehkä lorauttaa bensan säilyvyyttä lisäävää ainetta. Lisää säilyvyyttä moninkertaisesti. Käytän sitä ruohonleikkurissa, moottorisahassa, perämoottorissa ym, ja hyvin lähtee käyntiin pitkänkin ajan päästä.

eranta

Onko kohta ykköstä ratkaistu?

Itellä samassa koneessa Passatissa vastaavaa, kylmänä bensalla käy kuin kenguru ~minuutin, sen jälkeen paljon paremmin. Kaasulla käy normaalisti.

Antaa silloin tällöin vikakoodia:
000566 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31)
               P0236 - 000 - Implausible Signal - Intermittent

Autoa käytössä pääasiassa kaasulla, mutta nyt pajalle menossa tiistain tutkittavaksi tuon bensa härön takia.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

rintim

Tilannepäivitys:

Ykkösen tilanne parantunut hiukan ajamalla muutama tankillinen bensalla. Nyt käy lämpimänä lähes normaalisti, mutta kylmänä edelleen täryyttää vähän "kolmella".
Pitäisi jaksaa purkaa nuo suuttimet esille ja irti...

Kolmoseen sen verran muutosta, että innostuin yksi päivä purkamaan muoviputkia koneen päältä niin, että pääsin käsiksi noihin kaikkiin kolmeen paineanturiin. Irroitin ne ja puhdistin kaikki CRC Air Sensor Clean Pro - suihkeella.
Avatessa huomasin lisäksi, että huohotusletkuhässäkän ja imusarjan välissä oleva silikonikuminen siiviste oli hapertunut palasiksi! Selvä potentiaalinen vikakoodin aiheuttaja, kun se on siis imusarjan imuaukkojen ja kaasuläpän välissä...
Kävin marmoritiskiltä kysymässä kyseistä tiivistettä; ajattelin että jos kympillä saa niin ostan. No pienin varaosanumero oli se mustekalaa muistuttava koko huohotinputkisto, hinta noin 200â,¬ ja hyllyssä olisi ollut...
No hain paikallisesta kumiliikkeestä (Kumi-Järvinen) 5cm  pätkän kyseisen kokoista silikonikumiletkua. Sitä tarvittiin noin 2,5 cm joten hyllyyn jäi toinen vastaava varaosa. Eikä maksanut montaa euroa.

Oletettavasti ainakin neloskohtaan liittyen: havaitsin, että kuskin lattian kumimaton alla karvamatto on märkä. Vettä täynnä koko kokolattiamatto.
Ainakin vanhemmissa Passateissa kuskin lattian alla on ollut joku ohjausmoduuli. Täytyy vielä avata karvamatto ja tutkia onko siellä alla joku johto/liitos hapettunut, ja mistä tuota vettä on sinne siunaantunut.
-Timo
_________________________________________
- 2012 Touran 1.4 TSI EcoFuel -

rintim

[size=0px]"Uutena tietona näin maininnan polttoaineen valinnan pakottamisesta bensalle. Miten sellainen tapahtuu? en ole sitä löytänyt mistään ainakaan omasta Touranistani." /Räplääjä[/size]

Ei sitä valintaa pääse suoraan autosta tekemäänkään, mutta VCDS sisältää sellaisen dokumentoidun napin; moottoriohjaimen Basic Settings muistaakseni.
-Timo
_________________________________________
- 2012 Touran 1.4 TSI EcoFuel -

eranta

Oma Passat Ecofuel cdga kävi jokunen aika sitten pajalla, vaihdettiin huohotinputkinhässäkkä uuteen, se oli rikki kuulemma ja samalla vaihdettiin bensasuodatin (diagnoosi + korjaus mukisematta myyjä liikkeen piikkiin, kuten myös takaikkunan moottorin vaihto). Osat oli paperin mukaan noin ~300â,¬ ja huohotinputki hyllytavaraa, takaoven ikkuna moottori tuli parissa päivässä.

Kylmäkäyntihäiriö bensalla pysyi, joten uudelleen pajalle tulevalle viikolla.

Tuon bensa/kaasu pakotuksen huomansin joku viikko sitten uusimmalla VCDS:llä.. Ei tietoa, et onko pysyvä käskytys vaiko testiä varten. Ei varmaan muuten kuin softalla saa tehty pakotusta, olettaisin.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

jt

Lainaus käyttäjältä: rintim - 11.09.19 - klo:17:19
Ainakin vanhemmissa Passateissa kuskin lattian alla on ollut joku ohjausmoduuli. Täytyy vielä avata karvamatto ja tutkia onko siellä alla joku johto/liitos hapettunut, ja mistä tuota vettä on sinne siunaantunut.
Konepelti auki ja katse tuulilasin lähellä olevaan "lokeroon". Onko täynnä lehti tms. mönjää, voi tukkia vedenpoistoreiät. Erityisesti jos auto on ollut pitkään parkkeerattuna puiden lähellä, sieltä sitä tavaraa kummasti löytyy ja paljon.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: rintim - 11.09.19 - klo:17:19
Ykkösen tilanne parantunut hiukan ajamalla muutama tankillinen bensalla. Nyt käy lämpimänä lähes normaalisti, mutta kylmänä edelleen täryyttää vähän "kolmella".
Pitäisi jaksaa purkaa nuo suuttimet esille ja irti...
Selvisikö rintim:n vika ja oliko vika suuttimessa niinkuin tuossa edellä Reneto:lla?

Nimittäin samaa vikaa nyt itselläkin, eli käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä bensalla, mutta kaasulla toimii fine. Tulee ajettua niin harvoin bensalla että jäänyt huomaamatta, mutta nyt kävin tankilla ja siinä lyhyen bensapätkän aika syttyi vikavalo. Resetoin koodit eikä tullut enää takaisin kun nyt mennään taas täydellä kaasutankilla. Cyl 1/ Bank 1 viittaa vahvasti..

Ohessa vikakoodit:
P2177 - System too lean off idle, Bank 1 - MIL on, static
Fault status: 11100000 Rotation Speed: 1496 RPM
Fault priority: 0 Load: 23 %
Fault frequency: 1 Speed: 45 km/h
Reset counter: 255 Temperature: 80 °C
Mileage: 154754 km Temperature: -12 °C
Time indication: 1 Absolute Pressure: 1020 mbar
Time: 21:12:49 Voltage: 14.732 V

P3361 - NG operation - Combustion misfire detected, intermittent
Fault status: 00100000 Rotation Speed: 759 RPM
Fault priority: 0 Load: 18 %
Fault frequency: 2 Speed: 7 km/h
Reset counter: 255 Temperature: 78 °C
Mileage: 154814 km Temperature: 8 °C
Time indication: 1 Absolute Pressure: 990 mbar
Time: 12:09:02 Voltage: 14.478 V

P3362 - NG operation Cyl.1 - Combustion misfire detected, intermittent
Fault status: 00100000 Rotation Speed: 759 RPM
Fault priority: 0 Load: 18 %
Fault frequency: 2 Speed: 7 km/h
Reset counter: 255 Temperature: 78 °C
Mileage: 154814 km Temperature: 8 °C
Time indication: 1 Absolute Pressure: 990 mbar
Time: 12:09:02 Voltage: 14.478 V
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

eranta

Omassa ecofuel passatissa, ollut bensakäytön käyntihäiriö vaikuttais hävinneen... Ei ole kauheest moinen oire jaksanut vaivata, kun autoa ei oikeestaan bensalla käytetä.

Syyksi itsekin epäillyt suuttimia, koska käyttämättä ovat pääsääntöisesti, mutta tuo ei anna vikakoodeja sytkäkatkoista, ainut on tuohon G31 anturiin viittaava P236, sekä kaasujärjestelmän liian korkeasti paineesta ollut vissiin kertaalleen koodi puolenvuoden aikana. VCDS:llä tsekattuna.

Mitä tuli tehtyä, että bensa käyntihärö katosi, RVS G4 eka satsi koneeseen ja noin 200 kilsan ajon jälkeen huomasin että käyntihärö kadonnut, piti ajella testina toinen tankillinen 98 bensalla perään ja todeta, että näin on!
Toinen RVS G4 paketti tuli laitettu uusien öljyen sekaan, pitää varmaan vaikka kesällä kokeilla toimiiko se vieläkin bensalla ok.

Tarkoitus oli pistää muutaman kuukauden päästä tankkiin RVS suuttimien aine, mutta jos oireet hävis, niin tiedä sitten laittaako.

VW dokkari SSP425, kertoo tuosta kaasu/bensa käynnistyvyydestä erillaisia variaatioita, mutta jäähdytynesteen ollessa 0 astetta tai alle bensalla.
Jostain itelläkin ois mielessä +9, oiskohan eroa vanhemmissa esim. B6 passateissa.

Vm. 2012 ja ajettu nyt 211tkm.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

AntsaH

Emännälle hommattiin juuri 1.4 TSI ecofuel Touran. Heti ekana päivänä bensalla käynnistyttyään rupeaa katkomaan ja rykimään, sekä moottorin vikavalo syttyy kojetauluun. Kaasulla toimiii ok. Merkkiliikkeen diagnoossi: suutin nro. 2 vaihdettava. Ei kuulemma saa tiivisteitä erikeen ja olisi vaihdettava kaikki kerralla. Osat 1600â,¬ ja työt 620â,¬. Myyjäliike ei korvaa muutakun työn osuuden.... Miten voi olla tuolla tavalla ettei voi vaihtaa yhtä kerrallaan??


M_M

Lainaus käyttäjältä: AntsaH - 03.09.20 - klo:11:20
Miten voi olla tuolla tavalla ettei voi vaihtaa yhtä kerrallaan??

Olikohan näissä joku semmoinen hassutus, että suuttimet on nykyään vähän erilaisia ja vanhaa mallia ei enää tehdä. Se ei ole seoksenmuodostuksen kannalta hyvä juttu, että yksi suutin olisi erilainen kuin muut joten kaikki pitää vaihtaa kerralla.

Jostain muualta kuin merkkiliikkeestä voipi kyllä hyvinkin saada moottoriin sopivan suuttimen jolloin ei tarvitse vaihtaa kuin yksi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

AntsaH

Lainaus käyttäjältä: M_M - 03.09.20 - klo:12:43
Olikohan näissä joku semmoinen hassutus, että suuttimet on nykyään vähän erilaisia ja vanhaa mallia ei enää tehdä. Se ei ole seoksenmuodostuksen kannalta hyvä juttu, että yksi suutin olisi erilainen kuin muut joten kaikki pitää vaihtaa kerralla.

Jostain muualta kuin merkkiliikkeestä voipi kyllä hyvinkin saada moottoriin sopivan suuttimen jolloin ei tarvitse vaihtaa kuin yksi.

Merkkiliikkeen mukaan johtuu jostain tiivisteestä että pitäisi vaihtaa kaikki kerralla. Pakko kyllä sanoo että allekirjoittaneen paskapuhetutka piipittää aika vahvasti...

jt

Lainaus käyttäjältä: AntsaH - 03.09.20 - klo:11:20
Emännälle hommattiin juuri 1.4 TSI ecofuel Touran. Heti ekana päivänä bensalla käynnistyttyään rupeaa katkomaan ja rykimään, sekä moottorin vikavalo syttyy kojetauluun. Kaasulla toimiii ok. Merkkiliikkeen diagnoossi: suutin nro. 2 vaihdettava. Ei kuulemma saa tiivisteitä erikeen ja olisi vaihdettava kaikki kerralla. Osat 1600â,¬ ja työt 620â,¬. Myyjäliike ei korvaa muutakun työn osuuden.... Miten voi olla tuolla tavalla ettei voi vaihtaa yhtä kerrallaan??
Itsellä on/oli vastaavaa vaivaa - välillä tuli misfire koodi ja kävi katkoen/nykien bensalla varsinkin kylmällä käynnistäessä, kaasulla normaalisti. Luin vikakoodit kännykkäappiksella ja aina tuli muistaakseni 1-sylinteristä koodia, seos liian laiha, viittaa juuri suuttimeen.

Käytin huoltamolla joka oli erikoistunut kaasuihin ja käski laittaa kaasua tankkiin. No eihän sitä vikaa sitten saatu kiinni kun kaasulla testailtiin (yllätys yllätys). Pajalla ei kuitenkaan suositellut heti suuttimien vaihtoa, vaan suuttimen puhdistusainetta tankkiin ja ajoa vajaa 500km (aine vaikuttaa hitaasti). Motonetin tökötti ei kuulemma kelpaa, mutta Bilteman käy:
https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaaineet/polttoaineiden-lisaaineet/bensiinin-lisaaine-2000032151. Samoin VW:llä sanoivat että heidän kauppaama VAG-suuttimien puhdistusaine ei käy kaasuautoihn.
Huoltamon selitys oli että jos bensaa ei käytä ollenkaan, niin se voi ajan myötä pilaantua ja suutinkin tukkeutua.

No sitä sitten annostelin aina suhteessa tankin kokoon (Touranissa pieni bensatankki) ja ajoin useamman tankin bensalla, tankkauksen jälkeen aina lorautus. Kokemuksena oli että aluksi nykiminen varsinkin kylmänä paheni huomattavasti ja vikakoodikin syttyi useasti. Lopulta kuitenkin kun useamman tankin ajoin aineella "terästetyllä" bensalla, niin alkoi nykiminen vähentyä ja lopulta kun kaikki litku oli käytetty ja tankkasi uudelleen ilman litkua niin konehan alkoi jo käydä kohtuu hyvin, eikä vikakoodia ole enää sen jälkeen tullut (toki en ole bensalla ajanut muuta kuin tankkausten jälkeiset pätkät). 

Joten tässä tapauksessa(kin) saattaisi vielä tepsiä tuo että ostoskoriin 6,5 euroa maksava lisäaine ja 98 bensalla ajelua jonkun tankin verran + appis että saa vikakoodit resetoitua aina välillä, muuten menee limp moodissa ja kulutus on korkeampi. Itsellä tepsi ainakin toistaiseksi.

Mitä tulee suutinten vaihtoon, niin bensasuuttimia saa huomattavasti halvemmalla merkkiketjun ulkopuolelta, hinta liene 1xx e/kpl, lähempänä 100e kuin 150e tai 200e. Huoltamolla suosittelivat että jos työhön ryhtyy, niin vaihtaa sitten kaikki samalla kertaa, niin ei sitten parin kuukauden päästä olla vaihtamassa seuraavaa suutinta.. Työstä suurin osa lienee purkaminen/kasaaminen, itse suuttimen vaihto paikalleen ei liene niin iso vaiva.

Ehkäpä tuo voisi olla testaamisen väärti? Replyä toki takaisin mihin ratkaisuun aikanaan päädyt ja vaihdoitko suuttimet, niin tietää itsekin mitä tehdä jos alkaa uudestaan nykimään (kop-kop).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

samtheman

Laitan oman kokemuksen tähän ketjuun.

Moottorin vikavalo syttyi ensimmäisen kerran vähän määräaikaisuhuollon jälkeen.
Antoi tuota useassa viestissä mainittua P2177 vikakoodin.
Kylmällä (alle -10) ei tahtonut edes käynnistyä bensalla / pysyä alkuun käynnissä.

Hyppäsi aikalailla uudestaan heti ensimmäisen nollauksen jälkeen.

Päättelin aikalailla äkkiä tämän toisen syttymisen jälkeen, että bensaa on tullut lisäiltyä aina abaut siinä vaiheessa kun tankki ollut puolillaan ja varmastikin yksi syy siinä että polttoaine tankissa väljähtynyt.
Ajoin sitten kaasun loppuun ja sen jälkeen bensalla pari tankillista mahdollisimman tyhjäksi. Siinähän se bensalla ajaessa vähän nyki ja ryki, mutta tasaantui jo loppua kohden.

Tuon jälkeen vikakoodin nollaus ja nyt on toiminut ilman ongelmia. Pitää näköjään jatkossa säännöllisemmin (ehkä kerran vuodessa ennen talvea) muistaa ajaa tuo bensatankki tyhjemmäksi, että vaihtuu aine riittävästi tankissa.
Kaasuautoilija

tossmi

Ihan samanmoisia kokemuksia mulla, sama moottori mutta Passat B7. Bensaa pitää muistaa kierrättää aina välillä ja pitää tankkia suht täynnä ainakin näin talvella.

o.b.

98 bensa ja säilytysaine auttaa varmaan myös. Ja kaveriksi suuttimien puhdistuslitkua.

jt

Lainaus käyttäjältä: samtheman - 11.02.21 - klo:16:44
Laitan oman kokemuksen tähän ketjuun.

Moottorin vikavalo syttyi ensimmäisen kerran vähän määräaikaisuhuollon jälkeen.
Antoi tuota useassa viestissä mainittua P2177 vikakoodin.
Kylmällä (alle -10) ei tahtonut edes käynnistyä bensalla / pysyä alkuun käynnissä.
Lainaus käyttäjältä: tossmi - 11.02.21 - klo:17:53
Ihan samanmoisia kokemuksia mulla, sama moottori mutta Passat B7. Bensaa pitää muistaa kierrättää aina välillä ja pitää tankkia suht täynnä ainakin näin talvella.

Itsellä oli juuri samoja kokemuksia, kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, eli kylmänä/pakkasella jos kylmäkäynnistys, niin kävi kovin heikosti ja nyki bensalla. Omassa tapauksessa bensan kierrätys ei auttanut, suuttimen puhdistusaine auttoi hieman, mutta lopulta päädyin vaihtamaan suuttimet ja sillä fixaantui. Toisaalta, jos on kovin vähäinen bensan kulutus/käyttö, käynyt mielessä jopa pienmoottoribensa, sen säilyvyyshän on suorastaan ylivoimainen kun ei hajoa osakomponentteihin kun niitä ei oikeastaan ole. Nykyisellään laitan vain 98E, ja siitäkin mielellään Nesteen tavaraa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Golffari15

Paljon lueskellut näitä foorumeita ja etsinyt itselle eilen alkanutta vikaa, mutta ihan samanlaista ei ole osunut kohdalle.
Ajelin tuossa noin viikonpäivät, ilman ongelmia, Golf VII 2015 bensalla ihan vain koska ajattelin ajella 98 bensat pois tankista ja tankata tuoretta tilalle. Eilen aamulla täysin normaalisti toimivalla autolla töihin, mutta ruokkikselle lähtiessä moottorin vikavalo vilkkumaan, EPC-valo palamaan ja tyhjäkäynti erittäin epätasainen ja tärisyttää koko autoa. Tehot kokonaan pois ja auto kuulostaa lähinnä ruohonleikkurilta. Käy ilmeisesti vajailla sylintereillä. Motonettiin testeriin ja seuraavat vikakoodit ulos:

  -P0301   Sylinteri 1 Sytytyskatkos havaittu
  -P0302   Sylinteri 2 Sytytyskatkos havaittu
  -P0303   Sylinteri 3 Sytytyskatkos havaittu
  -P305A

Onkohan tässä kyseessä nyt paljon puhuttu suodattimien tukketuminen, vai voiko tosiaan autosta mennä yhdeltä istumalta 3 puolaa pimeäksi/huonoksi? Ajettu biokaasulla pääsääntöisesti, mutta kuitenkin n. 2 vk välein myös bensalla, joskus tiheämpäänkin, eikä aijemmin ole tätä ongelmaa ollut. Autolla ajettu 220tkm.

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: Golffari15 - 27.06.23 - klo:10:34
Paljon lueskellut näitä foorumeita ja etsinyt itselle eilen alkanutta vikaa, mutta ihan samanlaista ei ole osunut kohdalle.
Ajelin tuossa noin viikonpäivät, ilman ongelmia, Golf VII 2015 bensalla ihan vain koska ajattelin ajella 98 bensat pois tankista ja tankata tuoretta tilalle. Eilen aamulla täysin normaalisti toimivalla autolla töihin, mutta ruokkikselle lähtiessä moottorin vikavalo vilkkumaan, EPC-valo palamaan ja tyhjäkäynti erittäin epätasainen ja tärisyttää koko autoa. Tehot kokonaan pois ja auto kuulostaa lähinnä ruohonleikkurilta. Käy ilmeisesti vajailla sylintereillä. Motonettiin testeriin ja seuraavat vikakoodit ulos:

  -P0301   Sylinteri 1 Sytytyskatkos havaittu
  -P0302   Sylinteri 2 Sytytyskatkos havaittu
  -P0303   Sylinteri 3 Sytytyskatkos havaittu
  -P305A

Onkohan tässä kyseessä nyt paljon puhuttu suodattimien tukketuminen, vai voiko tosiaan autosta mennä yhdeltä istumalta 3 puolaa pimeäksi/huonoksi? Ajettu biokaasulla pääsääntöisesti, mutta kuitenkin n. 2 vk välein myös bensalla, joskus tiheämpäänkin, eikä aijemmin ole tätä ongelmaa ollut. Autolla ajettu 220tkm.

Yllä olen asiaa jo yleisellä tasolla kommentoinut, miten näissä kaasuvehkeissä kannattaa edetä. Valitettavasti tässä ei ole vielä riittävästi dataa, antaakseni sinulle kovinkaan vahvaa veikkausta viasta.

Mutta, oletko ajanut autolla vian ilmenemisen jälkeen kaasulla? Jatkuvatko katkokset myös kaasulla ajettaessa, vai rajoittuuko vika bensapuolelle? Jos vikaa on molemmissa, silloin polttoainejärjestelmästä johtuvat ( kuten suodattimen tukkeutuminen) tuskin ovat syynä ongelmiin. Jos sen sijaan vikaa on vain bensalla ajettaessa, vika polttoainejärjestelmässä on selvästi todennäköisempi. Kolmen suuttimen yhtäaikainen rikkoontuminen on epätodennäköistä, joten vikaa voi olla pa-pumpussa tai suodattimessa.

Suosittelen nollaamaan vikakoodit ja katsomaan, mihin ne tulevat takaisin. Jos katkoksia tulee sattumanvaraisesti kaikkiin sylintereihin, vika tuskin on puolissa tai tulpissa. En kuitenkaan suosittele ajamaan autolla viallisena kovin kauaa, koska palamaton bensiini käy katalysaattorin päälle rikkoen sen ennen pitkää.

WoodVillage

2010-vuotinen kaasu Passatti tuli hommattua.
Hyvinkin samanlaisia oireita ja koodeja saanut kuin Golffari15.
Kaasulla ei mitään ongelmaa.

Bensalla käydessä ykkösen ja kolmosen misfireä ja tuo P305A myös mukana.

Toki omassa vielä tuo ketjun venymiseen viittaava P0016.
Jakopää on laitettu 190tkm kohdalla ja nyt on karvan vajaa 350tkm mittarissa.

Kävin hakemassa suutinputsaus litkua jota laitan tankkiin.
Täytyy varmaan kokeilla ajaa tuo kaasu loppuun jotta pääsee ajelemaan bensalla jos nuo suuttimet siitä tokenisi.

Täytyy nyt alkuun vaihdella tuo tukossa oleva lämppärinkenno emäntä valitteli että paleltuu kun puhaltaa vaan kylmää apukuskin puolella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy