Vikoja Karoqissa?

Aloittaja hjk, 20.06.18 - klo:09:57

« edellinen - seuraava »

tet

Jos virrat oli pois kytkiessä, niin pitäisi kyllä tunnistaa, ja silloin kärryn hahmo näkyy peruutustukien näytössä. Itselläni ei ole kameraa, joten en tiedä miten kameralla varustetussa nuo näytöt toimii, omassa tulee pakille laittaessa auton kuva näytölle, jossa tutkien varoitukset näkyvät. Siinä pitäisi näkyä myös kärri. Jotenkin tuli ekana tuosta käytöksestä mieleen, ettei auto tunnista kärryä, ja luulee törmäävänsä johonkin kun kärrin kulma tulee lähemmäs autoa kääntäessä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Kyllähän toi siltä kuulostaa, että autossa on jotain pielessä, törmäyksen estoja näissä on monenlaisia. Kuolleen kulman tutkat valvoo sivulta tulevia autoja kun peruuttaa pois parkkiruudusta ja vetää liinat kiinni jos kolari uhkaa. Samoin parkkitutka valvoo jos meinaa peruuttaa esim päin seinää/tolppaa ja vetää liinat kiinni sen estämiseksi.

Näiden ei tietenkään pitäisi reagoida perävaunuun, joten kuulostaisi siltä että auto ei jostain syystä ymmärrä vaunun olevan kytkettynä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jamo75

viime kesänä oli iso koppikärry perässä sen kanssa ei ollut mitään ongelmia
edellisistä autoista on jäänyt valollinen fillari teline siinä muistaakseni kävi niin että auto ei sitä tunnista ja pistää jarrua peruuttaessa.

myöskin jos peruutat pitkän ruohon tai pensas aidan lähellä saattaa kamera lyödä jarrut  lukkoon mutta sen taisi saada kaveran kuvasta pois
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

combi

Täppä pois sivulta tulevasta autosta varoituksesta kärryä peruuttaessa.

Guido

Kiitos kommenteista. Unohtui mainita, että tuossa on vielä lisähaasteena sähköliittimessä välissä HongKongista ostettu 13/7 -adapteri. Pitänee myös kärryn sähköliittimen kytkennät tarkistaa, nekin on tehty jo "muutama" vuosi sitten. Järkevintä ehkä olisi vaihtaa kärryyn 13-napainen sähköliitin niin voisi heittää sen adapterin pois välistä.

Täytyy tosiaan käydä vielä josain testailemassa kunhan aikaa on. Muistaakseni Karoq automaattisesti kytkee Side Assistin ja Park Assistin pois päältä kun kärry on kytketty - tai ainakin pitäisi kytkeä ne pois, mutta enpä ole varma miten tuo käytännössä toimii.

M_M

Lainaus käyttäjältä: combi - 05.04.20 - klo:21:03
Täppä pois sivulta tulevasta autosta varoituksesta kärryä peruuttaessa.

Jos auto tunnistaa vaunun olevan perässä, niin nämä tippuu pois päältä automaattisesti.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Karoq

Jos kärryn sähköt ei ole sekaisin niin blind sport ja side assistant tippuu pois. Automaatti jarrujen disaplointi vaatii että painaa tutkat kokonaan pois siitä vaihdekepin edestä.

Etuveto karoq on kyllä huono menemään kärry perässä. 225 kitkat niin ei tarvi kummoinen mäki olla niin suditaan.
Nyt:Karoq 1.5 TSI Exclusive MY18 Moon White
Tulossa: Id.4 4motion
Ex: Nissan Primera 1,6, Opel Vectra 2.2, Skoda Fabia RS 1.9, Seat Leon 1.8T,
Pellolla: Ford Taunus, Lada,

Guido

Lainaus käyttäjältä: Karoq - 06.04.20 - klo:21:17
Jos kärryn sähköt ei ole sekaisin niin blind sport ja side assistant tippuu pois. Automaatti jarrujen disaplointi vaatii että painaa tutkat kokonaan pois siitä vaihdekepin edestä.

Etuveto karoq on kyllä huono menemään kärry perässä. 225 kitkat niin ei tarvi kummoinen mäki olla niin suditaan.

Tuo tutkien disablointi pitää muistaa seuraavalla kerralla. Kärryn valot ja vilkut toimivat oikein, joten sähköjen _pitäisi_ olla kunnossa. Ei onneksi tarvitse kärryä kovin usein eikä kovin ihmeellisissä mäissä vetää. Se on totta, että jos kärryn vetotarve olisi jatkuvaa niin parempiakin vetovehkeitä on.

jph88

Ainakin meillä auto tunnistaa kärryn ja blindspot ja side assistant tippuu pois, mutta pysäköintiavustimen automaattijarrutus jää päälle. Ongelma poistuu kun pakin ollessa päällä napauttaa peruutuskameran kuvan reunassa näkyvästä kuvakkeesta tuon automaattijarrun pois päältä.
Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style -18

Guido

Lainaus käyttäjältä: jph88 - 15.05.20 - klo:10:58
Ainakin meillä auto tunnistaa kärryn ja blindspot ja side assistant tippuu pois, mutta pysäköintiavustimen automaattijarrutus jää päälle. Ongelma poistuu kun pakin ollessa päällä napauttaa peruutuskameran kuvan reunassa näkyvästä kuvakkeesta tuon automaattijarrun pois päältä.

Muutaman kokeilukerran perusteella näyttää siltä, että noin 4 kertaa viidestä toimii juurii näin, mutta satunnaisesti kärry tunnistuu niin, että myös peruutusavustin putoaa automaattisesti pois käytöstä. Mitään logiikkaa en tuohon ole keksinyt. Kun tuon tietää niin sen kanssa voi elää, varsinkin kun peräkärryn vetotarve on jokseenkin satunnaista.

To-do -listalla on kärryn sähköliittimen avaaminen ja mahdollisesti vaihtaminen jos/kun liitännät ovat vuosien varrella hapettuneet.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Guido - 15.05.20 - klo:11:09
Muutaman kokeilukerran perusteella näyttää siltä, että noin 4 kertaa viidestä toimii juurii näin, mutta satunnaisesti kärry tunnistuu niin, että myös peruutusavustin putoaa automaattisesti pois käytöstä. Mitään logiikkaa en tuohon ole keksinyt. Kun tuon tietää niin sen kanssa voi elää, varsinkin kun peräkärryn vetotarve on jokseenkin satunnaista.

To-do -listalla on kärryn sähköliittimen avaaminen ja mahdollisesti vaihtaminen jos/kun liitännät ovat vuosien varrella hapettuneet.

Päivitystä tähän: viimeisen kappaleen toimenpiteet (kärryn sähköliitäntöjen tarkistaminen ja kontaktien puhdistaminen) auttoivat ja nyt peräkärryn kanssa peruuttaminen onnistuu ilman ylimääräisiä valo- ja ääniefektejä tai äkkijarrutuksia eikä tarvitse myöskään käsin kytkeä peruutusavustinta pois, vaan se kytkeytyy automaattisesti pois kärryä kytkettäessä. Tiedoksi muille mahdollisesti saman ongelman kanssa ihmetteleville.

Letangi

Alkanut kello ja trippimittari nollaantumaan itsestään. Mikähän vikana?

Guido

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 12.10.20 - klo:07:45
Alkanut kello ja trippimittari nollaantumaan itsestään. Mikähän vikana?

Mielenkiintoista, mulla on kello kerran tai pari nollaantunut omia aikojaan. Olen laittanut GPS-häiriön piikkiin kun aika tulee sitä kautta. Samassa yhteydessä ei muut näytöt nollaantuneet, ainoastaan kellonaika oli väärin.

Parin viime viikon aikana on trippimittari sekä ajotietokoneen "since refuel" ja "long term" -näkymät nollaantuneet itsestään, mutta tällä kerralla kellonaika ei ole muuttunut. Luin jostakin, että kun ratin oikeanpuoleista rullaa painaa pitkään se nollaa kyseiset näytöt, joten en ole ihan varma olenko kenties epähuomiossa nojannut kyseiseen nappiin. Pitää tarkkailla tilannetta.

Googlella nimittäin löytyi myös väittämä, että Skoda Octavia III:ssa oli jossakin tuotantoerässä softabugi, joka aiheutti kyseisten näyttöjen nollaantumista, mutta sen pitäisi kaiketi olla korjattu jo vuosia sitten. Omassa Octaviassani en kyseistä vikaa ikinä havainnut.

Letangi

Itse en ainakaan ole mitään nappuloita pitkään painellut. Erikoista jos softassa vika kun auto kuitenkin ollut melkein vuoden ajossa ja nyt tosiaa parikertaa tuota tehnyt

Guido

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 12.10.20 - klo:14:42
Itse en ainakaan ole mitään nappuloita pitkään painellut. Erikoista jos softassa vika kun auto kuitenkin ollut melkein vuoden ajossa ja nyt tosiaa parikertaa tuota tehnyt

Mulla näytöt nollaantuivat pari kertaa vähän sen jälkeen kun matkamittariin tuli 10 tkm ja koska ongelma ei ole (ainakaan vielä) toistunut alan epäillä, että olen joko itse tai vaimo epähuomiossa painanut nollauspainiketta.

Softavikakin voi tosin tulla esiin vasta pidemmän käytön jälkeen kun sopivat parametrit osuvat kohdalleen, joten en sitäkään täysin pois sulje jos ilmiö vielä tulee toistumaan, terv. nimim. softainsinööri.

b1mpo

Pitkän ajan tiedot nollaantuvatkin 100h tai 10tkm kohdalla. Kello käsittääkseni ottaa ajan gps:stä, jos navi. Voin olla väärässäkin kellon suhteen. Sellainen mielikuva on jostain jäänyt.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Guido

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.10.20 - klo:10:18
Pitkän ajan tiedot nollaantuvatkin 100h tai 10tkm kohdalla.

Juu, mutta "since refuel" -näytön ja trippimittarin ei kuulu nollaantua samassa yhteydessä. Aika harva Suomessa taitaa päästä 10 tkm ennen kuin "long term" nollaantuu, eiköhän useimmille tule se 99h 59min vastaan jossain 5-7 tkm nurkilla.

LainaaKello käsittääkseni ottaa ajan gps:stä, jos navi. Voin olla väärässäkin kellon suhteen. Sellainen mielikuva on jostain jäänyt.

Mielikuva on oikea. Jos ei autossa ole navia niin ainakin aikaisemmin pystyi VCDS:llä asettamaan ajan hakemisen RDS-signaalista. Nykyisessä on navi joten en tiedä onko tämä vielä mahdollista.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 12.10.20 - klo:07:45
Alkanut kello ja trippimittari nollaantumaan itsestään. Mikähän vikana?

Selvisikö?

Mulla on "Long term", "Since refuel" ja trippimittari nollaantuneet omia aikojaan ehkä kymmenkunta kertaa reilun kuukauden aikana. Ensin tosiaan epäilin, että olisin epähuomiossa painanut nollauspainiketta, mutta testasin kyseisen painikkeen toimintaa ja se vaikuttaa vain "Long term" -lukemaan, ei siis nollaa trippimittaria eikä since refuel -lukemia, joten siitä ei ole kyse. Trippimittarin nollaaminen puolestaan ei nollaa mitään muita näyttöjä ja sitä on aika vaikea tehdä vahingossa.

Softavika tai häiriö sähköjärjestelmässä?

Guido

Lainaus käyttäjältä: Guido - 19.11.20 - klo:14:06
Selvisikö?

Mulla on "Long term", "Since refuel" ja trippimittari nollaantuneet omia aikojaan ehkä kymmenkunta kertaa reilun kuukauden aikana.

Auto kävi huollossa tämän ongelman takia, mutta siellä ei löydetty mitään vikaa eikä vikakoodia. Olen nyt seuraillut noiden näyttöjen nollaantumista ja vaikuttaa siltä, että ainakin muutaman kerran lukemat ovat nollaantuneet kun Webasto on käynnistetty kauko-ohjaimella. Myös kello nollaantuu samalla, mutta kellonaika päivittyy niin nopeasti GPS:n kautta, että siihen en ole kiinnittänyt huomiota. Jokaisella Webaston käynnistyksellä tätä ei kuitenkaan tapahdu. En ole huomannut tätä ilmiötä silloin kun Webasto käynnistetään MySkoda-appin kautta, jota itse käytän useammin kun kauko-ohjain on vaimon avainnipussa.

Tämä selittäisi myös sen miksi ongelma alkoi esiintyä vasta syksyn tulleen. Eipä kesäaikaan kovin usein ole tarvetta Webastoa käynnistellä.

maigel

Lainaus käyttäjältä: Guido - 12.12.20 - klo:15:21
Auto kävi huollossa tämän ongelman takia, mutta siellä ei löydetty mitään vikaa eikä vikakoodia. Olen nyt seuraillut noiden näyttöjen nollaantumista ja vaikuttaa siltä, että ainakin muutaman kerran lukemat ovat nollaantuneet kun Webasto on käynnistetty kauko-ohjaimella. Myös kello nollaantuu samalla, mutta kellonaika päivittyy niin nopeasti GPS:n kautta, että siihen en ole kiinnittänyt huomiota. Jokaisella Webaston käynnistyksellä tätä ei kuitenkaan tapahdu. En ole huomannut tätä ilmiötä silloin kun Webasto käynnistetään MySkoda-appin kautta, jota itse käytän useammin kun kauko-ohjain on vaimon avainnipussa.

Tämä selittäisi myös sen miksi ongelma alkoi esiintyä vasta syksyn tulleen. Eipä kesäaikaan kovin usein ole tarvetta Webastoa käynnistellä.
Sama vika täällä eikä huollossa löydetty vikaa, tosin itsellä yleensä nollautuu vain kello. Epäilivät että voisi liittyä alhaiseen akun varaustasoon, mutta latauksen jälkeen on jo taas pari kertaa kello nollautunut.

Guido

Lainaus käyttäjältä: maigel - 14.12.20 - klo:09:22
Sama vika täällä eikä huollossa löydetty vikaa, tosin itsellä yleensä nollautuu vain kello. Epäilivät että voisi liittyä alhaiseen akun varaustasoon, mutta latauksen jälkeen on jo taas pari kertaa kello nollautunut.

Mielenkiintoista. Googlella löytyy maailmalta muutamia vastaavia tapauksia lähinnä Superbin kohdalla, mutta kovin yleisestä ongelmasta ei taida olla kyse. Mitään varoituksia akun varauksesta ei ole tullut eikä mikään auton käytöksessä viittaa alhaiseen varaukseen, mutta näyttöjen nollaantuminen juuri Webaston käynnistyksen yhteydessä kieltämättä viittaa aika selkeästi jonkin sortin sähköongelmaan.

buli

Tyhjäkäynnillä autossa sisällä on alkanut kuuluumaan outo tasainen koputus/nakutus. Ã,,äni saattaa kuulua myös ajon aikana, jolloin kaasu on painettuna. Tällöinkin koputuksen tahti on sama kuin tyhjäkäynnillä eli ei kiihdy kierrosten noustessa. Joskus ääntä ei kuuluu ollenkaan edes tyhjäkäynnillä. Olen yrittänyt paikantaa äänen lähdettä konepellin alta, mutta en löydä kohtaa josta se tulisi.

Video, jolla ääni kuuluu: https://youtu.be/6vt08kZV250

Auto on vuoden -21 1.5 TSI DSG, ajettu noin 1800km

Onko muilla vastaavaa ja oletteko löytäneet ratkaisua?

Guido

Lainaus käyttäjältä: Guido - 12.12.20 - klo:15:21
Auto kävi huollossa tämän ongelman takia, mutta siellä ei löydetty mitään vikaa eikä vikakoodia. Olen nyt seuraillut noiden näyttöjen nollaantumista ja vaikuttaa siltä, että ainakin muutaman kerran lukemat ovat nollaantuneet kun Webasto on käynnistetty kauko-ohjaimella. Myös kello nollaantuu samalla, mutta kellonaika päivittyy niin nopeasti GPS:n kautta, että siihen en ole kiinnittänyt huomiota. Jokaisella Webaston käynnistyksellä tätä ei kuitenkaan tapahdu. En ole huomannut tätä ilmiötä silloin kun Webasto käynnistetään MySkoda-appin kautta, jota itse käytän useammin kun kauko-ohjain on vaimon avainnipussa.

Tämä selittäisi myös sen miksi ongelma alkoi esiintyä vasta syksyn tulleen. Eipä kesäaikaan kovin usein ole tarvetta Webastoa käynnistellä.

Auto kävi softapäivityksessä, jonka piti korjata ajotietokoneen ja trippimittarin sekä kellon nollaantuminen Webastoa kaukosäätimellä käynnistettäessä. Korjaus ei kuitenkaan ongelmaa poistanut kokonaan, mutta onneksi Webastoa tarvitsee seuraavan kerran vasta syksyllä. Maahantuoja on kuitenkin ongelmasta tietoinen ja sitä myötä myös jälleenmyyjien pitäisi siitä tietää.

Toisaalta kun lukee uuden Octavian ja uusien sähkö-VAG:ien softaongelmista niin satunnainen ajotietokoneen nollaantuminen tuntuu aika pieneltä harmilta.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Guido - 20.05.21 - klo:07:58
Auto kävi softapäivityksessä, jonka piti korjata ajotietokoneen ja trippimittarin sekä kellon nollaantuminen Webastoa kaukosäätimellä käynnistettäessä. Korjaus ei kuitenkaan ongelmaa poistanut kokonaan, mutta onneksi Webastoa tarvitsee seuraavan kerran vasta syksyllä. Maahantuoja on kuitenkin ongelmasta tietoinen ja sitä myötä myös jälleenmyyjien pitäisi siitä tietää.

Seuraava korjausyritys: tänään vaihdettiin Webaston kaukosäädin.

Qristian

#144
Pitkästä aikaa päivitys. Autolla on ajettu 48tkm ja yleisesti ottaen olen ollut tyytyväinen. Mutta tänään harmittaa.

Karoq oli tänään "tarkistushuollossa", kun huollonilmaisin sitä vaati. Vikoja:
- "SOS-hätäpuhelintoiminto rajoittunut, yhteys korjaamoon!- ilmoitus pätkähti pari viikkoa sitten. Joku konfiguraatio tehtiin ja vikamuisti nollattiin.
- Moottorin käynnistyspainike ei toiminut kunnolla. Sitä sai painaa aika voimakkaasti ennen kuin auto starttasi. Painike vaihdettiin.
- Sähköisesti aukeavan takaluukun toinen nostinmoottori meni rikki. Yhtenä päivänä takaluukku ei enää auennut puoltaväliä korkeammalle tai jos aukesi ylemmäs, niin ihan satunnaisesti. Uusi moottori tilattiin.

Miksei tässä voi olla vaan ihan peruspumput takaluukun avaamiseen... Nyt tästä tuli 500 euron lisälasku, josta ilmeisesti maahantuoja suostuu goodwillinä korvaamaan puolet pois lukien vaihtotyön.

Viime vuonna bensatankin luukun avaus/sulkemismekanismi takkuili. Talvella ei auennut ollenkaan ja muutenkin sitä sai painella, että aukesi. Siinä ollut "kuulakärkikynämekanismi" meni sentään takuuajan puitteissa vaihtoon. Tänä vuonna ei enää takuuta ollut.

Muutenkin tuo CarPlay tunnistaa piuhan päässä olevan Iphonen aika satunnaisesti. Saa joskun useammankin kerran irrottaa ja laittaa takaisin ennen kuin löytyy. Tästä en enää tässä konkurssissa jaksanut huollossa valittaa.
Superb Style PHEV -22, exät: Karoq 1.5 tsi Style -18, Superb TDI140 Combi Green Tec -13, Octavia RS TDI Combi -09.

Letangi

Lainaus käyttäjältä: Guido - 28.05.21 - klo:11:16
Seuraava korjausyritys: tänään vaihdettiin Webaston kaukosäädin.

Vähemmän näillä keleillä käyttöä webastolle mutta onko kaukosäätimen vaihto auttanut?
Itsellä ongelmat vähentynyt. Olisko kerran tai kaksi nollautunut trippi ja kellonaika webaston siirryttyä kesätauolle. Jotenkin tuntuu liittyvän tuohon webaston käyttöön…

Guido

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 22.06.21 - klo:19:45
Vähemmän näillä keleillä käyttöä webastolle mutta onko kaukosäätimen vaihto auttanut?
Itsellä ongelmat vähentynyt. Olisko kerran tai kaksi nollautunut trippi ja kellonaika webaston siirryttyä kesätauolle. Jotenkin tuntuu liittyvän tuohon webaston käyttöön…

Ei tosiaan näillä keleillä ole ollut Webastolle käyttöä, mutta pari kertaa olen kokeilumielessä käynnistellyt eikä ole ainakaan vielä nollaantunut näytöt kertaakaan (koputtaa puuta). Ainakin meillä näyttöjen nollautuminen liittyi selkeästi Webaston käynnistämiseen kaukosäätimellä ja ongelma on myös maahantuojan tiedossa, mutta 100% varmaa korjausta siellä ei käsittääkseni ole tiedossa. Meillä Webaston kaukosäädin on vaimon avainnipussa ja itse käytän pääasiassa MySkoda appia, jonka kanssa en ole näyttöjen nollaantumista havainnut. Tästä syystä en myöskään heti osannut yhdistää ongelmaa Webastoon.

Meille on tähän mennessä tehty:

* ohjelmistopäivitys, joka vähensi ongelmaa, mutta ei poistanut sitä kokonaan (pahus kun en kirjannut tuoreeltaan tarkemmin mistä päivityksestä on kyse)
* Webaston kaukosäätimen vaihto. Tähän mennessä ongelmaa ei ole esiintynyt, mutta odotellaan syksyä...

Pipo1

Missäshän vika kun aina kun lähden ajoon niin keskinäytössä tulee tämä teksti.

Tämänhetkinen asetuksesi tiedonsiirtoa varte on: ei sijaintia. Asetuksesta ja sen muuttamisesta kerrotaan control centerissä.

Olen kyllä kokeillu muuttaa siellä kaikkea mutta sama teksti tulee aina vaan.

miki

Bensatankin luukku on mainittu muutaman kerran. Onko kellään muulla mennyt totaalisen jumiin, ettei aukea enää ollenkaan? Omassa Karoqissa oli kesällä tämä ongelma, huollossa vaihtoivat lopulta koko lukkomekanismin.
Nyt: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style -18
Oli: Toyota Auris Touring Sports Hybrid, Seat Ibiza ST, Nissan Almera, Nissan Sunny

Pipo1

Pitäisikö nuo Ambilight valot palaa myös ajon aikana ? Saako ne palamaan ajon aikana ?

Minulla ne sammuu liikkeelle lähdössä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy