Älylaturien "korjaus" toiminto, toimiiko se oikeasti?

Aloittaja Saksoboy, 25.10.19 - klo:17:23

« edellinen - seuraava »

Saksoboy

Onko kellään oikeasti kokemusta huonon akun (auton) elvyttämisestä näillä uusilla älylatureilla. Ctek taitaa olla se tunnetuin mutta ite tilasin tämmösen Noco Genius G7200 älylaturi jossa myös on tämmönen korjaava toiminto. Onko kukaan oikeesti saanu elvytettyä pilallisen akun tämmösellä?
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Suberb 2012

Eipä nuo ihmeitä aikaan saa, jos paljon muutenkaan mitään. Uutta akkua lataa... Jos haluaa oikeasti elvyttää, tarvitaan kunnolla virtaa ja maltilla amppeereja. Tuolasella Wanhanliiton laturilla saa palautettua aikapaljon tehoja vanhaan akkuun. Mutta edelleyyttää että siellä on vielä nesteet tallella ja räjähdysvaaran vuoksi on hyvä saada korkit auki, niin voi ”kiehua” rauhassa.
Tallissa on kolmattaviikkoa traktorin 170ah akku elpymässä, laite kiehuttaa sitä pikkuhiljaa 15-16V/2-3A tehoilla. Nyt on ominaispainot nousseet jo tasaiseen 1,275 tasolle, kun lähdettiin 1,200 tasoilta ja kennot oli aika eriparisia. Täyden priiman akun ominaispaino on sielä 1,29-1,30 tasoilla.
Toki vanha akku ei kestä enää rasitusta samalla tavalla kun uusi, mutta tuokin vanha akkun (+10v) on jo monesti tuomittu romuksi. Silti se jaksaa aina joka talvi 6-mukisen 5,4l diiselin kiertää käyntiin tarvittaessa. Seisontaa on paljon ja ajot aika pätkää. Uutta ei raski ostaa, on aika tyyriitä nuo isot akut...

a_jaba

Ei ole kokemusta mutta olen siinä uskossa (jostain ehkä lukenut), että "recond" toimii kunnolla vain jos akku ladataan sen avulla tyhjästä täyteen. Eli jos akku on 90% varauksessa ja lataat sen 90% -> 100% niin elvytys on lähes mitätöntä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.10.19 - klo:20:30
Ei ole kokemusta mutta olen siinä uskossa (jostain ehkä lukenut), että "recond" toimii kunnolla vain jos akku ladataan sen avulla tyhjästä täyteen. Eli jos akku on 90% varauksessa ja lataat sen 90% -> 100% niin elvytys on lähes mitätöntä.
Tuota laturin ohjekirjaa täs tavasin iltasatuna niin siellä suositellaan että akulle tehään täys lataus ennen repair toimintoa. " For optimal result, take the 12 volt battery to trough a full charge cycle, bringing the battery to full charge, before using this mode."
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Saksoboy - 25.10.19 - klo:21:03
Tuota laturin ohjekirjaa täs tavasin iltasatuna niin siellä suositellaan että akulle tehään täys lataus ennen repair toimintoa. " For optimal result, take the 12 volt battery to trough a full charge cycle, bringing the battery to full charge, before using this mode."

Okei siinä tapauksessa muistan juuri väärin päin  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hesse

Itsellä oli pari vuotta sitten harrasteautosta mennyt akku tyhjäksi, kun yksi merkkivalo oli jäänyt viikoksi päälle. Yksi älylaturi ei suostunut akkua enää lataamaan, mutta toisella akku saatiin toimimaan. Olin tosin ehtinyt jo ostaa uuden akun, joten kovin pitkäaikaista kokemusta ei tullut. Laturin käyttöohjeen mukaan se lataa silloin 16 voltin jännitteellä ja keittää akkua. Sittenhän näissä on sulfaatinpoisto-ohjelmia, mutta en tiedä miten ne toimivat.

Jultsu

"Korjaus"toiminto on täysi eri asia siihen että älylaturi ei suostu aloittamaan latausta mikäli se havaitsee ladattavan kohteen napajännitteen olevan liian alhainen. Tuollaisen täysin tyhjäksi päässeen akun voi tosiaan potkaista "tyhmällä" laturilla päälle 10 volttiin jolloin älylaturi suostuu sitten taas aloittaman latauksen.

Tuo ylijännitteellä lataus ei myöskään toteudu vasta kuin siinä vaiheessa kun akku on jo saatu lähes täyteen varaukseen. Täysin tyhjää akkua ladattaessa käytetään tasavirtalatausta, jolloin jännite nousee sitten pikkuhiljaa maksimiinsa, jonka jälkeen latausvirta alkaa taipumaan alaspäin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VAGnaattori

Olen kuule miettinyt ihan samaa kun itse omistan cojtechin 200ah asti 15A virralla lataavan älylaturin. Ohjekirja ei vaan kerro käytännössä mitään koko toiminnosta eikä laitteen digitaalinen näyttö näytä mitään järkevää dataa kuten progression.

Kerran kokeilin ajaa toimintoo muutaman tunnin 190ah akulle mutta tuskin koviun kummoista "korjausta" saatu aikaa jos Suberb 2012 on yli 2 viikkoa jurnuttanut 170ah akkua.  ::)

Tos®

Kaikkihan muistaa, että akun vaihto tulee ilmoittaa testerillä nykyautoille  8)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: VAGnaattori - 25.10.19 - klo:22:36
Olen kuule miettinyt ihan samaa kun itse omistan cojtechin 200ah asti 15A virralla lataavan älylaturin. Ohjekirja ei vaan kerro käytännössä mitään koko toiminnosta eikä laitteen digitaalinen näyttö näytä mitään järkevää dataa kuten progression.

Kerran kokeilin ajaa toimintoo muutaman tunnin 190ah akulle mutta tuskin koviun kummoista "korjausta" saatu aikaa jos Suberb 2012 on yli 2 viikkoa jurnuttanut 170ah akkua.  ::)
Tässä ainakin on ohjekirjassa oikein 7 portainen graaffi missä on hienosti näytetty kuinka jännite ja virta vaihtelee eri portaassa ja tuossa kokeilin päivemmällä laitta yhen pari kesää kuolleena olleen ruohonleikkurin akun tolle repair modelle niin kyllä se ainakin alkoi virtaa pitämään. Aikasemmin olen yrittänyt sellasella vanhanmallin 10a laturilla ladata sitä mutta heti ku laturin irrotti niin jännite tippui tuulin 0.1v per sekuntti kunnes se vakaantui johonkin 9.6v toki aamulla sitte näkee sitten paljoko on purkautunut yön aikana. Niin ja kyllä sieltä akusta oikein kihinä kuului joten kai se jotenkin kiehuttamalla niitä kennoja "putsaa"
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Hesse

Löysin toisen ylläpitolaturini Benton Eco 4.0 käyttöohjeen (taitaa olla vain pakkauksen kannessa). Sen mukaan jos akun jännite on yli 3 V, laturi alkaa ladata pulssimaisesti pienellä virralla (1,5 A kuvan mukaan) kunnes akun jännite on 10,5 V.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy