Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

hooäs

Jaahas. Side assist sano sopimuksen irti. "Ei käytettävissä" kun yrittää käydä valikosta laittamassa takas päälle. Onko muilla ollut vastaavaa?
Aattelin että p*skanen auto/puskuri syyllinen, mutta eipä se puhtaanakaan näköjää enää toimi.
Octavia 2.0 TSI RS 2018

ukormi

Lainaus käyttäjältä: kamok - 13.04.23 - klo:09:56
"Uuden" (pian 10v) Octavian III viat ja murheet ovat olleet varsin vähäisiä.

Nyt on kuitenkin ilmennyt käynti-/sytytyshäiriötä, jotka ilmenee koneen ollessa lämmin.
Autoa kiihdytettäessä auto nykii vedossa. Kerran saatu kiinni vikakoodit startin jälkeen jolloin kierrokset tippui ja sammui lopulta. Moottorivalo vilkkui muutaman kerran ja bensan käry tuoksui.

p0300 random/multiple cylinder misfire detected
p0304 cylinder 4 misfire detected
p0302 cylinder 2 misfire detected

Yksilönä 2013 1.4 TSI manuaali HB

Pitää varailla aikaa vianetsintään, onko vinkkejä missä vika voisi olla?
- tulpat ei pitäisi vielä olla vaihtokunnossa
- puolat?
- joku antureista..
Tämä vissiin vielä suoraruisku ilman apusuuttimia. Olisiko karstoittunut imusarja/imukanavat/imuventtiilit? Paljonko ajettu? Jos puola menee niin yleensä se kuolee sitten kokonaan. Tulpathan toki kuitenkin kannattaa uusia ellei niitä ihan äsken ole vaihdettu. 60 tonnia kai noille olisi vaihtoväli. Ja toki vikakoodien luku kertoo sitten tarkemmin missä vikaa olisi. Tuo karsta ei vaan näy milään lukijalla.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

costner82b

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.04.23 - klo:19:52
Tämä vissiin vielä suoraruisku ilman apusuuttimia. Olisiko karstoittunut imusarja/imukanavat/imuventtiilit? Paljonko ajettu? Jos puola menee niin yleensä se kuolee sitten kokonaan. Tulpathan toki kuitenkin kannattaa uusia ellei niitä ihan äsken ole vaihdettu. 60 tonnia kai noille olisi vaihtoväli. Ja toki vikakoodien luku kertoo sitten tarkemmin missä vikaa olisi. Tuo karsta ei vaan näy milään lukijalla.

Mä en näistä mitään tiedä. Mut kysyjälle, onko ajettu e10 bensalla vai 98e5 tai v-powerilla? Karstoittumisen kannalta mietin.
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

kamok

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.04.23 - klo:19:52
Tämä vissiin vielä suoraruisku ilman apusuuttimia. Olisiko karstoittunut imusarja/imukanavat/imuventtiilit? Paljonko ajettu? Jos puola menee niin yleensä se kuolee sitten kokonaan. Tulpathan toki kuitenkin kannattaa uusia ellei niitä ihan äsken ole vaihdettu. 60 tonnia kai noille olisi vaihtoväli. Ja toki vikakoodien luku kertoo sitten tarkemmin missä vikaa olisi. Tuo karsta ei vaan näy milään lukijalla.
Kiitos. Tällä yksilöllä ajokilometrejä 220tkm. Tulpat vaihdettu 40tkm sitten.

Lainaus käyttäjältä: costner82b - 22.04.23 - klo:03:21
Mä en näistä mitään tiedä. Mut kysyjälle, onko ajettu e10 bensalla vai 98e5 tai v-powerilla? Karstoittumisen kannalta mietin.
e10 bensaa käytetty.

Pitääpä saada aikaiseksi tuo huoltokäynti niin toivottavasti selviää.

5andder

Hei, oliskohan kenelläkään hajua missä mahtaisi olla vika kun toisessa etuvalossa ei ilmeisesti toimi pitkiltä lasku vaan on jäänyt kokoajan ns pitkät päälle toiseen, mitään ilmoitusta ei tule viasta
Heti käynnistyksestä lähtien palaa kokoajan oikeanpuolen etuvalo "pitkänä" jos siis on tarpeeksi hämärää jotta valot syttyvät
Skoda Octavia RS TDI 2014

kamok

Lainaus käyttäjältä: kamok - 13.04.23 - klo:09:56
"Uuden" (pian 10v) Octavian III viat ja murheet ovat olleet varsin vähäisiä.

Nyt on kuitenkin ilmennyt käynti-/sytytyshäiriötä, jotka ilmenee koneen ollessa lämmin.
Autoa kiihdytettäessä auto nykii vedossa. Kerran saatu kiinni vikakoodit startin jälkeen jolloin kierrokset tippui ja sammui lopulta. Moottorivalo vilkkui muutaman kerran ja bensan käry tuoksui.

p0300 random/multiple cylinder misfire detected
p0304 cylinder 4 misfire detected
p0302 cylinder 2 misfire detected

Yksilönä 2013 1.4 TSI manuaali HB


Vika ratkesi tulppien vaihdolla.. eivät nyt kestäneet vaihtoväliä. Ei muutakuin kovaa ajoa taas!

Jote

Epäilen autossani (RS 2016 2.0tdi) etupyörän laakerivikaa, sillä auto ääntää ajaessa ratin ollessa suorassa ja jurina pahenee vasemmalle kääntäessä, mutta oikealle kääntäessä ääni häviää kokonaan. Oudointa tässä on, että joka kerta aiemmin kun olen laakerivian havainnut, on laakerissa ollut ravistaessa selkeää "klappia" ja rohina kuulunut myös käsin pyörittäessä. Nyt ei klappia tunnu eikä mitään rohinoitakaan. Kertokaas tyhmälle, että missä muualla vika voisi olla? Jarruissa joku kulunut epätasaisesti? Ihan sellainen laakeririkon kaltainen jollotus, ääni alkaa 30km/h nopeuksissa ja pahenee tietysti mitä kovempaa ajetaan. Voiko olla laakerivika, vaikka klappia ei tunnu?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jote - 26.06.23 - klo:14:35
Voiko olla laakerivika, vaikka klappia ei tunnu?

On täysin mahdollista. Itse olen kokenut tämän saman nimenomaan VW:n kanssa (tosin 2000-luvun alun autossa), aivan karmea jollotus eikä yhtään klappia ja käsin rengasta pyörittämällä ei huomannut mitään erikoista.

EDIT: Ja kyseessä oli etupyörän laakeri etuvetoisessa Passatissa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

petrisa

Lainaus käyttäjältä: Jote - 26.06.23 - klo:14:35
Epäilen autossani (RS 2016 2.0tdi) etupyörän laakerivikaa, sillä auto ääntää ajaessa ratin ollessa suorassa ja jurina pahenee vasemmalle kääntäessä, mutta oikealle kääntäessä ääni häviää kokonaan.

Oletko tarkistanut myös takapyörät?

Wile_E

Voisiko olla kivi jarrukilven välissä? Jossain sopivassa paikassa jumissa siten että keskipakoisvoima pakottaa sen ulommas kun ajat lujempaa, mutta käsin pyöriteltäessä ääntä ei saa aikaiseksi.

psxgamer

Onkohan kellään kokemuksia siitä, että sivupeili ei aina käännykään parkki asentoon?

Itsellä on ollut varmaan vuoden verran satunnaisia ongelmia pelkääjän paikan sivupeilin kanssa. Kuljettajan puoleinen sivupeili kääntyy aina kiinni parkissa kun ovet lukitsee, mutta apukuskin paikan peili ei joskus käänny. Joskus tämä ongelma kestää viikkoja, tai jopa kuukausia ja sitten se alkaa taas kääntyä. Sitten pahimmillaan ongelma on myös, että sivupeili kääntyy parkkiin, mutta ei enää avaudukaan ajoon lähtiessä ja tämän tietenkin huomaa vasta ajossa. Silloin kun sivupeili ei käänny lainkaan, on koko sivupeili todella löysä, ja sen voi helposti kääntää kiinni koriinpäin tai pois.

Eli luulis, että jokin moottori on tuolla rikki, mutta eihän se voi olla jos kääntyy aina välillä? Olen myös ottanut kokonaan kääntyvät peilit pois päältä, mutta tämä on oma ongelmansa, koska kotona parkkipaikka on niin tiukka, että naapuri ei saa omana utonsa ovia kunnolla auki jos peilit on tiellä.

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 08.08.23 - klo:10:29
Onkohan kellään kokemuksia siitä, että sivupeili ei aina käännykään parkki asentoon?

Itsellä on ollut varmaan vuoden verran satunnaisia ongelmia pelkääjän paikan sivupeilin kanssa. Kuljettajan puoleinen sivupeili kääntyy aina kiinni parkissa kun ovet lukitsee, mutta apukuskin paikan peili ei joskus käänny. Joskus tämä ongelma kestää viikkoja, tai jopa kuukausia ja sitten se alkaa taas kääntyä. Sitten pahimmillaan ongelma on myös, että sivupeili kääntyy parkkiin, mutta ei enää avaudukaan ajoon lähtiessä ja tämän tietenkin huomaa vasta ajossa. Silloin kun sivupeili ei käänny lainkaan, on koko sivupeili todella löysä, ja sen voi helposti kääntää kiinni koriinpäin tai pois.

Eli luulis, että jokin moottori on tuolla rikki, mutta eihän se voi olla jos kääntyy aina välillä? Olen myös ottanut kokonaan kääntyvät peilit pois päältä, mutta tämä on oma ongelmansa, koska kotona parkkipaikka on niin tiukka, että naapuri ei saa omana utonsa ovia kunnolla auki jos peilit on tiellä.
Voi olla peilistä moottori rikki menossa. Ootko testannu et ku peili jättää kääntymättä nii meneekö se ovi lukkoon? Onko vikakoodeja luettu?

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 08.08.23 - klo:12:42
Voi olla peilistä moottori rikki menossa. Ootko testannu et ku peili jättää kääntymättä nii meneekö se ovi lukkoon? Onko vikakoodeja luettu?

Juuh, olen käyttänyt välillä tuota peilien kääntymistä pois päältä kokonaan ja ovet lukittuvat kyllä aivan normaalisti. Sitä peilien kääntymistä ei kuitenkaan kehtaa laittaa kokonaan pois päältä, koska kuljettajankaan peili ei sitten enää käänny ja naapuri ei meinaa päästä omaan autoonsa enää takapenkille sisään. Vikakoodeja ei ole luettu, voisi seuraavassa huollossa lukea, mutta oma kokemus vähän on, että monesti sieltä ei sitten löydykään mitään.

Itse moottorin vaihtaminen on varmaan suhteellisen tyyris opertio...

Skodamies2016

2016 vuoden Octaviassa ilmeisesti tuuletin alkanut pitää ärsyttävää sirinää. Sirinä loppuu jos tuulettimen laittaa suurimmille tehoille tai jos puhaltimen sammuttaa kokonaan. Mystiseksi vian tekee se, että sirinä reagoi joskus jarrupolkimen painalluksiin tai kun autolla kääntyy.

Mikähän ihmentuossa on vikana? Nimim. ääneen kyllästynyt.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Skodamies2016 - 11.08.23 - klo:21:13
2016 vuoden Octaviassa ilmeisesti tuuletin alkanut pitää ärsyttävää sirinää. Sirinä loppuu jos tuulettimen laittaa suurimmille tehoille tai jos puhaltimen sammuttaa kokonaan. Mystiseksi vian tekee se, että sirinä reagoi joskus jarrupolkimen painalluksiin tai kun autolla kääntyy.

Mikähän ihmentuossa on vikana? Nimim. ääneen kyllästynyt.

Mulla tehnyt ainakin 2v jo samaa :) Varmaan puhaltimen moottoriin saakka mennyt joku lehti/roska tai sitten laakeri vinkuu. Ei vielä ole häirinnyt...

petrisa

Lainaus käyttäjältä: Skodamies2016 - 11.08.23 - klo:21:13
2016 vuoden Octaviassa ilmeisesti tuuletin alkanut pitää ärsyttävää sirinää. Sirinä loppuu jos tuulettimen laittaa suurimmille tehoille tai jos puhaltimen sammuttaa kokonaan. Mystiseksi vian tekee se, että sirinä reagoi joskus jarrupolkimen painalluksiin tai kun autolla kääntyy.

Mikähän ihmentuossa on vikana? Nimim. ääneen kyllästynyt.

Laakeri siitä on kulunut. Se pitää sirinää.
Kun autolla jarruttaa tai kaartaa, niin puhaltimen ropeli saa akseliin ja sitä kautta laakeriin kohdistumaan juuri sen verran vääntöä hidastuvuuden/keskipakoisvoiman kautta, että laakerin välys ei aiheuta hetkeen ääntä. Välys ikäänkuin häviää siis hetkeksi.

hizzunkizzun

TDI RS pitkä starttaus, itsellä savujen kera, tästähän löytyy keskustelua netin syövereistä aika paljon, mutta parannuskeino jäänyt lopulta selvittämättä monelta ilmeisesti. Mites Suomen maalla onko kukaan saanut kuntoon?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: hizzunkizzun - 13.08.23 - klo:11:33
TDI RS pitkä starttaus, itsellä savujen kera, tästähän löytyy keskustelua netin syövereistä aika paljon, mutta parannuskeino jäänyt lopulta selvittämättä monelta ilmeisesti. Mites Suomen maalla onko kukaan saanut kuntoon?

Nokka-akselin ajoituksen säädin rikki. Aiheuttaa nimenomaan pitkää starttausta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.01.23 - klo:19:58
Lainaus käyttäjältä: Jote - 07.01.23 - klo:16:34
184hv 2.0tdi kylmäkäynnistys ei ihan ongelmatonta. Auto seisoi n. -10°C pakkasessa 2vrk, sitten esilämmitys tehdaswebastolla 30min, starttaa mutta sammui heti. Teki tän kaksi kertaa, sitten kun pumppasin kaasua startatessa pysyi myös käynnissä. Eli tukehtui jotenkin heti startin jälkeen. Öljyt vaihdettu joulukuussa, pa-suodatin lokakuussa. Missähän vika? Toimi taas normaalisti kun ajoin koneen kertaalleen kuumaksi, eli ongelmaa vain pidemmän seisonnan jälkeen.

Oirekuvauksen perusteella lähtisin ihan ensimmäisenä tutustumaan nokka-akselin ajoituksensäätimeen. Näissä tehokkaamman pään EA288 dieseleissä on ajoituksensäädin nokka-akseleiden välissä vauhtipyörän puoleisessa päässä sylinterinkantta. Se toimii öljynpaineella ja ilmeisesti tietyn valmistussarjan osat kuluu jotenkin niin että eivät pidä säätöä kylmässä seisomisen aikana. Mopommissa versioissa on vain kiinteät hammasrattaat millä pyöriminen välitettään nokka-akselilta toiselle niin ongelmaa ei pääse syntymään.

Tälläkin palstalla aika paljon oli aiheesta juttua muutama vuosi sitten.

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.01.23 - klo:20:20
Tässä yksi video aiheesta, syyllinen nimenomaan nokka-akselin ajoituksensäädin.

https://youtu.be/DXvHdmq0reA

Google myös löytää tuloksia "ea288 vvt problem" haulla.

Tässä myös kuva alkuperäisestä ja päivitetystä säätimestä, ylempänä vanha ja alempana päivitetty malli.


Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

hizzunkizzun


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: hizzunkizzun - 13.08.23 - klo:12:15
Mites CUPA koneessa?

Sekin on tehokkaamman pään EA288 moottori niin eiköhän siinäkin ole nokka-akselin ajoituksensäädin kuten muissakin saman tehoisissa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

hooäs

Päivitellääs tänne jos jollekin toisellekin sattus tämmönen tulemaan.
Eli löytyi vikakoodi u104500. Ohjainlaitteen koodaus näytti pelkkää nollaa. Joku moduli päivitettiin ja koodi nollattiin. Nyt asetuksissa ei ole enää side assistia vaan blind spot nimellä löytyy. No kunhan toimii..

quote author=hooäs link=topic=15731.msg791105#msg791105 date=1681586326]
Jaahas. Side assist sano sopimuksen irti. "Ei käytettävissä" kun yrittää käydä valikosta laittamassa takas päälle. Onko muilla ollut vastaavaa?
Aattelin että p*skanen auto/puskuri syyllinen, mutta eipä se puhtaanakaan näköjää enää toimi.
[/quote]
Octavia 2.0 TSI RS 2018

Vane

Octavia 1.0 tsi 2018. Rattia kun kääntää vasemmalle, niin apukuskin puolelta konetilasta kuuluu hetken vingahdus/ulina ääni. Ohjaustehostimen öljyt vähissä vai onko näissä sähköiset tehostimet?

jaston

Mikä ihme tuolla kuskin sivulasin suunnalla pitää 80km/h -> nopeuksissa vinkunaa?
Tuulisella kelillä ainakin ärsyttävä tasainen vinkuna korvan vieressä. Tiivisteet normaalin näköiset...
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

psxgamer

Sattuuko kukaan tietämään onko kolmoskoppaisessa Octaviassa lämmitys tuulilasinpyyhkijölle? Ohjekirjan mukaan pyyhkijöiden pesimiä lämmitetään alle +10 asteessa, mutta itse pyyhkijöiden lämmityksestä en löydä sanaakaan. Omassa Octaviassani on lämmitettävä tuullasi, mutta se on vähän liian energiasyöppö pitää päällä pelkästään pyyhkijöiden lämmitystä varten...

migis2

Lainaus käyttäjältä: jaston - 01.12.23 - klo:09:14Mikä ihme tuolla kuskin sivulasin suunnalla pitää 80km/h -> nopeuksissa vinkunaa?
Tuulisella kelillä ainakin ärsyttävä tasainen vinkuna korvan vieressä. Tiivisteet normaalin näköiset...

Omassa oli aikanaan ilmavuoto. Ilmeni tietyissä olosuhteissa, joskus myös paikallaan ollessa kun sääteli puhaltimen nopeutta. Vuoti muistaakseni kuskin ikkunan taka-alanurkasta. Vaihtoivat jonkun tiivisteen takuuseen.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

M_M

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 01.01.24 - klo:17:21Omassa Octaviassani on lämmitettävä tuullasi, mutta se on vähän liian energiasyöppö pitää päällä pelkästään pyyhkijöiden lämmitystä varten...

Ei ole lämmitettäviä pyyhkijöitä. Lasin lämmitys on se joka pitää lasin sekä pyyhkijät sulana, viehän se muutaman sata wattia sähköä mutta elämä on.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lare111

Eilen oli tunti ajoa ja auto parkkiin. Tänään ei tullut edes sisävaloihin mitään elonmerkkejä ja ei toivoakaan saada Webastoa puhisemaan. Suorastaan hämmästyttävän hyvin lähti silti 1.6 TDI 85kW käyntiin -29 asteen pakkasilla.

Ajoin puoli tuntia ja sammutuksen jälkeen auto sulki taas heti kaikki ylimääräiset sähkölaitteet. Ajoin tunnin lisää ja latasin lämmennyttä akkua vielä toisen tunnin tolpasta. Napajännite putosi äkkiä 12.2 volttiin, vaikka akku tuskin tunnissa ehti ihan hirveästi jäähtyä. Onkohan 6 vuotta vanha alkuperäinen akku tullut tiensä päähän? Tilasin jo Aero Motorsilta uuden, kun ei tee yhtään mieli leikkiä sillä, lähteekö auto käyntiin.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

sambolo

Noniin.. ei sit tänään meinannu lämmöt nousta normaaliin, kunnes pidemmän tyhjäkäynnin seurauksena yhtäkkiä nousikin. Matkaan lähtiessä taas tuli melkein heti epc valo ja kierrosten rajoitus, kotiruudussa koodeja lukemaan ja lämmöt rupesikin jo karkailemaan liian korkeaksi. Koodia P00B700 pukkaa, olisko veikkauksia mistä johtuu, vesipumppu/termari? Aiemmin vähän jäähdytysnestettä kadonnut, oli hieman alle minimin, lisäsin maksimiin, tän epidosin jälkee oli yli maksimin. Kunvaa ei silicahommia olis, just saamassa uutta paisaria.. bensa ocu rs kyseessä..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sambolo

Termari ja vesipumppu menee vaihtoon, onneksi ylimääräisen takuun piikkiin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy