Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Mikke.r

Täällä on sopivasti puhetta umpioiden kosteudesta.
Mulla on alkupään -13 Octavia III ja siinä pelkääjänpuolen umpio on ollut tänä talvena huurussa ja nyt päiväajovalon LED on lakannut toimimasta. Ilmeisesti umpion vaihto on ainoa ratkaisu.

Mistä näistä tietää mikä on oikea versio? Mulla siis Xenonit + Ledit umpio.
http://www.kopacek.com/Skoda/OCTAVIA-III/Lightning/

Vai saako kotimaasta jostakin järkihintaan?

sahtiwaari

Morjes.
-15 1.6tdi greenlineen ilmestynyt "start stop system fault" teksti useasti tällä viikolla ja start stoppi ei silloin toimi. Toinen ihmeellisyys on kun sammuttaa auton ja jättää radion päälle niin noin 10sec päästä mediasoittimeen tulee teksti "battery almost empty" ja oli jotain muuta tekstiä myös, liittyi soittimen pois laittoon. Akkua kuitenkin tuntuu riittävän, valikon mukaan varaus ollut aina 80% tai 90% kun olen katsonut. Tänä talvena vaihdettu uusi akku. Auto toimii muuten normaalisti ja käyntiin lähtee ilman ongelmia. Nyt on pari viikkoa joutunut käynnistämään auton aamuisin ilman lämmitystä, en tiedä vaikuttaako asiaan.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta, mikä voisi olla vikana?
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

jaska74

Lainaus käyttäjältä: sahtiwaari - 17.03.22 - klo:22:36
Morjes.
-15 1.6tdi greenlineen ilmestynyt "start stop system fault" teksti useasti tällä viikolla ja start stoppi ei silloin toimi. Toinen ihmeellisyys on kun sammuttaa auton ja jättää radion päälle niin noin 10sec päästä mediasoittimeen tulee teksti "battery almost empty" ja oli jotain muuta tekstiä myös, liittyi soittimen pois laittoon. Akkua kuitenkin tuntuu riittävän, valikon mukaan varaus ollut aina 80% tai 90% kun olen katsonut. Tänä talvena vaihdettu uusi akku. Auto toimii muuten normaalisti ja käyntiin lähtee ilman ongelmia. Nyt on pari viikkoa joutunut käynnistämään auton aamuisin ilman lämmitystä, en tiedä vaikuttaako asiaan.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta, mikä voisi olla vikana?

Liikaa pätkäajoa ja/tai webastoa että akku ei kerkiä latautua

sahtiwaari

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 17.03.22 - klo:22:42
Liikaa pätkäajoa ja/tai webastoa että akku ei kerkiä latautua

Tässä on nyt 3 päivää tullut ajettua työmaalle ja takaisin n. 100km per suunta ja silti tulee nuo ilmoitukset. Auton toiminnassa en huomaa mitään erikoista ilmoitusten lisäksi. Voisko laturi olla menossa rikki tms.? Mittarissa 191tkm
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

M_M

Kun se akku vaihdettiin, niin tuliko tilalle täsmälleen samaa akkutekniikkaa ja samalla kapasiteetilla kuin vanhakin akku oli? Jos ei, niin kerrottiinko autolle diagnostiikan kautta uuden akun tiedot?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

sahtiwaari

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.03.22 - klo:08:04
Kun se akku vaihdettiin, niin tuliko tilalle täsmälleen samaa akkutekniikkaa ja samalla kapasiteetilla kuin vanhakin akku oli? Jos ei, niin kerrottiinko autolle diagnostiikan kautta uuden akun tiedot?

Tästä ei ole minulla mitään hajua. Skoda-merkkiliikkeeseen vein ja sanoin että uusi akku kiitos. Vaihdatin akun kun viime talvena silloin tällöin valitteli että jännite alhainen kovalla pakkasella, ja alkaahan se tällä iällä ja kilometreillä muutenkin olemaan vaihtokunnossa ennen kuin jättää tielle.

Kai pitää olla tuonne skoda liikkeeseen yhteydessä ja pyytää tarkistamaan?
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

M_M

Kyllä merkkiliikkeen pitäisi osata nuo jutut kuntoon pyytämättäkin, tuskin se vika siellä on.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Dumppi

Auttakaa amatööriä.

Octavia 2013 1.8 tsi dsg. Tänää ilmestyi varoitus oil pressure max 4000 rpm. Kierrokset tämän jälkeen ajossa miten sattuu. Nollattiin pajalla koodit mutta vika jäi päälle. Auto ei jaksa oikein liikahtaa mihinkään, vauhtia oli 60 ja painoin tallan pohjaan, kierrokset nousi mutta vauhti ei kiihtynyt. Moottori pitää tyhjäkäynnilläkin normaalia kovempaa ääntä.

Lohkolämmitin juuri vaihdettu kun oli niin ruosteessa että jäähdytysnesteet vuoti jostain lohkon yhteydestä. Mutta taitaa vuotaa edelleen jostain kun coolant varoitus tuli muutama päivä sitten, hävis kun lisäsin nestettä.

Onko ideoita mikä vikana? Vasta ensi viikolla saan pajalle tutkimuksiin.

Ocuvaavi

Ko. varoituksesta ei ole havaintoa mutta oireista tuli mieleen turbon hukkaportin tangon jumittuminen, joka itsellä (1.4TSI) korjaantui putsaamalla/rasvaamalla. Silloin näkyi moottorin kuva ja EPC-varoitus.

Dumppi

Myös tuo epc valo palaa niin kuin sinun tapauksessakin. Korjaamon mieskin sanoi heti että voisi liittyä turboon. Itseäni hieman kauhistuttaa tuo jäähdytysnesteen häviäminen, ettei vaan olisi kansiremonttia tulossa.

Ocuvaavi

#5980
Ok. Em. tanko on vähän hankalassa paikassa, edestä katsottuna moottorin takana. Jossain täällä saattaa olla sen löydettyäni ottamani kuvat. Taisin itse käyttää ensin jotain irrottavaa yleissuihketta (CRC 5-56 tms.), pyyhin tangon rievulla ja sitten sivelin pintaan laakerivaseliinia kun sitä sattui olemaan.

Lievä jäähdytysnesteen vajeneminen ei välttämättä ole hälyttävää, sitä haihtuu hieman pitemmän päälle kertoi huoltoneuvojamme. Sen sijaan alhainen öljynpaine - mikäli se on niin muutenkin kuin joskus virheellisestikin syttyvän merkkivalon perusteella - herättää kysymyksiä.

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: Ocuvaavi - 19.03.22 - klo:14:20
Lievä jäähdytysnesteen vajeneminen ei välttämättä ole hälyttävää, sitä haihtuu hieman pitemmän päälle kertoi huoltoneuvojamme.
Mulla ollut nyt 2v.tämä auto ja jäähdytysneste on ollut samassa viivassa koko ajan. Eli haihtuminen TODELLA vähäistä kun ei ole silmällä huomannut.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Dumppi

Lainaus käyttäjältä: Ocuvaavi - 18.03.22 - klo:21:37
Ko. varoituksesta ei ole havaintoa mutta oireista tuli mieleen turbon hukkaportin tangon jumittuminen, joka itsellä (1.4TSI) korjaantui putsaamalla/rasvaamalla. Silloin näkyi moottorin kuva ja EPC-varoitus.

Vika nyt paikannettu mutta palaan vielä ensi viikolla tähän jos ja kun auto taas kunnossa. Satasia saa taas poltella.

Dumppi

Lainaus käyttäjältä: Dumppi - 18.03.22 - klo:19:01
Auttakaa amatööriä.

Octavia 2013 1.8 tsi dsg. Tänää ilmestyi varoitus oil pressure max 4000 rpm. Kierrokset tämän jälkeen ajossa miten sattuu. Nollattiin pajalla koodit mutta vika jäi päälle. Auto ei jaksa oikein liikahtaa mihinkään, vauhtia oli 60 ja painoin tallan pohjaan, kierrokset nousi mutta vauhti ei kiihtynyt. Moottori pitää tyhjäkäynnilläkin normaalia kovempaa ääntä.

Lohkolämmitin juuri vaihdettu kun oli niin ruosteessa että jäähdytysnesteet vuoti jostain lohkon yhteydestä. Mutta taitaa vuotaa edelleen jostain kun coolant varoitus tuli muutama päivä sitten, hävis kun lisäsin nestettä.


Vesipumppu ja termostaatti menivät vaihtoon. Ilmeisesti kovin yleinen vika. Toivottavasti nyt taas hetken ajelisi ilman remontteja.
Tämän auton ikä lähestyy 10 vuotta niin kaikki kuluvat ja ei kuluvatkin osat alkaa paukkumaan.

O.C.Taavi

Suosittelen takajousien alaosan pesua, renkaan vaihdon yhteydessä, oli täynnä hiekkaa tms, vedenpoisto tunkeutunut...
Epäilen tällä olevan ainakin osa syy jousien katkeiluun, ainakin 2 korimallissa, alin kierros katkiaa

velli

Onko kukaan vaihdellut tuota ns. piano black muoviosaa joka on vaihdekepin "ympärillä" tuossa keskikonsolissa kuvassa pahasti naarmuuntunut muoviosa)? Onkohan paha napsutella irti ja minkä hintainen mahtaa olla marmorilla?


kawatus

Semmonen vika ilmaantui octaviaan että ilmastointi ei jäähdytä. Aineet kävin lisäyttämässä ja yli puolet oli jäljellä eli ei vuoda suuremmin. Jostain syystä ei vaan ala jäähdyttämään. Ajotietokone näyttää ilmastoinin polttoaineen kulutukseksi lähes nollaa. Yhden kerran lähti päälle pari päivää sitten ja silloin palkki nousi kyllä reilusti ja kylmää tuli eli kaikki sinänsä toimis mutta mikähän tieto nyt vois puuttua?

sahtiwaari

Sellainen vika ilmaantui että tulee Start Stop error ja ilmastoinnin puhalluksen teho putoaa pieneksi, eli puhallus ollut esim. 5-asennossa (manuaali-ilmastointi) ja jonkin ajan päästä putoaa noin 2-3 asetusta vastaavalle tasolle. Start stoppi ei myöskään siis tuolloin pelaa. Start stop toimii yleensä vain vähän aikaa auton käynnistyksestä eli error ei tule ihan heti. Muuten auto toimii ihan hyvin.

Huoltoaika on varattu mutta ajattelinpa kirjoitella, onko muilla ollut vastaavaa?

octavia -15 1.6tdi
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: velli - 07.05.22 - klo:21:29
Onko kukaan vaihdellut tuota ns. piano black muoviosaa joka on vaihdekepin "ympärillä" tuossa keskikonsolissa kuvassa pahasti naarmuuntunut muoviosa)? Onkohan paha napsutella irti ja minkä hintainen mahtaa olla marmorilla?


Käy kysymässä marmorilta hinta ja jos on ok hintainen niin osta. Siitä osasta näet sitten missä kohtaa ja minkälaiset ovat klipsut.

denso

Tuolta näkee ainakin LLL-partsin hinnat. Voisiko olla marmorin hinnat lähellä ... ?

https://www.lllparts.co.uk/catalogs/skoda/CZ/OCT/805/8/863/863060

ram1

Irroittaminen ihan perus mitä kaikissa. Mullakin nämä ihan puuilon perus muoviset avauskammet, joita nyt saa joka paikasta. Napsautat tuosta alareunasta irti ja siitä eteenpäin. Tuossa ei ilmeisesti tartte edes nuppia ottaa irti. Liittimet tietysti tarpeen vaatiessa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Skoodailu

Tuli päädyttyä -19 sedan Octaviaan. Nyt huomasin, että käsijarru on jotenkin tosi kireä ja kinnaa/hankaa/krahnuttaa jo ennen ensimmäistä pykälää. Kuinka normaalia tai yleistä on?

Lisäksi parkkihallin hidastetöyssyissä etupäästä kuului jotain pientä kolinaa/narinaa, jollei sitten iskenyt vainoharhaisuudet päälle. Takapäästä ei kuulu mitään.

jaston

Omassa RS-mallisessa etupää pitää äänen, kun ajaa parkkihallin terävään hidasteeseen. Iskareista se kait tulee äänen perusteella, sellainen suhahdus.

Takajarru tässä omassa tuntuis kiljuvan aina kostealla ja ekoilla jarrutuksilla. Ja taitaa vähän parkissa seisomisen jälkeen laahatakin ennen jarrutuksia. Etupäästä meni viime vuonna 30tkm ja risat ajettuna etusatula vaihtoon jumimisen takia. Oli melko kallista lystiä tähän RS-malliin. Autolla ajettu edellisen omistajan toimesta tosi vähän kilometrejä ekan 2,5 vuoden aikana, voisiko vaikuttaa jarrujenkin toimintaan nyt myöhemmin?
Meinasin nyt kohta tulevassa huollossa pyytää lisänä jarrujen herkistelyt, saa sitten nähdä löytyykö sielä jotain muutakin taas....
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

jaakko

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 15.10.20 - klo:08:22
Tänään kylmäkäynnistys pihassa, kävi 10-20 sekuntia ja sammui. Uusi yritys, startti pyörittää hyvin mutta ei tulosta. Odotus ja uusia yrityksiä. Yhden kerran startilla saattamalla jäi käymään, kuulosti käyvän kolmella. Melko voimakas bensan haju. Lopetin siihen. Akkujännite 12,4 V, eli ei ehkä ihan sökö. Ikää akulla on toki reilu 5 v, eli jännitteestä huolimatta voi olla ettei anna tarpeeksi virtaa. Tai jotain.
Tänään sama homma kuin vajaa kaksi vuotta sitten, sillä erotuksella että neljännellä yrittämällä jäi käymään. Auto oli seissyt pihassa ajamattomana 4 vrk, ilmeisesti ei tykkää siitä. Akku uusittu reilu puoli vuotta sitten. VCDS:ää ei juuri tällä hetkellä ole käytettävissä, ekalla kerralla vikakoodit luettiin mutta tuolloin ei löytynyt selkeää syytä. Muistaakseni kerran aiemminkin tuon ekan kerran jälkeen kävi sama juttu, silloin auto ei seissyt kuin kaupassa käynnin ajan.

Ekalla kerralla arvio marmorilla oli, että jostain syystä ilmeisesti puristukset oli hetkellisesti alhaiset kun käynnistyksen yhteydessä olisi liikaa päässyt bensaa sylintereihin.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

jaska74

Ei nyt ehkä ihan tämän otsikon alle mutta en uuttakaam topiccia viitsi avata tämän takia...:

Missä sijaitsee handsfreen mikki?

M_M

Katossa, samassa kokonaisuudessa jossa etutilan sisävalot ovat, kuvassa nro 1.


VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Marko

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 18.07.22 - klo:13:00
Tänään sama homma kuin vajaa kaksi vuotta sitten, sillä erotuksella että neljännellä yrittämällä jäi käymään. Auto oli seissyt pihassa ajamattomana 4 vrk, ilmeisesti ei tykkää siitä. Akku uusittu reilu puoli vuotta sitten. VCDS:ää ei juuri tällä hetkellä ole käytettävissä, ekalla kerralla vikakoodit luettiin mutta tuolloin ei löytynyt selkeää syytä. Muistaakseni kerran aiemminkin tuon ekan kerran jälkeen kävi sama juttu, silloin auto ei seissyt kuin kaupassa käynnin ajan.

Ekalla kerralla arvio marmorilla oli, että jostain syystä ilmeisesti puristukset oli hetkellisesti alhaiset kun käynnistyksen yhteydessä olisi liikaa päässyt bensaa sylintereihin.
Liimaventtiili
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

jaakko

Lainaus käyttäjältä: Marko - 09.08.22 - klo:16:39
Liimaventtiili
Sekö, mikä joskus vuosia sitten oli mahdollista saada (muistaakseni) Teboilin Terra-bensalla? Mikähän sen nykybensoilla voisi saada aikaan. Kiitoksia vastauksesta.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

psxgamer

Apukuskin paikan sivupeili ei enää käänny pysäköidessä lainkaan, mutta kuskin puolen peili kääntyy. Kuuluu ovia lukitsiessa pienen pieni hurina peilin paikkeilta, eli olisikohan siellä jokin moottori rikki. Onko kellään kokemusta mitä tuollaisen korjaaminen voisi maksaa?

Marko

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 10.08.22 - klo:13:43
Sekö, mikä joskus vuosia sitten oli mahdollista saada (muistaakseni) Teboilin Terra-bensalla? Mikähän sen nykybensoilla voisi saada aikaan. Kiitoksia vastauksesta.
Tuota terra juttua en niin noteerannut silloin, kun itse ajan aina dieselillä. Mutta tuo liimaventtiili oli äitin polossa viime kesänä. Kone pyöri kuin tulpaton mopo. Sitkeän sahauksen jälkeen sain käymään. Luulin ensin, että oli mennyt jakohihna poikki.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy