Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

k00pa

Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 08.08.20 - klo:16:35
Onko kukaan selvittänyt manuaali tsi:n "rahinaa"tms, jyrkäsi vasemmalle kääntyessä( hieman vedättäen), mistä voinee johtua, ja onko ns.Särkyvää laatua oleva ääni.
On tuo jo 63tkm äännellyt, kaikkien muiden epämääräisten äänien lisäksi,mitä laatikosta tulee.

Kyllä, samankuuloista ominaisuutta ollut omassa, 2014 Combi manuaali 1,4 TSI, 62tkm ajettu. Tähän mennessä vaihdettu molemmat etupyöränlaakerit, vaihdelaatikon laakeri ja viimeisimpänä arvottu vika moottorin kannakkeisiin. Kannakkeisiin on tullut kuulemma jonkinlainen "päivitys" ja niillä saatiin äänet häviämään, ainakin toistaiseksi toiminut...  :-X
Octavia Combi Elegance 1.4tsi -14

Nifa

Lainaus käyttäjältä: k00pa - 12.08.20 - klo:18:23
Kyllä, samankuuloista ominaisuutta ollut omassa, 2014 Combi manuaali 1,4 TSI, 62tkm ajettu. Tähän mennessä vaihdettu molemmat etupyöränlaakerit, vaihdelaatikon laakeri ja viimeisimpänä arvottu vika moottorin kannakkeisiin. Kannakkeisiin on tullut kuulemma jonkinlainen "päivitys" ja niillä saatiin äänet häviämään, ainakin toistaiseksi toiminut...  :-X

Tässä:
https://www.briskoda.net/forums/topic/432060-noise-turning-left/

Syyt jos en väärin muista ulkoa tosta ketjusta:
Laatikon kannake, jos kitisee kun kääntää vasemmalle
Moottorin kannake, jos kitisee kun kääntää oikealle (Voi olla myös em. vika ilmeisesti)

Sitten jos muuten rahisee / vinkuu / kitisee hitaissa vauhdeissa tai paikallaan ollessaan, kun kääntelee pyöriä, niin noiden lisäksi voipi olla vika tässä:
https://www.briskoda.net/forums/topic/477897-front-lower-suspension-arms/?tab=comments#comment-5363076

(Ja tuon jälkeen mikä tahansa eturipustuksen pusla tai iskarin yläpään laakeri)
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

k00pa

Hienoa, kiitokset linkeistä.

Itsellä ainakin saatiin äänet siirtymään puolelta toiselle sekä kuulumaan myös yhtäaikaa molemmilla puolilla vaimeasti sekä voimakkaasti ihan vaan moottorin asentoa muuttamalla mutta hyvä tietää mistä vikaa seuraavaksi etsitään jos/kun siihen on taas aihetta.

Jännä juttu että miten tämänkin alueen isoimman merkkiliikkeen huolto on näin tietämätön asioista, vikaa on arvottu monestakin suunnasta ja kalliiksihan tuo on jo käynyt. Onneksi ei kuitenkaan vielä itselleni sillä automyyjän lupaus on pitänyt että auto myydään kahinattomana. Laittaisivat vaikka jonkun kesähessun lukemaan forumeja läpi niin ei tarvitsisi näin paljon arpoa  ::)
Octavia Combi Elegance 1.4tsi -14

O.C.Taavi

Lainaus käyttäjältä: k00pa - 12.08.20 - klo:18:23
Kyllä, samankuuloista ominaisuutta ollut omassa, 2014 Combi manuaali 1,4 TSI, 62tkm ajettu. Tähän mennessä vaihdettu molemmat etupyöränlaakerit, vaihdelaatikon laakeri ja viimeisimpänä arvottu vika moottorin kannakkeisiin. Kannakkeisiin on tullut kuulemma jonkinlainen "päivitys" ja niillä saatiin äänet häviämään, ainakin toistaiseksi toiminut...  :-X

Kiitosia vastausesta, Arvontaa taitaa tuon äänen  paikallistaminen tosiaan  olla... Ite sitämieltä et ei ainaakaan pyöränlaakerin kohdilta kuulu, vaan enempi vaihteiston kohdilta, ja kuulunee myös vapaalla rullatessa kun vasemmalle kääntää. Voi hyvinkin olla vaihteiston kannatin, jos pääsee koria vasten resonoimaan...
Oma 2017 , ei facelift, luulin/oletin ostaessani että tuotanto olisi jo korjannut pahimmat jutut... ::)

Siksipä tämän uusimman version kohdilla olenkin hieman "epäilevä", vaikka alustalleen pikemminkin entisestä hiottu, kuin että olisi kokonaan uusi.
No hyvin kuuluu kuitenkin kaupaksi menevän...

Sabel

Omasta nyt vaihdelaatikon kannatin vaihdettu ja kääntymisääni poistunut.

Routa

BT lakkasi yhdistämästä kokonaan. Paritus on tehty uudelleen, järjestelmä on bootattu, puhelin on bootattu, paritettu uudelleen jne. jne.

Eniten syytän tästä Galaxy S9:n viimeisintä päivitystä. Muilla vastaavaa? Vinkkejä? Factory Resettejä ei jaksaisi alkaa tekemään.
Entinen VAG-kuljettaja.

HAL9000

2015 alkuvuodesta käyttöön otettu Ocu
1.4 Style Combi DSG
- Suuntavakavuus uudesta lähtien todella huono. Meni pyöränkulmien säätöön heti ensimmäisten 200 km jälkeen. Jotain tekivät, muttei paljoa auttanut.
- Aika paljon erilaisia sirinöitä ja helinöitä pitkin koria sisäpuolella
- Joka kerta kun peilit taittuvat sisään ja ulos, kuullostaa se viimeiseltä kerralta. On kuitenkin joka kerta toiminut
- Noi sähkösäätiset jakkarat. On todella jakkarat. Just mahtuu pakarat penkille. Ei mitään tukea missää
- Joka ensimmäinen kerta hidastustöyssyn jälkeen kauhea narina sisään ja ulosjoustolla
- Sähkötoimisen takaluukun mekanismismin varoituspiipitys (nolottaa niin pirusti). Samaten sähkömoottorien ääni.
- DSG:n säätö. Valtavan pitkä viive jarrun päästämisen ja liikkeellelähdön välillä. Tähän vielä S&S, niin saa ennakoida tosissaan.
- Tietyissa ylämäkilhdöissä laatikko ei luista lainkaan vaan lähtee liikkelle paukahduksella.
- 90tkm. ajettu. Mielellään jo vaihdan johonkin muuhun. Ei vakuuta minua uudesta tsekkiläisestä laadusta.
- Miksi kaasujalan polvea ikävästi painava keskikonsoli on tehty ämpärimuovista
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

jaston

Mikähän tuossa ilmastoinnissa mättää, kun silloin tällöin käynnistyksen jälkeen alkaa haista etikka.
Ilmastointi huollettu merkkiliikkeessä toukokuussa ja raitisilmasuodatin samalla vaihdettu. Tsekkasin tuon suodattimen eilen ja aktiivihiili näytti olevan, ihan uudehkon näköinen.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

b1mpo

Oisko siellä paljon jotain tavaraa tuulilasin alla olevassa kaukalossa? Kannattaa kattoa sen ritilän läpi ettei siellä ole turhaa kosteaa tavaraa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jaston - 10.09.20 - klo:20:13
Mikähän tuossa ilmastoinnissa mättää, kun silloin tällöin käynnistyksen jälkeen alkaa haista etikka.
Ilmastointi huollettu merkkiliikkeessä toukokuussa ja raitisilmasuodatin samalla vaihdettu. Tsekkasin tuon suodattimen eilen ja aktiivihiili näytti olevan, ihan uudehkon näköinen.

Pidätkö sisäkiertoa päällä?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Keitsi

Lainaus käyttäjältä: jaston - 10.09.20 - klo:20:13
Mikähän tuossa ilmastoinnissa mättää, kun silloin tällöin käynnistyksen jälkeen alkaa haista etikka.
Ilmastointi huollettu merkkiliikkeessä toukokuussa ja raitisilmasuodatin samalla vaihdettu. Tsekkasin tuon suodattimen eilen ja aktiivihiili näytti olevan, ihan uudehkon näköinen.

Sama juttu VM2016 Octavian kanssa aina huollon jälkeen. Saattoi mennä muutama kuukausi ennen kuin haju poistui. Se oli sellainen silikonin/etikan haju. Ja aina vain käynnistyksen jälkeen hetken aikaa. Muiden merkkien kanssa ei ole koskaan ollut vastaavaa. Tosin tuo kulkine lähti vaihtoon, joten enää ei tarvitse haistella ;D

passo_s

Onkohan siinä suodattimessa jokin haju joka leviää kun suodattimeen kohdistuu ilmavirta? Tälläisen huomasin koti iv koneen suodattimen kanssa, suodatin on lähes hajuton kun sen ottaa paketeista ja siihen kun kevyesti kohdisti paineilmaa niin johan tuoksui. Sama ilmiö kun suodatuin oli paikalaan iv koneessa ilmavirrassa, pesuaine tuoksui kämpässä viikon. Tosin haju oli jokin mieto pesuaine/ parfyymi, ei sentään etikka :)

jaston

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.09.20 - klo:20:25
Oisko siellä paljon jotain tavaraa tuulilasin alla olevassa kaukalossa? Kannattaa kattoa sen ritilän läpi ettei siellä ole turhaa kosteaa tavaraa.

Täytyy tsekata toi kaukalo...

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.09.20 - klo:21:14
Pidätkö sisäkiertoa päällä?

En, paitsi joissain tilanteissa kun edessä joku savuttaa tms.
Muuten automaatilla ilmastointi kokoajan.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

VilhoElmeri

Onkos kukaa ratkassu sitä kun kontin sähkömoottoreiden tilalle heittää kaasujouset niin ei lukko kiri konttia kiinni asti. Jää prkl raolleen...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: VilhoElmeri - 11.09.20 - klo:22:51
Onkos kukaa ratkassu sitä kun kontin sähkömoottoreiden tilalle heittää kaasujouset niin ei lukko kiri konttia kiinni asti. Jää prkl raolleen...

Olisko vika siinä moottorissa? Jos vaihtaa nimittäin nuo kaasujouset, niin ei kannata pamauttaa sen jälkeen peräluukkua kiinni. Tuo lukitusmoottori saattaa ottaa itseensä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

VilhoElmeri

No kyllä se sähkömoottorit paikallaan imi kontin kiinni, vaikka toisen moottorin sisältä oli se jousi hajonnut moneen osaan ja oli siltä osin ihan jumissa. Kädelle piti aina sulkea. Nyt vaihoin molempiin suoraan kaasujouset.

b1mpo

Sähköluukussa on lukkomekanismissa myös moottori, joka imaisee luukun kiinni siinä loppuvaiheessa. Eli lukon vastakappale liikkuu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VilhoElmeri

Mutta imeekö se jos moottorit on irti ja vikakoodit on päällä niistä.  ::) Saako noita moottoreita kuitattua pois tai vastaavaa.

b1mpo

Ei ole kokemusta. Ehkä se lukon vastakappale pitäisi saada imuasentoon jäämään tai vaihtaa sinne mekaanisen kiinteän.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: VilhoElmeri - 12.09.20 - klo:19:29
Mutta imeekö se jos moottorit on irti ja vikakoodit on päällä niistä.  ::) Saako noita moottoreita kuitattua pois tai vastaavaa.

Se lukon moottori toimii vaikka pumpuista on vikakoodi päällä ellei sekin ole rikki.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Fellowes

Lainaus käyttäjältä: Fellowes - 28.07.20 - klo:21:01
Kahden vuoden saldo 40 tkm jälkeen vuoden 18 ocussa:
-Vilkunviiksi hajonnut
-Ratin alta muovien ruuvit pudonneet syliin
-Peilit natisevat taittuessaan enemmän kuin vaimo
-Sähköluukun pumput hajonneet kahdesti, luukun sisäpuolen nappi kerran
-Sinkkikuplia maalattu kolmesti
-Syö kaukosäätimen pattereita kuin leipää
46 tkm
Pakonokan asennonsäädin irtosi, potpotpotpot...

jaakko

#5871
Ei ihan paras viikko allekirjoituksen kulkupelin kanssa. Tiistaina ruuvi renkaassa, huolimattomuuttani ajoin pari-kolmesataa metriä ja rengas entinen. Hinurilla rengaskauppaan ja uusi gummi alle.

Tänään kylmäkäynnistys pihassa, kävi 10-20 sekuntia ja sammui. Uusi yritys, startti pyörittää hyvin mutta ei tulosta. Odotus ja uusia yrityksiä. Yhden kerran startilla saattamalla jäi käymään, kuulosti käyvän kolmella. Melko voimakas bensan haju. Lopetin siihen. Akkujännite 12,4 V, eli ei ehkä ihan sökö. Ikää akulla on toki reilu 5 v, eli jännitteestä huolimatta voi olla ettei anna tarpeeksi virtaa. Tai jotain.

Kunhan pari kiireistä juttua saa alta pois, pitää varmaan (taas) turvautua Autoliiton palveluun ja pyytää apua paikalle.

Ilmeisesti tuo on kuunnellut, kun olen alustavasti suunnitellut vaihtoa ja nyt alkaa kostotoimet... Jos on jotain ideoita, niin täällä ollaan kuulolla.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 15.10.20 - klo:08:22
Tänään kylmäkäynnistys pihassa, kävi 10-20 sekuntia ja sammui. Uusi yritys, startti pyörittää hyvin mutta ei tulosta. Odotus ja uusia yrityksiä. Yhden kerran startilla saattamalla jäi käymään, kuulosti käyvän kolmella. Melko voimakas bensan haju. Lopetin siihen. Akkujännite 12,4 V, eli ei ehkä ihan sökö. Ikää akulla on toki reilu 5 v, eli jännitteestä huolimatta voi olla ettei anna tarpeeksi virtaa. Tai jotain.

Akku lataukseen ja vikakoodit lukuun, noin alkuun. Tai sitten vaan lavetilla merkkihuoltoon ja sanoo että laittavat kuntoon.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jaakko

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.10.20 - klo:08:34
Akku lataukseen ja vikakoodit lukuun, noin alkuun. Tai sitten vaan lavetilla merkkihuoltoon ja sanoo että laittavat kuntoon.
Jep, ylläpitolaturi on kiinni (parempaa ei löydy...), VCDS on periaatteessa saatavilla kunhan tavoitan oikean henkilön. Saattaa mennä hinurihommiksi silti.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

jaakko

No nyt on VCDS:llä vikakoodit luettu, seuraava osoite on mitä ilmeisimmin paikallinen merkkihuolto.

Moottoripuolella 9 vikaa, olisko näissä syyllinen. Omia taitoja ei juuri ole tutkimaan, valitettavasti.

14629 - Fuel Pump Control Module
          P025C 00 [032] - Short to Ground
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

21127 - Databus
          U1121 00 [032] - Missing Message
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

4715 - No Communication with Instrument Cluster
          U0155 00 [032] - -
          [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

5523 - Engine Start Blocked by Immobilizer
          P1570 00 [032] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

10203 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
          P0300 00 [096] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

10591 - Cylinder 1
          P0301 00 [096] - Misfire Detected
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

10593 - Cylinder 3
          P0303 00 [096] - Misfire Detected
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

10594 - Cylinder 4
          P0304 00 [096] - Misfire Detected
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

10592 - Cylinder 2
          P0302 00 [096] - Misfire Detected
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
-------------------------------------------------------------------------------


Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

b1mpo

Akku ja sen kaapelointi varmasti kunnossa? Konetilan sulakerasialähdöt kunnossa? Maadoitus kunnossa? Noista lähtisin itse liikkeelle.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Se akku.  ;) Sitten kun se on laturin mielestä täynnä niin koodien poisto ja koeajo. Jos eivät toistu niin menee alijännitteen piikkiin. Toki merkkihuolto mieluusti myy uuden akun paikalleen asennettuna 200-300â,¬ hintaan?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jaakko

Kiitoksia vastauksista. Hinurikuski kokeili äsken vielä käynnistää. Startti pyöritti moottoria iloisen kuuloisesti, mutta käyntiin ei lähtenyt. Bensa haisi jonkun verran. Marmorin pihaan lähti, huomenna tietänee enemmän.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

JVR

Tänään tuli startissa hälytys jäähdytinnesteen vähäisestä määrästä ja vähissähän se näytti olevankin, säiliö lähes tyhjä. Eli vuotanee jostain, silmämääräisesti ei näy vuotoja missään.

Autona siis MY19 RS TSI DSG.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

Daatta

Lainaus käyttäjältä: JVR - 24.01.21 - klo:19:07
Tänään tuli startissa hälytys jäähdytinnesteen vähäisestä määrästä ja vähissähän se näytti olevankin, säiliö lähes tyhjä. Eli vuotanee jostain, silmämääräisesti ei näy vuotoja missään.

Jos on (jälkiasenteinen) webasto asennettu niin on normaalia että nestettä joutuu lisäilemään. Ex. Cupraan taisin 4dl yhteensä lisätä, ennen kuin asettui. Muussa tapauksessa neste voi vuotaa moottorisuojamuovin päälle eikä siten näy missään...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy