Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

jaakko

#4530
Lainaus käyttäjältä: philtu - 10.10.17 - klo:16:32
Kannattaa tarkistaa b-pilarin muovi, jonka läpi turvavyö kulkee, että onko turvavyö kuluttanut siihen uran joka "syö" turvavyötä.
Bingo!

Enpä tuota osannut itse arvata. Onkohan kuinkakin yleinen vaiva tämä? Haiskahtaa hieman suunnitteluvirheelle... Tai sitten en vaan osaa.

Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

philtu

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 10.10.17 - klo:18:56
Bingo!

Enpä tuota osannut itse arvata. Onkohan kuinkakin yleinen vaiva tämä? Haiskahtaa hieman suunnitteluvirheelle... Tai sitten en vaan osaa.



Muutkin ovat havainneet saman "ominaisuuden":
https://www.briskoda.net/forums/topic/349792-b-pillar-cover-damaged-by-seat-belt/

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: migis - 03.10.17 - klo:09:46
Itsellä liisarina 2014 combi normialustalla. Sekä edestä että takaa kuuluu natinaa hidasteissa. Jossain vaiheessa natina ei kuulunut, mutta alkanut taas uudelleen ja pahentunutkin. Huollossa eivät löytäneet vikaa eikä sitä myöten tehneetkään mitään. Jos auto olisi oma, niin olisin vaatinut tutkimaan enemmän.

Ja nyt lätäköissä ajelun jälkeen huomasin ettei narise/natise kirveelläkään. Aiemminkin siis natina poistunut, mutta palanut myöhemmin. Vesi vanhin voitehista?
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Seva

Problem. Big problem. Auto nyt siinä iässä (yli 4 v) ja ajettu sen verran (yli 100 tkm), että  alkaisi olla perinteinen vaihtoajankohta. Mutta kun autossa ei ole mitään vikaa eikä murhetta. Alkuaikojen pikkuviat eli nitinät ja rätinät ovat nekin kadonneet. Miten ihmeessä perustelen vaihdon, edes itselleni?
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: Seva - 11.10.17 - klo:14:23
Problem. Big problem. Auto nyt siinä iässä (yli 4 v) ja ajettu sen verran (yli 100 tkm), että  alkaisi olla perinteinen vaihtoajankohta. Mutta kun autossa ei ole mitään vikaa eikä murhetta. Alkuaikojen pikkuviat eli nitinät ja rätinät ovat nekin kadonneet. Miten ihmeessä perustelen vaihdon, edes itselleni?

Käy ajamassa uutta, niin huomaat helposti eron vanhaan (väsähtäneeseen).
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Seva - 11.10.17 - klo:14:23
Problem. Big problem. Auto nyt siinä iässä (yli 4 v) ja ajettu sen verran (yli 100 tkm), että  alkaisi olla perinteinen vaihtoajankohta. Mutta kun autossa ei ole mitään vikaa eikä murhetta. Alkuaikojen pikkuviat eli nitinät ja rätinät ovat nekin kadonneet. Miten ihmeessä perustelen vaihdon, edes itselleni?
Riippuu ihan, että mihin ajattelit vaihtaa. Jos meinasit Octavian faceliftiä, niin pelkkä vilkaisu keulaan riittää. Ruma, eikä juuri muuta uutta keulan lisäksi ole. Jos taas ajattelit jotain toista, niin se on asia erikseen. Mutta kun ajat n. 25tkm vuodessa, niin eipä sulla kiire vaihtamaankaan ole, kun kerran vanha vielä innostaa.

ropellihattu

^

Trolololololloloollo.... 😂
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Seva - 11.10.17 - klo:14:23
Problem. Big problem. Auto nyt siinä iässä (yli 4 v) ja ajettu sen verran (yli 100 tkm), että  alkaisi olla perinteinen vaihtoajankohta. Mutta kun autossa ei ole mitään vikaa eikä murhetta. Alkuaikojen pikkuviat eli nitinät ja rätinät ovat nekin kadonneet. Miten ihmeessä perustelen vaihdon, edes itselleni?

Anteeksi - tämä on täydellinen OT

Mutta ymmärrän Sevan tuskan! Itsellä on nyt F10 520d A xDrive -14, ajettu 98 tkm. Auto on toiminut täydellisesti, ilman minkäänlaisia vikoja, se on hiton hyvä ajaa, eikä nitise tai natise. Elämäni paras auto! Mutta kun se on työsuhdeliisari ja oli pakko tilata uusi. Nyt tilalle on tulossa G30 530i A xDrive, uskoisin senkin olevan hyvä auto - mutta rehellisesti sanottuna olisin ihan mielelläni jatkanut nykyiselläkin kulkineella, enkä oikein keksi mitään, mikä tulevassa olisi paremmin, kuin nykyisessä. OK, onhan tuo tuleva ripeämpi, mutta hyvin olen ehtinyt nykyiselläkin paikasta toiseen. Lisäksi uutta tilatessa en mitenkään pystynyt perustelemaan itselleni, että minkä takia tilaan itselleni näin saamarin kalliin auton, kun emännällä on Nissan Quashqai, joka sekin on mun mielestä ihan hyvä kapistus, eikä maksanut kuin 1/3 tuon tulevan BMW: n hinnasta. Hiton typerää! Joku saa tuosta F10: stä itselleen vielä mainion kulkineen NF Fleetin vaihtoautorivistöstä.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Hidalgo


ropellihattu

Eeeei mikään. Kaikki ok.  8)
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

jaston

Moni (minä mukaan lukien) on valittanut pre-fl:n natinoista kojelaudassa/a-pilarissa, mutta kellään ei tunnu olevan asiaan tiedossa korjausta/vinkkiä.
Oma auto on muuten suht hiljainen, mutta tuo narahtelu a-pilarin/kojelaudan reunan/oven etuosan tienoilta ottaa kyllä päähän.
Merkkihuolto ei tietenkään osaa sanoa mitään.

Puoli vuotta olen koittanut eri kohtia tuolta repsikan puolelta pehmustaa/vaimentaa erinäköisillä kikoilla, mutta ei auta. Narahtelee joka kerta asfaltin saumaan ajaessa.

Seuraavat syyt ei tätä ääntä aiheuta:
Istuimen korkeudensäätö, turvavyön korkeudensäätö, aurinkolasikotelo.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

BMF

#4541
Lainaus käyttäjältä: jaston - 11.10.17 - klo:23:51
Moni (minä mukaan lukien) on valittanut pre-fl:n natinoista kojelaudassa/a-pilarissa, mutta kellään ei tunnu olevan asiaan tiedossa korjausta/vinkkiä.
Oma auto on muuten suht hiljainen, mutta tuo narahtelu a-pilarin/kojelaudan reunan/oven etuosan tienoilta ottaa kyllä päähän.
Merkkihuolto ei tietenkään osaa sanoa mitään.

Puoli vuotta olen koittanut eri kohtia tuolta repsikan puolelta pehmustaa/vaimentaa erinäköisillä kikoilla, mutta ei auta. Narahtelee joka kerta asfaltin saumaan ajaessa.

Seuraavat syyt ei tätä ääntä aiheuta:
Istuimen korkeudensäätö, turvavyön korkeudensäätö, aurinkolasikotelo.

Voisiko mahdollisesti tulla ilmastointikanavia pitkin jotkin sirinät ja värinät? Itsekin kummastellut varsinkin nyt viileämmillä ilmoilla kun alkaa 80km/h vauhdissa ritinät. Turvavyön korkeudensäätö tekee motarilla myös omat sirinät mutta ne saa vaimennettua. Tuota toista sirinää en ole vieläkään paikantanut mistä se tulee (ei ainakaan hanskalokerosta,eikä aurinkolasikotelosta eikä muistakaan säilytystaskuista. Sirinä häviää kun on lämpimämpää ja vauhti ei ylitä tätä about 80km/h (riippuu asfaltin karheudesta). Eli joku paikka resonoi mutta kun ei vaan löydä mikä. Kojelauta myös paukkaa/napsuu aika mojovasti kun kylmällä pirssillä lähtee motarille ja alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa tuulilasille.

Edeltävässä ocussa narinaa alkoi ilmentyä myös tuosta etuovien koristelistoista jotka sirisi vauhdissa ja hävisi kun tökkäsi sormen kii. Toinen narinaa aiheuttava tekijä oli vyön lukituspalikka joka hinkasi penkin reunaan mutta tähän on tullut uuteen malliin "parannus" ja laitettu tuota tarrahuopaa väliin. :)

Tiesin kyllä jo autoa hankkiessa että äänetöntä autoa en tule saamaan, mutta ainahan sitä saa toivoa. Jospa tulevassa autossa on jo nikkoauton moottori ja leijutaan tien päällä. Eniten tuota sirinää kuitenkin aiheuttaa tuo suomen hyväkuntoinen tieverkosto. Suomessa uusi asfaltti kestää noin 6kk hyvänä ja loput 10vuotta elinkaaresta ajetaan karhealla monttupurkkapaikka tiellä kunnes saadaan uudet asfaltit. Uudella asfaltilla ei kuulu sinirää eikä natinaa ellei emäntä ole samassa kyydissä.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Seva

Lainaus käyttäjältä: BMF - 12.10.17 - klo:06:59
Voisiko mahdollisesti tulla ilmastointikanavia pitkin jotkin sirinät ja värinät? Itsekin kummastellut varsinkin nyt viileämmillä ilmoilla kun alkaa 80km/h vauhdissa ritinät.

Myös minulla oli näitä sirinöitä apukuskin puolella ja paikallistin ne nimenomaan ilmastointikanavaan/suuttimiin. Ilmiö oli erittäin paljon lämpötilariippuvainen. 0-20000 km se ärsytti suunnattomasti, 20000-60000 km sitä oppi sietämään, 60000 km jälkeen se katosi. Ehkä viisaampi antoi periksi.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

infinity

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 10.10.17 - klo:18:56
Bingo!

Enpä tuota osannut itse arvata. Onkohan kuinkakin yleinen vaiva tämä? Haiskahtaa hieman suunnitteluvirheelle... Tai sitten en vaan osaa.



Täältä löytyy pieni alkava lovi kuskin puolelta. Pitänee yrittää saada takuuseen ensi kevään huollon yhteydessä. En olisi edes kiinnittänyt huomiota tuohon ilman tätä palstaa.
BMW 530e xDrive

EJV

Lainaus käyttäjältä: jaston - 11.10.17 - klo:23:51
Moni (minä mukaan lukien) on valittanut pre-fl:n natinoista kojelaudassa/a-pilarissa, mutta kellään ei tunnu olevan asiaan tiedossa korjausta/vinkkiä.
Oma auto on muuten suht hiljainen, mutta tuo narahtelu a-pilarin/kojelaudan reunan/oven etuosan tienoilta ottaa kyllä päähän.

En tiedä auttaako, mutta omassa -14 sirinän lähde paikallistui kuljettajan polviturvatyynyn tienoille. En tiedä mikä oli lopullinen fiksi, mutta samalla kertaa kiristin kuljettajan jalkatilassa olevan muovipaneelin oikealla olevaa ruuvia ja lisäsin palan pahvia saman paneelin ja polviturvatyynyn metallisen kehikon väliin.

Sirinän luulin myös aluksi tulevan ylempää, mutta kun tajusin sen katoavan kytkintä painaessa aloin etsiä jalkatilan suunnalta.

TTO

Lainaus käyttäjältä: infinity - 13.10.17 - klo:07:59
Täältä löytyy pieni alkava lovi kuskin puolelta. Pitänee yrittää saada takuuseen ensi kevään huollon yhteydessä. En olisi edes kiinnittänyt huomiota tuohon ilman tätä palstaa.

Joku päivä sitten tuli jo katsottua, että  kuskin puolella ei ole mitään kulumaa. Nyt sitten tajusin katsoa matkustajan puolen ja siinä on alkava lovi. Otan itse aina vyön käyttöön kuskin paikalla oikealla kädellä ja silloin vyö ei ohjaudu tuohon muoviin. Jos vyön vetäisi vasemmalla kädellä, liike suuntautuisi aluksi enemmän eteenpäin ja vyö osuisi muoviin.

Täytyypä seurata, mitä tuossa matkustajan paikalla tapahtuu.

ophaa

Yksi sirinän aiheuttaja pre-fl:ssä on myös keskikonsolin kannellinen tavaralokero. Jos kansi on kunnolla kiinni, sirisee. Kun kantta avaa hieman,  eli kannen ja reunan väliin jää pieni rako, sirinä häviää.    ::)

-TS-

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 10.10.17 - klo:18:56
Bingo!

Enpä tuota osannut itse arvata. Onkohan kuinkakin yleinen vaiva tämä? Haiskahtaa hieman suunnitteluvirheelle... Tai sitten en vaan osaa.



about jokaisessa 3-koppaisesa octaviassa turvavyön läpivienti näyttää tuolta.
Minä vaihdatin omastani ko. osan takuuseen 20 tkm ajettuna kun kului. Maahantuojan mielestä turvavyötä käytetään väärin ja se kuluu sen vuoksi, mutta vaihtoivat osan kuitenkin.
Nyt mittarissa karvan vajaa 53tkm ja taas on läpiviennissä kunnon ura.
Muovi vaan on niin pehmeää että turvavyö sahaa siihen pikkuhiljaa koloa.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 17.10.17 - klo:09:11
about jokaisessa 3-koppaisesa octaviassa turvavyön läpivienti näyttää tuolta.
Minä vaihdatin omastani ko. osan takuuseen 20 tkm ajettuna kun kului. Maahantuojan mielestä turvavyötä käytetään väärin ja se kuluu sen vuoksi, mutta vaihtoivat osan kuitenkin.
Nyt mittarissa karvan vajaa 53tkm ja taas on läpiviennissä kunnon ura.
Muovi vaan on niin pehmeää että turvavyö sahaa siihen pikkuhiljaa koloa.
Onko tuosta muuta kuin esteettistä haittaa?

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.10.17 - klo:17:52
Onko tuosta muuta kuin esteettistä haittaa?

On siitä sitten kun se rispaannuttaa turvavyön ja katsastuskonttorin setääkin alkaa kiinnostamaan vyön kunto.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 17.10.17 - klo:20:47
On siitä sitten kun se rispaannuttaa turvavyön ja katsastuskonttorin setääkin alkaa kiinnostamaan vyön kunto.
Sitten jos niin kävisi, kyllä. Ymmärsin tästä, että vyö on kovempaa materiaalia kuin läpiviennin muovi, joka siis kuluu, eikä vyö itse. Eikä käsittääkseni näissä takuukorjauksissa ole uusittu vöitä, vaan pelkkä muoviosa.

Ambientti

No juuri siitä rispaantumisestahan tämä keskustelu lähti käyntiin viime viikolla:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg614095#msg614095

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.10.17 - klo:21:04
Sitten jos niin kävisi, kyllä. Ymmärsin tästä, että vyö on kovempaa materiaalia kuin läpiviennin muovi, joka siis kuluu, eikä vyö itse. Eikä käsittääkseni näissä takuukorjauksissa ole uusittu vöitä, vaan pelkkä muoviosa.

Ei se timanttiporakaan ole ikuinen vaikka sillä pehmeämpää ainetta yleensä työstetään... :D
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

-karppa-

Jos heikkolaatuinen muovi syö turvavyön, niin kyllä silloin kyse on tyyppiviasta! Tosin tuntien vag-konsernin, niin heidän käsitys tuolloin on yksittäistapauksesta tai ei tällaisista vioista ole kerrottu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 18.10.17 - klo:09:55
No juuri siitä rispaantumisestahan tämä keskustelu lähti käyntiin viime viikolla:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg614095#msg614095
Ok,eli sitten on varmaan takuuseen vaihdettu myös vyö, eikä pelkkää muoviosaa. Pelkkä muovin vaihtaminenhan olisi typerää jos vyö on jo kulunut.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 18.10.17 - klo:17:36
Ok,eli sitten on varmaan takuuseen vaihdettu myös vyö, eikä pelkkää muoviosaa. Pelkkä muovin vaihtaminenhan olisi typerää jos vyö on jo kulunut.

Vai olisiko vain muoviosa vaihdettu (Joka on halvempi) ja pelattu aikaa, että takuu menee umpeen ja sen jälkeen maksatetaan jopa vyön vaihtaminen asiakkaan laskuun? Eipä olisi ensimmäinen kerta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ouzi

Omassani kuskin puolelta tuo muovi kulunut puhki. Alkaa sitä verhoilun paneelia seuraavaksi kuluttamaan. Pitää joku patentti keksiä tuohon. Apumiehen puolella vähän kulumaa. Miten tuo on tehty muilla automerkeillä ? Tulee ekana mieleen et pitäs metallia olla ala osa niin ehkä kestäisi

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 18.10.17 - klo:19:39Miten tuo on tehty muilla automerkeillä ? Tulee ekana mieleen et pitäs metallia olla ala osa niin ehkä kestäisi

Kovempaa muovia ja ei terävää reunaa. Ei se sen kummempaa tarvitse.

Petunet

Merkkiliikkeessä sanoivat hinnaksi 20â,¬ / kpl kun kävin kysymässä.
Taidan hankkia yhden parin varalle hyllyyn odottamaan, tuo kun ei ole kovin paha vaihtaa.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

markoolio87

Onko kellään kokemusta, tietoa?

Lainaus käyttäjältä: markoolio87 - 25.09.17 - klo:16:05
Onko jollain tietoa mistä voisi johtua Start/Stop error (+moottorin merkkivalo), auton kun käynnistää niin satunnaisesti kierrokset nousee ->1300rpm ja moottori saattaa hieman täristä kuin kävisi huonosti ja 15s jälkeen kierrokset palaa normaaliin 1000<-. Käytetty vikakoodeissa ja vaihdettu 2 ja 4 sylintereiden sytyspuolat -> ei korjaantunut. Myöhemmällä uusi aika ja tutkitaan lisää.
Tekee tosiaan satunnaisesti ja joskus ei ilmota mitään merkkivaloa/erroria ja kierrokset nousee silti (kuin automaatti ryyyppy), ihan sama onko lämmin vai kylmä kone  ::)

Skoda Octavia 3, 2014, 1.2tsi
Aj. 129tkm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy