Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

JS-Tuning

Eivät ota huoltoon kunnes se 15 kertaa on startattu.
Kyselin että onko hyväksyttävä vika alle puoli vuotta vanhalle autolle että pitää startata useamman kerran kunnes lähtee käyntiin. Mutinaa kuuntelin aikani ja sanoin että hyväksyistkö sinä sen omassa autossasi. Vastaus oli että en. :D

BTW


Täällä myös 10tkm ajettu 184 TDI lähtee nätisti käyntiin laakista oli keli mikä tahansa tai webastoa käytetty tai ei.

JS-Tuning

Ja löysinpäs kätköistä että mitä vikaa se pukkaa silloin kun ei starttaa.

1 Fault Found:
5456 - Starter Will Not Turn
          P3054 00 [101] - Jammed or Electrical Malfunction
          Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 9625 km
                    Date: 2016.11.05
                    Time: 10:27:58

                    Engine speed: 0.00 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 55 °C
                    Intake air temperature: 32 °C
                    Ambient air pressure: 1020 mbar
                    Voltage terminal 30: 6.980 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Starter control: terminal 50 acknowledgment-Bit 0: 32
                    Status of starter activation relay-Bit 0: 3
                    Starter control: release conditions-Bit 0: 0
                    Starter control: release conditions-Bit 8: 98
                    Starter control: shut-off conditions 1-Bit 0: 0
                    Starter control: shut-off conditions 1-Bit 8: 0
                    Number of manual engine starts-Bit 0: 0
                    Number of manual engine starts-Bit 16: 0
                    Number of manual engine starts-Bit 24: 0
                    Number of manual engine starts-Bit 8: 2
                    Number of automatic engine starts-Bit 0: 0
                    Number of automatic engine starts-Bit 16: 0
                    Number of automatic engine starts-Bit 24: 0
                    Number of automatic engine starts-Bit 8: 0

Laakeri

Auton pesun yhteydessä starttimoottoriin voi muodostua pakkaskelillä jäätä, mikä oireilee juuri näin.

JS-Tuning

Tarkoitatko että olen autoni joka kerta pessyt ennenkuin tuo vika on tullut?

Epes

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 09.12.16 - klo:09:15
Auton pesun yhteydessä starttimoottoriin voi muodostua pakkaskelillä jäätä, mikä oireilee juuri näin.

Onko tämä on yleistä kaikilla automerkeillä/malleilla vaiko pelkästään Octavian 184hv dieselillä varustetuilla?

Sniiki

Ei oo TSI:ssä ollu starttiongelmia vielä mutta kyllähän tuo akku aika nopeasti tyhjenee näemmä ilman lisälatausta. 1kk vanhassa autossa, jossa ehkä neljänä päivänä viikossa käytetään Webaa 2x15 min ja molempien kertojen jälkeen ~30min ajoa, alkoi akku olla niin tyhjä että akkuvahti (en tiedä oliko auton oma vai Remucin 11.7V raja) pudotti lämmittimen pois päältä. Eli kyllähän tuota hyvä olisi edes kerran viikossa latailla.

livejungle

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 09.12.16 - klo:12:26
Ei oo TSI:ssä ollu starttiongelmia vielä mutta kyllähän tuo akku aika nopeasti tyhjenee näemmä ilman lisälatausta. 1kk vanhassa autossa, jossa ehkä neljänä päivänä viikossa käytetään Webaa 2x15 min ja molempien kertojen jälkeen ~30min ajoa, alkoi akku olla niin tyhjä että akkuvahti (en tiedä oliko auton oma vai Remucin 11.7V raja) pudotti lämmittimen pois päältä. Eli kyllähän tuota hyvä olisi edes kerran viikossa latailla.

Ei pitäisi olla mikään ongelma tuolla ajoprofiililla. Itsellä lämmitykset 15-20min ja ajoa suuntaansa 30min. Ei kertaakaan ole ollut ongelmia akun varauksen kanssa viimeisenä 4 vuotena.

lq

Mulla on nyt 13tkm TDI RS:n mittarissa (MY16) ja pari kertaa Webastolla lämmityksen jälkeen vekotin on lähtenyt nikotellen tulille. Pakkasta ollut molemmilla kerroilla ehkä siinä 5...10 asteen kieppeillä ja webasto huutanut alle 15...20min. Ei ole vielä aiheuttanut toimenpiteitä; totuin tälllaiseen jo edellisen F30 BMW 320d:een kanssa. Siinä tosin tuli lisänä ajossakin kaikenmaailman Drivetrain Malfunctioneja.  Näitä ei vielä ole näkynyt Skodan kanssa.  :o

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 09.12.16 - klo:13:26
Ei pitäisi olla mikään ongelma tuolla ajoprofiililla. Itsellä lämmitykset 15-20min ja ajoa suuntaansa 30min. Ei kertaakaan ole ollut ongelmia akun varauksen kanssa viimeisenä 4 vuotena.
Ei pitäisi perus nyrkkisäännöllä, vaan en tiedä miksi tässä kyykkäsi pakkastakaan ei tuona päivänä ollut juurikaan. Edellinen auto selvisi samoilla käyttötavoilla Eberin kanssa, tosin yksi Schneiderin paska-akku kuoli kahdessa vuodessa. En tiedä olisiko pitänyt panna laiskan latailun vai akun laaduttomuuden piikkiin. Veikkaan jälkimmäistä suuremmaksi syyksi.

enkero

Lainaus käyttäjältä: BTW - 09.12.16 - klo:08:23
Täällä myös 10tkm ajettu 184 TDI lähtee nätisti käyntiin laakista oli keli mikä tahansa tai webastoa käytetty tai ei.

Joo, näin muullakin käyttäytyi noin 6kk ja sit alkoi pilluilee. Sääli, että hyvän auton vittumainen vika ajaa vaihtamaan merkkiä sellaiseen mihin "ei ole varaa", mutta nyt se piste on ylitetty, että viitsin kärsiä mukavuusvarusteista sen edessä että laite toimii. Katsoin tänään Ladaakin kaihoisasti (näin nimittäin pyöreälamppuisen farkun liikennevaloissa).
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

drenalyn

Noin 18tkm ajettu Tdi rs. Nätisti napista aina lähteny käyntiin käytti webastoa tai ei.
Ainoa asia, mikä autossa mietityttää, on sen hidas lämpeneminen webastolla. Yleensä sen 30min. päällä kuitenkin ja sisälämmöt jää aika haaleaksi, ehkä joku +15?
Octavia RS 4x4

onslow

Korjaamolla on käyty ja vikaloki luettu.
Ongelma on starttimoottori. Ja kun muistelee tilannetta ennen vaikeuksia niin autolla ajettiin +2 kelillä siirtymä pohjoiseen jossa aamulla olikin lämpötila-17 .
Eli näyttää siltä että startti on ollut jäässä/jumissa. Nyt odotetaan uutta starttimoottoria takuuremonttiin...



enkero

Lainaus käyttäjältä: onslow - 09.12.16 - klo:23:38
Korjaamolla on käyty ja vikaloki luettu.
Ongelma on starttimoottori. Ja kun muistelee tilannetta ennen vaikeuksia niin autolla ajettiin +2 kelillä siirtymä pohjoiseen jossa aamulla olikin lämpötila-17 .
Eli näyttää siltä että startti on ollut jäässä/jumissa. Nyt odotetaan uutta starttimoottoria takuuremonttiin...

Nyt kun kuuntelee eri tahoilta löytyviä "diagnooseja", niin tämähän on mutteriohjaus X 0,33. Vika, joka on v-moinen, hankalasti tai ei juuri lainkaan korjattava.

Tänään vielä kysyin tarjousta Kodiaqiin, huomenna Mitsuun. Kaipa se pitää alkaa etsiä sopivaa MB/BMW.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.12.16 - klo:12:19
Onko tämä on yleistä kaikilla automerkeillä/malleilla vaiko pelkästään Octavian 184hv dieselillä varustetuilla?

Minulla on ollut Passatissa kaksi kertaa käynnistysongelma joka kuulostaa samantyyppiseltä. Eli vain vaivoin sain käyntiin olosuhteissa joissa periaatteessa ei pitäisi ongelmia olla, kone ei meinaa pyörähtää startatessa. Molemmilla kerroilla auto seisonut muutaman päivä. Toisella kertaa piti hakea ihan vara-akku avuksi. Ainakin toisella kertaa oli voimakkaita lämpötilanmuutoksia kun auto seisoi.
Starttimoottorin jäätyminen kuulostaa hyvinkin todennäköiselle.
Ajoprofiilini on vain todella pitkää matkaa (käytänössä aina yli tunnin ajo), lisälaturia ei käytössä.

Voisiko olla, että webaston käyttö pudottaa akkutehoa sopivasti siten ettei jaksa pyöräyttää jäätynyttä starttia?
Tuore akku jaksaa ja ongelmaa ei esiinny siksi silloin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

RockOla

Niiwain soittelivat huollosta et turbo menee uusiksi.
5000km ajettu rs 4x4
Rs ocu 4x4

enkero

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 10.12.16 - klo:10:27
Voisiko olla, että webaston käyttö pudottaa akkutehoa sopivasti siten ettei jaksa pyöräyttää jäätynyttä starttia?
Tuore akku jaksaa ja ongelmaa ei esiinny siksi silloin.

Mulla eka oire juuri 6kk + luovutuksesta, että ei mene ihan akun kunnon piikkiin.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Arcca

Lainaus käyttäjältä: enkero - 10.12.16 - klo:20:20
Mulla eka oire juuri 6kk + luovutuksesta, että ei mene ihan akun kunnon piikkiin.
Tarkoitin tuoreella akulla sitä ettei sitä ole juuri ennen starttia rasitettu webastolla 20-30 min.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

JS-Tuning

Liekköhän kyse akku viastakaan?
Starttaa kuitenkin ja pyörittää loistavasti kun vain saa starin pyörimään.
Startin pyörimään saamiseen vaaditaan useampi starttaus yritys.

jaston

Oletteko saaneet rek.valon polttimot vaihdettua niin, että ne valokotelot pysyy vielä jatkossakin omalla paikallaan? Mulla löystyi niin, että joka kerta kun kontin pamauttaa kiinni, rupeaa valot "repsottaan".  ??? Kyseessä siis hatcback -peräinen Octavia.
Ihan kun niissä olisi ollut jotain liiman tyylistä tököttiä alunperin. Ja nyt ei sitten meinaa pysyä ollenkaan paikoillaan. Tarttee varmaan liimata kun kelit sallii.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

b1mpo

Rekkarivalon kotelon kiinnitys löystyy, jos liiaksi vääntelee meisselillä. Lähtee ihan sormin ensin liu'uttamalla sivulle ja sitten vetämällä ulos.

Ps. Takaisin laittaessa liu'uttaa sitten kiinnipäin kun kolossaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pomo

Lainaus käyttäjältä: enkero - 10.12.16 - klo:20:20
Mulla eka oire juuri 6kk + luovutuksesta, että ei mene ihan akun kunnon piikkiin.

Minun kokemuksella start/stop kuluttaa akkua huomattavasti enemmän kuin webasto. Wabastolla lämmitystä 2 x 30 minuuttia ja sen jälkeen ajoa noin 20-25 minuuttia. Ei laturia. Start/stop sammuttelee autoa jopa alle -1o lämpötiloissa jos moottori on lämmin. Ã,,lylaturilla olen lataillut satunnaisesti syksystä saakka ja nyt talvella latausaika on lyhentynyt, joten ilmeisesti webasto kuluttaa akkua vähemmän kuin start/stop.

Smigis

Potilaana 1.4tsi 150hv koneella, ajokilometrimäärän ollessa 4800km ja oireina kylmällä säällä nykiminen kunnes auto saavuttaa norm. käynti lämpötilan (pakokaasun vikavalo palanut ajoittain) sekä mittariston resenoiminen. Ilmeisesti monella muullakin näitä samoja vikoja ollut niin onko miten asiat ratkottu jos/ja kun on syy selvinnyt. Autolle varattu takuuhuolto ensi viikolle.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.12.16 - klo:11:06
Rekkarivalon kotelon kiinnitys löystyy, jos liiaksi vääntelee meisselillä. Lähtee ihan sormin ensin liu'uttamalla sivulle ja sitten vetämällä ulos.

Ps. Takaisin laittaessa liu'uttaa sitten kiinnipäin kun kolossaan.

Juuri näin. Pisti silmään että huolto-ohjeessa (bodywork pdf) on mm. tyhmästi ohjeistettu kampeamaan ruuvarilla se valo sieltä pesästä. Käyttöohjeessa on oikein, eli lou'uttamalla vasemmalle lähtee, ilman työkaluja. Näkyy joissain foorumikuvissa että osa kampeaa sen irti, kun se metalliklipsi on sitten vääntynyt vituralleen. Sen voi taitella kyllä takaisin, eli väännät sen vapaan pään alas, suht lähelle lampun runkoa. Klipsin tulee vastata lampun reiän peltiin (jossa ruojamuovi pellissä) siitä liuskamaisesta osasta, eli klipsin ei kuulu muljahtaa kokonaan sinne sisään tai sitä ei saa ehjänä irti.
Vastaava klipsi on farkun takapenkin sisävaloissa (ainakin lasikaton kanssa). Näissä liu'uttaminen ei onnistu vaan se klipsi on pakko yrittää työntää ruuvarilla kasaan. Huono ratkaisu.

Epes

Lainaus käyttäjältä: JS-Tuning - 11.12.16 - klo:15:46
Liekköhän kyse akku viastakaan?
Starttaa kuitenkin ja pyörittää loistavasti kun vain saa starin pyörimään.
Startin pyörimään saamiseen vaaditaan useampi starttaus yritys.

Ihan mielenkiintoinen huomio tämän aamun startista. Auto ulkona, ulkolämpötila oli -9C ja webasto ollut päällä n. 20min. Ekalla startilla käyntiin mutta auton ulkolämpötilamittari näytti -1,5C. Heti ajoon lähtiessäni lämpötila näytössä laski nopeasti -9C:n. Webasto näyttää lämmittävän myös lämpötila-anturia!

Ambis

Lainaus käyttäjältä: Epes - 13.12.16 - klo:19:44
Webasto näyttää lämmittävän myös lämpötila-anturia!

Eikä pelkkä webasto. Vanhassa autossa ihan sähkölämppäri jos vaan lämmitti pitempään lämmitti moottoritilaa niin paljon että ulkolämpötilamittari heitti häränpyllyä just tuolleen.
Octavia RS Combi TDI DSG 4x4 Moon White (MY17)

ex: 2011 Skoda Superb Combi TDI Greenline
ex: 2006 Kia Pro Ceed EX

Antamasi kirjaimet eivät vastaa kuvassa olevia.

Kuutio

Lainaus käyttäjältä: drenalyn - 09.12.16 - klo:23:16
Noin 18tkm ajettu Tdi rs. Nätisti napista aina lähteny käyntiin käytti webastoa tai ei.
Ainoa asia, mikä autossa mietityttää, on sen hidas lämpeneminen webastolla. Yleensä sen 30min. päällä kuitenkin ja sisälämmöt jää aika haaleaksi, ehkä joku +15?
Ootko muistanu laittaa, viime kerralla kun olet auton sammuttanut, ilmastoinnin lämpötilan hi asentoon? Octavian webasto on niin hienosti suunniteltu, että se tulee tehdä joka kerta ennen käyttöä jos haluaa lämpimän auton sisältä.

b1mpo

Ei tarvi jos automaattinen ilmastointi. Se yrittää täysillä lämmittää niin kauan, kunnes haluttu lämpötila saavutetaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Kuutio

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.12.16 - klo:08:10
Ei tarvi jos automaattinen ilmastointi. Se yrittää täysillä lämmittää niin kauan, kunnes haluttu lämpötila saavutetaan.
Ainakin my17 täytyy. Tieto saatu Veholta kun sieltä kyselin samalla kun vaihtoivat kaukosäätimen uuteen ja sen jälkeen olen myös asian itse ihan käytännössä todennut.

b1mpo

Nää on just näitä juttuja kun työkaveri kääntää automaatti-ilmastoinnin lämpötilan täysille, vaikka automaatti sitä täysillä pitääkin, kunnes haluttu lämpötila saavutetaan. Hän siis tekee automaatti-ilmastoinnista manuaalisen tuolla tavalla. Toki auton saa kuumaksi riittävällä webaston käyttöajalla ja lämpötilan täysille kääntämisellä. Itselle on kuitenkin, jo akunkin takia puhumattakaan polttoaineenkulutuksesta, riittänyt sama pyydetty lämpötila, kuin ajossakin ja hyvin on lämmennyt. Niin my14 ja my17 autoissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy