Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

pasi

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 05.07.16 - klo:20:13
Eikö tätä ominaisuutta ole todellakaan saatavana softapäivityksellä?

Jotenkin luulisi että ei pitäisi olla syytä miksi ei onnistuisi.
Koetin hakea päivityksiä vin-numerolla mutta tulee vain herja "An unexpected error. Please try again later." Sama jatkunut pitkin iltaa.

enkero

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 05.07.16 - klo:20:13
Eikö tätä ominaisuutta ole todellakaan saatavana softapäivityksellä?

Vaimon Fabian suhteen jälleenmyyjän ratkaisu oli auton vaihto. Saipa samalla paremman värin ja haluamani korimallin. Ja tuli toki kaukalomatto takakonttiinkin.

Luulisi olevan mahdollista softata, mutta jos merkkihuolto ei saa/osaa softata led-takavaloja, niin ilman repomies-tason ymmärrystä en lähtisi yrittämään.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Hannes

Mikäs tuo nakuttava ääni on kun starttaa kylmän moottorin, eli ensinhän kierrokset ovat hetkenaikaa korkemmalla ennen kuin asettuu normaali tyhjäkäynnille ja siinä vaiheessa kun kierrokset on laskenut kuuluu hetken aikaa naputtava ääni joka on ehkä verrattavissa ventiilien nakutukseen. Ã,,äni on selvästi kuuluva ja käyntiääni on tuona aikana melko rumaa säksätystä ennenkuin sitten hetkenpäästä tasoittuu normaaliksi.

Onko muilla havaintoa asiasta ja konehan on 1.8TSI

skriko

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 05.07.16 - klo:22:58
Mikäs tuo nakuttava ääni on kun starttaa kylmän moottorin, eli ensinhän kierrokset ovat hetkenaikaa korkemmalla ennen kuin asettuu normaali tyhjäkäynnille ja siinä vaiheessa kun kierrokset on laskenut kuuluu hetken aikaa naputtava ääni joka on ehkä verrattavissa ventiilien nakutukseen. Ã,,äni on selvästi kuuluva ja käyntiääni on tuona aikana melko rumaa säksätystä ennenkuin sitten hetkenpäästä tasoittuu normaaliksi.

Onko muilla havaintoa asiasta ja konehan on 1.8TSI
Olisiko hydraalinen venttiiliensäätö.

kimppikoo

Juurikin hydraulinen venojen säätö on kyseessä.

Hannes

Eli normaalia??

Ihmettelin vaan kun vasta nyt huomasin ks. äänen vaikka auto on jo tovin ollut :D

b1mpo

Näissä uudemmissa bensa-autoissa on myös katalysaattorin/saastelaitteiden lämmitystoiminto, joka pitää jonkinlaista "pörinää/räpätystä". En tiedä miltä se näissä kuulostaa, mutta vaimon kolmipyttyisessä corsassa pärinä on kuin pakoputki vuotaisi. On siis hetken kylmästartista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: kimppikoo - 06.07.16 - klo:07:00
Juurikin hydraulinen venojen säätö on kyseessä.
Ei noiden hydraulisten nostimien pitäisi äännella kuin max. 2 sekuntia käynnistäessä.

Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: puolihop - 03.07.16 - klo:15:18
Autoon pääsee vettä jostakin vararengaskoteloon. Tämä korjattiin ekana kesänä MetroAutossa ja tänään huomasin, että vettä oli taas kontissa. En tosin katsonut korjauksen jälkeen kertaakaan konttiin, että onko se vuoto nyt vamrasti korjattu. Ei näemmä ollut. Onko tietoa mistä tuo vesi pääsee autoon? Ilmeisesti tämä oli tyyppivika ekoissa RS farmareissa?
Ainakin tuo combin takaluukku päästää maantie- ja siitepölyn tiivisteen välistä sisään, joten ei ihme, vaikka esim. sopivan kaltevasti pysäköitynä pääsisi vesikin "pesään". Tuo pöly löytyy sitten rullaverhon päältä.  >:(

Onko autossasi lasikatto? Mulla oli muinoin b5 korisessa farkku-Audissa lasikattoluukku ja sen kiskokotelosta oli vedenpoistoputket a- ja c-pilarien sisällä. Kun auto oli ylämäkeen pysäköitynä, kävi toisinaan niin, että takapenkin selkänoja, istuinosa ja joskus jopa se kaukalo takapenkin alla olivat märkiä, kun niiden c-pilarien sisällä kulkevien vedenpoistoputkien alapäissä olevat "takaiskuventtiilit" ryytyivät kiinni. Nuo putket päättyivät diudissa takapyöränkoteloihin, sisälokarin päälle. Muutaman kerran nuo lokarit sai avata ja putsailla nuo putken päät, sekä kiikuttaa takapenkin saunaan kuivumaan. Tuolloin päätin, että jatkossa autossani on peltikatto ilman reikiä.  ;D
Konsernipelejä vuodesta 1993

puolihop

En usko, että takakontin vesi on pissapojan letkuista. Vesi ei haise lasinpesunesteelle, enkä juurikaan käytä takalasinpesuria.
En myöskään ole huomannut, että takakontin suojaverho olisi ollut märkä, joten vesi tullee jostain muualta kuin suoraan kattoverhoilun läpi vuotamalla.
En osaa sanoa, miten paljon ja usein vettä tuonne vuotaa, koska olen asiaa tutkinut kokonaiset kaksi kertaa auton 2,5 vuoden omistuksen aikana :) Täytyy ilmeisesti tarkkailla asiaa vesisateiden jälkeen säännöllisemmin.

Liitteenä vielä kuva vedestä... https://1drv.ms/i/s!AjVilXpDgotqjIMGvfjBs3MIJDX9nQ

pomo

Joo, ei noin paljon voi tulla takalasin pesimestä...

Tommix

Kysytääs täältä apuja tuon Boleron resetointiin. Auto menee vaihtoon kohta ja haluaisin resetoida eli tyhjentää kaiiki yhteystiedot Bolerosta. Mitenkä onnistuu?
Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

darthjysky

If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Tommix

Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

tgr

Vikahan tämä ei ole, murhe ehkä jossain määrin. Ominaisuus ennen kaikkea. Valoautomatiikan nihkeä toiminta.
Omaan makuun saisi työntää noita pitkiä päälle huomattavan paljon aikaisemmin kuin tekee. Viime yönä ajelin molemmin puolin auringonlaskua keula kohti länttä useamman tunnin ja kertaakaan ei suostunut itse pitkille vaihtamaan. Taivaalla valoa, mutta maasto pimeää. Hieman enemmän smartthinkingiä tuohon kaipaisin. Tietty ymmärrän, että isoimmilla markkina-alueilla moista murhetta ei ole, kun aurinko ensin paistaa ja sitten tulee kerrasta pimeää sekä taivaalle, että maastoon.

Tommix

Samaa mieltä kuin yllä. Hämärässä, jossa jo kaipaisi pitkien käyttöä, homma pitää hoitaa manuaalisest,i kun automatiikka ei vaihda pitkiä millään.
Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

mattinen

Lainaus käyttäjältä: puolihop - 08.07.16 - klo:10:32
En osaa sanoa, miten paljon ja usein vettä tuonne vuotaa, koska olen asiaa tutkinut kokonaiset kaksi kertaa auton 2,5 vuoden omistuksen aikana :) Täytyy ilmeisesti tarkkailla asiaa vesisateiden jälkeen säännöllisemmin.

Juuri noin kannattaa toimia. Vettä ei todennäköisesti tulee sisään tulvimalla, vaan sitä kerääntyy vähitellen. Ja kun tavaratilan sisärakenteisiin harvemmin tulee kurkisteltua, saattaa vettä olla siellä paljon, kun tarkastuksen lopulta tekee.

NPR

Ajatuksissani liu'utin takakontin kautta pitkää laatikkoa kaadetun takapenkin selkänojaa pitkin ja sehän tökkäsi penkissä olevaan muoviseen lukituskappaleeseen, joka pomppasi ulos penkistä. Pikaisesti vilkaisemalla en saanut sitä painettua takaisin penkin sisään. Tuntui aika olevan jämäkästi paikallaan ja tuo punainen nuppi on myöskin koko ajan ulkona, vaikka penkin nostaisi takasin ylös ja lukitsisi paikalleen.

Onko muilla käynyt vastaavaa? Entä onko ideoita, että miten tuon saisi laitettua takasin?


Volvo XC60 T8 R-Design -20

Ex:
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K -18
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Style -16

JiiJii71

Navi jäi eilen illalla jumiasentoon. Yön yli nukkuminen paransi tämän.

https://youtu.be/TKAn189JhCc
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

NPR

Lainaus käyttäjältä: NPR - 17.07.16 - klo:21:31
Ajatuksissani liu'utin takakontin kautta pitkää laatikkoa kaadetun takapenkin selkänojaa pitkin ja sehän tökkäsi penkissä olevaan muoviseen lukituskappaleeseen, joka pomppasi ulos penkistä. <snip>
Huollossa saivat laitettua kehyksen takaisin paikoilleen eikä mitään ollut mennyt rikki.
Volvo XC60 T8 R-Design -20

Ex:
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K -18
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Style -16

Kapirex

Tasan 18.000 ajettu v2015 Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Combi ja kytkinpakka vaihtoon. Ihan kun puluja olisi ollut pohjassa aina kun auto vaihtoi vaihdetta. Luottamus meni siinä ja auto vaihtoon... En viitsinyt tehdä  toisen merkin automyyjälle källiä niin tuo joutaa nyt ensin takuuhuoltoon. Arita Herttoniemi hienoa toimintaa vikaselvityksen osalta, kiitos heille!

VAGabond

Lainaus käyttäjältä: Kapirex - 27.07.16 - klo:19:47
Tasan 18.000 ajettu v2015 Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Combi ja kytkinpakka vaihtoon. Ihan kun puluja olisi ollut pohjassa aina kun auto vaihtoi vaihdetta. Luottamus meni siinä ja auto vaihtoon... En viitsinyt tehdä  toisen merkin automyyjälle källiä niin tuo joutaa nyt ensin takuuhuoltoon. Arita Herttoniemi hienoa toimintaa vikaselvityksen osalta, kiitos heille!

Siis pitikö tuollaista ääntä vai tuntuiko myös jotenkin? Itsellä ihan sama kärry ja samaa vuosimallia ja nyt 25 000 mittarissa. Ei ole vaihdot kiihdyttäessä enää niin pehmeitä.

Mistähän johtuu kylmänä käynnistäessä lyhyt rääkäsy jostain moottorin suunnalta? Samoin sellainen metallinen räminä kun antaa vähän kaasua. Voisiko olla kaksoismassa? Kun avaa parkkiksella oven ja antaa kaasua, niin selkeesti tulee jostain edestä ihan kuin alhaalta tuo räminä.

Toisaalta takuuta vielä jäljellä, että nyt voisi tulla noi viat esiin :)
Ajossa Ford Focus MK4 (MY19)
Ex. autot
Octavia III Combi 1.4 TSI DSG MY15
Octavia II pre-FL Combi 1.6 MPI

GKTVW

Lainaus käyttäjältä: Kapirex - 27.07.16 - klo:19:47
Tasan 18.000 ajettu v2015 Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Combi ja kytkinpakka vaihtoon. Ihan kun puluja olisi ollut pohjassa aina kun auto vaihtoi vaihdetta. Luottamus meni siinä ja auto vaihtoon... En viitsinyt tehdä  toisen merkin automyyjälle källiä niin tuo joutaa nyt ensin takuuhuoltoon. Arita Herttoniemi hienoa toimintaa vikaselvityksen osalta, kiitos heille!

Ihan pakko:  https://www.youtube.com/watch?v=ztGkhaPLmLU

perkins

Moikka,

Olisin tiedustellut mielipiteitänne moottorin käyntiäänestä. Tai lähinnä tuosta nakuttamisesta. Kyseessä on 1.4TSI (Skoda Octavia Combi -14 103kW 35tkm). Aikasempi Golfin 103kW 1.4TSI (ACT) ei mielestäni nakuttanut näin äänekkäästi.

Moottori kylmänä:
https://1drv.ms/v/s!Aox5rHS-XwIXlHgeURJsfNhUM7mT

Moottori lämpinämä:
https://1drv.ms/v/s!Aox5rHS-XwIXlHdksKRhx_GfZAnI

Toinen kysymykseni liittyy manuaalivaihteisiin. Satunnaisesti vaihtaessani 1 -> 2 vaihteelle, rusahtaa vaihde samaan tapaan kun olisi yrittänyt laittaa vaihdetta silmään ilman kytkintä (auto on liikkeessä). Tämä tapahtuu satunnaisesti ja vain kun vaihdan 1:ltä 2:lle. Aluksi ajattelin, että tämä johtuu ajajasta. Mutta minulla ei ole ikinä vastaavaa ollut minkään auton kanssa, joten mietityttää että voiko se johtuakaan minusta. Tuleeko kelleekään mieleen, voiko em. johtua teknisestä asiasta?

Nykyinen:
-  VW Golf VII 1,4 TSI 110 kW (150 hv) -17, manuaali

Entinen:
- Skoda Fabia 1,0L -20
- MB B
- Skoda Octavia Combi 1,4 TSI 103kW (140 hv) -14, manuaali
- VW Golf VII 1,4 TSI 103 kW (140 hv) ACT BlueMotion -13, manuaali

pekeke

^Ekö ennemmin jotain räminää kuin ns. nakutusta.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: perkins - 29.07.16 - klo:11:10
Moikka,

Olisin tiedustellut mielipiteitänne moottorin käyntiäänestä. Tai lähinnä tuosta nakuttamisesta. Kyseessä on 1.4TSI (Skoda Octavia Combi -14 103kW 35tkm). Aikasempi Golfin 103kW 1.4TSI (ACT) ei mielestäni nakuttanut näin äänekkäästi.

Moottori kylmänä:
https://1drv.ms/v/s!Aox5rHS-XwIXlHgeURJsfNhUM7mT

Moottori lämpinämä:
https://1drv.ms/v/s!Aox5rHS-XwIXlHdksKRhx_GfZAnI

Toinen kysymykseni liittyy manuaalivaihteisiin. Satunnaisesti vaihtaessani 1 -> 2 vaihteelle, rusahtaa vaihde samaan tapaan kun olisi yrittänyt laittaa vaihdetta silmään ilman kytkintä (auto on liikkeessä). Tämä tapahtuu satunnaisesti ja vain kun vaihdan 1:ltä 2:lle. Aluksi ajattelin, että tämä johtuu ajajasta. Mutta minulla ei ole ikinä vastaavaa ollut minkään auton kanssa, joten mietityttää että voiko se johtuakaan minusta. Tuleeko kelleekään mieleen, voiko em. johtua teknisestä asiasta?

Sinulla on autossasi kytkin paskana. Näissä 1.4 TSI koneilla varustetuissa manuaalilootissa on ollut kytkinongelmia. Minulla oli samanlainen ääni tyhjäkäynnillä kylmällä koneella, kytkin pohjassa ääni hävisi. Laita tuo video merkkihuoltoon, niin pitäisi autolle tulla kutsu korjattavaksi. Tehtaalta on tälle ongelmalle korjausohje.

Kapirex

Lainaus käyttäjältä: VAGabond - 29.07.16 - klo:09:02
Siis pitikö tuollaista ääntä vai tuntuiko myös jotenkin? Itsellä ihan sama kärry ja samaa vuosimallia ja nyt 25 000 mittarissa. Ei ole vaihdot kiihdyttäessä enää niin pehmeitä.

Mistähän johtuu kylmänä käynnistäessä lyhyt rääkäsy jostain moottorin suunnalta? Samoin sellainen metallinen räminä kun antaa vähän kaasua. Voisiko olla kaksoismassa? Kun avaa parkkiksella oven ja antaa kaasua, niin selkeesti tulee jostain edestä ihan kuin alhaalta tuo räminä.

Toisaalta takuuta vielä jäljellä, että nyt voisi tulla noi viat esiin :)

Joo auton lämmettyä aina vaihdetta vaihtaessa piti sellaista uliuliuli ääntä. Mäkilähdöt selvästi pahemmat ja äänen siis kuuli täysin selvästi ulkona ja sisällä. Mainetsemasi metallinen räminä ei tässä tapauksessa ainakaan erottunut. Ajettaessa auto lievästi nyki vaihtoessa vaihteita. Esim valoihin hidastaminen ei tuntunut enää "sulavalta".

japa

#3597
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 29.07.16 - klo:14:24
Sinulla on autossasi kytkin paskana. Näissä 1.4 TSI koneilla varustetuissa manuaalilootissa on ollut kytkinongelmia. Minulla oli samanlainen ääni tyhjäkäynnillä kylmällä koneella, kytkin pohjassa ääni hävisi. Laita tuo video merkkihuoltoon, niin pitäisi autolle tulla kutsu korjattavaksi. Tehtaalta on tälle ongelmalle korjausohje.
Ensimmäinen kerta kun kuulen että missään sokotan manuaalilootan kytkimissä olisi ongelmia. Eikö ääni kuulunut uutena. Minustakun tuntuu että tuossa äänessä ei ole mitään ylimääräistä. Joten kerro lisää että mikä ongelma niissä on ja onko korjattu takuuseen?
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Sokota09

#3598
Lainaus käyttäjältä: japa - 29.07.16 - klo:17:11
Ensimmäinen kerta kun kuulen että missään sokotan manuaalilootan kytkimissä olisi ongelmia. Joten kerro lisää että mikä ongelma niissä on ja onko korjattu takuuseen?

Noissa alkupään ocuissa on ollut kytkinongelmia (1.4 koneissa), alihankkijalta tullut huonolaatuista tavaraa. My16 alkaen tullut parempaa. Oma auto olisi mennyt takuukorjaukseen, mutta ehdin vaihtaa sen juuri ennen korjausta uuteen Superbiin. Minulla alkoi pitämään kylmäkäynnistyksen yhteydessä tyhjäkäynnillä kytkin ääntä n. 10 tkm paikkeilla, oli samanlainen pärinä kuin tuossa yllä olevalla videolla. En muista, mistä tuo ääni johtui?

JaVa^

2500km ajettu manuaali RS TDI ja seuraavat viat nostaneet päätään ikävästi:

Ensimmäisen 1500 kilometrin aikana moottori kävi useaan kertaan kolmella pytyllä kesken ajon. Tuo kesti sekunnin, korkeintaan kaksi, mutta sen verran kuitenkin että sen ehti hyvin huomata. Tuon jälkeen sitä ei ole enää jostain syystä tapahtunut (onneksi?).

Maltillisissa kiihdytyksissä auto ikäänkuin huopaa vauhdin kasvamisen suhteen. Mennään - Ei mennäkään - Mennään. Hankala kuvata näin sanallisesti, mutta tuntuu kuin kiihdyttäessä joku nappaisi henkseleistä välillä kiinni ja kiskoisi taaksepäin. Tällä ei tunnu olevan tekemistä DPF:n polton kanssa, kun siinä oireet ovat erilaiset. Ilmeisesti sitä ei huomaamattomaksi edes saa...

Kuskin puolen ikkunan yläreunasta kuuluu häiritsevä surina moottoritiellä ajaessa vauhdin ollessa yli 100km/h. Erityisesti tuo surina korostuu sateisella kelillä.

Kuskin puolen turvavyön yläpään säätöpalikka narisee silloin tällöin. Oikealta puolelta peilikolmiosta tai kojelaudan sisältä kuuluu rätinä / ratina melkein joka kerta autolla ajaessa. Apukuski on koittanut painella kojelautaa yms. mutta ei ole löydetty tuon äänen lähdettä sillä konstilla. Sarjassamme kuitenkin erittäin ärsyttävä ääni.

Kytkinpoljin "ritisee" ylösnostettaessa. Ei tee tuota kuitenkaan silloin kun kytkimen nostaa hitaasti ylös. Normaaleissa vaihtotilanteissa pitää äänen aina.

Taka-akseliston puolelta kuuluu joskus peruuttaessa kolaus, mutta tuo on esiintynyt vain muutaman kerran.

Myyjäliikkeessä kävin noista narisemassa, niin ensin sanottiin että huoltoon on 2,5 viikon jono ja toiseksi todettiin noiden natinoiden ja muiden ylimääräisten äänten olevan normaalia uudessa autossa ja hukkuvat sitten kun paikat asettuu ajanmyötä... Moottorin pätkimisestä todettiin että tuskin on jättänyt vikamuistiin mitään. Auto kuitenkin menee viimeistään sitten tutkintaan kun saavat maahantuojalta / tehtaalta ohjeet, miten korjataan Webaston kauko-ohjain, jota eivät siis tehtaallakaan saaneet koodattua tuon auton kanssa. Josko samalla saisivat edes muutamat narinat korjattua.

En mitään mersua kyllä kuvitellutkaan ostavani, mutta tämä menee pikkuisen naurettavaksi. Taitaa vaan olla maanantaikappale tämä, tai sitten olen vaan liian pikkutarkka näiden peltilehmien kanssa.  :(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy