Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 27.06.15 - klo:20:00
Ã,,äntääkö muilla ilmastointi kun se käynnistyy! Nyt muutaman kerran ku käyttänyt,niin heti ku käynnistyy,niin pitää semmoista jurinaa pikkuisen aikaa..

Ei jurise, eikä kolise, mutta aivan mahdoton pulputus sieltä kuuluu. Aivan kuin vanha jääkaappi konsanaan. Laittelin postia liikkeeseen että onko tuo nyt ihan asiaankuuluvaa vai tartteeko tehdä jotain?
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Hensu

Oltiin kalareissulla Savukoskella, paluumatkan alussa ATK huutelee takarenkaan paineista. No eipä siellä liikaa ole. Paikkaussetti kehiin, päästiin reilu sata kilometriä ja nyt taisi homma tulla tiensä päähän. Hinuri on tulossa Kuusamosta. Nyt kun vielä tietäisi mitä sitten... Matkaa kotikonnuille 700 kilsaa ja 225/40r18 renkaita ei tuntunut puissa kasvavan.

jaakko

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 17.06.15 - klo:08:04
Eilen oli auto pajalla, ääni paikallistettiin vaihdelaatikkoon (6-lovinen manuaali). Ensi viikolla pitäisi tulla sylttytehtaalta tietoa, miten edetään. Autoa luovuttaneen huoltovastaavan mukaan autolla voi ajaa normaalisti. Ans kattoo kui käy.

Eikös tämän pitänyt olla sangen luotettavan maineessa? Toki yksilövikojakin voi olla.
Tänään koitti pienen pienen säädön jälkeen päivä, jolloin uusi vaihdelaatikko asentui paikoilleen. Ulinat, krahinat ja kolahdukset ovat poissa, ainakin toistaiseksi. Muut äänet (tuulen suhinat, rengasäänet ym) nousivat taas kuuluviin...

Keskikonsolin kuskin puoleisen raitisilmasuulakkeen virtaussäätö on jotenkin särki, rullasta ei tapahdu mitään. Uusi osa laitetaan viikon päästä.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

clacson

Yllätyksen järjesti pirssi tänä aamuna, kun oli täysin pimeänä, sisään piti mennä avaimella (Kessy). Oltiin vielä laivalla ja ulos olisi pitänyt ajaa. Laivan käynnistysakku ei antanut mitään elämää. Vähän alkoi sapettaa, mutta virtaa saatiin sitten kanssa-autoilijalta ja matka pääsi alkamaan.

Syyllinen oli takapaksin virtapistokkeeseen liitetty kylmälaukku, pistokkeen virrananto ei siis katkea, kun auton virta katkaistaan. Oppia ikä kaikki.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: clacson - 06.07.15 - klo:23:19
Syyllinen oli takapaksin virtapistokkeeseen liitetty kylmälaukku, pistokkeen virrananto ei siis katkea, kun auton virta katkaistaan. Oppia ikä kaikki.
Kyllä virtapistokkeeseen pitää tullakin virta kaiken aikaa. Muutenhan parkkiin aurinkoon jätetty kylmälaukku onkin kohta lämpölaukku. Käyttäjän pitää muistaa, ettei jätä laukkua liian pitkäksi aikaa pistokkeeseen.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

clacson

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 07.07.15 - klo:22:30
Kyllä virtapistokkeeseen pitää tullakin virta kaiken aikaa. Muutenhan parkkiin aurinkoon jätetty kylmälaukku onkin kohta lämpölaukku. Käyttäjän pitää muistaa, ettei jätä laukkua liian pitkäksi aikaa pistokkeeseen.
Toki, mutta auton älyjärjestelmän pitäisi osata vahtia, ettei pistokkeisiin liitetyt laitteet pääse tyhjentämään akkua totaalisti. Yetissä vastaavaa akun tyhjentymistä ei tapahtunut ja Rellussa jo 10v sitten kaikki sähkön kuluttajat sammutettiin, kun akun jännite laski liikaa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

cannon

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 07.07.15 - klo:22:30
Kyllä virtapistokkeeseen pitää tullakin virta kaiken aikaa. Muutenhan parkkiin aurinkoon jätetty kylmälaukku onkin kohta lämpölaukku. Käyttäjän pitää muistaa, ettei jätä laukkua liian pitkäksi aikaa pistokkeeseen.

Tupakansytyttimen jatkuvaa virransyöttöä en kyllä ymmärrä. Tai ainakin se pitäisi olla vaihdettavissa nykytekniikalla asetuksista. Simply not Clever.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

kimppikoo

Mielestäni Skodassa toteutus on parempi, eli virtaa tulee jatkuvasti. Toisessa kulkineessamme, eli Seat Leon Xperiencessä pistokkeisiin tulee sähköä vain auton ollessa käynnissä. Ei voi siis ladata puhelintakaan jos auto ei ole käynnissä.

poujo

60tkm mittarissa, määräaikaishuollon yhteydessä valittelin, kun vaihteisto töksäyttelee välillä voimakkaasti: Mekatroniikka vaihtoon, kiitos DSG...
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

mrmojo77

Lainaus käyttäjältä: poujo - 13.07.15 - klo:07:48
60tkm mittarissa, määräaikaishuollon yhteydessä valittelin, kun vaihteisto töksäyttelee välillä voimakkaasti: Mekatroniikka vaihtoon, kiitos DSG...

Miten kuvailisit tuota töksäyttelyä? Olen itse huomannut muutaman kerran kiihdyttäessä, miten vaihtaminen on ollut kuin kytkimetön vaihto manuaalillla, eli todella raju.
Toinen ilmiö on useammin ilmenevä, kun peruuttaa pois ruudusta ratti käännettynä, niin noin autonmitan peruuttamisen jälkeen auto nytkähtää ikäänkuin etupyörät luistaisivat pienen pätkän.

ATV

Lainaus käyttäjältä: mrmojo77 - 14.07.15 - klo:08:53
Toinen ilmiö on useammin ilmenevä, kun peruuttaa pois ruudusta ratti käännettynä, niin noin autonmitan peruuttamisen jälkeen auto nytkähtää ikäänkuin etupyörät luistaisivat pienen pätkän.
Auriksella toistuu myös kuvailemasi ilmiö omasta parkkiruudusta peruutettaessa. Asiaa tutkittuani huomasin, että parkkiruudun takana asfaltilla on loiva painauma johon on jäänyt aavistuksen verran hiekotushiekkaa talven jäljiltä. Peruutettaessa eturenkaan osuessa täysin käännettynä tähän hiekkaan se ikään kuin "liukuu" hieman. Hiekkaa on niin vähän ettei sitä tarkemmin katsomatta tahdo edes huomata.

mrmojo77

Lainaus käyttäjältä: ATV - 14.07.15 - klo:09:14
Auriksella toistuu myös kuvailemasi ilmiö omasta parkkiruudusta peruutettaessa. Asiaa tutkittuani huomasin, että parkkiruudun takana asfaltilla on loiva painauma johon on jäänyt aavistuksen verran hiekotushiekkaa talven jäljiltä. Peruutettaessa eturenkaan osuessa täysin käännettynä tähän hiekkaan se ikään kuin "liukuu" hieman. Hiekkaa on niin vähän ettei sitä tarkemmin katsomatta tahdo edes huomata.

Minä olen huomannut ilmiön monessa eri paikassa, eikä asfaltilla ole ollut yleensä hiekkaa, joten en usko, että kyseessä on sama juttu. Olen itse miettinyt, että liittyisikö ilmiö jotenkin nelivetoon, jos Haldex ottaa kiinni hieman viiveellä liikkeellelähdön jälkeen ja samaan aikaan on renkaat linkussa, niin auto heilahtaa. En ole suorittanut mitään vian/syyn etsintää toistamalla peruutuksia. Ehkä joku täällä on tehnyt sen?

poujo

Lainaus käyttäjältä: mrmojo77 - 14.07.15 - klo:08:53
Miten kuvailisit tuota töksäyttelyä? Olen itse huomannut muutaman kerran kiihdyttäessä, miten vaihtaminen on ollut kuin kytkimetön vaihto manuaalillla, eli todella raju.

Itsellä esiintyy töksäyttelyä lähinnä 2.ja 3. vaihteilla. Eli noin kerran päivässä tekee tuota. Lähden ajamaan ja yritän kiihdyttää reippaaseen tahtiin 50km/h nopeuteen. Niin 2->3 vaihdon yhteydessä tuntuu, että "kytkin"(onko DSG:ssä kytkintä?) nappaisi kiinni ja ei vaihdakaan ylöspäin vaan palaa kakkoselle ja veto loppuu hetkellisesti. Tällöin tulee samalla mojova vauhdinhiljentyminen ja ukko painuu "jarrutuksen" voimasta eteenpäin. Vähän kovemmin, kuin tekisi tuon niin niskat olisivat oikeasti hellänä.

Samaa töksähdys vikaa esiintyi myös kun vaihtoi 5.->6. vaihteelle, mutta tuo vika poistui kun ajettiin uutta softaa laatikkoon.

Lisäksi kun moottorijarruttelee ja pitäisi lähteä taas painamaan kaasua niin 2. ja 3. vaihteilla kuuluu selkeä kolahdus sitten kun veto tulee päälle n. 1sek viiveellä ja taas nytkähtää...

Uutta mekatroniikkaa ei ole vielä asennettu, se meni tilaukseen.

Onneksi on takuu...  ;D
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

Sokota09

DSG=kaksoiskytkinvaihteisto https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoiskytkinvaihteisto
Muuten voisi olla aika rujoa menoa, jos ei kytkintä löytyisi...

mrmojo77

Lainaus käyttäjältä: poujo - 14.07.15 - klo:09:32
Itsellä esiintyy töksäyttelyä lähinnä 2.ja 3. vaihteilla. Eli noin kerran päivässä tekee tuota. Lähden ajamaan ja yritän kiihdyttää reippaaseen tahtiin 50km/h nopeuteen. Niin 2->3 vaihdon yhteydessä tuntuu, että "kytkin"(onko DSG:ssä kytkintä?) nappaisi kiinni ja ei vaihdakaan ylöspäin vaan palaa kakkoselle ja veto loppuu hetkellisesti. Tällöin tulee samalla mojova vauhdinhiljentyminen ja ukko painuu "jarrutuksen" voimasta eteenpäin. Vähän kovemmin, kuin tekisi tuon niin niskat olisivat oikeasti hellänä.

Samaa töksähdys vikaa esiintyi myös kun vaihtoi 5.->6. vaihteelle, mutta tuo vika poistui kun ajettiin uutta softaa laatikkoon.

Lisäksi kun moottorijarruttelee ja pitäisi lähteä taas painamaan kaasua niin 2. ja 3. vaihteilla kuuluu selkeä kolahdus sitten kun veto tulee päälle n. 1sek viiveellä ja taas nytkähtää...

Uutta mekatroniikkaa ei ole vielä asennettu, se meni tilaukseen.

Onneksi on takuu...  ;D

Kiitos selvennyksestä. En ole huomannut vastaavaa omassa autossa. Oikea vaihde menee kyllä aina päälle, vaikka vaihto olisikin raju.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: mrmojo77 - 14.07.15 - klo:08:53
Toinen ilmiö on useammin ilmenevä, kun peruuttaa pois ruudusta ratti käännettynä, niin noin autonmitan peruuttamisen jälkeen auto nytkähtää ikäänkuin etupyörät luistaisivat pienen pätkän.
Lainaus käyttäjältä: mrmojo77 - 14.07.15 - klo:09:31
Minä olen huomannut ilmiön monessa eri paikassa, eikä asfaltilla ole ollut yleensä hiekkaa, joten en usko, että kyseessä on sama juttu. Olen itse miettinyt, että liittyisikö ilmiö jotenkin nelivetoon, jos Haldex ottaa kiinni hieman viiveellä liikkeellelähdön jälkeen ja samaan aikaan on renkaat linkussa, niin auto heilahtaa. En ole suorittanut mitään vian/syyn etsintää toistamalla peruutuksia. Ehkä joku täällä on tehnyt sen?

Mulla oli samanlainen ilmiö ensimmäisenä keväänä "matalilla" kesärenkailla. Alustassa tuntui renkaat linkussa asfaltilla peruuttaessa eräänlainen "muljahdus", vähän samanlainen kuin Kemppilukolla tiukasti kääntäessä. Poistui, kun säädätin pyöränkulmat kohdilleen. Tuosta silloin kirjoittelinkin tänne, olikohan tuonne 4x4 mallin ominaisuudet ketjuun.
Konsernipelejä vuodesta 1993

mrmojo77

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 14.07.15 - klo:16:46
Mulla oli samanlainen ilmiö ensimmäisenä keväänä "matalilla" kesärenkailla. Alustassa tuntui renkaat linkussa asfaltilla peruuttaessa eräänlainen "muljahdus", vähän samanlainen kuin Kemppilukolla tiukasti kääntäessä. Poistui, kun säädätin pyöränkulmat kohdilleen. Tuosta silloin kirjoittelinkin tänne, olikohan tuonne 4x4 mallin ominaisuudet ketjuun.

Mulla on alla kitkat 55 profiililla. Jos kysymyksessä on vain renkaiden muljuaminen, niin se ei minua niin haittaa. Enemmän olin huolissani, jos tuo ilmiö liittyy vaihteistoon tai nelivetoon.

vws

Lainaus käyttäjältä: mrmojo77 - 15.07.15 - klo:07:15
Mulla on alla kitkat 55 profiililla. Jos kysymyksessä on vain renkaiden muljuaminen, niin se ei minua niin haittaa. Enemmän olin huolissani, jos tuo ilmiö liittyy vaihteistoon tai nelivetoon.

Nyt alkoi itseänikin kiinnostaa. Oma 4x4 tekee samaa muljahdusta mitä kuvailet. Sama kotiparkkipaikka kuin edeltäjällä (Yeti vajakkina) ja se ei muljahdellut. Täytynee varmaan jossain teettää nelipyöräsuuntaus? Vakio 16" kesärenkaana (talvella ylikoon renkaat).
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: mrmojo77 - 15.07.15 - klo:07:15
Mulla on alla kitkat 55 profiililla. Jos kysymyksessä on vain renkaiden muljuaminen, niin se ei minua niin haittaa. Enemmän olin huolissani, jos tuo ilmiö liittyy vaihteistoon tai nelivetoon.

Mä en kyllä talvirenkailla (205/60-16) huomannut tuota muljahdusta, ilmeni vasta 205/50-17 kesärenkaiden myötä. Haldex-5 nelivetojärjestelmää itsekin ensin epäilin, mutta tosiaan tuo omituisuus hävisi, kun etupyörien haritus säädettiin kohdalleen. Aiemmassa autossa kun oli Haldex-4, eikä tuollaista ikinä ilmennyt, siksi ensimmäisenä epäilytti täälläkin tuo uusi systeemi.

Joskus n. 20 - 30 km/h nopeudella asfaltilla tiukemmissa käännöksissä tuntuu lievää "takkuilua", lieneeköhän EDS sitten niin herkillä, että alkaa jarrutella ulkokurvin pyöriä.. Mene ja tiedä..  :o
Konsernipelejä vuodesta 1993

Subastar

Oikean puolen etuovi vuosi uudelleen vettä matolle. Vuotohan on jo kerran aiemmin korjattu, silloin vikana oli kaiuttimen tiiviste. Tällä kertaa vika löytyi tuulilasin alta, siellä oli peltien välissä rako, josta vesi tuli sisälle. Korjausta varten tuulilasi piti irroittaa, ja vuoto on jollain purkkavirityksellä tiivistetty. Siitäpä se ajatus sitten lähti, vahinko on kierrossa, alla on vaihteeksi Golf.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

vivvea

Jep jep, 3pv. menty uudella 2015 combilla. Aamulla lähdin rankkasateen jälkeen liikkeelle niin apukuskin puolelle lorotti vettä jostain hansikaslokeron takaa..

-TS-

Noniin, nyt kun on Oculla ajettu liki 9000 km ja 5 kk, niin jotain pientä on ilmaantunut:
Ilmastointi pulputtelee (ja on verraten heikkotehoinen kun keli alkaa olla oikeasti lämmin), Peilit narisevat suureen ääneen kun ovet lukitsee, oikean puolen "sisälokari" irtosi ja repsottaa ikävästi.
Käytin autoa merkkihuollossa tarkistettavana ja 3 kohdasta 3 jäi korjaamatta: "ilmastoinnissa ei vikaa, peilien narinaa ei voitu todentaa" ja lokari oli muka korjattu, mutta pyh, siellähän se edelleen roikkuu ja päästää kaiken kuran suoraan peltipinnalle. Uusi lokari tilattu, katsotaan koska tulee korjausaika tarjolle.
Liekö tuossa Ocu III:ssa sitten noin luokattoman huono ilmastointi, että jos lämpötila on yli +25, niin sisällä pukkaa hikeä paitsi jos lämpötilan pyynti on LO-asennossa. Aiemmissa konsernin ajokeissa (Golf V, Ocu II, Audi A4 B7) ilmastointi oli kyllä sellainen, että jos pyynti oli vaikkapa +19 niin ei sitä siitä tarvinnut säätää, vaan lämpötila oli autossa pyydetyn mukainen ja miellyttävä.
Ja nyt viimeisimpänä huomasin, että kuskin puolen takaoven diskanttikaiutin särisee hiukan.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

mjy

Itse myös ihmetellyt tuon ilmastoinnin heikkotehoisuutta verrattuna esimerkiksi edelliseen ocuun, eikä vielä ole ollut edes helteitä.
Onko tuo oikeasti ominaisuus vai onko vikaa jossakin.

vivvea

Lainaus käyttäjältä: vivvea - 17.07.15 - klo:15:43
Jep jep, 3pv. menty uudella 2015 combilla. Aamulla lähdin rankkasateen jälkeen liikkeelle niin apukuskin puolelle lorotti vettä jostain hansikaslokeron takaa..

Ja syypää tähän oli panoramakaton vedenpoisto, joka oltiin söhlätty lämpöpaketin asennuksen yhteydessä.. Autossa ei siis vikaa :)

Sokota09

Onkos joku saanut kuulla jo 1.4 kytkimen vaihdosta jotakin? Vai vieläkö tehdas keskittyy uuteen tuotantoon?

Eikös muuten takuun alaisissa korjauksissakin ole jokin aikamääre, mihin mennessä ne pitäisi suorittaa?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mjy - 24.07.15 - klo:19:08
Itse myös ihmetellyt tuon ilmastoinnin heikkotehoisuutta verrattuna esimerkiksi edelliseen ocuun, eikä vielä ole ollut edes helteitä.
Onko tuo oikeasti ominaisuus vai onko vikaa jossakin.

Cuprassa pystyy säätämään ilmastoinnin tehoa Sport/Normal ajoprofiilin individual-valikossa, mutta en tiedä onko Octavioissa tuollaista. Puhaltimen nopeutta Auto-moodissa voi säätää ilmastoinnin Setup-valikossa.

LainaaSetup: The air conditioning settings submenu is opened. It is possible to make the following adjustments: Air conditioning profile. to adjust the level of the fan in AUTO mode. You can choose between low, medium and high.

En ollut ex. Leonin ilmastoinnin tehokkuudesta kovin vakuuttunut, edes ilmastoinnin "huollon" jälkeen teho ei parantunut. Kaipa nämä sen viilentää mikä on tarkoituskin. 
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Devl

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.07.15 - klo:21:04
Cuprassa pystyy säätämään ilmastoinnin tehoa Sport/Normal ajoprofiilin individual-valikossa, mutta en tiedä onko Octavioissa tuollaista. Puhaltimen nopeutta Auto-moodissa voi säätää ilmastoinnin Setup-valikossa.
Ilmastoinnille on kolme profiilia low, normal ja strong. Näihin pääsee käsiksi painamalla ilmastoinnin säätönupikoiden keskellä olevasta setup -napista. Itsellä on kesät/talvet strong asennossa.

finnman

Kannattaa tarkistaa(kuten tuossa aiemmin joku jo mainitsikin), että automaatti-ilmastoinnissa on kolme tehoaluetta. Olen kokeilut low-asentoa ja kuumemmilla ilmoilla se ei riitä. Keskimmäinen on tuottanut aivan riittävästi kylmää ilmaa sisälle. Strong-asento taasen nostaa puhalluksen tehoa liikaa ja aiheuttaa vetoisuutta ja melua tarpeettomasti.

Mitä tulee itse kompuroiden vikoihin Ocussa, niin siihen kuulumattomat äänet eivät vaikuta jäähdytystehoon(ainakaan minulla). Mutta voihan järjestelmässä olla oikea vikakin, jos kylmää ei tule?

clacson

Omassa 04/2015 Combissa ei Keski-Euroopan reilun viikon yli 30 asteen helteissä ilmennyt mitään ongelmaa ilmastoinnissa. Parin tunnin auringossa seisomisen jälkeenkin ilmastointi viilensi sudätilst nopeasti säädettyyn 19 asteeseen. Asetus on normaalilla.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Zego

Ei kai kuitenkaan ole mitään syytä säätää pienemmälle lukemalla kuin mitä on tavoitteena? Kuitenkin automaattinen ilmastointilaite kyseessä.  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy