Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 05.06.15 - klo:12:27
Jos sinun mielestäsi ei vaikuta, niin saat puolestani elää siinä totuudessasi. Minun maailmassani auto kulkee vektoria pitkin, tuo vektori muodostuu auton liike-energiasta tiettyyn suuntaan ja siihen ulkopuolelta tai renkailta välitettävän voiman (veto/ohjaus) summana. Raskaamman auton liike-energia on suurempi ja myös pito on suurempi (samalla rengaskoolla), ihan väkisin se massa vaikuttaa. Vektorin suoraan menevä liike-energia on suurempi = kulkee suorempaan niin tuulessa kuin sohjovallin ylityksessä.

Joka ei usko, voi mennä ensi talvena kokeilemaan miten esimerkiksi VW Up ja Volvo S80 eroavat sohjovallin ylityksessä. Pikkuautolla ei ehkä tee mieli kokeilla toista kertaa...
Ã,,lä unohda sitä, että siihen raskaseen autoon kohdistuu myös suuremmat suuntaa muuttavat voimat. Kannattaa myös huomata se, että Saabit olivat raskaita vain aikalaistensa seurassa. Nykyautoihin verrattuna ne eivät sitä ole. Jos vertaillaan UP:a  S80:iin, niin vaikuttavimmat erot löytyvät aivan muualta kuin painosta.

prinne

Skoda kävi ensimmäisessä huollossa. Pyysin tutkimaan ohjausta, eli kun saa kokojan hiukan olla ohjaamassa eikä mene suoraan.

Nyt ensiviikolla on auto menossa hammastangon vaihtoon, takuuseen tietysti. Tiedä sitten auttaako mitään...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

kimppikoo

Lainaus käyttäjältä: prinne - 09.06.15 - klo:12:53
Skoda kävi ensimmäisessä huollossa. Pyysin tutkimaan ohjausta, eli kun saa kokojan hiukan olla ohjaamassa eikä mene suoraan.

Nyt ensiviikolla on auto menossa hammastangon vaihtoon, takuuseen tietysti. Tiedä sitten auttaako mitään...

Ilmoittelehan sitten auttoiko. Moni täällä kärsii samasta ongelmasta, eipä siihen taida mitään oikeaa korjausta edes olla saatavilla. Jotkut sen jatkuvan ohjaamisen tarpeen huomaa ja toiset taas eivät.

Sokota09

Omassa skeidassa joutuu tekemään töitä suoralla tiellä silloin, kun on viikonlopun kaltaisia myrskyjä, sivutuuli on aivan myrkkyä. Muuten menee niin kuin pitääkin. Aurauskulmat säädetty parin tonnin kohdalla, sitä ennen ei meinannut pysyä tiellä, jos tuuli osui viistosti.

Subastar

Lainaus käyttäjältä: kimppikoo - 09.06.15 - klo:22:21
Ilmoittelehan sitten auttoiko. Moni täällä kärsii samasta ongelmasta, eipä siihen taida mitään oikeaa korjausta edes olla saatavilla. Jotkut sen jatkuvan ohjaamisen tarpeen huomaa ja toiset taas eivät.

Kyllä ohjausvaihteen vaihtaminen ainakin minun autoa vakautti - mutta vain tyynellä säällä. Tuulisella kelillä auto on edelleen äärimmäisen rasittava ajaa.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

jaakko

#2705
Lainaus käyttäjältä: jaakko - 11.05.15 - klo:14:02
Herkkäkorvaisuutta vai mitä lie, mutta normaalissa ja vähän reippaammassa kiihdytyksessä ainakin ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle vaihataessa kuuluu pieni kolahdus jostain vetopyörästön suunnalta kun kytkimen painaa pohjaan.

Pitäisiköhän tästä huolestua...
Ilmenee myös neloselle vaihdettaessa.

Muutama uusi:
- jatkuva nopeuden mukaan taajuutta muuttava ulina/jollotus noin 50 km/h alkaen, voimakkaimillaan 80-85 km/h vauhdissa
- jatkuva epämääräinen nitinä/rahina ehkä edestä, kuulostaa suunnilleen samalta kuin peräkärri kuivassa koukun nupissa
- erittäin harvoin (kylmä)käynnistyksen jälkeen joku hihna ottaa kiinni johonkin (tieteellisen tarkka ilmaisu), kesto 0-60 sekuntia

Ulinaa kuuntelutettu merkkikorjaamon koeajossa, tuomioksi tuli tutkimisen jälkeen sileät ja pykälille kuluneet renkaat. Uudet renkaat eivät poistaneet jollotusta. Vian selvitys jatkuu tiistaina.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Peltikorva

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 12.06.15 - klo:14:54
Ilmenee myös neloselle vaihdettaessa.

Muutama uusi:
- jatkuva nopeuden mukaan taajuutta muuttava ulina/jollotus noin 50 km/h alkaen, voimakkaimillaan 80-85 km/h vauhdissa
- jatkuva epämääräinen nitinä/rahina ehkä edestä, kuulostaa suunnilleen samalta kuin peräkärri kuivassa koukun nupissa
- erittäin harvoin (kylmä)käynnistyksen jälkeen joku hihna ottaa kiinni johonkin (tieteellisen tarkka ilmaisu), kesto 0-60 sekuntia

Ulinaa kuuntelutettu merkkikorjaamon koeajossa, tuomioksi tuli tutkimisen jälkeen sileät ja pykälille kuluneet renkaat. Uudet renkaat eivät poistaneet jollotusta. Vian selvitys jatkuu tiistaina.

Näin amatöörinä tuosta ulina/jollotuksesta tulee mieleen kulahtanut pyörän laakeri.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Daatta

Laakerille ääni. Ex. Leonissa kuului pieni jollotus alusta alkaen, (takuu) huollossa eivät löytäneet mitään mutta laakeri meni vaihtoon 50tkm kohdalla. Omaan piikkiin, mutta siihen loppui jollotus...

Tuli heti tämä ketju mieleen, kun katselin mustan farkku RS:n menoa tänään. Hirveä kolahdus kun kääntyi risteyksestä, toivottavasti ei ole vakavaa.  :o
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jaakko

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.06.15 - klo:01:43
Laakerille ääni. Ex. Leonissa kuului pieni jollotus alusta alkaen, (takuu) huollossa eivät löytäneet mitään mutta laakeri meni vaihtoon 50tkm kohdalla. Omaan piikkiin, mutta siihen loppui jollotus...

Laakeria itsekin epäilen, sijainti voi olla muuallakin kuin pyörässä. Ainakaan nopea ratinkääntö ei muuta ääntä, kuten joskus aiemmissa peleissä on käynyt.

Tuo Leonin laakerijuttu olisi pitänyt mennä valmistajan/maahantuojan piikkiin, koska a) reklamoitu takuuaikana ja b) voinee olettaa kestoksi enemmän kuin 50 tkm. Mutta vaikeaa koska VAG.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

TTO

Lainaus käyttäjältä: -Oksid- - 08.06.15 - klo:16:59
Jatketaan monologia aiheesta multilink-tuentaisten Ocujen peräpään kolinat: kuten aikaisemmin kirjoittelin niin aika oli varattuna Sunille ongelman selättämiseen, mutta siitä tuli valohoitokeikka ja autolle ei tehty mitään (kuulemma osat eivät sopineetkaan). Eilen tuli aiheesta jälleen kyseltyä Sunin suunnalta ja seuraava tiedote on kuulemma aiheesta tullut:

"If the rear multi-link axle is involved (PR-No. 0N4), wait for the introduction of a measure and the availability of the innovated parts (the probable date: 09.2015)."

Eli uusia osia keksitään jossainpäin ja syksyllä lienee jotain uutta tulossa, ehkä.... Odotellahan  8)

Oma Ocu kävi jokin aika sitten huollossa ja valitin myös takapään kolinasta. Olivat koeajaneet autoa, mutta eivät olleet kuulleet mitään kolinaa. Täytyy varmaan myöhemmin ottaa huollossa taas puheeksi ja käydä yhdessä koeajolla kuuntelemassa.

Kyytsis

Anopin Octavia 2014 1.4TSI ilmoitti aamulla että öljyntaso on liian korkea - kukaan ei myönnä sinne mitään lisänneensä ja edellisestä huollosta on jo aikaa.

Mitä kannattaisi ensimmäisenä tarkistaa? Vanhassa bemarissa vuoti jostain bensaa öljyihin ja siinä öjyn määrä kasvoi (kunnes alakerta sitten antautui). Vai alanako pelotella kannentiivisteellä?

t.Ville

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Kyytsis - 15.06.15 - klo:13:59
Anopin Octavia 2014 1.4TSI ilmoitti aamulla että öljyntaso on liian korkea - kukaan ei myönnä sinne mitään lisänneensä ja edellisestä huollosta on jo aikaa.
Mitä kannattaisi ensimmäisenä tarkistaa? Vanhassa bemarissa vuoti jostain bensaa öljyihin ja siinä öjyn määrä kasvoi (kunnes alakerta sitten antautui). Vai alanako pelotella kannentiivisteellä?
t.Ville
Öljytaso voi nousta esimerkiksi jatkuvalla rikastuksella, ts. autolla ajetaan vain kilometrin parin kauppamatkaa, jolloin moottori ei ehdi lämmetä kunnolla - bensiiniä pääsee valumaan männänrenkaiden ohi kampikammioon. Öljyt olisi tässä tapauksessa syytä vaihtaa useammin - ja varmistaa, että termostaatti toimii.
Jos kannentiiviste on rikkoutunut, niin jäähdytysnesteen sekoittuminen öljyyn ilmenee kyllä öljyn sameutumisena.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

aak

Saako octabia rs 2015 automaatista takalasin pyyhintä ja kääntyviä peilejä jostain pois päältä. Manuaalissa mainittua valikkoa mirtor and wiper ei kys. Mallissa ole.

seatts

Kyllä se valikko sieltä löytyy, olikos se setup:in alla.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

aak

Moi.

voisiko olla, että jossain versioissa ei olekkaan kys valikkoa. Etenin manuaalin mukaan polkua ja kys kohta puuttui.

t.Antti

KopiK

Lainaus käyttäjältä: Kyytsis - 15.06.15 - klo:13:59
Anopin Octavia 2014 1.4TSI ilmoitti aamulla että öljyntaso on liian korkea - kukaan ei myönnä sinne mitään lisänneensä ja edellisestä huollosta on jo aikaa.

Mitä kannattaisi ensimmäisenä tarkistaa?
Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa öljyn määrä, siis mittatikusta.
Jos moottorissa senkin mukaan on liikaa öljyä, niin korjaamolle, tuossahan on vielä takuu.
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

aak

Lainaus käyttäjältä: aak - 15.06.15 - klo:18:02
Moi.

voisiko olla, että jossain versioissa ei olekkaan kys valikkoa. Etenin manuaalin mukaan polkua ja kys kohta puuttui.

t.Antti

No löytyihän ne valikot  ::)


golfv

En tiedä onko muilla tuota "jalopuu"muovista"kojelautaa ja noita paneeleita" mutta ainakin minulla tuo pitää edessä jostakin kohdasta ärsyt-
tävää sirinää satunnaisissa tilanteissa, alla 17 vanteet normipyörillä. Suuntavakavuus on myös joissakin tilanteissa heikohko, voi kyllä johtua
tuosta kovasta tuulesta johon Octavia tuntuu reagoivan varsin voimakkaasti. Kyseessä -14 mallinen auto n.12000 km ajettu ja tosiaan muuta
ei ole ollut, ei edes tuo lasikatto ole alkanut natista....

vwmies

Lainaus käyttäjältä: golfv - 16.06.15 - klo:20:44
Suuntavakavuus on myös joissakin tilanteissa heikohko, voi kyllä johtua tuosta kovasta tuulesta johon Octavia tuntuu reagoivan varsin voimakkaasti. Kyseessä -14 mallinen auto n.12000 km ajettu ja tosiaan muuta ei ole ollut, ei edes tuo lasikatto ole alkanut natista....

Tuo sivutuuleen reagoiminen ja jatkuva "ohjaaminen" saattaa korjaantua hyvillä (EI OEM) iskareilla. Noin uudessa autossa ei voi vielä olla välyksiäkään ja jos pyöränkulmat ovat ok, niin jäljelle jää vain 1 vaihtoehto. Onko kukaan vaihtanut esim. Bilsteinin tai Konin tehokkampia pumppuja alle, niin että voisi kommentoida miten alusta ja ajettavuus ovat muuttuneet (paremmaksi) ?  :o
Yritetään pärjätä.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.06.15 - klo:21:40
Tuo sivutuuleen reagoiminen ja jatkuva "ohjaaminen" saattaa korjaantua hyvillä (EI OEM) iskareilla. Noin uudessa autossa ei voi vielä olla välyksiäkään ja jos pyöränkulmat ovat ok, niin jäljelle jää vain 1 vaihtoehto. Onko kukaan vaihtanut esim. Bilsteinin tai Konin tehokkampia pumppuja alle, niin että voisi kommentoida miten alusta ja ajettavuus ovat muuttuneet (paremmaksi) ?  :o
Ei. Mutta kertokaa ihmeessä miten kävi. Omalla kohdalla todettiin heti ensikäynnin yhteydessä iskarien olevan vialliset (alle 3 tkm ajetussa autossa). Tehtaalta tilattiin uudet - samanlaiset. Aivan p..kat. Nyt saa istua ohjailemassa navakasta tuulesta ylöspäin vähemmän ja enemmän.

Lähdettiin kolleega kyydissä ajamaan ja hän kohteliaisuuttaan katseli tovin touhuani ja totesi että "taitaa olla aika tuuliherkkä tämä Skoda"?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

golfv

Täytyy vähän varmaan korjata, että joissain tilanteissa Skodakin "menee kuin juna"  mutta tuo sivutuuli aiheuttaa vaikeuksia, itsellä on ollut monia VW konsernin autoja ja esim.
Seat Altea oli melkein häiriötön tuulesta vaikka oli korkeahko auto.Onkohan tuo sport alusta syynä tuohon ?? Tosin Seatissakin oli sport alusta ...niin kuin Skodassakin.Taitaa
olla sama alusta mukä tarjoillaan Octavia RS mukana.

jaakko

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 15.06.15 - klo:12:46
Laakeria itsekin epäilen, sijainti voi olla muuallakin kuin pyörässä. Ainakaan nopea ratinkääntö ei muuta ääntä, kuten joskus aiemmissa peleissä on käynyt.
Eilen oli auto pajalla, ääni paikallistettiin vaihdelaatikkoon (6-lovinen manuaali). Ensi viikolla pitäisi tulla sylttytehtaalta tietoa, miten edetään. Autoa luovuttaneen huoltovastaavan mukaan autolla voi ajaa normaalisti. Ans kattoo kui käy.

Eiös tämän pitänyt olla sangen luotettavan maineessa? Toki yksilövikojakin voi olla.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 17.06.15 - klo:08:04
Eiös tämän pitänyt olla sangen luotettavan maineessa? Toki yksilövikojakin voi olla.

Ei ainakaan yhden firman (yksityinen) mielestä, joka on erikoistunut VAG-konsernin autojen vaihdelaatikko remppoihin. Ei pääse hommat loppumaan kesken.
Nykyään osat eivät kestä juuri mitään, kun joltain alihankkijalta ne halvalla hommataan...

jaakko

Tieto tulikin jo: loota vaihtoon 30.6. Toivottavasti pysyy kasassa siihen saakka.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 17.06.15 - klo:12:11
Tieto tulikin jo: loota vaihtoon 30.6. Toivottavasti pysyy kasassa siihen saakka.

Tämä eliniän tai -kaaren lyheneminen on looginen seuraus tehtaan (tai oik. konsernin) kustannussäästöistä. Mitä mahtaa olla Ocun mittarissa ??
Jotkut humoristit puhuvat tämäntapaisen kohdalla halpuuttamisesta.  :o :o :o  :-X :'( :(

Yritetään pärjätä.

jaakko

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 17.06.15 - klo:12:31
Tämä eliniän tai -kaaren lyheneminen on looginen seuraus tehtaan (tai oik. konsernin) kustannussäästöistä. Mitä mahtaa olla Ocun mittarissa ??
Jotkut humoristit puhuvat tämäntapaisen kohdalla halpuuttamisesta.  :o :o :o  :-X :'( :(
Unohtui. 42 tkm, käyttöönotto 30.1.2014.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

voipa

Katsoin huoltonäytöstä paljonko on kompuutterin mukaan kilometrejä ja päiviä seuraavaan huoltoon. Seurauksena oli, että auton käynnistämisen jälkeen trippimittariin oli tullut 600 lisäkilometriä.
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Tepu

Pitääkö jonkun mun Ocu jatkuvaa tärinää/jumputusta n55-65km/h ollessa mittarissa? Autona Ocu RS Tsi Combi. Autossa on uudet renkaat ja vanteet, tasapainotukset on kunnossa. Voiko tollanen johtua iskareista?
Skoda Octavia III 2.0 TSI RS Combi -14
ex.Vag:Skoda Octavia II 1.8 TSI Sport Combi -08

Ambientti

Pystyheittoa uusissa vanteissa tai renkaissa?

Tepu

Vanteissa tai renkaissa ei ole vikaa.
Skoda Octavia III 2.0 TSI RS Combi -14
ex.Vag:Skoda Octavia II 1.8 TSI Sport Combi -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy