Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Sokota09

#2460
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 18.02.15 - klo:10:16
Olikos täällä joku kysynyt huollosta, mitä meinaa kylmäkäynnistyksen jälkeen tuleva rällättävä ääni. Auto on tolpassa ja nyt kun on ollut jälleen pakkasta, moottori pitää minuutin ajan rällättävää ääntä, kun auto tyhjäkäynnillä. Ei siis samanlainen kuin näissä ketjukoneissa tullut rääkäisy. Pirssinä 1.4 TSI.

Kävinpä sitten itse huollossa ja sanoivat, että eipä kuulosta normaalilta. Epäilivät venttiilikoppaa tms.. Moottori siis kuulostaa n. minuutin ajan traktorilta. Video lähti Helkama Autolle.... vittu saatana jumalauta, yhdestä paskasta pääsi eroon (vanha 1.4 TSI), niin johan uutta pukkaa tilalle. Tässä video äänestä: https://www.youtube.com/watch?v=-jHEoKYK_2w

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 20.02.15 - klo:08:40
Kävinpä sitten itse huollossa ja sanoivat, että eipä kuulosta normaalilta. Epäilivät venttiilikoppaa tms.. Moottori siis kuulostaa n. minuutin ajan traktorilta. Video lähti Helkama Autolle.... vittu saatana jumalauta, yhdestä paskasta pääsi eroon (vanha 1.4 TSI), niin johan uutta pukkaa tilalle.

Jahka vika selviää niin kerrohan sitten meillekin.
Itsekin melko luottavaisena olin tuon uuden mallin moottorin suhteen, kun jakopäässä on siirrytty takaisin hihnakäyttöön.

Omassa kiesissä ei ole toistaiseksi soraääniä kuulunut, Bensatankki vaan näyttää tyhjenevän pikkuhiljaa. Pesun jälkeen ei edes ovista lorissut vettä ulos
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Atro

Lainaus käyttäjältä: KopiK - 13.02.15 - klo:12:38

Vein auton korjaamolle. Työnjohtaja oli sitä mieltä että takaluukun lukosta on niitit irti ("niitä on ollut paljon")
tai sen säätö pielessä. Säätivät lukkoa tunnin ja (tietenkin koeajamatta) palauttivat auton mulle. Parinsadan
metrin jälkeen käänsin takaisin, kun ääni oli ennallaan. Pyysin työnjohtajan mukaan ajelulle, myönsi äänen
ja totesi ettei se luukusta tule. Kömpi jopa takakonttiin pitämään luukkua kun minä ajoin :)

Mitähän tämä "niitit irti" tarkoittaa? Itsellä myöskin lotisee peräpää mukulakivellä ja käytin tuota työnjohtajan kikkaa ja lotina hävisi. Huomasin, että lukon korinpuoleinen vastakappale heiluu. Onkohan siitä nämä niitit irti?

KopiK

Lainaus käyttäjältä: Atro - 22.02.15 - klo:13:49
Mitähän tämä "niitit irti" tarkoittaa? Itsellä myöskin lotisee peräpää mukulakivellä ja käytin tuota työnjohtajan kikkaa ja lotina hävisi. Huomasin, että lukon korinpuoleinen vastakappale heiluu. Onkohan siitä nämä niitit irti?
Näin ymmärsin, että juuri sen vastakappaleen niitit irtoaa ja vissiin niin monesta että tehtaalta on tullut korjausohje aiheesta. Ymmärtääkseni uuden saa takuuna, tosin tehdastilausosa, joten kestää aikansa. Käy kysyyn huollosta.
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 20.02.15 - klo:08:40
Kävinpä sitten itse huollossa ja sanoivat, että eipä kuulosta normaalilta. Epäilivät venttiilikoppaa tms.. Moottori siis kuulostaa n. minuutin ajan traktorilta. Video lähti Helkama Autolle.... vittu saatana jumalauta, yhdestä paskasta pääsi eroon (vanha 1.4 TSI), niin johan uutta pukkaa tilalle.

No niin, jotain vastauksia on saatu tähän probleemaan. Vaikuttaisi siltä, että kytkimestä johtuu tämä case -> kytkin menee vaihtoon.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 23.02.15 - klo:18:05
No niin, jotain vastauksia on saatu tähän probleemaan. Vaikuttaisi siltä, että kytkimestä johtuu tämä case -> kytkin menee vaihtoon.

ja fiksuna sitten ostin toisen 1,4 TSI:n tilalle  ???
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

TTO

Lainaus käyttäjältä: KopiK - 22.02.15 - klo:19:00
Näin ymmärsin, että juuri sen vastakappaleen niitit irtoaa ja vissiin niin monesta että tehtaalta on tullut korjausohje aiheesta. Ymmärtääkseni uuden saa takuuna, tosin tehdastilausosa, joten kestää aikansa. Käy kysyyn huollosta.

Totta tosiaan. Piti tutkia vastakappaletta ja heiluuhan se pari milliä tällä hetkellä ja voi hyvinkin aiheuttaa takapään kolinaa. Pitää laittaa hoitoon seuraavassa huollossa.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 23.02.15 - klo:18:06
ja fiksuna sitten ostin toisen 1,4 TSI:n tilalle  ???

Mitä tällä tarkoitat? Ei kyseessä pitäisi olla mikään epidemia? Minun kohdalla näytti olevan maanantai kappale. Sama vaihteisto/kytkin on 1.2 ja 1.4 TSI moottoreissa ja 1.6 tdi moottorissa.

HAL9000

Täällä raportoiduista:

  • Ohjaus
  • Iskarit
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Atro

Lainaus käyttäjältä: TTO - 23.02.15 - klo:23:28
Totta tosiaan. Piti tutkia vastakappaletta ja heiluuhan se pari milliä tällä hetkellä ja voi hyvinkin aiheuttaa takapään kolinaa. Pitää laittaa hoitoon seuraavassa huollossa.

Selvittelinpä tätä hieman ja heiluu tuo ihan uutenakin. Itsellä luukun kolinaan on syy niissä luukun molemmilla reunoilla olevissa kumisissa stoppereissa. Kun luukku on kiinni, eivät stopperit painaudu koria vasten kuten pitäisi vaan niiden ja korin väliin jää muutaman millin rako. Nyt sitten tärinässä nuo kumiset stopperit pääsevät tuon raon puitteissa kolisemaan koria vasten. Näyttävät olevan stopperit säädettävissä ulospäin mutta vaatii ilmeisesti purkamista ja erikoistyökaluja joten huoltokeikka.

Daatta

#2470
Lainaus käyttäjältä: Atro - 24.02.15 - klo:18:59
Näyttävät olevan stopperit säädettävissä ulospäin mutta vaatii ilmeisesti purkamista ja erikoistyökaluja joten huoltokeikka.

Jos nuo ovat samanlaiset kun Leonissa niin säätö onnistuu helposti. Kumitutti päästä pois, kuusiokoloavaimella ruuvi auki jonka jälkeen stoppari liikkuu melko vapaasti. Yksi naksu ulospäin, kiristys ja kummi takaisin päähän. Säädin stoppareita millin ulospäin, kun takaluukun alareunan kumeista jäi jälkeä puskuriin. Kuvassa takaluukun muovi on purkautumassa äänieristystä ja pyyhkimen poistoa silmällä pitäin.

Oma merkkari on 67km päässä niin ei viitsi ihan pikkuasioiden vuoksi lähteä käymään. :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Atro

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.02.15 - klo:22:23
Jos nuo ovat samanlaiset kun Leonissa niin säätö onnistuu helposti. Kumitutti päästä pois, kuusiokoloavaimella ruuvi auki jonka jälkeen stoppari liikkuu melko vapaasti.

Kiitti vinkistä, mutta eivät ole samanlaiset. Skodassa nuo eivät ole pyöreät vaan suorakulmion malliset eikä ruuvinkantoja ole näkyvillä. Veikkaan, että säätöruuvi jää piiloon takaluukun muovipaneelin taakse. Saa toki valistaa, jos noita pystyy säätämään ilman muovipaneelin irrotusta.

pulkte

Se suorakulmion muotoinen "kansi" lähtee ihan ruuvarilla varovasti kampeamalla irti ja alta löytyy torx-ruuvi. Nopea homma tehdä itsekin, eikä kontin verhouksia tosiaan tarvitse purkaa.

iltavilli

Käytin autoa äskeittäin normaalissa huollossa ja siellä kampanjana vaihdettiin takaluukun kumit, liekkö juuri nuo joista on ollut puhe. Tämä siis HB:ssä.

Nyt kun kelit ovat olleet plussan puolella ja ilmastointikin käynnistyy, niin huomasin että se pitää melkoista ujellusta käydessään, Vinkuna loppuu kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, kompurasta tuo nähtävästi lähtee.

Viive

Ihan vaan tämmöinen huomio joka pisti mietityttään kolmoskoppasen Octavian kanssa.
Elikkä nuo kumitiivisteet jotka ovissa on (varsinkin takaovien etuosa) saattavat hinkata pelliä hieman ja kun tuonne paljon iskee likaa ja paskaa niin onko vanhemmilla autoilla alkanut maalipinta jo kärsiä tuosta tiivisteen alta? Taitaa olla kukkimispaikka ensimmäisten joukossa kun vähän ikää kertyy autoon.

Tilauksessa: Skoda Octavia RS4x4 Combi TDI DSG  
Skoda Octavia RS TSI Combi -14                              
Nissan Skyline GT-R34 -99                                       
Nissan 350z -05                                                       
Skoda Octavia RS TSI -07
Jne....

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 23.02.15 - klo:18:05
No niin, jotain vastauksia on saatu tähän probleemaan. Vaikuttaisi siltä, että kytkimestä johtuu tämä case -> kytkin menee vaihtoon.

Niin joo, huoltoon auto pääsee vasta viikolla 15, kun tehtaalta tulee joku virallinen prosyyri tällaisen vian korjaamiseksi. Ennen ei voi tehdä takuukorjausta. Muutama tapaus tullut vastaan Suomessa. Mikä onkaan virallinen totuus? Kyseessä ei kuulemma ole sellainen "vika", joka auton hajottaisi?!

Guido

Tänään kesken ajon alkoi auto täristää voimakkaasti ja muutamaa sekuntia myöhemmin syttyi pakokaasujärjestelmän varoitusvalo. Ajoin tien sivuun, sammutin auton ja käynnistin hetken kuluttua uudelleen. Varoitusvalo syttyi taas ja tyhjäkäyntikierrokset seilasivat voimakkaasti. Varovasti ajoin parin kilometrin matkaan perille eikä ajaessa tuntunut mitään erikoista.

Noin tuntia myöhemmin hyppäsin taas autoon ja ajoin suoraan merkkihuoltoon, joka otti auton heti tutkittavaksi. Reilua tuntia myöhemmin sain avaimet takaisin: kuulemma nelossylinterin sytytysjärjestelmässä oli ollut häiriö ja muistaakseni ainakin puola ja sytytystulppa oli vaihdettu.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Viive - 26.02.15 - klo:13:50
Ihan vaan tämmöinen huomio joka pisti mietityttään kolmoskoppasen Octavian kanssa.
Elikkä nuo kumitiivisteet jotka ovissa on (varsinkin takaovien etuosa) saattavat hinkata pelliä hieman ja kun tuonne paljon iskee likaa ja paskaa niin onko vanhemmilla autoilla alkanut maalipinta jo kärsiä tuosta tiivisteen alta? Taitaa olla kukkimispaikka ensimmäisten joukossa kun vähän ikää kertyy autoon.

Leonissa kerää samalla tavalla paskaa ovien väliin. Muuten tiivisteet pitävätkin melko hyvin. Minulla tuosta ei tule ongelmaa, kun ohjelmaan kuuluu painehuuhtelu ja käsinpesu noin kerran viikossa. Jos pesut ovat harvassa ja silloinkin koneessa, niin aivan varmasti alkaa tulla ongelmia. Töhnä muhii saumoissa, ei pelkästään tiivisteiden alla vaan myös koripaneelien väleissä. Leonissa takaluukun lasin alle jää oikein kuralammikko. Kun pesee painepesurilla autoa joka on ollut huonommalla ylläpidolla, niin ruskea lieju vaan lentää korin saumoista. Tämä ei keskimääräistä leasing-autoilijaa paljon heilauta, mutta muiden kannattaa pestä tai pesettää auto välillä käsin.

Ex. Leonista otin muutaman kerran oven tiivisteet irti (ovat muovisilla klipsuilla kiinni), pesin tiivisteen ja pellin hyvin (pienpoistoaine, "puhdistava" vaha) ja vielä vahasin ovenkarmit. Yli kymmeneen vuoteen ei ollut mitään ongelmaa. Auto oli toki ruostesuojattu muutaman vuoden ikäisenä. Sen sijaan muovihelmojen alla oli jo ruostetta, kun ne käytin kahdeksen vuoden jälkeen irti. Etusisälokasuojat on myös hyvin irroittaa korin puolelta ja putsata kurat pois. Pikku juttuja, mutta pidempää omistussuhdetta harkitessa noilla on merkitystä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Viive

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.03.15 - klo:23:47
Leonissa kerää samalla tavalla paskaa ovien väliin. Muuten tiivisteet pitävätkin melko hyvin. Minulla tuosta ei tule ongelmaa, kun ohjelmaan kuuluu painehuuhtelu ja käsinpesu noin kerran viikossa. Jos pesut ovat harvassa ja silloinkin koneessa, niin aivan varmasti alkaa tulla ongelmia. Töhnä muhii saumoissa, ei pelkästään tiivisteiden alla vaan myös koripaneelien väleissä. Leonissa takaluukun lasin alle jää oikein kuralammikko. Kun pesee painepesurilla autoa joka on ollut huonommalla ylläpidolla, niin ruskea lieju vaan lentää korin saumoista. Tämä ei keskimääräistä leasing-autoilijaa paljon heilauta, mutta muiden kannattaa pestä tai pesettää auto välillä käsin.

Ex. Leonista otin muutaman kerran oven tiivisteet irti (ovat muovisilla klipsuilla kiinni), pesin tiivisteen ja pellin hyvin (pienpoistoaine, "puhdistava" vaha) ja vielä vahasin ovenkarmit. Yli kymmeneen vuoteen ei ollut mitään ongelmaa. Auto oli toki ruostesuojattu muutaman vuoden ikäisenä. Sen sijaan muovihelmojen alla oli jo ruostetta, kun ne käytin kahdeksen vuoden jälkeen irti. Etusisälokasuojat on myös hyvin irroittaa korin puolelta ja putsata kurat pois. Pikku juttuja, mutta pidempää omistussuhdetta harkitessa noilla on merkitystä.

Juu ei tuossa itse liassa tuolla mulle ole haittaa muuten mutta jos tuota likaa on tuolla aina vähän joka ajon jälkeen ja avaa ovia muutaman kerran päivässä niin käykö niin että tuo tiiviste laahaa lian kanssa sitä metallipintaa ja aiheuttaa tuon maalipinnan rikkimenemisen. Elikkä jos näillä joita on ollut atuoa yli vuoden jo käytössä on jotain merkkejä tuosta "laahaamisesta" niin voiko 5-vuotiaalla autolla olla sitten jo ruostepaikka siinäkohtaa.
Tilauksessa: Skoda Octavia RS4x4 Combi TDI DSG  
Skoda Octavia RS TSI Combi -14                              
Nissan Skyline GT-R34 -99                                       
Nissan 350z -05                                                       
Skoda Octavia RS TSI -07
Jne....

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Viive - 05.03.15 - klo:13:20
Juu ei tuossa itse liassa tuolla mulle ole haittaa muuten mutta jos tuota likaa on tuolla aina vähän joka ajon jälkeen ja avaa ovia muutaman kerran päivässä niin käykö niin että tuo tiiviste laahaa lian kanssa sitä metallipintaa ja aiheuttaa tuon maalipinnan rikkimenemisen. Elikkä jos näillä joita on ollut atuoa yli vuoden jo käytössä on jotain merkkejä tuosta "laahaamisesta" niin voiko 5-vuotiaalla autolla olla sitten jo ruostepaikka siinäkohtaa.

Ainoa keino varmistua asiasta on seurata tilannetta itse. Itse en ole huomannut, että tiiviste laahaisi oven kynnystä. Kynnyksiin saa kirkkaita suojateippejä, jolla maalipinnan kulumista ja kolhiutumista saa estettyä. Itse en meinannut tehdä tuosta ongelmaa, pesun yhteydessä mahdolliset kulumat löytyvät ennen kuin niistä tulee murheita.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ouzi

26 Tkm mittarissa ja kun parkkipaikalla autoa vekslailee ja rattia pyörittää tulee sisään natinaa,nitinää. Ohjauspuolella joku paikka kuivana :(

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 24.02.15 - klo:11:24
Täällä raportoiduista:

  • Ohjaus
  • Iskarit

Etuiskarit menee vaihtoon, olivat vialliset. Kulmat pannaan sen jälkeen kohdalleen. Kiitettävää toimintaa työn vastaanottajalta.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 05.03.15 - klo:18:34
26 Tkm mittarissa ja kun parkkipaikalla autoa vekslailee ja rattia pyörittää tulee sisään natinaa,nitinää. Ohjauspuolella joku paikka kuivana :(

Iskareiden yläpään laakerit? Sama oli itselläni aikoinaan ex-Seatissa...

HaBatus

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 05.03.15 - klo:20:42
Iskareiden yläpään laakerit? Sama oli itselläni aikoinaan ex-Seatissa...

Audissa myös, mutta tästä on 10 v. aikaa..  kolisteli myös kuopissa.  Tuli "kuntoon" ihan rasvaamalla tuolloin.
Octavia RS TDI (MY2015)
ex VAG: Audi A3 1,6 (2002-2011)

Ouzi

Pitääpä käydä näyttämässä vaikka huoltokin kohta olisi

Peeveli

Käytin autoa Veho Pitskussa, kun tuli käyttökehoitus tehtaalta. Korjausmääräyksessä lukee "Skoda kampanja 97BB sähköpääkeskuksen päivitys, vaurionumero 97BB 0099 001 SK01 (97102599 ohjelmointi)". Mitä tuossa lie kyseessä, en tiedä. Liittyykö varoitusvaloshow-ilmiöön?

Huppe

#2486
Käyntiongelmia on tullut aivan yks kaks. Noin viikon ajan tuntuu esim. liikennevaloissa että auto tahtoisi lähteä eteenpäin ja tärähtelee paikoillaan vaikka seisoo kahdella jalalla jarrupolkimen päällä. Kierrokset eivät ole juurikaan muuttuneet. Eikä oikeasti edes pyri eteenpäin, käsittääkseni. Vain sellaista "tärähtelyä" että nyt tahdotaan lähteä mutta eipä lähdetäkään. Itse veikkaisin että käy vajaapyttyisenä.

Tänään sitten pistin P-asennon (DSG) päälle ja jarru oli silti pohjassa kun kierrokset alkoivat riehumaan ja pumppaamaan itsestään 300-1100 välillä ja auto "sammahteli" mutta ei sammunut. Aivan kuin olisi käynyt tosi pahasti vajaapyttyisenä, tuntui (vähän liioiteltuna) että jossain heittää kampiakselin laakereineen motista läpi. Olisiko noin sekunnin aikana pompsahtanut kierrokset tuolla välillä ja aivan jatkuvalla syötöllä. Minuutin tuota katselin ja otin videotakin.

Huollon mukaan mitään vikaa ei ole, eikä aiheuta edes tutkimista moinen ilmiö.

Missä vika?

EDIT: Niinjoo, sitten kun tänään käynnistin melko-kylmän koneen niin tyhjäkäynti jäi ujeltamaan jonnekin 1500-2000 kierrokseen eikä se siitä toennut. Kyllästyin odottelemaan ja lähdin liikenteeseen.

Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Paschat77

Tänään varasin ajan paikallisesta Rj:sta. Pyysin tarkistamaan tahmean ohjauksen, kolahtelevan takapään, valojen suuntauksen ja minimiin vähentyneen jäähdytinnesteen.
Ohjauksessa on jotain tosi omituista, mikä tulee esille maantieajossa. Se jotenkin nukahtaa suoraan ajettaessa ja keskellä tuntuu olevan löysä kohta, jossa ei tapahdu mitään, kunnes enemmän kääntäessä herää taas toimimaan. Ilmiö korostuu talvirenkailla ja kovalla tuulella.

Ainakin puhelimessa tunnusti, että on noita takaiskareita jonkunverran vaihdettu. Eli olenko puolitoista vuotta turhaan sietänyt pauketta?

Saa nähdä mikä tuomio muista asioista tulee. En ole viitsinyt yhden asian vuoksi kuskata autoa pajalle, mutta nyt niitä rupesi kasaantumaan.
BMW 420i GC M-Sport 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR DSG 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR 2015

jra72

-13 Elegancen bolero ei pitänyt kanavaa kun sen vei jonnekin missä radio ei kuulu. Esimerkiksi kodin parkkihalliin. Joka kerta joutui valitsemaan kanavan uudelleen. Päivittivät ohjelmiston huollossa niin nyt pysyy kanavat kohdillaan.
Golf GTE -16

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 10.03.15 - klo:20:05
EDIT: Niinjoo, sitten kun tänään käynnistin melko-kylmän koneen niin tyhjäkäynti jäi ujeltamaan jonnekin 1500-2000 kierrokseen eikä se siitä toennut. Kyllästyin odottelemaan ja lähdin liikenteeseen.

Sama ominaisuus kuin edellisen sukupolven 1.4 TSI koneessa, lämmittää katalysaattorin, jotta päästöt kohdillaan. Kestää n. 30 sekuntia. Tässä uudessa on onneksi vaimeampi tuo käyntiääni kuin vanhassa ja tällä pystyy sentään ajamaan. Vanhalla jos yritti lähteä liikkeelle, niin moottori saattoi hyytyä täysin (ei ottanut kierroksia), ei siis kovin turvallista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy