Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

jra72

Lainaus käyttäjältä: jra72 - 23.11.14 - klo:19:30
Miltä porukoiden ocuissa kuulostaa ovien sulkeutuminen? Itsellä tulee melkoinen rämähdys, ei kuulosta sellaiselta siistiltä sulkeutumiselta mihin on muissa autoissa tottunut.

Siellähän oli oven toinen sarana löystynyt. Vaihtoon menee, onneks on takuu.
Golf GTE -16

kaide

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 03.12.14 - klo:19:02
Voi v***u, ovat tehtaan pääsiäiskädet laittaneet mun diisselinelkkuun RäSän takajarrut!!  ;D ;D

Lisää koottuja selityksiä sivulla sata!  :D

<Saivartelu mode on >

Siis voihan se olla että Reino Sport on niin kova laite että jarrujen pitääkin kuulostaa tältä . Onhan se motorsporttia kun päristin rämisyttää kojelautaa ja jarrut vinkuu kuin Ferrarissa:

http://vid189.photobucket.com/albums/z238/KaiVonVeivi/WP_20141203_001_zps3kyvosid.mp4

<Saivartelu mode off>

BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Lebis

Toivottavasti kukaan ei usko tuollaista huollon paskanjauhantaa. Ei kuulu jarrujen vinkua tuolla tavalla eikä kyllä millään tavalla missään mallissa. Eikä kyllä kuulu iskareidenkaan pitää kolinaa. Uskomaton tarinaa ne jaksaa huollossa suoltaa suustaan ihmisille. No useimmat taitavat kuitenkin mennä lankaan ja jättää asian sikseen, kun oikein merkkihuollosta vakuuttavasti kerrotaan selvien vikojen kuuluvan asiaan.

jormajordaani

Välillä joo tuntuu että huollossa halutaan quick-and-dirty ratkaisu ja tehdään viasta ominaisuus.
Foorumia lukiessa on myös mielenkiintoista huomata kuinka eri huoltopaikat tuntuvat  suhtautuvan
vikoihin (siis ominaisuuksiin) eri tavoin. Merkkihuoltohan usein epäselvissä tapauksissa tekee maahantuojalle kyselyn. Jos näin on  niin olisi hauska tietää miten maahantuoja arpoo vaihdetaan/ei vaihdeta päätökset, samantyyppisiä mallivikoja (eikun ominaisuuksia) kun tuntuu esiintyvän useampien autojen kanssa.

Täältä olen lukenut että takuuseen on vaihdettu mm. ilmastointilaitteen kompura hankaavan
äänen vuoksi ja sähköisen takaluukun "hikoilevat" pumput. Itsellä nuo olivat ominaisuuksia. Samoin on mm.:
-kolisevat takaiskarit
-uliseva/ujeltava ääni takaa (sekä kesä- että talvirenkailla)
-onnettomasti keskittävä ohjaus (sekä kesä- että talvirenkailla)
-kuljettajan etuovi joka sulkeutuu kuin Ladan ovi (sanoo klonks kun muut ovet sanoo thumps)


Toki olen huollosta saanut apuja onkelmiin, mm. valoshow-herjoihin ja jäykkiin ovenkahvoihin.
Skoda Octavia III RS TSI DSG Combi

kaide

Lainaus käyttäjältä: Lebis - 03.12.14 - klo:21:10
Toivottavasti kukaan ei usko tuollaista huollon paskanjauhantaa. Ei kuulu jarrujen vinkua tuolla tavalla eikä kyllä millään tavalla missään mallissa. Eikä kyllä kuulu iskareidenkaan pitää kolinaa. Uskomaton tarinaa ne jaksaa huollossa suoltaa suustaan ihmisille. No useimmat taitavat kuitenkin mennä lankaan ja jättää asian sikseen, kun oikein merkkihuollosta vakuuttavasti kerrotaan selvien vikojen kuuluvan asiaan.

Ei usko ei, siksipä tilasin Ferodon "perus" palat briteistä samaan kuormaan kun harraste Mazdaan tulee osia . En mä jaksa tapella idioottien ( huollon ) kanssa siitä laitetaanko muuten niin saakelin riemukas laitos siihen kuntoon kun sen pitääkin olla . Siinähän nuo vaihtuu verstaalla samalla kun muuta puuhailee
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

pasuunaC3

Tuli itekkin varattua aika huoltoon on nimittäin melkoinen lonksahtelu kun kuuluu auton takaosasta nimismiehen kiharoihin ajaessa, ihan sietämätön kun olisi koiranluut tai iskarit takaa väljät..7700km ajetussa autossa.. ???
Skoda Kodiaq 2.0tsi DSG 4X4 style panorama + sport leather
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -13 corrida red

tapz

Lainaus käyttäjältä: kaide - 03.12.14 - klo:15:36

Sinansä ihan ymmärrettävää että Skoda on Skoda ja Mersu on Mersu , mutta : Kojelaudan räminään tehtiin korjaukseksi pärinägeneraattorin poistaminen käytöstä ja takajarrujen kuulemma kuuluu vinkua RS mallissa koska siellä on niin kovat jarrupalat. Jaa ? Vain niin ? Ja jos jarrut halutaan sellaiseksi että ei laahaa, pitää maksaa 90 euroa , koska toimenpide ei kuulu takuuseen .

Tuleeko Sport Packissa sitten samat jarrupalat, kun minun 1.4 TSI:ssäni jarrupalat vinkuvat välillä liikkeelle lähtiessä? Pehmenevätkö ne lämmetessään vai mikseivät vingu, kuin kotipihassa?
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

RaceBlue

Lainaus käyttäjältä: tapz - 04.12.14 - klo:23:18
Tuleeko Sport Packissa sitten samat jarrupalat, kun minun 1.4 TSI:ssäni jarrupalat vinkuvat välillä liikkeelle lähtiessä? Pehmenevätkö ne lämmetessään vai mikseivät vingu, kuin kotipihassa?

Tuo on yksi monista Octavia III:n tyyppivioista. Minullakin käsijarrun vapautuksen jälkeen takajarrut ujelsivat pahimmillaan 5 sekuntia. Todella rumaa. Huolto suhtautui väheksyen. Octavia II:ssa ainakin vuoden 2010 mallissa ei ollut edes uutena tuollaista vikaa. Nyt about 7000 km ajettuani ujellus on pikkuhiljaa onneksi loppunut.

RaceBlue

Olen moittinut oman 1.4:seni konehuoneesta kuuluvaa metallista vinkumista. Ã,,äni on kuin metallinen rulla pyörisi metallisessa akselissa ilman voitelua. Välillä kuuluu selvästi, välillä ei yhtään. Joskus kuuluu jopa ajaessa. Useampi tuttavani on paikallistanut tämän, myös heidän mielestään ylimääräisen äänen, laturin hihnan lähettyville. Reklamoin tästä myyjälle. Siinä yhteydessä sain koeajaa liikkeen 1.2:sta ja sieltä myös kuului sama vinkuminen ja kaiken lisäksi paljon selvempänä ja voimakkaampana kuin omasta 1.4:stani. Myyjä ei kuullut tätä vinkumista tai ei halunnut kuulla. Varmastikin ominaisuus heidän mielestään.

Koittakaapa nyt 1.2:n omistajat ja miksei muutkin kuunnella tyhjäkäynnillä parkissa konehuoneen ääntä. 1.2:ssa itse moottorin ääni on hennompi, mutta ruma vinkuminen kuuluu siinä vieressä.

Tuon kanssa ja muiden vikojen (anteeksi siis ominaisuuksien) kanssa nyt sitten pitäisi elää. Kuten allekirjoituksestani näkyy, tämä oli taatusti viimeinen Skooda minkä ostin. Ominaisuuksia riittää (Elegance) ja 1.4 moottori on tehokas, mutta ei auta, jos tekniikan laatu on törkeästi huonontunut. Ja kyseessähän ei ole mikään 15.000 euron halpisauto, vaan 30.000e maksanut ennen ihan asiallinen ajopeli. Itäautoksi en sitä koskaan ole mieltänyt.

livejungle

Käytin skeidaa huollossa puutteita ja vikoja korjuuttamassa.

-laitettiin puuttuvat jalkatilan valot
-xenonien sammuminen korjattiin vaihtamalla kummankin puolen ballastit. Heitti ennen oikealle dipped beam herjaa satunnaisesti.
-etuovet rämisee ajossa tietyssä lämpötilassa. Kuulema ovien johtosarjat heilui irrallaan ja joku vaijeri. Ei auttanut korjaus vaan kuskin ovi rämisee nyt pahemmin
-takakontin pumput kosteat. Kuulema tehdasrasvat ja asia ok

Vilkkuviiksen vaihtokampanja koskee tiettyä erää tietyillä spekseillä autoista, niin rs kuin normi. Ei kuulunut omani vaikka ACC onkin ja työkaverille vaihdettiin samoilla spekseillä olevaan autoon. Huoltoneuvoja antoi ymmärtää että menisi automaattisesti päälle ja sen takia vaihdettaisiin joihinkin. Näkevät sen kyllä heti koneeltaan pitääkö autoon vaihtaa vai ei..


tapz

Lainaus käyttäjältä: RaceBlue - 05.12.14 - klo:18:05
Tuon kanssa ja muiden vikojen (anteeksi siis ominaisuuksien) kanssa nyt sitten pitäisi elää. Kuten allekirjoituksestani näkyy, tämä oli taatusti viimeinen Skooda minkä ostin. Ominaisuuksia riittää (Elegance) ja 1.4 moottori on tehokas, mutta ei auta, jos tekniikan laatu on törkeästi huonontunut. Ja kyseessähän ei ole mikään 15.000 euron halpisauto, vaan 30.000e maksanut ennen ihan asiallinen ajopeli. Itäautoksi en sitä koskaan ole mieltänyt.

Millä tavalla jotkin pienet äänet ovat huonontunutta tekniikkaa? Itse en ole jaksanut moottorin eri ääniä niin tarkasti kuunnella. 1.4 on ainakin paljon hiljaisempi, kuin aiempi 1.8, joten varmaan laturin yms. äänet kuuluvat selvemmin läpi. Kyllä se niin on, että autossa, kuin autossa ei pitäisi resonointeja ja kitinöitä kuunnella, vaan laittaa vaan radiota kovemmalle :-) Onhan näitä vikoja tällekin alueelle kertynyt pitkä lista, mutta harvalla on niistä kuitenkaan kovin montaa samassa autossa.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

tapz

Lainaus käyttäjältä: RaceBlue - 05.12.14 - klo:17:41
Tuo on yksi monista Octavia III:n tyyppivioista. Minullakin käsijarrun vapautuksen jälkeen takajarrut ujelsivat pahimmillaan 5 sekuntia. Todella rumaa. Huolto suhtautui väheksyen. Octavia II:ssa ainakin vuoden 2010 mallissa ei ollut edes uutena tuollaista vikaa. Nyt about 7000 km ajettuani ujellus on pikkuhiljaa onneksi loppunut.

Minullakaan ei edellisessä Octaviassa jarrut vinkuneet kertaakaan. Tosin kerran kuului ylämäessä kummaa voimakasta laahaavaa ääntä, jota ei enää koskaan sen jälkeen kuulunut. Käsijarrua en DSG-vaihteiston kanssa ole juuri koskaan käyttänyt. Ilmeisesti uuden Octavian jarrupalat ovat erilaista materiaalia ja vaativat jonkinlaisen sisäänajon. Täytyykin ruveta jarruttelemaan ahkerasti :-)
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: tapz - 05.12.14 - klo:20:29
Minullakaan ei edellisessä Octaviassa jarrut vinkuneet kertaakaan. Tosin kerran kuului ylämäessä kummaa voimakasta laahaavaa ääntä, jota ei enää koskaan sen jälkeen kuulunut. Käsijarrua en DSG-vaihteiston kanssa ole juuri koskaan käyttänyt. Ilmeisesti uuden Octavian jarrupalat ovat erilaista materiaalia ja vaativat jonkinlaisen sisäänajon. Täytyykin ruveta jarruttelemaan ahkerasti :-)

Minulla taas tässä uudessa ocussa ei ole jarrut vinkuneet kertaakaan,mutta edellisen kopan ocussa vm:2010 jarrut vinkuivat ensimmäisissä jarrutuksissa aina reilusti ja todella äänekkäästi...eli eroja on!

pasuunaC3

Lainaus käyttäjältä: pasuunaC3 - 04.12.14 - klo:15:24
Tuli itekkin varattua aika huoltoon on nimittäin melkoinen lonksahtelu kun kuuluu auton takaosasta nimismiehen kiharoihin ajaessa, ihan sietämätön kun olisi koiranluut tai iskarit takaa väljät..7700km ajetussa autossa.. ???

Noniin paikallisessa liikkeessä käyty ja lyhyt koeajo mutta plussakeli sulattanu kaikki röpelöt tieltä eikä lonksetta saatu kuulumaan kun muutaman sohjopaukun kohdalla. Joku joskus kirjoitti tänne samasta vaivasta ja oli iskarit ilmeisesti vaihdettu muistaako kukaan?
Skoda Kodiaq 2.0tsi DSG 4X4 style panorama + sport leather
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -13 corrida red

Vilperi

Onkos katsottu ettei koliseva ääni tule takaluukusta, mulla takaluukku jäi löysälle. Pieni säätö ja kolina hävisi.

pasuunaC3

Lainaus käyttäjältä: Vilperi - 08.12.14 - klo:12:54
Onkos katsottu ettei koliseva ääni tule takaluukusta, mulla takaluukku jäi löysälle. Pieni säätö ja kolina hävisi.

Ã,,äni paikantuisi takaiskareiden suunnalle mutta hyvä tietää että sielläkin ollut väljää, pitää tarkistaa.
Skoda Kodiaq 2.0tsi DSG 4X4 style panorama + sport leather
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -13 corrida red

koivari

Aikoinaan oli Tekniikan maailmassa vinkki, että kannattaa ottaa iskarit pois ja ajaa ja kuunnella tuleeko vielä ääntä, jos ei niin sitten se johtuu iskareista.
Skoda Karoq AMB TS85/1.0 M6F Candy White

kaide

Lainaus käyttäjältä: koivari - 08.12.14 - klo:15:04
Aikoinaan oli Tekniikan maailmassa vinkki, että kannattaa ottaa iskarit pois ja ajaa ja kuunnella tuleeko vielä ääntä, jos ei niin sitten se johtuu iskareista.

Kyllä Laakkonen ainakin tietää tämän menetelmän . Valitin että pärinägeneraattori aiheuttaa pahan resonanssin , ottivat pois päältä . Varmaan alkavat soveltamaan samaa myös iskareihin , jakopään ketjuihin , jarruihin ym   ;D
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

janif

Lainaus käyttäjältä: pasuunaC3 - 08.12.14 - klo:11:35
Noniin paikallisessa liikkeessä käyty ja lyhyt koeajo mutta plussakeli sulattanu kaikki röpelöt tieltä eikä lonksetta saatu kuulumaan kun muutaman sohjopaukun kohdalla. Joku joskus kirjoitti tänne samasta vaivasta ja oli iskarit ilmeisesti vaihdettu muistaako kukaan?

Minun autooni vaihdettiin viime viikolla takaiskarit takuuseen juurikin tuosta samasta syystä. Tehtaan ohjeistuksen mukaan jonkun tietyn erän (numerosarjan?) iskarit voidaan vaihtaa uusiin, jos pitävät lonksetta. Ainakin minun autoni on nyt kuin eri peli, eli mitään ihmeellisiä lonksahteluita ja tömpsähtelyitä ei kuulu enää takaa .

Samalla siitä tarkistettiin takuuseen pyöränkulmat, kun tuntui etten saa sillä ajettua suoraan ollenkaan. Sekin osasto parani hieman. Vieläkään se ei tosin ole lähelläkään entistä Audiani suuntavakaudessa.

Subastar

Minun autoon vaihdettiin viimeisimpänä ohjausvaihde ja takaiskarit. Kyllä nyt kelpaa ajella, takapään kolinat loppui ja ohjaus toimii nyt niinkuin pitääkin.

Edellisten lisäksi autoonhan on vaihdettu ilmastoinnin paineventtiili, oven vesivuoto on korjattu, ohjauskulmat oikaistu. Ja repsottavia listoja ja rämisevää ovea on korjattu.

Usko meinasi loppua autoon, huolto-organisaatioon ja maahantuojaan. Viime kesänä uuden auton suhteen eivät ottaneet kuuleviin korviinsa noita takapään ja ohjauksen yms. ongelmia. NYt kun maahantuonnissa on tietoa kentällä olevista ongelmista, niin aika kivuttomasti kävi esimerkiksi tuo ohjausvaihteen vaihto.

Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

jantsa

Lainaus käyttäjältä: janif - 08.12.14 - klo:16:37
Minun autooni vaihdettiin viime viikolla takaiskarit takuuseen juurikin tuosta samasta syystä. Tehtaan ohjeistuksen mukaan jonkun tietyn erän (numerosarjan?) iskarit voidaan vaihtaa uusiin, jos pitävät lonksetta. Ainakin minun autoni on nyt kuin eri peli, eli mitään ihmeellisiä lonksahteluita ja tömpsähtelyitä ei kuulu enää takaa .

Samalla siitä tarkistettiin takuuseen pyöränkulmat, kun tuntui etten saa sillä ajettua suoraan ollenkaan. Sekin osasto parani hieman. Vieläkään se ei tosin ole lähelläkään entistä Audiani suuntavakaudessa.

Milloin sinun autosi on tullut Suomeen?

janif


Pietu

Minua on alkanut ärsyttämään etujarruista kuuluva kihinä aika, kun jarruja käyttää. Huomasin sen jo heti uutena kotiin ajellessa ja ajattelin, että okei, mutta nyt tuo kihinä ärsyttää aikalailla. Kihinä on sen tyyppinen, että voisi kuvitella sen olevan vika, mutta kun se on ollut alusta asti. Olen omistanut monta autoa ja viimeisimmät niistä on ollut Skodia, mutta eka kerran jarrujen ääni kuuluu noin selvästi sisälle. Ennen tätä oli -10 mallinen octavia ja 63tkm mennessä en kiinnittänyt jarruihin mitään huomiota.

Onko kukaan muu huomannut samaa ominaisuutta?
RS Combi -19

tapz

Lainaus käyttäjältä: Pietu - 08.12.14 - klo:23:31
Minua on alkanut ärsyttämään etujarruista kuuluva kihinä aika, kun jarruja käyttää.
...
Onko kukaan muu huomannut samaa ominaisuutta?

Minulla jarrut kitisevät vain liikkeelle lähtiessä. Liekö jarrupaloissa tai -levyissä hiekkaa, kosteutta vai mitä lie, mutta edellisessä Octaviassa eivät koskaan kitisseet. Pitää varmaan vaihtaa laadukkaammat jarrupalat.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

DerClown

Vasen xenoni ei tullut päälle ollenkaan kaksi kertaa kuin käynnistin autoo mutta sitten toimi taas normaalisti. Tänään huomasin että se on "palanut" eli loistaa hieman punaisena.
Autolla ajettu 40tkm, 02-2013.

koivari

Ainahan ne jarrut vähän alussa liikkeelle lähdettäessä kitisee, pitää vaan polkasta välillä oikein kunnolla sanoi myös huolto. Nyt ajettu Octavialla 5600 km.
Skoda Karoq AMB TS85/1.0 M6F Candy White

finnman

Subastar: Meillä taitaa olla sama auto, kun viat ovat yhteneviä lukuunottamatta takaiskareita? :) Uskonasioista: Minulta on jo usko loppunut ja voi olla, että ilmastoinnin kompuraa en edes ensi kesänkorvilla ala korjauttamaan...Tehköön seuraava omistaja.

RaceBlue

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 08.12.14 - klo:19:56
Minun autoon vaihdettiin viimeisimpänä ohjausvaihde ja takaiskarit. Kyllä nyt kelpaa ajella, takapään kolinat loppui ja ohjaus toimii nyt niinkuin pitääkin.

Millainen ohjaus oli ja minkälaiseksi se muuttui?

RaceBlue

Lainaus käyttäjältä: tapz - 05.12.14 - klo:20:26
Millä tavalla jotkin pienet äänet ovat huonontunutta tekniikkaa? Itse en ole jaksanut moottorin eri ääniä niin tarkasti kuunnella. 1.4 on ainakin paljon hiljaisempi, kuin aiempi 1.8, joten varmaan laturin yms. äänet kuuluvat selvemmin läpi. Kyllä se niin on, että autossa, kuin autossa ei pitäisi resonointeja ja kitinöitä kuunnella, vaan laittaa vaan radiota kovemmalle :-) Onhan näitä vikoja tällekin alueelle kertynyt pitkä lista, mutta harvalla on niistä kuitenkaan kovin montaa samassa autossa.

"huonontunut tekniikka" oli vähän huono termi. Sanoisin, että III:ssa on käytetty huonompia ja halvempia osia. Lisäksi on ilmiselviä suunnitteluvirheitä. Tuohon radion kovemmalle laittamiselle sanoisin, että kannattaa ainakin hetkeksi aikaa ottaa ne vihreät Skooda lasit pois päästä. Eilen oli taas kunnon vinkupäivä ja tänään oli vaihteeksi hiljaista.



Skouda13

Lainaus käyttäjältä: tapz - 09.12.14 - klo:01:30
Minulla jarrut kitisevät vain liikkeelle lähtiessä. Liekö jarrupaloissa tai -levyissä hiekkaa, kosteutta vai mitä lie, mutta edellisessä Octaviassa eivät koskaan kitisseet. Pitää varmaan vaihtaa laadukkaammat jarrupalat.
Pitää joka yön jälkeen oli kuivaa tai kosteaa niin tuntuu alkuun ettei olis pintoja paloissa enää lainkaan..
Huollossa tuumasivat vaan että materiaalit huonontuneet(eli säästöjä),levytkään ei ole liukkaat ja kiiltävät kuin ennen vanhaan :)Ei tuollasta ääntä kyllä sais pitää missään nimessä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy