Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

fish

Lainaus käyttäjältä: luffe - 07.08.14 - klo:15:20
Joudun ajamaan aika paljon sorateitä ja parikin kertaa tänä kesänä on pieni kivi jäänyt etujarrulevyn ja sen sisäpuolella olevan suojapellin väliin jumiin. Kivi pitää melkoista rahinaa eikä putoa helposti pois. Jouduin käyttämään autoni rengasliikkeessä, jossa kivi saatiin ao väliköstä pois. Samalla huomasin, että suojapellin prässäys on tehty siten, että peltiin on prässätty euron kolikon kokoisia ja  2 - 4 mm syviä koloja juuri jarrulevyn puolelle. Tällaiseen koloon kivi tarttuu helposti kiinni. Tehtaalle pitäisi kertoa, että prässääkää ao suojapelti siten, että välikön puolelle tulee kohoutumia eikä kiviä kerääviä koloja.
Pieni, mutta äänekäs vaiva, johon kaupungilla jalankulkijatkin ovat ottaneet kantaa. Muissa autoissani tällaista "vikaa" ei ole esiintynyt.
Touranissa tapahtui joskus samaa. Kivet putoili = rahina loppui kun käänteli rattia ääriasennosta toiseen. En tiedä auttaako tässä tapauksessa.
Touran 1.6 TDI DSG7

darthjysky

Kesälomalla tuli Itä-Suomen hiekkateitä rallattua paljonki eikä kertaakaa kivien kanssa ongelmia jarruissa.
Lomien jälkee ralleissa Keski-Suomen sorateitä tuli pyöritettyä pari päivää ja heti oli kivi oikeassa takajarrussa. Sen verran kovalla voimalla sitä sai vääntää pellin ja levyn välistä että en usko että olisi kovinkaan äkkiä itsekseen lähteny.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Subastar

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 05.08.14 - klo:08:44
Voi kyllä tulla ongelmaksi talvella tuo veden kerääntyminen ovien alareunaan eli pitäisi saada korjattua.

Minulla jää vesi ovien alareunan lisäksi bensakorkin syvennykseen. Se on pesun jälkeen täynnä vettä. Ja kostella kelillä sinne kertyy vettä. Poistoaukkoa on kerran yritetty avata huollossa paineilmalla, mutta eipä siitä juuri apua ollut. Onko tämäkin yleinen suunnittelumoka?
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

jni

^On.

Samaa vikaa oli omissa II-Octaviassa sekä sen jälkeisissä SUperbeissa. Tikulla piti poistoreikä avata, jotta vesi poistui.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

RaceBlue

Katselin autoliikkeen pihassa noita Octavia III:n umpioita, jotka on kyllä tehty halvasta lelumuovista. Kuinkahan kauan tuo kiiltävä muovipinta kestää? Olisi varmaan hyvä laittaa siihen jonkinlainen suojakalvo tms. Mitä suosittelette?   (RIP oikea lasi!)


Huppe

Lainaus käyttäjältä: luffe - 07.08.14 - klo:15:20
Joudun ajamaan aika paljon sorateitä ja parikin kertaa tänä kesänä on pieni kivi jäänyt etujarrulevyn ja sen sisäpuolella olevan suojapellin väliin jumiin.

Sama vika itsellä muutamia kertoja. Ei ole aiemmissa autoissa (samoilla teillä ajaessa) moista "ominaisuutta" ollut.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

vagauto

Löysin videon, jossa vakionopeussäädin ja DSG temppuilevat. Miksi huolto ei löytänyt virheen?

https://www.youtube.com/watch?v=PMfjNOFLI-E
Skoda Octavia III 1.2 TSI DSG

Devl

Lainaus käyttäjältä: vagauto - 11.08.14 - klo:08:20
Löysin videon, jossa vakionopeussäädin ja DSG temppuilevat. Miksi huolto ei löytänyt virheen?

https://www.youtube.com/watch?v=PMfjNOFLI-E
Mitä tuossa tapahtuu? Vakkari päälle pudottaa 5 -> 7 ja sitten kohta vaihtaa takaisin 5 -> 6 -> 7. Softa vika?

vagauto

Lähetin omistajalle sähköpostin kysymyksiä, sain vastauksia. Hän ajoi autolla alas mäkeä, laskua on noin 2 km.


Jos lähdet ajamaan, alas mäkeä, aktivoi vakionopeussäädin, sitten DSG (D) vie vaihdetta alaspäin (84 km/h 7 > 6 > 5 > joskus 4; 43 km/h 5 > 4 > 3 > joskus 2), pidellä noin 5-10 sekundia ja siirtä automaatisesti takaisin (84 km/h D7 vai 43 km/h D5).
Skoda Octavia III 1.2 TSI DSG

tapz

Lainaus käyttäjältä: vagauto - 11.08.14 - klo:10:32
Jos lähdet ajamaan, alas mäkeä, aktivoi vakionopeussäädin, sitten DSG (D) vie vaihdetta alaspäin (84 km/h 7 > 6 > 5 > joskus 4; 43 km/h 5 > 4 > 3 > joskus 2), pidellä noin 5-10 sekundia ja siirtä automaatisesti takaisin (84 km/h D7 vai 43 km/h D5).

Eikös tämä ole normaali DSG:n toimintaeli se moottorijarruttaa alamäessä?
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

vagauto

Lainaus käyttäjältä: tapz - 11.08.14 - klo:11:12
Eikös tämä ole normaali DSG:n toimintaeli se moottorijarruttaa alamäessä?

Hän kirjoitti, että jos ajat ylös mäkeä vakionopeussäätimellä ja sitten sieltä alas, niin DSG toimi normaalisti (D7) eli ei jarruta moottorilla (nopeus nousee +10 km/h ja sitten laskee hitaasti taas 84 km/h, koko aika D7).
Skoda Octavia III 1.2 TSI DSG

Jyri

Eikös uudessa okussa vakkarin pitäisi aina jarruttaa alamäissä, vai onko vain adaptiivisen ominaisuus?

Guido

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 11.08.14 - klo:13:39
Eikös uudessa okussa vakkarin pitäisi aina jarruttaa alamäissä, vai onko vain adaptiivisen ominaisuus?

Käsittääkseni on vain adaptiivisen ominaisuus. Tosin olen ajannut Ocua normivakkarilla vain tunnin koeajon verran, joten en mene vannomaan. Muistikuva kuitenkin on, että perusvakkarin toiminta ei mitenkään eronnut Golf VI:n vakkarin toiminnasta.

teholopa

Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.08.14 - klo:13:53
Käsittääkseni on vain adaptiivisen ominaisuus. Tosin olen ajannut Ocua normivakkarilla vain tunnin koeajon verran, joten en mene vannomaan. Muistikuva kuitenkin on, että perusvakkarin toiminta ei mitenkään eronnut Golf VI:n vakkarin toiminnasta.

ei tuo normi vakkari mitään jarruta.

Subastar

Eilen sitten oli vedet apukuskin jalkatilassa. Onneksi on kunnon kumimatot, niin vesi ei päässyt kastelemaan autoa pahemmin. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä satoi vettä todella rankasti. Ilmeisesti katolta ja tuulilasilta valunut vesi ei ehtinyt poistua normaaleja reittejä, vaan osa tuli ilmakanavien kautta jalkatilaan?
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

TTO

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 11.08.14 - klo:17:19
Eilen sitten oli vedet apukuskin jalkatilassa. Onneksi on kunnon kumimatot, niin vesi ei päässyt kastelemaan autoa pahemmin. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä satoi vettä todella rankasti. Ilmeisesti katolta ja tuulilasilta valunut vesi ei ehtinyt poistua normaaleja reittejä, vaan osa tuli ilmakanavien kautta jalkatilaan?

Oliko auto vinossa johonkin suuntaan vai "vatupassissa"? Ocu II:ssa vedet tulivat ihan rehellisesti kynnyksen yli erityisesti, jos auto oli kallellaan.

Subastar

Lainaus käyttäjältä: TTO - 11.08.14 - klo:18:17
Oliko auto vinossa johonkin suuntaan vai "vatupassissa"? Ocu II:ssa vedet tulivat ihan rehellisesti kynnyksen yli erityisesti, jos auto oli kallellaan.

Auto oli suorassa.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

TTO

Vesiasiaan en osaa enempää sanoa.

Itsellä on alkanut vaihdekepin-käsijarrun tienoilta kuulua jonkinlaista narinaa vasemmalle "reilummin" käännyttäessä (liikenneympyrä, risteys).

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 11.08.14 - klo:13:39
Eikös uudessa okussa vakkarin pitäisi aina jarruttaa alamäissä, vai onko vain adaptiivisen ominaisuus?

Ei muuten jarruta.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 11.08.14 - klo:21:33
Ei muuten jarruta.

Adaptiivinen jarruttaa. Toisinaan hyvä (esim. jos mäen alla on kamera), mutta toisinaan turhauttavaa esim. öisin hiljaisilla, mäkisillä pikkuteillä esim. itäsuomessa se että auto jarruttaa todella herkästi. Myös takana tulevalta kaverilta olen saanut kommenttia, sillä se jopa näyttää hölmölle touhulle. Näillä teillä tulee vakkari kytkettyä pois. Onneksi isoimilla teillä ei isoja mäkiä kovin usein tule vastaan.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

AjR1978

Lisäjarruvalo haljennut kolmeen suuntaa  takalasin pissapojan suuttimen juuresta.. ilmeisen laadukasta muovia kun peräti 10kk/ 30tkm kesti  :o
Seat Leon ST 1.0 Dsg Style -17
Skoda Superb Combi 2.0Tdi Dsg 4x4 L&K -16

Skoc

Uusi 1.4 DSG (no pari tuhatta jo mittariin kelattu):

Aamulla tai pidemmän seisomisen jälkeen eteenpäin lähtiessa jokin "klonks" ääni kuuluu.
- vaihde D:llä
- sama vaikka vaihde S:llä
- jos kokeilee lähtee "manuaali" ykkösellä, kuuluu ääni silti kun on muutaman metrin ajanut
- ei kuulu peruutettaesa vaan vasta sen jälkeen kun lähtee eteenpäin
- ei merkistystä lähteekö tosi rauhallisesti vai ripeämmin
- peräkontissa ei ole mitään irtonaista
- ei mielestäni kuulunut ihan uutena
- liikkeelle pääsyn jälkeen ei kuulu mitään, ellei anna auton seisoa vähintään puoli päivää

En vielä paikallistanut kuuluuko se edestä vai takaa.

Nimimerkillä: "2000 kilometriäkö se kesti?"


Octavia Elegance -15

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 11.08.14 - klo:21:43
Adaptiivinen jarruttaa. Toisinaan hyvä (esim. jos mäen alla on kamera), mutta toisinaan turhauttavaa esim. öisin hiljaisilla, mäkisillä pikkuteillä esim. itäsuomessa se että auto jarruttaa todella herkästi. Myös takana tulevalta kaverilta olen saanut kommenttia, sillä se jopa näyttää hölmölle touhulle. Näillä teillä tulee vakkari kytkettyä pois. Onneksi isoimilla teillä ei isoja mäkiä kovin usein tule vastaan.

Jep sama homma, ex-bemari jarrutteli alamäessä ja suorastaan hävetti kun täällä Itä-Suomessa (isoja mäkiä aika paljon) auto lyö jarru(valo)t tiskiin pienessäkin alamäessä ja takana tuli autoja. Lisäksi motarilla ajaessa "liian lähelle" edelläajavaa auto lyö jarrut tiskiin vaikka itse tahtoisi ohi, sitten painellaan pedaalia ja räpelletään cruisea ja kiroillaan niin perhanasti  ;D
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

tapz

Lainaus käyttäjältä: Skoc - 11.08.14 - klo:23:43
Uusi 1.4 DSG (no pari tuhatta jo mittariin kelattu):

Aamulla tai pidemmän seisomisen jälkeen eteenpäin lähtiessa jokin "klonks" ääni kuuluu.
Nimimerkillä: "2000 kilometriäkö se kesti?"

Kannattaa varmaan viedä mahdollisimman pian huoltoon. Kerro sitten mitä löysivät, jos löytävät mitään. Voisi kuvitella, ettei kyse ole tekniikan tai materiaalin kestävyydestä vaan valmistus- tai kokoamisvirheestä. Tai sitten se on ominaisuus :-\
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

Devl

Lainaus käyttäjältä: AjR1978 - 11.08.14 - klo:21:53
Lisäjarruvalo haljennut kolmeen suuntaa  takalasin pissapojan suuttimen juuresta.. ilmeisen laadukasta muovia kun peräti 10kk/ 30tkm kesti  :o
Itsellä suuttimen kohdalta poikki, 7kk/19tkm. Menee vaihtoon seuraavassa huollossa.

skodamig

Skoc koikeileppa laittaa ovet lukkoon ennen lähtöä, josko ääni häviää..
Voipi hyvin tulla siitä kun takaluukku ja tankinluukku napsahtavat lukkoon.
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

d74394

Lainaus käyttäjältä: AjR1978 - 11.08.14 - klo:21:53
Lisäjarruvalo haljennut kolmeen suuntaa  takalasin pissapojan suuttimen juuresta.. ilmeisen laadukasta muovia kun peräti 10kk/ 30tkm kesti  :o
Tarkistin ja sama vika omassakin. Kilsoja 32000km ja ikää 1v. Pitääpä käydä vaihdattamassa takuuseen!
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Jyri

Tuo jarruvalon halkeaminen, ei ihan nyt aukene, mikä on siis haljennut ja mistä?

JiiJii71

Näkeekö muiden adaptiiviset vakkarit haamuja? Melkoisen usein tuntuu kuin auto aloittaisi hätäjarrutuksen mutta sekunnin murto-osassa vapauttaa jarrut. Mittariston keskinäytössä taitaa vilahtaa aina jotain tuollaisen kohtauksen tullessa.

Yleensä tuon ilmaantuessa edessä on tie tyhjä ja jonkin sortin ylämäki edessä.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

MilkBoy

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 12.08.14 - klo:13:14
Näkeekö muiden adaptiiviset vakkarit haamuja? Melkoisen usein tuntuu kuin auto aloittaisi hätäjarrutuksen mutta sekunnin murto-osassa vapauttaa jarrut. Mittariston keskinäytössä taitaa vilahtaa aina jotain tuollaisen kohtauksen tullessa.

Yleensä tuon ilmaantuessa edessä on tie tyhjä ja jonkin sortin ylämäki edessä.

Aina välillä tapahtuu tuollainen pieni nykäisy (pari kolme kertaa viikossa). Tätä tapahtuu joskus ihan suoralla tiellä (jopa moottoritien suoralla osuudella missä ei ole edes mäkiä), joskus mutkassa tai just ennen. En ole tosin nähnyt tuon nykäisyn yhteydessä mitään mittaristossa, mutta en mene vannomaan ettei siinä vilahtaisi jotain. Varmaan jostain tulee tutkaan haamuheijastuksia tjsp..
VW e-Gofl 85kW 2015
Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 2015
- -  - -  - -  - -  - -  - -
Ex:
MB C180 SportCoupé 1.8 man 2005
Škoda Octavia II Combi 2.0 TDI RS man 2008
Škoda Octavia III Combi 2.0 TDI RS DSG 2014
Škoda Octavia III Combi 2.0 TDI RS DSG 2016

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy