Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Tepu

Check right dibbed headlight beam. Porissa veikkailivat maadotushäiriötä, tarvisi katsoa kaikki maadotukset, että onko ne kiristetty runkoon kunnolla. Turussa meinasivat, että tuohon ongelmaan olisi jo päivitys. No ensiviikon keskiviikkona auto menee huoltoon ni sit saattaa olla viisaampi. Onko jollekkin jo tehty valoja koskeva päivitys? Taitaa olla aika yleinen tämä vika.
Skoda Octavia III 2.0 TSI RS Combi -14
ex.Vag:Skoda Octavia II 1.8 TSI Sport Combi -08

jupa3

Lainaus käyttäjältä: Tepu - 20.01.14 - klo:16:21
Check right dibbed headlight beam. Porissa veikkailivat maadotushäiriötä, tarvisi katsoa kaikki maadotukset, että onko ne kiristetty runkoon kunnolla. Turussa meinasivat, että tuohon ongelmaan olisi jo päivitys. No ensiviikon keskiviikkona auto menee huoltoon ni sit saattaa olla viisaampi. Onko jollekkin jo tehty valoja koskeva päivitys? Taitaa olla aika yleinen tämä vika.

Itselläni myös tämä vastaava valovika, herja tullut välillä molemmista valoista.

Näistä uuden Skodan murheista puheen ollen pitää kirjoittaa Metroauto Espoon toiminnasta ihan liikkeen nimellä.  Tänään tästä valoviasta heille ilmoitin ja pyysin takuuhuoltoa ja kysyin voisiinko saada huollon ajaksi jotain autoa lainaksi. Auto on luovutettu viime viikolla Metroauton Tampereen toimipisteestä.

Huollon henkilö sanoi, ettei valtuudet riitä antamaan minulle huollon ajaksi esittely/sijaisautoa vaan joku päällikkö ottaa yhteyttä. Sainkin sitten seuraavan vastauksen päälliköltä:

1.   Miksi olet ostanut auton Tampereen toimipisteestä, etkä täältä.
2.   Meidän (Espoon) autot on vain toimipisteen omaan työkäyttöön.
3.   Ota vuokra-auto.
4.   Asioi automyyjäsi kanssa, ehkä hän järjestää täältä auton.

Tässä vaiheessa sitten tulikin sellainen olo, että meni kyllä autorahat ihan väärään konserniin ja peruin koko takuuhuollon heidän kauttaan.  Olen siis nyt asioinut kaksi kertaa Metroauton Espoon huollossa, ensimmäisen ja viimeisen.

Laakkoselta ja Biliasta olen saanut auton takuuhuoltojen yhteydessä huomattavasti parempaa palvelua riippumatta toimipisteestä. Voipi olla ettei Skoda â€"asiakasta sitten Metroautossa pidetä oikein hyvänä asiakkaana.

Seva

Lainaus käyttäjältä: JTK - 19.01.14 - klo:22:56
S/S systeemi ei ole sammuttanut kertaakaan moottoria... Kerran tuli joku start/stop error ilmoitus. Jo 500km mittarissa...

Käyttöohjekirjan sivuilla 149-151 on kerrottu Start/Stop-järjestelmästä. Siinä on lueteltu kymmenkunta esimerkkitilannetta, jolloin järjestelmä ei sammuta moottoria. Niissä on aika monta sellaista, jotka voivat toteutua talvikeleillä.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Seva - 20.01.14 - klo:17:07
Käyttöohjekirjan sivuilla 149-151 on kerrottu Start/Stop-järjestelmästä. Siinä on lueteltu kymmenkunta esimerkkitilannetta, jolloin järjestelmä ei sammuta moottoria. Niissä on aika monta sellaista, jotka voivat toteutua talvikeleillä.

Tuo start&stop aiheuttaa jatkuvasti turhaa narinaa huoltojen tiskillä. Jengi kuvittelee, että se on rikki kun se ei toimi tämmöisissä paukkupakkasissa ollenkaan. Sen ei kuulu toimia tietyissä keleissä ja tiettyjen olosuhteiden sekä asioiden vallitessa. Ollaan myös sen takia paniikissa, kun pelätään, että nyt se vie enempi bensaa kun se systeemi ei toimikaan kokoajan.

Toinen on tuo älyvalot. Jengi luulee ja heti olettaa, että ne on rikki, kun ne toimii tietyllä tapaa tietyissä tilanteissa.

Porukka lähtee aina alkuun sillä olettamalla, että jotain on rikki.

JTK

Niin, mulle ihan OK vaikka S/S ei koskaan toimisi. Lähinnä tuota tyhjäkäyntikierros nopeutta ihmettelin (lämmin kone 1000rpm)
entisissä autoissa noin 700-800rpm. Ja tämäkin vain tälläistä ääneen ajattelua... En luule että on rikki.
Muiden havainnoista olis kiva kuulla.

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: JTK - 20.01.14 - klo:17:54
Niin, mulle ihan OK vaikka S/S ei koskaan toimisi. Lähinnä tuota tyhjäkäyntikierros nopeutta ihmettelin (lämmin kone 1000rpm)
entisissä autoissa noin 700-800rpm. Ja tämäkin vain tälläistä ääneen ajattelua... En luule että on rikki.
Muiden havainnoista olis kiva kuulla.

Täällä myös viimepäivät ollut 1000rpm

darthjysky

Ootteko tarkistanu car valikon alta onko kenties ollu defrosting tila päällä.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

iltavilli

Näin pakkasten lisääntyessä myös sisustan natinat ovat lisääntyneet. Milloin nitisee turvavyön korkeussäädön muovit, milloin ovi tai kojelauta. Ei sinänsä vakava vika, mutta ärsyttää välillä. 

Lämmöt tosiaan ei kaupunkiajossa pienillä kierroksilla nouse kovinkaan korkealle (1.4l), välillä huitelee klo 8:n kohdalla pahimmillaan.

Kerran käyty takuuhuollossa. Tehtaalla oli kasattu kuskin oven sisätiiviste osittain väärin, jolloin se oli jäänyt puristukseen kahdelta kohdalta eikä enää palautunut muotoonsa. 

JaMiLeSi

Lainaus käyttäjältä: SORS - 19.01.14 - klo:10:40
Vakionopeudensäädin/ACC/Front assistant lakkasi tänään yhtäkkiä toimimasta. Kävin viikon vanhalla RS:llä pienellä ajelulla, jonka jälkeen pidin auton hetken aikaa tyhjäkäynnillä ja lähdin taas liikkeelle, jolloin tietokone ilmoitti että ACC ei käytettävissä. Anturi edessä puhdas, sammutin ja käynnistin uudelleen, vekslasin ACC edes takaisin, mutta mikään ei auttanut. Katsoin ohjekirjasta, mutta en löytänyt muuta infoa tästä kuin että pitää sammuttaa auto, käynnistä uudelleen ja jos edelleen ACC ei käytettävissä pitää kytkeä ACC pois ja otta merkkihuoltoon yhteyttä. Ulkona -24 pakkasta, lieneekö tässä syy? Onko sama ongelma ollut muilla?

Minulla oli sama vaiva omassa räsässä. Ei auttanut mitkään buuttaukset, ACC / Front assistant pysyi poissa pelistä. Autoliike yritti pari päivää uudelleen kohdistaa / kalibroida anturia siinä onnistumatta. Lopulta muistaakseni Skodan saksan tehtaalta joku bittinikkari otti etäyhteyden autoliikkeen laitteeseen / mun autoon. Oisko siinä mennyt tunnin verran ja auto kunnossa.

Seva

Lainaus käyttäjältä: JTK - 20.01.14 - klo:17:54
Niin, mulle ihan OK vaikka S/S ei koskaan toimisi. Lähinnä tuota tyhjäkäyntikierros nopeutta ihmettelin (lämmin kone 1000rpm)
entisissä autoissa noin 700-800rpm. Ja tämäkin vain tälläistä ääneen ajattelua... En luule että on rikki.
Muiden havainnoista olis kiva kuulla.
Kesäkeleillä tyhjäkäyntikierrokset olivat aina haarukassa 700-800 rpm. Syksyllä kun alkoi olla kylmempiä kelejä, tyhjäkäyntikierrokset nousivat 1000 rpm tuntumaan kunnes auto/moottori/katalysaattori olivat täysin lämmenneet, jolloin kierrokset putosivat taas tuonne 700-800 rpm:ään. Nyt viime viikkojen pakkaskeleillä ei ole juurikaan alle 1000 rpm pudonnut.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

voipa

Ajoin auton 20min ajon jälkeen parkkihalliin, ulkolämpötila -15 ja hallissa +10. Parin tunnin jälkeen hallista lähtiessä auton lämpömittari näyttää edelleen -15. WTF?
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Jyri

Lainaus käyttäjältä: voipa - 21.01.14 - klo:11:44
Ajoin auton 20min ajon jälkeen parkkihalliin, ulkolämpötila -15 ja hallissa +10. Parin tunnin jälkeen hallista lähtiessä auton lämpömittari näyttää edelleen -15. WTF?
Olen törmännyt samaan ilmiöön, ilmeisesti näiden autojen lämpömittari jättää lämpötilatiedon jotenkin muistiin kun auto sammutetaan?

zagg

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 21.01.14 - klo:11:46
Olen törmännyt samaan ilmiöön, ilmeisesti näiden autojen lämpömittari jättää lämpötilatiedon jotenkin muistiin kun auto sammutetaan?

Mitä ilmeisemmin uusi VW-standardi, Q5 tekee nimittäin samoin
.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Seva - 21.01.14 - klo:09:56
Kesäkeleillä tyhjäkäyntikierrokset olivat aina haarukassa 700-800 rpm. Syksyllä kun alkoi olla kylmempiä kelejä, tyhjäkäyntikierrokset nousivat 1000 rpm tuntumaan kunnes auto/moottori/katalysaattori olivat täysin lämmenneet, jolloin kierrokset putosivat taas tuonne 700-800 rpm:ään. Nyt viime viikkojen pakkaskeleillä ei ole juurikaan alle 1000 rpm pudonnut.

Olisikohan ollu joku 7 astetta pakkasta kuin rupesi kierrätteleen 1000 rpm. Eipä SS:kään sen jälkeen ole näyttänyt toimintaansa, Parempi niin, kun auton laittaa ajon jälkeen parkiin tyhjikselle niin öljynlämmötkin tippuu radikaalisti vaikka ajossa ei ole kuin 500-1000 rpm ero!
Fabia räsässsä aikoinaan oli sama kun pakkaset näytteli 10.ä niin kierrokset ei laskennut alle 1000 rpm
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

timonha1

muutama kommentti edellisiin:
- takapään lotina korjattiin tänään, laittoivat eri iskarit tehtaan pyynnöstä, lotina väheni huomattavasti
- joku kyseli ovenkahvojen jäätymisestä, ei havaintoa edes pesun jälkeen(-20)
- ajovalot toimivat minusta oikein ja hyvin. vas.lampun kääntymisen saa pois kun laittaa valot päälle asentoon, ei haittaa kyllä minua
- akku riittää hyvin, ajan suurimmaksi osaksi kaupunki ajoa ja ylimääräisenä virrankuluttimena jatkuvatoiminen ajoneuvotallennin(mobi 350), joka purkaa kokoajan akkua vähän
- pieniä pakkaseen liittyviä särinöitä muoveista kuuluu yli 20 asteen pakkasella, mutta eivät haittaa, ovat mielestäni kaikkien autojen ominaisuuksia
- hiukkassuodattimen jälkipoltto hiukan askarrutti, kun se keskeytyy aina silloin tällöin, mutta tänään tarkastettiin täyttöasteen olevan nolla propsenttia
- start&stop toiminto toimii yli 20 asteen pakkasellakin kaupunkiajossa, kun moottorin lämpötila on lähes normaalissa
- maskinpeitto auttaa aivan helekutisti lämpenemiseen, suosittelen kaikille. Ulkolämpömittari menee kylläkin sen asentamisen jälkeen sekaisin, näyttää yleensä n. 3-6 astetta pieleen lämpötiloja

autohan oli mulla ocu 5/2013 1,6 TDI ja ajettu 19500 km

luffe

Jos sinulla on  alamaskissa maskipeitto, niin tee pieni reikä maskiin ulkolämpötila-anturin kohdalle (muistaakseni edestä päin katsottuna oikealla puolella, näkyy kyllä), niin saat ulkolämpötilat toimimaan oikein. Olen menetellyt näin, eikä mitään ongelmaa. Maskipeitoista löytyy juttua Ocu II sivustossa.
Ocu III 1.4 TSI Combi Elegance DSG
aikaisemmat Ocu:t  1.9 tdi LB      1.9 tdi Combi

Oculaari

Vaimo raportoi tänään kahdesta temppuilusta, joista toisen pystyin toteamaan oikeaksi havainnoksi ja toinen jäi hämärän peittoon, ts. vielä toistaiseksi epäilen, että muija on nähnyt omiaan  ;)

- Rengaspainevaroitin alkoi herjaamaan ja välkytti keltaista, ilmeisesti pakkanen aiheuttanut jotain kun kaikki paineet olivat kyllä kohdillaan. Nollautui kun asetti paineet uudelleen eikä herja palannut.
- Kuulemma oli risteykseen lirutellessa vedot kadonneet, eli vaihde mennyt vapaalle eikä kytkeytynyt päälle lainkaan kaasua painettaessa, tyhjäkäyntikierrokset vaan nousi. Vaimo oli pysähtynyt, painanut virrat pois ja takaisin päälle ja kuulemma tällöin oli vaihde ollut taas sisässä ja matka jatkui alle 10 s keskeytyksellä.

No autoa tarkastellessani huomasin, että eilisten kokeilujeni jälkeen mulla oli jäänyt mode Individualiin ja siinä Engine Eco-asentoon, eli on ollut tuossa tilanteessa ihan mahdollista tai jopa todennäköistä, että risteystä lähestyttäessä on ollut coasting-toiminto päällä. Se on sitten astetta erikoisempaa, miten veto ei ole kytkeytynyt hitaassa nopeudessa kaasua taas kutiteltaessa. Tai sitten nainen ei vaan tajunnut kitkojen sutivan liukkaalla... Pitääpä koittaa toistaa testiasetelma ja seurata tilannetta...

voipa

Lainaus käyttäjältä: zagg - 21.01.14 - klo:11:49
Mitä ilmeisemmin uusi VW-standardi, Q5 tekee nimittäin samoin
Mitä ihmeen järkeä on näyttää jotain vanhaa lämpötilaa reaaliaikaisen sijaan?
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

zagg

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 21.01.14 - klo:20:01
Se on sitten astetta erikoisempaa, miten veto ei ole kytkeytynyt hitaassa nopeudessa kaasua taas kutiteltaessa. Tai sitten nainen ei vaan tajunnut kitkojen sutivan liukkaalla... Pitääpä koittaa toistaa testiasetelma ja seurata tilannetta...

tuota on ilmennyt muuallakin, ilmeisemmin juuri ärässissä vain. pieni bugi..
.

zagg

Lainaus käyttäjältä: voipa - 21.01.14 - klo:21:52
Mitä ihmeen järkeä on näyttää jotain vanhaa lämpötilaa reaaliaikaisen sijaan?

Tuntemattomia ovat insinöörien ajatukset... (ja anteeksi kaikille insinööreille)
.

jarkko_h

#890
Lainaus käyttäjältä: zagg - 21.01.14 - klo:22:00
Tuntemattomia ovat insinöörien ajatukset... (ja anteeksi kaikille insinööreille)

Saat anteeksi ;D  Ehkä saksalainen insinööri ei ole luottanut että lämpömittari enää toimii luotettavasi uudelleen käynnistyksen yhteydessä tai ei ole hullun poron ryyppyreissun (ns. vag talvitestit) rapulahuuruissa huomannut että halpisanturilta rankasti alipäästöfilteröity arvo pitää katkoissa resetoida reaaliaikaiseksi.  ;)

Mutta eihän tuossa mitään järkeä ole, ei mielestäni kyllä noissa harottavissa valoissakaan.

Oculaari

Lainaus käyttäjältä: zagg - 21.01.14 - klo:21:59
tuota on ilmennyt muuallakin, ilmeisemmin juuri ärässissä vain. pieni bugi..

Piti lukea tänään tuorein silmin tämä kommentti, mutta en ole vieläkään ihan varma, kumpaa nyt tarkoitat - sori jos jää sarkasmi ymmärtämättä!

1) DSG6:ssa on ihan oikeasti ollut Eco-asetuksella coasting-toiminnosta palautumisen kanssa jotain häikkää, vai
2) User error, johon hyvin mahdollisesti vaikuttaa riskiä nostavana tekijänä käyttäjän sukupuoli

zagg

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 22.01.14 - klo:10:01
Piti lukea tänään tuorein silmin tämä kommentti, mutta en ole vieläkään ihan varma, kumpaa nyt tarkoitat - sori jos jää sarkasmi ymmärtämättä!

1) DSG6:ssa on ihan oikeasti ollut Eco-asetuksella coasting-toiminnosta palautumisen kanssa jotain häikkää, vai
2) User error, johon hyvin mahdollisesti vaikuttaa riskiä nostavana tekijänä käyttäjän sukupuoli

sori, ipadilla tulee ilmaistua itseään vielä normaaliakin huonommin. eli vaihtoehto 1) olisi kysymyksessä. brittifoorumilta tästä löytyi enemmän juttua.
.

JaMiLeSi

Lainaus käyttäjältä: Tepu - 20.01.14 - klo:16:21
Check right dibbed headlight beam. Porissa veikkailivat maadotushäiriötä, tarvisi katsoa kaikki maadotukset, että onko ne kiristetty runkoon kunnolla. Turussa meinasivat, että tuohon ongelmaan olisi jo päivitys. No ensiviikon keskiviikkona auto menee huoltoon ni sit saattaa olla viisaampi. Onko jollekkin jo tehty valoja koskeva päivitys? Taitaa olla aika yleinen tämä vika.

Mulla tehdään ensi viikolla tähän vaivaan " sähköpääkeskuksen " uudelleen ohjelmointi. Havaittu kuulemma muutaman vastaavasta viasta kärsineen octavia III:n kohdalla toimivaksi ratkaisuksi...no, se selviää ensi viikolla.

nolte

Lainaus käyttäjältä: zagg - 21.01.14 - klo:11:49
Mitä ilmeisemmin uusi VW-standardi, Q5 tekee nimittäin samoin

Eikä edes uusi, myös vuoden 2010 mallinen Golf toimii noin.
Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

Oculaari

Lainaus käyttäjältä: zagg - 22.01.14 - klo:13:11
sori, ipadilla tulee ilmaistua itseään vielä normaaliakin huonommin. eli vaihtoehto 1) olisi kysymyksessä. brittifoorumilta tästä löytyi enemmän juttua.

Okei, kiitos! Pitääpä käyttää toistaiseksi moottorin Normal-modea vain ja tutustua asiaan tarkemmin.

Homer

Oliko täällä kukaan tehnyt listaa vastaanotto -tarkastuksessa läpikäytävistä asioista?

Itselle tulee mieleen seuraavat tarkistukset:

raolleen jäävät valonpesurit,
Löytyykö lisävarusteet + matot
valojen testaus, esim. Tekeekö molemmat puolet startatessa saman verryttelykuvion,
maalipinnan virheettömyys
Ovien asennus (jollain oli vuotanut pesuvedet sisään huonosta asennuksesta johtuen)

Tuleeko kellään muuta mieleen?



KaitsuK

Lainaus käyttäjältä: Tepu - 20.01.14 - klo:16:21
Check right dibbed headlight beam. Porissa veikkailivat maadotushäiriötä, tarvisi katsoa kaikki maadotukset, että onko ne kiristetty runkoon kunnolla. Turussa meinasivat, että tuohon ongelmaan olisi jo päivitys. No ensiviikon keskiviikkona auto menee huoltoon ni sit saattaa olla viisaampi. Onko jollekkin jo tehty valoja koskeva päivitys? Taitaa olla aika yleinen tämä vika.
Ei auttanut päivitys minun autossani. Saa nähdä mitä ehdottavat seuraavaksi.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Homer - 22.01.14 - klo:18:31
Oliko täällä kukaan tehnyt listaa vastaanotto -tarkastuksessa läpikäytävistä asioista?

Itselle tulee mieleen seuraavat tarkistukset:

raolleen jäävät valonpesurit,
Löytyykö lisävarusteet + matot
valojen testaus, esim. Tekeekö molemmat puolet startatessa saman verryttelykuvion,
maalipinnan virheettömyys
Ovien asennus (jollain oli vuotanut pesuvedet sisään huonosta asennuksesta johtuen)

Tuleeko kellään muuta mieleen?

Olihan täällä palstalla, joku tehnyt listoja niistä!

Mutta tarkasta vaikka ovien sovitukset ja ikkunalistojen symmetrisyys. Tuskin enää rs: ongelma. Vaikka kaikki laittaisit paperille ei niitä kovin helpolla korjata, jos joutuu osia vaihtaan!
Ens viikolla tarvii käydä vähän kuluttaja-asiamiehen paperia liikkeessä vilauttamassa? No heh se on vasta seuraava etappi, jos tehdas ja maahantuoja ei suostu!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Homer - 22.01.14 - klo:18:31
Oliko täällä kukaan tehnyt listaa vastaanotto -tarkastuksessa läpikäytävistä asioista?

Itselle tulee mieleen seuraavat tarkistukset:

raolleen jäävät valonpesurit,
Löytyykö lisävarusteet + matot
valojen testaus, esim. Tekeekö molemmat puolet startatessa saman verryttelykuvion,
maalipinnan virheettömyys
Ovien asennus (jollain oli vuotanut pesuvedet sisään huonosta asennuksesta johtuen)

Tuleeko kellään muuta mieleen?



Luovutushuollosta ja tarkistettavista asioista on oma topikkinsa täällä, jatketaan siellä aiheesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy