Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

focceristi

TTO! Onko ratkaisu noin yksinkertainen? ::)
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: TTO - 31.12.13 - klo:10:21

Jos on Driving moden valinta, niin Eco-tila päälle ja silloinkin loppuu valojen kääntyily.
Eco moodin valinta vaikuttaa auton useaan muuhunkin toimintoon.Ajotietokoneen asetuksista löytyy  kohta josta saa kytkettyä pois kääntymis toiminnot.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 31.12.13 - klo:10:43
Eco moodin valinta vaikuttaa auton useaan muuhunkin toimintoon.Ajotietokoneen asetuksista löytyy  kohta josta saa kytkettyä pois kääntymis toiminnot.

Jääkö pitkien valojen automatiikka silti päälle?
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 31.12.13 - klo:10:44
Jääkö pitkien valojen automatiikka silti päälle?
Se pitää kokeilla erikseen jos ei löydy valikon asetuksista.

japa

Täällä oli joillain muillakin auton vaeltelua ja jatkuvaa ohjaamista suoralla tiellä. Niin onkohan siihen lääkettä löytynyt? Tuolla audin puolellahan ohjaus tuntuu olevan iso ongelma johon on löytynyt parantava ohjelmistopäivitys. Minusta ainakin ocun ohjaus ei ole kovin suuntavakaa vaan pientä korjauliikettä saa olla koko ajan tekemässä. Ei ollut edellisessä mallissa tämmöistä levottomuutta.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Guido

Lainaus käyttäjältä: japa - 01.01.14 - klo:15:06
Minusta ainakin ocun ohjaus ei ole kovin suuntavakaa vaan pientä korjauliikettä saa olla koko ajan tekemässä. Ei ollut edellisessä mallissa tämmöistä levottomuutta.

Ei kai vain ole Hakkapeliitta 8:t alla? Aika monella ohjauksen levottomuudesta valittavalla näyttää olevan nuo uudet huippurenkaat. Mulla on Gislaved Nord Frostit eikä mitään levottomuutta ohjauksessa ole havaittavissa - kuten ei myöskään Michelin Primacy kesärenkailla -  vaan kulkee erittäin vakaasti kun vaan rengaspaineet on kohdallaan.

Janus

Täälläkään ei mitään ongelmia suuntavakauden kanssa. Menee nätisti suoraan ilman ylimääräisiä korjailuja. Alla on Goodyear IceArctic nastat 225/45/17 ja 8x17 Etabetan Tettsutit. Ilmeisesti siis kovin on renkaasta riippuvainen tämä ongelma. Vertailukohtana on itselläkin edellisen mallin Ocu eikä tämä ole mielestäni vakavuudeltaan yhtään huonompi.

oranki

Minulla Combi 1,8 Tsini suuntavakavuuteen olen todella pettynyt. Koko ajan täytyy korjailla suuntaa ja niin pientä korjausliikettä ei saa tehtyä, etteikö suunta muuttuisi liikaa. Ohjaus ikäänkuin juuttuu keskiasentoon jäykäksi ja nytkähtää sitten liikaa kun yrittää korjata suuntaa. Ei auta vaikka oikein yrittämällä koettaa välttää turhia korjausliikkeitä. Siis siksakkia menee koko ajan. Alla on Michelinin nastat.  Täytyy viedä tarkistukseen kunhan arki koittaa. Täytynee olla jotakin vialla. Kesärenkailla en ole ajanut yhtään, joten ajo-ominaisuuksista niillä en tiedä.

Octavia4x4

N. 2500 km takana Hakkapeliitta 8 205/60R16 nastoilla. Muutamia kilometrejä tuosta on ollut juurikin tuota pientä sivuttaissuuntaista vaeltelua. Ilmeisesti se vaatii kuitenkin sopivat urat ja tai sivutuulen, koska mikään jatkuva ilmiö tuo ei ole. Jos sitä ei ala korjailla ratilla, niin ei se auto mitään isompaa sivuttaisliikettä tee. Primera P11:sta oli muuten aikanaan samanlainen ilmiö.

Kuuluisiko peräkärryn valojen palaa päivävaloilla? 
Konsernipelejä vuodesta 1993

wolf6

Lainaus käyttäjältä: AjR1978 - 30.12.13 - klo:16:49
Anzanderin kanssa samaa mieltä tuosta harituksesta, hyvä ettei sivuikkunasta saa katella ajaessa mitä sieltä pellolta löytyy. Ja keskellä tietä on valaisematonta aluetta, ei kyllä prkl voi olla ominaisuus tai sitten on menty suunnittelussa lepikkoon ihan huolella.
Tänään ajoin kaverin Oktavialla ja siinä kans sojotti vasen valo pahasti mehtään.
Olihan se vähän oudon näköistä. Kolme kertaa  jäi sojottamaan.
A3 Premium

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 01.01.14 - klo:17:39
N. 2500 km takana Hakkapeliitta 8 205/60R16 nastoilla. Muutamia kilometrejä tuosta on ollut juurikin tuota pientä sivuttaissuuntaista vaeltelua. Ilmeisesti se vaatii kuitenkin sopivat urat ja tai sivutuulen, koska mikään jatkuva ilmiö tuo ei ole. Jos sitä ei ala korjailla ratilla, niin ei se auto mitään isompaa sivuttaisliikettä tee. Primera P11:sta oli muuten aikanaan samanlainen ilmiö.

Kuuluisiko peräkärryn valojen palaa päivävaloilla?

Käsittääkseni palaa jos autossa palaa takavalot. En tiedä onko suoraan yhteydessä, mutta aikaisemmin Octavia II:ssa paloi päivävaloilla myös kärryn valot. Koodasin takavalot pois autosta (päivävalojen kanssa), niin myös kärry pimeni. Toki kärryn vilkut ja jarruvalot toimii normaalisi. Ajovalot kytkennytä, myös kärryn valot heräsi henkiin.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

japa

#761
Lainaus käyttäjältä: oranki - 01.01.14 - klo:17:15
Minulla Combi 1,8 Tsini suuntavakavuuteen olen todella pettynyt. Koko ajan täytyy korjailla suuntaa ja niin pientä korjausliikettä ei saa tehtyä, etteikö suunta muuttuisi liikaa. Ohjaus ikäänkuin juuttuu keskiasentoon jäykäksi ja nytkähtää sitten liikaa kun yrittää korjata suuntaa. Ei auta vaikka oikein yrittämällä koettaa välttää turhia korjausliikkeitä. Siis siksakkia menee koko ajan. Alla on Michelinin nastat.  Täytyy viedä tarkistukseen kunhan arki koittaa. Täytynee olla jotakin vialla. Kesärenkailla en ole ajanut yhtään, joten ajo-ominaisuuksista niillä en tiedä.

Ei ole renkaista eikä kulmista kiinni,mulla tekee samaa myös kesärenkailla. "Sylttytehas"löytyy sähköisestä ohjaustehostimesta jossa ilmeisesti jotain vikaa. Ongelma ei ole suuri mutta välillä ärsyttävä kun pitää koko ajan olla tarkkana. Täytyy pistäytyä joku päivä huollossa kyselemässä.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

TTO

Lainaa
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - eilen kello 10:43

Eco moodin valinta vaikuttaa auton useaan muuhunkin toimintoon.Ajotietokoneen asetuksista löytyy  kohta josta saa kytkettyä pois kääntymis toiminnot.

LainaaJääkö pitkien valojen automatiikka silti päälle?


Testasin ja automatiikka toimii myös eco-moodissa, jos valojen automatiikan "ruksi" ajotietokoneesta on päällä.

TTO

wolf6
LainaaTänään ajoin kaverin Oktavialla ja siinä kans sojotti vasen valo pahasti mehtään.
Olihan se vähän oudon näköistä. Kolme kertaa  jäi sojottamaan.

Näiden havaintojen olosuhteista olisi mukava tietää enemmän.

Mikä sai valojen suuntauksen "normalisoitumaan", jos ne kolme kertaa "jäi" vasemmalle? Palautuivatko itsestään vai tehtiinkö jotain "toimenpiteitä"?
Mitkä olivat ajo-olosuhteet "havaintohetkillä" (nopeus/nopeuden muutokset, sade, valaistus jne.)?

Jussiboy

Adverse weather lighttia pukkaa..

oranki

Kuuluisiko peräkärryn valojen palaa päivävaloilla?
Ei pala kärryn valot päivävaloilla, vaikka auton takavalot palavat. Hauskasti sytyttelee ja sammuttelee kärryn valoja kun välillä paistaa ja välillä sataa. Tiedähäntä voisiko nuo koodata palamaan. Kun kääntää nupista ajovalot päälle, niin kärrynkin valot palavat.

TTO

LainaaAdverse weather lighttia pukkaa..

Samaa epäilen itsekin.

Tuossa yksi linkki aiheeseen.

http://www.al-lighting.com/lighting/headlamps/afs/

ja tarkempi kuva huonon sään "valokeilasta"

http://www.al-lighting.com/neu/products_technology/headlamps/afs/gross/Animation_SchlechtwetterI_en.gif
(kannattaa odottaa kuvan kanssa hetken - sekin muuttuu)



katti

Outo palaneen kumin käry tuli äsken autosta..? Ei ollu kässäri unohtunu, eikä mikään rengas/vannekaan kuumennut. Käry tuli auton alta, enempi takaa ehkä. Ei konepellin alta. Matkaa oli just ajettu 50 km, joka enimmäkseen oli maantieajoo ACC:lla. Jähdytysnesteen ja öljyn lämmöt normaalit. Mittarissa 1040km ja autolla ikää viikko, 2.0 TDI. Onkos muilla tuollain kärynnyt? Tai mitään hajua mikä noin käryää?

wolf6

Lainaus käyttäjältä: TTO - 01.01.14 - klo:20:32
wolf6
Näiden havaintojen olosuhteista olisi mukava tietää enemmän.

Mikä sai valojen suuntauksen "normalisoitumaan", jos ne kolme kertaa "jäi" vasemmalle? Palautuivatko itsestään vai tehtiinkö jotain "toimenpiteitä"?
Mitkä olivat ajo-olosuhteet "havaintohetkillä" (nopeus/nopeuden muutokset, sade, valaistus jne.)?
Valojen suuntaus palautui kun käytin valokatkaisiaa automaatilta normaalilla puolella.
Nopeutta oli 60-80 km/h. Pimeällä ajoin ja vettä satoi.
A3 Premium

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: katti - 01.01.14 - klo:21:56
Outo palaneen kumin käry tuli äsken autosta..? Ei ollu kässäri unohtunu, eikä mikään rengas/vannekaan kuumennut. Käry tuli auton alta, enempi takaa ehkä. Ei konepellin alta. Matkaa oli just ajettu 50 km, joka enimmäkseen oli maantieajoo ACC:lla. Jähdytysnesteen ja öljyn lämmöt normaalit. Mittarissa 1040km ja autolla ikää viikko, 2.0 TDI. Onkos muilla tuollain kärynnyt? Tai mitään hajua mikä noin käryää?
DPF tyhjennyspoltto luultavasti.

katti

Pitikös tuosta tyhjennyspoltosta mittaritaulussa näkyä mitään infoa, jos sellainen on menossa? En siis ainakaan havainnut moista. Miten usein se sitä tekee?

TTO

Lainaa
Valojen suuntaus palautui kun käytin valokatkaisiaa automaatilta normaalilla puolella.
Nopeutta oli 60-80 km/h. Pimeällä ajoin ja vettä satoi.

Eli valot toimivat luultavasti aivan normaalisti ja Adverse weather light -tila oli päällä. Jos tuo valokuvio ei miellytä, voi käyttää valojen normaaliasentoa. (Vastaavasti on mahdollista ajotietokoneesta valita käyttääkö sadetutkaa vai tavallista tihkua.)

Tuosta valon "sääkuviosta" tullee kestoaihe tähän topikkiin. Tuo on sen verran eksottinen ominaisuus ja Ocun myötä (Opeleihin taitaa myös saada "monitoimisia" valoja edullisesti) "tavallisissa" autoissa laajemmassa jakelussa, että ihmettelyä riittänee.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: katti - 01.01.14 - klo:22:14
Pitikös tuosta tyhjennyspoltosta mittaritaulussa näkyä mitään infoa, jos sellainen on menossa? En siis ainakaan havainnut moista. Miten usein se sitä tekee?
Ei tule merkkivaloa jos ei ole tukossa. Kerran pari tankillisella yleensä polttelee.

okunautti

Lainaus käyttäjältä: katti - 01.01.14 - klo:22:14
Pitikös tuosta tyhjennyspoltosta mittaritaulussa näkyä mitään infoa, jos sellainen on menossa? En siis ainakaan havainnut moista. Miten usein se sitä tekee?

ei



Sent from my RM-914_eu_finland_217 using Tapatalk
2014 Octavia III Combi 1.8 TSI Elegance DSG
platin grey

Pepeto

Kun poltto on päällä, start/stop ei toimi ja tyhjäkäyntikierrokset ovat korkeammalla ja jäävät noin tuhanteen.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Pepeto - 02.01.14 - klo:07:09
Kun poltto on päällä, start/stop ei toimi ja tyhjäkäyntikierrokset ovat korkeammalla ja jäävät noin tuhanteen.

Ja jos sammutat auton kesken polton, menee jäähdyttäjän sähkötuuletin päälle pariksi minuutiksi. Jos joku vaan ihmettelee miksi tuuletin huutaa vaikka lämmöt eivät olleet korkealla.........

mabe

Lainaus käyttäjältä: TTO - 01.01.14 - klo:22:50
Eli valot toimivat luultavasti aivan normaalisti ja Adverse weather light -tila oli päällä. Jos tuo valokuvio ei miellytä, voi käyttää valojen normaaliasentoa. (Vastaavasti on mahdollista ajotietokoneesta valita käyttääkö sadetutkaa vai tavallista tihkua.)

Tuosta valon "sääkuviosta" tullee kestoaihe tähän topikkiin. Tuo on sen verran eksottinen ominaisuus ja Ocun myötä (Opeleihin taitaa myös saada "monitoimisia" valoja edullisesti) "tavallisissa" autoissa laajemmassa jakelussa, että ihmettelyä riittänee.

Tässähän oli hyvää tietoa.
Eli valot toimivat oikein, mutta herkkyys tuohon tilaan siirtyessä on liian suuri. On tarkoitettu lyhyillä valoilla huonoon keliin jossa ei pitkiä voisi käyttää nähtävästi.

Helppo tuo olisi kait korjata niin, että jos viiksestä pakottaa pitkät päälle, niin valot siirtyvät normaaliin maantiemoodiin aina. Ei olisi pitkä softan pätkä ja sillä saisi kaikki ominaisuudet käyttöön.

Ei välttämättä tuokaan ole Saksan suunnittelijoilla tullut mieleen, sillä siellä ei taideta paljoa pitkiä käyttää kuin tarkoituksessa Pois alta täältä tullaan!. Jos kaikki ajot olisi lyhyillä, olisihan tuosta toiminnasta hyötyä. Täällä korvessa ajellaan monesti viittäkymppiäkin pitkillä, niin rasittaa vasempaan ojaan sojottava pitkä.

Mito

Lainaus käyttäjältä: mabe - 02.01.14 - klo:07:36
Ei välttämättä tuokaan ole Saksan suunnittelijoilla tullut mieleen, sillä siellä ei taideta paljoa pitkiä käyttää kuin tarkoituksessa Pois alta täältä tullaan!. Jos kaikki ajot olisi lyhyillä, olisihan tuosta toiminnasta hyötyä. Täällä korvessa ajellaan monesti viittäkymppiäkin pitkillä, niin rasittaa vasempaan ojaan sojottava pitkä.

Ongelma taitaa olla juuri siinä että sekä city- että rain-mode jäävät päälle myös vaihdettaessa pitkille.
City mode
The cone of light in front of the vehicle is adjusted so that it illuminates the adjacent
pavement, crossings, etc. The mode is active at speeds of 15-50 km/h.

Rain mode
The cone of light in front of the vehicle is adjusted so that the driver can reduce
the glare from oncoming vehicles in rain.

The mode is active at speeds of 50 â€" 90 km/h and if the windscreen wipers continuously
operate for a period of time longer than 2 minutes. The mode is deactivated
when the windscreen wipers are switched off for longer than 8 minutes.


Käytännössä tuossa muutenkin heikoista pitkistä toinen jää aika hyödyttömäksi. Toivottavasti tuohon tulee joskus muutos.


katti

Kiitos paljon, että selvisi tyhjennyspoltoksi se käry. Kyllä se tuuletin hurisi myös.. Olikin siis kuskin murhe (onneksi), eikä auton. :)

Sellainen murhe löytyy autosta, että oikean puolen sivupeilin lasi on lähtenyt itsekseen särkymään alareunasta alkaen. Joka ajokerralla särö etenee sentin tai enempi. Kolhittu sitä ei ole. Eikä skrapallakaan edes ole koskettu. :(

Seva

Lainaus käyttäjältä: mabe - 02.01.14 - klo:07:36Eli valot toimivat oikein, mutta herkkyys tuohon tilaan siirtyessä on liian suuri. On tarkoitettu lyhyillä valoilla huonoon keliin jossa ei pitkiä voisi käyttää nähtävästi.

Helppo tuo olisi kait korjata niin, että jos viiksestä pakottaa pitkät päälle, niin valot siirtyvät normaaliin maantiemoodiin aina. Ei olisi pitkä softan pätkä ja sillä saisi kaikki ominaisuudet käyttöön.

Ei välttämättä tuokaan ole Saksan suunnittelijoilla tullut mieleen, sillä siellä ei taideta paljoa pitkiä käyttää kuin tarkoituksessa Pois alta täältä tullaan!. Jos kaikki ajot olisi lyhyillä, olisihan tuosta toiminnasta hyötyä. Täällä korvessa ajellaan monesti viittäkymppiäkin pitkillä, niin rasittaa vasempaan ojaan sojottava pitkä.
Olen samoilla linjoilla. Manuaalissahan lukee näin: "Toimintatila moottoritie: Valokiila suunnataan auton eteen niin, että kuljettaja ehtii ajoissa reagoida esteeseen tai muuhun vaaraan. Toimintatila on aktiivinen 110 km/h nopeudesta alkaen." Suomen olosuhteissa tämä aktivoituminen saisi tapahtua jo huomattavasti alhaisemmassa nopeudessa.

Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy