Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

jaakkota

no nii tänään jatkettiin auton ihmettelyä,tuloksena soitto maahantuojalle ja sanovat heti että ohjausvaihde vaihtoon ei ollu eka tälle viikolle kuulemma ;D

Autoinssi

Onko muut ihmetelleet rengaspainevaroittajan toimintaa? Talvirenkaiden vaihdon jälkeen kuittasin painetason, mutta n. 2000 km:n ajon jälkeen tuli ilmoitus painetason laskusta. Paineet olivat tasaiset kaikissa renkaissa. Laitoin vähän lisää painetta kaikkiin renkaisiin ja vahvistin painetason. Saas nähdä kuinka usein tätä asiaa joutuu turhan päiten tekemään?

masadrive

Light assist alkoi sitten kiusaamaan ja herjaa kommentilla "puhdista tuulilasi", ensin tuli satunnainen ilmoitus mutta viimeiset kaksi päivää on jatkuvaa herjaamista. No huoltoon tästä sitten. lisäksi kuljettajan puoleinen ajovalo jää jotenkin jumiin ja näyttää vasemmalle metsään. No tätäkin tutkitaan sitten ensiviikolla.

Onko muilla seuraavaa tapahtunut...

Flekti alkaa huutamaan muutaman minuutin auton käytön jälkeen vaikka lämmöt eivät ole juurikaan nousseet.
Ajossa: VW ID4 1ST MAX Honey Yellow
Edelliset: Skoda Karoq 1.6 TDI Style DSG,  Skoda Octavia III  Style Combi 1.6 TDI Corrida Red, Skoda Octavia III Style Combi 1.6 TDI Corrida Red , Skoda Octavia II Elegance Combi 1.6 TDI cappuccino Beige

Epes

Lainaus käyttäjältä: Autoinssi - 08.11.13 - klo:19:15
Onko muut ihmetelleet rengaspainevaroittajan toimintaa? Talvirenkaiden vaihdon jälkeen kuittasin painetason, mutta n. 2000 km:n ajon jälkeen tuli ilmoitus painetason laskusta. Paineet olivat tasaiset kaikissa renkaissa. Laitoin vähän lisää painetta kaikkiin renkaisiin ja vahvistin painetason. Saas nähdä kuinka usein tätä asiaa joutuu turhan päiten tekemään?

Insinööri on nyt tehnyt turhaa työtä paineiden noston kanssa. Ei rengaspainevalvonta oikeasti valvo itse paineita vaan ABS-anturien avulla seuraa renkaiden pyörimisnopeutta. Jos kaikki neljä rengasta pyörivät samaa "reset-nopeutta", on kaikki ok. Kun esim. yksi rengas tyhjenee, sen menee hiukan lyttyyn jolloin sen ulkokehä pienenee ja pyörintänopeus nousee. Rengaspainevalvonta noteeraa tämän yhden renkaan pyörimisnopeuden nousun muihin renkaisiin nähden ja varoittaa. Vanhemmissa Octavioissa tulee yleisvaroitus mutta esim. -14 mallin Leon ilmoittaa mikä rengas pitää tarkastaa.

livejungle

Jos ajelette töyssyisiä hiekkateitä niin tuo TPM saattaa reagoida pelkästään siitä. Ainakin itsellä tekee niin Ocu II FL malli.
Melkein joka kerta valittaa paineita "mökkiteillä" ajellessa. Kaitpa ne renkaat ei pyöri sit niissä möykyissä yhtäläisesti ja haistelee paineiden vaihteluks.. Pling pling ja herja ilmestyy.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Epes - 08.11.13 - klo:20:13
Insinööri on nyt tehnyt turhaa työtä paineiden noston kanssa. Ei rengaspainevalvonta oikeasti valvo itse paineita vaan ABS-anturien avulla seuraa renkaiden pyörimisnopeutta. Jos kaikki neljä rengasta pyörivät samaa "reset-nopeutta", on kaikki ok. Kun esim. yksi rengas tyhjenee, sen menee hiukan lyttyyn jolloin sen ulkokehä pienenee ja pyörintänopeus nousee. Rengaspainevalvonta noteeraa tämän yhden renkaan pyörimisnopeuden nousun muihin renkaisiin nähden ja varoittaa. Vanhemmissa Octavioissa tulee yleisvaroitus mutta esim. -14 mallin Leon ilmoittaa mikä rengas pitää tarkastaa.

Olisi mielenkiintoista tietää miten Leon suhtautuu jos sekä edessä että takana yhdestä renkaasta on karannut paineet alas. Osaako tämä epäsuora/indirect järjestelmä ilmoittaa kahden renkaan osalta virheilmoituksen.

Mielestäni ehkä se paras järjestelmä on se missä on painetunnistimet renkaissa. Näkee kaikista renkaista aktuaali paineet. Tämän tiedon kun saisi valittua ajotietokoneen valikosta (siis myös silloin kun ei ole vikatilannetta päällä) niin hyvä olisi.

Subastar

Lainaus käyttäjältä: masadrive - 08.11.13 - klo:19:18
lisäksi kuljettajan puoleinen ajovalo jää jotenkin jumiin ja näyttää vasemmalle metsään. No tätäkin tutkitaan sitten ensiviikolla.

Onko muilla seuraavaa tapahtunut...

Olin tulossa kirjoittamaan samasta asiasta. Kirjoitin aiemmin ensimmäisestä kokemuksesta tänne, silloin yhdellä reissulla vasen valo sojotti metsään kahteen eri kertaan, mutta palautui hitaasti. Tänään valo jumitti vasemmalle eikä palautunut takaisin ennen kuin käytin valokatkaisinta auto-asennosta päälle-asentoon. Palautin kytkimen takaisin auto-asentoon ja valo jumitti hetken päästä uudelleen. Sama buuttaus - ei ilmaantunut kolmatta kertaa.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

skodayeti

Joo kerran sojotti vasemmalle penkkaan ja palautui normaaliksi seuraavassa risteyksessä (n. 8 km matkan). Lisäksi muutaman kerran valoavustaja pyytänyt puhdistamaan itsensä. Keli ollut sumuinen ja tihkusateinen. Puhdistuksen jälkeen toiminut ok.
Huollossa pyysivät asiaa seuraamaan ja palata asiaan jos toistuu.

Autoinssi

Minullekin tuli eilen mieleen, että pitkät valot sojottavat vasemmalle. Jonkin ajan kuluttua totesin, että ei sojota enää. Sattuuko kukaan tietämään valonsuuntaukseen kuuluvaa itsekalibrointisielunelämää?
Niin, ja siihen rengaspainevalvontaan liittyen; tuleeko varoitusherja jos kaikkien renkaiden paine laskee tasaisesti vai pelkästään silloin, kun jokin yksittäinen rengas vajoaa? Minun mielestä minulle tuli ilmoitus, vaikka paineet olivat erittäin tasaiset kaikissa renkaissa.

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Autoinssi - 08.11.13 - klo:22:45
Minullekin tuli eilen mieleen, että pitkät valot sojottavat vasemmalle. Jonkin ajan kuluttua totesin, että ei sojota enää. Sattuuko kukaan tietämään valonsuuntaukseen kuuluvaa itsekalibrointisielunelämää?

Vasemman ajo/kaukovalon tulee sojottaa vasemmalle metsään nopeusaluella n. 10km/h - n. 60km/h normaali/sport ajomoodilla. Eco-moodilla valot eivät käänny. Niin tietysti kun on xenon-valot kyseessä. Tämä sitä adaptiivisuutta. Individual-moodilla voi muokata valot eco-asentoon ja muut säädöt tarpeen mukaan.

Subastar

Tuo aiemmin kuvaama valon sojottaminen tapahtuu maantienopeuksissa, yli 80 km/h. Ja valo osoittaa kunnolla metsään, ei voi sekoittaa ns. normaaliin valokuvion muuttumiseen.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

Huppe

Tänään oli sumua ja valoavustaja toimi aivan miten sattuu, pääasiassa ei siis lainkaan.
Ilmeisesti sumu heijastaa valoa takaisin liikaa?
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 08.11.13 - klo:20:29
Mielestäni ehkä se paras järjestelmä on se missä on painetunnistimet renkaissa. Näkee kaikista renkaista aktuaali paineet. Tämän tiedon kun saisi valittua ajotietokoneen valikosta (siis myös silloin kun ei ole vikatilannetta päällä) niin hyvä olisi.

Teoriassa varmaankin noin, mutta tuollaiseen järjestelmään parissakin patongissa törmänneenä ovat osoittautuneet käytännössä susiksi. Uutena toimii jotenkuten ensimmäisen renkaiden kausivaihtoon asti. Teoriassa toistenkin renkaiden kanssa pitäisi toimia, kun asetukset säädetty, mutta käytännössä ei ole toimineet suomalaisen talven lämpötilamuutosten tuomissa paineenvaihteiluissa.

Tai sitten hyvän idean toteutus oli noissa vaan pilattu ranskalaisella insinöörityöllä..


Anzander

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 09.11.13 - klo:20:26
Tuo aiemmin kuvaama valon sojottaminen tapahtuu maantienopeuksissa, yli 80 km/h. Ja valo osoittaa kunnolla metsään, ei voi sekoittaa ns. normaaliin valokuvion muuttumiseen.

Sama tuli koettua pari kertaa koeajoautolla... Myyjän ensimmäinen vastaus oli tietty että "johtuu niistä muuttuvista valoista", mutta kyllä tuon metsään sojoituksen todellakin erotti siitä ns. normaalista. :D

enkero

Lainaus käyttäjältä: masadrive - 08.11.13 - klo:19:18
Light assist alkoi sitten kiusaamaan ja herjaa kommentilla "puhdista tuulilasi", ensin tuli satunnainen ilmoitus mutta viimeiset kaksi päivää on jatkuvaa herjaamista. No huoltoon tästä sitten. lisäksi kuljettajan puoleinen ajovalo jää jotenkin jumiin ja näyttää vasemmalle metsään. No tätäkin tutkitaan sitten ensiviikolla.

Onko muilla seuraavaa tapahtunut...

Flekti alkaa huutamaan muutaman minuutin auton käytön jälkeen vaikka lämmöt eivät ole juurikaan nousseet.

Muuten samat setit paitsi tuo herja. Valo näytti (pari viikkoa takaperin?) ihan sieltä tännepäin, flekti huutaa huiman pitkään viileilläkin keleillä.

Tuo mutteriohjaus, mistä nyt on muissa postauksissa viittailtu, tuntuu uskomattomalta (vaikka taloudessa onkin yksi viasta kärsinyt laite) näissä aakkosten loppupään autoissa. Olisi "kiva" päästä kokeilemaan tuollaista viallista Octaviaa kun kokemukset Audista on jo "hallinnassa".
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Karvis

Lainaus käyttäjältä: enkero - 09.11.13 - klo:21:55
flekti huutaa huiman pitkään viileilläkin keleillä.

Flekti jää huutamaan pitkäksi aikaa jos hiukkassuodattimen poltto on jäänyt kesken.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

enkero

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.11.13 - klo:21:57
Flekti jää huutamaan pitkäksi aikaa jos hiukkassuodattimen poltto on jäänyt kesken.

Ouraid, tässä onkin aika hyvä selitys. Ilmeisesti tuo "jälkipoltto" tapahtuu jollain melko vakiovälillä (kilsat?), ja meikäläisen verrattain vakiolla ajosyklillä poltto osuu ilmeisesti just kotiinpaluuseen :)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Karvis

Lainaus käyttäjältä: enkero - 09.11.13 - klo:22:08
Ouraid, tässä onkin aika hyvä selitys. Ilmeisesti tuo "jälkipoltto" tapahtuu jollain melko vakiovälillä (kilsat?), ja meikäläisen verrattain vakiolla ajosyklillä poltto osuu ilmeisesti just kotiinpaluuseen :)

Ei siinä kovin suuria heittoja taida(~500km välein?) olla varsinkaan jos ajot on aina samantyyppisiä mutta sekään ei ole hyvä merkki jos poltto keskeytyy joka kerta, siitä seuraa ongelmia jossain vaiheessa jos poltto ei mene koskaan loppuun asti. Oletko samalla huomannut kitkerää käryä?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Epes

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.11.13 - klo:21:57
Flekti jää huutamaan pitkäksi aikaa jos hiukkassuodattimen poltto on jäänyt kesken.

Eli jos flekti jää huutamaan vaikka ei kaiken järjen mukaan pitäisi, niin kärry uudestaan käyntiin ja pienelle lenkille?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.11.13 - klo:22:25
Eli jos flekti jää huutamaan vaikka ei kaiken järjen mukaan pitäisi, niin kärry uudestaan käyntiin ja pienelle lenkille?

En tiedä jatkuuko poltto enään kun auton on ehtinyt sammuttamaan, itse olen joskus ennen sammuttamista avannut oven ja nuuhkaissut onko käryä ilmassa jos olen epäillyt polton olevan käynnissä. On niin huomaamaton tapahtuma ettei ole mitenkään helposti havaittavissa, siksi minusta olisi hyvä jos käynnissä olevalle poltolle olisi merkkivalo niin osaisi heittää pienen ylimääräisen lenkin jos mahdollista ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

enkero

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.11.13 - klo:22:16
Ei siinä kovin suuria heittoja taida(~500km välein?) olla varsinkaan jos ajot on aina samantyyppisiä mutta sekään ei ole hyvä merkki jos poltto keskeytyy joka kerta, siitä seuraa ongelmia jossain vaiheessa jos poltto ei mene koskaan loppuun asti. Oletko samalla huomannut kitkerää käryä?

Mulla taitaa sykli olla ikävän liki tuota... Kyllähän siellä jarru/DSG haisee, mutta ilmeisesti onkin ollut tuo "jälkipoltto" (tuota kisakireetä kun ei liiemmin poljeta missään vaiheissa reissuja).

Ois kyllä hyvä saada maxidotissa tieto kärvennyksestä :)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Karvis

Lainaus käyttäjältä: enkero - 09.11.13 - klo:22:33
Mulla taitaa sykli olla ikävän liki tuota... Kyllähän siellä jarru/DSG haisee, mutta ilmeisesti onkin ollut tuo "jälkipoltto" (tuota kisakireetä kun ei liiemmin poljeta missään vaiheissa reissuja).

Ois kyllä hyvä saada maxidotissa tieto kärvennyksestä :)

Jos käry muistuttaa jarrujen/muovin tms. käryä ja flekti huutaa niin selvä tapaus, poltto on jäänyt kesken.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skodayeti

joo, kyllä ne valot sojottavat yli 80 km/h vauhdissa sinne vasemmalle. Huollossa sanoivat, että alle 60 km/h voi olla normaalia.  Tuo käry mistä puhuitte ihmetyttää, koska muutaman kerran ajosta tultua on sellainen "mieto" kumin käry on haissut, lieko jarruista vai mistä vai uutuuden käryjä. Seuraillaan.

skodayeti

ps. flekti ei ole huutanut kuin muutaman kerran ja ilmeisesti liittyy jotenkin webaston tuuletukseen näin  olen asian ymmärtänyt. Autolla ajettu nyt n. 4000 tkm.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Guido - 04.11.13 - klo:18:33
Testailin taas kärryn kytkemistä. Tällä kerralla kiinnitin koukun, adapterin ja kärryn pistokkeen ja vasta sen jälkeen laitoin auton käyntiin: Käynnistettäessä tuli herja: "Check trailer lights" tjs ja mittaristossa paloi lamppuvian merkkivalo. Joku kosketushäiriö adapterissa / kärryn pistokkeessa mahdollisesesti on.

Kärryn valot toimivat kuitenkin kaikki oikein. Kaikissa muissa valokatkaisijan asennoissa paitsi 0. Ilmeisesti edellisellä yrityksellä virhe oli kytkeä kärry auton käydessä.

Vein aamulla peräkärryllisen haravointijätettä kaatopaikalle. Tarkistin kotipihalla, että kärryn valot (myös vilkut ja jarruvalot) toimivat. Tyhjennettyäni kärryn kaatopaikalla tarkistin vielä valot, ennen kuin lähdin aamuruuhkassa kohti työpaikkaani.

Matkalla alkoi kojelaudassa vilkkuvaloshow: ensin välähti ilmoitus Check trailer lights: left turn signal, jota seurasi herja Check trailer lights: brake lights. Samalla syttyi ACC:n toimintahäiriöstä varoittava merkkivalo ja näytöllä vilahti viesti ACC / Front Assist Not Available. Samalla kaikki peräkärryn valot pimenivät.

Ei ollut mahdollisuutta ruuhkan seassa pysähtyä asiaa ihmettelemään, joten ajelin varovasti pari kilometriä työpaikkani pihaan. Sammutin auton, irrotin peräkärryn pistokkeen, kiinnitin sen ja käynnistin auton uudelleen. Kaikki valot, myös peräkärryssä toimivat eikä mitään virheilmoituksia näkynyt.

Jännittävää...

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.11.13 - klo:10:05
Matkalla alkoi kojelaudassa vilkkuvaloshow: ensin välähti ilmoitus Check trailer lights: left turn signal, jota seurasi herja Check trailer lights: brake lights. Samalla syttyi ACC:n toimintahäiriöstä varoittava merkkivalo ja näytöllä vilahti viesti ACC / Front Assist Not Available. Samalla kaikki peräkärryn valot pimenivät.

Takavalot koodattu päälle päivävalojen kanssa?
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Guido

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 11.11.13 - klo:10:13
Takavalot koodattu päälle päivävalojen kanssa?

On. Valokytkimen asento ei vaikuttanut tuossa tilanteessa mitään.

prinne

Takavalot koodattu toimimaan päivävalojen kanssa, muutaman kerran kärryä tullut vedettyä, ei ongelmia.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Huppe

Lainaus käyttäjältä: prinne - 11.11.13 - klo:11:44
Takavalot koodattu toimimaan päivävalojen kanssa, muutaman kerran kärryä tullut vedettyä, ei ongelmia.

Sama, mutta jostainhan ne varoittelivat jos valot kytketään päälle. Oisko se sitten tuo ACC?
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Guido

En usko tuolla valosekoilulla olevan mitään tekemistä sen kanssa onko takavalot koodattu toimimaan päivävalojen kanssa vai ei. Aamulla oli niin pimeää, että automatiikka kytki joka tapauksessa ajovalot (+ takavalot, jos niitä ei ole koodattu DRL:n kanssa) päälle.

Luulen häiriöiden johtuvan auton ja kärryn välissä olevasta 13/7 -adapterin (joka tuli auton mukana) kosketushäiriöistä. Piru periköön sen, joka on keksinyt 13-piikkisen perävaunupistokkeen.

Toki kärryyn voisi vaihtaa 13-nastaisen liittimen, mutta kun kakkosautossa on 7-nastainen pistoke ja silläkin on ehkä joskus tarvetta vetää kärryä.

Mysteeriksi tosin jää mikä yhteys ACC:lla / Front assistilla on perävaunun sähkökytkentöihin?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy