Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 30.09.13 - klo:18:36
Kääntyvät valot temppuilivat perjantaina. Vasemalle kääntyvän mutkan jälkeen vasen ajovalo jäi osoittamaan metsään, siis ääriasennossa vasemmalle, ja palasi sitten hitaasti oikeaan asentoon. Ensimmäinen kerta olisi vielä mennyt tilapäisen optisen harhan piikkiin, mutta toisen kerran jälkeen oli pakko uskoa näkemäänsä.

Noissa adaptiivisissa valoissa on ominaisuus, että alle 60 km/h nopeudessa vasen valo näyttää ns. metsään vasemmalle (pitkät sekä lyhyet). Vauhdin kiihtyessä valo kääntyy suorempaan. Samaten kaukovaloavustin vaihtaa lyhyille kun nopeus tippuu alle 40 km/h.

kamok

Nyt ilmeni ensimmäinen "murhe" uuden Ocun kanssa.

Keskialueen ohjaukseen on ilmestynyt uusi ominaisuus yli 60km/h nopeuksissa suoraan ajettaessa, jolloin ohjausta korjatessa tuntuu pieni pykällys ennenkuin ohjaus taas muuttuu taas normaalin herkäksi. Eli ohjaus tuntuu raskaalta keskialueella ja pykällyksen jälkeen herää taas henkiin.
Tuntuu tosi rasittavalta, jos pitäisi pitkää matkaa tuollaisella ajella... äkkiä tulee tehtyä liian ärhäköitä korjauksia.

Tuota on ilmennyt nyt parina päivänä, välissä toiminut ihan ok ja juuri nyt vaimo ihmetteli mikä ohjauksessa on..

Onko ideoita mikä tuon aiheuttaa, meneekö takuuhommiksi..  Oculla on ajeltu nyt noin 5000km.

Karvis

Kuulostaa Audin mutteriohjaukselta..... ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 02.10.13 - klo:22:28
Kuulostaa Audin mutteriohjaukselta..... ::)
No jos kerran saatiin moottori Audilta, niin kai se nyt ohjauskin kaupan päälle  :o

TeBsu

Tämähän tarkoittaa sitä, että markulla uusi auto alla pääsiäisenä viimestään  ??? ???
lord of the rings

tuRboman

No voi Hvetti!! Ei kai tuo voi olla totta?! ..parina päivänä.. Eli pakkas aamuina. Tuskin menee pahoin metsään jos veikkaa, että ennen joulua tämä(kin) on ehtinyt paisua epidemiaksi?!
Toivottavasti ei nyt sentään.
"All 4 The Driver"

tapanixxx

Volkkarilla on ollut kokemusta näistä sähköisistä ohjausvaihteista kymmenisen vuotta tai likipitäen tuo aika.

Joku kustannustensäästökampanja on varmasti ollut kyseessä kun homma on sittemmin tyritty. No eihän VW näitä ohjausvaihteista itse tee vaan ostaa sen joltakin, jolla homma on vielä keskeneräinen...

Pave

Omalla Oculla 1000 km takana ja ensimmäinen (ylimääräinen) merkkivalo syttyi mittaritauluun: oikeanpuoleiset päiväajovalot ei toimi. Liikkeessä selvisi, että joku muuntaja kärähtänyt. Laatukamaa selvästikin :) Meinasivat, että niin harvinainen osa, että pitää tilata tshekeistä asti.
Piti sit laittaa valikoista päiväajovalot kokonaan pois, ettei näytä raukalta kun toinen "silmä" mustana.
VW ID.3 Pro Performance Business, ’21, VW Tiguan Allspace 2.0 TDI Highline, '19,
ex: VW Polo 1.2 TSI Comfortline, '14, VW Touran 1.4 TSI Comfortline, ’13, Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance '13, VW Golf 1.2 TSI '10, VW Golf 1.9 TDI (DSG) '05, Seat Ibiza 1.9 SDI '01

kamok

#368
Kurvasin tänään moottoritien kautta töihin, jotta pääsisin testaamaan ohjauksen toimivuutta yli 60km/h vauhdissa. Aamun lämpötila oli siinä +4°C tietämillä.
Ja sama vika siellä on edelleen, eli keskialueella ohjaustehostin aivan kuin "jäätyy" ja pientä korjausliikettä tehtäessä ratti muljahtaa ja herää henkiin.  :(

Googlettamalla tuo Audien mutteriohjaus kuvastaa ongelmaa hyvin, joten hyvin ilmeisesti sama vika on kyseessä
http://www.iltalehti.fi/autot/2013040516864778_au.shtml

Selvityksen alle vielä menee, onko vika satunnainen vai jatkuva.. pitää vielä kerätä kokemuksia ja ottaa huoltoon yhteyttä

Markku J

Jos Octaviassa on mutteriohjaus, niin perun tilaukseni. Toista vastaavaa, kuin ex-Audini oli, en tule ostamaan. On tosin vaikea uskoa, että Octaviassa olisi sama, yhtä paha ongelma, kun oletan ohjauksen rakenteen olevan sama kuin Golfissa, jossa on erinomainen ohjaus.

Ohjaustehostimen "nukahtaminen" suoraan ajettaessa voi olla ominaisuus, mutta Golfissa en ole sitäkään havainnut.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 02.10.13 - klo:22:47
No jos kerran saatiin moottori Audilta, niin kai se nyt ohjauskin kaupan päälle  :o

Ei kai audeissa käytetä samoja koneita, lukuun ottamatta (1,8tsi) :o
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 03.10.13 - klo:09:13
Ei kai audeissa käytetä samoja koneita, lukuun ottamatta (1,8tsi) :o

No ei kai se ohjaus nyt koneista ole muutenkaan kiinni. On kyllä toodella ikävä juttu, jos tämä mutterointi alkaa levitä muihinkin merkkeihin. Skoda on varmaan saanut Audilta edullisia ohjauksen komponentteja ???

Audillahan ongelma on nimenomaan heidän itse värkkäämässään ohjauksessa, joka on isommissa malleissa. A3:ssa ja kaiketi myös A1:ssä on tunnetun, en nyt millään muista kenen, komponenttivalmistajan tekemä ohjaus, joka pelittää mainiosti. Tältä pohjalta ajatellen ei ocussa pitäisi missään tapauksessa olla samat ongelmakomponentit kuin Audissa, mutta voihan samaan lopputulemaan päätyä eri tavoilla.

Ocuja myydään niin paljon Suomessa, että tämä teema räjähtää aivan pian kelien viilentyessä, jos ongelma on laaja.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 03.10.13 - klo:08:39
Jos Octaviassa on mutteriohjaus, niin perun tilaukseni. Toista vastaavaa, kuin ex-Audini oli, en tule ostamaan. On tosin vaikea uskoa, että Octaviassa olisi sama, yhtä paha ongelma, kun oletan ohjauksen rakenteen olevan sama kuin Golfissa, jossa on erinomainen ohjaus.

Ohjaustehostimen "nukahtaminen" suoraan ajettaessa voi olla ominaisuus, mutta Golfissa en ole sitäkään havainnut.
Golfissa on todella erinomainen ohjaus. Yhden tapauksen pohjalta en tekisi kovin laajoja johtopäätöksiä,oireeseen saattaa olla muukin syy.
Toivottavasti eivät ole laittaneet Skodiin Audin vaihtoon menneitä ohjausakseleita  ;)

LEMMY

Lainaus käyttäjältä: kamok - 03.10.13 - klo:08:15
Kurvasin tänään moottoritien kautta töihin, jotta pääsen testaamaan ohjauksen toimivuutta yli 60km/h vauhdissa. Aamun lämpötila oli siinä +4°C tietämillä.
Ja sama vika siellä on edelleen, eli keskialueella ohjaustehostin aivan kuin "jäätyy" ja pientä korjausliikettä tehtäessä ratti muljahtaa ja herää henkiin.  :(

Onko autossasi kaistavahti? Ajotila? Ohjaushan on ekoasennossa ainakin Audissa kaikkista flegmaattisin energiansäästön nimissä.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

kamok

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 03.10.13 - klo:09:46
Onko autossasi kaistavahti? Ajotila? Ohjaushan on ekoasennossa ainakin Audissa kaikkista flegmaattisin energiansäästön nimissä.

Ei ole kaistavahtia, eikä ajotilan valintaa.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 03.10.13 - klo:09:13
Ei kai audeissa käytetä samoja koneita, lukuun ottamatta (1,8tsi) :o
Olen antanut itseni ymmärtää että RäSän 2.0 TSI olisi Audin pannu, olenko väärässä?

Markku J

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 03.10.13 - klo:09:13
Ei kai audeissa käytetä samoja koneita, lukuun ottamatta (1,8tsi) :o

Kaikki muut Octavian koneet pl 140 hv 1.4 TSI ilman sylinterien lepuutusjärjestelmää löytyvät myös Audeista.

Hawtin

Tietääkö kukaan, miten/kuka on ocun ohjauksen toteuttanut ja onko ohjauksissa eroa moottoreittain? Räsässä luulisi olevan jokin sporttisempi versio.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Markku J

RS:n ohjaus on progressiivinen ja suurella todennäköisyydellä aivan sama tuote, joka nyt löytyy lisävarusteena A3:n hinnastosta:

1N7 Progressiivinen ohjaus 400 eur (veroton)
Tilattavissa vain yli 100 kW malleihin.
Tilattava myös urheilualusta, S line urheilualusta tai Business Sport -malli

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 03.10.13 - klo:08:39
Jos Octaviassa on mutteriohjaus, niin perun tilaukseni. Toista vastaavaa, kuin ex-Audini oli, en tule ostamaan. On tosin vaikea uskoa, että Octaviassa olisi sama, yhtä paha ongelma, kun oletan ohjauksen rakenteen olevan sama kuin Golfissa, jossa on erinomainen ohjaus.

Ohjaustehostimen "nukahtaminen" suoraan ajettaessa voi olla ominaisuus, mutta Golfissa en ole sitäkään havainnut.

Eikö kannattaisi odottaa puolivuotta ja katsoa tuleeko tästä enemmän ongelmaa.

Jos tuo mutteriongelma on yleisempi juttu niin siitä ei taida päästä eroon muut kuin autoa vaihtamalla.

Markku J

Tilaus on osaltani tehty ja nimi paperissa. En usko mutteriin tässä, kun samaa tekniikkaa on jo sisarmalleissa. Ja Octaviankin ohjausta on moni autolehti jo testannut ilman isompia moitteita.

tapanixxx

Markku. Mistä tiedät että on samaa tekniikka?

Markku J

En minä sitä varmaksi tiedä, mutta tuntuisi hullulta tehdä autoja samalle pohjalevylle samoilla alustarakenteilla ja moottoreilla ja sitten käyttää erilaista ohjausvaihdetta. Toki vaihteelle lienee konsernin käytössä 2-3 alihankkijaa, joiden välillä voi olla laatueroja, kuten epäilen tilanteeksi Audin kohdalla - koska mutteriohjausta ei ole kaikissa yksilöissä.

Ocu

Tuo Audin ongelma, A4 oli mulla yhtenä vaihtoehtona ja koeajoin sellaista ja kommentoin ohjausta myyjille.
Toinen myyjä sanoi että niihin vaihdetaan hammastanko tai  jotain sen osia takuuna. Ja toinen myyjä vähätteli asiaa ja sanoi että se on softa ongelma ja korjaantuu päivittämällä. Jollakulla varmasti paljon enemmän tietoa mutta olisi kumma jos tollainen ongelma on että sitä ei olisi korjattu Octaviaan.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

Taky

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 03.10.13 - klo:09:42
On kyllä toodella ikävä juttu, jos tämä mutterointi alkaa levitä muihinkin merkkeihin.

Oletan että VAG merkkejä tarkoittanet, mutta kuitenkin sigun Focuksessa havaittavissa - ei ajossa, mutta paikkoillaan seisten ja ohjausta käänteässä tuntuu nykäys ikään kuin palikat heräisi eloon jonka jälkeen kaikki toimii kyllä normaalisti.

Jotenkin olen fiilis on että liittyy start/stop ominaisuuteen vaikka kone ei olisikaan sammuksissa.

Miten VAG, vaikuttaako start/stop - päällä/pois mainittuun nykäykseen?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tet

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 03.10.13 - klo:09:54
Kaikki muut Octavian koneet pl 140 hv 1.4 TSI ilman sylinterien lepuutusjärjestelmää löytyvät myös Audeista.

Vaan eikös se löydy tuokin kone Audilta? 1.4 TFSI COD (=Cylinder On Demand).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.10.13 - klo:11:47
Vaan eikös se löydy tuokin kone Audilta? 1.4 TFSI COD (=Cylinder On Demand).

Mutta ei Skodasta ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

kamok

Lainaus käyttäjältä: Taky - 03.10.13 - klo:11:45
Miten VAG, vaikuttaako start/stop - päällä/pois mainittuun nykäykseen?
Ei mitään vaikutusta S/S:lla. Ei ole näköjään lämpötilasta riippuvainen ole tuo mutteri, iltapäivällä 13°C ja koko matkan töistä kotiin sai muljutella :)
Toivottavasti osaavat Skodan huollossa korjata tuon ja mielellään kerralla.

tet

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.10.13 - klo:13:40
Mutta ei Skodasta ;)

Heh, piti tavata tuo Markku J:n viesti ainakin viiteen kertaan ennen kuin huomasin missä meni pieleen. Juu ei mitään, jatkakaa! ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 03.10.13 - klo:09:54
Kaikki muut Octavian koneet pl 140 hv 1.4 TSI ilman sylinterien lepuutusjärjestelmää löytyvät myös Audeista.

Missä audi mallissa on nyt myytävänä 1.4 TSi 140hv kaikilla sylintereillä ei jaksa etsiä!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy