Alaväännön puute TDI-koneissa

Aloittaja volvoilija, 24.07.11 - klo:20:29

« edellinen - seuraava »

pokkus

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 16.09.11 - klo:19:26
Tuolla on sivuttu tätä alavääntöasiaa http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=103806

Yleisesti dpf syö alavääntöä koska moottori ei saisi savuttaa. Tyhjäkäynnillä ei ole ahtopainetta -> ei ilmaa -> ei voida syöttää polttoainetta. Softalla tuo voidaan korjata, mutta tekee sen että dpf tarvii lisääntyneitä polttja, joka ei ole mukavaa.

Kun ei ole dpf:ää, ei rajoitusta syötän määrälle ole, siksi saadaan aivan eri tavalla voimaa alakierroksille.

Enpä ollut tietoinen tuosta, että DPF heikentää alavääntöä ja se saattaakin olla ainakin omissa kokemuksissa syypää tuohon alaväännön uupumiseen. Sen tiesin, että DPF vaikuttaa heikentävästi tehoon ja lisää kulutusta, mutta tuo oli ihan kokonaan uutta. Kiitos selvennöksestä, valoitti hyvin asiaa!

No vaikka alaväännön puutetta olisikin, niin näyttää noilla dieseleilläkin ehtivän (vaikka ei taida tässä konsernituotteita ollakaan) :) Kaupan päälle saa Batmanista tutun savuverhon, jolla viimeistään sitten karisuttaa hiillostajat perästä roikkumasta :D

BEST diesel drag race EVER - Cummins vs Duramax

tmr97

Golf 1.4TSI vs 2.0TDI (BKD, ei DPF:ää), niin tuo TDI vie TSI:tä mennen tullen.
Exeo 105kW vs 125kW, niin 105kW vetää ihan alhaalla selvästi paremmin.

Kokemukset ovat tietysti yksilökohtaisia.

HolyDiver

Lainaa

No vaikka alaväännön puutetta olisikin, niin näyttää noilla dieseleilläkin ehtivän (vaikka ei taida tässä konsernituotteita ollakaan) :) Kaupan päälle saa Batmanista tutun savuverhon, jolla viimeistään sitten karisuttaa hiillostajat perästä roikkumasta :D
Lainaa

Tuossa ihan kotimaista menoa vastaavalla naku kalustolla mutta vähän ripeämpää kulkua.

Duramax Alastaro 29.8.2010 9.897s
S3 8V Sedan -19

rob-s

Pakko se on myöntää..tässäkin diesel jää lähdössä fefelle huonon alavääntönsä takia..toki tulee vielä rinnalle:)
..kyse on vieläpä volvosta:) olen ollut kyseisen kuskin kyydissä:)

Boije Ovebrink and Mean Green vs. Ferrari
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

juupeli

Hauska herrasmiesten skaba. Vääristiköhän kuvakulma, mutta minä ihastelin kuinka reippaasti Mr. Appelholm peruuttaa Ferrarinsa Volvon ja roskiksen välistä  :D

repe59

Olenkohan antanut ymmärtää itseni jotta 1,6tdi olisi ponnettomampi kuin 1,9tdi, hiljaisempi tuo cr toki on? Ajelisinko loppuun omani, eli nykytahdilla (25 tkm/v) ad 1 milj km=36 v :D
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

jni

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 17.09.11 - klo:22:00
Olenkohan antanut ymmärtää itseni jotta 1,6tdi olisi ponnettomampi kuin 1,9tdi, hiljaisempi tuo cr toki on? Ajelisinko loppuun omani, eli nykytahdilla (25 tkm/v) ad 1 milj km=36 v :D

Ei se ponnettomampi ole. Eri luonteinen kylläkin. Meillä on firman käytössä molempia Golfeissa ja samantapaisilta ne tuntuvat, toki 1.6 TDI on DSG:lla ja se tuo mukaan lisänä omat "haasteensa".

Omassa käytössä GreenLinessa olen pannut merkille, että tietty "tehottomuus" saattaa olla tarkoituksellista. Konetta on lähes mahdoton normaalikäytössä saada sammumaan ykköselle tai kakkosella liikkeellelähdössä, nurkkapyörittelyssä tai ruuhkamatelussa; kone lähtee vääntämään ponnekkaasti 1000 kierroksesta lähtien. Maantieajossa tasaisella vauhdilla se ehdottelee isompaa jo 1200 kierroksen jälkeen jolla vetää myös. Samoin on vetänyt vauhdin putoamatta viitosella kaikki 10 000 km aikana kohtaamani ylämäet 60 km/h vauhdissa ja siitä ylöspäin. Toisaalta 60 km/h:sta kiihdyttäminen ylöspäin kaasua painamalla viitosvaiteella ei saa aluksi aikaan muuta kuin vaihto-opastukseen kehotuksen vaihtaa neloselle. Viiveellä vasta alkaa veto ja vauhti kiihtyy OK-tasolla.

Moottorissa olisi siis potentiaalia, mutta polttoainetalouden hyväksi on tehty tiettyjä "ominaisuksia". Ei sen puoleen, olen tottunut jo niihin ja riittää minulle.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Rooster

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 16.09.11 - klo:18:35
1.6TDI on käytännössä rajoitettu 2000-2500rpm kierroksille, tuon alueen ulkopuolella ei tapahdu tasan mitään.

Juu ei tapahdu. Passatissa tuolla 1.6:lla on melko sama millä vaihteellä yrittää ohituskiihdytystä 80km/h:  5-4-3, kaikkilla yhtä heikko veto. PSA:n 1,6:n (V50:ssä) saa nelosella aika vikkeläänkin laukkaan. Kierroksia saa kyllä sillä käyttää liikkeelle lähtiessä taas VAG:a reilummin. 2.0 TDI:llä en ole moista ongelmaa huomannut manuaalinakaan ja multi nyt on muuten yliveto vaihteistoksi sen kaverina.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Rooster - 18.09.11 - klo:20:56
Juu ei tapahdu. Passatissa tuolla 1.6:lla on melko sama millä vaihteellä yrittää ohituskiihdytystä 80km/h:  5-4-3, kaikkilla yhtä heikko veto. PSA:n 1,6:n (V50:ssä) saa nelosella aika vikkeläänkin laukkaan. Kierroksia saa kyllä sillä käyttää liikkeelle lähtiessä taas VAG:a reilummin. 2.0 TDI:llä en ole moista ongelmaa huomannut manuaalinakaan ja multi nyt on muuten yliveto vaihteistoksi sen kaverina.

Passatissa voi olla isomman painon takia ollakin, polottimen kiihtyvyyteen olen kyllä ollut ihan tyytyväinen, jos ei ole kiire kiihtyy vitosella ihan hyvin, nelosella saa vähän enemmän potkua. Mutta eihän se mikään ammus ole. Kulutushan näissä on ollut se suunnittelun lähtökohta ja siinä on kyllä onnistuttu hyvin. Kokonaisuutena peruskäytössä ei ole kyllä mitään valittamista väännön suhteen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy