Mikä rengaskoko Scouttiin huonoille teille?

Aloittaja Ocunen, 25.09.19 - klo:21:10

« edellinen - seuraava »

Marko

Lainaus käyttäjältä: E-mies - 28.02.20 - klo:21:45
Mietin saman kokoista settiä. Vaihdoin jo scoutin normaalit talvipyörät 225/50R17 pois ja tilalle 205/60R16, tämä oli hyvä muutos, mukavuus ja melu aivan toista luokkaa. Mikä ei toimi 215/60R16 koossa?
Dsg toiminta ei ehkä niin sulavaa kuin pikkasen pienemmässä koossa esim. noissa talvirenkaissa.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Marko - 29.02.20 - klo:18:45
Dsg toiminta ei ehkä niin sulavaa kuin pikkasen pienemmässä koossa esim. noissa talvirenkaissa.
Saman huomasin, kun kasvatin Yetin rengaskokoa aiemmin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

E-mies

Lainaus käyttäjältä: Marko - 29.02.20 - klo:18:45
Dsg toiminta ei ehkä niin sulavaa kuin pikkasen pienemmässä koossa esim. noissa talvirenkaissa.

Ookoo, manuaalissa toiminta lienee yhtä sulavaa kuin ennenkin ;D.

jt

Itsellä eri auto, talvipyöränä juuri edukas 205/60 R16. Laitoin juuri sen takia kun talvella kaupungissakin pienestä lisämaavarasta on hyötyä kaikkien palteiden tms yli ajaessa, hyvin toimii (kitka).

Yleisestä koosta on kohtuullisen hinnan lisäksi se hyöty että kun (ei jos) rengas menee rikki, niin uuden saa suoraan rengasliikkeen varastosta nopeasti ja kohtuuhintaan, ei tilailua ja odottelua. Teräsvanteet voisi muuten olla kestävämmät?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Suberb 2012

En havainnut mitään toimintavirhettä, lagaamista tai edes kiihtymisen hidastumista 225/55*17 renksuilla Scoutissa (184hv) Löpöä haukkasi sen 0,5-0,7l/100km enemmän kun "normaalirengastuksella"

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 01.03.20 - klo:10:37
En havainnut mitään toimintavirhettä, lagaamista tai edes kiihtymisen hidastumista 225/55*17 renksuilla Scoutissa (184hv) Löpöä haukkasi sen 0,5-0,7l/100km enemmän kun "normaalirengastuksella"

Oletko laskenut tuohon mukaan myös rengasvirheen aiheuttaman muutoksen trippimittarissa, vai oletko edes laskenut keskikulutusta käsin? Tottakai nintendo näyttää suurempia lukemia suuremman halkaisijan kumeilla kun auto luulee kulkevansa lyhyemmän matkan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Kujala79

Moro

Uskon vahvistusta kaivattais eli tuli hankittua Octavia Scout vuosimallia 16 ja siihen ois kesäksi 18 tuuman vanteet.
Vakio koko näkyy olevan 225/45-18 ja haluttais kyseiselle vanteelle hankkia renkaat koossa 225/50-18 tai jopa 225/55-18
jotta maavara kasvaisi ja ajomelu kenties vähentyisi. Mietityttää vaan kuin isot kiekot siellä sopii pyöriin ettei ala raapiin kaaria yms.

Erkka

Trafin sivulta löytyy tiedot rekisterinumerolla, mitkä renkaat voi autoon asentaa. Kurkkaa sinne.

Erkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Kujala79 - 17.05.20 - klo:14:06
Moro
Uskon vahvistusta kaivattais eli tuli hankittua Octavia Scout vuosimallia 16 ja siihen ois kesäksi 18 tuuman vanteet.
Vakio koko näkyy olevan 225/45-18 ja haluttais kyseiselle vanteelle hankkia renkaat koossa 225/50-18 tai jopa 225/55-18
jotta maavara kasvaisi ja ajomelu kenties vähentyisi. Mietityttää vaan kuin isot kiekot siellä sopii pyöriin ettei ala raapiin kaaria yms.
Alkuperäinen rengaskoko ( lue: renkaan ulkohalkaisija/vierintäkehäpituus ) kannattaa ehdottomasti säilyttää. Perustelut:
1.) Mittarinäyttämät säilyvät sallituissa, erityisesti nopeusnäyttö. Nopeusmittari ei saa näyttää liian pientä ajonopeutta todelliseen nopeuteen nähden. Renkaan (yli)suureksi muuttaminen pienentää nopeusnäytön laittomaksi; saattaa kostautua nopeusvalvontatolpalla.
2.) Auton kiihtyvyys ja vaihteiden vetoalueet / vetositkeys heikentyvät kasvatetulla ulkohalkaisijalla. Auto muuttuu ikään kuin "aneemiseksi".
3.) Ã,,äritilannekäyttäytyminen muuttuu epävarmemmaksi.
4.) Vaikka välitykset pitenevät (ulkohalkaisijan kasvaessa), niin polttoaineenkulutus todennäköisesti kasvaa.

Maavara kannattaa tarvittaessa suurentaa vaihtamalla jouset. Renkaiden "pehmennys" kannattaa tehdä vaihtamalla vannekoko (= vanteen halkaisija) pienemmäksi (jos jarrujen koko sallii) ja asentaa näille vanteille korkeampiprofiiliset renkaat - muuttamatta renkaan ulkohalkaisijaa suuremmaksi.
Golfkärry Mk 7.5

ConD

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 17.05.20 - klo:16:13
Alkuperäinen rengaskoko ( lue: renkaan ulkohalkaisija/vierintäkehäpituus ) kannattaa ehdottomasti säilyttää. Perustelut:
1.) Mittarinäyttämät säilyvät sallituissa, erityisesti nopeusnäyttö. Nopeusmittari ei saa näyttää liian pientä ajonopeutta todelliseen nopeuteen nähden. Renkaan (yli)suureksi muuttaminen pienentää nopeusnäytön laittomaksi; saattaa kostautua nopeusvalvontatolpalla.
2.) Auton kiihtyvyys ja vaihteiden vetoalueet / vetositkeys heikentyvät kasvatetulla ulkohalkaisijalla. Auto muuttuu ikään kuin "aneemiseksi".
3.) Ã,,äritilannekäyttäytyminen muuttuu epävarmemmaksi.
4.) Vaikka välitykset pitenevät (ulkohalkaisijan kasvaessa), niin polttoaineenkulutus todennäköisesti kasvaa.

Maavara kannattaa tarvittaessa suurentaa vaihtamalla jouset. Renkaiden "pehmennys" kannattaa tehdä vaihtamalla vannekoko (= vanteen halkaisija) pienemmäksi (jos jarrujen koko sallii) ja asentaa näille vanteille korkeampiprofiiliset renkaat - muuttamatta renkaan ulkohalkaisijaa suuremmaksi.
Kannattaa ehdottomasti käyttää järkeä. Pari pointtia vastineeksi:
1. ) Tämän voi laskea kuntoon ja nollata vaikkapa mittarivirheen. 225/45R18 ->225/50R18 muuttaa mittarvirhettä laskennallisesti 3km/h. Eli jos satkussa näyttää väärin/liian paljon 5km/h, jatkossa 2km/h.
2. ) Joo, voi olla vaikutusta sen prosentin kaksi - käytännössä ei huomaa
3. ) Tämän saat perustella minulle aika paljon paremmin kuin olet yllä tehnyt. Selitä epävarmuus.
4. ) Välitykset pitenee, mutta kulutuksen kasvu riippuu täysin ajoprofiilista ja renkaan painosta - ei koosta.

Perustan nämä skeptisyyteni siihen, että olen kolmella edellisellä autollani ajanut "napsua isommalla" renkaalla kuin mktä se otteeseen merkitty on ollut. Golfissa oli taannoin hetken alla 225/50R17 kumi kun vakio olisi ollut 225/45R17, Atecaan vaihdoin kesikset 225/60R18 kumit kun vakiot oli 225/55R18. Nyt Touaregissa on 255/60R18 kumit niin kesät kuin talvet kun vakio oli 255/55R18.

Pari havaintoa:
1. ) Mittarivirheen olen nollannut tarkoituksella erittäin lähelle nollaa. Käytännössä kuitenkin renkaissa on valmistaja/mallikohtaisiakin eroja, joten pari kilsaa kannattaa jättää varoja. Tarkka mittari on kiva.
2. ) Tehoa on ollut välillä 140-300hp, vääntöä 250-650Nm. Rengaskoon kasvattaminen ei vaikuta yhtään ajettaessa tuntuvaan menoon. Anemiasta ei ole tietoakaan. Kokoa enempi vaikuttaa rengas-vanneyhdistelmän PAINO
3. ) Olen ajanut liki kaikissa kuviteltavissa keleissä Suomessa näillä "ylikokoisilla" renkailla ja joutunut jopa pariin otteeseen suorittamaan äärimmäisimpiä temppuja tiellä - jarruttamaan hirven/peuran eteen tai ajanut rampissa vähän reippaammin. Ei todellakaan ole rengaskoon 5% korottamisesta johtuvaa epävarmuutta näkynyt.
4. ) Polttoaineenkulutuksessa en tällaisen n. 100tkm ajojen osalta ole huomannut kasvua - paitsi jos rengas on ollut erityisen painava - sen huomasi heti.

Lainaus käyttäjältä: Kujala79 - 17.05.20 - klo:14:06
Moro

Uskon vahvistusta kaivattais eli tuli hankittua Octavia Scout vuosimallia 16 ja siihen ois kesäksi 18 tuuman vanteet.
Vakio koko näkyy olevan 225/45-18 ja haluttais kyseiselle vanteelle hankkia renkaat koossa 225/50-18 tai jopa 225/55-18
jotta maavara kasvaisi ja ajomelu kenties vähentyisi. Mietityttää vaan kuin isot kiekot siellä sopii pyöriin ettei ala raapiin kaaria yms.
Eli yllä perustellen...

5% voit melkolailla varmasti kasvattaa. Tuo 225/55R18 on jo isohko SUV-kokoinen kumi ja sen mahtuvuus voi olla tiukka. Autoja joissa niitä on kaupattu kuitenkin on eli kannattaa kysyä josko jossain pääsisi sovittamaan. Ota kuitenkin se nykyrenkaasi autossa, käännä ääriasentoon ratti ensin toiseen ja sitten toiseen suuntaan ja käy katsomassa paljonko tilaa jää. Tuo 225/50R18 on noin sentin halkaisijaltaan isompi kuin se vakio. Mutta renkaan malli voi olla jyrkempiolkainen, joten pari senttiä soisi varaa joka nurkkaan. Eli sisälokasuoja se raapii jos raapii, pakilla etureunasta todennäköisimmin.

Se mitä haet on mukavuus. Sitä tuo profiilin kasvattaminen on tuonut etenkin kun valitsee kumiksi sopivan kevyen ja mieluusti hiljaisen renkaan. Ateca hiljeni kummasti Goodyear Efficientgrip SUV-kumein ja nyt Touaregissa pyörii alla Michelin Crossclimate SUV:t. Molemmille lämmin suositus. Noname/halppis-sporttirenkaan kanssa kun lähdet liikkelle niin päädyt metsään - mukavuus kun ei sen sporttikumin kanssa kävele käsikädessä, ja toisaalta se tuollaiseen Scoutin tyyliin ei sovi pätkääkään. Eli oikeastaan sinne metsään ei sitten teekkään partiolaisella mieli :D
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Ocunen

Palaankin vielä tähän  ;D
Työkuviot muuttui, ja soratie/metsäautotieajoa on jatkossa selväst ivähemmän kuin aiemmin.
Ajatuksissa oli ostaa 215/55/17, mutta olisiko joku toinen koko järkevämpi ( = halvempi) nyt, kun huonoilla teillä ajaminen jää selvästi vähemmälle?  Peräti joku 16' koko?
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

nuc-64

Hei, kirjauduin tässä ensimmäistä kertaa palstalle. Tuli hankittua juuri 2011 mallin TDI Scoutti. Ennen minulla on ollut avolavoja ja maastureita, nyt halusin mukavamman ja pienikulutuksisemman kulkineen, jolla parjää metsäteillä, maastoon ei ole tarpeen päästä. Työn puolesta tulee metsätiekilometrejä aika paljon.
Auto tuntuu todella mukavalta ajaa, mutta mittarivirhettä oli liikkeestä kotiin ajaessa niin paljon, että alkoi ihmetyttää. Eipä tullut autoliikkeessä katseltua kuin renkaiden kulutuspinnat, kesärenkaat olivat loppu ja talvirenkaat vielä ok. No renkaista tämä mittarivirhe johtuu. Eli nastat ovat kooltaan  205/55-16. Kesärenkaat olivatkin sitten isompi yllätys. En olisi uskonut tähän edes sopivan 15 " vanteen, mutta näemmä sopii, renkaat olivat siis 195/65-15!
Eli maavaran haluaisin olla reiluhko ajoistani johtuen. Olisiko ensi taveksi, jos joudun nastat uusimaan, mahdollista vaihtaa jokin korkeaprofiilisempi rengas noilla (jonkin) Skodan alkuperäisvanteille? Kesärenkaat on muutoinkin uusittava, mutta minkälaiset vanteet hankkisin, ET, vanteen leveys ja halkaisija? Budjetti ei ole suuren suuri, joten käytetyt kiinnostavat kovasti. Ilmeisesti Scoutin alkuperäinen vannekoko on ollut 17", mutta ET:n ja vanteiden leveydestä en tiedä. Kiitokset jo etukäteen vastauksista! T: Jari

sms

Octavia III/5E Scout 2.0TDI (CUNA, 135kW) DSG MY15
Ex Passat B6/3C Variant Sportline 2.0TDI (BMP, 103kW) MY06
Ex Golf IV/1J Variant 1.9TDI (ALH, 66kW) MY00
Tripla-exänä kolme Rellua: eka, vika ja ainoa

1jmatti

Kesärenkaiksi juuri laitettu alle 215/55-17 Michelin Crossclimate 2:set. Vanhat rekaat 225/45-17 urheiluauton renkaat, joilla jäi kiinni venettä nostaessa ranta ramppiin. Näillä ei ja auto todella mukava ajaa hiljaisilla renkailla. Talveksi saman kokoiset kitkat alle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy