Talvirenkaat alle - joko pitäisi?

Aloittaja 658136, 14.10.20 - klo:10:09

« edellinen - seuraava »

658136

Eilen illalla vaihtelin Superb iV:n alle Continentalin VikingContact 7. Renkaat ehtivät pyöriä viime talvena noin 2,5kk ennen vaihtoa kesärenkaisiin, joten tuttua suorittamista pitäisi olla tiedossa. Paineet pistin noin +15 asteessa täyden kuorman mukaan. Pitäisi osua aika hyvin kohdalleen normaaleihin talven lämpötiloihin.

Jultsu

Talvirenkaat pitää laittaa silloin alle kun ne ovat parempi valinta vallitseville keli- ja tieolosuhteille kuin käytössä olevat kesärenkaat.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TOURAN HIGHLINE

Vaihdoin myös jo molempiin autoihin talvirenkaat. Nastattomilla kun mennään, niin voi varautua talveen ajoissa.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.10.20 - klo:11:54
Talvirenkaat pitää laittaa silloin alle kun ne ovat parempi valinta vallitseville keli- ja tieolosuhteille kuin käytössä olevat kesärenkaat.

Näinhän se menee. Aika usein noita vallitsevia keli- ja tieolosuhteita tulkitaan kuitenkin väärin. Vaikka tienpinta ei olisikaan jäästä tai lumesta liukas, niin talvirengas (ainakin kitka) saattaa olla parempi valinta jos lämpötila on toistuvasti lähellä nollaa. Olikohan se jossain viiden asteen kieppeillä, kun talvirengas toimii kesärengasta paremmin. Kesärenkaan kumiseos kun menettää ominaisuutensa pidon suhteen kylmässä.

jt

Lainaus käyttäjältä: Antore - 14.10.20 - klo:22:15
Näinhän se menee. Aika usein noita vallitsevia keli- ja tieolosuhteita tulkitaan kuitenkin väärin. Vaikka tienpinta ei olisikaan jäästä tai lumesta liukas, niin talvirengas (ainakin kitka) saattaa olla parempi valinta jos lämpötila on toistuvasti lähellä nollaa. Olikohan se jossain viiden asteen kieppeillä, kun talvirengas toimii kesärengasta paremmin. Kesärenkaan kumiseos kun menettää ominaisuutensa pidon suhteen kylmässä.
Kesärengas saattaa olla kuivalla asfaltilla vielä about samanvertainen talvirenkaiden kanssa, mutta jos pinta on märkä, silloin talvirengas alkaa olla parempi. Youtubessa on asiasta videoita ja testejä. Kunhan pinta on kuiva kesärengas siis menee vielä, mutta vesi pinnassa saa aikaan pidon menetystä suhteessa talvirenkaaseen vaikka oltaisiinkin +5C mutta ero ei vielä iso ole. Ja sitten kun mennään pakkasen puolelle tai lumen/jään päälle, ero repeää moninkertaiseksi.  Joten samaa mieltä että jos lämpötila pyörii siinä 0C:n tuntumassa, kitka on ehdottomasti parempi valinta kuin kesärengas. Eikä haittaa vaikka olisi paljasta asfalttia, ei ole nastat rouhimassa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ukormi

Täällä itärajalla pitäisi kyllä olla kolmet satsit renkaita. Nyt alkaville välikeleille kitkat ja sitten talvelle nastat. Pojan autoon laitetaankin nyt kitkat alle, käyttöetu Scala lähtee huomenna ruopimaan asvalttia nastoilla. Eli näillä näkymin pojalla onkin sitten kolmet satsit kun haluaa kesäksi hieman lisää kokoa vanteisiin. Mutta onhan se oikeasti hurjaa laittaa nyt nastat alle mutta eipä tuossa Scalassa ole mitään muutakaan mahdollisuutta. Viikonlopuksi povattu pakkasta ja lumisadetta.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Killer

Perjantai na tuli nakattua välikelin hkpl8:t alle ja eilen tuli lumi maahan. Nyt odotellaan kunnon talvi ja sitten oikean talven hkpl9:t alle.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

tex-

Keskiviikkona saan uuden autoni ja on sovittu, että toimittavat nastat alla. Saapi nähdä joutuuko vaihtoon joutuvaan vielä vaihtamaan nastat alle.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Mikkes

No kun talvi yllätti jälleen autoilijat. Miksi ei voisi varautua ajoissa. Ajelleenhan talvirenkailla keväälläkin sulalla asfaltilla pitkät tovit. Itseasiassa etelässä ajettiin liki koko viime talvi sulalla asfaltilla jotkut jopa nastoilla raapien. Meillä on toisessa autossa nastat ja toisessa kitkat. On se vaan raastavaa ajettavaa noilla nastarenkailla lumettomilla pk-seudun alueilla.

mfroberg

Talvi tosiaan yllätti etelän autoilijat, nimittäin jättämällä saapumatta vielä lokakuussa. Liukasta ei ole vielä ollut ja tuskin tuleekaan seuraavaan kuukauteen. Mutta iloinen rapina käy ja on käynyt jo jonkin aikaa liikenteessä. Mikäs siinä on suhatessa piikkipyörillä +10 asteessa. Varma on aina varmaa. Vaimo joka aina kyselee hieman ennen aikojaan että koska ollaan ajateltu vaihtaa talvirenkaat, on ollut vielä ihan hiljaa aiheesta. Hänellä on nastat ja itsellä kitkat odottamassa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tet

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 24.10.20 - klo:10:24
Hänellä on nastat ja itsellä kitkat odottamassa.

Onko joku syy, miksi et ole kitkoja vaihtanut jo alle? Esimerkiksi halu ruuvailla niitä räntäsateessa? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Serv3ri

 Talvinakit kuuluu just vaihtaakin räntä-/lumisateessa. Muutenhan siitä puuttuu se asiaankuuluva v:tus. ;D

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.10.20 - klo:00:21
Kesärengas saattaa olla kuivalla asfaltilla vielä about samanvertainen talvirenkaiden kanssa, mutta jos pinta on märkä, silloin talvirengas alkaa olla parempi. Youtubessa on asiasta videoita ja testejä. Kunhan pinta on kuiva kesärengas siis menee vielä, mutta vesi pinnassa saa aikaan pidon menetystä suhteessa talvirenkaaseen vaikka oltaisiinkin +5C mutta ero ei vielä iso ole. Ja sitten kun mennään pakkasen puolelle tai lumen/jään päälle, ero repeää moninkertaiseksi.  Joten samaa mieltä että jos lämpötila pyörii siinä 0C:n tuntumassa, kitka on ehdottomasti parempi valinta kuin kesärengas. Eikä haittaa vaikka olisi paljasta asfalttia, ei ole nastat rouhimassa.

Kyllä, juurikin tuonne päin. Kosteus sinällään ei vaikuta, mutta asfaltin lämpötila on se oleellinen tekijä ilman muuta.

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 24.10.20 - klo:10:24
Talvi tosiaan yllätti etelän autoilijat, nimittäin jättämällä saapumatta vielä lokakuussa. Liukasta ei ole vielä ollut ja tuskin tuleekaan seuraavaan kuukauteen. Mutta iloinen rapina käy ja on käynyt jo jonkin aikaa liikenteessä. Mikäs siinä on suhatessa piikkipyörillä +10 asteessa. Varma on aina varmaa. Vaimo joka aina kyselee hieman ennen aikojaan että koska ollaan ajateltu vaihtaa talvirenkaat, on ollut vielä ihan hiljaa aiheesta. Hänellä on nastat ja itsellä kitkat odottamassa.

Juuri näin menee meilläkin. Vaimo ajelee monta kertaa minun autolla talvisin ihan kunnon lumikeleilläkin, jossa siis on kitkat, Kun sitten kysyn, että hyvinhän sä näillä hyvälaatuisilla kitkoilla pärjäät, johon tulee kyllä myöntävä vastaus. Mutta omaan autoon ei kuitenkaan millään. Tämä osoittaa monessa tapauksessa mielestäni sen, että tuo asia on enemmänkin korvien välissä. Vaimo jopa ihmettelee joka kerta ajaessaan kitkoilla, on sitten kunnon nietoksia tai jäätä, että miten on mahdollista, että näissä on näin hyvä pito.

Kitkoissa on toki se miinus, että niillä ei voi, eikä kannata ajaa lähellekään sakkorajoja kulutuspinnaltaan. Niissä alkaa nuo pito-ominaisuudet loppumaan aikaisemmin kuin nastallisissa ja sitten kun niillä vedetään tuonne lähelle kolmea milliä, niin pito putoaa jo jyrkästi. Joten jos kitka on halvempi kuin nasta, itse en oikein osaa sanoa, kun vuosikausiin en ole uusia renkaita joutunut ostamaan, menee auto ennen vaihtoon, kuin renkaat olisivat lopussa. Loppukaneetiksi sanoisin kuitenkin kumpienkien renkaiden kannattajille, fysiikan lakeja me emme vielä voita, emmekä kyllä tule voittamaankaan. Jos ratissa on vatipää kuskina, niin se on sitten aivan sama kumpia renkaita käyttää, pöpeliköstä hän huonolla talvikelillä itsensä löytää joka tapauksessa. Talvi tulossa, huonot kelit ehkä, ehkä ei, malttia silti liikenteeseen. Jos et välitä itsestäsi, välitä muista.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.10.20 - klo:14:38
Onko joku syy, miksi et ole kitkoja vaihtanut jo alle? Esimerkiksi halu ruuvailla niitä räntäsateessa? ;)

Ei ole vaan käynyt vielä mielessä, ajelen mieluummin kesänakeilla näissä +10 keleissä. Jotenkin mulla kulkee talvikelit ja talvirenkaat käsi kädessä. Ja en vaihda räntäsateessa tai lumisateessa vaan juuri ennen. Vaikka on niitä joskus ruuvattu jos missäkin kelissä. Renkaat odottavat duunissa varastossa ja voin tehdä homman koska tahansa, ja kelin mukaan sitten.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jarkko_h

#15
Kitkarenkaat vaihtui alle parisen viikkoa sitten kun edessä oli Lapin reissu. Reilu viikko tuli ajettua lumisilla ja välillä jäisillä pääteillä (kuvia). Lisäksi kymmeniä kilometrejä runsaslumisilla metsäautoteillä.

Nyt tulevat kuukaudet tulee ajettua 99.9% sulilla pääkaupunkiseudun teillä. Viime talvena oli täällä alta 10 talvipäivää ja tiet koko talven sulat. Ei riitä ymmärrys mihin täällä nastoja tarvitaan. Siksi että ehkä käy böndellä kerran pari talvessa?

OT: Lapin teillä oli vielä kesärajoitukset. Oli kyllä mukava päästellä. Silti kannatan talvirajoituksia.



random 6 sided dice

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 25.10.20 - klo:19:14
Kitkarenkaat vaihtui alle parisen viikkoa sitten kun edessä oli Lapin reissu. Reilu viikko tuli ajettua lumisilla ja välillä jäisillä pääteillä (kuvia). Lisäksi kymmeniä kilometrejä runsaslumisilla metsäautoteillä.

Nyt tulevat kuukaudet tulee ajettua 99.9% sulilla pääkaupunkiseudun teillä. Viime talvena oli täällä alta 10 talvipäivää ja tiet koko talven sulat. Ei riitä ymmärrys mihin täällä nastoja tarvitaan. Siksi että ehkä käy böndellä kerran pari talvessa?

OT: Lapin teillä oli vielä kesärajoitukset. Oli kyllä mukava päästellä. Silti kannatan talvirajoituksia.



Tätä olen aina ihmetellyt. Miksi ihmeessä pk-seudulla, jossa autoja on enemmän kuin koko suomessa yhteensä, niin ei voida ajaa kitkoilla. Kun kitkoilla pärjää lapissakin, niin on se kumma, kun niillä ei pärjää sulalla asfaltilla.

random 6 sided dice

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 26.10.20 - klo:05:13
Tätä olen aina ihmetellyt. Miksi ihmeessä pk-seudulla, jossa autoja on enemmän kuin koko suomessa yhteensä, niin ei voida ajaa kitkoilla. Kun kitkoilla pärjää lapissakin, niin on se kumma, kun niillä ei pärjää sulalla asfaltilla.

Täällä muutama jäärä on aukottomasti todistanut että 100% autoilijoista tarvitsee nastat (mielellään contit) koska jokainen ajaa suurimman osan talvesta mäkistä mökkitietä joka on  peilijäässä 1.11 - 31.3 välisen ajan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 26.10.20 - klo:06:20
Täällä muutama jäärä on aukottomasti todistanut että 100% autoilijoista tarvitsee nastat (mielellään contit) koska jokainen ajaa suurimman osan talvesta mäkistä mökkitietä joka on  peilijäässä 1.11 - 31.3 välisen ajan.

Heh, Hyvä  ;)

jamo75

heh heh. milloin PK seudulla on sula asftaltti, ei koskaan. heti kun lunta ja räntää tulee on tiet jatkuvaa perunapeltoa kun lunta ei saada poistettua tarpeeksi nopeasti, erityisesti liikenne valoissa on avain järjettömät jää kerrokset

tottakai lapissa pärjää kitkoilla kun kitkat toimivat lumessa jossa niille on riittävä vierintävastus

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 25.10.20 - klo:19:14
Kitkarenkaat vaihtui alle parisen viikkoa sitten kun edessä oli Lapin reissu. Reilu viikko tuli ajettua lumisilla ja välillä jäisillä pääteillä (kuvia). Lisäksi kymmeniä kilometrejä runsaslumisilla metsäautoteillä.

Nyt tulevat kuukaudet tulee ajettua 99.9% sulilla pääkaupunkiseudun teillä. Viime talvena oli täällä alta 10 talvipäivää ja tiet koko talven sulat. Ei riitä ymmärrys mihin täällä nastoja tarvitaan. Siksi että ehkä käy böndellä kerran pari talvessa?

OT: Lapin teillä oli vielä kesärajoitukset. Oli kyllä mukava päästellä. Silti kannatan talvirajoituksia.



random 6 sided dice
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 26.10.20 - klo:18:56

tottakai lapissa pärjää kitkoilla kun kitkat toimivat lumessa jossa niille on riittävä vierintävastus
Miten vierinvastus liittyy pitoon?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

#21
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 26.10.20 - klo:18:56
heh heh. milloin PK seudulla on sula asftaltti, ei koskaan. heti kun lunta ja räntää tulee on tiet jatkuvaa perunapeltoa kun lunta ei saada poistettua tarpeeksi nopeasti, erityisesti liikenne valoissa on avain järjettömät jää kerrokset

tottakai lapissa pärjää kitkoilla kun kitkat toimivat lumessa jossa niille on riittävä vierintävastus

Nyt tuli semmoista tuubaa että pakko kysyä 2 kysymystä:

Kysymys1: Miten vierintävastus liittyy pitoon?

Kysymys 2: Kuinka monta päivää viime talvena tiet olivat jääpottupeltona pääkaupunkiseudulla?


---
Lapin lumisilla alueilla on jo nyt ollut jääperunapeltoa enemmän kuin viime talvena pääkaupunkiseudulla yhteensä. Sallan kelikameroista näkyy tilannetta. Hautakylän ja  Naruskan tiet ovat vieläkin todella järkyttävässä kunnossa.  Paljon pahemmassa kunnossa kuin esim.  Lauttasaaren pottupellot kertaakaan viimeisen parin talven aikana. Niin ja olen ajanut molempia.



a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 26.10.20 - klo:20:30
Kysymys 2: Kuinka monta päivää viime talvena tiet olivat jääpottupeltona pääkaupunkiseudulla?

Vastaus: 0 päivää.

Viime talvena PK-seudulla oli edes etäisesti talvikeli yhtenä päivänä ja päivä oli 16.4 eli ei varsinaisesti talvella vaan keväällä. Silloin nurmikolle kertyi vähän loskaa, tiellä oli enemmänkin vesikeli.

Edellisen kerran ollut oikeasti talvikeli noin 1,5 vuotta sitten eli 2018-2019 talvella. Sinä talvena PK-seudulla oli yhtenä aamuna niin liukasta että nastoista olisi ollut piirun verran hyötyä. Olisin varmaan ollut 10sek nopeammin töissä nastarenkaiden jumalallisen pidon ansiosta, harmi että sekin keli osui lauantaille niin töihin ei tarvinnut lähteä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Antore

jamo75:n kyky tuottaa ymmärrettävää teksiä on ehkä vähän rajoittunut ja lienee tällä kertaa ollut tarkoitus puhua kitkojen kitkasta lumella - vierintävastuksen sijaan. Jostain syystä moni perustelee nyt nastattomia renkaita Etelä-Suomen viime talvella, jolloin talvea ei oikeastaan tullut laisinkaan. Vuodet ei ole veljiä keskenään, niin kuin sanontakin kuuluu. Suurempi todennäköisyys täällä etelässä on vaihteleville keliolosuhteille kuin pohjoisessa, jos siis ns. normitalvesta puhutaan. Minä en ainakaan usko, että viime talvi on uusi normaali vaikka toinen sellainen tulisikin putkeen.
Ja tämä ei siis ollut puolustuspuhe nastoille, kitkat odottaa itsellänikin vaihtoa sitten jos ja kun kelit talvirenkaita edellyttää. Ja jos tällaiset kelit jatkuu pitkään, niin onneksi uuteen asentoon rustattu tieliikennelaki mahdollistaa keliin parhaiten soveltuvilla renkailla ajon.

jarkko_h

#24
On urbaania legendaa että etelässä olisi suurempi todennäköisyys vaihtelevammalle kelille. Jos katsotaan ihan tilastollisesti, niin keskilapissa on kevättalvella vuorokautiset lämpötilanvaihtelut lähes tuplat Helsinkiin verrattuna ja tilanteita, jolloin mennnään lämpötilassa nollan yli tai ali on etelää merkittävästi enemmän. Esim. maaliskuussa-huhtikuussa Lapissa sää sahaa päivittäin nollan molemmin puolin. Etelässä ollaan jo 90-95% plussan puolella.

Sään vaihtelun määrä, magnitudi ja sään vaihtelun nopeus kasvaa mitä pohjoisemmaksi mennään. Tilanne pahenee entisestään lähestyttäessä jäämerta. Siellä säänkuva voi muuttua tunnissa auringonpaisteesta rankkaan jäätihkusateeseen.

Silti stadilainen puolustelee nastoja etelän ankarilla ja nopeasti muuttuvilla talviolosuhteilla. ;D

jt

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 26.10.20 - klo:22:47
On urbaania legendaa että etelässä olisi suurempi todennäköisyys vaihtelevammalle kelille. Jos katsotaan ihan tilastollisesti, niin keskilapissa on kevättalvella vuorokautiset lämpötilanvaihtelut lähes tuplat Helsinkiin verrattuna ja tilanteita, jolloin mennnään lämpötilassa nollan yli tai ali on etelää merkittävästi enemmän. Esim. maaliskuussa-huhtikuussa Lapissa sää sahaa päivittäin nollan molemmin puolin. Etelässä ollaan jo 90-95% plussan puolella.

Sään vaihtelun määrä, magnitudi ja sään vaihtelun nopeus kasvaa mitä pohjoisemmaksi mennään. Tilanne pahenee entisestään lähestyttäessä jäämerta. Siellä säänkuva voi muuttua tunnissa auringonpaisteesta rankkaan jäätihkusateeseen.
Ainakin viime talven säätilastot osoittavat kyseisen legendan todellakin vain legendaksi - Oulun lentokentällä oli ~about tuplat nollan asteen ylityksiä/alituksia säätilastoissa verrattuna Hki-Vantaalle. 

Toinen vaikuttava seikka on ajomäärät teillä. Etelässä ja suurempien kaupunkien lähistöllä pääväylillä ajomäärät ovat huomattavasti suuremmat, joten teillä oleva lumi/jää kerros kuluu nopeasti pois, samoin tienpito on aktiivisempaa ja korkeammassa hoitoluokassa. Sen sijaan idempänä/pohjoisempana tie voi olla pitkiä aikoja talvesta tai koko talven tamppaantuneen lumi/jää kerroksen peittämä. Sitten kun tulee pluskeli, no onhan se tietenkin liukkaampi. Vastaava tilanne pääväylillä olisi täysin paljas tie - lämpö, suuret ajomäärät ja suola sulattavat mahdollisen vähäisen jäljellä olevan jään/lumen nopeasti pois. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: jt - 26.10.20 - klo:23:59
Ainakin viime talven säätilastot osoittavat kyseisen legendan todellakin vain legendaksi - Oulun lentokentällä oli ~about tuplat nollan asteen ylityksiä/alituksia säätilastoissa verrattuna Hki-Vantaalle. 

Toinen vaikuttava seikka on ajomäärät teillä. Etelässä ja suurempien kaupunkien lähistöllä pääväylillä ajomäärät ovat huomattavasti suuremmat, joten teillä oleva lumi/jää kerros kuluu nopeasti pois, samoin tienpito on aktiivisempaa ja korkeammassa hoitoluokassa. Sen sijaan idempänä/pohjoisempana tie voi olla pitkiä aikoja talvesta tai koko talven tamppaantuneen lumi/jää kerroksen peittämä. Sitten kun tulee pluskeli, no onhan se tietenkin liukkaampi. Vastaava tilanne pääväylillä olisi täysin paljas tie - lämpö, suuret ajomäärät ja suola sulattavat mahdollisen vähäisen jäljellä olevan jään/lumen nopeasti pois.

Niin harvoin, huom. painotus sanalla harvoin, kun pk-seudulla on sellainen keli, että nastoilla pärjäisi paremmin kuin kitkoilla, toki niitäkin on, niin eihän se sitä tarkoita, että kitkoilla ei voisi lähteä liikenteeseen. Silloin otetan vaan hieman iisimmin, niin kuin joutuu tietysti natoillakin ottamaan. Ainakaan 20 vuoteen ei ole tullut sellaista keliä talvella, ettenkö olisi kitkoilla voinut lähteä liikenteeseen. Siis ihan missäpäin suomea tahansa. Onhan se nyt järjenvastaista väittää, että pk-seudulla ei pärjäisi kitkarenkailla, jopa hieman kokemattomampikin kuski. Nekin erittäin huonot kelit mitä kerran 10 vuodessa tulee, niin menköön julkisilla jos ei usalla liikenteeseen, poliitikothan väittävät, että täällä pääsee julkisilla ihan mistäpäin tahansa mihin päin tahansa ;) Lisäksi pk-seudun liikennemäärät pitävät teitä paremmin sulana ja auraus, suolaus ja hiekoituskalusto on liikkeellä pääväylillä jo puolenyön jälkeen, jos seuraavaksi päiväksi on luvassa muuta kuin kuivaa tai vesisadetta.

jarkko_h

#27
Pitkän ajan sääennusteen mukaan täällä etelän haastavissa olosuhteissa
vuorokautiset lämpötilavaihteluiden maksimit noin 5 C ja ainakaan pariin viikkoon ei tarvetta talvirenkaille. Ei olisi ihme vaikka vasta joulukuussa olisi ensimmäistä kertaa todellinen tarve.

Vastaavaan aikaan Lapin etelän miesten mielessä helpoissa kitkoille optimissa olosuhteissa vuorokausivaihtelut yli 20 C ja lämpötila seilaa ajallisesti ja paikallisesti nollan molemmin puoli. Pahimmilla paikoilla 5 km matkalla lämpötilaero 6 astetta ja tiet polanteilla ja jäässä, välillä plussan ja välillä pakkasen puolella. Yhden kunnan sisällä tien pinnan lämpötilaerot  lähes 10 astetta ! 

---
Oliskohan meidän aika herätä todellisuuteen täällä kehä 1 sisällä. Talvi on helppo ja lyhyt. Uusi normaali on lämpimät ja vesisateiset talvet



Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 29.10.20 - klo:20:51
Oliskohan meidän aika herätä todellisuuteen täällä kehä 1 sisällä. Talvi on helppo ja lyhyt. Uusi normaali on lämpimät ja vesisateiset talvet

Ei ole, kannattaa edelleen pitää pää syvällä omassa perseessä ja uskoa sokeasti teknarin päätoimittajaa siitä miten ne ivalon luisteluradalla tehdyt testit ovat relevantteja 1200km etelämpänä. Varmuuden vuoksi kannattaa ne lumiketjukin laittaa jo takakonttiin mukaan, eihän sitä ikinä tiedä millainen jääkausi sieltä siperiasta kohta pyyhkäisee.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

taski63

Jos kohta pk-seudulla, niin kyllä täällä P-K-seudullakin vielä ainakin viikon-pari pärjännee kesiksillä. Vaimon käyttämään vaihdatin kyllä ärkolmoset ekojen liukkaiden alla, mutta omalle työmatkalle en halua nastoja jollottamaan ennen kuin on ihan pakko.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy