Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

TKe_

Tänään auto kävi pajalla ja sai kojetauluun webaston kellon. Nyt kysymys kuuluukin, että tarvitseeko tuota climatronicia jotenkin säädellä ennen ajastusta (lämpötiloja, puhallusta jne)?

Millaisia lämmitysaikoja olette käyttäneet webastolla?

Autohan löytyy profiilista, vuosimallia 2008, automaattisella ilmastoinnilla.

Kun siellä valmiina oli defan toimimaton säteilylämmitin niin hyödynsin johdot ja asennutin defan akkulaturin (4A), jotta ei käy niin, että pätkäajossa akku tyhjenee.

Edit: otsikkoa muutettu.

Marko_K

Käännät lämmöt HI-asentoon ja halutessasi suuntaat puhalluksen tuulilasille. Jos et koske lämpösäätöön, niin saattaa lämmittää tai olla lämmittämättä, riippuu ihan siitä, mihin asentoon läpät ovat autoa sammutettaessa jääneet -- tyypillisesti sekoitetaan kylmää mukaan, mikä taas on esilämmittämisen kannalta huono juttu.

30 minuuttia riittää ainakin omassani ihan hyvin, tiukemmilla pakkasilla olen ajastanut 40 minuuttia. Tosin itselläni on tapana lähteä liikenteeseen ennen ajastuksen loppumista, niin Webasto ei turhaan ehdi sammua käynnistyäkseen taas uudelleen liikkeellelähdössä automatiikan ohjaamana.

TKe_

Kiitos ohjeista. Aamulla oli lämmin auto vastassa eikä käynnistyksen jälkeiset hetket kuullostanut enää Neuvostoaikaisen panssariajoneuvon käyntiääneltä :)

Jyri

Olikos niin että tehdasasenteisilla Webastoilla ei ole väliä mihin asentoon jättää lämppärin kun auton sammuttaa vaan käyttää aina eri asetuksia kellolla tai kaukosäätimellä.

Marko_K

Ei sillä ole merkitystä, onko Webasto asennettu tehtaalla vai jälkikäteen, jos kello ja/tai kaukosäädin on jälkiasenteinen. Jälkiasenteinen esilämmitys ei osaa ohjata Climatronicia lainkaan.

Mutta jos koko esilämmitys on tehtaalta tilattu, niin sitten ei tarvitse pelleillä Climatronicin kanssa, vaan integraatio toimii oikein eli on ihan sama mihin asentoon säätimet jättää.

Jälkiasenteinen esilämmitys on vitsi verrattuna tehdasasenteiseen, mutta valitettavasti vain kaikkiin konsernin vehkeisiin tehdasasenteista ei Suomessa saa -- kiitos maahantuojan. Superbiin saa, joten jos sen olet optioksi valinnut, niin onneksi olkoon.

Itelläni on kokemusta molemmista ja tehdasasenteinen on paljon parempi. Ei tarvitse pelleillä Climatronicin asetusten kanssa ja auto lämpeneekin nopeammin, kun Webasto keskittyy olennaiseen eli matkustamon lämmittämiseen eikä turhaan lämmitä moottoria.

tex102

LainaaWebasto keskittyy olennaiseen eli matkustamon lämmittämiseen eikä turhaan lämmitä moottoria.
Mielenkiintoista itse kyllä pidän tärkeämpänä että Webasto esilämmityksessä lämmittää ensisijäisesti moottoria ja toissijaisesti kabiinia. Tosin tuossa omassa portterissa ei ole lohkolämppäriä.

Marko_K

Ei minullakaan ole ollut lohkolämmitintä autoissa aikoihin. Varmasti makukysymys, mutta minusta on paljon oleellisempaa, että auto on sisältä lämmin ja lasit auki, kun lähden liikenteeseen. Kyllä se moottori käynnistyy ilman esilämmityksiäkin.

Kun peräkkäin on ollut kaksi samanlaista autoa, joissa esilämmitys Webastolla on toteutettu eri tavalla, niin erot ovat selvät. Edellisessä oli tehtaan esilämmitys ja se oli superhyvä -- auto lämpeni paljon nopeammin sisältä, kun moottoria ei lämmitetty. Eikä tarvinnut räplätä Climatronicia, vaan automatikkaa osasi itse päättää mihin puhalletaan, millä lämmöllä ja kuinka kovaa. Tässä nykyisessä esilämmitys on laitettu jälkikäteen ja lämpeneminen on oleellisesti hitaampaa, kun osa lämmöstä menee moottorille.

Käynnistyvyydessä en ole huomannut mitään eroja -- molemmat ovat aina käynnistyneet kiltisti. En siis oikein ole ymmärtänyt, miksi sitä konetta pitäisi lämmittää? Päästöjen vuoksi? Silloin Webastolla lämmittäminen tuskin on fiksua, eiköhän se päästele vähintään yhtä paljon lämmityksen aikana. Polttoaineen kulutus kylmällä koneella? Sama kuin edellinen ja kaiken lisäksi TDI-koneella ero kylmällä ja lämpimällä koneella on olematon.

tex102

Makuasia varmaan, itse en tosin 2.5 TDI pannua tai muutakaan konetta viitsisi käynnistellä yli -20 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä.

mla

#8
Tuo sisätilojen lämmitys lämmittää kyllä sitä konettakin hieman, mutta vähemmän kuin jos olisi koko jäähdytysnesteen kierto käytössä.
Touranissa kun oli tuo sisätilojen lämmitys niin lähti paremmin käyntiin kovilla pakkasilla 'sisätilojen lämmityksen' jälkeen kuin jos pelkällä paistinpannulla koitti moottoria lämmittää tai jätti sisätilatkin lämmittämättä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Kale

Mielenkiintoisia kommentteja Markolta. Itse olen kokenut tex102:n tavoin olennaisemmaksi hyödyksi nimenomaan moottorin lämmittämisen.

Climan ohjaukselle itse en kokenut mitään tarvetta yli viiden vuoden aikana golffissa clima + eber yhdistelmällä. Kone ja kabiini olivat aina lämpöisiä ajastettuina.

Tuosta esilämmityksen tarpeellisuudesta ja hyödyllisyydestä on paasattu vuosia ja nettikin täynnä tekstejä mutta olisihan se mielenkiintoista jos joku luotettava taho asian testaisi polttoainelämmittimien kanssa.

http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/pelit/esilammitys_fi.html

Autoliitto (http://www.autoliitto.fi/liitto_ja_osallistuminen/media/auton_kulutus_ja_paastot_kuriin/):
Polttoaineen kulutus ja auton päästöt ovat entistäkin ajankohtaisempia talvella, jolloin ne tuppaavat kasvamaan. Ympäristön, lompakon ja auton säästämiseksi turhia ja pätkäajoja sekä kylmäkäynnistyksiä tulee välttää.

”Yksi kylmäkäynnistys vastaa jopa 1000 ajokilometriä”, Luomala kiteyttää.

Kun autoa käytetään, moottorin esilämmitys on suositeltavaa: se säästää niin moottoria, polttoaineen kulutusta kuin päästöjä, kun lämpötila laskee alle +5 ˚C asteen. Nollassa asteessa puolen tunnin lämmitys on riittävä, kaksi tuntia riittää kovimmillakin pakkasilla. Myös sisätilan lämmitin vähentää päästöjä ja lisää ennen kaikkea turvallisuutta ja matkustajien mukavuutta. Osasta autoista löytyy lisäksi polttonestekäyttöinen esilämmitysjärjestelmä, joka täytyy kytkeä itse päälle.

Marko_K

TM:n talvitestiessähän on kylmäkulutusta mitattu. Tyypillinen ero bensakoneilla näyttää olevan 2-4 l / 100 km. Jos kone kylmänä startattuna saavuttaa käyntilämpötilan kymmenessä kilometrissä, niin ylimääräistä polttoainetta kuluu 2-4 dl. Webastolla puolen tunnin lämmittäminen vie 3 dl. Eli ollaan nollahyödyssä.

Päästöt ovat hankalampi juttu. Webastokaan ei taatusti ole päästötön ja kaiken lisäksi ne päästöt syntyvät tyypillisesti paikassa, jossa ihmisiä on lähellä. Vaikkapa pienhiukkasista on paljon enemmän harmia paikallisesti kodin parkkipaikalla kuin valtatien varressa. Eikä siinä Webastossa ole hiukkassuodatintakaan.

Moottorin kuluminen on kiistanalaisempi juttu. Ymmärtääkseni sen suhteen on viimeksi tehty kunnollista tutkimusta 80-luvulla Norjassa -- sekä moottorit että ennen kaikkea voitelutekniikka ovat noista ajoista kehittyneet paljon. Kolikon kääntöpuoli on vielä sekin, että ainakin minä valitsen mielummin oman mukavuuteni kuin murehdin jonkun autoni toisen tai kolmannen tai neljännen omsitajan moottorimurheita joskus vuosikymmenen päästä  :-\

Eli summa summarum: jos moottoria lämmittämättä voidaan lyhentää lämmitysaikaa, kun lasit sulavat nopeammin ja auto lämpenee sisältä nopeammin, niin se on minun valintani -- samalla säästyy polttoainetta ja paikalliset päästöt vähenevät.

Marko_K

Itse asiassa TM on vertaillut myös Webaston ja Eberin päästöjä, tässä kyseessä dieselkäyttöiset:

LainaaLämmitin päästölähteenä

On aivan selvä, että päästöjä voi vähentää käyttämällä moottorin etukäteislämmitystä, eli lämmittimen hankinta on jo sinänsä ekoteko. Selkeän eron syntyviin päästöihin tuntuu antavan myös lämmittimen valinta, sillä jostain syystä vertailussamme ollut Eberspächer oli säädetty paljon rikkaammalle seokselle kuin Webasto. Ilmiö näkyi selvästi lämmittimen hiilivety- ja hiilimonoksidipäästöissä, jotka olivat moninkertaisia Webastoon verrattuna. HC-päästöt olivat Eberspächerillä 0,08 grammaa testiä kohden, kun Webaston vastaava luku oli 0,01 g. CO-päästöissä ero oli vielä suurempi vastaavien arvojen ollessa 4,77 ja 0,47 g. Sen sijaan typenoksidit olivat molemmilla lämmittimillä lähes samalla tasolla, joskin Webaston oli noin viisi prosenttia korkeammat. Myös tämä kielii samasta seossuhde-erosta lämmittimien välillä. Epäilimme Eberspächerin säätöjen oikeellisuutta, joten tarkastutimme ne maahantuojalla. Lopputuloksena todettiin, että lämmitin on aivan oikein säädetty, joten päästöt eivät johdu vääristä säädöistä. Ero CO-päästöissä on melko merkityksellinen, sillä se vastaa useamman kilometrin matkaa autolla ajettaessa. Päästöissä tulee siis selvä voitto Webastolle.

Tuon perusteella polttoaineella esilämmittäminen pienentää päästöjä lämmittämättä jättämiseen verrattuna eli siltä osalta täytyy ottaa sanasa takaisin. Joskin edelleen jää auki hiukkaspäästöt, jotka ovat siis paikallisella tasolla erityisen haitallisia.

jkvi

Markon kannanotot esilämmityksen tarpeellisuudesta moottori suhteen ymmärtää siinä valossa, että etelässä on harvoin sellaisia pakkasia kuin mitä täällä pohjoisessa.

Oma mutu-tuntumaan perustuva käsitys on se, että tavallisilla pakkasilla moottorin kuluminen ei liene oleellista nykyöljyillä. Sen sijaan kun lämpötilat alkavat olla jatkuvasti -20 asteen tuntumassa tuolla voi jo pitkässä juoksussa olla merkitystä ja sitten kun mennään reilusti sen alle, -30--45 asteen lukemiin, tulee kyse siitä, saako sen koneen ylipäätään käyntiin vai ei ilman esilämmittämistä. Kun noitakin kelejä on olemassa joka talvi, on monelle moottorin esilämmitys tärkeää sen vuoksi, että saa kaluston liikkeelle ja pääsee paikasta toiseen. Ja ehkä etelässä niinä harvoina pakkaspäivinä on mahdollisuus jäädä kotiin lämpimän kaakaolasin ääreen, mutta mm. minun kohdalla olisi mukavampi liikkua autolla kuin hiihtää noissa pakkaslukemissa.
CRDi & Collection

Marko_K

Jkvi on varmasti jäljillä. Täällä meillä -20 °C on paljon pakkasta ja -30 °C todellinen harvinaisuus, ehkä viiden vuoden välein. Joskus Lapissa olen nykäissyt esilämmittämättömän 1.9TDI:n tulille jossain -33 °C kieppeillä -- hyvin lähti, mutta kieltämättä kuulosti siltä, että joku olisi laittanut työkalupakin maalinsekoittimeen  :P

TKe_

Sellainen kysymys vielä tuli mieleeni, että kuinkahan kauan uskaltaa lämmittää autoa reilussa -20 asteessa ilman, että akku hyytyy? Jos siis ei käytetä akkulaturia? Tietysti akun ikä ja kunto vaikuttaa, itsellä pari vuotta vanha akku ja kesällä huollon yhteydessä oli mitattu toimivaksi.

Olikos se vielä niin, että tuota climatronicia ei saa mitenkään "helposti" estettyä käynnistymästä samalla, kun webasto lähtee ajastimella päälle?

RTWteam

Tuossa kaverilla on tourani firmanautona niin olivat huollossa sanoneet että ei mielellään yli puoltatuntia webbaria pitäisi päällän.. Itselläni ei oo kokemusta webbarista.

Marko_K

Hyvä nyrkkisääntö lämmitysaikaan on, ettei lämmitystä pidempään kuin ajoa. Eli pätkäajossa akku voi olla kovilla. Oma kulkine on satunnaisesti ollut myös pätkäajossa, mutta ihme kyllä ongelmia ei silloinkaan ole tullut.

Nyt joulun aikoihin tuli taas paljon pätkäajoa tyyliin "puoli tuntia esilämmitystä, kolme kilometriä ajoa" ja muutamien päivien jälkeen soittimen näytölle napsahti ilmoitus "battery low", mutta sen kummempia ongelmia ei vielä ehtinyt tulla.

TKe_

Jep, toi nyrkkisääntö on hyvä muistaa. Kotosalla tosiaan laitan auton aina letkuruokintaan niin defan laturi hoitaa latauksen jos akku virtaa kaipailee.

Marko_K

TKe_: Jos sulla siis säännöllisesti on auto yön akkulaturissa, niin en minä jännittäisi tippaakaan niitä lämmityksiä. Toissa talvena mulla oli auto kuutisen viikkoa sydäntalvella ihan totaalisessa pätkäajossa ja samaan aikaan Webastolla esilämmiteltiin ahkeraan, eikä silti mitään ongelmia ollut...

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 29.12.09 - klo:19:24
TKe_: Jos sulla siis säännöllisesti on auto yön akkulaturissa, niin en minä jännittäisi tippaakaan niitä lämmityksiä. Toissa talvena mulla oli auto kuutisen viikkoa sydäntalvella ihan totaalisessa pätkäajossa ja samaan aikaan Webastolla esilämmiteltiin ahkeraan, eikä silti mitään ongelmia ollut...

Joo kotioloissa näin tilanne onkin. Viikonloppuna taas ollaan reissussa, joten siellä pitää olla "vähän tarkempi". Tosin lataantuuhan se akku sitten viimeistään kotimatkalla :) Ton laturin laitatin just sen takia, että työmatkaan menee suuntaansa noin 15-20min niin siinä on pieni mahdollisuus, ettei akku ehdi latautua aina tarpeeksi.

Oculus

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 29.12.09 - klo:18:04
...
Nyt joulun aikoihin tuli taas paljon pätkäajoa tyyliin "puoli tuntia esilämmitystä, kolme kilometriä ajoa" ja muutamien päivien jälkeen soittimen näytölle napsahti ilmoitus "battery low", mutta sen kummempia ongelmia ei vielä ehtinyt tulla.

Täsmälleen sama juttu myös täällä. Ilmoitus napsahti näytölle juurikin sunnuntaina, vähän ennen paluumatkaa. Eiköhän siinä sitten n. 100 kilometrin matkalla akku taasen täyttynyt.

TKe_

Jaahas. Tänään oli webaston kellossa koodi F02 (ilmeisesti liekki sammunut vähintään 5 -kertaa). Pitää lähteä kohta pikahuoltoon, jos sieltä löytyisi joku syy sille ja saataisiin vaikka kuntoon. No johan tuo onkin reilut 2v vanha, joten siinähän kuuluukin jo olla vikaa  ???

TKe_

Vikakoodi kertoi mitä tiedettiin, että liekki ei syttynyt. Seokset oli kunnossa ja vehje pelasi taas kuin herran enkeli. Liekö ominaisuus :)

Tupo

#23
Lainaaliekki ei syttynyt ... vehje pelasi taas
Voiko Webaston pakoputkeen mennä lunta, jos ajaa (peruuttaa) esim. auravallin yli tai auraamattomalla tiellä? Tai voiko lumi muuten sotkea vekottimen "henkityksen"?

TKe_

Tänään taas aamulla webasto köhi käyntiin, sammui pari kertaa ja sen jälkeen iskin auton tulille ja webastokin alkoi pelaamaan kunnolla. Savutti, mutta savu tasaantui, kun palaminen pääsi kunnolla vauhtiin. Eli veikkaus on, että jotain hämärää siellä on, joko hehkussa tai sitten polttoaineen syötössä jne, kun ei meinaa pakkasilla heti lähteä kunnolla pelaamaan. Tarkkaillaan tilannetta ja kaivetaan taas kohta kuvetta ;(

Käytin tänään webastoa normaalia enemmän, jos se vaikka puhdistuisi vähän.

TKe_

Tuota olen itsekin epäillyt mitä Palmikko kertoilee. Kuinkahan monta tuntia tulee töitä jos sitä palopesää lähtee vaihtamaan (merkkihuollossa siis)?

Eilen käytin webastoa pari kertaa pidemmän aikaa jos se vähän polttaisi karstoja sieltä. Autohan mulla on vuosimallia 2008, josta puuttuu juurikin tuo econ nappi. Itsellä auto on ollut vasta huhtikuusta ja minä olen pyrkinyt pitämään webastoa vähintään 10min kerrallaan päällä.

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Palmikko - 03.01.10 - klo:21:25
Muistelen että tuossa purku/kasaus -operaatiossa meni pari tuntia suuntaansa.
Suosittelen käyttämään jotain Webasto-asiantuntijaa merkkikorjaamon sijasta.

Ensinnäkin asiantuntemusta löytyy (yleensä) aivan eri tahtiin kuin merkkiliikkeestä ja toisekseen tuntihintakin on aika paljon halvempi.
Itse tein näin, oikeastaan sen takia kun tunnen tuon käyttämäni korjaamon ja että eivät viitsi eivätkä voi päästää huonoa lopputulosta käsistään, loppuu asiakkaat jos jälki ei ole hyvää.

Joo näin täytyy tarvittaessa tehdä. Tuon lisäsarjan + kellon asennutin myös paikallisessa autosähköliikkeessä, joka on mm. webastoihin erikoistunut.

TKe_

Kyllä on ihme laite tuo webasto. Tänään taas kerrasta käyntiin ja ei mitään savutusta. Eilen taasen -25°C pakkasta ja webasto lähti käyntiin toisella yrityksellä ja savutti alkuun hieman. Jos nyt en ihan väärin muista niin huollossa mekanikko sanoi, että pakkanen aiheuttaa näihin starttiongelmia (mutta mitäs iloa kyseisestä laitteesta sitten on). Seoksetkin pitäisi olla kohdallaan, kun huollossa sitä mitattiin ja arvo oli 10,7 (kun tavoite oli 10,5) (joku paremmin asian tunteva voisi kertoa, että mikä tuo mitattu arvo on CO2?).


Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 29.12.09 - klo:18:04
Nyt joulun aikoihin tuli taas paljon pätkäajoa tyyliin "puoli tuntia esilämmitystä, kolme kilometriä ajoa" ja muutamien päivien jälkeen soittimen näytölle napsahti ilmoitus "battery low", mutta sen kummempia ongelmia ei vielä ehtinyt tulla.

No viikonloppuna niitä ongelmia sitten tuli, kun pätkäajoa oli taas kertynyt lisää ja paukkupakkaset jatkuivat. Lauantaina auto alkoi kesken ajon vilkuttaa hehkun merkkivaloa ja varoitus "Engine fault, workshop" lävähti ruutuun. Poistui itsekseen ja tuli taas hetken kuluttua takaisin. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen airbagin merkkivalo alkoi vilkkua, mutta sammui jonkin ajan päästä.

Illemmalla auto toimi normaalisti jopa -26 °C lämpötilassa.

Sunnuntaina tein kylmästartin eikä auto meinannut käynnistyä. Startti pyöri normaalisti, mutta kone ei vain käynnistynyt. Lähti hetken sahaamisen jälkeen. Käynnistyttyään kone kävi aivan normaalisti, kunnes taas hehkun merkkivalo alkoi vilkkua ja "Engine fault" -herja lävähti ruutuun. Samalla cruise lopetti toimimisen, sitä ei saanut enää ollenkaan päälle.

Uudelleenkäynnistys ei enää onnistunutkaan. Startti sanoi vain naks ja näytölle tuli sekä herja "Airbag fault" ja "AFS inoperative" ja tukku varoitusvaloja jäi palamaan ja viallisen polttimen valo vilkkui.

Tässä vaiheessa soitin VW:n ajoturvaan ja sieltä luvattiin lähettää hinuri. Muutaman minuutin odotuksen jälkeen auto starttasikin normaalisti ilman herjoja. Peruutin hinurin ja ajoin kotiin. Neljän tunnin lataamisen jälkeen auto toimi normaalisti ja kävin tänään luetuttamassa vikakoodit huollossa -- siellä oli hirveä läjä eri lähteistä tulleita alijännitevaroituksia. Kävin äsken investoimassa kiinteään laturiin ja ruuvasin paikoilleen, jos jatkossa pitäisi välillä tuota vaikka piuhan päässä.

Tapaus todisti ainakin sen, että pätkäajo, pakkanen ja ahkera Webaston esilämmityskäyttö on huono yhdistelmä =)

TKe_

Viime viikolla juttelin pajalla mekaanikon kanssa niin hän sanoi, että laturi kannattaa ehdottomasti olla jos ei tule riittävästi ajoa. Ilmeisesti vajaa akku aiheuttaa melkoisen sirkuksen mittaristoon :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy