Audin ohjausongelma

Aloittaja Henkka82, 30.01.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

SKU

Lainaus käyttäjältä: nemos - 12.02.13 - klo:18:09
Ei ongelman syy ihan noin yksinkertainen voi olla. Sitä paitsi muilla merkeillä on tämä ongelma onnistuttu välttämään.

Paitsi, jos softan suunnittelija on kuvitellut maailman liian yksinkertaiseksi, tai sitten on kuvitellut itsensä fiksummaksi kuin onkaan. Eli softan logiikka on susi, jos näin olisi.

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 12.02.13 - klo:18:58
Itse asiassa ei muuten ole.

Millä muilla merkeillä näitä vastaavia ongelmia on havaittu?

Mrk, kun sinulla on tietoa (ehkä)... mistä tämä A4/5/6/7 ohjaus on peräisin? Onko tämä siis Audin omaa alkuperää (toki varmaan jonkun valmistama) vai onko se ostettu komponenttina joltakin (esim. ZF:llä on tähän valmiita palikoita)? ZF:n varaosalistalta ei tähän löydy osia, mutta muihin aikaisempiin kyllä.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Ktk

Ei mulla kyllä ole harmainta aavistusta alihankkijoista yms. Ja se miksi vammaa ei tunnu muilla konsernimerkeillä olevan, liittynee aika lailla siihen että ovat poikittaisella koneella ja lienee ohjauksen toteutus jonkin verran eri. Nämä kaikkihan ovat pitkittäiskoneisia missä tätä nyt ihmetellään.

petri

Tämä on täälläkin ihan jatkuva ongelma, vähintään kaksi kertaa viikossa tulee eteen. Menee pois kun käyttää virrat nurin. Ompas todella preemiumia Audilta..

Newman

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 12.02.13 - klo:21:11
Nämä kaikkihan ovat pitkittäiskoneisia missä tätä nyt ihmetellään.
Eikä ole. Oma A3CC 8V (2012) oireilee samoin, miedommin mutta samalla tavalla. Kyselin asiasta, ja Laakkosella sanoivat ongelman olevan tehtaalla tiedossa ja ratkaisu on työn alla. Liekö totta, mutta tuskinpa on ongelmaa on siis ainakaan vielä korjattu tuotantoon.

MoFFe

Mitä Audille on tapahtunut? Ei oikeen tunnu niin preemiumilta enään...Nytten tämä ohjaus, eikö noissa A4ssa (B8, ei facelift) ollut jonkinlaista rengastus ongelmaa? Että ohjaus veti johonkin suuntaan tai jotain sellaista... Nyt en muista ihan tarkkaan.  ???

Newman

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 14.02.13 - klo:07:58
Mitä Audille on tapahtunut? Ei oikeen tunnu niin preemiumilta enään...Nytten tämä ohjaus, eikö noissa A4ssa (B8, ei facelift) ollut jonkinlaista rengastus ongelmaa? Että ohjaus veti johonkin suuntaan tai jotain sellaista... Nyt en muista ihan tarkkaan.  ???
B8 oli ja on tarkka rengaskulmista, ei sen kummempaa. Samaa voi sanoa Bimmereistä ja muistakin.

MoFFe

Aah näinhän se oli...

Nilkki

Lainaus käyttäjältä: Newman - 14.02.13 - klo:07:39
Eikä ole. Oma A3CC 8V (2012) oireilee samoin, miedommin mutta samalla tavalla. Kyselin asiasta, ja Laakkosella sanoivat ongelman olevan tehtaalla tiedossa ja ratkaisu on työn alla. Liekö totta, mutta tuskinpa on ongelmaa on siis ainakaan vielä korjattu tuotantoon.
Hyvä kuulla että on korjaukset työn alla. Toivottavasti saavat viikkoon 14 mennessä hommat kuntoon kun silloin pitäisi oman valmistua :)
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Newman

Lainaus käyttäjältä: Nilkki - 14.02.13 - klo:12:38
Hyvä kuulla että on korjaukset työn alla. Toivottavasti saavat viikkoon 14 mennessä hommat kuntoon kun silloin pitäisi oman valmistua :)
Ja voihan se olla, että tuotantoon ongelma on jopa hoidettu pois päiväjärjestyksestä, mutta jälkikorjaamisen keinoja vielä mietitään (kustannusoptimointia).

Acanthus

Saksalaisen (Motor-Talk.de) sivuston mukaan ratkaisu ongelmaan on tulossa viikolla 22.
Jotain samankaltaista muistan lukeneeni Jenkkisivustolta pari viikkoa sitten.
Aika näyttää...

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Newman - 14.02.13 - klo:15:49
Ja voihan se olla, että tuotantoon ongelma on jopa hoidettu pois päiväjärjestyksestä, mutta jälkikorjaamisen keinoja vielä mietitään (kustannusoptimointia).
Joo, kyllähän se tuotantoon implemetoidaan ensin. Oma auto pitäisi olla tällä hetkellä laivassa tai Hangossa, saa nähdä onko siinä ongelma korjattu.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Newman

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 14.02.13 - klo:15:52
Joo, kyllähän se tuotantoon implemetoidaan ensin. Oma auto pitäisi olla tällä hetkellä laivassa tai Hangossa, saa nähdä onko siinä ongelma korjattu.
Ei noista kannata stressata. Ikävä, täysin turha ja vittumainen homma - totta kai - mutta kyllä se saadaan kuntoon. Ainakin uuden A3:n tapauksessa kyse on aika lievästä piirteestä. Mutta kyllähän se ykkös- ja kolmos-Bemun ohjaus toimii luokkaa paremmin, ei siitä pääse mihinkään.

Ja ai niin: eipä kukaan täällä huutele siitäkään, että Bemarin penkkien rungot ruostuvat ja että takaiskunvaimentimet eivät kestä pakkasilla montaa kuukautta. Kokemusta on.  ;D

Nää on vaan autoja.

SKU

Lainaus käyttäjältä: Acanthus - 14.02.13 - klo:15:52
Saksalaisen (Motor-Talk.de) sivuston mukaan ratkaisu ongelmaan on tulossa viikolla 22.
Jotain samankaltaista muistan lukeneeni Jenkkisivustolta pari viikkoa sitten.
Aika näyttää...

Saisitko tuon copypastattua tänne...vaikka saksaksi.

A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Acanthus

A6 4G foorumilla,
Otsikon Lenkung mit Widerstand alla:

"Da ich aktuell vor der Bestellung eines A6 stehe, interessiert mich diese Thematik auch sehr.
Gibt es denn diesbezüglich etwas Neues?
Habe gerade etwas von einer Lösung ab KW22 gehört. Wäre für mich ok, da ich den Wagen sowieso erst zum August bestellen werde."

Kuulopuheitahan nuo ovat, mutta toivo yleensä kuolee viimeisenä.

Markku J

Tänään ajelin talviloman jälkeen ekaa kertaa A6:lla ja lämpötila oli -2 astetta. Ohjausongelma oli karmeimmillaan tähän mennessä. Todellinen "mutteriohjaus", kuten Ruotsissa tätä kutsuvat. Ensin muljahtaa, sitten tarttuu kiinni muutaman sentin matkalle ja taas muljahtaa. Ennen en ole huomannut kääntäessä kuin yhden muljahduksen per suunta. Aivan luokaton ajettava - jääkelillä olisi jopa vaarallinen. Jos tätä ei saada kuntoon, niin kauaa en tuollaista katsele. Olisi jäänyt kuutonen tilaamatta, jos olisin ongelman vakavuuden ymmärtänyt.

SKU

Kyllähän me Markku raportoitiin  :)

Sääli. Paska ohjaus pilaa hyvän auton. Saa maahantuoja jotain todella merkittävää keksiä, että meidän Audi-linja tästä jatkuu. Vaihtaa kun ei vielä voi... tai se tulis aivan liian kalliiksi.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Markku J

#46
Joo, uskoin vaan kyseessä olevan helpommin korjattava pikkujuttu...

Soitin äsken AC:n huoltoon. Vahvistivat vaan sen, että korjausohjetta ei ole, eikä mitään aikataulua sen tulolle myöskään.
Työnjohtaja oli kanssani samaa mieltä siitä, että A7:ssa ei ole tätä ongelmaa. Se on outoa, kun molemmissa pitäisi olla sama tekniikka.

Vaihtoon tämä pitää laittaa. Kun YT -kuvio selviää, niin selviää myös vaihdon kohde (hintaluokka 70-90 th vaiko 4-5 th).

Juha68

Kyllä Audicenterin työnjohtaja puhuu potaskaa, kyllä meillä täällä Oulussa on ihan samat ohjauksen ongelmat A 7 miehillä kuin A 6 omistajilla. Käytin vaimon pikkuaudia alkuviikosta huollossa, jopa myyntipuolen pojatkin vitsailivat Q7:n olevan viimeinen toimivalla ohjauksella varustettu Audin malli (lue hydraulinen ohjaus). Että siihen malliin, pitänee siirtyä MB tai BMW mieheksi, sen verran jurppii pitkän linjan audistina tämä ohjausasia.

Markku J

OK, tuo tuntuu uskottavalta. Omassa ex-A7:ssa vm 2011 en havainnut tuota kuitenkaan. Olisko siinä ollut eri alihankkijan tekemät ohjauksen osat, jotka olisi volyymien kasvaessa alettu hankkia halvemmista lähteistä. Näin omassa työssäni tuo hankintakuvio on mennyt.

Marapetsu

Lainaus käyttäjältä: SKU - 15.02.13 - klo:14:43
Kyllähän me Markku raportoitiin  :)

Sääli. Paska ohjaus pilaa hyvän auton. Saa maahantuoja jotain todella merkittävää keksiä, että meidän Audi-linja tästä jatkuu. Vaihtaa kun ei vielä voi... tai se tulis aivan liian kalliiksi.

Samat sanat Audi linjalla oltu viiden uuden Audin muodossa ja nyt pilattu hyvä auto.Seuraava joko ja kun milloin vaihtuu Mese puolelle jos ei ohjausonkelma ratkea.Korvaus asiat tulevat sitten tulevaisuudessa,kuka korvaa ja mitäki jää nähtäväksi.
Marapetsu.

r.e.t

joo-o, kyllä omalta kohdaltakin A6 tipahti suosikkilistan kärjestä kokonaan pois, kerran korjausaikataulusta ei vielä tarkempaa tietoa. Jommassa kummassa iltapäivälehdessä taisivat juuri kehua uuden facelif eemelin ohjausta tunnokkaammaksi kuin nykymallin, vaikka siinäkin on siirrytty sähköiseen tehostukseen. Eikä vanhassakaan mitään vikaa ole, kunhan siihen tottui

Acanthus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.02.13 - klo:14:26
Tänään ajelin talviloman jälkeen ekaa kertaa A6:lla ja lämpötila oli -2 astetta. Ohjausongelma oli karmeimmillaan tähän mennessä. Todellinen "mutteriohjaus", kuten Ruotsissa tätä kutsuvat. Ensin muljahtaa, sitten tarttuu kiinni muutaman sentin matkalle ja taas muljahtaa. Ennen en ole huomannut kääntäessä kuin yhden muljahduksen per suunta. Aivan luokaton ajettava - jääkelillä olisi jopa vaarallinen. Jos tätä ei saada kuntoon, niin kauaa en tuollaista katsele. Olisi jäänyt kuutonen tilaamatta, jos olisin ongelman vakavuuden ymmärtänyt.
Eilen illalla koin moottoritien mutkassa teräskaiteen ja rekan välissä ohjauksen "katoamisen" hetkeksi. Vauhtia oli sallittu 100 km/h. Tie suolattu. Kamala kokemus!
Taitaa autonvaihto aikaistua muutamalla vuodella ja merkki vaihtua viiden Audin jälkeen ellei ongelmaan saada pikaista ratkaisua.
PS: Kyllä ongelma koskee myös A7-mallia, samat palikat kuin A6:ssa.

Markku J

Olihan se hienoa saada A7 -raporttikin asiasta todisteeksi. Vaikka ei viassa tietty mitään "hienoa" ole, mutta tuleepa asian taustalle enemmän faktoja. Ajattelin jo laittaa omani Nettiautoon myyntiin, mutta tuskinpa sitä kukaan ostaa, kun en halua vikaa piilotella / vähätellä myöskään. Onkohan olemassa myös viattomia yksilöitä - tunnustaako joku omistavansa sellaisen ?

nemos

Vajaan kahden kuukauden päästä ongelma on taas poissa puoli vuotta. Toivottavasti sinä aikana saadaan lopullinen ratkaisu. Itsellä ongelma on sen verran lievä, ettei ole mielipidettä autosta juurikaan muuttanut. Sen sijana ongelmien ratkaisunopeudessa Audilla olisi selkeästi kehitettävää, kun tämä ei ole edes ensimmäinen hitaasti ratkeava ongelma.
Volvo XC60 T8 Inscription

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 17.02.13 - klo:18:13
Onkohan olemassa myös viattomia yksilöitä - tunnustaako joku omistavansa sellaisen ?

Täytyy tunnustaa että sellainen yksilö löytyy täältä, ei oikein osaa asennoitua tuohon muilla ilmenevään vikaan, kun ei tiedä mistä on oikeastaan kysymys.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

SKU

Tänään oli vaihteeksi oikein kunnon mutteripäivä. Ei meinannu saada pois millään, hieman vaimeni lämmittyään, mutta tuntui koko ajan. Voimakkaimmillaan oli ehkä pahin koskaan. Ja jotenkin oli veikeä, kun hiljaisella nopeudella ei juuri tuntunut, mutta 50-60 nopeudessa tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

tarzi

Hieman aiheen ohi:

Muutamassa Skodassa (vm10) on ollut vastaavantyyppistä, Octavia+Superb autoissa. Näihin on tehty ohjauksen päivitysohjelmointi niin sillä poistunut. 4-p suuntaus ei auttanut asiaan. Tässähän on myös samaa päivitystä tehty mutta ei ole ilmeisesti auttanut mitä nyt ymmärsin tekstistä. Jännä kun toimivia sähkötehostimia on tehty kuitenkin jo pitkään, no VAG-arkea tämä tietty on.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

AutistiA5

Itsellä a5:ssä sama ongelma, lisättynä jarruongelmalla. Liittyy kuulemma tähän samaan ohjausongelmaan. En huomannut pikalukiessa onko tästä täällä kirjoitettu, mutta en ole ainut kenellä ongelma on. Eli varsinkin kostealla tai loskaisella tiellä ajaessa kun alkaa jarruttamaan niin auto puoltaa oikealle tai vasemmalle tosi voimakkaasti. Itsellä menee yhden kaistan verran usein oikealle. Vka tosiaan tiedossa, mutta ei vielä ratkaisua. Suomen joku korjausvastaava on vieraillut viime viikolla tehtaalla näiden ohjausongelmien takia, kuulemma, toivottavasti alkaisi pikkuhiljaa korjaantua.

ZigZag

Itse en muista, että vm. 2012 A6 BiTurbossani olisi tällaista ominaisuutta ollut. Lähestulkoon aina tosin lähdin autolla lämpimästä tallista. Auto siis oli minulla jo maaliskuussa 2012, jolloin oli vielä ihan reilusti pakkastakin (ymmärsin, että tämä ongelma liittyy kylmään keliin).

Katsoin äsken ihan huvikseen 2013 vuosimallisten A6:n tarjontaa nettiautosta ja huomasin, että esim. 2.0 TFSI:stä (3000 km ajettu) Laakkonen pyytää n. 38 kâ,¬ ja 2.0 tdi Avant (6000 km ajettu) n. 42 kâ,¬, lisäksi 2012 vuosimallisen 2.0 tdi Avantin (6000 km ajettu) saisi alle 40 kâ,¬:n. 3.0 TDI (150 kw ja tietysti neliveto) Avantin (vm. 2013; ajettu 6000 km) saa 51 kâ,¬:lla. Kaikki autot siis automaatilla ja vielä Laakkoselta.

Minusta hinnat ovat kovin matalan tuntuisia. En odottanut, että 2013 vuosimallin A6:n hinta alkaisi kolmosella. Saattaisiko tuo ohjausongelma jo vaikutta hintoihin, vai onko tälle joku muu selitys? On tietysti mahdollista, että hinnat ovat aivan normaalit, jolloin olen ihan pihalla melkein uusien A6:n hintatasoista...
Volkswagen Golf Variant 1,2 TSI DSG & Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG

aamu-uninen

Lainaus käyttäjältä: ZigZag - 18.02.13 - klo:09:26
Kaikki autot siis automaatilla ja vielä Laakkoselta.

Minusta hinnat ovat kovin matalan tuntuisia. En odottanut, että 2013 vuosimallin A6:n hinta alkaisi kolmosella. Saattaisiko tuo ohjausongelma jo vaikutta hintoihin, vai onko tälle joku muu selitys? On tietysti mahdollista, että hinnat ovat aivan normaalit, jolloin olen ihan pihalla melkein uusien A6:n hintatasoista...

Laakkosella on ollut viikonloppuna nettiautossa useampi selittämätön hinta. Nuo Audit lienee väärillä hintatiedoilla. Laakkosella on vieläkin esim. Peugeot 508 10558 euroa:
http://www.nettiauto.com/peugeot/508/5341864

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy