Octavia II -06 roiskeläppien taustat pahasti ruosteessa

Aloittaja mlinn, 30.05.17 - klo:21:53

« edellinen - seuraava »

mlinn

Kevätsiivouksella huomasin että eturenkaiden takaa helmasta löytyi isot ruostevauriot molemmin puolin. Tarkempi tutkiskelu paljasti että roiskeläpät on muotoiltu niin että niiden taakse lentää multaa/lehtiä/ym sontaa mikä jää seisomaan roiskeläpän ja rungon väliin. Roiskeläpän irrotus paljasti arviolta 4-5dl kosteata multaa joka tietenkin on ruostuttanut kiitettävästi runkoa. Mietin vaan että onko meidän roiskeläpät jotkut jälkiasennukset biltemasta vai onko näin iso suunnitteluvirhe alkuperäisissä? Harkitaa vaihtoa fl Octavia II:seen ja pohdin onko siinä yhtä köpösti suunnitellut roiskeläpät. Myös takapyörien takaa puskurin ja korin saumasta on alkanut maalipinta kupruta, nyt jo ainakin 6x2cm alueelta molemmin puolin. En ole vastaavia kupruja muissa saman ikäluokan ocuissa nähnyt.

Kiinnostaa onko muilla samoissa kohdissa vaurioita ilmennyt?


vwmies

Ihan konsernin normimenoa. Kuraa lentää sisälokarin taakse, ja omistajan olisi hyvä esim. 2 vuoden välein irroittaa sisäloksun alaosa ja huuhtoa vaikka vesisuihkulla kompostit huolella pois. Jetta V ketjussa on hyviä kuvia mätivistä kynnyskoteloiden päistä. Nuo kun maalaa hyvin ja laittaa jotain suoja-ainetta päälle, niin eiköhän se mene vielä useita vuosia. Autohan on jo yli kymmenvuotias eli varhaisteini-iässä. Samaa ongelmaa on mielestäni kyllä muissakin merkeissä.  :o
Yritetään pärjätä.

mlinn

Joo jonkin sortin ruosteet on tässä iässä tottakai jo odotettavissa, mutta kyllä tämä löytö sai silti hämmästymään  :o

AS3

Irroitin juuri alkukeväästä 2v vanhan auton sisälokarit puhdistusoperaation vuoksi. Nyrkillinen kosteaa multaa, lehtiä ja kuusenneulasia oli saldo molemmilla puolilla.

Ongelma koskee takuuvarmasti ainakin seuraavia automalleja, vuosimallista riippumatta: octavia, golf ja a3. Varmasti koskee myös muiden konsernien malleja.

Mikäli tuota ruostetta on tarkoitus omin voimin alkaa poistamaan, niin kannattaa tutustua Bilt Hamberin Deox geeliin. Uskoisin että soveltuu tähän käyttötarkoitukseen myös. Omat kokemukset rajoittuu ruosteen poistoon auton pyörän navasta ja teräsvanteista.

BasicDude

Tuo takakaaren takaosan ruoste kuuluu myös ocun tyyppivikaan. Omasta toisen puolen jotenkuten fiksasin viimekesänä ja nyt ois toinen puoli vuorossa. Itselläni myös -06vm.

iqo

Tutulta kuulostaa ja näyttää sekä etu- että takalokarien suhteen. Minulla on vm 05 valkoinen Combi ja maali- ja ruostevaurioita on tullut paikkailtua jo moneen kertaan. Korin sinkitys alkaa olemaan tämän ikäisissä jo siinä pisteessä, että maalivaurioista alkaneet ruostepaikat lisääntyvät kiihtyvällä tahdilla. Perässä on vaikea pysyä.

Itse ehdin hätiin eturoiskeläppien osalta ajoissa, kun maalivaurio ei ollut vielä alkanut ruostua. Läpässä on terävä särmä, joka hinkaa siihen kynnyskotelon sileään pystypintaan ja siitä ruoste lähtee etenemään. Minulla vasen läppä on hiukan eri sijainnissa, eikä ko. särmä osu maalipintaan, mutta oikealla osuu. Toki se komposti siellä sisäpuolen poterossa tekee myös oman osuutensa, ja ruostuminen voi alkaa sieltäkin päin.

Takalokarissa ruostuminen alkaa saman tyyppisesti, kun pellin ja muovisen puskurin väliin menee hiekkaa ym, joka hankaa maalipinnan aikaa myöten puhki. Lisäksi lokarin sisäpuolella on aivan ääliömäinen suojaamaton pokkaus, josta myös maalit kuoriutuneet ja ruostuminen alkanut. Muuten takalokarin reuna on mielestäni fiksummin tehty kuin edessä, jossa on terävä pellin reuna, jossa ei tahdo maali pysyä yhtään millään ja ruostumista on mahdoton estää sinkin antauduttua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy