Miten usein peset / pesetät autosi?

Aloittaja Quality, 09.02.10 - klo:22:05

« edellinen - seuraava »

Pesen / pesetän autoni

Vähintään kaksi kertaa viikossa
16 (2.9%)
Vähintään kerran viikossa
89 (15.9%)
Vähintään joka toinen viikko
181 (32.3%)
Vähintään kerran kuussa
155 (27.6%)
Harvemmin
112 (20%)
Pesen autoni aina itse
189 (33.7%)
Käytän vain käsinpesua
123 (21.9%)
Käytän myös harjatonta tai pehmoharjapesua
96 (17.1%)
Käytän myös tavallista harjapesua
62 (11.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 561

Hese57

Aihe jäänyt hieman unohduksiin, johtuuko siitä ettei autoja enää pestä?

Mutta asiaan. Viikonloppuna oli Ylöjärven BOSS GLOSS pesukadulla tarjous pesut. Moniko kävi?
Minä kävin 6 kertaa Pe aamun klo 8:00 - Sunnuntai klo 23:59 aikana.
Heillä oli tuona aikana tarkoitus pestä 2000 autoa joka tulikin täyteen noin klo 22:30 Sunnuntaina.
Kuukausikortti 33â,¬ ei paha hinta ja saat pestä niin usein kun haluat.
Mitäs se tekeekään kerta jos joka viikko käy kuukaudessa?
Missä muualla saa siihen hintaan?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

sakal83

Juuri peruin tuon Ylöjärven Boss gloss kuukausikortin. Oli testissä juurikin tuon kuukauden, koska olosuhteiden pakosta en päässyt pesemään autoa itse käsin, niin usein kun olisin halunnut.
Hintahan ei tuossa Boss Glossissa ole paha. Siitä ei ole kyse, mutta jo tuon kuukauden aikana mustan auton pinta alkaa harmaantua ihan urakalla ja pientä pesunaarmua on ihan riittämiin   >:(
Ajatuksena on myllyttää auto kuitenkin tässä keväällä, joten tästä syystä "uskalsin" käyttää pesulinjastoa.
Toki tuonne voi ajaa auton vaikka harjattomaan pesuun joka päivä. 33â,¬/kk ei ole todellakaan ole paha hinta.
(itseasiassa vkoloppunahan olisi saanut ostaa 3kk passin hintaan 66â,¬ ;))
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Enhancer

Tuo Ylöjärven paja on itsellä vähän sivussa, mutta Kaukajärven Juhlapesussa on tullut aukeamisesta asti käytyä. Autoliiton jäsenelle 39â,¬/kk rajaton sopimus joka voimassa myös päivällä. 24h auki, 2 kertaa olen vajaan 10 min odottanut edellisen pesun loppumista ja pari kertaa koneessa on ollut vikaa mutta muuten kyllä täysi 10 pistettä.

Käytännössä pelkkää harjatonta pesua käyttänyt, 1-2 kertaa viikossa käynti riittää pitämään harjattomallakin puhtaana eikä mikään pääse pinttymään.

Jos jostain syystä harjaa tarvitsee löytyy siihenkin kevyempää vaihtoehtoa jne. Tuolla harjojakin kyllä voi hyvin mielin käyttää tarvittaessa, kun kiiltävät aina uutuuttaan / puhtauttaan toisin kuin jossain Shellillä johon mennään kerran puolessa vuodessa pesemään se 2cm muta/suolakerros pois.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 16.04.18 - klo:19:20
Tuolla harjojakin kyllä voi hyvin mielin käyttää tarvittaessa, kun kiiltävät aina uutuuttaan / puhtauttaan toisin kuin jossain Shellillä johon mennään kerran puolessa vuodessa pesemään se 2cm muta/suolakerros pois.
Voihan ne näyttää puhtailta/uusilta, mutta sellaista harjakonetta ei olekaan, mikä ei maali/lakkapintaa naarmuttaisi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vasara

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.04.18 - klo:09:16
Voihan ne näyttää puhtailta/uusilta, mutta sellaista harjakonetta ei olekaan, mikä ei maali/lakkapintaa naarmuttaisi.
Näihin 'pehmoharja' pesuihin kun virtaa läpeensä hiekkaisia autoja jatkuvalla syötöllä melkein vuorokauden ympäri, niin pakkohan harjojen on olla paskaisia?
En minä ainakaan viitsi käyttää.. kun on pakko käyttää pesuautomaattia, niin harjattomalla saa riittävällä tarkkuudella enimmät liat pois.. täysin puhdasta ei tietenkään tule, mutta parempi sekin, kuin hiottu maalipinta. Paremmat pesut sitten itse käsipelillä.

vwmies

Käsin vuodenajasta riippuen ..... viikosta kuukauteen noin pääsääntöisesti.
Yritetään pärjätä.

Hese57

En minäkään harjaa ota joka kerta. Ensin arvioidaan riittääkö pelkkä painepesu. Jos ei niin entä pehmoharjapesu. Jos oikein pinttynyttä niin sitten on vielä harjapesu. Nämä kolme yhdessä aivan jos on pakko.
Nuo 6 kertaa josta aikaisemmin puhuin oli painepesuja kaikki. Miksi puhdasta pitäisi vielä harjoilla avittaa?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 17.04.18 - klo:10:55
Näihin 'pehmoharja' pesuihin kun virtaa läpeensä hiekkaisia autoja jatkuvalla syötöllä melkein vuorokauden ympäri, niin pakkohan harjojen on olla paskaisia?
En minä ainakaan viitsi käyttää.. kun on pakko käyttää pesuautomaattia, niin harjattomalla saa riittävällä tarkkuudella enimmät liat pois.. täysin puhdasta ei tietenkään tule, mutta parempi sekin, kuin hiottu maalipinta. Paremmat pesut sitten itse käsipelillä.
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.04.18 - klo:09:16
Voihan ne näyttää puhtailta/uusilta, mutta sellaista harjakonetta ei olekaan, mikä ei maali/lakkapintaa naarmuttaisi.

Toki harjoissa aina likaa on, mutta ero on silti järkyttävä jo ihan päällisin puolin. Onhan tuo aika loogistakin, tuskin kukaan käy Juhlapesun halleissa 25â,¬/kerta jos 40â,¬ tasolla saa käydä rajattomasti, ja varsinkin tällöin pesuun menevä kalusto on jo lähtöjään puhtaampaa kuin huoltoasemilla. Samoin tuolla pestään paljon harjattomasti, samallahan ne harjatkin vähän peseytyvät.

Harja kuin harja, naarmuja tulee. Se on ihan fakta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 17.04.18 - klo:13:21
En minäkään harjaa ota joka kerta. Ensin arvioidaan riittääkö pelkkä painepesu. Jos ei niin entä pehmoharjapesu. Jos oikein pinttynyttä niin sitten on vielä harjapesu. Nämä kolme yhdessä aivan jos on pakko.
Nuo 6 kertaa josta aikaisemmin puhuin oli painepesuja kaikki. Miksi puhdasta pitäisi vielä harjoilla avittaa?
Tuo puhtaus on suhteellista   :)
Omaan silmään auto ei tule kovinkaan puhtaaksi, vaikka mihin tahansa pesukoneeseen sen ajaisi vs. käsinpesu.
Toki auto puhdistuu lähtökohdasta, mutta vielä aika kaukana se on "puhtaasta". Varsinkin, kun sen auton vielä ajaa kotipihaan tuolta pesupaikalta lähes märkänä   ;)
Mutta hyvä asia on, että tälläisiä kuukausihinnoiteltuja pesulinjoja on ilmaantunut. Käyttäisin (ja käytinkin) varmasti itse, jos käsinpesuun ei olisi mahdollisuutta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Hanksi

Jaa, olisikohan tuo syys- tai lokakuussa viimeksi pesty.

Perinteisesti kesärenkaiden vaihdon jälkeen tulee käytettyä konepesussa huuhtomassa suurimmat kurat pois. Puhtaaksihan tuo ei harjallisessakaan pesussa tule. Käsin pesu ja vahaus ovat vuorossa sitten kesällä.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

tet

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.04.18 - klo:13:39
Tuo puhtaus on suhteellista   :)

Samoin maalipinnan kunto. Edellinen auto (Octavia) oli käsitelty uutena jollain kestopinnoitteella, mutta kun ostin auton 1,5 vuoden iässä niin se lienee jo kulunut pois. Viiden vuoden aikana käytin autoa keskimäärin kerran kuussa ABC:n harjallisessa autopesussa, jonka harjat eivät koskaan näyttäneet mitenkään kovin puhtailta. Vaihtoon viedessä myyjä kiersi auton ympäri ja totesi että siistihän se on. Häntä kiinnosti lähinnä vain keulan kunto, onko kiveniskemiä kuinka paljon (ei ollut). Kuulemma vaihtoon tulee Audeja joiden keula on kuin hiekkapaperilla hangattu, tämän keula ei ollut hangatun näköinen joten maalipinta sai tuomion "siisti". Totesi niihin Audeihin vielä, että perässäroikkujat on perässäroikkujia. :)

Tuo myyjän näkemys osuu aika lailla yksiin omani kanssa. Jokainen saa hieroa autoaan pesukintaillaan niin paljon kuin lystää, jos ei parempaa tekemistä keksi. Itse olen keksinyt, joten auton nysvääminen ei kuulu omaan ajanvietteeseeni.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.04.18 - klo:15:43
Samoin maalipinnan kunto. Edellinen auto (Octavia) oli käsitelty uutena jollain kestopinnoitteella, mutta kun ostin auton 1,5 vuoden iässä niin se lienee jo kulunut pois. Viiden vuoden aikana käytin autoa keskimäärin kerran kuussa ABC:n harjallisessa autopesussa, jonka harjat eivät koskaan näyttäneet mitenkään kovin puhtailta. Vaihtoon viedessä myyjä kiersi auton ympäri ja totesi että siistihän se on. Häntä kiinnosti lähinnä vain keulan kunto, onko kiveniskemiä kuinka paljon (ei ollut). Kuulemma vaihtoon tulee Audeja joiden keula on kuin hiekkapaperilla hangattu, tämän keula ei ollut hangatun näköinen joten maalipinta sai tuomion "siisti". Totesi niihin Audeihin vielä, että perässäroikkujat on perässäroikkujia. :)

Tuo myyjän näkemys osuu aika lailla yksiin omani kanssa. Jokainen saa hieroa autoaan pesukintaillaan niin paljon kuin lystää, jos ei parempaa tekemistä keksi. Itse olen keksinyt, joten auton nysvääminen ei kuulu omaan ajanvietteeseeni.

Niin tuo on ikuisuuskysymys. Mikä on kenellekin siisti. Toinen sanoo että on siisti ja toisen mielestä sama auto on hirveä rytökasa.
Omaankaan ajanvietteeseen ei kuulu auton pesu. Käytän käsinpesussa yritystä jossa olen käynyt vuodesta 1992. Omistaja on yhä sama.
Kuitenkin kun pesin ennen itse autoni sillä oli käsinpesupaikka 100 metrin päässä kotoa, niin kyllä kuitenkin jälki oli kesät talvet vähän toisenlaista kuin vieraan tekijän. Se on ymmärrettävää että eihän siinä pääse palkoille jos niin tarkasti pesee kuin itse.
Ne jotka pesevät itse, haluavat varmaan pestä sen vuoksi että paras pesutulos tulee silloin.
Ei se pesu mutta se kuivaus. ;D

Muuten tuosta automyyjän siisteydestä vielä, hyvin harva automyyjä näkee edes sitä, onko auto jälkeenpäin Suomessa maalattu.

Jyri

Ei se kuivaus ole paha, kun on oikeat välineet...


Tuon perään vain kahdella mikrukuituisella isolla ja tuuhealla kuivausliinalla, niin muutama minuutti ja auto on kuiva, peilikoteloita ja muita rakoja myöten. Ihme mitä lähes kolmattasataa liikkuva ilma saa aikaiseksi ;)

sambolo

Ennen pesin monta kertaa kk, nykyään hyvä jos kerran kk. Aina käsin pesen omilla aineilla, lähinnä että saa puhtaaksi ja että vaha kestää paremmin. Vahaan noin pari kertaa vuoteen, tai hyvän paikan tullen useamminkin. Minuuttimaksulla ei raaski pesuhallissa alkaa vahailemaan..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sakal83

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.04.18 - klo:15:43
Samoin maalipinnan kunto. Edellinen auto (Octavia) oli käsitelty uutena jollain kestopinnoitteella, mutta kun ostin auton 1,5 vuoden iässä niin se lienee jo kulunut pois. Viiden vuoden aikana käytin autoa keskimäärin kerran kuussa ABC:n harjallisessa autopesussa, jonka harjat eivät koskaan näyttäneet mitenkään kovin puhtailta. Vaihtoon viedessä myyjä kiersi auton ympäri ja totesi että siistihän se on. Häntä kiinnosti lähinnä vain keulan kunto, onko kiveniskemiä kuinka paljon (ei ollut). Kuulemma vaihtoon tulee Audeja joiden keula on kuin hiekkapaperilla hangattu, tämän keula ei ollut hangatun näköinen joten maalipinta sai tuomion "siisti". Totesi niihin Audeihin vielä, että perässäroikkujat on perässäroikkujia. :)

Tuo myyjän näkemys osuu aika lailla yksiin omani kanssa. Jokainen saa hieroa autoaan pesukintaillaan niin paljon kuin lystää, jos ei parempaa tekemistä keksi. Itse olen keksinyt, joten auton nysvääminen ei kuulu omaan ajanvietteeseeni.
Hyvin usein ne autot jokatapauksessa myllytetään, joten liikkeeseen viedessä ei pesunaarmut varmasti paina vaakakupissa

Eihän sitä autoa "nysvätäkkään" sen takia, että auton arvo jotenkin pysyisi. (Tai voi siinä osa totuutta olla?)
Saa siitä asunnostakin ihan sen saman rahan vaikka kuinka paskaisessa läävässä asuu ;)
Pari kertaa vuodessa kun tekee pohjat kunnolla ja laittaa vahan/pinnoiteen, niin ei noihin ylläpitopesuihin mene sen enempää aikaa, kuin ajaessa sinne pesukoneeseen ja takaisin. 8)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 19.04.18 - klo:20:58
Ei se kuivaus ole paha, kun on oikeat välineet...


Tuon perään vain kahdella mikrukuituisella isolla ja tuuhealla kuivausliinalla, niin muutama minuutti ja auto on kuiva, peilikoteloita ja muita rakoja myöten. Ihme mitä lähes kolmattasataa liikkuva ilma saa aikaiseksi ;)

Hieno laite. Viimeksi pesin oman autoni muistaakseni joskus -80-luvun lopulla. Aito säämiskä oli silloin käytössä. Säämiskällä kuivaan vieläkin jos joskus joudun moottoripyöräni pesemään.
Laitteet kehittyvät. Tuo olisi kiva vehje moton pesuun. Siinä kun on niin paljon koloja ja pestessä saa kallistella molemmille puolille että vesi lähtee pois.

tet

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.04.18 - klo:22:51
Eihän sitä autoa "nysvätäkkään" sen takia, että auton arvo jotenkin pysyisi. (Tai voi siinä osa totuutta olla?)
Saa siitä asunnostakin ihan sen saman rahan vaikka kuinka paskaisessa läävässä asuu ;)

No kuten tuossa yllä itse sanoit, niin puhtaus on suhteellista. ;) Minulle riittää, että auto näyttää pesun jälkeen parin metrin päästä tarkasteltuna puhtaalle. Sen lähempää sitä harva katselee, korkeintaan parkkipaikalla viereisiin ruutuihin parkkaavat. Itse katselen autoa lähempää sinne sisään mennessä ja sieltä poistuessa, niin lyhyen hetken aikana ei lähempää näkyvä lika ehdi harmittaa.

Jokaisella on oma määritelmänsä sille, milloin jokin on siisti. Penskana kotikylällä asui pariskunta, joka imuroi pölynimurilla roskat tonttinsa edustan ojasta, ja tasasi nurmikon saksien avulla kontillaan pyllistellen. Meitä on siis moneen junaan, ja osa jää vielä asemalaiturille. :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pumpeli

n.1 kerta/viikko tulee itse käsin pestyä ja +1h tuohon saa aikaa kulumaan kun kunnolla pesee ja kuivaa..

sakal83

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.04.18 - klo:10:05
No kuten tuossa yllä itse sanoit, niin puhtaus on suhteellista. ;) Minulle riittää, että auto näyttää pesun jälkeen parin metrin päästä tarkasteltuna puhtaalle. Sen lähempää sitä harva katselee, korkeintaan parkkipaikalla viereisiin ruutuihin parkkaavat. Itse katselen autoa lähempää sinne sisään mennessä ja sieltä poistuessa, niin lyhyen hetken aikana ei lähempää näkyvä lika ehdi harmittaa.

Jokaisella on oma määritelmänsä sille, milloin jokin on siisti. Penskana kotikylällä asui pariskunta, joka imuroi pölynimurilla roskat tonttinsa edustan ojasta, ja tasasi nurmikon saksien avulla kontillaan pyllistellen. Meitä on siis moneen junaan, ja osa jää vielä asemalaiturille. :P
Näinhän se on.
Eikä siinä mitään väärää ole, kuinka usein tai miten autonsa pesee, jos pesee. Ei myöskään siinä, paljonko autoa jaksaa "nysväillä"  ;)
Lähinnä avasin ainakin omalta kohdalta tuota, miksi autoa jaksaa viikottain itse pestä. Voi siihen ottaa myös sen näkökulman, että kunhan on kerran sijoittanut pesulaitteisiin, niin jossain vaiheessa alkaa tekemään säästöä pesuissa, riippuen kuinka usein sitä autoa kiikuttaa pesuihin. Ainakin jos sitä lähtisi vertaamaan huoltoasemien 20-40â,¬ pesuihin.
Nämä kuukausihinnoitellut pesupaikat jo alkaa olemaan kukkarolle siinä rajoilla, että saattavat tulla jopa ne halvemmaksi?

Ettei vaan olla asuttu samassa kotikylässä, kun itsekin muistaa lapsuudenkaverin naapurin, joka kynsisaksilla tasaili tuota nurmikkoa ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

a4b8

Keskiarvo kahden viikon välein. Harjaton pesu. Kerran vuodessa pesukatu.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

FoamCleaner

Huuhtelua pelkällä vedellä aina silloin, kun siltä vaikuttaa. Pölyä yms, jos ja kun sattuu olemaan.
Foamilla n.1 kerran viikossa, käsinpesu & kinnasteluna + pinnan ylläpito n.2 kertaa kuukaudessa.


Yhtään konepesua ei auto ole nähnyt.

a_jaba

1-2 kertaa kuukaudessa tulee pestyä, talvella ehkä laiskemmin ja kesällä ahkerammin. Firman hallilla kunnollinen kuumavesipainepesuri jolla saa tosi tehokkaasti kiinteän lian pois sekä olen lähes aina pessyt pesuharjalla huuhtelun jälkeen. Mielestäni aika vähän naarmuuntuu maalipinnat ja tulee aika vaivattomasti puhtaaksi (tai ainakin puhtaammaksi kun automaattipesun harjapesulla).

Itse ainakin uskon että toi kuumavesipesurin käyttö tehostaa irtolian huuhtelua niin paljon että naarmuuntuminen harjatessa vähenee merkittävästi. Täytyy vaan olla tarkkana ettei säädä lämpötilaa liian kuumalle kun muuten irtoaa maalit auton pinnasta  ;D (nimimerkillä kokemusta on)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hidalgo

Pesetän sen silloin kun se on likainen.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.04.18 - klo:18:54
Pesetän sen silloin kun se on likainen.
Sama täällä. Oma autokin pesty jo kolme kertaa ja mittarissa 23 880km. Kaksi kertaa vuodessa tulee pesetettyä. Viime pesun jälkeen ajettu 5119 km. Voishan tuosta pölyt pesetyttää ennenkiun vaihdan kesärenkaat.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 20.04.18 - klo:19:07
Sama täällä. Oma autokin pesty jo kolme kertaa ja mittarissa 23 880km. Kaksi kertaa vuodessa tulee pesetettyä. Viime pesun jälkeen ajettu 5119 km. Voishan tuosta pölyt pesetyttää ennenkiun vaihdan kesärenkaat.
Omani on kylläkin varsinkin talvella parin viikon välein likainen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.04.18 - klo:20:37
Omani on kylläkin varsinkin talvella parin viikon välein likainen.

Sä unohdat että toiset eivät edes lisää lasipesunestettä ennen, kuin vaihtavat autoa.

Kyllä talvella auton saa pestä parin kolmen viikon välein, jos pikkaisenkin enemmän ajaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vice

Viime aikoina olen pessyt molemmat autot 1krt/vko. Joka toinen pesu vaan foamilla ja paineilma kuivaus. Sit 2vko välein pesu kintaalla ja kuivaus liinoilla käsin. 3-4krt vuodessa kunnon liuotin pesu, raudan ja pien poistoineen, jolloin lopuksi kovavaha pintaan.

Foam pesut n.30min / auto
Kinnaspesut n.1h / auto
Järeä pesu + vahaus n.4-6h / auto

Imuroinnit, jne pyyhkimiset sisältä nopeasti 1krt/kk. Keväällä ja syksyllä kunnon putsaukset (sis. nahkaosien pesu ja vahaus, jne).

Omalla kohdalla tämä on pienimuotoinen harrastus jota teen omaksi ilokseni.... Helppoa toki, kun iso lämmin halli, jossa kunnon painepesuri, imuri, jne.

Enhancer

Kävin kolmannen kerran tällä viikolla harjattomassa, oli ikävästi pölyä kertynyt pinnalla ja pieniä lätäköiden ylitysjälkiä helmoissa.

Voisihan sitä likaisellakin ajaa, mutta toisaalta miksi kun 39â,¬/kk on aika pieni raha puhtaalla ajamisesta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Tuska

Kesäaikaan tulee molemmat autot pesetettyä n.kerran viikkoon. Talvella kun on tiet mätetty suolaa täyteen niin tulee pesetettyä jopa 3 kertaa viikossa.
Pesuparkissa yöklubi maksaa kokonaiset 17â,¬ (toinen auto 12â,¬) saa pestä klo 17-10 välillä autoa niin usein kuin haluaa.
Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 -19

ex-vaggineet
Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG -15
Golf Variant Comfortline 1.6 TDI -11
Passat Variant Comfortline 1.9 TDI -06
Passat Variant Trendline 2.0 -03
Golf Variant Comfortline 1.6 -00

Whitewill

Käsinpesu 2 kertaa viikossa:

Esipesu käsin ja sitten painepesurilla

ja pehmoharjallinen kuumavahapesu koneellisesti kerran viikossa:

suojavahalla ja kiiltovahalla.
Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy