Vetokoukun asennus

Aloittaja Antti, 03.12.09 - klo:11:52

« edellinen - seuraava »

Taky

Lainaus käyttäjältä: Emil - 21.05.10 - klo:09:43
Sieltä koukun pistorasialle varsinainen virta otetaan.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1706.msg40189#msg40189 -> kuva koukun asennusohjeesta puhutaan nro 30 joka sama johon pyydetään webaston kauko-ohjeimen jatkuva kytkemään.

Oliko liittimet/paikat taustassa numeroitu?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Emil - 21.05.10 - klo:09:43
Tota ESP-valon toimintaa en älynnyt vielä tarkkailla. Sen opin kuitenkin, että näitä peräkärrymoduuleita on kahdenlaisia. Semmoisia, jotka tekevät diagnooseja, ilmeisesti marmoritiskin moduli. Ja sitten moduli, joka ei tee mitään tarkastuksia (esim. peräkärryn valot) , mm. tämä Jaeger. Tämä Jaeger ei suostu myöskään vastailemaan VCDS:n kutsuihin, eli on jollain tavoin kaiketi yleismalli CAN-väyläisiin autoihin.
Tuo sitten selittänee sen... oma vihjaa palaneista polttimoista tekstillä MFA:n näytöllä, lisäks keltainen lamppuikoni syttyy.

Ollu tuo vaununlataus jo 2 vuotta kytkemättä... olkoot.
Ihmettelinkin sitä aikanaan.

Pitäis kai hankkia sille oma piuhansa jostain ja ohjeet.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

Oliko tuo liitin se, joka jäi takakonttiin? Näyttää ainakin siltä. Keltainen ja ruskea/jokinmuuväri johto siitä lähtee. Keltaiseen releen kautta akulta virta, ja ruskea akun miinukseen. Näin sen tulkitsin (varmaksi en sano), kun kääntelin saksan kielestä ensin englanniksi kfzpoint:in sivulta löytyvää ohjetta. KFZpontin kolmenkympin johtosarja oli viimeisen päälle sulakkeineen liittimineen kaikkineen, mutta täältä Suomestakin tarvikkeet löytyy. Oisko ollut  siinä 2,5 neliön paikkeilla niiden piuhojen paksuus

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Emil - 21.05.10 - klo:17:34
Oliko tuo liitin se, joka jäi takakonttiin?
Sehän se...
No pitää fiksata se kuntoon, jos joskus tulee tarve kiskoa vaunua.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

Niin se matkailuvaunun johtosarjan asennusohje kertoo latausreleestä, mutta kyllä se ihan tavallinen kytkentärele oli. Tainno sulakkeelle siinä oli paikka, muttei se osaa katkaista virtaa säästääkseen auton akkua liialta purkaukselta, kuten oikea latausrele tekisi. Ehkäpä matkailuvaunuissa oikea latausrele? Toisaalta, taitaa niissä matkailuvaunuissa olla laturikin akun latausta varten, jos vaan verkkovirtaa jostain joskus saa.

Tai sitten pitää vuokrata matkailuauto vaunun sijaan, niin ei tartte ihmetellä. ;D

Emil

Jäi mokoma herjaamaan tämmöistä vikaa koukun asennuksen jälkeen:

Address 46: Central Conv.       Labels: 1K0-959-433-MIN.clb
Control Module Part Number: 1K0 959 433 AK
 Component and/or Version:    KSG              0401
          Software Coding: 00D002007F2D8505084B010004CC
           Work Shop Code: WSC 00114 144 67682
          Additional Info:               Sounder n.mounted                          NGS n.mounted        
          Additional Info:                  IRUE n.mounted        
3 Faults Found:

01332 - Door Control Module; Passenger Side (J387)
       004 - No Signal/Communication
00466 - Control Module for Steering Column Electronics (J527)
       004 - No Signal/Communication
01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
       004 - No Signal/Communication


Tässäkin kohtaa tieto lisää tuskaa. Auto toimii normaalisti, mutta tämmöistä vikaa ilmoittelee, eikä koodien poisto auta, samat koodit ilmestyy uudelleen. Vähäistä on näiden CAN-väylien kanssa kikkailu ollut, joten nyt ihmettelen johtuuko vika koukusta, vai siitä Nokian kädetvapaana laitteesta, jonka asensin samalla. Nokialle otin virrat sulakerasiasta, mutta maadoituksen tein kojetaulun runkoon, kun tuntui maita siitäkin saavan.

No, eipä kai auta muu kuin raotella kojetaulua uudelleen, josko sieltä löysä liitin löytyisi jostain. Väittivät tosin ulkomaisella foorumilla, että tuo yksikkö olisi kuskin oven sisällä, ja syy oireisiin olisi oven sisään pääsevä vesi. Miten on, miltä kuulostaa? Olishan se erikoista, että tämmöinen yhteensattuma juuri kun on noita piuhojakin ronaillut.

Tos®

Jokasessa ovessa on lukon/sähkölasin yhteydessä oma ohjausboksinsa.
Kannattaa tarkistaa sulakeaskin liittimet ja kohta minne can-johdot kytkettiin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

Tarkistin nuo piuhat uudelleen, ja varmistin myös muiden liittimien paikoillaan olon. Silti samat herjat jatkuu, ja auto toimii moitteettomasti. Pitää seurailla tilannetta jonkin aikaa.

tsiih

Onko koodaus mennyt jotenkin väärin?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Emil

Ross-Tech wiki:n mukaan ohjalmoinnin tein. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Trailer_Hitch_Retrofitting_%281K%29 Koukun asennusohjeissa ei ohjeita ohjelmoinnille ole. Kun nyt ymmärtäisi mistä tuommoiset koodit kertoo. Mun käsityksen mukaan tuo 46 kertoo, että se ei ole saanut yhteyttä noihin kolmeen osaan. VCDS ne kuitenkin löytää. Tänään huomasin, että autolle on kerrottu että siinä olisi takalasinpyyhinkytkimellä varustettu viiksi, vaikka semmoista, eikä pyyhkijääkään ole. Voisko tämä aiheuttaa tuon steering column ongelman? Ja mistä ihmeestä tuommoinen virhe olisi tuonne juuri nyt tullut.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Emil - 25.05.10 - klo:18:03
Ross-Tech wiki:n mukaan ohjalmoinnin tein. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Trailer_Hitch_Retrofitting_%281K%29 Koukun asennusohjeissa ei ohjeita ohjelmoinnille ole. Kun nyt ymmärtäisi mistä tuommoiset koodit kertoo. Mun käsityksen mukaan tuo 46 kertoo, että se ei ole saanut yhteyttä noihin kolmeen osaan. VCDS ne kuitenkin löytää. Tänään huomasin, että autolle on kerrottu että siinä olisi takalasinpyyhinkytkimellä varustettu viiksi, vaikka semmoista, eikä pyyhkijääkään ole. Voisko tämä aiheuttaa tuon steering column ongelman? Ja mistä ihmeestä tuommoinen virhe olisi tuonne juuri nyt tullut.
Aloita vaikka koodaamalla se takalasinpyyhin pois...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

#71
Pitää kokeilla. Sitä vaan on pirun varovainen kokeilemaan noita ohjelmointeja, kun sen verran vakuuttavasti Ross-Tech neuvoo olemaan ohjelmoimatta, jos ei varmaksi tiedä mitä on tekemässä. Kopioi/liitä-toiminto on osoittautunut päteväksi toiminnoksi tämä vcds:n kanssa.  ;) Ja joka tapauksessa mielenkiintoista tämä vcds:n kanssa pelaaminen, ainakin toistaiseksi, kun en ole mitään pahempaa tuhoa saanut aikaan.  ;D

Niin nuo viat eivät välttämättä ilmesty lyhyellä koeajolla, eivätkä välttämättä yhtaikaa. Sen Nokian osallisuuden sain suljettua pois sillä, etten ole sitä käyttänyt.

Lisäys: nyt vikakoodien perässä lukee "Intermittent", joka netin keskustelupalstan mukaan tarkoittaa että vika on ollut hetkellinen, ei pysyvä. Tekee tuon mm. silloin kun jokin liitin irroitetaan ja kiinnitetään uudelleen. Eli hyvin todennäköistä on se, että olen itse turannut jotain. Odotan mielenkiinnolla mitä. Virheistä kun oppii parhaiten.

Emil

Kohta halkeaa pää tämän vian takia. Tänään irroitin ja kiinnitin jokaisen liittimen tuosta "central conv.", eli 46 yksiköstä, johon koukun sähköjen kytkennät tehdään. Se loota, joka on siinä valokatkaisijan lähettyvillä. Viat pysyivät poissa jonkin aikaa, pidempään kuin ikinä, kunnes palasivat takaisin nyt illalla. Mikä hevletti tämmöistä nyt voi aiheuttaa? Kaikki toimii täydellisesti, mutta vikakoodeja tyrkyttää! Eikai tuo koukun mukana tuleva purkki voi tämmöistä aiheuttaa, kun sen kautta kierrätetään vain kolme piuhaa? Käsittääkseni vilkut ja jarruvalo.

Pitääkö tämän kanssa oppia vaan elämään? :P Eikö vastaavaa ole ollut muilla?

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Emil - 28.05.10 - klo:22:16
Kohta halkeaa pää tämän vian takia. Tänään irroitin ja kiinnitin jokaisen liittimen tuosta "central conv.", eli 46 yksiköstä, johon koukun sähköjen kytkennät tehdään. Se loota, joka on siinä valokatkaisijan lähettyvillä. Viat pysyivät poissa jonkin aikaa, pidempään kuin ikinä, kunnes palasivat takaisin nyt illalla. Mikä hevletti tämmöistä nyt voi aiheuttaa? Kaikki toimii täydellisesti, mutta vikakoodeja tyrkyttää! Eikai tuo koukun mukana tuleva purkki voi tämmöistä aiheuttaa, kun sen kautta kierrätetään vain kolme piuhaa? Käsittääkseni vilkut ja jarruvalo.

Pitääkö tämän kanssa oppia vaan elämään? :P Eikö vastaavaa ole ollut muilla?
Siis loota 46 on hanskalootan takana...
Central electric moduuli on kuskin jalkatilassa, lähellä sulakerasiaa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

No sitten. Uskoin nettiä taas turhaan, kun kertoivat "46 conv. -lootan" olevan siinä ohjauspylvään vieressä, vasemmalla puolella. Hemmetti, eikun apparin puoli auki siis huomenna. Sielläkin tuli vähän ronailtua, kun kädet vapaana laitetta asentelin. Onko se purkki siinä jotenkin selvästi näkyvillä, kun hanskalootan irroittelen?

Kiitokset etukäteen. Eipä tullut mieleenkään sieltä lähteä vikaa etsimään.

Tos®

Ainaki golffissa se on heti hanskalootan takana, parilla muovimutterilla kiinni.
Liittimet ei aukee, ennenkö ne mutterit avaa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Tuollanen löyty audin puolelta:
http://www.audi-portal.com/en/diagnostic/ecu_10099.html#1
Kohta 10, trailer yes & no.. joten omassa näytty YES kun kärry oli kytketty. Eli ilmeisesti yhdistelmävakautus oli päällä, vaikkei esp-valo palanutkaan kauemmin?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

Muistaakseni näin jossain vaiheessa vcds:n "measuring blocks" toiminnolla, että kärrynvakautus olisi mulla toiminnassa. En nyt enää muista mistä osoitteesta se löytyi, mutta aika selkeästi sen kertoi kuitenkin. Samalla toiminnolla näin myös, että järjestelmä tunnistaa jos peräkärry on kytkettynä.

Talvellahan sen sitten näkee, että toimiiko. Sen opin netistä, että odotettavissa on enemmän puskemista kärryn kanssa ajellessa. Järjestelmä ei ilmeisesti auta kääntymistä takapyörää jarruttamalla, kuten ilman kärryä ajellessa. Volvo XC60 Trailer stability assist

Tos®

Jo vanha stoori mutta kerrotaan taas.
Pari vuotta sitten oulun motarilla kihnutettiin kärryn kanssa.
Ensin ohitti LT ja hetken päästä transportteri...

Molemmilla kerroilla oli mystinen tunne kuin "auto itsestään korjasi" ajolinjan sivutuulen vaikutuksesta.
Ehkä tuo yhdistelmävakautus sitten toimi?

Jossain luki että se toimii vain yli 60kmh.
Viimetalvena kuusamon supermarketista lähdettiin ja kärry luisteli lähes 90 asteen kulmassa.
Peilistä vaan näky, ups kärry on vastaantulevalla kaistalla. Ei auttanu kun painaa lutku pohjaan ja antaa 4motionin hoitaa loput ja näin kärry suoristui.

Golffissa ei huomannu mitään, nopeuttakin oli vain 20-30 mut liukasta oli :D
Onneks ketään ei tullu sillon vastaan.
Vajakilla olis joutunu maalauttaa puskurin uusiks  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 29.05.10 - klo:22:35Vajakilla olis joutunu maalauttaa puskurin uusiks  ::)

Niinpäniin  :)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Tos®

Lainaus käyttäjältä: -MTM- - 29.05.10 - klo:22:40
Niinpäniin  :)
Heh ei olis kitkarenkain saavuttanu samaa kiihtyvyyttä ja kärry olis ehtiny heijata auton kylkeen  ;D
Tai sit toisen auton kylkeen.

Jännäkakka oli lähellä.
Kun autossa ei aina huomaa sitä liukkautta... siks vajakilla olis ehkä osannu varoa  ::)
Kyl tuota muutaman kerran piti päivitellä et tuuria oli, ettei kukaan tullu just sillo vastaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

SciroSJK

Lainaasiks vajakilla olis ehkä osannu varoa

vajakilla  :D
nouse riennä suomen kieli = vajakki!

Tos®, toitpas uuden sanan!!

:P

Emil

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 29.05.10 - klo:10:03
Ainaki golffissa se on heti hanskalootan takana, parilla muovimutterilla kiinni.
Liittimet ei aukee, ennenkö ne mutterit avaa.

Hansalokeron päältä löysin sen rasian. Helpotti löytämistä, kun vcds kertoo rasian numeron, ja se rasian numero on merkitty rasian kylkeenkin. Tästä mallista sai liittimet irti ilman mutterien aukaisemista, eikä muttereita itse asiassa edes ollut. Toivotaan nyt, että liittimien irrotus ja kiinnitys auttaa. Rasian johtojen kanssa samassa nipussa on turvatyynyn virtalukon piuhat. Turvatyynyt virtalukon piuhat mulla ehti olla jonkin aikaa aika kireällä, kun aikani ihmettelin miten liittimen sai irti. Siis silloin kun kädetvapaana laitetta asentelin.

Tos®

Suikauttaisin CRC:tä liittimiin kaiken varalta...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

Tavalliset CRC:t tuntuvat mainosten mukaan soveltuvan niin moniin kohteisiin, että pikkuhiljaa alan epäillä, että voiko niitä käyttää mihinkään.  :) CRC:llä olisi noita kontaktirasvojakin, josko semmoista pitäisi hankkia tulevan varalle. Iän myötä nuo CAN-väyläiset eivät kai ainakaan parane toimintavarmuudeltaan. Esim.: http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=9&country=FI&product=KONTAKT%2061&brand=KOC

Emil

Tänään tarjosin central conv. rasian liittimille WD-40:tä. En tiedä täyttääkö se VAG:in direktiivejä, mutta jotain oli taas yritettävä. Selvisi siinä sitten hanskalootaa takaisin asennellessa yksi mahdollinen vian aiheuttajakin. Turvatyynyn virtalukon johtonippu pirulainen ylettyy sopivasti hankalootan avaushidastimen tankoon, jos hankalootan vain roiskaisee paikalleen, eikä asettele piuhanippua pois tangon liikeradan läheltä. Jos tämä tanko on sopivasti riuhtonut johtonippua, niin sehän on saattanut aiheuttaa hetkelliset yhteyskatkokset central conv. lootalle. Totuus selviää vasta päivän parin päästä.  :)

Oishan tässä aihetta omaankin ketjuunsa, mutten nyt vielä arvaa uutta aihetta aloittaa. Hyvinhän tällä sivustolla onneksi toimii tuo hakutoiminto.

Tos®

Itse en ole tuota johtoa koskaan edes ajatellu.. ainoa "pahapaikka" on jäähdytys putki..
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Taky

Lainaus käyttäjältä: Emil - 20.05.10 - klo:23:51
Muutama kuva tuli otettua:
http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/Skoda/Skodankoukunasennus009-1.jpg

Pitäisi päästä käsikisi koelaudan sisään ja näkyvillä olevat ruuvit irroittamalla ei irronnut ja oletus on että kiinnitysruuveja on koristelistan alla tms paikassa.


Milläs irtoaa koelaudan alaosat ja "koristelistat", siis se listat jotka on valokatkaisijan korkeudella, koelaudan ylä ja alaosan rajassa?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Emil

Ne ohjauspylvään molemmin puolin olevat listat saa irti varovasti väkisin vääntämällä. Kai siihen joku työkalukin olisi, mutta itse väänsin leveällä ruuvarilla. Samalla siitä kimpoaa se valokatkaisijan nuppi. Listojen alla on vielä lisää torxeja. Kojetaulun alapanelissahan on sitten kiinni se testipiuhan pistorasia, joka on kielekkeillä kiinni. Melkein pakko irrottaa, että tilaa saa tarpeeksi. Ã,,lä pingota piuhoja yhtään, eli jätä paneelia piuhojen varaan hetkeksikään. Itte tullut siihen tulokseen, että nuo can-väylästen piuhat ja liittimet kestävät juuri ja juuri oman painonsa, jos sitäkään.  :P

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Emil - 28.06.10 - klo:16:58
Samalla siitä kimpoaa se valokatkaisijan nuppi.   :P
Tuohan irtoaa painamalla nuppia sisäänpäin ja sitten kääntämällä parkeille.
Lukitus vapautuu ja valokytkimen saa pois.

Tuostakin voi olla apuja
http://www.octavia-vrs.com/technical/estate_towbar.htm
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy