Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Foxit

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 25.10.17 - klo:18:07
Ennenaikaisia kuolemia ja katupölyä jaadijaadi. Sama ylen heppu sanoi, ettei pyykkejä saa pestä yli 20 asteessa. Kovin täällä otetaan piipertäjän höpinät todesta...
Tästä minulla ei ole mitään tietoa, mutta toimittaja siteeraa tässä itse tutkimusta. Siteerauksella ja mielipiteelläkin on hieman eroa...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Boot

Kannattaako kitkarengas ottaa leveämpänä vai kapeampana mallina?
Suomi on ahdin valtakunta

sakal83

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 25.10.17 - klo:18:07
Ennenaikaisia kuolemia ja katupölyä jaadijaadi. Sama ylen heppu sanoi, ettei pyykkejä saa pestä yli 20 asteessa. Kovin täällä otetaan piipertäjän höpinät todesta...
Saakelin viherpiipertäjät. Keksivät sen ilmastonmuutoksenkin. Naisetkin saavat jumankauta nykyään ajaa autoa ja äänestää. Mihin tämä maailma on menossa ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Boot - 25.10.17 - klo:18:32
Kannattaako kitkarengas ottaa leveämpänä vai kapeampana mallina?

Leveämpi toimii paremmin kuivalla asfaltilla, lumella ja jäällä. Ohuempi parempi märällä asfaltilla ja loskalla. Jos on yhtään älliä päässä niin mieti prosentuaalisesti kumpia tilanteita kohtaat (tai olet kohdannut) talven aikana enemmän ja tee valinta sitten sen mukaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Petunet

Lainaus käyttäjältä: BMF - 25.10.17 - klo:08:24
Kuinkahan moni vaihtaa kesken talven nastanakkien paikkaa?

Minä.

Tosin tästä nykyisestä nelivedosta oletan että eroa etu- ja takarenkaiden kulumisella ei juuri ole kuten ei ole ollut aiemmissakaan nelikoissa.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

ram1

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.10.17 - klo:18:46
Leveämpi toimii paremmin kuivalla asfaltilla, lumella ja jäällä. Ohuempi parempi märällä asfaltilla ja loskalla. Jos on yhtään älliä päässä niin mieti prosentuaalisesti kumpia tilanteita kohtaat (tai olet kohdannut) talven aikana enemmän ja tee valinta sitten sen mukaan.
Märällä asfaltilla ei kyllä kapeampi toimi. Monsuunissa kyllä. Talvirenkaissa voisi yleisesti sanoa, että auton orkkskoko hyvä kokonaisuutena. Itse ajan eurokitkoilla 225 leveänä, mutta ei sovellu kaikille, eikä koko Suomeen. Tärkeintä on aina miten ajaa ja missä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

BMF

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 25.10.17 - klo:19:09
Minä.

Tosin tästä nykyisestä nelivedosta oletan että eroa etu- ja takarenkaiden kulumisella ei juuri ole kuten ei ole ollut aiemmissakaan nelikoissa.

;) Oliko muita?
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Boot - 25.10.17 - klo:18:32
Kannattaako kitkarengas ottaa leveämpänä vai kapeampana mallina?
Kapeampi rengas pureutuu paremmin vesi/loska/lumipatjan läpi tien pintaan kuin leveämpi rengas, jolla on taipumusta nousta patjan päälle. Mitä kovempi vauhti, sen suurempi taipumus renkaalla tähän vesi/loska/lumi-liirtoon on.

Asetelma kääntyy sitten toisin päin kovemmalla pinnalla, jolloin leveämmällä renkaalla pito on monesti parempi. Kannattaa lukea vuodelta 2015 Tuulilasin nastattomien talvirenkaiden testi. Tässä testissä oli juuri Nokian Hakkapeliitta R2:sta kahdessa eri koossa. Sen verran jutusta muistan että esim. liikkelle lähdöissä ja jarrutuksissa jääpinnalla leveämpi profiili toimi paremmin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

exlex

#1478
Lainaus käyttäjältä: erttuli - 25.10.17 - klo:16:03
Lisäksi kitkat ovat halvempia, kuin nastat. Ei nyt älyttömiä säästä, mutta helposti 120e rengassarjasta. Minä en ainakaan maksa 100e+ ylimääräisestä melusta. Vertailuna oli Continentalin uusimmat IceContact2 nastat ja Viking 6 saman kokoisena.
Paitsi jos kuulu ryhmään, jotka luottaa nastoihin aivan liikaa.
Merkillä ei väliä eikä laadulla kunhan on nastat.  8)
Ainakin omalla kohdalla kitkat aiheuttaa sen, että tulee ajettua rauhallisemmin.

Itselläni kyllä kitkat on maksanut saman verran tai enemmän kuin nastat. Vaihdoin just uudet Continentalin Viiking 6:set 225/45R17 alle, niin nastat olisivat olleet halvemmat omassa tapauksessani. Setti maksoi allelaittuna 770â,¬. (Vertaan Nokian Hakkapeliittaan 760â,¬ allelaitettuna). Jos taas vertaan Contin nastoihin, niin kitkat on kyllä halvemmat.

Kehuskelin just tuossa äsken kitkoja, niin pakko vetää hieman takaisin. Oltiin alkuillasta Levitunturin päällä, niin siellä oli mennyt auto ojaan alamäessä ja pysähdyin tiellä auttamaan henkilöä ja kun lähdin uudelleen liikenteeseen, niin jäin kiinni ylämäkeen. Jouduin pakittelemaan sen 30m. Vastaan tuli Citymaasturi nastoilla tuntui ettei ollut mitään ongelmia. :D No joo vähän ehkä ääriesimerkki, olihan ojaan mennyt auto jossa oli nastat alla. Tosi tyytyväinen olen noihin uusiin kitkoihin.

jpee

Tuon Trafin tutkimuksen perusteella ihmettelen, miksi täälläkin vainotaan halparenkaiden käyttäjiä ja sanotaan, että niillä jotenkin erityisesti vaarantaisi oman turvallisuutensa. Tuon tutkimuksen perusteella ei juurikaan ole kuolonkolareita, missä autossa olisi ollut huonot renkaat JA ajonvakautus. Olettaisin kuitenkin, että hyväkuntoiset halpisrenkaat toimivat paremmin kuin huonokuntoiset merkkirenkaat. Tutkimuksen perusteella vaikuttaisi, että on äärimmäisin epätodennäköistä kuolla liikenteessä halpisrenkaiden takia, jos autossa on ajonvakautus.

ps. Omaan autoon tuli alle Contin wintercontact ts 860- kitkat. Toistaiseksi ovat tuntuneet hyvältä. Jämäkät ajaa asfaltilla ja hiljaiset. Huomenna näkee, miten noilla selviään talvikelillä.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.10.17 - klo:16:00
KE-kitkat sopii. Skandikitkat ovat hengenvaaralliset kuivalla ja märällä asfaltilla, nastakumitkin ovat keskimäärin turvallisempi valinta ei-talvisäälle kuin skandikitkat.

Viime lauantaina vaihdoin hengenvaaralliset skandikitkat alle, ajotuntuma ja ajettavuus parani vs uudet kesäpirellit  :D tosin kokokin vaihtui kesä 205/55-16 ->talvi 225/45-17.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

erttuli

Eipä ollut mukavaa ajella aamulla kesäkumeilla. Koitin illalla vaihtaa kumit, mutta joku rasva-apina vetänyt koneella niin tiukalle, ettei pultit inahtaneetkaan. Ei ollut tarpeeksi pitää jatkovartta lähettyvillä  :( Täytyy hommata joku metrin pituinen rautaputki, niin saa noi apinoiden kiristämät pultit auki. Monellakohan on mennyt aluvanteet pilalle näiden takia.. Eikö niissä koneissa saa muka vääntömomenttia valittua?? Vai onko käyttäjät vaan tyhmiä?  :-X Luulisi että semmonen 120-130Nm sopii suurimalle osaa, jos on aluvanteet. Halua ees tietää mitä siellä nyt on.. ehkä 300Nm?  ;D ;D

mattinen

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 25.10.17 - klo:18:07
Ennenaikaisia kuolemia ja katupölyä jaadijaadi.

Vihdoinkin joku, joka viitsii kunnolla perustella oman näkemyksensä. Tätä lisää!

erttuli

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 26.10.17 - klo:15:42
Vihdoinkin joku, joka viitsii kunnolla perustella oman näkemyksensä. Tätä lisää!

Ehkä jotkut tykkää hengitellä nasterengaspöllyjä. Ikkunat vielä auki varmuuden vuoksi keväisin, niin ei jää ilman.  ;D
Eihän noita tutkimuksia kannata uskoa. Täällä on ne parhaimmat asiantuntijat.
Pölystä ei haittaa ole, kun ei sitä itse huomaa?  ;D ;D Eihän säteilymyrkytystäkään heti huomaa..

gunman

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 26.10.17 - klo:14:24
Eipä ollut mukavaa ajella aamulla kesäkumeilla.

No en minäkään mukavuudesta tiedä, mutta ei minulla noiden kesäkiekkojen kanssa ollut mitään ongelmia tänään.
Nelikko kulki ihan kiltisti tuonkin auraamattoman oman tien vaikka lunta oli noin 13cm. (vaimo oli etuvetoisellansa ollut
vähän jumissa, aurausvallissa tien lopussa)

Toki tiedostin huonohkon kelin ja lähdin liikenteeseen kahta tuntia aiemmin, kun piti olla työpaikalla. (vajaan 100km päässä)
Liikenne sujui pääosin ihan hyvin, toki hyvin hitaasti ajavia riitti, sekä rutkasti traktoreita.
Mutta kun ei ollut kiire minnekään, ei tarvinnut ohitella kun korkeintaan niitä traktoreita. tunti nelkyt meni työmatkaan,
joka normaalissa hyvänkelin liikenteessä vie aika tasan tunnin (kesänopeuksin. Jotka tosin vielä aamulla olivat voimassa,
iltapäiväksi olivat jo vaihtuneet talvinopeuksiksi.)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

pekeke

Aamulla etelässä oli suvikkailla tukalaa, pks:lla pärjäsi vielä hienosti mutta lännempänä ei sivuttais- eikä jarrutuspitoa enää juuri ollut, motarilla meni muiden tahdissa kun ei tarvinnut jarrutella. Iltapäivällä olikin jo sulat tiet, ja ajo yhtä "juhlaa" kun ensin pääsi lumiselta parkkikselta liikkeelle(ei ihan helppoa:). Ihmeen vähän näkyi varsinaisia kolareita/ulosajoja.

gunman

Samoja asioita laitoin merkille.
Täällä lännessä oli lunta saakelisti enemmän, kuin Espoo-Vantaa akselilla.
Silti tosiaan koko työmatkalla en nähnyt yhtäkään tieltä suistunutta autoa.
(kehä kolmosella länsipäässä oli kyllä iltapäivällä yksi sähköpylväs poikki, joten joku sinne varmaan on rojauttanut.)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

exlex

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.10.17 - klo:16:00
KE-kitkat sopii. Skandikitkat ovat hengenvaaralliset kuivalla ja märällä asfaltilla, nastakumitkin ovat keskimäärin turvallisempi valinta ei-talvisäälle kuin skandikitkat.

Haluan nyt sen verran sanoa, että toi hengenvaarallinen on täyttä puppua. Kirjoittaja vähän provosoinut tässä tai sitten ei oikeasti vain tiedä. Skandikitkat ole todellakaan mitkään hengenvaralliset kuivalla tai märällä. Oon ajanut kitkoilla tuhansia km kuivilla sekä märillä asfalteilla ja pito on erittäin hyvä. Mutta jälleen kerran järjenkäyttä siellä liikenteessä. Samaa voi sanoa kitkoista että ne on vaaralliset pelijäällä , kun ajaa tuhatta ja sataa.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: exlex - 26.10.17 - klo:19:51
Haluan nyt sen verran sanoa, että toi hengenvaarallinen on täyttä puppua. Kirjoittaja vähän provosoinut tässä tai sitten ei oikeasti vain tiedä. Skandikitkat ole todellakaan mitkään hengenvaralliset kuivalla tai märällä. Oon ajanut kitkoilla tuhansia km kuivilla sekä märillä asfalteilla ja pito on erittäin hyvä. Mutta jälleen kerran järjenkäyttä siellä liikenteessä. Samaa voi sanoa kitkoista että ne on vaaralliset pelijäällä , kun ajaa tuhatta ja sataa.

Tuo pitää yhtä hyvin totta kuin tällä palstalla lausutut lentävät lausahdukset joihin kuuluu mm. sellaisia klassikoita kuten:

"KE-kitkat ovat hengenvaaralliset jäällä ja lumella"

"KE-kitkat ovat vain toinen nimitys sadekelin renkaille"

"KE-kitkoilla ei pärjää suomen talvessa"



Jotta totuus ei unohtuisi, tässä taas tämä kuuluisa Ruotsin poikien testi vuodelta 2015, jossa esim. Nokian Hakka R2 kitkat osoittautuvat murhaavan surullisiksi etelä-suomen keliolosuhteilla, ollen sadekelillä jopa 10 kertaa huonommat jarrutusmatkaltaan kuin Continentalin huippuluokan TS850 KE-kitkakumit. Jäällä jarrutuksessa eroa on vain nelinkertaisesti R2:n hyväksi. Loogisesti pääteltynä siis mummoa kaatuu edestä ja takaa kumoon kun joku piruparka lipsuttelee menemään noilla ärräkakkosilla seuraavan 2kk ajan. P.S. Koska pisteethän merkkaavat kaiken, ja omaa järkeä ei saa käyttää rengastestejä lukiessa, ei varsinkaan kotimaisia. Eihän?


Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

V60

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 26.10.17 - klo:20:29
Tuo pitää yhtä hyvin totta kuin tällä palstalla lausutut lentävät lausahdukset joihin kuuluu mm. sellaisia klassikoita kuten:

"KE-kitkat ovat hengenvaaralliset jäällä ja lumella"

"KE-kitkat ovat vain toinen nimitys sadekelin renkaille"

"KE-kitkoilla ei pärjää suomen talvessa"



Jotta totuus ei unohtuisi, tässä taas tämä kuuluisa Ruotsin poikien testi vuodelta 2015, jossa esim. Nokian Hakka R2 kitkat osoittautuvat murhaavan surullisiksi etelä-suomen keliolosuhteilla, ollen sadekelillä jopa 10 kertaa huonommat jarrutusmatkaltaan kuin Continentalin huippuluokan TS850 KE-kitkakumit. Jäällä jarrutuksessa eroa on vain nelinkertaisesti R2:n hyväksi. Loogisesti pääteltynä siis mummoa kaatuu edestä ja takaa kumoon kun joku piruparka lipsuttelee menemään noilla ärräkakkosilla seuraavan 2kk ajan. P.S. Koska pisteethän merkkaavat kaiken, ja omaa järkeä ei saa käyttää rengastestejä lukiessa, ei varsinkaan kotimaisia. Eihän?



Luulen lähes 30 vuoden ajalta omaavani jonkinlaista ajokokemusta aina 350 hv tehoiseen autoon saakka. KE- kitkoista saatavilla olevan mittaustiedon perusteella en niitä itse autoni alle laittaisi talveksi. Olen nyt pari talvea ajanut pohjolan kitkoilla ja niiden tarjoamasta liukkaan kelin pitotasosta en ole valmis joustamaan alaspäin tuumaakaan. Ajan viikoittain teillä, jotka ovat pahimmillaan jääkaljamaa ja niillä KE- kitkoilla ajaminen olisi lähinnä itsetuhoista ihan jo seuraaviin mittaustuloksiin perustuen:

Jarrutus jäällä, TM:n testi 2017 renkaille :

Nokian 8--> 39,7 m
Michelin kitka--> 55,7 m
Continental KE- kitka--> 77,9 m

KE- kitka tietenkin toimii paremmin asfaltilla mutta ainakaan itsellä ei ole asfalttipidossa ollut Misukan kitkoilla NORMAALISSA ajossa ollut ongelmia.

Kumpi lienee todennäköisin skenaario sille, että mennään risteyksessä pitkäksi rekan alle?

1. Pohjolan kitkoilla märällä asfaltilla
2. KE- kitkoila peilijäällä

Veikkaan vahvasti vaihtoehtoa 2.

Tiedän kyllä pohjolan kitkojen rajoitteen asfaltilla ja kun mennään limiitillä niin asfalttipito on heikko. Mutta tämä ei kumoa sitä että KE- kitkojen jääpito on umpisurkea ja suhteellisesti tämä on merkitsevämpi. Toki jos ei tarvitse talvella ajaa liukkaalla pinnalla kuin nimeksi niin sitten tilanne lienee toinen. Kunhan vaan tiedostaa mikä rinkula alla pyörii. Mutta tätä voi olla vaikea perustella perheen äidille jonka ajotaito ja tilanteen luku ei välttämättä ole timanttia. Eikä henkilölle, joka asuu siellä jääkaljamatien päässä.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 26.10.17 - klo:20:29

Jotta totuus ei unohtuisi, tässä taas tämä kuuluisa Ruotsin poikien testi vuodelta 2015, jossa esim. Nokian Hakka R2 kitkat osoittautuvat murhaavan surullisiksi etelä-suomen keliolosuhteilla, ollen sadekelillä jopa 10 kertaa huonommat jarrutusmatkaltaan kuin Continentalin huippuluokan TS850 KE-kitkakumit. Jäällä jarrutuksessa eroa on vain nelinkertaisesti R2:n hyväksi. Loogisesti pääteltynä siis mummoa kaatuu edestä ja takaa kumoon kun joku piruparka lipsuttelee menemään noilla ärräkakkosilla seuraavan 2kk ajan. P.S. Koska pisteethän merkkaavat kaiken, ja omaa järkeä ei saa käyttää rengastestejä lukiessa, ei varsinkaan kotimaisia. Eihän?



Mitkä tuossa olivat ne jarrutusmatkat, vai enkö vain osaa tulkita niitä kuvasta? :o

exlex

#1491
Jos itse pitää valita ke-kitkat suomen talveen tai laadukkaat pohjolankitkat, en miettisi hetkeäkään kummat tulee alle. Ke-kitkat on suomen talvessa liian epävarmat ja täällä on joka talvi lumi ja jää tiellä, joten mielummin vamanpäälle oikeat kitkat alle jotka on suunniteltu suomen olosuhteisiin. Itse ajan joka vuosi oulussa keväällä ja syksyllä vähintään kuuukuden noilla pohjolan kitkoilla täysin syksyisillä ja keväisillä kuivilla / märillä asfalteilla 10-15C  plussa keleillä ja en ole koskaan vielä kokenut minkäänasteista huonoa pitoa.

Jos ajo keskittyy kehä1:selle, niin kait siinä voi ajaa euroopankitkoilla, mutta meillä ajaa kyllä kavereista pääkaupunkiseudulla oikeilla talvirenkailla kaikki, eikä kukaan ole koskaan edes harkinnut ke-kitkoja.

Ps. Muutama vuosi sitten nähtiin Posio - kuusamo välissä henkilö ajamassa x-drive bmw:llä jossa oli ke-kitkat alla. Vitsi että oli vaarallisen näköistä touhua. Kuin kuski olisi ollut humalassa, kub auto keikku tien reunasta reunaan. Jos poliisi olisi tullut vastaan, olisi varmaan ajot loppuneet siihen. Aivan hengenvaarallista touhua oli.

jpee

Lainaus käyttäjältä: V60 - 27.10.17 - klo:09:48
Luulen lähes 30 vuoden ajalta omaavani jonkinlaista ajokokemusta aina 350 hv tehoiseen autoon saakka. KE- kitkoista saatavilla olevan mittaustiedon perusteella en niitä itse autoni alle laittaisi talveksi. Olen nyt pari talvea ajanut pohjolan kitkoilla ja niiden tarjoamasta liukkaan kelin pitotasosta en ole valmis joustamaan alaspäin tuumaakaan. Ajan viikoittain teillä, jotka ovat pahimmillaan jääkaljamaa ja niillä KE- kitkoilla ajaminen olisi lähinnä itsetuhoista ihan jo seuraaviin mittaustuloksiin perustuen:

Jarrutus jäällä, TM:n testi 2017 renkaille :

Nokian 8--> 39,7 m
Michelin kitka--> 55,7 m
Continental KE- kitka--> 77,9 m

KE- kitka tietenkin toimii paremmin asfaltilla mutta ainakaan itsellä ei ole asfalttipidossa ollut Misukan kitkoilla NORMAALISSA ajossa ollut ongelmia.

Kumpi lienee todennäköisin skenaario sille, että mennään risteyksessä pitkäksi rekan alle?

1. Pohjolan kitkoilla märällä asfaltilla
2. KE- kitkoila peilijäällä

Veikkaan vahvasti vaihtoehtoa 2.

Tiedän kyllä pohjolan kitkojen rajoitteen asfaltilla ja kun mennään limiitillä niin asfalttipito on heikko. Mutta tämä ei kumoa sitä että KE- kitkojen jääpito on umpisurkea ja suhteellisesti tämä on merkitsevämpi. Toki jos ei tarvitse talvella ajaa liukkaalla pinnalla kuin nimeksi niin sitten tilanne lienee toinen. Kunhan vaan tiedostaa mikä rinkula alla pyörii. Mutta tätä voi olla vaikea perustella perheen äidille jonka ajotaito ja tilanteen luku ei välttämättä ole timanttia. Eikä henkilölle, joka asuu siellä jääkaljamatien päässä.

Kylähän pohjolan kitkoilla pärjääkin hyvin asfaltilla, mutta toisaalta miksi lehdet tekevät kiinalaisista kesärenkaista sitten sellaisen "ongelman". Muistaakseni jossain tm testissä todettiin loppuun kuluneen kesärenkaan olleen parempi kuin uuden skandikitkan märällä tiellä. Kyllähän niillä kiinarenkaillakin pitäisi pärjätä kesällä, kun suurin osa ajaa puolet vuodesta huonomman märkäpidon renkailla.
Mielestäni jokaisen tulisi valita renkaat omien tarpeidensa mukaan (nastoille pitäisi kyllä määrätä vero niiden haittojen takia). Kyllä noilla ke kitkoillakin pärjää jäällä. Esim. tm testin jarrutusmatkoista laskettuna ke kitkan jarrutusmatka 40km/h vaudista on suunnilleen sama kuin keskivertonastalla 50km/h. Esim. omalla työmatkallani tämä pidentäisi matka aikaani n. 2min. Tuon verran olen valmis tinkimään matka-ajasta muutamana päivänä vuodesta paremman mukavuuden takia. Toisaalta myös märällä asfaltilla pitäisi skandikitkoilla pudottaa nopeutta, jos haluaa saman jarrutusmatkan kuin ke kitkoilla. Tätä en ole nähnyt kenenkään vielä tekevän.

Pihistelijä

#1493
HS tänään:
Nastarenkailla ajaminen on vastuutonta hätävarjelun liioittelua â€" Faktat unohtuvat rengaskeskustelusta
https://www.hs.fi/autot/art-2000005425723.html
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.10.17 - klo:13:50
HS tänään:
Nastarenkailla ajaminen on vastuutonta hätävarjelun liioittelua â€" Faktat unohtuvat rengaskeskustelusta
https://www.hs.fi/autot/art-2000005425723.html

"Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet talvikauden onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä."


Kuka haluaisi olla noiden keskimäärin yhdeksän joukossa? Tai kuka haluaisi että nuo yhdeksän olisivat läheisiä?


BMF

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 27.10.17 - klo:14:48
"Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet talvikauden onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä."


Kuka haluaisi olla noiden keskimäärin yhdeksän joukossa? Tai kuka haluaisi että nuo yhdeksän olisivat läheisiä?

Ennemmin kuolet katupölyyn ja  saasteisiin? http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74861/YMra_16_2016.pdf?sequence=1
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.10.17 - klo:14:55
Ennemmin kuolet katupölyyn ja  saasteisiin? http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74861/YMra_16_2016.pdf?sequence=1
Kirjoitellaan sitä tai tätä, niin näistä "talkoista" ( = tästä elämästä ) ei ole kukaan selvinnyt vielä hengissä.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.10.17 - klo:14:55
Ennemmin kuolet katupölyyn ja  saasteisiin? http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74861/YMra_16_2016.pdf?sequence=1

Montako ihmistä tuon perusteella jäisi kuolematta jos kaikki siirtyisivät talvirenkaissa nastattomien käyttöön?

mattinen

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 27.10.17 - klo:14:48
"Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet talvikauden onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä."

Kuka haluaisi olla noiden keskimäärin yhdeksän joukossa? Tai kuka haluaisi että nuo yhdeksän olisivat läheisiä?

En ole tuohon VTT:n tutkimukseen, johon HS:n toimittaja viittaa, tutustunut. Mutta olikohan kyseessä se tälläkin foorumilla mainittu tutkimus, jos nastoittamattomien renkaiden kategoriaan oli laskettu kaikki sellaiset renkaat, joissa ei ole nastoja? Siis muutkin kuin talvikäyttöön tarkoitetut kitkarenkaat. Jos näin on, niin silloin tuo keskimääräinen yhdeksän liikennekuoleman lisäys talvikauden onnettomuuksiin saattaa olla hieman yläkantissa oleva ennuste.

Ja onhan tuossa "jukkasen" tunteisiinvetoavassa kysymyksessä toinenkin "mutta". Yhdeksän lisäkuoleman edellytyksenä on nimittäin se, että kaikki ajaisivat kitkarenkailla. Sanoisin, että tämän edellytyksen toteutumismahdollisuus on parhaasta päästä teoreettinen. Eikä se taida edes olla kenenkään tai minkään tavoitteena.

Kaikein kaikkiaan HS:n toimittajan johtopäätöksiin on helppo yhtyä. Ne, jotka eivät viitsi HS:n linkkiä avata, voivat lukea toimittajan loppupäätelmän tästä:

"SUMMATAKSEMME:

Nastarenkaat hajottavat asfalttia ja aiheuttavat teiden kulumista ja tällä tavalla rahanmenoa yhteiskunnalle.

Ne nostavat asfalttia murjoessaan pölyä ja sairastuttavat ja tappavat ihmisiä.

Ne ovat meluisat, nostavat vierintävastusta ja samalla polttoaineenkulutusta ja huonontavat auton ajotuntumaa.

Siksi väitän, että suurimmalle osalle suomalaisia nastarenkailla ajaminen on hätävarjelun liioittelua ja toisaalta itsekeskeistä tuudittautumista valheelliseen turvallisuudentunteeseen.

MYÖS TRAFIN asiantuntija pitää nastarenkaita hätävarjelun liioitteluna, etenkin Helsingissä. Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjosen: 'Helsingissä nastarenkailla ajaminen on rinnastettavissa siihen, että kävelee kadulla pyöräilykypärä päässä'."

BMF

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 27.10.17 - klo:15:43
Montako ihmistä tuon perusteella jäisi kuolematta jos kaikki siirtyisivät talvirenkaissa nastattomien käyttöön?

Monta. Pelkästän nastoilla rouhitun asfaltin huonoon kuntoon ja sen tuottamaan ärsytykseen ja masennukseen kuolee varmaan enemmän kuin tuo 9 kpl.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy