Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - BMF

#1
Karkkilassa näytti olevan dieselin litrahinta 1.687â,¬/l. Ei kovinkaan kallista....  8)
https://www.polttoaine.net/

Arteon plugareita tullut nyt leasingistä tusinan verran myyntiin K-pirkka firmaan ja hyvin on 2 vuodessa niistäkin ilmat lähtenyt pois. Tosin 2 vuotta sitten arteon plugarin sai 52kâ,¬ ja nyt maksaa 60kâ,¬. Silläpä tuo käytetty on vähän itseäni kutkutellut, mutta passatilla taidetaan mennä toistaiseksi kun eipä tästä vaihdossa mitään tunnu saavan... Hyvä auto olisi kyllä tarjolla ei vaan tuu enää kilsoja mittariin tarpeeksi etätöiden takia...
#2
Kyllä menee pienellä nämä EVO dieselit kun ekoajelua harrastelin eilen Kotkasta Kajaaniin. Ottaen huomioon auton kokoluokan ja painon niin sanoisin kelpo ajosuoritteeksi  :D
Aiemmalla RS skodalla dieselillä ei ollut mitään mahdollisuutta alle 4l keskikulutuksiin ja oli kuitenkin 100kiloa kepeämpi ajopeli.

#3
Lainaus käyttäjältä: heller - 07.06.22 - klo:10:13
Onkos liftbackissa ollut talvella ongelmia? Toimiiko kontti sujuvasti vaikka lasin päällä olisi lunta tai jäätä?
Oletteko aina putsanneet luukun päältä lumet?

Lumet ja jäät siivotaan aina pois koko auton päältä ennen ajoon lähtöä tai luukkua avatessa. Tämä on poliisisediltäkin saatu suositus. Toimii kaikenmuotoisissa autoissa merkistä ja mallista riippumatta. Eikä tule ongelmia luukun avauksessa...   ;)
#4
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 04.06.22 - klo:15:49
Millaisia havaintoja tuosta pamahtelusta on?

Omaan Ocuun päivitettiin hiljattain viimeisin Mib3-softa (hw 1897). Sitä ennen ilmiötä ei esiintynyt, sen jälkeen harvoin liikkelle lähtiessä on kuulunut sellainen räsähdys/pamahdus kaiuttimista.

Minun passatti paukkuu obd11 lukijaa käytettäessä välillä tai jos buuttaa soittimen virtanapista niin pamahtaa muhkeasti 0278 versiossa.
#5
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 26.05.22 - klo:13:39
0278 on käsittääkseni uusin versio. Saattaa riippua MIB3 osanumerosta myöskin. OCU:ssa 0141 on uusin versio.
Mielenkiintoista että sait sen ilmaiseksi. Taitaa sitten sun autossa kuulua johonkin kampanjaan.

Juu siis autossa on vielä takuuta jäljellä 1,5V ikää ja tosiaan tein kaupat juuri K-autossa/VW liikeessä joten kävin pyytämässä samaan kaupantekoon tuon päivityksen.

No tämä päivityskeikka taisi jäädä käyttämättä.

0278 versiossa tunnustaisi olevan plussaa ainakin hieman nopeampi sisäänkirjautuminen android autoon-langattomana. Ei mitään käryä onko jotain muuta isompaa toiminnallista uutuutta.
#6
Jaa läpi meni. Täytyy vissiin päivityshuoltoaika perua.

Katotaan miten skulaa...  8)

#7
Aika hauskasti olin lukemassa obd11 vikakoodeja niin yhtäkkiä tuli näyttöön ilmoitus että päivitys saatavilla. Poistu autosta ja älä käynnistä autoa. Päivitys kestää noin 20min. Olen nyt istunut jännäkakka housussa että kuinka käy. 88% asennettu...
#8
Mikähän on uusin virallinen versio tällä hetkellä? Omassa juuri käytettynä hankitussa mallissa on tällä hetkellä 0270 versio.
Näyttää välillä että jokin päivitys saatavilla ja eihän se tosiaan itsestään asennus, joten sain VW huollossa ilmaiseksi päivitysajan joka on vasta 1kk päästä. Ilmeisesti tosiaan muistitikulla tehdään ja voi kestää useamman tunnin se päivitys.
#9
Auto jätetty tänään 25.5 myymälään ja vaihdossa otettu 2020 vuosimallin passat.
Skodaan kerkesi tulla mittariin 105000km 5 vuoden aikana. Ei vikoja.

Siinä on kyllä hyvä kulkine vielä jollekin.

Kohteen voi laittaa lukkoon.
#10
No nyt on 2.0 tdi evo dsg testissä ja kyllähän se hienosti kulkee. Hyrrää hieman hiljaisemmin kuin skoda, mutta ei isoa eroa. Tehoa on riittävästi ja en kyllä isoa eroa vanhaan huomannut, koska vääntöä on kuitenkin kiitettävät 360Nm mukana.
+ Laatuvaikutelma ja ajettavuus on matka-ajossa kyllä loistava verrattuna RS-ocuun
+ Digimittaristo on kiva lelu
+ R-line ulkopaketti on ihan ok ja ei ole onneksi turhaan otettu lisämadallusta
+ Eco ajomoodi rullasi kivasti.
+ Android Auto langaton versio ehdottamasti paras digiuutuus viimeiseen 5 vuoteen ;D
+ Kulutus näyttää pikaisella testilla olevan kohillaan, mutta katsotaan kun pääsee ajelemaan pidempää siivua
+ Vakiokajarit on ihan riittävät (tai sitten octavian cantonit oli vaan huonot)  ;D
+ MIB3 on nopea (verrattuna ocun boleroon)
+ Ergo alcantara nahkapenat on kyllä aivan fantastiset. 190cm pitkänä tuo reiden jatkopala ja niskatuen säätömahdollisuus iso plussa. Saisipa työtuoliksi samanlaisen  ;D
- Ei ilmeisesti progressiivista ohjausta, mutta kevyt ohjaus kuitenkin hyvä
- Pienen pientä ritinää kuului jostain päin autoa mutta tämä on paikannettava ja eliminoitava kunhan ennättää.
- Kangasmatot, joten joutuu kumimatot hankkimaan.
- Metallisen poljinpinnat ei kuulunut ilmeisesti aikanaan R-line ulkopakettiin, joten joutuu tilaamaan ebaystä 30â,¬ hintaan.
- Jarrut ei pure ihan yhtä hyvin kuin ocussa, joten joutuu himpun lujempaa painamaan.

We connectin laitoin tulille mutta eipä tuolla kyllä mitään oikein tosiaan tee.
Hyvä fiilis kyllä autosta.
#11
Onko kokemuksia tuosta passatin uusimmasta 2.0tdi (evo ) dsg dieselistä?
Ajatus oli vaihtaa tuohon malliin kun vähän käytettyjen GTE mallienkin hinnat lähti lapasista ja emäntä ei oikein innostunut tuosta jokapäiväisestä töpselileikistä (minulle aivan sama).
En ainakaan ole kuullut että olisi mitään isompia vikoja. Käsittääkseni DPF-polttelee aika tiheään, mutta siinäpähän polttelee. Kulutus taitaa olla myös hitusen pienempi kuin aiemmalla koneella.
Käyntiääni on ilmeisesti vähän erilainen ja hieman hiljauisempi edeltäjään. 150hp ja 360Nm vääntö riittänee omiin tarpeisiin mainiosti.
Passatin dieselissä on vielä ilmeisesti houkutteleva 66litran tankki niin ei tarviisi ihan joka viikko olla tankilla ,sekä matrix valot on kiva lisä. Samoin langaton android auto.

Olen hankkimassa vuoden 2020 2.0TDI dsg (evo) r-line variant mallia hintaan 34000â,¬ (30tkm ajettua ) kun vastaava 2020 GTE vastaavilla kilsoilla olisi 42000-43000â,¬. Aika paljon on hintaeroa ja itselläni tulee vetästyä pidempää siivua myös niin tuota sähköä ei pääsisi GTE mallissa niin kattavasti hyödyntämään. Aika rajusti on lähtenyt dieselipassatista hintaa kun laskin että uutena 2x renkailla kyseinen malli olisi ollut aika tarkalleen 50 tonnia eli 1,5 vuodessa hinta tippunut 16000â,¬ eli likimain 1/3 osa ;D

#12
Onko uudemmissa B8 vuoden 2020 passateissa ääntävaimentavat / laminoidut etu- ja sivulasit vakiona? Ei ainakaan eriversioissa tai lisävarustehinnoissa ole tästä mitään mainintaa. Vai saako näitä enää lainkaan?
#13
Itsellä menee noin 20000-25000kWh vuodessa sähköä (sähkölämmitteisesssä kämpässä). Olipa onni että vaihdoin määräaikaisen Lumme Oy yleissähkön 24kk sopparin heinäkuussa hintaan 4,95c/kWh ja 0â,¬ perus kk-maksu.

Onnekseni ei tarvi autojakaan ladata sähköllä ainakaan toistaiseksi lukuunottamatta toisen auton letku/sisätilalämmittintä.

Saa saunoa kaikessa rauhassa ja rahaa on  ;D
#14
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
05.08.21 - klo:13:58
Lainaus käyttäjältä: heller - 25.07.21 - klo:19:06
Kysytääs täälläkin. Tietääkö raati miten uuden octavian matrix valot eriävät konsernin muista uusista vastaavista (kuten iq.led)?

Taitaa olla samat valot aika pitkälti. Valotehot molemmissa samaa luokkaa ja samoin toiminnotkin. Octavia matrixit taitaa olla tehokkaammat?





#15
Itselläni toinen setti goodyearin ultra grip ice 2 kitkoja menossa. Hiljaiset, hyvät pidot, alhainen vierintävastus ja hinta ollut muita premiumeja edullisemmat netin kautta.  Ostan tod näk myös seuraavaksi samat.

En lähtisi kuitenkaan pihistelemään varsinkaan kitkoista. En myöskään ole nastamiehiä melun vuoksi.
#16
Lainaus käyttäjältä: Everkistus - 01.08.21 - klo:17:31
Firmis on 1788, valmistusviikosta ei mitään käryä mistä sen edes näkee. Piuhatta toimii

Loistava uutinen. Eli olettaen toimii uusimmissa malleissa mukisematta.
#17
Lainaus käyttäjältä: Everkistus - 01.08.21 - klo:14:41
Mulla on Android auto ja Octavian toiminut kuin junan vessa. Aina yhdistää eikä minkäänlaista probleema ole tullut vielä vastaan.

Siis ilman kaapelia toimii? Onko mikä valmistusviikko autolla? Saatko tsekattua firmiksen?

Aika montaa vastausta tuntuu olevan...
#18
Toimiiko android auto langattomana uudessa octaviassa? Oikeastaan ainoa viihdetekniikan mullistus mitä kaipaisin tähän nykyiseen III octaviaan.

Olisi siis iso plussa mikäli päätyisin joskus ostamaan IV mallin...
#19
Lainaus käyttäjältä: miz - 30.07.21 - klo:14:28
^
Varmaan tyhmä kysymys mutta onhan laitettu viiksestä päälle tihkuasentoon?

Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä vaan ainoastaan tyhmiä kysyjiä. Eiku miten se meni.  ;D

Mutta juu hyvä pointti että se viiksi pitää olla napsun ylhäällä "tihkulla" että automatiikka herää henkiin.
#20
Lainaus käyttäjältä: Occux - 30.07.21 - klo:11:23
Bensamittarin toiminnasta on vaikea mennä sanomaan mitään, kun se on 8 pykäläinen. Lineaarisesta analogisesta viisarista voi päätellä jotain, mutta tietenkin sekin voi toimia hieman epälineaarisesti. Ilmeisesti ylin kasipalkki pimenee, kun 50 litran tankissa joidenkin anturien mukaan on 43.75 litraa. Jos toimii tarkasti, niin kukin palkki edustaa 6.25 litraa. Jos alin palkki palaa, niin tankissa on siis 6.25 litraa ja kun jäljellä on 6.2 litraa, niin alin palkki sammuu, vaikka tankki ei ole tyhjä. Näin voisi asioiden päätellä ihan vaan matemaattisesti, mutta todellisuudessa asiat ei ehkä kuitenkaan ole juuri noin.

Minun veikkaus on 5litran välein ja eka palkki notkahtaa vasta 35litran alittuesssa eli alle 35l/7palkkia, 30l/6p, 25l/5p, 20l/4p, 15l/3p,10l/2p, 5L/1p

Jos 300 kilsaa voi ajaa ennen kuin eka palkki notkahtaa..
#21
Lainaus käyttäjältä: pumo - 30.07.21 - klo:14:18
Onkohan käyttäjässä vika vai joku bugi? Ei toimi automaattinen tuulilasinpyyhin, asetuksen siellä menussa olen käyttänyt pois ja päälle.
Ei nyt mahdottomia ole satanut mutta sen verran paljon ettei enää uskaltanut ajaa pyyhkäisemättä.

Oletko muuttanut herkkyyttä isommalle? Muutaman tipan takia ei pyyhi ollenkaan jos herkkyys ei ole isommalla.

Ainakin OcuIII löytyy herkkyyssäädölle pikku nipukka siitä pyyhintäviiksestä.
#22
Taitaa olla ihan skodan joku oma perinne että polttoainemittari näyttää mitä sattuu. Vanhalla ocu III tsi bensavehkeellä muistan kun tankkasi täyteen niin kokeilin oikein "enkkoja" pidemmillä matkoilla että miten kauas pääsee ennenkuin mittari liikahtaa. Olikohan silloin jossain 200km hujakoilla parhaillaan kun neula liikahti eka kerran.

Nykyisessä III dieselissä neula värähtää about 100km kohdilla.

Tuo jäljellä oleva matka on myös vähän ylioptimistinen mutta pitkillä reissuilla pitää kutinsa aika hyvin tässä dieselissä (arvio on jotain 900km täydellä tankilla, mutta sen jäljellä olevan matkanhan se laskee jotenkin aiemmista kilsoista ja keskim. kulutuksesta. En tiedä tarkemmin millä laskukaavalla.

Tänään ajoin töihin niin aloittaessa näytti 120km jäljellä ja kun tulin töihin 56km matkan niin oli kuitenkin 80km jäljellä arvion mukaan. Kulutus olikin harvinaisen pieni työmatkalleni 4,7l kun maltillisesti ajelin.

Mittarin notkahtaesssa puoliväliin ajokilsoja kertyy noin 550-600km ja loppu puolikas riittää jonnekin 350km asti (rauhallisessa matka-ajossa). Aika tyhmettä...

Mutta sehän on kiva ajella 300km ilman että tankki tyhjenee ollenkaan  ;D
#23
88000km mittarissa. Autolla ikää nyt hieman yli 4v. Ei ainoatakaan vikaa tai osaa vaihdettuna tai korjaamokäyntiä. Ainoastaan merkkihuollot tehtynä.
Koronan pakottamana etätöihin autolle on viimeisen vuoden aikana tullut mittariin vain noin 15tkm

Erittäinen tyytyväinen olen ollut. Eiköhän tällä vielä pöristellä vuosi tai kaksi kun isoin siivu auton hinnasta on jo sulanut. Valitsemani varustelu on osoittautunut loistavaksi vuosien varrella. Sähköpenkit on ollut kovalla käytöllä kun emäntä on ajanut korona-ajan töihin ja itse sitten käyn päivittäin muita hommia suorittamassa joten sähköpenaan tulee myös ajokilsoja  ;D. Alcantara nahkapenkit on pysyneet lähes uudenveroisina myös takaosastolla missä 2 pentua pitää huolen että ne ei pysy ikinä puhtaina.

Ainoat miinukset tulee etätöiden vuoksi vähentyneestä käyttötarpeesta , sekä omakotitaloon muuttaneena peräkoukku olisi aika kiva.

Eilen illalla ajelin maltillisella vauhdilla Kotkasta Kajaaniin 478km keskikulutus 4.5l.


#24
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.07.21 - klo:18:57
Hyvä peli. Nyt 8000 km takana ja tankkia yhä 80% jäljellä. Kulutus 0,1 l/100 km. Yhdellä latauksella pääsee 70-90 km. Sähkömoottori on riittävän tehokas jokapäiväiseen ajoon


Onnittelut
#25
Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 03.07.21 - klo:17:28
Ei kai sitä akun tasoa tiedä muualta kuin näytöstä, joka antaa 0 tai korkeintaan 1% ja sähkömatkaksi 1-2 km. Rattaan takaa tosiaan pystyy asettamaan jäännös sähkömäärän, missä minimi tuntuu olevan 20%. Mutta vaikka olen laittanut siihen 20%, niin kaikki sähköt häviää. Minulla oli ajatuksena jättää maantieajossa enemmän sähköä paremman suorituskyvyn takaamiseksi esim ohituksissa. E-moodissa ohitukset kun tuntuivat nuhaislta, jos olin ajanut akun tyhjäksi. Vai onko siellä hybridi moodissa aina jemmassa "näkymätöntä" sähköä  boostia varten.

Kyllä pitäisi olla jemmassa sähköä aina (käytettävissä on jotain 10-11kWh siitä 13kWh:sta). Muutenhan tuo on hengenvaarallinen peli ohituksissa.  Minun mielestäni tuota akkuvarausprosentin säätöä käytetään vain jos tietää että saapuu vaikka kaupunkiin niin voi sitten siellä ajella vihreästi hetken.
#26
Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 03.07.21 - klo:11:14
Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun auto ajaa hybridi moodissa aina akun tyhjäksi, tosin hitaammin kuin E-modella. Olen laittanut asetuksista akun minimiksi 20%, eikä navigaattori ole päällä, joten kyse ei ole akku- tyhjänä- perillä-ajosta. Mielestäni tällöin akkuun pitäisi aina jäädä se 20%.

No onkohan siellä kuitenkin se 20% jäljellä? Mistä toteat että se on tyhjä?

Entä jos laitat minimiksi pienemmän lukeman mikäli mahdollista niin näyttääkö sitten että on taas akkua jäljellä?

Eihän se pitäisi koskaan oikeasti "tyhjäksi" mennä vaikka se punasta ja 0% näyttääkin.
#27
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
02.07.21 - klo:20:17
Lainaus käyttäjältä: Atsii - 02.07.21 - klo:19:59
Mitä tuolla OBD11 systeemillä pystyy Octavia lV mallissa säätämään?
Pitäisikö jonkun asiaa tuntevan avata OBD11 foorumi tälle mallille?

obd11 forumeilta lueskelin että 4 koppasessa  on joku SFD (Vehicle Diagnostic Protection), kuten golfissa ja leonissa (uusimmissa malleissa). Eli control unit 08 air con, 17 dashboard ja A5 drivers assistance on koodattavissa, mutta 09 koodaus on pois käytöstä ja varmaan muutkin.

Eikä valmiita ohjelmiakaan / koodauksia ole vissiin tarjolla 4-koppaan, joten unohtakaa koko homma  ;D
#28
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
02.07.21 - klo:20:01
Lainaus käyttäjältä: Atsii - 02.07.21 - klo:19:59
Mitä tuolla OBD11 systeemillä pystyy Octavia lV mallissa säätämään?
Pitäisikö jonkun asiaa tuntevan avata OBD11 foorumi tälle mallille?

Niin juu koodauksen tein tosiaan omaan 3 koppaseen joten en nyt 100% varma ole löytyykö jo koodaus IV-malliin suoraan  obd11 ohjelmalistalta. Voihan se olla että uusien "älyominaisuuksien" ohella on rampautettu koodausmahdollisuuksia.
#29
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
02.07.21 - klo:19:29
No pitihän se käydä testaamassa/koodaamassa OBD11 samontein...  :)

Onkohan niin että tuo lineaarinen on sport moodissa oletuksena, kun jotenkin tunnosti "tutulta", mutta on paljon parempi lineaarisena / herkempänä niin jää tuo "kuollut alue" pois ainakin näin kesäajelussa. Eli käyttöön jäi asetukset.

Hyvä että tätä kautta muistui mieleen kokeilla tuota... Katotaan ajaako emäntä ojaan nyt tuon pirssin... 8)
#30
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
02.07.21 - klo:19:00
Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 02.07.21 - klo:18:50
Varmaan on ekoilu/Skodaismeja (auton ollessa normaaliasetuksissa) kaasupolkimen vaste. Risteyksestä lähtiessä alkaa kiihdyttämään satasen nopeuteen... Painaa kaasupoljinta kohtalaisesti...Ei tapahdu oikein mitään...Painaa lisää, ei tapahdu oikein mitään...Vasta kun kaasupoljin alkaa olla pohjassa, saa voimaa. Käsittämättömän pitkä "tyhjä alue" polkimen toiminnassa, jossa ei tapahdu mitään. Ehkäpä päällä oli jo kävelynopeudessa liian iso vaihde, tai sitten kaasupolkimen ohjelmointi on jotenkin ihmeellinen. Outoa verrattuna taas Toyota Camryyn, jossa voimaa on heti tarjolla, ja se lisääntyy lineaarisesti kaasupoljinta painamalla. Vähän ikävä "ominaisuus" kun kiihdyttää valtatielle, eikä haluaisi potkaista heti "kickdownia" paniikissa, vaan kiihdyttää rauhassa.

Saa koodattua lineaariseksi (vaggineissa taitaa olla yleensä tuo "non-linear" oletuksena). Tuolla lisää keskustelua https://www.vagarena.fi/index.php?topic=35745.240


En ole itse kokeillut kun en ole nähnyt tarpeelliseksi. Pitää varmaan testata ihan mielenkiinnosta nyt kesäkeleillä.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy