Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

jamo75

ei ne ihan samanlaisesti toimi, manuaalissa käsittäkseni auto käynnistyy kun kytkimen nostaa, automaatissa se enemmän on sidottu kaasun tai jarrun vapautukseen, automaatissa auto voi liukua taaksepäin ennenkuin moottori on käynnistynyt, manuaalissa kytkin kuitenkin laittaa vaihteen oli sitten moottori käynnissä tai ei.
mutta sinänsä enemmän se on kiinni miten käsijarrua osaa käyttää varsinkin kun nyky manuaaleissa on automaatti sähkökäsijarru kytkimen asennon mukaan

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 01.05.18 - klo:16:02
Paremminhan start&stop manuaalivaihteisessa omien kokemusteni mukaan toimii, ainakin näissä vageissa millä on tullut ajettua. Miksi ihmeessä se ei toimisi manuaalissa vai oliko kyse vain vitsistä?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

infinity

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.05.18 - klo:15:56
Aivan turhaa selittelemistä. Jos DSG on mielestäsi huono, niin syy on vain ja ainoastaan sinussa. Et selvästikään edes ymmärrä miten automaatti toimii, etkä osaa sillä ajaa. DSG ei pätki eikä nyi. Sinun on siis parempi pysyä Kerava-tuningmanuaalissasi. Tuskin silläkään osaat ajaa.

Start&stop on muuten tehty automaatteja varten ja on aivan turha ominaisuus manuaalissa.

Kato trolli-Hidalgo herännyt kiukkuisena kesken päiväunien. Sanoin jo aikaisemmin että vika oli todennäköisesti penkin ja ratin välissä. Ei varmaankaan tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin, jos tässä nyt hieman arvostelin tuota DSG:n toimintaa.
BMW 530e xDrive

Arttu

Luin oheisen artikkelin tänään. Siinä autovahinkokeskuksen asiakaspalveluvastaava kertoilee kaikenlaista kolariautoista. Myös DSG-vaihteistot mainittiin. Kopioin alas kyseisen kappaleen.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/kahden-automallin-moottorit-kestavat-lahes-loputtomiin-autovahinkokeskuksen-ei-kannata-edes-yrittaa-myyda-niita-silla-vanhatkin-odottavat-hyllyssa-200902478

Pirkkalan autovahinkokeskuksen läpi kiertää vuodessa yli 5 000 ajoneuvoa. Niille kaikille löytyy ostaja aikanaan â€" jos ei muu niin metallia kierrättävä Kuusakoski oy eli autot myydään romutettavaksi. Osa menee myös purettavaksi ympäristöluvan omistaville ostajille.
Myös autovahinkokeskus itse ostaa kolariautojaan purettavaksi ja näin kilpailee niistä muiden ostajien kanssa. Koska useimmat autot ovat vaurioituneet keulastaan, kysyntää on etenkin ajovaloille ja puskureille.
Tarvetta on myös esimerkiksi Volkswagenin ja Skodan DSG-vaihteistoille, koska niitä hajoaa paljon.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Polouni

Kyllähän tuo on ihan järkevää kierrättää. Mutta kukahan haluaa autoonsa vaikkapa 100 tkm ajetun dgs:n jos on vielä noita aiempia kehitysasteita. Nyt joku vitsmakare muistuttaa ettei tuollaisia noin paljon ajettuja ole.....

sambolo

Ei kyllä mitään ongelmaa start/stopissa manuaalin kera, toimii kun ajatus.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HAL9000

Nyt menossa kolmas DSG-VAG. Seuraava mitä todennäköisimmin vaihteeksi manuaali. Varsinkin nykyinen DQ-200 on melkoinen rimpula verrattuna aiempiin DQ-250 -malleihin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

mikama83

Onko ollu minkälaisia ongelmia tuossa dq200 askissa ollu sulla? Oma auto menossa 15.päivä tutkimuksiin kun 3.vaihde täristää 3 kertaa koko kierrosalueen aikana ja kierrokset jää aina silloin paikalleen. Ensimmäinen automaatti menossa ja ei nyt lupaavasti ala tämä homma ??? Mittarissa huimat 16tkm ja auto 10kk vanha Golf.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 02.05.18 - klo:14:19
Onko ollu minkälaisia ongelmia tuossa dq200 askissa ollu sulla? Oma auto menossa 15.päivä tutkimuksiin kun 3.vaihde täristää 3 kertaa koko kierrosalueen aikana ja kierrokset jää aina silloin paikalleen. Ensimmäinen automaatti menossa ja ei nyt lupaavasti ala tämä homma ??? Mittarissa huimat 16tkm ja auto 10kk vanha Golf.

Oma on ryömittäessä aina pikkasen ravistanut, on kilometrien myötä vähän pahentunut. Joka sadas liikkeellelähtö tapahtuu ilman kytkimen avustusta. Se on PAM ja sitten mennän niskat nytkähtäen liikkeelle. Mutta laatikko on siis huonoimmillaan silloin kun automaatti on hyödyllisimmillään. ruuhkaköröttelyssä ja pikku pyörittelyssä. Mutta se on hyvä 0 - 100 km/h laatikko.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

mikama83

Vai niin  :( Toinen asia mikä joskus ärsyttää on se kun isoilla vaihteilla vedättää niin meno on semmosta aaltomaista.

Alunperin halusin manuaalin mutta myyjä sanoi ettei mitään järkeä, koska dsg on niin ylivoimaisen hyvä. Toivottavasti löytävät nyt jotain vikaa sitten kun ei tuo laatikko vielä ole lunastanu noita myyjän kehuja ::)

jake_soomi

Manuaali on tullut tähän saakka aina ostettua itelle, kun automaateissa on ollut niin jumalattomasti vikoja ja huollotkin tulevat kalliimmiksi vuosien saatossa sekä kun metsästys- ja kelkkailuhommissa pitää ajella huonoillillakin teillä ja kelkkakärry perässä, niin manuaalilaatikolla ajo tuntuu paljon varmemmalta ja hallittavammalta, kuin tomaatilla. DSG:stä on kokemuksia eukon auton tiimoilta, mutta ite manuaaleissa ainakin toistaiseksi pysyn, kun pääasiassa pitkää matka-ajoa ajaessa ei vaihtamistarvetta paljoa edes ole.  ::)
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

jamo75

lähipiiristä löytyy kyllä päin vastaista kokemusta, isä vaihtoi nissaniin eläkkeelle päästyään nyt menee auto vaihtoon kun tehot häviää täristää ja nykii, mökille on kuskannut halkokuornia ja kytkin on alkanut haista. huolto vaihtanut mitä arvannut mutta oireet vain pahenee, ammatti sutoilija edellisessä volvoissa ja paketti autoissa ei vastaavia ongelmia ollut. nyt hakusessa automaatti versio jotta saa mielenrauhaa, eniten valittanut että kytkin on liian lyhyt, peruuttaminen isolla peräkärryllä todella riskialtista

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 03.05.18 - klo:09:44
Manuaali on tullut tähän saakka aina ostettua itelle, kun automaateissa on ollut niin jumalattomasti vikoja ja huollotkin tulevat kalliimmiksi vuosien saatossa sekä kun metsästys- ja kelkkailuhommissa pitää ajella huonoillillakin teillä ja kelkkakärry perässä, niin manuaalilaatikolla ajo tuntuu paljon varmemmalta ja hallittavammalta, kuin tomaatilla. DSG:stä on kokemuksia eukon auton tiimoilta, mutta ite manuaaleissa ainakin toistaiseksi pysyn, kun pääasiassa pitkää matka-ajoa ajaessa ei vaihtamistarvetta paljoa edes ole.  ::)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

firstvw

Tuo peruuttaminen varsinkin kuormalla on DSG:llä hankalaa. Jos on manuaalikytkimiä onnistunut polttamaan niin ei kannata DSG:tä laittaa, varsinkaan kuivaa.

Omalla DSG:llä on ajettu 266tkm takana josta omia ajoja viimeiset 166tkm. Laatikko on toiminut hyvin ja voisin ostaa toisenkin.

Välillä on ollut 6v manuaalisia ajossa hetken ja sen hämmentämisen jälkeen automaatti on tuntunut oikein loistavalta. Autot ovat olleet haluttomia ja mauttomia, passattiinkaan ei manuaali toisi yhtään urheilullisuutta. DSG vaihtaa ~98% vaihdoista ns huomaamattomasti, eikä ne loputkaan mitään rysähdyksiä/potkaisuja ole.

WS58

Webistä löytyy OAMKn työ DSG vaihteiston korvaaminen (manuaalivaihteistolla), riittänee vastaukseksi  :)

jt

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 12.05.18 - klo:21:35
Webistä löytyy OAMKn työ DSG vaihteiston korvaaminen (manuaalivaihteistolla), riittänee vastaukseksi  :)
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114620
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

petaso

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 01.05.18 - klo:16:02
Paremminhan start&stop manuaalivaihteisessa omien kokemusteni mukaan toimii, ainakin näissä vageissa millä on tullut ajettua. Miksi ihmeessä se ei toimisi manuaalissa vai oliko kyse vain vitsistä?


Vanhaa aihetta taas nostaen.

Mielestäni s&s toimii paremmin manuaalissa. Omakohtaista kokemusta ei ole DSG:stä s&s varustettuna mutta kaksi tuttavaa on sanoneet että saisi upottaa suohon. Omassa manuaalissa on s&s ja sen toiminta on hyvin loogista ja siihen voi itse vaikuttaa. Sammuu vain kun turvavyö päällä, ovet kiinni, vaihde vapaalla ja ajosta pysähtyy kun kytkin ylhäällä, käynnistyy kun polkaisee kytkintä. Kun saapuu tuttuun risteykseen jossa voi ennakoida valojen toimintaa, eikä halua että auto sammuttaa, pitää kytkimen pohjassa koko ajan. "Simply is best"!

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: petaso - 13.07.18 - klo:12:00
-Koska DSG ei ole 2500eur kalliimpi, vaan manuaali on 2500eur halvempi. (Leonissa asiallinen 1300eur)

Riippuu tarjouksesta, esim. http://www.seat.ee/559/hinnad

1,0 TSI 115 hj Style Ecomotive       16 590
1,0 TSI 115 hj Style Ecomotive DSG    17 590
1,4 TSI 150 hj ACT Xcellence       19 990
1,4 TSI 150 hj ACT Xcellence DSG    19 990
1,4 TSI 150 hj ACT FR          20 590
1,4 TSI 150 hj ACT FR DSG       21 990

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: petaso - 13.07.18 - klo:12:00

Vanhaa aihetta taas nostaen.

Mielestäni s&s toimii paremmin manuaalissa. Omakohtaista kokemusta ei ole DSG:stä s&s varustettuna mutta kaksi tuttavaa on sanoneet että saisi upottaa suohon. Omassa manuaalissa on s&s ja sen toiminta on hyvin loogista ja siihen voi itse vaikuttaa. Sammuu vain kun turvavyö päällä, ovet kiinni, vaihde vapaalla ja ajosta pysähtyy kun kytkin ylhäällä, käynnistyy kun polkaisee kytkintä. Kun saapuu tuttuun risteykseen jossa voi ennakoida valojen toimintaa, eikä halua että auto sammuttaa, pitää kytkimen pohjassa koko ajan. "Simply is best"!

Täällä kokemusta -15 mallisesta S&S + DSG yhdistelmästä ja kyllä niin vaivattomasti toimii ettei itse tule laitettua S&S systeemiä juuri koskaan pois päältä.

Jos autohold päällä niin auto starttaa heti kun hipaisee kaasupoljinta, tässä tietysti pieni viive liikkeellelähdössä. Jos ei käytä autoholdia niin starttaa heti kun alkaa nostamaan jalkaa jarrulta, ei siis tarvitse päästää jarrua kokonaan niin auto jo starttaa ja tässä ei kyllä ole minkäänlaista viivettä liikkeellelähtöön verrattuna siihen että moottori olisi valmiiksi käynnissä.

S&S toimintaa myös todella helppo säädellä jarrupolkimella jos ei halua auton sammuvan risteyksessä. Juuri ennen auton pysähtymistä päästää pikkasen jarrua niin moottori ei sammu (autohold menee kuitenkin päälle). Selkeästi S&S valvoo jarrupainetta ja sen mukaan päättelee milloin moottori pistetään sammuksiin tai käynnistetään.

Kaverilla -18 Passat jossa moottori kuulemma sammuu jo hidastaessa. Siinä S&S on kaverin mukaan ärsyttävä eikä jarrun kanssa saa kikkailtua sammuttelua. Itse en ole kyseistä autoa kokeillut niin en osaa sanoa tarkemmin..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.07.18 - klo:13:16
Kaverilla -18 Passat jossa moottori kuulemma sammuu jo hidastaessa. Siinä S&S on kaverin mukaan ärsyttävä eikä jarrun kanssa saa kikkailtua sammuttelua. Itse en ole kyseistä autoa kokeillut niin en osaa sanoa tarkemmin..

Noin se toimii Atecassakin, monet kerrat sammui auton vielä liikkuessa kun sitä vielä käytin. Jarrukikkailusta en osaa sanoa olisiko toiminut, jos olisin jaksanut opetella. Täytyy kokeilla joskus, tulee kuitenkin käytettyä systeemiä joskus harvoin kun tulee jossain "isolla kirkolla" vierailtua, jossa joutuu liikennevaloissa päivystämään. Suurin osa ajoista tapahtuu liikennevalottomalla alueella, jossa systeemistä on lähinnä harmia.

Mututuntumalta sanoisin, että omassa ajossani varmasti puolet S/S:n stopeista ovat olleet alle kahden sekunnin mittaisia. Ja näistä lyhyistä taas varmaan puolet pelkkiä "yskäisyjä", eli muutaman millisekunnin pituisia jolloin koneen kierrokset eivät juuri ehdi laskea.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lennu

Näin metsässä pyörivänä ja hyörivänä valinta on ehdottomasti manuaali. Aiemmalla automaatilla oli huomattavasti helpommin kiinni, kuin manuaalilla. Koitapa siinä lumessa automaatilla esim. heijata autoa edes takas kiikun kaakun kiinni, vaikeaksi menee.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Lennu - 15.07.18 - klo:17:10
Näin metsässä pyörivänä ja hyörivänä valinta on ehdottomasti manuaali. Aiemmalla automaatilla oli huomattavasti helpommin kiinni, kuin manuaalilla. Koitapa siinä lumessa automaatilla esim. heijata autoa edes takas kiikun kaakun kiinni, vaikeaksi menee.

Onnistuu aivan helposti DSG-7:lla, jossa ykkönen ja pakki on eri kytkimen takana. Tuli testattua viime talvena, kun jäin jumiin hankeen.

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jamo75

juu yllätyin kuin iltasanomissa oli juttu että vain 1/3 uusista autoista on enää manuaaleja. tosin skoda myyjä taisi sanoa että nykyisin lähes kaikki uudet autot tilataan automaatilla

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 01.08.18 - klo:18:02
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/manuaalivaihteisten-autojen-kysynta-on-romahtanut-nopeasti-nain-harva-sen-enaa-valitsee/7014880#gs.nQ4K=Ro
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Reneto

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 01.08.18 - klo:19:04
tosin skoda myyjä taisi sanoa että nykyisin lähes kaikki uudet autot tilataan automaatilla

Mulle skoda-myyjä sanoi talvella että octavioissa jakauma on n. 70 A/30 Man. Superbissa vain ehkä 1 kymmenestä on manuaali.
Eli kyllä täällä periferiassa (100km stadista pohjoiseen) vielä myydään manuaali-octavioita aika paljon.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 01.08.18 - klo:19:19
Mulle skoda-myyjä sanoi talvella että octavioissa jakauma on n. 70 A/30 Man. Superbissa vain ehkä 1 kymmenestä on manuaali.
Eli kyllä täällä periferiassa (100km stadista pohjoiseen) vielä myydään manuaali-octavioita aika paljon.

Olisiko yksi syy siinä, että tarkoituksella ohjaillaan ostajia mm. Sillä ettei tehokasta mallia saa enää manuaalina, vaan pakko ottaa se dsg:llä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

janike

Sillä on varmasti iso merkitys, ja nelivetoja tuntuu olevan vielä huonommin tarjolla ilman invalidivaihteistoa.
Näi se o.

Hesse

Eikös automaattien osuus ole suunnilleen sama kuin mitä autoja myydään työsuhdeautoiksi ja yli 60-vuotiaille.

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.08.18 - klo:19:51
Olisiko yksi syy siinä, että tarkoituksella ohjaillaan ostajia mm. Sillä ettei tehokasta mallia saa enää manuaalina, vaan pakko ottaa se dsg:llä?
Kysyntä lienee se ohjuri tässä. Huippumallin voluumi on muutenkin pienempi kuin standardimallin, niin ei kannata pitää ohjelmassa mallia varusteilla jotka eivät mene kaupaksi tai vain muutaman kipaleen vuodessa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

axe

about puolet myydyistä uusista  autoista on työsuhdeautoja ja siten artistin ongelmaksi ei jää automaatin korjauskulut.Omilla rahoillaan uuden auton ostavista 3/4 tai vielä suurempi osa luultavasti ostaa manuaalin.Tuo selittää automyyjien propagandaa...

jamo75

höpö höpö sulla on vissiin joku konreettinen tilasto ton tueksi.
lähipiirissä kaikki uudet autot on olleet automaatteja, ei sitä automaattia kukaan osta sen takia että myyjö sanoo että näitä myydään eniten kyllä se on muista syistä. itse siirryin automaatteihin heti ekan työsuhde auton jälkeen ja siitä lähtien kaikki omat autot ovat olleet automaaatteja.

kylläse suurin syy manuaalin valintaan on se ettö ostetaan se lähtien hinta auto ja siinä ei automaattia ole vakiona. toki tiedän tapauksia jossa väkisin on halunnut manuaalin vain siitä syystä että haluaa ajaa manuaalilla. ainakin kun itse ostin ton c30n niin silloin ainoa automaatti diesel oli tehokkain versio jälkeen päin toki tuli halvempiinkkn malleihin.

mutta kukin tyylillään onhan sellaisiakin ihmisiä jotka jeesustelevat ilmastoinnista kun se lisää kulutusta...

Lainaus käyttäjältä: axe - 02.08.18 - klo:08:16
about puolet myydyistä uusista  autoista on työsuhdeautoja ja siten artistin ongelmaksi ei jää automaatin korjauskulut.Omilla rahoillaan uuden auton ostavista 3/4 tai vielä suurempi osa luultavasti ostaa manuaalin.Tuo selittää automyyjien propagandaa...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 02.08.18 - klo:09:24
kylläse suurin syy manuaalin valintaan on se ettö ostetaan se lähtien hinta auto ja siinä ei automaattia ole vakiona. toki tiedän tapauksia jossa väkisin on halunnut manuaalin vain siitä syystä että haluaa ajaa manuaalilla.
En halunnut kuivaa dsg lootaa, jos sattuukin pidempään auto olemaan. Jos kaupunkiajoa olisi paljon, voisi tilanne olla eri. Tai sitten jos seatti olisi sen takuuajan maksimissaan.

Enkä tykkää siitä, että "joutuu" automaattia käyttämään manuaalisesti joissain tilanteissa. Sähkö olis kova. Kuorma-autot oppii nykyisin mäkiset maastot taloudellisuusmielessä. Sama sais tulla autoihin. Tesloissa taitaa olla myös älyä oppimaan maastoja energiamielessä, ainakin jousitus oppii.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy