Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 18.04.16 - klo:23:36
Samalla tavalla ne kepparin lukematkin ovat muunneltua. Ymmärtääkseni vaaka pysyy silloin balansissa.
No joku voisi ajatella niinkin, että automaatista halutaan (mahdollisesti) paremman katteen vuoksi tehdä houkuttelevampi vaihtoehto. Tämän vuoksi automaatille ilmoitetaan sitten pienemmät kulutuslukemat. Kokonaan toinen juttu on sitten se, että sekä automaatin että manuaalin lukemat ovat molemmat enemmän tai vähemmät kaunistellut. Kyse olikin siitä, että Audi saattaa huijata myös eri vaihteistojen keskinäisessä vertailussa.

Lainaus käyttäjältä: rami - 18.04.16 - klo:23:36
;D ;D ;D
http://s237.photobucket.com/user/666zzzz/media/1a.jpg.html?sort=9&o=1

Decoy_

Lainaus käyttäjältä: rami - 18.04.16 - klo:23:34
No ei varmaan ne manuaalit vaihdu jos niitä ei joku heiluttele ja koipi vispaa. (Voitko kertoa miten?)
Minä oon takuulla ajanut enemmän pirssillä kuin sinä ja suurimman osan keppivaihteisella pelillä.
Ei ikinä enää kepparivehettä vain äärimmäinen köyhyys voisi ajaa siihen tilanteeseen.
Aina ne vaan "kepparimiehet jää lähtiessä muutaman autonmitan vaikka ihan normikaasuilla lähdetään. Se on niin helppoa nähdä taustapeilistä. Stronic hoitaa homman todella sutjakkaasti.
Monesti kepparijamppa kokee haasteeksi ja ajautuu kiilaamaan perään. Lätty vaan näkyy taustapeilistä.
Siinä vaiheessa kun kepparijamppa on kokenut saavansa haasteen kannattaa hänet jättää omaan arvoonsa.  ;)
Mutta HEI! Stronicissa on myös käsivalinteiset vaihtamismahdollisuudet sekä A4:ssä lisäksi rattiläpyskät + ja -.
Eipä nuita manuaalisesti viitsi käyttää kun on niin lokoisaa vetää automaatilla. Ehkä niitä joku arvitsee mutta minä en.
VG automaateille annetaan pienempiä kulutusarvoja kuin vastaaville keppivaihteisille autolle.
Onhan se nyt loogisestikkin ajateltuna ihan hölmöä veivata sitä keppiä ja polkea kytkinpoljinta jos helpompikin vaihtoehto on valittavissa.
Min oon ainakii niin laiska etten viihti.
Kerta kiellon päälle.

No sulla nyt on selkeästi vikaa ymmärtämisessä useammankin asian suhteen ;D Kyllä niitä vaihteita kättä ja jalkaa käyttämällä vaihdetaan, mutta ei "veivaa kylki vääränä sitä keppiä ja sojoo koivella kytkintä" eikä varsinkaan niin että se nyt näkyisi edellä ajavan taustapeiliin asti.

No ei sekään aina kerro jos jotain asiaa on tehnyt kauemman kun toinen, jos on tehnyt sitä koko ajan pitkin vittua ;D Vaan mistäs tiedät paljonko mä ajan? Tai no sähän "tiedät" kaiken joten perun kysymykseni.

Vai ajatko itse alinopeutta jolloin ajaudutaan "kiilaamaan perään?"  ;D

Sun jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa, ellei satu provosoimaan huvikseen kuten mä ;D

Tuon myönnän että uudemmat automaatit saattaa mennäkkin pienemmillä lukemilla tai ainakin ero on merkityksettömän pieni manuaaliin nykyään. Hieman vanhemmissa tomaateissa jota edelleen ainakin suomessa on liikenteessä, on tehohäviöt sitä luokkaa että taitaa kulutus mennä manuaalin yli.

Kuinka viiveettömästi muuten esim. Stronicissa toimii tuo käsivalinta? Omat kokemukset perustuu niiltä osin vähän vanhempiin tomaatteihin joissa ratin vaihtonappeja käyttäessä oli pieni viive mikä ei tehnyt niiden käytöstä kovin mielekästä. Ei sillä että niitä nyt muutenkaan olisi ollut kovin mielekästä käyttää sillon kun se tomaatti siinä vaihteli nätisti.

Loogisesti ajateltuna hölmöä ajella autolla itse kun voi mennä taksilla? Jälleen kerran kyseenalaistan koko topicin aiheen: Mitä väliä mikä vaihteisto? mattinen summasi muutama viesti takaperin hyvin ajatuksia. Esim itsellä on ollut ja tulee olemaan autoja sekä manuaalina että automaatilla. Vaihteisto on ainoastaan yhden auton kohdalla ollut valintakriteeri ja siihen tuli manuaali. Muissa ollut toisenlaiset valintakriteerit ja niiden täytyttyä on auto tullut ostettua riippumatta siitä mikä laatikko sielä on. Vääntämisen ilosta toki tätä keskustelua voi käydä. Se tällä foorumilla tuntuukin olevan ideana.

( ;D ;D ;D )

mti

Hmm...nyt on manuaali menossa ja se oli tietoinen valinta kun johonkin piti raja vetää ts. ei ollu oikein varaa automaatin 2500 e lisähintaan. Ajan pääasiassa maantieajoa joten Manu sikäli ok. Välillä on tullut tilanteita että automaatti on tullut mieleen. Esim kun sählää Samsungin puhelimen olemattoman googlemapsin kanssa kaupungissa samalla kun syö abc-kana-ateriaa niin vitonen on liian iso liikennevaloihin.

Manu-miehiä oon aina ennemmin silti ollut. DSG - vaihteiston mun mielestä pahin synti on miettiminen risteyksessä. Tunnistatko tilanteen jossa rullataan risteykseen 20 kmh ja olis tarkoituksena ehtiä johonkin rakoon niin kaasu pohjassa ei hetkeen tapahdu yhtään mitään? Aivan sama mikä pykälä on manuaalilla pesässä niin joku veto sentään on päällä, ei nyt ehkä sillä vitosella, mutta dsg ei anna syöttöä sillä sekunnilla kun pitäis mennä vaan miettii päivän selvää asiaa. Peruutukset mäkeen on oma lukunsa.

Se mikä tuttaa manuaaleissa niin vois ne sujuvamminkin toimia. Volvon v40 oli hyvä siinä vaihteet meni päälle ilman houkuttelua.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

JakeS

Onhan tämä kummallista vänkäämistä. Toinen tykkää automaatista ja toinen manuaalivaihteistosta.
Minä tykkään kummastakin. Pihasta löytyy manuaali, perinteinen automaatti ja kaksoiskytkintomaatti. Työkaluista löytyy sitten jos jonkinnäköistä variaatiota. Kaikilla pärjää loistavasti eikä kepin vatkaus rasita. Hyvin pysyn automaattikuskien perässä risteyksistä lähtiessä.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

heifetz

Hyvin toimiva manuaali tuo lisänautintoa ajamiseen. Volvo V40:ssä on sellainen: vaihdot sujuvat napakasti, eleettömästi ja heitto on mukavan jämäkkä mutta sujuva. Suosin tätä ainakin ZF6 -mehumaijaan ja DSG7:aan verrattuna. Bmw 1-sarjalaisen manuaali oli taas täyttä kuraa enkä sellaista enää koskaan halua ajaa. Lisäksi kuppia painaa edullisuus, toimintavarmuus ja helpompi huolto (mekatroniikka- / turbiiniremppa ei ole mitään halpaa lystiä, voin kertoa kokemuksesta).
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

rami

Lainaus käyttäjältä: Decoy_ - 19.04.16 - klo:00:15
Kerta kiellon päälle.

No sulla nyt on selkeästi vikaa ymmärtämisessä useammankin asian suhteen ;D Kyllä niitä vaihteita kättä ja jalkaa käyttämällä vaihdetaan, mutta ei "veivaa kylki vääränä sitä keppiä ja sojoo koivella kytkintä" eikä varsinkaan niin että se nyt näkyisi edellä ajavan taustapeiliin asti.

No ei sekään aina kerro jos jotain asiaa on tehnyt kauemman kun toinen, jos on tehnyt sitä koko ajan pitkin vittua ;D Vaan mistäs tiedät paljonko mä ajan? Tai no sähän "tiedät" kaiken joten perun kysymykseni.

Vai ajatko itse alinopeutta jolloin ajaudutaan "kiilaamaan perään?"  ;D

Sun jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa, ellei satu provosoimaan huvikseen kuten mä ;D

Tuon myönnän että uudemmat automaatit saattaa mennäkkin pienemmillä lukemilla tai ainakin ero on merkityksettömän pieni manuaaliin nykyään. Hieman vanhemmissa tomaateissa jota edelleen ainakin suomessa on liikenteessä, on tehohäviöt sitä luokkaa että taitaa kulutus mennä manuaalin yli.

Kuinka viiveettömästi muuten esim. Stronicissa toimii tuo käsivalinta? Omat kokemukset perustuu niiltä osin vähän vanhempiin tomaatteihin joissa ratin vaihtonappeja käyttäessä oli pieni viive mikä ei tehnyt niiden käytöstä kovin mielekästä. Ei sillä että niitä nyt muutenkaan olisi ollut kovin mielekästä käyttää sillon kun se tomaatti siinä vaihteli nätisti.

Loogisesti ajateltuna hölmöä ajella autolla itse kun voi mennä taksilla? Jälleen kerran kyseenalaistan koko topicin aiheen: Mitä väliä mikä vaihteisto? mattinen summasi muutama viesti takaperin hyvin ajatuksia. Esim itsellä on ollut ja tulee olemaan autoja sekä manuaalina että automaatilla. Vaihteisto on ainoastaan yhden auton kohdalla ollut valintakriteeri ja siihen tuli manuaali. Muissa ollut toisenlaiset valintakriteerit ja niiden täytyttyä on auto tullut ostettua riippumatta siitä mikä laatikko sielä on. Vääntämisen ilosta toki tätä keskustelua voi käydä. Se tällä foorumilla tuntuukin olevan ideana.

( ;D ;D ;D )

"Kuinka viiveettömästi Stronicissa....."    Toimii kuule niin viiveettömästi että ei tarvitse rattiläpyskästä muuta kuin sormella napsauttaa nii vaihde on jo silmässä. Käytännössä viivettä ei ole laisinkaan.
Itse et ole perillä asiasta sen kun vaian vaahtoat.
Suurin tai enemmistö täällä vaahtoavista ei todellakaan ole koskaan omistanut automaattia. Plörinää vaan kuuluu tyhjästä.
Saat ajella vielä useasti maapallon ympäri jotta oot samoissa ajokilometreissä kun minä.
Onhan se jollekkin sen mieliselle ihmiselle nautinto kun saa kaasutella kepparilla ja riuhtoa vaihteita silmään koipi sojollaan. ;D ;D ;D

Decoy_

Lainaus käyttäjältä: rami - 19.04.16 - klo:09:19
"Kuinka viiveettömästi Stronicissa....."    Toimii kuule niin viiveettömästi että ei tarvitse rattiläpyskästä muuta kuin sormella napsauttaa nii vaihde on jo silmässä. Käytännössä viivettä ei ole laisinkaan.
Itse et ole perillä asiasta sen kun vaian vaahtoat.
Suurin tai enemmistö täällä vaahtoavista ei todellakaan ole koskaan omistanut automaattia. Plörinää vaan kuuluu tyhjästä.
Saat ajella vielä useasti maapallon ympäri jotta oot samoissa ajokilometreissä kun minä.
Onhan se jollekkin sen mieliselle ihmiselle nautinto kun saa kaasutella kepparilla ja riuhtoa vaihteita silmään koipi sojollaan. ;D ;D ;D
Niin se olikin ihan suora kysymys eikä mikään kyseenalaistus sen käsivalinnan toiminnasta.

Eikai kukaan täällä ole perillä asioista jos sun vääristyneeseen ajatusmaailmaan vertaa ( ;D ;D ;D )

Edelleenkään ei tarvitse mitään riuhtoa sillon kun satun ajamaan manuaalivaihteisella.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Decoy_ - 19.04.16 - klo:09:43
Niin se olikin ihan suora kysymys eikä mikään kyseenalaistus sen käsivalinnan toiminnasta.

Eikai kukaan täällä ole perillä asioista jos sun vääristyneeseen ajatusmaailmaan vertaa ( ;D ;D ;D )

Edelleenkään ei tarvitse mitään riuhtoa sillon kun satun ajamaan manuaalivaihteisella.

Jos ramin kokemus manuaalista on sama kuin vanhassa sk sisussa, siinä kun 1 vaihde oli silmässä ja 2 vaihteelle vaihdettiin niin kepin pää liikkui kojelaudasta takaseinään kiinni, sitä voisi kutsua jo riuhtomiseksi  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

teräksenharmaa

Ramin kokemus on väkevää, eikä jätä sijaa jossitteluille. Ramifaktaa on se, että bensakoneet ovat niin lussuja, ettei niiden jatkoksi voi automaattia laittaa. Tuo bensakoneiden lussumaisuus tulee parhaiten esiin  vertailussa 100-heppaiseen mahtidieseliin.
Lainaus käyttäjältä: rami - 10.08.14 - klo:13:26
Vaikka diesel tulisi hieman kalliimmaksikin en siltikään ottaisi autoon bensatuhnua jos on automaattivaihteisto.
Tämä kuitenkin taisi kumoutua siinä vaiheessa, kun Rami osti itselleen modernin bensamoottorisen auton ja sitä kokumusta alkoi karttumaan muustakin kuin vanhoista ahtamattomista bensamoottoreista. Tästä lähtien se sama ylivertainen kokemus kertookin, että bensatuhnun  parina automaatti onkin parhautta. Ja muistakaa se, ettei Rami nyt ainakaan omaa valintaansa puolustele.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Decoy_ - 19.04.16 - klo:00:15
No sulla nyt on selkeästi vikaa ymmärtämisessä useammankin asian suhteen ;D

Itsekin pidän tätä todennäköisenä vaihtoehtona ko. nimimerkin osalta. Hänen kanssaan on tiettyyn vaiheeseen asti mahdollista käydä täysin normaalia keskustelua. Enemmin tai myöhemmin tulee kuitenkin hetki, jolloin hän ilmoittaa tietyn asian olevan niin ja niin. Kun tämän "tiedon", joka usein ilmoitetaan hyvin ehdottomalla ja rehvakkaalla tavalla, perusteita sitten utelee, siirtyy keskustelu kokonaan uuteen vaiheeseen. Siinä sekoittuvat "tietojen" perustelu omien ajokilometrien määrällä (jonka nimimerkki tietää olevan suurempi kuin keskustelukumppanilla), kommentointi asioista, joista kukaan ei ole mitään sanonut sekä paluu aikaisempiin keskusteluihin tavalla, jolla ei ole mielekästä liittymäkohtaa akuuttiin debattiin. On vaikea sanoa, mistä tässä tarkkaan ottaen on kysymys, mutta itsekin alan kyllä kallistua tuon yllä esitetyn pointin puoleen. Siihen saattaa vielä liittyä se, ettei nimimerkki ole oikein tottunut siihen, että joku kyseenalaistaa hänen näkemyksensä. Ja vaikka hän tämän vielä jotenkin sietäisikin, niin sietokyky lopahtaa viimeistään siinä vaiheessa, kun keskustelukumppani ei palaakaan ruotuun mestarin ilmoitettua esimerkiksi ajokilometriensä määrän tai nahkasohvansa hinnan.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 19.04.16 - klo:11:12Jos ramin kokemus manuaalista on sama kuin vanhassa sk sisussa, siinä kun 1 vaihde oli silmässä ja 2 vaihteelle vaihdettiin niin kepin pää liikkui kojelaudasta takaseinään kiinni, sitä voisi kutsua jo riuhtomiseksi  ;D

Jotain tämäntapaista toimintaa minunkin mieleeni tulee tuosta edellä mainitun nimimerkin "manuaalikuvauksesta". Mutta tavanomaiseen henkilöautoiluun en kyllä oikein millään osaa sitä liittää.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 18.04.16 - klo:21:38
Niin ostin, opiskelijana tuolloin kun olin niin ei uuten tosiaan ollut pelimerkkejä  :(

Täytyy kyllä nostaa hattua hyvin hoidetusta opiskelijataloudesta. Kun itse opiskelin, ei minkään järkevässä kunnossa olleen auton ostamiseen olisi tullut kysymykseenkään, jos kohta ei siihen helsinkiläisenä ollut tarvettakaan. Yhtä kaikki, jos jo opiskelijana pystyy hankkimaan kohtuullisessa kunnossa olevan mersun, niin mihin silloin päädytäänkään valmistumisen jälkeen? Bentleyhin tai Maybachiin?

carbon

Minä haluaisin ihan kytkinpolkimellisen keppivaihteiston, jota voisi kuitenkin ajaa nopeasti vaihtavana DSG-automaattina.
Tai sit DSG:n jota vois ajaa hyvätuntumaisella kytkinpolkimella ja H-kaaviokepillä.
Kumpaakaan ei taida olla.

Kyllä automaatin kanssa on aina tiettyjä ikäviä tilanteita. Tarkat peruuttamiset nyt ainakin tulee mieleen.
Joskus ei haluaisi sitä heikkoakaan moottorijarrutusta, minkä DSG pystyy toimittamaan, vaan sitä vois painaa kytkimen pohjaan hetkeksi. Oikeaa moottorijarrutustahan se ei edes osaa, joten melkein vois olla vapaakytkin välissä.

Rattinappuloista tai kepistä "manuaalisesti" vaihtaminen on aika turhaa leikkimistä. Ehkä sille radalla on käyttöä. Isommalle voit vaihtaa juu, mutta kuitenkin, kun painaa kaasua, niin laatikko hakee pienempää, jos ei pidä vipua pois keskiasennosta.
Ã,,rsyttävää, kun vääntö riittäisi rauhalliseen matalilla kierroksilla ajoon, mutta kone päättää mun puolesta, että nyt kuule ei ole optimaalista tämä meno.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.04.16 - klo:11:58
Ramin kokemus on väkevää, eikä jätä sijaa jossitteluille. Ramifaktaa on se, että bensakoneet ovat niin lussuja, ettei niiden jatkoksi voi automaattia laittaa. Tuo bensakoneiden lussumaisuus tulee parhaiten esiin  vertailussa 100-heppaiseen mahtidieseliin. Tämä kuitenkin taisi kumoutua siinä vaiheessa, kun Rami osti itselleen modernin bensamoottorisen auton ja sitä kokumusta alkoi karttumaan muustakin kuin vanhoista ahtamattomista bensamoottoreista. Tästä lähtien se sama ylivertainen kokemus kertookin, että bensatuhnun  parina automaatti onkin parhautta. Ja muistakaa se, ettei Rami nyt ainakaan omaa valintaansa puolustele.

Ramifakta *tirsk*. Nyt en tunne kaikkia faktoja, mutta käsittääkseni täällä nyt ylistetään Stronicia autossa jossa on pieni bensamoottori. Eli kyseessä on 7-vaihteinen DSG. Jos tuota haluaa kehua, niin ei taida kovin monesta automaatista kokemusta olla. Tuo on hyvä 0-100 laatikko kun vaihtaa käsin, automaattina on hitaampi. Muutenhan tuo on aika tyypillinen DSG: Viivettä liikkeelelähdössä, tiettyyn ylämäen kulmaan on mahdotonta lähteä pehmeästi, peruuttaminen ylämäkeen on ihan oma taiteenlajinsa, jne... Ai mistäkö tiedän? Tiedänpähän vain.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: carbon - 19.04.16 - klo:13:09

Joskus ei haluaisi sitä heikkoakaan moottorijarrutusta, minkä DSG pystyy toimittamaan, vaan sitä vois painaa kytkimen pohjaan hetkeksi. Oikeaa moottorijarrutustahan se ei edes osaa, joten melkein vois olla vapaakytkin välissä.

Rattinappuloista tai kepistä "manuaalisesti" vaihtaminen on aika turhaa leikkimistä. Ehkä sille radalla on käyttöä. Isommalle voit vaihtaa juu, mutta kuitenkin, kun painaa kaasua, niin laatikko hakee pienempää, jos ei pidä vipua pois keskiasennosta.
Ã,,rsyttävää, kun vääntö riittäisi rauhalliseen matalilla kierroksilla ajoon, mutta kone päättää mun puolesta, että nyt kuule ei ole optimaalista tämä meno.
Itse kyllä pidän DSG:n rullaustoimintoa ihan asiansa ajavana. Rullauksen tai moottorijarrutuksen voit valita kätevästi polkimilla. Esimerkiksi risteystä lähestyessä kaasun nosto heittää "vapaakytkimen" päälle ja jos lähempänä valoja tarvitsee moottorijarrua, niin sen saa päälle hipaisemalla jarrua. Mikä sinä jäät kaipaamaan tuon lisäksi? Jos tarvitsee voimakkaampaa moottorijarrutusta, niin sitten läpistä pienempää vaihdetta sisään. Nykymoottoreissa tosin kun sisäiset kitkat ovat vähäisiä, ei moottorijarru koskaan ole kovin suuri.

Mitä itse olen ajanut uudemmilla DSG-laatikoilla, niin kierrokset pysyvät kyllä hyvin alhaisina. Ocu RS TSI:ssä eivät kierrokset käyneet yli kahden tonnin kuin moottoritiellä tai terävissä kiihdytyksissä. Uuden A4:n parilitraisessa bensakoneessa kierrokset pysyivät tuotakin alhaisempina. Sporttimoodilla kierrokset toki pysyvät koko ajan tehoalueella, niin kuin kuuluukin, mutta eko-moodilla mennään mukavan rennosti matalilla kierroksilla.


rami

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 19.04.16 - klo:13:16
Ramifakta *tirsk*. Nyt en tunne kaikkia faktoja, mutta käsittääkseni täällä nyt ylistetään Stronicia autossa jossa on pieni bensamoottori. Eli kyseessä on 7-vaihteinen DSG. Jos tuota haluaa kehua, niin ei taida kovin monesta automaatista kokemusta olla. Tuo on hyvä 0-100 laatikko kun vaihtaa käsin, automaattina on hitaampi. Muutenhan tuo on aika tyypillinen DSG: Viivettä liikkeelelähdössä, tiettyyn ylämäen kulmaan on mahdotonta lähteä pehmeästi, peruuttaminen ylämäkeen on ihan oma taiteenlajinsa, jne... Ai mistäkö tiedän? Tiedänpähän vain.

Siittä tiedän kun höpinäsi ei pidä paikkaansa miltään osin.
Olet varmaan kiihkeä kepparin ihalija joka haluaa olla tietävinään kaikki.
Viivettä ylämäen kulmaan... ;D ;D ;D
Täyttä potaskaa.
Ei mitään ongelmaa kun pysähtyy ylämäkeen auto pysyy täysin paikallaan ja (ei tarvitse jarrua painaa odottelee vaan rauhassa ja liikkeelle kaasulla)sitten kun lähdetään liikkeelle auto lähtee tosi rauhallisesti ei taatusti nyi mihinkään suuntaan.
Ollemme todella porukalla todenneet kuinka upeasti kyseinen automaatti pelaa.
Vaan kepparijampalla se auto voi valua taaksepäin.
Huomaa kyllä sun kirjoituksestasi,että olet täysin pihalla tuuban jauhannassa.
Toden-näköisesti kaivat vanhoja juttuja ja vedät niitä esille.
Taatusti et ole edes ajanut UUTTA A4 Audia. Siinä sinun tietosi. Jos olisit ajanut et tuollaisia edes kirjoittelisi.
Mitä tulee moottoreihin niin ehdottomasti 2.0 TDI olisi ollut paras vaihtoehto tuohon koriin. Ajot kuitenkin ovat niin vähissä eittei ole järkevää kyseisellä moottorilla autoa laittaa. Kun ajo alkaa olemaan alle 10 tkm/ vuosi niin ei kannata enää dieseliä käyttövoimaveron takia laittaa vaikka se hyvin sopisikin kyseiseen autoon. 
Kannattaa sekin raha pistää jemeliin ja vaihtaa jälleen uutta pirssiä.
Ehdottomasti diesel on paras ja sitkeävetoisin moottori automaattiin siitä ei päästä mihinkään. Dieselissä on voimaa täsmälleen siinä kohdassa jossa sitä tarvitaan päivittäisessä autonkäytössä. Sitkeä veto alhaisilla kierroksilla se tekee ajosta nautittavaa. Olipa kyse sitten 1.6 TDI -3.0 TDI niin aina kyseiseen koriin se istutettuna on paras paketti verrattuna bensatuhnuun.  Näin se vaan on aina ollut ja on vielä nykyäänkin.
Ei muuta kun UUTTA A 4 Audia ostamaan ja tietenkin Stronicilla. ;D ;D ;D
Selvästi ilmaisit tietämättömyytesi Stronic vaihteistoon kun lukee tuota tuubaa.

rami


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 19.04.16 - klo:13:16
Ramifakta *tirsk*. Nyt en tunne kaikkia faktoja, mutta käsittääkseni täällä nyt ylistetään Stronicia autossa jossa on pieni bensamoottori. Eli kyseessä on 7-vaihteinen DSG. Jos tuota haluaa kehua, niin ei taida kovin monesta automaatista kokemusta olla. Tuo on hyvä 0-100 laatikko kun vaihtaa käsin, automaattina on hitaampi. Muutenhan tuo on aika tyypillinen DSG: Viivettä liikkeelelähdössä, tiettyyn ylämäen kulmaan on mahdotonta lähteä pehmeästi, peruuttaminen ylämäkeen on ihan oma taiteenlajinsa, jne... Ai mistäkö tiedän? Tiedänpähän vain.
En osaa sanoa, paljonko noissa asioissa on tapahtunut kehitystä datapisteeseesi verrattaessa, mutta hiljattain yllätyin kyllä itse siitä, kuinka sulavasti tuo pienitehoisen bensakoneen ja 7-vaihteisen DSG:n yhdistelmä toimi uuden Passatin keulalla. Pienitehoisuus toki tuntui ja kuului menossa, mutta muuten voimalinja toimi varsin hyvin. En toki kokeillutkaan ylämäkiin peruutteluja.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.04.16 - klo:15:51
Sikäli kun tällaista ryminää todella on kuultavissa, niin olisi mielenkiintoista tietää, kuinka voimakasta se on. Skoda Octaviahan on jo kai melko pitkään ollut Suomen myydyin auto. Olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka suuri osa niistä myydään automaattivaihteistolla. Samoin olisi mielenkiintoista tietää, miten automaattien osuus on kehittynyt.

Ja vaikka ajoista suurin osa tapahtuisikin kaupungissa, niin kaikkia ei ilmeisestikään vaihdekepin käyttäminen kiusaa. Jos on koko elämänsä ajanut manuaaliautolla ilman suurempia tuskia, ei automaattiin välttämättä synny missään vaiheessa suurempaa kaipuuta.

Lopulta ihmisiä saattaa myös (syystä tai syyttä) arveluttaa automaatin kestävyys ja huoltojen hinta.

Mulle sanoi pari vuotta sitten Ocumyyjä että noin kolmannes myydään dsg:llä, eli ainakin ne maakuntien juurevahenkiset kansan syvät rivit ostanevat edelleen manuaalina. Työkaverillani on uutena ostettu 50 tonnin preemiumi, kuten oli aiempikin (molemmat dieseleitä), eikä edes harkinnassakaan käy kuulemma automaattilootan valinta -ja rahasta ei ole kiinni koska tunnen jannun. Hän vaan on henkeen ja vereen manumies. Se on tosiaan varmasti halvemmissa hintaluokissa rahakysymys, toisaalta ennakkoluulokysymys (kestävyys, ja moni vanhempi immeinen pelkää edelleen myös automaattiauton käytöstä liukkaalla jos ainoa kokemus on kaasarikoneisen automaatti-takavetoauton ryyppy päällä-menosta 70-luvulla) ja kalliimmissa malleissa sitten periaatekysymys -tosimies vaihtaa ihan ite eikä mikään stanan automaatiikka. Sitten on taas se asfalttia nuolevien nopeiden ja rata-automaisten fiilistelypelien harrastajajoukko, joiden nautinto on siirrellä käsin rattaalta toiselle. Paikkakuntakaan ei toisaalta oikein korreloi automaatti-manuaalilootien välillä; todella paljon on uusina autoina myös Stadissa manuaalista.

Itse en voi ajatellakaan manuskalootaa koska jalkojen huonosta verenkierrosta johtuva jatkuva lihaskramppaaminen ei sitä mahdollista -ainakaan ilman muita ihmisiä hauskuuttavia hyppäyksiä, loikkia ja auton sammahtamisia.

lumimiäs

Tässä vähän ajantasaista nippelitietoa koskien Skodaa ja eri vaihteistoja. Tutun myyjän kanssa katseltiin läpi kyseisen firman kahden eri toimipaikan tilauskannassa olevat Octaviat ja Superbit molemmilla korivaihtoehdoilla.
Tulos oli se, että tilattuna oli tasan 60 kpl DSG-vaihteisia ja 36 kpl manuaaleja.
Likkeet vielä eri puolilta maata joten alueeliset erotkin ovat jotenkuten kompensoituna.

carbon

LainaaItse kyllä pidän DSG:n rullaustoimintoa ihan asiansa ajavana. Rullauksen tai moottorijarrutuksen voit valita kätevästi polkimilla. Esimerkiksi risteystä lähestyessä kaasun nosto heittää "vapaakytkimen" päälle ja jos lähempänä valoja tarvitsee moottorijarrua, niin sen saa päälle hipaisemalla jarrua.
Hmm... en ole moista huomannut mun 2006 Touranissa.
Joko olen puupäänä ja puujalkana käyttänyt väärin kuusi vuotta tai sitten se on ollu koko ajan rikki.  ;D

mattinen

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 19.04.16 - klo:13:16Nyt en tunne kaikkia faktoja, mutta käsittääkseni täällä nyt ylistetään Stronicia autossa jossa on pieni bensamoottori. Eli kyseessä on 7-vaihteinen DSG. Jos tuota haluaa kehua, niin ei taida kovin monesta automaatista kokemusta olla. Tuo on hyvä 0-100 laatikko kun vaihtaa käsin, automaattina on hitaampi. Muutenhan tuo on aika tyypillinen DSG: Viivettä liikkeelelähdössä, tiettyyn ylämäen kulmaan on mahdotonta lähteä pehmeästi, peruuttaminen ylämäkeen on ihan oma taiteenlajinsa, jne...

Minä haluaisin tuota DSG7:aa hieman kehua, mutta minua kyllä rasittaa tuo yllämainittu rajoite: DSG7 on ainut automaatti, mistä minulla on kokemuksia. En siis voi verrata sitä muihin automaatteihin, vaan ainoastaan käsivaihteisiin autoihin yleensä. Olen ollut DSG7:aan tyytyväinen. Liikkeellelähdössä on tosiaankin syytä antaa auton hieman liikahtaa ennen kuin painaa kaasua, muuten lähdöstä voi tulla hieman nykäisevä. Sen sijaan ylämäkilähdöissä en ole huomannut ongelmia, ja ylämäkeen peruuttamista ei taida vielä olla osunut kohdalle. Täytyykin kokeilla sitä ja katsoa, mitä tapahtuu. Sen olen kyllä huomannut, että jos pysäköinti vaatii kovasti paljon edestakaisvekslausta, tuntuu homma hieman työläältä manuaaliin verrattuna. Tosin en ole aivan varma siitä, onko tässä suhteessa ongelma nimenomaan DSG7:ssa vai automaattivaihteessa yleensä.

Se, mikä DSG7:n osalta hieman hämmästyttää, on ihmisten hyvinkin erilaiset kokemukset siitä. Välillä tuntuu siltä, että kokemukseen DSG7:sta vaikuttaa paljon se, missä VAG-autosssa vaihteistoa käytetään. En nimittäin itse oikein tunnista eräitä DSG7:n ominaisuuksia, joista ovat kertoneet vaihteistoa VW:ssä tai Skodassa käyttäneet kuljettajat. On vaikea uskoa, että puhumme samasta vaihteistosta. Toisaalta tässä saattaa olla takana myös se, että ihmisten odotukset vaihteiston toiminnan suhteen ovat erilaiset. Se mikä kelpaa yhdelle, ei riitä toiselle.

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 19.04.16 - klo:14:38
Se (automaatin hankinta) on tosiaan varmasti halvemmissa hintaluokissa rahakysymys, toisaalta ennakkoluulokysymys

Välillä tuntuu, että se on ennakkoluulokysymys myös aika monelle tämän foorumin kirjoittajista. Minä olen saanut sen käsityksen, että monet täällä pelkäävät erittäin paljon DSG7:n hajoamista. Ja jos rehellisiä ollaan, niin samaa pelkäsin itsekin. Toisaalta kiinnitin myös huomiota siihen, että DSG:n heikosta laadusta puhuvat nimenomaan Skoda- ja VW-kuskit. Se jää nyt nähtäväksi, miten DSG7 omassa autossa (A3) tulee kestämään.

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 19.04.16 - klo:14:38
Paikkakuntakaan ei toisaalta oikein korreloi automaatti-manuaalilootien välillä; todella paljon on uusina autoina myös Stadissa manuaalista.

Minäkin kyllä epäilen, että manuaali tulee vielä pitkään olemaan valtaosan suomalaisista valinta, vaikka A3:n ja A4:n tapaisia autoja varmasti hyvin paljon myydään automaatteina.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: carbon - 19.04.16 - klo:15:25
Hmm... en ole moista huomannut mun 2006 Touranissa.
Joko olen puupäänä ja puujalkana käyttänyt väärin kuusi vuotta tai sitten se on ollu koko ajan rikki.  ;D
Ei varmaan ole vielä -06 mallissa, mutta vm16 Octaviassa on coasting jos moottorinohjaus on eco-moodissa.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Eka Golf

Meillä vaimo ajaa sujuvasti automaatilla mutta minä en siihen kykene koska vasen jalka yrittää polkea kytkintä "selkäytimen kautta", siis ennen kuin aivot sen estää!  :-[

meisterstuck

Tosikuski ajaa sujuvasti millä vaihteistotyypillä vaan. Niitä kuskeja ei tunnu tässä foorumissa vain olevan. Joissakin ajoneuvoissa
vasemmalla jalalla käytetään jarruja, jossakin kytkintä (tarvittaessa, ei joka vaihdossa), jossakin vasen saa olla levossa jatkuvasti.


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 19.04.16 - klo:15:28
Ei varmaan ole vielä -06 mallissa, mutta vm16 Octaviassa on coasting jos moottorinohjaus on eco-moodissa.
Itseäni jokseenkin häiritsee ihmisten tapa tuomita kaikki DSG:t jonkin yhden kymmenen vuotta vanhan DSG:n perusteella. Vähän sama kun alkaisi julistamaan, kuinka momentinmuuntimelliset vain suttaavat koko ajan lisäten kulutusta litrakaupalla ja tuhoten suorituskyvyn.

Atro

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 19.04.16 - klo:15:26
Minäkin kyllä epäilen, että manuaali tulee vielä pitkään olemaan valtaosan suomalaisista valinta, vaikka A3:n ja A4:n tapaisia autoja varmasti hyvin paljon myydään automaatteina.

Näin taitaa olla jos miettii että esim. Octavian kilpailijoiden Kia Ceedin ja Opelin Astran kiinnostavimmat moottorit saa ainoastaan manuaalina. Nämä ovat Ceedin tapauksessa turbokoneet ja Astran kohdalla tehokkaimmat bensa -ja dieselkoneet.

Omaan seuraavaan autoon tulee kyllä automaatti. Nykyisen otin vielä manuaalina kun ainakin pari vuotta sitten oli paljon juttua että käytettynä on vaikeaa kaupata ja vaihtoautoiksi otetaan pitkin hampain TSI+dsg yhdistelmiä. Taitaa olla hihnavetoisten tsi-koneiden ja uuden dsg-sukupolven myötä tunnelma muuttunut.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.04.16 - klo:00:20
Itseäni jokseenkin häiritsee ihmisten tapa tuomita kaikki DSG:t jonkin yhden kymmenen vuotta vanhan DSG:n perusteella. Vähän sama kun alkaisi julistamaan, kuinka momentinmuuntimelliset vain suttaavat koko ajan lisäten kulutusta litrakaupalla ja tuhoten suorituskyvyn.

En tuomitse, kritisoin. Itselläni jo kolmas DSG:llinen auto menossa enkä koe että olisi tapahtunut mitään merkittävää kehitystä. Tai ehkä on, mutta nyt on ensimmäinen DSG kuivalla kytkimellä (7-v) ja tämä on kyllä joiltain ominaisuuksiltaan heikompi kuin 4 vuotta sitten käytössä ollut 6-vaihteinen märällä kytkimellä. Tämä tuntuu jotenkin enemmän ohjelmoidulta, ei ole analoginen toiminnaltaan. Tämä on lisäksi kulmikkaampi liikkeellelähdöissä kuin entiset. Tasaisella liikkeellelähtö sujuu ihan ok, kunhan malttaa odottaa sekunnin ennen kaasunpainallusta, mäissä jossa hill-hold ei ole toiminnassa lähteminen on paljon kulmikkaampaa.

En osaa sanoa onko seuraava enää automaatti. Nykypäivän ahdetut bensamoottorit ovat itse asiassa paljon mukavampia ajaa manuaalilla kuin entiset ahtamattomat autot. Nämä kun vääntävät pikkuisen tyhjäkäynnin jälkeen jo väkevästi ja kulkua riittää pitkälle samalla vaihteella. Edellisellä Golfilla pystyi kevyesti kiihdyttämään 40-160 vaihtamatta eikä ollut missään kohtaa tukkoisen tuntuista menoa. Vielä jos VAG oppisi tekemään vähän lyhytliikkeisemmän kytkimen niin voisin hyvin harkita manuaaliin palaamista. Sitten on tietysti se perheen ykköskuskin mielipide... :-)
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

rami

Jos joku hankkii uuden auton manuaalina niin tulee ensimmäisenä mieleen,että tuliko köyhyys vai tyhmyys.
Oli tuossa autoliikkeen edustajan kanssa porinaa,että asiakkaat haluavat yhä useammin ostaaa käytettynäkin automaatin kuin aikana eläneen manuaalivaihteisen käytetyn.
Minusta vain aasi ostaa uuden  manuaalin. ;D ;D ;D

rami

Kyllä UUDESSA A4:ssä pelaa Stronic kuin unelma.
Olipa pysähtynyt ylämäkeen tai alamäkeen niin auto lähtee paikaltaan täysin minkäänlaista nykimistä. Ja mikä lokoisinta ei tarvitse painaa jarrua kun auto on pysäytettynä risteykseen ylä/alamäkeen vai sipaisu kaasulle ja auto lähtee tosi tasaisesti liikkeelle.
Hienosti toimi A3:ssakin Stronic,parasta mitä koko autossa oli oli aut. vaihteisto yhdistettynä pieneen dieselmoottoriin.
Todellakin jotka jänkkää tyhjää potaskaa automaatin nykimisestä niin sanoisinkin vielä kerran sen sanomani asian.
Joka on seuraavanlainen:..... Jos asennettaisiin herkät anturit autoon mittaamaan nykäyksiä esimerkiski manuaaliin vrt. automaattiin taajama-ajossa olen aivan varma,että manuaalikuskin auto nykii ja heilahtelee enemmän kuin automaattikuskin auto. Monesti huomaa taajama ja kaupunkiajossa sekaannusta joillakin vaihteiden hallinnassa. (eihän sitä tietenkään sinulla ole,niin nimenomaan sinulla)
Kannattaa nyt olla realistinen ja miettiä mitä tuputtaa kirjoituksissaan. Suurin osa näistä manuaalikuskeista ajaa vanhemmilla keppareilla eikä totuuden-nimissä ole juuri mitään faktaa automaateista kuin netistä saatujen kirjoitusten perusteella.
Itse olen ajanut Pi........tkän taipaleen erilaisilla autoilla (25kpl uusilla)mutta etupäässä kepparilla nyt kolme viimeistä on ollut automaatteja,eikä mitään paluuta enää keppariautoon. Eka Golfissa vm.2001 30tkm aikana auto teki kahdesti sellaisen risteyksestä lähtiessä,että kaasu hieman murahti mutta auto ei silti hyökännyt kyllä mihinkään.
Mielestäni tuolle matkalle hyvä suoritus. Kysynkin kepparijampalta monestikko sinun autosi murisee tyhjää risteyksessä 30tkm matkalla?
Yksi tärkeä pointti on myös raha. Jos automaatti olisi vaikka 2-donaa halvempi niin monilla muuttuisi ääni kellossa uutta hankittaessa. Vielä jos osarit painaa siihen niskaa tulevaisuudessa. Monelle se on myös taloudellisuuskysymys.
Vaikka menisi sököksi koko loota niin laitetaan uusi tilalle.
Hajoaa se kepparilootakin,ahaa et ole koskaan kuullutkaan,että jollakin olisi "keppariloota" sipannut. ;D ;D ;D

rami

Niin ja vielä voisi lisätä.... ETTÃ,, totta kai olipa auto automaatti tai keppari niin kaasunkäytässöä liikkeelle lähtiessä pitää aina osata käyttää järkeä. Vain Nalle Whaalroosin sanoma "idiootti" runttaa kaasua kieli pitkällä pohjaan. Eihän se todellakaan ole järkevää missään suhteessa.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 21.04.16 - klo:08:55
En osaa sanoa onko seuraava enää automaatti. Nykypäivän ahdetut bensamoottorit ovat itse asiassa paljon mukavampia ajaa manuaalilla kuin entiset ahtamattomat autot. Nämä kun vääntävät pikkuisen tyhjäkäynnin jälkeen jo väkevästi ja kulkua riittää pitkälle samalla vaihteella.

Tästä samasta syystä oma suhtautuminen vaihteistoihin on aika lailla avoin. Toisin sanoen, en ole jyrkästi vain toisen vaihtoehdon kannalla. Vaikka DSG7 onkin (omasta mielestäni) toiminut mallikkaasti, ei minulla todennäköisesti olisi mitään suurempia vaikeuksia ryhtyä taas "hämmentämään". Varsinkaan, kun "hämmentäjä" tosiaan pääsee näissä pikkuturboissa kohtalaisen helpolla. Kun kaikki aikaisemmat autoni olivat olleet ahtamattomia, tuntui pari kertaa käytössä ollut A3 1.6 Tdi:kin siltä, kuin olisi ajanut automaattia, vaikka kyseessä olikin manuaali. Niin pieni oli "hämmennystarve".

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy