Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.09.18 - klo:12:59...jäähän aut.askisella tuo vapaalla liu'uttelun mahiskin kokonaan pois 8)

Ei kyllä jää. Ihan samalla tavalla voi rullailla tökkäämällä vapaalle.

vasara

Lainaus käyttäjältä: V60 - 04.09.18 - klo:13:24
Pitää vaan valita ECO- moodi
Ei tarvitse ainakaan Audin stronic:issa.. tai sanotaanko, että ei ainakaan siinä laatikko versiossa, joka omassa A4:ssa on.

HiTecci

Vai pitäisikö tässä palata ihan sinne juurille, mikä ylipäätään on automaattivaihteisto vaiko vain robotisoitu mekaaninen vaihteisto ihan siinä missä man.askikin on mekaaninen. Se että aski vaihtaa itsestään kun ei tee siitä automaattia, ehkä automatisoidun, mutta ei läheskään aina automaattia ???

Ja jos mennään tosiaan automaattivaihteisiin, niin tuo markkina alkaa olemaan jo aika kaponen. Jos mukaan otetaan automatisoidut, niin johan lavenee = ryhmittely pitäisi jakaa siis vähintään kolmeen eri askivaihtoehtoon, ei vain kahteen kuten tässä(kin) keskustelussa pitkään ollaan jo näytetty mentävän ::)

Se taas että nuo automatisoidut pilkkoutuu yhä pienempiin palasiin mm. kaksoiskytkimiin ja ns. robotteihin, on enempi ko. ryhmän nyanssi, mutta siis tuo vaihteiden vaihtamisen hoitava toimilaite ei näistä silti tee automaatteja - ja taas toisella puolella mm. PSA on ilahduttavasti pysynyt nimenomaan automaateissa, jota onkin jo tarjolla melko laajasti lähes läpi koko mallivalikoiman 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

V60

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 04.09.18 - klo:14:13
Ei tarvitse ainakaan Audin stronic:issa.. tai sanotaanko, että ei ainakaan siinä laatikko versiossa, joka omassa A4:ssa on.

No siinä on sitten sillain. Niissä VAG- tuotteissa, mitä itse olen ajanut niin ajomoodit ovat olleet ECO, D ja S. Rullaus on tapahtunut juuri tuolla ECO:lla. Samoin on Volvon 8-pykäläisen kanssa eli siinäkin ECO- nappia painamalla saa rullaamaan. Mutta kehitys kehittyy.

Miten sitten A4:ssa saa moottorijarruttamaan?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.09.18 - klo:15:07
Vai pitäisikö tässä palata ihan sinne juurille, mikä ylipäätään on automaattivaihteisto vaiko vain robotisoitu mekaaninen vaihteisto ihan siinä missä man.askikin on mekaaninen. Se että aski vaihtaa itsestään kun ei tee siitä automaattia, ehkä automatisoidun, mutta ei läheskään aina automaattia ???

Se taas että nuo automatisoidut pilkkoutuu yhä pienempiin palasiin mm. kaksoiskytkimiin ja ns. robotteihin, on enempi ko. ryhmän nyanssi, mutta siis tuo vaihteiden vaihtamisen hoitava toimilaite ei näistä silti tee automaatteja - ja taas toisella puolella mm. PSA on ilahduttavasti pysynyt nimenomaan automaateissa, jota onkin jo tarjolla melko laajasti lähes läpi koko mallivalikoiman 8)
Ai automaatti ei ole automaatti, jos keulalla on väärä merkki.

Etuvetoisissa momentinmuuntimelliset ovat usein aika heikkoja esityksiä. Toivottavasti PSA:lla on edes tuon juokon parhaan pään automaatteja tarjolla.

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.09.18 - klo:12:59
Ja voihan se olla ihan vain makuasiakin, joku ei vaan tykkää siitä että joku ulkopuolinen taho mukamas aina ja joka paikassa tietäisi millä vaihteella sillä hetkellä tulisi edetä ja jäähän aut.askisella tuo vapaalla liu'uttelun mahiskin kokonaan pois 8)
Itse asiassa automaatti nimenomaan tekee miellyttävää tuosta vapaalla rullailusta, kun siihen ei tarvitse muuta kuin nostaa kaasu ylös ja automaatti hoitaa loput. Näin siis ainakin moderneissa kunnollisissa automaateissa - toivottavasti PSA:lta löytyy sellaisiakin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 04.09.18 - klo:15:36
No siinä on sitten sillain. Niissä VAG- tuotteissa, mitä itse olen ajanut niin ajomoodit ovat olleet ECO, D ja S. Rullaus on tapahtunut juuri tuolla ECO:lla. Samoin on Volvon 8-pykäläisen kanssa eli siinäkin ECO- nappia painamalla saa rullaamaan. Mutta kehitys kehittyy.

Miten sitten A4:ssa saa moottorijarruttamaan?
Passatissani taitaa vain GTE-tila tarjota moottorijarrua ensimmäisenä. En ole kyllä varma tuostakaan kun sitä ei tule juurikaan käytettyä. Moottorijarruttaa monessa autossa voi kutsua vaihtamalla ratin vaihtokytkimestä pienempää vaihdetta sisään tai jarrupoljinta hipaisten.

vasara

Lainaus käyttäjältä: V60 - 04.09.18 - klo:15:36
No siinä on sitten sillain. Niissä VAG- tuotteissa, mitä itse olen ajanut niin ajomoodit ovat olleet ECO, D ja S. Rullaus on tapahtunut juuri tuolla ECO:lla. Samoin on Volvon 8-pykäläisen kanssa eli siinäkin ECO- nappia painamalla saa rullaamaan. Mutta kehitys kehittyy.

Miten sitten A4:ssa saa moottorijarruttamaan?
Taisi olla niin, että rullaustoiminnon voi valikoista asettaa päälle / pois kullekkin ajomodelle erikseen (intelligent coasting).. pitää kattoa.
Rattiläpysköillä voi moottorijarruttaa myös.

Arcca

A4 auto-modella ja coastingin ollessa menossa alkaa myös heti moottorijarruttamaan kun hieman painaa jalkajarrua.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Hidalgo

Ei manuaaleja perusautoihin osta kuin maalaiset, kaupunkilaiset ymmärtävät enemmän mukavuuden päälle.

Jos taas on niin persaukinen, ettei ole varaa ajaa automaatilla, niin silloin kannattaa jo harkita polkupyörää.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 04.09.18 - klo:19:13
Ei manuaaleja perusautoihin osta kuin maalaiset, kaupunkilaiset ymmärtävät enemmän mukavuuden päälle.

Jos taas on niin persaukinen, ettei ole varaa ajaa automaatilla, niin silloin kannattaa jo harkita polkupyörää.
Jos ei tykkää automaatin(dsg) vaihtoarvonnoista, niin vaihtoehtoja ei ole, paitsi merkin vaihtaminen. En halua ajaa automaatilla itse vaihteita vaihtaen ja maksaa siitä lisähintaa. Tähän tautiin ei auta raha. Polkupyöriä ei juurikaan ole myöskään automaatteja, mutta sellainenhan olisi kiva.  ;D On välillä hankala olla vaativa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Arcca

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.18 - klo:19:43
Polkupyöriä ei juurikaan ole myöskään automaatteja, mutta sellainenhan olisi kiva.  ;D On välillä hankala olla vaativa.

Itseasiassa on, minullakin on sellainen. Jopo 2v Sram automaatilla. Vaihtaa pyörintänopeuden perusteella. Toimii ihan ok, ainakin nyt kun pyörä on suhteellisen uusi.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 04.09.18 - klo:19:49
Itseasiassa on, minullakin on sellainen. Jopo 2v Sram automaatilla. Vaihtaa pyörintänopeuden perusteella. Toimii ihan ok, ainakin nyt kun pyörä on suhteellisen uusi.
Siksi kirjoitin ettei juurikaan. Nythän on joku prototyyppi, joka hukkaa todella vähän energiaa ja on portaaton.
https://tekniikanmaailma.fi/tanskalaisyritys-esitteli-mullistavan-polkupyoran-voimansiirtokonseptin-99-prosentin-hyotysuhde-monet-eivat-pitaneet-mahdollisena/
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a4b8

Paljon on kulutuksessa eroa? Millilitrojen ja senttilitrojen tarkkuudella ja mikä vuotuinen säästö rahassa? Tarkkana kannattaa olla! Kannattaa pihistää.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jarkko_h

#883
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 04.09.18 - klo:19:13
Ei manuaaleja perusautoihin osta kuin maalaiset, kaupunkilaiset ymmärtävät enemmän mukavuuden päälle.

Jos taas on niin persaukinen, ettei ole varaa ajaa automaatilla, niin silloin kannattaa jo harkita polkupyörää.

Hidalgolla taitaa olla asennevamma ja suppea elämkokemus. Kannattaa sivistää itsensä aikuiseksi,  sivistyneeksi ja lopettaa paskapuheet maalaisista.

Niin ja en asu maalla, mutta tunnen maalaisia ja ymmärrän täysin miksi maalla automaatit on turhia. Metsätiellä dsg jopa haitallinen ja epämukava.

Maaseutuakin on moneksi ja pelkästään taajamassa ajavalle automaatti sopii, varsinkin seniorikuskeille ja ajamaan opetteleville.



HiTecci

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.18 - klo:19:43
Polkupyöriä ei juurikaan ole myöskään automaatteja, mutta sellainenhan olisi kiva.  ;D On välillä hankala olla vaativa.

Vaan mites nuo konepyörät? Niitähän löytyy manuaalina, automaattina, variaattorilla, DCT:llä... you name it - eikä silti tartte itse polkea ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jamo75

öö kyllä ammattilais polkupyörät ovat aika lähellä automaatteja
painetaan joystick nappia ja vaihde vaihtuu automaattisesti
tietysti puhutaan kymmenien tuhansien eurojen hintaisista laitteista

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.09.18 - klo:20:13
Vaan mites nuo konepyörät? Niitähän löytyy manuaalina, automaattina, variaattorilla, DCT:llä... you name it - eikä silti tartte itse polkea ;D
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 04.09.18 - klo:20:04
Paljon on kulutuksessa eroa? Millilitrojen ja senttilitrojen tarkkuudella ja mikä vuotuinen säästö rahassa? Tarkkana kannattaa olla! Kannattaa pihistää.
Minkä kulutuksessa eroa? Moneen autoon tuli paljon lisähintaa juuri, kun wltp astui voimaan. Sillä rahalla ajaa pitkästi ja kauas manuaalilla, sekä ottaa muutaman varusteen lisää, vielä halvemmalla, kuin automaattiin sama varuste maksaisi.

Moni ei niinkään ajattele kulutusta, sillä uusissa autoissa kulutuserot on pieniä manuaalin ja automaatin välillä. Polttoaineen kulutus ole uudehkon auton suurin kuluerä, jos ei aja erityisen paljon. Aika paljon saa ajaa uudehkolla autolla, jotta polttoaineen kulutus ylittäisi pelkästään auton arvon laskun. Mitä enemmän vielä ajaa, sen enemmän auton arvo laskee suhteessa aikaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.18 - klo:20:23
Moni ei niinkään ajattele kulutusta, sillä uusissa autoissa kulutuserot on pieniä manuaalin ja automaatin välillä. Polttoaineen kulutus ole uudehkon auton suurin kuluerä, jos ei aja erityisen paljon. Aika paljon saa ajaa uudehkolla autolla, jotta polttoaineen kulutus ylittäisi pelkästään auton arvon laskun. Mitä enemmän vielä ajaa, sen enemmän auton arvo laskee suhteessa aikaan.

Tai sitten juuri toisinpäin, sillä se arvoalenema on tavallaan jo maksettu, summa joka realisoituu vasta kun auto menee vaihtoon eikä siitä saakaan enää kuin X määrän vähempi euroja kuin mitä ostamiseen aikanaan meni. Siksi tuo vuotuinen polttoainelasku voi olla aika merkittäväkin auton valintakriteeri, onhan se rahaa joka siihen autoon pitää joka vuosi ikäänkuin laittaa lisää kiinni, toki mm. huoltojen, vakuutusten, verojen... lisäksi. Eikä niin väliä vaikka kuinka tuo on pelkkää paperilla numeroiden pyöritystä, kukaan moisiin kulutuksiin (juuri) koskaan kuitenkaan pääse, saati jaksaisi jatkuvasti tuolleen edes yrittää pihistellä, mutta onpahan edes joku "perustelu" jos ei muuta niin ainakin itselle miksi juuri ko. autoon valinnassaan päätyi ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.18 - klo:19:56
Siksi kirjoitin ettei juurikaan. Nythän on joku prototyyppi, joka hukkaa todella vähän energiaa ja on portaaton.
https://tekniikanmaailma.fi/tanskalaisyritys-esitteli-mullistavan-polkupyoran-voimansiirtokonseptin-99-prosentin-hyotysuhde-monet-eivat-pitaneet-mahdollisena/
Ihan hammasvaihdehan tuo periaatteessa on eli portaat ovat täysin normaalit.

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.09.18 - klo:11:19
Minä olen eri mieltä.
- Jos katsoo Spritmonitorin todellisia kulutuksia, automaatit kuluttavat enemmän kuin vastaavat manuaalit
Pitää ottaa huomioon aiemmin esiin tuodun ajoprofilin (kaupunki vs maantie) lisäksi myös mallierot. Manuaali on todennäköisemmin ns. "karvalakkimalli" perusrenkailla tms. Automaatti sen sijaan on todennäköisesti suuremmalla varustelulla ja isommilla renkailla, joka taasen lisää kulutusta. WLTP huomioi myös lisävarusteet kulutusta lisäävänä tekijänä.

Muutamissa noissa spritmonitorin kuvissa näyttää olevan aika suuren tuumakoon renkaat, eivät ole perusmallia. Kun tässä keskustelussa puhutaan desimaaleista tai jopa niiden kymmenysosista, esim. renkailla on tämän tarkkuusluokan keskustelussa jo huomattava merkitys. Täällä palstalla on useampi kirjoittaja esittänyt mielipiteensä että käytännössä nykyaikainen DSG-tyyppinen automaatti on taloudellisempi kuin manuaali, koska vain harva kuski muistaa tiensä ulkoa tai pystyy ennekoimaan tarkasti liikennevirtaa ja osaa/pystyy optimoimaan vaihteenkäytön ajossa paremmin kuin automaatti. Olen samaa mieltä ko väitteiden kanssa, sillä luulenpa että varsinkin vaihtelevissa liikennetilanteissa vaihde on enemmän tai vähemmän epäoptimi ja siihen tulee päälle sitten vielä epäoptimimpi vaihtamistapahtuma.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.09.18 - klo:20:23
Minkä kulutuksessa eroa? Moneen autoon tuli paljon lisähintaa juuri, kun wltp astui voimaan. Sillä rahalla ajaa pitkästi ja kauas manuaalilla, sekä ottaa muutaman varusteen lisää, vielä halvemmalla, kuin automaattiin sama varuste maksaisi.
Automaatti maksaa enemmän kuin manuaali, kun katsotaan listahintoja, siitä ei ole epäselvyyttä. Mutta kannattaa muistaa että vain harva ostaa autoa listahinnalla. Useimmin kasataan itseä miellyttävä paketti varustetasoja/lisävarusteita ja sitten pyydetään tarjousta, otetaan tai jätetään tai jäädään vielä tinkaamaan etc. Automaatti on edelleenkin kalliimpi, mutta mikä on ero, vastaako se listahintojen eroa vai ei, on sitten täysin toinen kysymys.

Jos manuaali olisi 1000eur kalliimpi, kuka ottaisi sen tavanomaiseen autoon? Todennäköisesti vain hyvin pieni joukko. (sportti tms erikseen). Tai vaikka hinnat olisivat about samat, manuaalin kysyntä silti laskisi selkeästi pienemmäksi ja voisi olla että ko. mallikombinaatiota ei enää edes pidettäisi joillekin malleille listalla. Hankintahinnassa säästäminen lienee siis selkeä ykkösmotivaattori manuaalin valintaan, toki muitakin on kuten aiemmissa viesteissä on listattu. Jälleenmyyntiarvossa saattaa kuitenkin tulla nykypäivänä manuaalilla takkiin, varsinkin ns. kalliimmalla autolla, sillä "kulutustottumus" on siirtynyt yhä enemmän automaatin puolelle.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.09.18 - klo:23:33
Täällä palstalla on useampi kirjoittaja esittänyt mielipiteensä että käytännössä nykyaikainen DSG-tyyppinen automaatti on taloudellisempi kuin manuaali, koska vain harva kuski muistaa tiensä ulkoa tai pystyy ennekoimaan tarkasti liikennevirtaa ja osaa/pystyy optimoimaan vaihteenkäytön ajossa paremmin kuin automaatti. Olen samaa mieltä ko väitteiden kanssa, sillä luulenpa että varsinkin vaihtelevissa liikennetilanteissa vaihde on enemmän tai vähemmän epäoptimi ja siihen tulee päälle sitten vielä epäoptimimpi vaihtamistapahtuma.

Täällä ollaan myös samaa mieltä. Useamman kerran on tullut istuttua apukuskin penkillä ja vilkuiltua mittaristoa kun moottorin kierrokset jossain 3000 nurkilla, vaihto-opastimessa lukee 3 -> 5, radiosta tulee vielä joku kiva biisi tai Jaajo kertoo mehukkaasta ryyppyreissusta ja nykyaikaisen bensakoneen ääni peittyy taustalle niin siinähän ajellaan hymyssä suin täysin epäoptimilla vaihteella. Samaiset henkilöt eivät myöskään ole kuulleet Spritmonitorista tai mistään vastaavasta tai edes ikinä vilkaisseet ajotietokoneesta keskikulutusta.

Kaikki kunnia "pihistelijöille" ja heidän taloudelliselle ajamiselle, mutta rehellisesti sanottuna uskon heitä olevan edustettuna Spritmonitorissa suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin arkiliikenteessä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 04.09.18 - klo:20:04
Hidalgolla taitaa olla asennevamma ja suppea elämkokemus. Kannattaa sivistää itsensä aikuiseksi,  sivistyneeksi ja lopettaa paskapuheet maalaisista.

Niin ja en asu maalla, mutta tunnen maalaisia ja ymmärrän täysin miksi maalla automaatit on turhia. Metsätiellä dsg jopa haitallinen ja epämukava.

Maaseutuakin on moneksi ja pelkästään taajamassa ajavalle automaatti sopii, varsinkin seniorikuskeille ja ajamaan opetteleville.
Mikä on ongelmasi, mehän olemme samaa mieltä, että maalle sopii manuaali ja kaupunkiin tomaatti? En ole mitään paskapuhetta maalaisista pitänyt.

Aloittelevalle en automaattia antaisi, koska aloittelevan pitää oppia auton käsittely.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.09.18 - klo:23:50
Useamman kerran on tullut istuttua apukuskin penkillä ja vilkuiltua mittaristoa kun moottorin kierrokset jossain 3000 nurkilla, vaihto-opastimessa lukee 3 -> 5, radiosta tulee vielä joku kiva biisi tai Jaajo kertoo mehukkaasta ryyppyreissusta ja nykyaikaisen bensakoneen ääni peittyy taustalle niin siinähän ajellaan hymyssä suin täysin epäoptimilla vaihteella.

Olen istunut useaan otteeseen Seattini apukuskin penkillä jonkun toisen ajaessa. Vilkuillut toisella silmällä miten hän ajaa. Aina hieman huolestuneena, koska jäisihän epätaloudellisesta ajamisesta ikuinen kohouma autoni kulutushistoriaan. Ei ajaminen ole mennyt ihan niin taloudellisti kuin voisi, mutta ei niissä pahoja virheitä ole ollut.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.09.18 - klo:23:47
Automaatti maksaa enemmän kuin manuaali, kun katsotaan listahintoja, siitä ei ole epäselvyyttä. Mutta kannattaa muistaa että vain harva ostaa autoa listahinnalla.

Sama pätee manuaalin ostajaan, harva ostaa sen listahinnalla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Petunet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.09.18 - klo:08:12
Olen istunut useaan otteeseen Seattini apukuskin penkillä jonkun toisen ajaessa. Vilkuillut toisella silmällä miten hän ajaa. Aina hieman huolestuneena, koska jäisihän epätaloudellisesta ajamisesta ikuinen kohouma autoni kulutushistoriaan. Ei ajaminen ole mennyt ihan niin taloudellisti kuin voisi, mutta ei niissä pahoja virheitä ole ollut.

Hänellä taitaa olla hyvä, tai ainakin sitkeä opettaja...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.09.18 - klo:20:35
Tai sitten juuri toisinpäin, sillä se arvoalenema on tavallaan jo maksettu, summa joka realisoituu vasta kun auto menee vaihtoon eikä siitä saakaan enää kuin X määrän vähempi euroja kuin mitä ostamiseen aikanaan meni. Siksi tuo vuotuinen polttoainelasku voi olla aika merkittäväkin auton valintakriteeri, onhan se rahaa joka siihen autoon pitää joka vuosi ikäänkuin laittaa lisää kiinni, toki mm. huoltojen, vakuutusten, verojen... lisäksi. Eikä niin väliä vaikka kuinka tuo on pelkkää paperilla numeroiden pyöritystä, kukaan moisiin kulutuksiin (juuri) koskaan kuitenkaan pääse, saati jaksaisi jatkuvasti tuolleen edes yrittää pihistellä, mutta onpahan edes joku "perustelu" jos ei muuta niin ainakin itselle miksi juuri ko. autoon valinnassaan päätyi ;D
Jos otan esimerkiksi tuon oman auton. Viime vuoden polttoainekulut olivat 2000 euroa ja arvon lasku 4000-5000 euroa, kun ajoa oli noin 27tkm. Siihen päälle vakuutukset ja muut kulut. Jos auto olisi vienyt litran enempi, olisi polttoaineeseen mennyt kolmisen sataa enempi, joka on noissa kuluissa pieni kuluerä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.09.18 - klo:15:07
Vai pitäisikö tässä palata ihan sinne juurille, mikä ylipäätään on automaattivaihteisto vaiko vain robotisoitu mekaaninen vaihteisto ihan siinä missä man.askikin on mekaaninen. Se että aski vaihtaa itsestään kun ei tee siitä automaattia, ehkä automatisoidun, mutta ei läheskään aina automaattia ???

Terminologioista varmasti on montaa näkymystä, ja pilkkua voi viilata loputtomiin. Itselläni on sen verran pragmaattinen suhtautuminen asiaan, että kutsun automaattivaihteiseksi autoa joka vaihtaa vaihteita automaattisesti. :P

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 04.09.18 - klo:20:04
Metsätiellä dsg jopa haitallinen ja epämukava.

Jaa, minä olen kyllä asian kokenut juuri päinvastoin. Harrastusten puolesta tulee jonkin verran liikuttua metsäautotien kokoluokkaa olevilla "poluilla", joilla saa väistellä kivenmurkuloita ja pienen järven kokoisia kuralätäköitä. Automaatti on ylivoimainen noissa oloissa manuaaliin verrattuna. Mannevaihteistolla saa olla koko ajan painamassa kytkintä ja siirtelemässä keppiä, kun automaatilla riittää kaasupolkimen asennon vaihtelu. Ja automaatiksi luen, kuten tuosta yltä selviää, myös tuon oman 6-vaihteisen DSG-laatikon, joka käyttäytyy erittäin sivistyneesti noissa olosuhteissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.09.18 - klo:10:32
Jos otan esimerkiksi tuon oman auton. Viime vuoden polttoainekulut olivat 2000 euroa ja arvon lasku 4000-5000 euroa, kun ajoa oli noin 27tkm. Siihen päälle vakuutukset ja muut kulut. Jos auto olisi vienyt litran enempi, olisi polttoaineeseen mennyt kolmisen sataa enempi, joka on noissa kuluissa pieni kuluerä.

Niin no joillekin tuo 300 ei niinkään ole rahaa kuin toisille, tai vaikka prosenteissa jos sun polttoainekulut nousee +15% niin kaikille se ei kuitenkaan ole ihan merkityksetöntä :-\

Ja kuten mainittua, tuo arvoalenema pois näistä kuvioista, sillä se realisoitu vasta kun autoa seuraavan kerran vaihdetaan ja silloinkaan sitä ei makseta rahaa lisää, vaan sitä vaan saa "palautettaessa" vähempi takasin = todella harva laskee sitä mihinkään mukaan, ei ainakaan auton omistusaikana ja siten sitä ei voi noihin vuosikuluihinkaan mukaan laskea. Sitäpaitsi kilpailuttaahan porukka vak.yhtiöitäkin, mistä saa sen muutaman kympin, kenties "jopa" satasen pienemmän vuosimaksun, niin miksei sitten autojen polttoainekuluja vaikka ne kuinka vain numeroita paperilla olisivatkin ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.09.18 - klo:12:21
Niin no joillekin tuo 300 ei niinkään ole rahaa kuin toisille, tai vaikka prosenteissa jos sun polttoainekulut nousee +15% niin kaikille se ei kuitenkaan ole ihan merkityksetöntä :-\

Ja kuten mainittua, tuo arvoalenema pois näistä kuvioista, sillä se realisoitu vasta kun autoa seuraavan kerran vaihdetaan ja silloinkaan sitä ei makseta rahaa lisää, vaan sitä vaan saa "palautettaessa" vähempi takasin = todella harva laskee sitä mihinkään mukaan, ei ainakaan auton omistusaikana ja siten sitä ei voi noihin vuosikuluihinkaan mukaan laskea. Sitäpaitsi kilpailuttaahan porukka vak.yhtiöitäkin, mistä saa sen muutaman kympin, kenties "jopa" satasen pienemmän vuosimaksun, niin miksei sitten autojen polttoainekuluja vaikka ne kuinka vain numeroita paperilla olisivatkin ???
Kyllähän autoilun kokonaiskuluja on hyvä laskea ja ottaa pääoman menetyskin kokonaiskuluihin mukaan. Jos auto on ostettu vaikka lainalla, vaikuttaa lyhennyserän suuruuteen tietysti lainan suuruus. Se realisoituu joka kuukausi. Itse en ihan niin tarkkaan laske. Kuukausimenot kuitenkin merkkaavat, koska tietyn summan ihmiset tuppaavat autoon käyttää varallisuutensa tai tarpeensa mukaan. Arvon aleneminen ei ole tyhjää rahaa mielestäni ollenkaan.

Mietippä nyt. Jos uuden auton lyhennyksiin käyttää kuussa vaikka 400-500â,¬, josta suurin osa menee aluksi arvon laskuun noin 30kâ,¬:n autossa, on polttoainekulun tuoma 30â,¬:n lisä melko pieni kuukausibudjetissa. Vakuutukset ja verot ovat tuohon päälle 600-1000â,¬/v. Huollot ja rengaskulut vielä esim. 600â,¬/v. Eli polttoainekulut ovat pieni tekijä tuollaisessa yhtälössä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy