Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - mfroberg

#1
Jos takuuaika on ummessa niin eihän se voi mennä enää takuun piikkiin. Mutta vetoat virhevastuuseen etkä suostu maksamaan mitään, kyseessä on tunnettu tyyppivika ja jollaista ei muutenkaan saisi vielä ilmetä tämän ikäisessä autossa.
#2
Näiden wanhojen 1.9 TDI koneiden diagnostiikka ei vissiin ollut kovin kehittynyttä. Meillä oli noita 2 kpl(AGR) aikoinaan Golf IV('98) ja Octavia Combi('99) autoissa. Hehkuvalon sai niissä vilkkumaan jos käynnisti auton ennen kuin se valo oli sammunut hehkutuksen loppumisen merkiksi. Sen sai sammumaan sammuttamalla kone ja käynnistämällä se uudelleen "oikein".
#3
1. Et kertonut mikä kone autossasi on.
2. Kerroit löytäneesi vian(imuvuodon paikan) mutta et kerro mikä/missä se on mutta haluat siihen kuitenkin korjausvinkkejä?
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
12.03.24 - klo:09:55
Lainaus käyttäjältä: Banned - 11.03.24 - klo:11:30Niin ne vaan suunnitelmat muuttuu ;D Passatti lähti vaihtoon ja tilalle tulee 330e XDrive. Eipähän tarvitse ensi talvena katujen auraamisesta stressailla.

Kunnes jäät pikkubemarilla pohjasta kiinni...
#5
Tämä kysymys on ikiliikkuja; noudattaako huolto-ohjelmaa vai vaihdattaako öljyt useammin? Meillä mennään molemmilla Volkkareilla ohjeiden mukaan eli 30 tkm vaihtoväleillä ja uskon että nykyöljyillä tämä on ihan ok. Vaimon Golffi liikkuu juuri sen 30tkm vuodessa ja itse ajan 20-25tkm. Ainakaan me emme ole havainneet mitään ongelmaa siitä, ei ne ylimääräiset huollot vaivoineen(auton vienti jne.) siksi ole kiinnostaneet. Osa porukasta vaihtelee öljyt useammin ja tämäkin on ihan ok jos kokee saavansa siitä mielenrauhaa.

Kyllähän öljyjä saa vaihtaa vaikka miten usein, kyllä huoltoliikkeille sekin raha kelpaa. Kaveri kuului aikoinaan prätkäkimppatallliin jossa yksi heppu vaihtoi pyörään öljyt 500km välein. Kaveri pyysi poisvaihdetut öljyt itselleen ja laittoi ne omaan pyöräänsä.
#6
ID.4 / Vs: ID.4
04.03.24 - klo:09:54
Tää on ikiliikkuja aiheena. Itse haluan, varsinkin moottoritiellä, saada yleiskuvan tapahtumista takanani yhdellä vilkaisulla. Se käy katsomalla taustapeiliin, minä(eikä kukaan muukaan?) en pysty katsomaan molempiin sivupeileihin samaan aikaan muodostaakseni tilannekuvaa muista shakkinappuloista. Lisäksi sivpeileistä on vaikeampi määrittää muiden nopeudet jne. Toki tältä palstalta löytynee Verstappeniakin kovempia tekijöitä.
#7
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 02.03.24 - klo:23:40Mulla on Audi S3 2009 jossa on Haldex 5. Kyllä ainakin siinä on vaihdettava suodatin. Ja vaikka olisi puhdistettava sihtikin niin kyllä se pitää puhdista määräajoin.

Ok, Haldex 5 pitäis omassakin olla mutta ei huollossa puhuttu mitään vaihdettavasta suodattimesta. Sihdin puhdistuksen olin jo maininnutkin. Ja se pitää muuten pyytää erikseen, ei kuulu huolto-ohjelmaan.

Ja oliko tosiaan Haldex 5 jo vuonna 2009? Jos olisi Haldex 4 niin siinä saattoi olla vaihdettava suodatin.
#8
ID.4 / Vs: ID.4
02.03.24 - klo:23:34
Lainaus käyttäjältä: msa9 - 02.03.24 - klo:09:44Täytyy nyt täälläkin jakaa, kun koen keksineeni niin näppärän ratkaisun;

Moni varmaan tietää kun laittaa pakin päälle peruutuskameralla varustetussa autossa ja painaa takalasinpesurin päälle niin sieltä tulee vesisuihku myös siihen kameran linssiin.

Itse en ole tätä aiemmin käyttänyt kun en pysty katsomaan sitä takalasia sen jälkeen kun sen tasaisen likakerroksen tilalla on pyyhkimen jäljet.

No, tähän keksin mielestäni näppärän korjauksen eli otin takalasinpyyhkimen sulakkeen irti. Nyt kun laitan pakin päälle niin voin aina hieman sujauttaa vettä kameran linssiin ja takalasi pysyy koskemattomana.

Eli sinä haluat että takalasi on likainen etkä näe taustapeilistä mitä takana tapahtuu? No ainakin olet keksinyt siihen keinon.
#9
RS 2017 TDI 4X4 pitäis olla Haldex 5 jossa ei tietääkseni ole vaihdettavaa suodatinta vaan silhti jonka voi putsata.
#10
Haldexöljyt vaihdetaan 3 vuoden välein ja samalla kannattaa pyytää että sihti puhdistetaan sillä se tukkeutuu pikkuhiljaa. Omaan Tiguun nämä teetätin viime vuonna.
#11
Kori ja valot / Vs: Lähivalot
26.02.24 - klo:13:31
Kolmas auto ledeillä nyt menossa ja jos on umpiot jäässä niin skrabaan jään pois muovisella jääskraballa. En ole huomannut mitään jälkiä umpioissa eikä myöskään pelota jatkaa tällä tiellä. Asunkin onneksi täällä napapiirin eteläpuolella.
#12
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
17.02.24 - klo:23:11
Vaimon edellinen Golf 1.5 TSI 96kW normihuolloIlla. Ajettiin muistaakseni 95 tkm ilman öljynlisäämistä, Nykyinen samalla koneella 80 tkm ajettu myös
eikä tarvetta öljynlisäämiselle. Kunhan noudatetaan huolto-ohjelmaa.
#13
Kori ja valot / Vs: Lähivalot
17.02.24 - klo:22:55
En muista olenko kirjoittanut tätä aiemmin mutta: Kun ostatte käytetyn tuoreehkon auton niin jättäkää ne 1900-luvun halogeenivaloila varustetut sinne liikkeeseen. Paremmilla valoilla varustettu ei maksa juurikaan sen enempää mutta parantaminen on parhaimmillaan erittäin kallista ja pahimmillaan mahdotonta.
#14
Kori ja valot / Vs: Lähivalot
13.02.24 - klo:09:34
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.02.24 - klo:08:03Seat Leon oli ensimmäisiä(ensimmäinen?) normiautoja mihin tuli ledit saataville. Esim. 2015 Cuprassa ne oli vakiona. 2018 eli facelift mallissa ne oli jo silmin nähden paremmat, mutta edelleen ns. perusledit. Valohvaihtoautomatiikka oli molemmissa, ei niin hyvä sellainen.

Mulla oli Leon ST 2017 ledeillä ja se oli jo faceliftmalli eli ledit olivat jo ihan hyvät perusledit. Valonvaihtoautomatiikasta mikä siinä oli olen kyllä samaa mieltä.
#15
Oletko tarkastanut pyyhkijöiden sulakkeen?
#16
Ei kyllä tule kondenssivesiä Tiguanin katosta, siellä on varmasti vuoto jossain - esim. siinä haineväantennissa tai kattokaiteiden(löytyy?) jaloissa. Autosi on melkenin uusi, paina päälle vain äläkä kuuntele mitään "ei löydetty" selityksiä. Jos tuo jatkuu niin ennen pitkää on kattoverhoilu homeessa tms.
#17
Jos ei muuta keksi niin ainakin ne kumimatot vois ottaa mukaan sisään kämpille pesuhuoneeseen/saunaan kuivumaan yön yli.
#18
Lainaus käyttäjältä: rampas - 11.01.24 - klo:21:35Minulla on käsitys, että webasto ei lämmitä moottoria ollenkaan, vain sisätilaa. Eli kovilla pakkasilla webaston käyttö vain heikentää akkua ja vaikeuttaa näin ollen käynnistymistä. Näinhän on ollut konsernimerkeissä pitkään ja viime vuosina sitä ei saa edes muutettuakaan.

No nyt ei mennyt edes sinnepäin. Kyllä näissä dieseleissä ja perusbensoissakin Webasto lämmittää sekä konetta että kabiinia. Meillä TDI ja eTSI ja molemmissa lämpiää kone ja sisätilat. Noissa PHEV-malleissa tilanne lienee sitten toisin.
#19
Njaa, minulla on sama moottori ja myös tehdaswebasto. Ja käytän webaa joka työpäivä 2 kertaa ja samat 20-30 min/krt ennen käynnistystä, starttinappia painettaessa käynnistyy samantien kunhan akussa on virtaa. Enemmänkin oire kuulostaa vialliselta lämpöanturilta, se ei taida olla mitenkään harvinainen vika konsernipeleissä.

Seuraavaksi vianluku/diagnosointi sopivalla laitteella, esim. VCDS.
#20
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
09.01.24 - klo:08:26
Voi voi näitä nykyajan sisustansuunnittelijoita. Taas yksi auto joka näyttää siltä että joku on lätkäissyt tabletin sinitarralla kiinni kojelaudan päälle. Miten ei enää osata integroida näyttöjä ohjaamossa?
#21
Ei kyllä kuulosta tutulta. Minulla oli aiemmin Leon ST 1.0 TSI vm.2017 missä oli tuo automaattinen valonvaihtaja. Seatissa tuo toiminta oli kyllä aivan päinvastainen kuvailemaasi, se kun huomasi jossain suoran päässä vastaantulevan auton pudotti se samantien pitkät pois. Autojen väliin jäi tällöin todella iso pimeä alue, siihen olisi mahtunut hirvi poikineen.

Nyt meillä on/ollut näitä Matrix autoja Golf&Tiguan 2018, Golf 2019 ja Golf 2021 enkä muista että kukaan olisi lasketellut vastaan pitkät päällä, oli ne sitten manuaalit tai automaattiset.

Joten jos omasi häikäisee vastaantulijoita niin siinä on mielestäni vika, valot eivät toimi kuten niiden kuuluisi.
#22
Lainaus käyttäjältä: vmp - 04.01.24 - klo:15:02Se mekanismi on muuten nykyään niin "hieno" että peilit voi kääntää ihan surutta käsin auki. Moottori pelaa taas seuraavalla kerralla kiinnipäin kun ovat sulaneet sen verran että toimivat. Tänään viimeksi testattu kun kosla suli kauppakeskuksen luolassa...


Välitettyäni tämän tiedon puhelimitse oli rouva vääntänyt peilin ruotuun kaupan pihassa ihan pakkasessa. Ilmeisesti ne muutamat tunnit parkkihallissa olivat sulattaneet jään koneistosta. Joten kiitos tästä vinkistä.
#23
Hyvä tietää, saan kotona kuulla miten kävi tänään parkkihallissa mutta hyvä olla tuo väkivaltaoptiokin tiedossa.

Edit. Juuri soitti hän, ei auennut peili itsekseen lämpimässä. Saa nähdä uskallanko vääntää sitä kotipihalla lähemmäs parinkympin pakkasessa.
#24
Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 03.01.24 - klo:10:27Eikö oo järkevintä ottaa peilien kääntö pois päältä talveksi, niin aina oon itse tehnyt?

On tietenkin, toiminto on täysin turha muualla kuin suurkaupungin kaduvarsipysäköinnissä, omasta nykyisestä(ja edellisestäkin) autosta se on poissa kesät talvet mutta rouva ei ole aiemmista kyselyistäni huolimatta ottanut pois kun siitä kuulemma kivasti näkee että kaara on lukossa. Eli maksakoon oppirahat, biili menee tänään kauppakeskuksen parkkihallin muutamaksi tunniksi jossa toivottavasti paikat aukeaa.

Ja huomasinpa muuten tänä aamuna että työmaamme toisessa pirssissä, Toyota RAVA vm.2022 on apparin peili taitettuna mutta kuskin auki...
#25
Ja itse itselleni vastaten. Soitin huoltoon ja valitin että ovat myyneet auton minkä ohjekirjassa ei ole kunnollista sulakeluetteloa, siitä oli kuulemma huomautettu heitä aiemminkin. Sain tarvittavan tiedon sitten puhelimitse ja eikun rapsakassa parinkympin pakkasessa repimään muovikantta auki ja tiirikoimaan sulakkeita irti pitkäkärkisellä pihdillä, noh auto toki oli ensin kunnolla ajettu lämpimäksi.

Peilien kääntömoottorien sulake numero 26(30A) oli ehjä
Peilien ohjauksen ym. sulake numero 21(7.5A) oli sekin ehjä

Ronkkimisen yhteydessä apparin peili oli yllättäen kääntynyt auki, kuskin jäi vielä sisään. Ilmeisesti jäätymisestä kyse, lauantain kauppareissun rännät valuneet peilinjalkaan sisään(?) ja sitten autolla ei ajettu ennen näitä kovia pakkasia ja avot. Seuraavaksi kai sitten peilille lämmintä ilmaa. Toivotaan että rouva ottaa tästä onkeensa ja lopettaa noilla peileillä leikkimisen, itse ne kyllä meinaa huomauttaa sanaakaan asiasta.
#26
Tulin tänään aamusella duuniin rouvan Golfilla. Ja ne halvatun sivupeilit eivät kääntyneet auki millään ilveellä joten ei uskaltanut motarille mennä vaan tulin vanhempaa rinnakkaistietä. Nyt selailin ohjekirjaa ja kiva, kiva - kaikkia sulakkeita ei ole lueteltu listassa. En todellakaan aio kiskoa ulos kaikkia nalleja näillä pakkasilla joten olisiko jollain tietoa sulakepaikan numerosta jossa on mukana tuo peilien kääntö? Pikkuvilkku peileissä toimi iloisesti joten jotain sähköä niihin kyllä tulee.
#27
Lainaus käyttäjältä: Typ:3H - 28.12.23 - klo:19:15Tutun 2018 DLA varustettua Tiguania tuli ajettua tuossa siivu pimeässä ja ihmeen tökerö oli lopputulema, vaikka keli oli viimeisen päälle kirkas.

Varjostukset kävivät jotenkin hitaalla ja vastaantulijoilta tuli useampi vastalause häikäsystä.

Onko nuo oikeasti tuollaiset, vai oliko näissä jotain kalibroitavaa? Autoon on edellisen omistajan toimesta uusittu etupuskuri, kuulemma parkkipaikkakolhu. Mietin vaan, että voiko varjostuksiin liittyä joku vika, joka ei vikakoodeissa näy?

Yksi kyssäri muuten tuli vielä mieleen, että saako DLA:n toiminnan muutettua Light Assistiksi jotenkin, jos se toimisi jotenkin vähän fiksummin. Autossa ei ole ajomoodi-nappia, ilmeisesti "Eco" -moodissa on tällainen ominaisuus joissain VW:ssä.

Itselläni on 2018 Tigu ja valot toimivat ihan hyvin, varjostus on toimiva eikä kukaan ole vilkutellut häikäistymisen takia. Eli tuttusi autossa on jokin vika, kalibrointimahdollisuuksista en osaa sanoa. Oma oli viime viikolla huollossa jossa valot tarkastettiin ja niitä säädettiin hieman ylöspäin. Ja kuten totesit, ecomodessa autoni valot toimivat Light assistenttina ilman kaarretoimintaa.

Vaimon kasigolffissa on uudemman(?) sukupolven DLA:t jotka ovat nopeammat kytkeytymään pimeälle osuudelle tultaessa ja vastaantulijan jälkeen. Niissä ei myöskään näy ns. mustaa laatikkoa muiden autojen kohdalla vaan häivytys on selvästi huomaamattomampi. Ne myös aktivoituvat jo 30 km/h nopeudessa kun Tigussa(ja Golf 7.5:ssa) saa odottaa kuuteenkymppiin.
#28
Tiguan II (16-) / Vs: Akun suojus
12.12.23 - klo:14:34
Kuvastahan näkee reiät missä plussanavan suojuksen kuuluisi olla kiinni. Joku on sen napannut irti. Omassa Tigussa nuo molemmat akun napojen suojat löytyy.
#29
Exeo (08-) / Vs: Käynnistymisvikaa
26.11.23 - klo:16:36
Jos startti on uusi ja akku on uusi niin se sulkee ne pois. Yksi mahdollinen kohta on startin herätejohto, ainakin se lienee kunnossa ja kiinni startin päässä. Johdon toinen pää ja kunto yleensäkin kannattaa tarkastaa. Viallinen virtalukon pohja voisi myös olla syypää.
#30
Mikä vuosimalli, mikä kone ja vaihteisto, paljonko ajettu, millainen on vaihteiston huoltohistoria?

Tuo kierrosten nousu vaikkei auto kiihdy viittaa vahvasti luistoon voimalinjassa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy