Vetokoukun asennus itse

Aloittaja Sportline, 05.10.17 - klo:16:00

« edellinen - seuraava »

Sportline

Päätin, että yritän nuukana asentaa vetokoukun itse farkku Ibizaan. Nyt pientä epäselvyyttä aiheuttaa se, että 2010 jälkeen Seateissa (ehkä myös muissa) on erikseen pitänyt autoa uutena ostaessa mainita, että haluaako vetokoukulle valmiuden vai ei.

Ilmeisesti omassa autossani ei valmiutta ole, joten mitä se käytännössä tarkoittaa? Minulla on sellainen olettamus, että se liittyy ennen kaikkea sähkösarjan liittämiseen. Tai siis siihen, että valmista sähkösarjaa ei voi suoraan liittää, vaan pitää itse vetää johtoja keulalta perälle. Olenko oikeassa?

tuomas_eronen


Broidin kanssa ollaan noita jokunen voimisteltu vaggilaisiin. Siihen pitää hommata sellainen koukku, missä on sellainen johtosarja, mikä kytketään sovittimen kautta takavaloihin. Ainoastaa sähkönsyöttö pitää vetää edestä. Jos on parkkitutka, niin sen ohitukseen piti muistaakseni joku kytkentä tehdä.

Vähänhän siinä on sähköhommia tiedossa ja verhoilun purkamista yms, mutta ihan tehtävissä oleva homma. Tietty takapuskurit sun muut pitää purkaa pois tieltä ja mallikohtaisesti voi takapalkin joutua vaihtamaan.

Netistä löytyy valmiita askartelusarjoja ohjeineen parhaimmillaan alle kahden sadan.


- T -

o.b.

Suosittelen kyllä ostamaan sellaisen sarjan, jossa on mukana can-väyläinen ohjausyksikkö peräkoukulle/kärrylle. Jos ja kun sen sähkönsyötön joutuu vetämään sinne kuskin jalkatilaan asti, niin samalla menee myös ne kaksi väyläjohtoa, jotka sitten kytketään rinnalle oikeiseen väylään. Can väyliä on useampia, joten ihan mihin vaan sitä ei voi kytkeä. Sen jälkeen tarvitaan kaapelia (VCDS esim.), jolla aktivoidaan ko. ohjainyksikkö can-gateway'lle.

Toki muutaman kympin voi säästää jos ostaa pelkän releboxin ja ottaa sille syötön sulakerasialta...

MUTTA: silloin pitää peruutustutkat kikkailla pois jollakin kommervenkillä ja ajonvakautusjärjestelmä ei tiedä, että perässä on kärry. Silloin mennään helposti metsähallituksen puolelle kun tulee tiukka paikka  :o


Sportline

Voi olla, että tulee kalliimmaksi alkaa itse yrittää, kun kääntyä ammattilaisen puoleen. Tuo tuskin ekalla kerralla onnistuisi, joten aikaa rahaa palaa varmasti uusien sähköosien tilaamiseen. Vaikkakaan tuossa ei ole paruutustutkaa, niin silti perus ryöstäminen takavaloilta ei enää onnistu. Rahan ohella yksi syy siihen miksi itse olisin halukas tuon asennuksen tekemään, on se, että pari kertaa olen nähnyt niin hirveitä puskurin lovetuksia. Minä en ainakaan halua, että kolo on pillimehupurkkia isompi.

Sen verran täytyy ontaa peukkua vetokoukkuja myyville firmoille, että hyviä ohjeita ja joissakin jopa on kuvia asennetuista koukuista, että miltä ne oikeasti näyttävät autossa. Tuossa yksi esimerkki hyvistä sivuista.
https://www.rameder.fi/vetokoukku-irrotettava-111499-08609-3.html

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy