Kolariautojen yms autojen arvonalenemat?

Aloittaja bm, 13.10.11 - klo:21:10

« edellinen - seuraava »

bm

Oletteko miettineet autojen omistamisessa mahdollisia auton äkillisiä arvon alanemisia? Eli jos sattuu kohdalle kolari, hirvi, ilkivalta, rakeita, kaatuva puu yms. Yleensä vakuutus kattaa vahingot, mutta jos auto ei mene lunastukseen niin miten mittavia arvonalenmisia autolle voi tulla? Satuin lukemaan just täällä hirvikolariketjua ja näytti että siellä monesti vakuutusyhtiöt olivat tehneen aika mittavia remontteja eikä lunastaneet autoja.

Mitenkäs noihin kolarikorjauksiin pitäisi suhtautua auton arvon suhteen? Olen juuri etsimässä autoa ja vastaan on liikkeissä tullu ainakin kolme tarinaa. 1. Ovessa oli klommo se korjattiin ja maalattiin, 2. Auton perän päälle oli kaatunut puu myrskyssä. Vakuutusyhtiö korjautti perän kuntoon. 3. Autolla oli liikennevaloissa ajettu "pieni" kolari. Puskuri ja esim konepelti uusiksi. Mun mielestä kaikkien näiden vaihtoautojen pyynneissä ei näkynyt mitenkään että autot olisivat "kolariautoja". Pitäisikö noiden asioiden näkyä hinnassa jos asiat on korjattu kuntoon?

skriko

^
Jos auto on vakuutusytiön lunastama kolarin vuoksi, niin silloin sen pitää näkyä hinnassa. Jos taas autossa on alkuperäiset kilvet ja se on hyvin laitettu sen kyllä aina pitäisi näkyä hinnassa, Automyyjien koulutukseen vaan ei kuulu, miten osataan katsoa onko auto maalattu jälkeenpäin vai ei. Siten 80% Suomalaisista automyyjistä ei edes itse näe onko auto kolaroitu vai ei. Sitten voi olla autoja, jotka ovat ylimaalattuja esim. ilkivallan vuoksi. Itse en kuitenkaan maksaisi autosta, joka ei ole tehtaan maalissa samaa hintaa kuin siitä joka on.

clacson

Kolhut kuuluvat elämään, joten jos vaurio on korjattu kunnolla ja ammattitaidolla, niin miksi sen pitäisi alentaa auton arvoa?
Samaa voisi kysyä, jos autoon on vaihdettu moottori, vaihdelaatikko tms., niin pitäisikö sen alentaa auton arvoa?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: clacson - 13.10.11 - klo:21:18
Kolhut kuuluvat elämään, joten jos vaurio on korjattu kunnolla ja ammattitaidolla, niin miksi sen pitäisi alentaa auton arvoa?
Samaa voisi kysyä, jos autoon on vaihdettu moottori, vaihdelaatikko tms., niin pitäisikö sen alentaa auton arvoa?

Nyt ei ole kyse samasta asiasta. Kyllä moottorin vaihto alentaa auton arvoa jos tilalle vaihdetaan enemmän ajettu moottori. :D

clacson

Lainaus käyttäjältä: skriko - 13.10.11 - klo:21:21
Nyt ei ole kyse samasta asiasta. Kyllä moottorin vaihto alentaa auton arvoa jos tilalle vaihdetaan enemmän ajettu moottori. :D
Entäs, jos autoon vaihdetaan takuuna uusi tai tehdaskorjattu moottori? Auton arvohan määritellään myyntihetkellä sen hetkisen kunnon, iän, ajettujen kilometrien perusteella. Jos sille on tehty huono kolhukorjaus, niin se toki vaikuttaa kuntoon. Jos korjaus on tehty kunnolla, esim. ovi , joku muovihelma vaihdettu, niin noista kohdistahan auto on parempi ja uudempi kuin kaikki muu siinä ympärillä.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

skriko

Auton arvoa alentava seikka on se, että autolle on tehty jotain mikä huonontaa autoa. Toki jos vanhaan mätään autoon vaihdetaan ovi, niin eihän se siitä huonone, mutta B osilla se menee ei uusilla. Taas jos pari vuotta vanhaan autoon vaihdetaan ovi niin jos ostaja on niin sokea, että ei näe että se on jälkikäteen maalattu, niin ainakin kuulee muutamia kilometrejä ajeltuaan nitinää ja natinaa. Eihän ihmisen jalastakaan koskaan tule alkuperäisen veroista jos se kerran katkeaa.

bm

Lainaus käyttäjältä: clacson - 13.10.11 - klo:21:18
Kolhut kuuluvat elämään, joten jos vaurio on korjattu kunnolla ja ammattitaidolla, niin miksi sen pitäisi alentaa auton arvoa?

Tässähän se ongelma usein taitaa olla. Jos korjaus on tehty kunnolla niin jees, mutta kun sitä laatua ei aina pysty määrittelemään, vaan huono korjaus voi alkaa näkymään paljon myöhemmin.

skriko

Lainaus käyttäjältä: bm - 13.10.11 - klo:21:39
Tässähän se ongelma usein taitaa olla. Jos korjaus on tehty kunnolla niin jees, mutta kun sitä laatua ei aina pysty määrittelemään, vaan huono korjaus voi alkaa näkymään paljon myöhemmin.

Siinä tuli asian ydin. Kaverini mersu korjattiin vehossa vakuutusyhtiön piikkiin. Niin hyvin maalasivat, että vain ammattilainen olisi maalista nähnyt jälkimaalauksen. Mutta, ainoa paikka joka autosta rupesi ruostumaan, oli juuri se maalattu osa. Eikä ole ainoa tapaus. Sitten kun osia vaihdellaan ja autoa puretaan, niin saumat eivät mene kohdalleen alkaa kuulumaan nitinää ja natinaa.

jf

#8
Vanhempien kaksivuotias pikku-q lähti kiertoon pari viikkoa sitten. Auto sai tällin kolarissa vuosi sitten kesällä ja oli korjattu merkkarilla. Tänä syksynä rupesi maalit jo kukkimaan. Eipä kannata paljoa odotella niiltä hyviltä korjauksilta...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Keksimies

Kuluneen tai rikkoutuneen teknisen komponentin tai yksikön vaihto uuteen nostaa auton arvoa. Joku voi ajatella, että kyseessä on maanantaikappale jos moottori tai vaihdelaatikko on vaihdettu ennen aikaisesti, mutta teknisten osien kestävyys ja niiden vikaantumistodennäköisyys eivät ole toisistaan riippuvaisia tapauksia. Olettaen, että vaihdossa ei ole tehty virheitä, jotka vaikuttavat haitallisesti kokonaisuuden toimintaan.

Kolarivauriot vaikuttavat haitallisesti auton arvoon, jos ostaja vauriot havaitsee. Tai sitten auto menee kaupaksi normaaliin hintaan, mutta henkilölle, joka ei havaitse virheitä. Eli haluttavuuteen vaikuttaa ainakin.

Tämäkin asia on kuten elämä yleensäkin, riskienhallintaa. Jos ostaa kalliin auton ja kuukauden kuluttua joku ajaa sen kolariautoksi niin riski on toteutunut. Vaihtoehdot on toivoa, että kolarikorjaus tehdään oikein, jonka jälkeen asia on juridisesti korjattu ennalleen. Mielipahasta ei korvauksia saa. Toinen vaihtoehto on, että korjaus ei onnistu, mistä seurauksena auton laittaminen kiertoon suurella arvonalenemalla per ajettu kilometri ja omistettu päivä tai kuukausi. Tai sitten voi riidellä korjaavan osapuolen kanssa.

Mitä kalliimpi auto niin sitä suurempi riski. A7 pudottaa arvoaan kolmessa kuukaudessa yhtä paljon kuin karvalakkimallin Golf kolmessa vuodessa. Jos ei halua riskejä ja ole valmis niitä kantamaan tai haluaa rajoittaa niitä, kannattaa ostaa Golf. Yleensä henkilöt, jotka ovat varallisuusasemassa, joka mahdollistaa kalliin auton ostamisen, ovat toimissaan sellaisia yleisesti, että riskejä on otettu ja kannettu, jotta jotakin on jäänyt taskun pohjallekin. Siinä mittakaavassa ei eniten ajatella mitä tapahtuu jos Euroopan kovin raekuuro osuu pihalleni ja tuhoaa autoni.

Venäläinen sanonta vapaasti mukailtuna: Joka ei ota riskejä, ei juo shamppanjaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy