TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Foxit

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 20.05.20 - klo:09:20
Tarina ei kerro, mutta kamu vahvasti epäili että se ei merkkiliikkeen jakopään korjaus meni kätöseen, viive korjauksessa ja hänelle annettu sijaisauto olisi johtunut siitä että auto lähti hänelle myydystä ei merkkiliikkeestä merkkiliikkeeseen korjattavaksi. Tätä hän ei kysellyt, hän kun piti kirjaimellisesti kiinni siitä että myyjä vastaa myydystä tuotteesta, tuplatakuutkin on voimassa :) Hän myös koki että jos huoltoon soittelee, se menee sähläämiseksi eikä hänellä ole sähläämiseen aikaa. Tämä sattui hetkeen jolloin itse katselin käytettyä Golf TSi:tä perheelleni autoksi, se jäi ostamatta kun kaveri kertoi tarinansa. Sitten alkoivatkin nämä jakoketju jutut kiertää netissä. Ostin käytetyn Megane 1.5 DCi:n,se oli 50 tkm ajettu ja siitä sain työporukassa kuittia että kai sulla hinausvakuutukset on kunossa, sunpitää asiakkaalle kuule perille päästä, meille on nuo teollisuuden asiakkaat leivän takia tärkeitä. Renulla oli ajetu 50 tkm ja ajattelin että jos kerta golfista jakoketjut porsii, se on ihan sama vaikka renulla ajaa :). Renu toimi kuin kello. 300 tkm kohdalla meni EGR. Siinä ainoa vika. Liekö keston syy se että huimat 110 heppaa oli otettu koneesta ja vaihteisto oli manuaalinen. Auto ei myöskään juuri mitään polttoja tehnyt, en ikinä ainakaan huomanut vaikka siinä oli partikkelisuodatin.Autoon ei tullut jakohihna tai -ketju murheita, en tänäkään päivänä tiedä oliko ketju- vai hihnakone :) Autolle tehtiin  ohjekirjan huollot säntillisesti, siellä oli alapalllo niveltä veloituksetta vaihdeltu, ei ne kyllä kolisseet mun korvaan. Työtehtävien hoidosta aiheutuneet kilometrikorvaukset kattoi kaiken ja vähän ylikin :)
Opettavainen kertomus! Mitä olen ymmärtänyt niin nykyiset ranskalaiset ovat aika kestäviä tekniikaltaan, varsinkin nuo dieselit. Kahvipöytäkeskusteluissahan noista aina kuittaillaan, mutta niin taidetaan nykyisin näistä VAG -suunnittelumokistakin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.05.20 - klo:15:56
Joo ruosteet on tarkoituskin kytätä kunnolla ja osa näistä tyypillisistä ruostepaikoista on kyllä itselläkin tiedossa. Kiitti kuitenkin vinkeistä!

Mutta vielä olisin kiinostunut, että onko VCDS:llä mahdollista katsoa jotain arvoa joka kertoisi nokka-akselin virheellisestä asennosta suhteessa kampiakseliin? Jotenkin muistelen että ainakin pumppusuutin dieseleissä oli torsion value (tai jotain sinnepäin) joka taisi kertoa juuri tästä.
https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9285465-Use-VCDS-to-check-for-timing-chain-stretch-(CPLA-engine)

Tuosta koordinaatteja, VCDS:llä löytyy arvo mitä moottorinohjain seuraa kunnes sytyttää sitten ajoituksen pielessäolon merkiksi check engine -valon.

Vihjeeksi myös muille, jos oman auton kunto epäilyttää tai on harkitsemassa moisen miinan hommaamista.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

passo_s

#6482
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 20.05.20 - klo:09:56
Opettavainen kertomus! Mitä olen ymmärtänyt niin nykyiset ranskalaiset ovat aika kestäviä tekniikaltaan, varsinkin nuo dieselit. Kahvipöytäkeskusteluissahan noista aina kuittaillaan, mutta niin taidetaan nykyisin näistä VAG -suunnittelumokistakin.
Mää veikaan että se aika kun ranskalaiset oli kestäviä oli lyhyt ja se aika saastemääräysten myötä meni jo :) Renu DCi -14 oli huollettuna kestävä. DPF kesti joko siksi että se oli harva tai sitten polttoväli oli tehty siten että partielisuodatimesta saatiin pitkäikäinen, kenties kummatkin. Kamulla citikan partikkelisuodatin meni täysin tukkoon 180 tkm kohdalla. Mun entinen 1.6 TDi passatti -17 poltteli vähän väliä partikelisuodatinta ja polttelun huomasi hetkellisestä kulutuslukemasta, luulin että auto on rikki kun "koko ajan" kärryyttää. Passatin partikkelisuodattimen painemittaukseen liityen tehtiin korjailua 70 tkm kohdalla. Niin paljon lisää saastehilpettä on nyky renun dieseleissäkin että enpä sitten kestosta tiedä, enkä pääse enää nykyisen firman autopolitiikan uhrina testaamaankaan.  Isän auto on AdBluen jäätymisvaurioiden korjailun takia ollut viikon pajalla, koronan takia ei saada osia.

samisalami

Jaahas, satoja sivuja jakoketju ongelma asiasta ja asian vierestä.
Mutta kysytään jos viisaampia olis. Likalle ollaan kattomassa autopäivitystä ja yhtenä vaihtoehtona olis skoda rapid missä monesti on 1.2tsi ja tietysti ketjulla vaikka olis vm-16. Monessa muussahan -14 alkaen on käytetty päivitettyä 1.4 hihna konetta, jostain syystä golf, rapid ja leon omaa monesti tuon 1.2 motin ja ketju riski pitäisi ottaa, vai onko nuo 13-16 vuotisten 1.2tsi koneet kuinka kestäviä olleet.
Ajomäärät katsotuissa on luokkaa 80-140tkm.

vwmies

1.2 TSi saattaa ruveta juomaan öljyä 100 tkm jälkeen, ketjusta en sano mitään. On oma topikki.
Käsittääkseni 1.4TSi hihnakone olisi ongelmaton, ja ainakaan vielä 1.0TSi motista ei ole kuulunut mitään pahaa. Vm. ehkä jopa laadultaan "paras VW bensapata".

Maku- tai maksuasia, minkä kanssa haluaa alkaa urheilemaan.  :o

OT: sukulaisella 1.6TDI jakohihna vaihdettiin 10v. ja 175tkm kohdalla. Eli nekin voivat kestää....
Yritetään pärjätä.

TSI_J

Ei tämä niin vaikeaa ole.
Pienellä taustatyöllä tuli valittua edelliseksi autoksi Polo GT 1.4 ACT koneella, ei mitään ongelmia neljään vuoteen ja kilsojakin tuli paljon. Autosta sai vielä pienten päästöjensä ansiosta todella hyvän vaihtorahan, 3t, oli hinta tippunut neljässä vuodessa.

Nyt alla mk7 Golf GTI ja kop kop, ymmärtääkseni myös kestävä kone.

Suurin osa näistä ongelmista vältetään helposti jos tekee pienen taustatyön ja katsoo missä koneissa on ongelmia, jos taas kyse uudesta autosta ja uudesta moottorityypistä niin silloin on takuu.
Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

valuuttakramppi

Hei kaikille. Olisin tarvinnut hieman jeesiä. Nähtävästi jakoketjun hyppäyksen seurauksena moottori on käytännössä tuhoutunut korjauskelvottomaksi ja olisin tarvinnut vaihtomoottorin.

Auto on vuoden 2009 Jetta (VW JETTA III (1K2) 1.4 TSI 2009 122hv) joka on koriltaan hyvässä kunnossa. Osaatteko vinkata mistä voisin etsiä vaihtopataa?

Moottorikoodi on CAXA.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: valuuttakramppi - 20.06.20 - klo:22:04
Hei kaikille. Olisin tarvinnut hieman jeesiä. Nähtävästi jakoketjun hyppäyksen seurauksena moottori on käytännössä tuhoutunut korjauskelvottomaksi ja olisin tarvinnut vaihtomoottorin.

Auto on vuoden 2009 Jetta (VW JETTA III (1K2) 1.4 TSI 2009 122hv) joka on koriltaan hyvässä kunnossa. Osaatteko vinkata mistä voisin etsiä vaihtopataa?

Moottorikoodi on CAXA.

Saksasta tai ebaystä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


tex-

Lähisukulainen korjautti autonsa jakopään paikallisessa ketjuliikkeessä. Sen jälkeen auto alkoi nykiä.
Asioita selvitellessä kävi ilmi, että jakopään korjaus oli mennyt täysin pieleen. Merkkiliike teki 10h töitä korjatakseen osaamattoman korjaajan tuhot.
Korjauksesta otettiin valokuvia ja dokumentit mitä oli mennyt pieleen.
Kuluttajariitalautakunta selvittelee kuka maksaa ja mitä.
Kone oli 1.4 tsi
Kannattaa olla tarkkana missä autoaan korjauttaa.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

passo_s

^ toivottavasti tämä ”ketjuliike” oli se taho joka merkkiliikkeeseen auton järjesti korjattavaksi. On tälläinen sattunut itsellekin, monimerkkikorjaamo korjasi väärillä osilla ja auto levisi mun pihaan. Monimerkkikorjaamolle soitin ja heidän järjestämänä hinausauto nouti autoni. Tutkivat puoli päivää ja tuli soitto että heidän vika, väärä osa tuli laitettua. Veivät merkkiliikkeeseen korjattavaksi oikeilla osilla ja maksoivat kaiken, sijaisautosta tuli soitto että tuodaanko ovelle. Korjaamolla on vastuu, mutta jos menee itse ohittamaan sen korjaamon joka auton pieleen korjasi viemällä auton oma-aloitteisesti toiseen korjaamoon, ei se liike joka virheen teki enää ehkä olekkaan vastuussa.

tex-

Se liike ei myöntänyt mitään. Tässä tapauksessa osia puuttui, jako oli pielessä yms.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tex- - 21.06.20 - klo:20:25
Se liike ei myöntänyt mitään. Tässä tapauksessa osia puuttui, jako oli pielessä yms.

Ovat ne paikalliset ketjuliikkeet niin sika halpoja, jotta uskaltaa niiltä tilata moottorin remonttia? Ja kun vielä merkkiliike laskutta pakettihinnan, niin muut laskuttaa tuntihinnan mukaan, elimerkkiliike voi monestakin olla edullisempi.

Itse olen omat autot, iästä riippumatta, aina huoltanut merkkiliikkeessä, kai (en tiedä muiden hintatasoa) on se kalliimpaa (toisaalta lojaali asiakas saa aina pyytämällä alennusta ainakin 10%), mutta mielirauhaa säilyy ja ongelmien (onhan niitäkin sattunut) ratkaisu toimii.

Iro

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 21.06.20 - klo:21:07
Itse olen omat autot, iästä riippumatta, aina huoltanut merkkiliikkeessä, kai (en tiedä muiden hintatasoa) on se kalliimpaa (toisaalta lojaali asiakas saa aina pyytämällä alennusta ainakin 10%), mutta mielirauhaa säilyy ja ongelmien (onhan niitäkin sattunut) ratkaisu toimii.

Kaksoismassa 3300, vs. 1500,
Jakohihna n.1200, vs. 568,

Helposti noista hinnoista sen 10% voi alennusta antaakkin  ::)

Mä pidän rahoistani enkä tykkää turhaan jakaa niitä muille.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 21.06.20 - klo:21:07
Ovat ne paikalliset ketjuliikkeet niin sika halpoja, jotta uskaltaa niiltä tilata moottorin remonttia? Ja kun vielä merkkiliike laskutta pakettihinnan, niin muut laskuttaa tuntihinnan mukaan, elimerkkiliike voi monestakin olla edullisempi.

Itse olen omat autot, iästä riippumatta, aina huoltanut merkkiliikkeessä, kai (en tiedä muiden hintatasoa) on se kalliimpaa (toisaalta lojaali asiakas saa aina pyytämällä alennusta ainakin 10%), mutta mielirauhaa säilyy ja ongelmien (onhan niitäkin sattunut) ratkaisu toimii.

Virossa merkkiliikkeen ja monimerkkikorjaamon hintaero voi olla pieni. Suomessa taas ei ole, jos tehdään isompaa remonttia.

Yllä pari esimerkkiä. Siinä on myös syy miksi moni Suomalainen huollattaa autonsa Virossa merkkiliikkeessä, jos tuntihinta voi olla yli puolet Suomeen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

passo_s

Tuon vm -13 kulkineen olen huoltanut itse, 50...160 tkm on ollut meillä ajossa. Luotettava jakoketjullinen ja ei suoraruisku bensa Clio kyseessä. Auto menee meiltä aikanaan paaliin, ellei joudu kolariin. Öljyt ja muut osat yleensä Virosta tilailen ja kivasti tulee lähikauppaan, merkkiosilla hommat hoituu,yleensä alkup varaosilla varsinkin kaikki suodattimet.Harrastelun merkeissä ja huoltovihon mukaisesti huollan, tulpat vaihdan aiemmin ja öljyn vaihtovälin olen puolittanut.

janne-90

Lainaus käyttäjältä: Iro - 21.06.20 - klo:23:18
Kaksoismassa 3300, vs. 1500,
Jakohihna n.1200, vs. 568,

Helposti noista hinnoista sen 10% voi alennusta antaakkin  ::)

Mä pidän rahoistani enkä tykkää turhaan jakaa niitä muille.


En nyt tiedä varmaksi mistä jakopäästä puhuitte mutta merkkiliikkeessä hihnan vaihto maksaa esim. 7 golffin 1.2 ja 1.4 moottoreihin osieen ja töineen 650,   Mikäli dieseli niin hihnan vaihto 699, + sähköinen vesipumppu n. 150,

Ketjujen vaihto onkin kalliimpaa kuin osatkin ovat kalliimpia sekä työ moninkertainen verrattuna hihnan vaihtoon.

Kaverin autoon 1.6 Tdi jonka ostivat  oli vaihdettu hihna reilu pari vuotta sitten ja kilsoja ei mitenkään älyttömästi niin vesipumppu leikkasi jo kiinni kun oli tarvike pumppu sekä hihna. Kansiremontilta säästyttiin täpärästi kun hihna kulkee uudessa dieselin vesipumpussa selkäpuolelta.  (Tuskin pienempi paja olisi korvannut yhtään mitään, teki uudestaan itse)


jhm

Ohi tsi: in eli aiheen .

Parisen vuotta sitten kyselin Yetiin (1.6 tdi) jakohihnan vaihtoa + muut 210 tkm:n huoltoon kuuluvat työt. kahdesta merkkiliikkeestä kysyin,toinen 830 , ja toinen 1300 ,. No valitsin ja maksoi 831 , .

Nykyään kun tulee enää noin 40 tkm/ vuosi ajoa niin LL huoltovälillä tarvii käydä kerta vuoteen merkkarilla. Seuraava kerta on noin kymppitonnin päässä eli mittarissa on silloin noin 266 tkm.
VW Transporter T5  84kw 2014

Popo

Lainaus käyttäjältä: Popo - 11.04.14 - klo:14:14
"Jakoketjun venymä mitattu: Kiristimen pituus on 68,7 mm:ä (maksimi sallittu 74  mm:ä)"

Sain pyynnöstä kirjauksen auton tietoihin ja työmääräysprintin. Näillä mennään. Epäselväksi jäi, mikä on uuden koneen venymä... ::)


Auto alkoi keväällä yllättäen kylmäkäynnistyksessä rallattelemaan pitempään. Ehkä seisonut normaalia pitempään koska etätyöt, ei kuitenkaan aina. Jarrurempan yhteydessä huhtikuussa ei Alppilan autohuolto saanut mitään kuulumaan, kun pitäisi olla seisonut ja kylmä auto tutkittavana, että seurataan...

Ennen Juhannusta auto päätyi takaisin pajalle, kun takajarrut vaikuttivat edelleen kuumenevan, vaikka satulat ja palat oli vaihdettu. Samalla pyysin tutkimaan edelleen satunnaisesti enemmän rallattelevaa ketjua. Hyvä palvelu, auto haettiin kotoa ja sain sijais-Fabian käyttöön bensojen hinnalla, kunnes jarrut ja ketju on tsekattu. Autoa noutanut asentaja tallensi startin kännykällä ja totesi heti ettei tämä mitään äännä, mutta toivoin asian selvittelyä vielä jatkossa.

Auto jämähti korjaamolle lopulta kuuden päivän ajaksi ja väliaikatietona oli, ettei mitään ketjun tarkistuksen perustelevaa ääntä ilmene, mutta tehdään vielä pieni koeajo tältäkin osin. Odotin vain tietoa milloin saan oman auton takaisin, niin "yhteysongelmien" jälkeen pyydettiinkin lupaa mitata jakoketjun kiristin, koska ääntelee. No, sitähän tässä oli tarkoitus ollutkin selvittää, koska poikkeavasti ääntelee...

Lopputulemana kiristimen pituus 72 mm, sallittu maksimi 74mm. Että jatketaan ajoa. Edellisestä mittauksesta yli kuusi vuotta ja reippaasti yli 70 tkm. Venymisvaran riittävyydestä jatkossa ei mitään selvyyttä saanut, nopeaa eskaloitumista ei kuitenkaan ollut näköpiirissä huollon kaverin mukaan. Tarjolla on kuulemma näihin nyt jo (heilläkin) valmis remonttiosien-paketti n. 350 ,:n hintaan + töiden kanssa mennään tuhannen euron hintaluokkaan. Ja aina voidaan laittaa maahantuojalle kyselyä, jospa osallistuvat ja miten...

Että antaa rallattaa, kunnes öljynpaineet nousee. Tässä versiossa ei pitäisi olla riskiä jaon sekoilusta. Nyt Juhannuksen ajoissa ei minkäänlaista ylimääräistä ole kuulunut...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ukormi

Vaihtelin Audiin ketjusarjan ( rattaat, VVT pyörä, laahaimet, kiristin yms. ) ja nyt on ajettu sellanen 20tkm. Kylmänä käynnistäessä kuului jo heti vaihdon jälkeen rapina joka johtunee siitä ettei öljynpaine ole vielä ketjua kiristänyt. Muutaman sekunnun käymisen jälkeen rapina häviää eikä sen jälkeen kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Tuo sarja on tarvike ja siihen piti vielä ostaa orkkis alahammaspyörä kun sarjassa oli vääränlainen. Mietin jo tuolloin olisiko ostanut orkkis ketjunkiristimen tuon tarvikkeen tilalle. No enpä ostanut. Onko kenelläkään tietoa onko tuo viimeisin originaali jollakin tapaa parannettu noita kylmäkäynnistyksiä ajatellen? Siis onko siinä jousen esipaine huomattavasti kovempi tai olisiko siihen tehty jopa räikkäsysteemi jolla kiristimessä olisi aina oikea esikiristys päällä?

Ajan tällä kysymyksellä takaa sitä että voisin ostaa tuollaisen orkkiskiristimen ja vaihtaa sen tuon tarvikkeen tilalle mikäli pääsisin eroon tuosta ärsyttävästä kylmäkäynnistys rapinasta.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Superkossu

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 17.08.20 - klo:15:16
Vaihtelin Audiin ketjusarjan ( rattaat, VVT pyörä, laahaimet, kiristin yms. ) ja nyt on ajettu sellanen 20tkm. Kylmänä käynnistäessä kuului jo heti vaihdon jälkeen rapina joka johtunee siitä ettei öljynpaine ole vielä ketjua kiristänyt. Muutaman sekunnun käymisen jälkeen rapina häviää eikä sen jälkeen kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Tuo sarja on tarvike ja siihen piti vielä ostaa orkkis alahammaspyörä kun sarjassa oli vääränlainen. Mietin jo tuolloin olisiko ostanut orkkis ketjunkiristimen tuon tarvikkeen tilalle. No enpä ostanut. Onko kenelläkään tietoa onko tuo viimeisin originaali jollakin tapaa parannettu noita kylmäkäynnistyksiä ajatellen? Siis onko siinä jousen esipaine huomattavasti kovempi tai olisiko siihen tehty jopa räikkäsysteemi jolla kiristimessä olisi aina oikea esikiristys päällä?

Ajan tällä kysymyksellä takaa sitä että voisin ostaa tuollaisen orkkiskiristimen ja vaihtaa sen tuon tarvikkeen tilalle mikäli pääsisin eroon tuosta ärsyttävästä kylmäkäynnistys rapinasta.

Omaan A3 tehtiin täydellinen koneremontti puolitoista vuotta sitten (uusi kansi yms.) merkkiliikkeessä alkuperäisosilla, ajettu 35tkm sen jälkeen ja ei ole rallatellut kertaakaan.
Audi A3 8P 1.4TFSI

Breach

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 17.08.20 - klo:15:16
Vaihtelin Audiin ketjusarjan ( rattaat, VVT pyörä, laahaimet, kiristin yms. ) ja nyt on ajettu sellanen 20tkm. Kylmänä käynnistäessä kuului jo heti vaihdon jälkeen rapina joka johtunee siitä ettei öljynpaine ole vielä ketjua kiristänyt. Muutaman sekunnun käymisen jälkeen rapina häviää eikä sen jälkeen kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Tuo sarja on tarvike ja siihen piti vielä ostaa orkkis alahammaspyörä kun sarjassa oli vääränlainen. Mietin jo tuolloin olisiko ostanut orkkis ketjunkiristimen tuon tarvikkeen tilalle. No enpä ostanut. Onko kenelläkään tietoa onko tuo viimeisin originaali jollakin tapaa parannettu noita kylmäkäynnistyksiä ajatellen? Siis onko siinä jousen esipaine huomattavasti kovempi tai olisiko siihen tehty jopa räikkäsysteemi jolla kiristimessä olisi aina oikea esikiristys päällä?

Ajan tällä kysymyksellä takaa sitä että voisin ostaa tuollaisen orkkiskiristimen ja vaihtaa sen tuon tarvikkeen tilalle mikäli pääsisin eroon tuosta ärsyttävästä kylmäkäynnistys rapinasta.

Tässä varmaan kyse nokkien välisestä ketjusta? sekunnin kahden rallastus on normaalia kun auto seissyt, vvt pyörä voi kans ääntää ennnen kuin öljy on noussu yläkertaan. tässä vw ohje:

https://www.audiclub.fi/audifinns/filedata/fetch?id=1631482

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Breach - 17.08.20 - klo:19:06
Tässä varmaan kyse nokkien välisestä ketjusta? sekunnin kahden rallastus on normaalia kun auto seissyt, vvt pyörä voi kans ääntää ennnen kuin öljy on noussu yläkertaan. tässä vw ohje:

https://www.audiclub.fi/audifinns/filedata/fetch?id=1631482

Tuo on 1.4 TFSI jossa ketju pyörittää molempia nokkia.

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Liito-orava

Tein vastottain -11 vuotiseen 1.4tsi:hin jakopää remontin. Vaihtoon meni: ketju, alaratas, vvt-pyörä, pakonokan ratas, laahaimet, kiristin. Auto tuli loppupelein kuntoon, käy nätisti ja hiljaa tikittäen.
Saatua koneen ensimmäistä kertaa käyntiin, moottori kuulosti karmealta. Todella voimakas naputtava ääni paikantui hyvin tarkasti korkeapainepumpun tietämille. ??? Hetken housuun paskomisen ja koneen eri kierrosalueiden läpi käynnin jälkeen ääni loppui. Eikä kyseinen ääni ole enää uusiutunut..

Jäi vain pohdituttamaan että mikä tämän dieselmäisen mekkalan aiheutti? Öljynpaineet on toki tuollaisen rempan jälkeen hetken alhaalla, mutta tämä ääni kesti ajallisesti useamman minuutin.. Voiko tehdaskuiva VVT- pyörä tehdä tälläistä kunnes öljy pääsee joka paikkaan..?

harava

Mulla 2 kertaa vaihdettu ketju -08(-09) TSI 1.4 Touraniin. Nyt kestänyt n. 30tkm. Onko kellään vaihdettu 3 kertaa vai olisko lopulta keksitty kunnon parannus ongelmaan?

Popo

Lainaus käyttäjältä: harava - 16.10.20 - klo:23:29
Mulla 2 kertaa vaihdettu ketju -08(-09) TSI 1.4 Touraniin. Nyt kestänyt n. 30tkm. Onko kellään vaihdettu 3 kertaa vai olisko lopulta keksitty kunnon parannus ongelmaan?

Onko sulla tietoa, mitä muuta paitsi ketju on vaihdettu niillä kahdella kerralla ja paljonko ne 2 ekaa ketjua kestivät? Ainakin  uudemmat ketjut näyttävät erilaisilta....
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

harava

Lainaus käyttäjältä: Popo - 17.10.20 - klo:11:50
Onko sulla tietoa, mitä muuta paitsi ketju on vaihdettu niillä kahdella kerralla ja paljonko ne 2 ekaa ketjua kestivät? Ainakin  uudemmat ketjut näyttävät erilaisilta....
Oisko  molemmat vaihdot n. 40tkm jälkeen. Nyt ajettu 106tkm. Ekassa vaihdettiin kaikki kilkkeet. Toisesta ei tietoa kun meni huollon yhteydessä kun testasivat sitä. Penniäkään en ole niistä maksanut, sen takia ei niin tarkkaa muistikuvaa. Jossain taitaa olla tiedot ekasta vaihdosta.... Vaihtoon on nyt menossa mut kyselen kun muutama tuttu kiinnostunut autosta. Ja kerron heille kyllä totuuden ongelmista. Muuten ollut täydellinen vehje ja sen takia pysyn VAGissa. Noin 8 vuotta sitten vannoin ettei ikinä enää mut muisti näköjään lyhyt :o

Ranssi

Vm. 2014 merkkarilla aina huolletun Rapidin (aj. 103 tkm) 1.2 TSI rallattelee muutaman sekunnin kylmäkäynnistyksen jälkeen eli nokkaketjussa lienee venymää.

Olisiko foorumilaisilla tuoreita kokemuksia kuinka merkkihuolto ja / tai maahantuoja tällaiseen ovat viime aikoina suhtautuneet eli oletettavasti tarkastus on ilmainen, mutta korvataanko ketjun vaihto niin tarvittaessa kokonaan vai osittain? Mietityttää myös onko merkkareiden välillä tässä eroja ei onko asiakas paremmassa asemassa asioidessaan jonkin ketjun liikkeessä...

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 01.11.20 - klo:17:48
Vm. 2014 merkkarilla aina huolletun Rapidin (aj. 103 tkm) 1.2 TSI rallattelee muutaman sekunnin kylmäkäynnistyksen jälkeen eli nokkaketjussa lienee venymää.

Olisiko foorumilaisilla tuoreita kokemuksia kuinka merkkihuolto ja / tai maahantuoja tällaiseen ovat viime aikoina suhtautuneet eli oletettavasti tarkastus on ilmainen, mutta korvataanko ketjun vaihto niin tarvittaessa kokonaan vai osittain? Mietityttää myös onko merkkareiden välillä tässä eroja ei onko asiakas paremmassa asemassa asioidessaan jonkin ketjun liikkeessä...
Tuskin sitä tarkistustakaan mikään liike ilmaiseksi tekee. Sinne vaa tiskille kyselee et mitä mittaus maksaa. Venymättömätkin ketjut saattaa toisinaan raplattaa tos moottorissa. Et sit jos ei oo venymää nii sit luultavasti joudut omaan piikkiin remppaamaan jos et halua rallatusta kuunnella. Ja välttämättä se remonttikaaan mitään auttaa.

tapanixxx

No joo tarkastuksen tehnee merkkihuolto veloituksetta muttasiinä on se vaara että ketjuvoi hypätä ja sitten on pakollinen ketjunvaihto edessä. Eli suo siellä ja vetelä täällä. Varaudu 2000, kustannukseen jos tehdään ketjunvaihto marmorilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy