TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Nyt kun täällä taas jakoketjut rallattaa niin laitetaan oma lusikka soppaan.

Eli sukulaiselle etsitään autoa joka tulee n. 5tkm / vuosi käyttöön niin jaksaisin uskoa ketjun kestävän useamman vuoden jos sopiva yksilö löydetään. Näitä ketju koneisia kun näyttää saavan aika halvalla ja hankinta hinta on tässä kohtaa suuri kriteeri eli rahkeet ei riitä uudempaan hihnakoneiseen autoon.

Vastaan on tullut Jetta 1.4TSI -07 moottorikoodi BMY. Kuitti löytyy jonka mukaan ketju on vaihdettu tämän vuoden maaliskuussa 1tkm sitten.
Ja toinen olisi Golf 6 1.4 TSI -09 moottorikoodi CAXA. Jakoketju vaihdettu 34tkm sitten.

VCDS löytyy ja tulee mukaan koeajolle eli voiko VCDS:llä jollain lailla todentaa ketjun kuntoa muuten kuin vikakoodin olemassaolosta?

Jetta houkuttelee tällä hetkellä enemmän käytännössä uuden ketjun takia, Golf olisi koriltaan parempi ja tietty hiukan modernimpi.

Ja siis näihin kahteen vaihtoehtoon ei olla jumiuduttu vaan ollaan menossa katsomaan autoja loppuviikosta, valikoimaa kun on aika paljon mistä lähteä kokeilemaan ja ihmettelemään.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Kannattaa kiinnittää ehkä enemmän huomiota auton ruosteisiin. 5tkm/vuosi ei ihan nopeasti saa ketjua venymään jos on noinkin tuoreita vaihtoja.

Ainakin Jetta on herkkä ruostumaan takapuskurin ja lokasuojan kaaren saumoista. Lisäksi molemmissa malleissa etulokasuojan takareuna kerää kuraa sisälokasuojan taakse ja ruostuttaa kynnyskotelonkin jossain vaiheessa puhki. Etuovien nurkat voi olla mutkalla ja valmiiksi ruosteessa. Konepellin reunat kupruilee jne...

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 13.05.20 - klo:14:22
Kannattaa kiinnittää ehkä enemmän huomiota auton ruosteisiin. 5tkm/vuosi ei ihan nopeasti saa ketjua venymään jos on noinkin tuoreita vaihtoja.

Ainakin Jetta on herkkä ruostumaan takapuskurin ja lokasuojan kaaren saumoista. Lisäksi molemmissa malleissa etulokasuojan takareuna kerää kuraa sisälokasuojan taakse ja ruostuttaa kynnyskotelonkin jossain vaiheessa puhki. Etuovien nurkat voi olla mutkalla ja valmiiksi ruosteessa. Konepellin reunat kupruilee jne...

Joo ruosteet on tarkoituskin kytätä kunnolla ja osa näistä tyypillisistä ruostepaikoista on kyllä itselläkin tiedossa. Kiitti kuitenkin vinkeistä!

Mutta vielä olisin kiinostunut, että onko VCDS:llä mahdollista katsoa jotain arvoa joka kertoisi nokka-akselin virheellisestä asennosta suhteessa kampiakseliin? Jotenkin muistelen että ainakin pumppusuutin dieseleissä oli torsion value (tai jotain sinnepäin) joka taisi kertoa juuri tästä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lehtovuori

Lainaus käyttäjältä: Variant - 13.05.20 - klo:10:12
Autoalan korjausehtojen (AUNE) mukaan yleinen takuu on 6kk tai 15000km.

Alkuperäiseen viestiin vielä kommentoisin, että vain myyjäliike on vastuussa käytetyn auton kaupassa (näin ainakin Suomessa). Maahantuoja tai muu aiempi myyntiporras on vastuussa auton virheistä, jos sen antama takuu on voimassa.

Kiitos paljon vastauksista!

Käyn merkkihuollossa asian arvioituttamassa ja pyytelen jokusen muunkin tarjouksen referenssiksi ja teen sitten päätöksen.

Huomioihinne valmistajan mahdollisesta rahallisesta vastaantulosta ja siitä, että vain myyjäliike olisi vastuussa kommentoin, että kaikenlaiset takuut ovat ihan vapaaehtoisia. Pohjimmiltaan ne ovat markkinointikeinoja, jotka tietysti velvoittavat kun lupaus on annettu.

Virhevastuu kuitenkin perustuu lakiin eikä sillä ole mitään tekemistä takuun kanssa. Takuuajan päättyminen ei siis todellakaan tarkoita, että vastuu tavaran valmistusvirheestä samalla päättyisi, vaan vastuun kesto määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Tämän eron hämärtäminen on bisneksen etujen mukaista ja täytyy sanoa, että siinä ovat aika hyvin onnistuneet.

Kysymys tässä tapauksessa on, pitäisikö jakoketjun kestää 107000 ajokilometriä. Jos kyllä, niin annetut takuut ja auton ikä eivät ole merkityksellisiä. Tietysti jos vastaantulosta vain ykskantaan kieltäydytään, kuten isot firmat joskus tekevät, niin ohuet tietysti ovat yksittäisen kuluttajan muskelit lähteä tuomioistuimiin tappelemaan.

Jakoketjutapauksessahan VW alkoi tulemaan vastaan siinä vaiheessa kun meteliä nousi siinä määrin, että mitä ilmeisimmin katsoivat Suomen hiihtoliitolta omaksumansa hiljaisuus- ja kieltämisstrategian aiheuttavan jo niin isoja mainehaittoja, että on kokonaistaloudellisesti järkevämpi alkaa myöntää, että "ennenaikaista kulumista" tapahtuu.

No, en vielä sano mitään kuinka meikäläisen käy, mutta yleisenä muistutuksena, että mitä useampi on suosiolla se sovintohakuisempi osapuoli, sitä enemmän teemme hallaa itsellemme ja kanssakuluttajille.


Variant

”Kuluttaja voi tietyissä tilanteissa esittää vaatimuksia myyjän sijasta tai ohella myös aikaisemmalle myyntiportaalle silloinkin, kun kyseessä on muun kuin takuun piiriin kuuluvan virheen korjaus. Autokaupassa aikaisempi myyntiporras tarkoittaa yleensä maahantuojaa. Tällainen oikeus on kuitenkin vain ensiostajalla eli henkilöllä, joka on ostanut auton uutena. Jos kuluttaja on esittänyt vaatimuksensa sekä myyjälle että maahantuojalle, ovat nämä yhdessä vastuussa virheen oikaisemisesta.” kkv.fi
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Lehtovuori

Lainaus käyttäjältä: Variant - 13.05.20 - klo:18:44
”Kuluttaja voi tietyissä tilanteissa esittää vaatimuksia myyjän sijasta tai ohella myös aikaisemmalle myyntiportaalle silloinkin, kun kyseessä on muun kuin takuun piiriin kuuluvan virheen korjaus. Autokaupassa aikaisempi myyntiporras tarkoittaa yleensä maahantuojaa. Tällainen oikeus on kuitenkin vain ensiostajalla eli henkilöllä, joka on ostanut auton uutena. Jos kuluttaja on esittänyt vaatimuksensa sekä myyjälle että maahantuojalle, ovat nämä yhdessä vastuussa virheen oikaisemisesta.” kkv.fi

Joo näin kuluttaja-asiamies tosiaan lausuu. Pidän tätä ongelmallisena linjauksena, joka ei heijasta valmistusvirhevastuun ajatusta. Mutta se on oma keskustelunsa.

Tämä tapaus poikkeaa kuitenkin myös kkv:n linjauksessaan tarkastelemasta siten, että kyse ei ole yksittäisestä "maanantaikappaleesta", vaan valmistaja on jo myöntänyt, että on tapahtunut systeemaattinen virhe. On irrelevanttia kuka on myynyt ja kuka missäkin vaiheessa omistanut. Mutta kuten sanottu, asiat eivät tosiaan aina luista niin kuin pitäisi...


-karppa-

Kannattaa lukea tuo topic läpi virhevastuu ja takuu tapauksista, niin ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg557955#msg557955
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Lehtovuori - 13.05.20 - klo:18:15
Kiitos paljon vastauksista!

Käyn merkkihuollossa asian arvioituttamassa ja pyytelen jokusen muunkin tarjouksen referenssiksi ja teen sitten päätöksen.
Kilometrejä ei mahdottomasti ole ja jos dokut on tallessa öljynvaihdoista jne, ei kannata heti heittää kirvestä kaivoon vaan kysyä hyvitystä. Tuo on sen vuosimallin vehkeitä että niihin oli varmaan niitä TSI-kampanjoja, tosin ovatkohan jo loppuneet.

Mutta merkkihuolloista vielä sen verran että hinnat niissäkin vaihtelevat. Pienemmän paikkakunnan merkkitiskiltä voi saada useamman satasen halvemmalla isomman huollon, kun taasen pk-seudun huollosta, työn tuntihinta voi olla selvästi halvempi. Ja luulisin että nykytilanteessa ei välttämättä kaikissa huolloissa ruuhkaa ole.

Vaihtaa kannattaa paitsi ketju, niin myös ne rattaat ja samalla ehkäpä myös vesipumppu, sekään ei ikuinen laitos ole. Sen sijaan öljysiivilän vaihdosta noin pienillä kilsoilla en ole vakuuttunut, varsinkin jos on öljyt ajallaan vaihdettu. En ole kuullut että 1.4TSI:ssä olisi noita tukkeutunut. Todennäköisesti parempi öljynvaihto 15tkm/1v kuin longlife.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 13.05.20 - klo:23:39
Kilometrejä ei mahdottomasti ole ja jos dokut on tallessa öljynvaihdoista jne, ei kannata heti heittää kirvestä kaivoon vaan kysyä hyvitystä. Tuo on sen vuosimallin vehkeitä että niihin oli varmaan niitä TSI-kampanjoja, tosin ovatkohan jo loppuneet.

Mutta merkkihuolloista vielä sen verran että hinnat niissäkin vaihtelevat. Pienemmän paikkakunnan merkkitiskiltä voi saada useamman satasen halvemmalla isomman huollon, kun taasen pk-seudun huollosta, työn tuntihinta voi olla selvästi halvempi. Ja luulisin että nykytilanteessa ei välttämättä kaikissa huolloissa ruuhkaa ole.

Vaihtaa kannattaa paitsi ketju, niin myös ne rattaat ja samalla ehkäpä myös vesipumppu, sekään ei ikuinen laitos ole. Sen sijaan öljysiivilän vaihdosta noin pienillä kilsoilla en ole vakuuttunut, varsinkin jos on öljyt ajallaan vaihdettu. En ole kuullut että 1.4TSI:ssä olisi noita tukkeutunut. Todennäköisesti parempi öljynvaihto 15tkm/1v kuin longlife.

12 vuotta vanha auto, Saksasta tuotu ja huollettu välillä Pärnäsellä. Onnea valitsemallesi tielle, jos meinaa goodwill:n perusteella saada vastaantuloa. Toki marmori "voi" jotain tulla "muka" vastaan, mutta muualla remontin saa teetettyä ilman vastaantuloakin helposti melkein puoleen hintaan.

Yleensäkkin pidän outona tässä tapauksessa, että kolme kertaa vikakoodit, vain nollattu, mutta vasta kolmannella kerralla ruvettiin vikaa tutkimaan. Vikakoodeja, kun pukkaa, niin siihen on aina joku syy.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tkp

Lainaus käyttäjältä: jt - 13.05.20 - klo:23:39

Mutta merkkihuolloista vielä sen verran että hinnat niissäkin vaihtelevat. Pienemmän paikkakunnan merkkitiskiltä voi saada useamman satasen halvemmalla isomman huollon, kun taasen pk-seudun huollosta, työn tuntihinta voi olla selvästi halvempi. Ja luulisin että nykytilanteessa ei välttämättä kaikissa huolloissa ruuhkaa ole.

Tossa justiinsa kyselin bse-jettaan jakohihnan vaihtoa niin paikallaisen merkkiliikkeen tarjous oli samanhintainen kuin kallein monimerkkikorjaamo autojerryssä. ohjehinnasta lähti 150,. Kaipa merkkareillakin on huomattu että kannattaa tehdä vaikka vähän halvemmalla kun että asentajat pyörittää peukaloita.

Lehtovuori

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.05.20 - klo:06:56
12 vuotta vanha auto, Saksasta tuotu ja huollettu välillä Pärnäsellä. Onnea valitsemallesi tielle, jos meinaa goodwill:n perusteella saada vastaantuloa. Toki marmori "voi" jotain tulla "muka" vastaan, mutta muualla remontin saa teetettyä ilman vastaantuloakin helposti melkein puoleen hintaan.

Yleensäkkin pidän outona tässä tapauksessa, että kolme kertaa vikakoodit, vain nollattu, mutta vasta kolmannella kerralla ruvettiin vikaa tutkimaan. Vikakoodeja, kun pukkaa, niin siihen on aina joku syy.

Mitä muita "teitä" tässä on edes valittavana? Selvittää hinnat merkkikorjaamolta, goodwillin/valmistusvirhevastuun kantamisen mahdollisuus mukaan lukien, kysyä tarjouksia muualtakin ja verrata niitä keskenään.

Mutta tuollainen lähtökohta, jossa kuluttajapuoli itse väheksyy ei-merkkikorjaamoja, jopa saksalaisen auton ostamista Saksasta, ja kannustaa nöyrtymään heti kättelyssä on juuri sellaista yleisen asenteen muokkausta, joka saa isot toimijat myhäilemään partaansa, että nehän tekevät sen itse.

Mitä vikakoodeihin tulee, ne on luettu kahdesti. Ensin huollon yhteydessä ja sen jälkeen valon sytyttyä uudestaan toisen kerran. Heti sen jälkeen olen nyt tässä asian järkevintä hoitotapaa yrittänyt selvittää eikä autolla ole ajettu. Ja alkuperäisessä viestissäni sitä itse tosiaan ihmettelin, että huollossa (Autoasi Pasila) eivät asiasta tehneet minkäänlaista numeroa.


Variant

Lainaus käyttäjältä: Lehtovuori - 13.05.20 - klo:19:18
Joo näin kuluttaja-asiamies tosiaan lausuu. Pidän tätä ongelmallisena linjauksena, joka ei heijasta valmistusvirhevastuun ajatusta. Mutta se on oma keskustelunsa.

Tämä tapaus poikkeaa kuitenkin myös kkv:n linjauksessaan tarkastelemasta siten, että kyse ei ole yksittäisestä "maanantaikappaleesta", vaan valmistaja on jo myöntänyt, että on tapahtunut systeemaattinen virhe. On irrelevanttia kuka on myynyt ja kuka missäkin vaiheessa omistanut. Mutta kuten sanottu, asiat eivät tosiaan aina luista niin kuin pitäisi...

Lueskelin kkv:n sivuilta jakoketjuihin liittyviä ennakkotapauksia ja pitäisin tapauksessasi 30-50% vastaantuloa kohtuullisena (ehkä alempi prosentti auton iästä johtuen). Olen ollut samassa tilanteessa aiemmin kun 6-vuotiaaseen Golfiini vaihdettiin jakoketju 120tkm ajettuna (tämä meni heti 100% goodwilliin ilmeisesti auton iästä, vw:n kampanjasta ja merkkiliikkeen huoltohistoriasta johtuen).
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: Lehtovuori - 13.05.20 - klo:19:18
Joo näin kuluttaja-asiamies tosiaan lausuu. Pidän tätä ongelmallisena linjauksena, joka ei heijasta valmistusvirhevastuun ajatusta.

Kuluttajansuojalaki ei tosiaan tietääkseni suoraan määrittele, missä tapauksissa voi ja missä ei voi vedota aiempaan myyntiportaaseen. Uskoisin tuon kkv:n linjauksen syyksi kuitenkin sen, että käytetyn auton tapauksessa myyntiketju ikäänkuin katkeaa, kun välissä on yksityishenkilö. Eli vaikka myyjä on autoliike, niin sitä edellinen ketjussa on yksityishenkilö joka auton on aiemmin omistanut. Koska kuluttajansuojalaki ei koske yksityishenkilöitä myyjänä, ei lain kannalta sitä edellistä myyntiporrasta ole olemassa. Tässä tapauksessa asiaa hankaloittaa tietysti vielä se, että myyjäliike (ja oletettavasti myös sitä omistajana edeltänyt yksityishenkilö) ovat ulkomaalaisia. Sitä en osaa sanoa, perustuuko tuo linjaus kenties jo johonkin ennakkotapaukseen, vai onko asia vielä testaamatta oikeudessa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jt

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 13.05.20 - klo:08:45
Hyvä pointt tuo takuu. Tosin ei merkkiliikkeellä on myös kulutajansuojan kautta työlleen "takuu" ei tosin taida olla 2 v pituinen.
Monimerkkiliikkeissä on vaihtelevia takuita paikasta riippuen. On paikkoja joissa on jopa 3 vuoden takuu.

Eräässä tapauksessa erään merkin auton jakohihna katkesi kesken ajon n. kahden vuoden päästä. Moottorihan meni täysremonttiin ja koneistukseen, huolto oli tehty paikassa jossa 3 vuoden takuu (sis työ+osat). Moottoriremontti meni lähes 100%:sesti takuuseen, eikä kyseessä ollut mikään pikkuremppa. Syyksi osoittautui viallinen vesipumppu (joka oli myös vaihdettu), joka lopulta hinkkasi hihnan poikki. Jos osat olisi ostettu random-kauppiaalta e-baystä, voisi olla aika hiljaista takuukorvausten kanssa..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Lehtovuori - 14.05.20 - klo:11:10
Mitä vikakoodeihin tulee, ne on luettu kahdesti. Ensin huollon yhteydessä ja sen jälkeen valon sytyttyä uudestaan toisen kerran. Heti sen jälkeen olen nyt tässä asian järkevintä hoitotapaa yrittänyt selvittää eikä autolla ole ajettu. Ja alkuperäisessä viestissäni sitä itse tosiaan ihmettelin, että huollossa (Autoasi Pasila) eivät asiasta tehneet minkäänlaista numeroa.
Onko muuten tullut varmistettua että vika on ketjussa? Onhan se toki todennäköinen kun vikakoodikin sinnepäin  viittaa, mutta olihan sitä semmoinenkin tapaus, olikohan juuri tällä palstalla (?), että vikinän takia ketju vaihdettiin ja vikinä tulikin itseasiassa vesipumpusta, ei ketjusta..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Variant - 14.05.20 - klo:11:48
Lueskelin kkv:n sivuilta jakoketjuihin liittyviä ennakkotapauksia ja pitäisin tapauksessasi 30-50% vastaantuloa kohtuullisena (ehkä alempi prosentti auton iästä johtuen). Olen ollut samassa tilanteessa aiemmin kun 6-vuotiaaseen Golfiini vaihdettiin jakoketju 120tkm ajettuna (tämä meni heti 100% goodwilliin ilmeisesti auton iästä, vw:n kampanjasta ja merkkiliikkeen huoltohistoriasta johtuen).

Jos vastaatulo on vaikka 30% ja remontti 3000 euroa ja vastaavasti, joku muu tekee saman homma 1000-1500 eurolla, niin mitä merkitystä tuolla vastaantulolla on?

Ja kyllä marmori tekee tuossa, joka tapauksessa tilin.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos joku on mainostettu ja muka tehty laitteeseen elinikäiseksi ja se rikkoontuu alle puolessa auton elinkaarta tulisi se korjata veloituksetta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Variant

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.05.20 - klo:06:47
Jos vastaatulo on vaikka 30% ja remontti 3000 euroa ja vastaavasti, joku muu tekee saman homma 1000-1500 eurolla, niin mitä merkitystä tuolla vastaantulolla on?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tapauksissa ei eritelty missä korjaus oli tehty, merkkiliikkeessä vai jossain muualla. Myyjän oli kuitenkin korvattava kustannukset, jotka sille olisi vian korjaamisesta joka tapauksessa aiheutuneet.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Janse2

Lainaus käyttäjältä: Janse2 - 15.04.20 - klo:20:36
Kysytään nyt tässä ketjussa, kun aihe läheltä liippaa, eli FSI koneesta kyse ja jakoketjusarjaa pitäisi tilailla, niin löytyykö hyviä suosituksia mikä kannattaisi sinne laittaa, tai mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa? Asennuksen teetän korjaamolla, jossa luvattiin tehdä järkihinnalla (alle 500e)
Kannattaako samalla vaihtaa jotain muita kuluvia osia?

Vaihtoehtoja joita nyt ensimmäisenä tuli vastaan:
https://www.autodoc.fi/swag/14454961 
https://www.autodoc.fi/fai-autoparts/7814940
https://www.autodoc.fi/febi-bilstein/14767418

Skoda Octavia 1.6 FSI -2008  BLF moottori  kilometrejä 130tkm

Ketjusarjan vaihdon jälkeen kuuluu melkein samat rahinat, kuin ennen vaihtoa, joten mikä mättää? Eikös ketjunkiristin toimi öljynpaineella, joten voiko siellä olla jotain häikkää, kun kuuluu rahinoita aina käynnistäessä ja varsinkin selkeemmin, kun antaa n.2000rpm tyhjäkäynnillä ja äänet häviää tai ainakin vaimenee huomattavasti ajossa.
Vanha ketju oli jonkin verran venynyt, muttei vielä ollut kuitenkaan mitään paniikkia, mutta se kuitenkin vaihdettiin ja oletin, että rahinat helpottaisi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Variant - 15.05.20 - klo:08:09
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tapauksissa ei eritelty missä korjaus oli tehty, merkkiliikkeessä vai jossain muualla. Myyjän oli kuitenkin korvattava kustannukset, jotka sille olisi vian korjaamisesta joka tapauksessa aiheutuneet.

Montako tällaista tapausta olet koeponnistanut ja miten nuo portaat toimii? Sinulla on yksi tapaus mikä meni suoraan valmistajan goodwill:n piikkiin ja tuskin meni mukisematta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Variant

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.05.20 - klo:20:03
Montako tällaista tapausta olet koeponnistanut ja miten nuo portaat toimii? Sinulla on yksi tapaus mikä meni suoraan valmistajan goodwill:n piikkiin ja tuskin meni mukisematta!

Jälkimmäinen lause oli suora kopio kkv:n sivuilta. Oma tapaus meni ihan ok, ottaen huomioon että olin ostanut auton yksityiseltä.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

passo_s

Jakoketjut ja jakoketju viestiketju sen kun venyy venymistään :)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Variant - 15.05.20 - klo:08:09
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tapauksissa ei eritelty missä korjaus oli tehty, merkkiliikkeessä vai jossain muualla. Myyjän oli kuitenkin korvattava kustannukset, jotka sille olisi vian korjaamisesta joka tapauksessa aiheutuneet.

Lainaus käyttäjältä: Variant - 18.05.20 - klo:22:51
Jälkimmäinen lause oli suora kopio kkv:n sivuilta. Oma tapaus meni ihan ok, ottaen huomioon että olin ostanut auton yksityiseltä.

Myyjän ei ole pakko korvata mitään, jos ei halua. Nuo kuluttajariitalautakunnan lausunnot on suosituksia ja jos auto tulee parempaan kuntoon, kuin ennen remonttia, niin asiakas maksaa osan. Siihen perustuu tuo prosenttiosuus.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 18.05.20 - klo:22:54
Jakoketjut ja jakoketju viestiketju sen kun venyy venymistään :)

Venyy ja venyy ennenkuin paukahtaa poikki 😀

Variant

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.05.20 - klo:06:29
Myyjän ei ole pakko korvata mitään, jos ei halua. Nuo kuluttajariitalautakunnan lausunnot on suosituksia ja jos auto tulee parempaan kuntoon, kuin ennen remonttia, niin asiakas maksaa osan. Siihen perustuu tuo prosenttiosuus.

80 prosentissa tapauksista noudatetaan päätöksiä: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/10/23/mita-kuluttaja-voi-tehda-jos-yritys-ei-noudata-kuluttajariitalautakunnan
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

passo_s

Kaverilla kävi käytetyn TSI Volsun kanssa siten että jakokopää äänteli kahden viikon kuluttua ostosta. Autossa oli liikkeen myöntämä käytetyn auton takuu ja autossa oli takuu. Siitäkin tuli silti soppa että kuka maksaa ja mitä, ilmeisesti maahantuoja ja myyjäliike väänsivät asiasta kättä. Kaveri ei joutunut maksamaan mitään, mutta jostain syystä hänen auto jäi korjattuna pajalle selvityksen ajaksi ja kaveri ajeli autokaupan sijaisautolla.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 19.05.20 - klo:11:10
Kaverilla kävi käytetyn TSI Volsun kanssa siten että jakokopää äänteli kahden viikon kuluttua ostosta. Autossa oli liikkeen myöntämä käytetyn auton takuu ja autossa oli takuu. Siitäkin tuli silti soppa että kuka maksaa ja mitä, ilmeisesti maahantuoja ja myyjäliike väänsivät asiasta kättä. Kaveri ei joutunut maksamaan mitään, mutta jostain syystä hänen auto jäi korjattuna pajalle selvityksen ajaksi ja kaveri ajeli autokaupan sijaisautolla.
Ei kuulosta ihan viimeisen päälle hoidetulta nämä vieläkään maahantuojan suunnalta. Onni että sai sitten sijaisautolla ajella (veloituksetta?). Juuri tällaiset sähläykset saavat asiakkaat sekä myyjät karttamaan näitä käytettyinä. Tai jos myyntiin otetaan vaihdossa niin joudutaan laskemaan hyvityshinta mahdollisimman alakanttiin mitä enemmän mahdollisia yllätyksiä on tiedossa. Toinen mahdollisuus on tyrkyttää seuraavalle käytetyn ostajalla 1-2 vuoden vakuutusta (Fragus, jne.) jolla saadaan katettua isommat remontit oston jälkeen mikäli mustapekka osuu käteen.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Popo

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:12:18
Juuri tällaiset sähläykset saavat asiakkaat sekä myyjät karttamaan näitä käytettyinä. Tai jos myyntiin otetaan vaihdossa niin joudutaan laskemaan hyvityshinta mahdollisimman alakanttiin mitä enemmän mahdollisia yllätyksiä on tiedossa.

Karttamaan & alakanttiin? Onko VW:n jakoketju-case erityisesti Toyota-kauppiaille ja heidän asiakkailleen ongelma, vai mitä tarkoitat? En ole Toyotaan pyytänyt vaihtotarjousta, siksi kysyn. Muualta ei mitään "erityiskohtelua" ole tullut vastaan, oli tarjouksen aiheena Skoda tai muu merkki. Tai ehkä sekin vaikuttaa, kun tarjoan vaihdossa kohtuullisesti ajettua ja  hyvin huollettua autoa. Toivottavasti.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Popo - 19.05.20 - klo:14:29
Karttamaan & alakanttiin? Onko VW:n jakoketju-case erityisesti Toyota-kauppiaille ja heidän asiakkailleen ongelma, vai mitä tarkoitat? En ole Toyotaan pyytänyt vaihtotarjousta, siksi kysyn. Muualta ei mitään "erityiskohtelua" ole tullut vastaan, oli tarjouksen aiheena Skoda tai muu merkki. Tai ehkä sekin vaikuttaa, kun tarjoan vaihdossa kohtuullisesti ajettua ja  hyvin huollettua autoa. Toivottavasti.
Luulisi että tämä jakoketjucase aiheuttaisi sen että asiakkaita siirtyisi konsernista muiden merkkien piiriin. Tuskin Toyota-kauppiaatkaan tästä kärsivät ainakaan. Eikös passo_s tuolla juuri todennut että takuunalaiseen auton rempoista on jouduttu riitelemään maksajasta, mene ja tiedä sitten että onko jossain huollossa autoa huollettu puutteellisesti... Tämän autoliikkeen karttamisen ja pienemmän vaihtohyvityksen perustelen sillä että sukulaiseni myy kaiken merkkisiä käytettyjä autoja (tuo niitä myös maahan) ja kertoi ettei mielellään ota tämän konsernin tekeleitä myyntiinsä, koska niistä niin paljon jälkipyykkiä ja ylimäärästä vaivaa niistä on koitunut. Sain häneltä sen käsityksen että ero on kuulemman huima siinä että kuinka tyyppivioista valmistajat ja maahantuojat kantavat vastuunsa. Jollain merkeillä valmistaja voi tarjoutua maksamaan tyyppivikaiseen 200 tkm ajetun hajonneen moottorin tilalle veloituksetta uuden moottorin vaikka takuuaika olisi mennyt vuosia sitten. Kaikki vain sen takia että maine säilyisi hyvänä. Voi tosiaan olla että tämä on vain tällaisen pienemmän autokauppiaan yksittäinen mielipide. Suosittelenkin kysymään asian selvittämiseksi vaihtotarjouksia konsernin tuotteisiin ja sen ulkopuoleisiin ja tekemään vertailua. Tilanne ei välttämättä ole niin paha kuin mitä myyjätuttavani on tässä antanut ymmärtää. Eikös nyt tämän korona -aikaan ole monella automyyjällä käytettyjen autojen varastot hieman tyhjillään niin eivät voi olla liian ronkeleita vaihdokkien suhteen?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Popo

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:14:59
Suosittelenkin kysymään asian selvittämiseksi vaihtotarjouksia konsernin tuotteisiin ja sen ulkopuoleisiin ja tekemään vertailua. Tilanne ei välttämättä ole niin paha kuin mitä myyjätuttavani on tässä antanut ymmärtää. Eikös nyt tämän korona -aikaan ole monella automyyjällä käytettyjen autojen varastot hieman tyhjillään niin eivät voi olla liian ronkeleita vaihdokkien suhteen?

Paha mennä sanomaan, miten pahana myyjätuttavasi tilannetta pitää. Sukulaiseni on automyyjä lähinnä vaihtoautopuolella monia merkkejä uutena myyvässä liikkeessä (ei Volkkari-konsernin romuja), enkä tällaista viestiä ole saanut. Nolla-korkotarjouksia on nyt maa väärällään eri merkkien maassa jo oleviin autoihin ja varmaankin vaihtoautoillekin olisi kysyntää, kun raha on monella on raha todella tiukassa.

Vaihtotarjouksien vertailu eri merkkisten ja kuntoisten autojen välillä on objektiivisesti hankalaa. Et voi mennä pyytämään tarjousta siltä pohjalta, että mitä hyvittäisitte, jos tässä ei olisi sitä volkkarin jakoketjua, vaan Automiesten keskuudessa hyväksy todettu premium-ratkaisu. Auto on se mikä se on.

Ei ole Volkkarin jakoketju todellakaan parhaasta päästä, en ala kehumaan ja enkä ole "volkkari-uskovainen". Aiemmin ei ole kyseistä rakennetta tullut sen enempää autossa ihmeteltyä tai "pelättyä". Mutta toisaalta Nissan ruostui siitä ketjun ympäriltä ja oli siinä muutenkin kaikenlaista remppaa Skodaa enemmän näillä kilometreillä, mutta autot ovat kokonaisuuksia, kuten todettu...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

passo_s

#6479
Tarina ei kerro, mutta kamu vahvasti epäili että se ei merkkiliikkeen jakopään korjaus meni kätöseen, viive korjauksessa ja hänelle annettu sijaisauto olisi johtunut siitä että auto lähti hänelle myydystä ei merkkiliikkeestä merkkiliikkeeseen korjattavaksi. Tätä hän ei kysellyt, hän kun piti kirjaimellisesti kiinni siitä että myyjä vastaa myydystä tuotteesta, tuplatakuutkin on voimassa :) Hän myös koki että jos huoltoon soittelee, se menee sähläämiseksi eikä hänellä ole sähläämiseen aikaa. Tämä sattui hetkeen jolloin itse katselin käytettyä Golf TSi:tä perheelleni autoksi, se jäi ostamatta kun kaveri kertoi tarinansa. Sitten alkoivatkin nämä jakoketju jutut kiertää netissä. Ostin käytetyn Megane 1.5 DCi:n,se oli 50 tkm ajettu ja siitä sain työporukassa kuittia että kai sulla hinausvakuutukset on kunossa, sunpitää asiakkaalle kuule perille päästä, meille on nuo teollisuuden asiakkaat leivän takia tärkeitä. Renulla oli ajetu 50 tkm ja ajattelin että jos kerta golfista jakoketjut porsii, se on ihan sama vaikka renulla ajaa :). Renu toimi kuin kello. 300 tkm kohdalla meni EGR. Siinä ainoa vika. Liekö keston syy se että huimat 110 heppaa oli otettu koneesta ja vaihteisto oli manuaalinen. Auto ei myöskään juuri mitään polttoja tehnyt, en ikinä ainakaan huomanut vaikka siinä oli partikkelisuodatin.Autoon ei tullut jakohihna tai -ketju murheita, en tänäkään päivänä tiedä oliko ketju- vai hihnakone :) Autolle tehtiin  ohjekirjan huollot säntillisesti, siellä oli alapalllo niveltä veloituksetta vaihdeltu, ei ne kyllä kolisseet mun korvaan. Työtehtävien hoidosta aiheutuneet kilometrikorvaukset kattoi kaiken ja vähän ylikin :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy