TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Riley

Moi, taisin osua hintahaitarin yläpäähän eli jakopääremontti lähtien vikahausta (p0016) kaikkine alkuperäisosineen 1900e. Tuli kalliiksi tämä 2011 golf plus 1.4 tsi 90kw... koko höskä uusiksi kampiakseliin liittyen. Autossa ei ollut nakutusta, mutta antoi tuon koodin useamman kerran, pari kertaa siis itse nollasin sen. Vai liittyykö tämä ilmoitus kenties siihen, että mittariin tuli 190.000. En tiedä, olisiko tullut halvemmaksi jopa marmoritiskin kautta...?

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Riley - 07.04.20 - klo:09:45
Moi, taisin osua hintahaitarin yläpäähän eli jakopääremontti lähtien vikahausta (p0016) kaikkine alkuperäisosineen 1900e. Tuli kalliiksi tämä 2011 golf plus 1.4 tsi 90kw... koko höskä uusiksi kampiakseliin liittyen. Autossa ei ollut nakutusta, mutta antoi tuon koodin useamman kerran, pari kertaa siis itse nollasin sen. Vai liittyykö tämä ilmoitus kenties siihen, että mittariin tuli 190.000. En tiedä, olisiko tullut halvemmaksi jopa marmoritiskin kautta...?

Ei tuo nyt niin paha ole, sullon sentää sielä ny uus pata. Kait tuolla toiset 200K rullaa, jos vaan pellit kestää 8)
Ja kun kestää, ei tarvii murehtia 10 vuoteen autonvaihtoa, silkkaa säästöä sekin ;D

Tavallaa VAG ottaa turpaa kahta kautta tekemällä heikkoa (moottori)laatua kuitenkin suht edullisesti korjattavaksi. Näin mä ainakin tän aattelen.

Riley

Kiitos Superb hyvästä näkemyksestä. Jos kaikki menee kohdilleen niin sehän kestää. Voi jopa mennä kaupaksi. On se vakaa auto kokoonsa nähden. Mikähän se osa siellä kampiakselin päässä on?

Suberb 2012

Kapiakselin toisessa päässä on (yleensä) kytkin ja vaihdelaatikko, toisessapäässä jakopää. Vaihdettavia (pienempiä) osia on laakerit ja stefat. Stefan vaihto ei (pitäisi) edellyttää uusimista, muuten kun että jos jakopää pitää purkaa ei ne halua vanhoja ketjuja yms sinne laittaa-> jos hajoaa niin korjaamon vika.
Jos laakereita tarvisi vaihtaa olisi varmaan muutakin ongelmaa?

Mitä siinä laskussa on mainittu vaihdetuiksi osiksi? Marmori kirjaa joka nippelin erikseen.

Riley

Stefahan se. Erittelyä ei ole, kun meni työn alle samantien, kuitissa seisoo sitten kaikki nippelit. Onhan siinä jo vähän purkamista, että näkee ketjun, rattaan ja alas sinne uumeniin. 10.000 öljynvaihtoväliksi ehkä liioittelua, mutta 15.000 pidetään jatkossakin.

Suberb 2012

Eikö ole kiva, melkeen kuin real life, euron kumi pettää ja lasku on melkoinen :D

o.b.

Pelkkä jakopään puoleisen stefan vaihto on "helppo ja nopea". Moniurahihna veks, hihnapyörä veks, vanha stefa veks ja uusi tilalle 8)

Vaatii jonkun verran erikoistyökaluja, mutta olen tehnyt ihan omalla pihalla (omilla työkaluilla). Stefa vaurioituu helposti jakoketjun vaihdon yhteydessä jos akselin päätä ei suojata kun metallikoppaa pujotellaan paikalleen.

Janse2

Kysytään nyt tässä ketjussa, kun aihe läheltä liippaa, eli FSI koneesta kyse ja jakoketjusarjaa pitäisi tilailla, niin löytyykö hyviä suosituksia mikä kannattaisi sinne laittaa, tai mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa? Asennuksen teetän korjaamolla, jossa luvattiin tehdä järkihinnalla (alle 500e)
Kannattaako samalla vaihtaa jotain muita kuluvia osia?

Vaihtoehtoja joita nyt ensimmäisenä tuli vastaan:
https://www.autodoc.fi/swag/14454961 
https://www.autodoc.fi/fai-autoparts/7814940
https://www.autodoc.fi/febi-bilstein/14767418

Skoda Octavia 1.6 FSI -2008  BLF moottori  kilometrejä 130tkm

jt

Lainaus käyttäjältä: Janse2 - 15.04.20 - klo:20:36
Kysytään nyt tässä ketjussa, kun aihe läheltä liippaa, eli FSI koneesta kyse ja jakoketjusarjaa pitäisi tilailla, niin löytyykö hyviä suosituksia mikä kannattaisi sinne laittaa, tai mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa? Asennuksen teetän korjaamolla, jossa luvattiin tehdä järkihinnalla (alle 500e)
Kannattaako samalla vaihtaa jotain muita kuluvia osia?

Skoda Octavia 1.6 FSI -2008  BLF moottori  kilometrejä 130tkm
Moniurahihnan vois toki vaihtaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11


Juspa

Lainaus käyttäjältä: Janse2 - 15.04.20 - klo:20:36
Kysytään nyt tässä ketjussa, kun aihe läheltä liippaa, eli FSI koneesta kyse ja jakoketjusarjaa pitäisi tilailla, niin löytyykö hyviä suosituksia mikä kannattaisi sinne laittaa, tai mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa? Asennuksen teetän korjaamolla, jossa luvattiin tehdä järkihinnalla (alle 500e)
Kannattaako samalla vaihtaa jotain muita kuluvia osia?

Vaihtoehtoja joita nyt ensimmäisenä tuli vastaan:
https://www.autodoc.fi/swag/14454961 
https://www.autodoc.fi/fai-autoparts/7814940
https://www.autodoc.fi/febi-bilstein/14767418

Skoda Octavia 1.6 FSI -2008  BLF moottori  kilometrejä 130tkm

Itse tilasi i-partsilta tuon FAIn sarjan ja kampuran hihnapyörän pultin.

Riley

1.4. TSi osat ja toimii:

Jakopään tiiviste
Kampiakselin etustefa
O-rengas
Holkki
Kampiakselin pultti
Laippapultti
Nokka-akselin pultti
Jakopään korjaussarja
Ketju
Ketjuratas
Pultti
Imuputki

Jäähdytinnesteet ja öljyt tietysti myös. Rock.

JohnStockton

Minkäs vuosimallin TSI-koneet olivatkaan "turvallisia" tämän ketjuhomman suhteen? Eikö ketju vaihdettu selvästi kestävämpään jossain kohtaa.

M_M

Lainaus käyttäjältä: JohnStockton - 04.05.20 - klo:11:53
Minkäs vuosimallin TSI-koneet olivatkaan "turvallisia" tämän ketjuhomman suhteen? Eikö ketju vaihdettu selvästi kestävämpään jossain kohtaa.

Ketju vaihdettiin hihnaan ja se kestää... ei sitä ketjua koskaan saatu kestämään niin hyvin kuin jakopään kuuluisi kestää.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: JohnStockton - 04.05.20 - klo:11:53
Minkäs vuosimallin TSI-koneet olivatkaan "turvallisia" tämän ketjuhomman suhteen? Eikö ketju vaihdettu selvästi kestävämpään jossain kohtaa.

Minusta ei ketju, vaan hajoava ketjun kiristin oli tyyppivika.

JohnStockton

Lainaus käyttäjältä: M_M - 04.05.20 - klo:11:54
Ketju vaihdettiin hihnaan ja se kestää... ei sitä ketjua koskaan saatu kestämään niin hyvin kuin jakopään kuuluisi kestää.
Milloin tämä tapahtui?

Popo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.05.20 - klo:11:58
Minusta ei ketju, vaan hajoava ketjun kiristin oli tyyppivika.

Voipi olla niin, että kiristin ei pysy matkassa, vaikka ehkä se ketju onkin parannettu viimeistään silloin 2011 vuoden lopulla.

Omalla autolla ajettu kohta 94 tkm ja käynnistyksen yhteydessä mielestäni aiempaa enemmän rapisevaa ketjua pyysin huollossa kuulostelemaan, kun tehtiin jarruremppaa. Työnjohtajan mukaan voi olla tulossa kiristimen säätövara  loppuun, jos ääntää varsinkin useamman päivän seisseenä. No, eihän siitä lämpimänä käynnistettäessä mitään kuulunut.  Iloinen asentaja totesi, kun toi auton valmiina, että seurataan,  "kyllä se sieltä tulee".  ;D

Huoltolaskussa mainittiin, että pitäisi saada auto pitempään seisoneena kylmänä tutkittavaksi. No, eipä tuo ihan helposti onnistu, ellei hommaa hoideta kotipihassa. Aika hankalaa on saada mitään ennakkokantaa mahdollisiin vastaantuloihin rempassa "kun nämä on aina yksittäistapauksia". Sitten kun kone on auki merkkihuollossa, on neuvotteluasema aina vähän epäedullinen...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Popo

Lainaus käyttäjältä: JohnStockton - 04.05.20 - klo:13:59
Milloin tämä tapahtui?

Automallikohtaisesti esim. pohjalevyn muuttuessa uuden korimallin yhteydessä, kuten III Octavia v. 2013. Skoda Yetissä ja Rapidissa taas ketjukonetta on tämän jälkeenkin käytetty ainakin pari vuotta.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

JohnStockton

Lainaus käyttäjältä: Popo - 04.05.20 - klo:14:24
Automallikohtaisesti esim. pohjalevyn muuttuessa uuden korimallin yhteydessä, kuten III Octavia v. 2013. Skoda Yetissä ja Rapidissa taas ketjukonetta on tämän jälkeenkin käytetty ainakin pari vuotta.
Ok! Mitenkähän VW Jetan suhteen on?

VW:t

Jos ei halua jännitystä elämään, niin kannattaa pysyä VW konsernin ketjukoneista erossa.  ;)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 04.05.20 - klo:18:40
Jos ei halua jännitystä elämään, niin kannattaa pysyä VW konsernin ketjukoneista erossa.  ;)

Oletko varma, että VAG -n hihnakoneet ovat parempia?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.05.20 - klo:18:53
Oletko varma, että VAG -n hihnakoneet ovat parempia?

Jälkiviisaus on paras viisaus, mutta ainakaan samanlaista huutoa/parkua ei ainakaan vielä ole kuulunut/näkynyt!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Variant

#6442
Lainaus käyttäjältä: JohnStockton - 04.05.20 - klo:14:34
Ok! Mitenkähän VW Jetan suhteen on?

Saksan wikipedian mukaan Jetta VI sai hihnamoottorin 09/2014 alkaen, tämä koskee molempia 1.2 ja 1.4 moottoreita.

Tämä uudempi EA211 moottori korjasi vanhemman EA111 moottorin ongelmia/ominaisuuksia (heikko jakoketju, jumittava hukkaportti, hidas lämpeneminen ja öljynsyönti).
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Lehtovuori

Luin melkein koko aiheen. Se oli oikein opettavaista. Kiitos kaikille, jotka ovat vaivautuneet tietoa jakamaan.

Minulla on Touran 1.4 TSI 170hv 2008, ajettu 107000 km. Ostin sen vuonna 2011 VW:n Berliinin päämyymälästä n.27.000 km ajettuna Saksassa asuessani ja toin ns. muuttoautona Suomeen 2013. Huollot on tehty säntillisesti (mutta ei aina merkkiliikkeessä).

Nyt sitten syttyi keltainen moottorivalo. Sopivasti päivää ennen kuin olin viemässä vuosihuoltoon. Koodit luettiin ja nollattiin, ja valo katosi. Vikakoodeja ei oltu ilmeisesti aiemmin luettu ja niinpä huoltomiehen mukaan niitä oli kerääntynyt pitkä lista. Ilmeisesti eivät kuitenkaan olleet lukeneet toista kertaa nollauksen jälkeen, jotta olisivat nähneet jääkö sinne mitään jäljelle, tai sitten eivät vaivautuneet kertomaan.

Yhtä kaikki viikon päästä valo loimahtaa uudestaan ja käyn motonetin pikakioskilla vikakoodin luvussa. Tuloksena on "P000a Imupuolen (A) nokka-akselin asento, hidas vaste (lohko 1)". Nollataan taas, ja parin päivän päästä palaa jälleen sama valo.

Auto kuitenkin toimii kaikin puolin yhtä hyvin kuin aina ennenkin. Jos hakemalla hakee, niin puolilämpimänä tyhjäkäynti ei ole ihan kehräystä vaan aika ajoin hieman hytkyttää.

Itse en polttomoottoreista tai autoista ylipäätään paljon ymmärrä (paitsi että olen tietenkin helvetin hyvä kuski), ja tämä on itse asiassa ensimmäinen auto, jonka olen koskaan omistanut. Siksi kyselen itseäni valistuneempien mielipiteiden perään.

Mikä on nyt järkevintä mitä kannattaa tehdä?

Soitin Helsingin merkkihuoltoon ja selitin tilanteen -- tosin sitä en sanonut, että auto on ostettu Saksasta; en tiedä saako sillä olla väliä, valmistajahan valmistusvirheestä/tyyppiviasta joka tapauksessa on viime kädessä vastuussa. Sieltä ei puhelimessa hinta-arviota voitu antaa. Otin tyyppivika-aiheen asiallisesti esille ja sen osalta vastattiin, että tapaukset tarkastellaan kukin omanaan ja että huollot pitää olla asiallisesti tehtynä ja käytettyjen öljyjen tyypeistä pitäisi olla kuitit, jotta auton valmistajan puolelta voitaisiin kustannuksiin osallistua. Mutta käykö niin selviäisi siis vasta kun autoa päästään tarkastelemaan.

Jos oikein ymmärrän, niin tämä mun kiesini kuuluu juuri pahimpaan jakoketjuriskiryhmään.

Yksi ehkä järkevä vaihtoehto olisi varmaan Jerryssä kilpailuttaa ja suosiolla vaihdattaa ketju ja unohtaa merkkihuollon kanssa maksajasta vääntäminen, vai?

Jos tähän päätyy, niin mitä täsmälleen kannattaa vaihtaa samalla? Ilmeisesti ne rataspyörät, joiden ympärillä ketju rullaa. Vai onko olemassa jokin tietty jakoketjukokonaisuus, joka vieläpä kulkee jollain yksiselitteisellä nimellä? Kysyn tätä siksi, että jos pyydän tarjousta vain jakoketjun vaihdosta, pelkään mua lorotellaan mykiöön kun sitten lisätöinä päädytään uusimaan sitä sun tätä, jotka olisi pitänyt tajuta merkata tarjouspyyntöön.

Kiitos jo etukäteen.



Suberb 2012

Merkkihuollolle on samantekevää mistä auto on ostettu, yhtään Klonkswagenia ei ole vielä Suomessa tehty :D 12- vuotiaaseen autoon on aika turha ootella mitään vastaantuloa, ihan järelläkin aatellen...

Vie suosiolla sinne marmori-lasipalatsiin ja sano, et laittaa kuntoon, kaikki. Lisäksi et kattoo vesi- ja öljypumput sekä öljysiivilän kun kerran pata on leviänä. (Tarkista että niiden tarkistus/vaihto on kirjattu laskuun)
Ottaa sen par K,, mutta sitten on ”melkeen kuin uusi” veivi ja parin vuoden takuu kaupanpääle. Usvaa putkeen vapaasti, sun kilsoilla vuosia eespäin. Paljon halvempaa kuin ”säästää” saati vaihtaa uudempaan.


Samaa takuuta ja vastuullista työnlaatua tuskin saa nyrkkipajalla 500.- säästäen... 
Merkkarilla ei pissata okulääriin. Toki ne laittaa varmanpäälle kuntoon, koska takuu ;=)

passo_s

Hyvä pointt tuo takuu. Tosin ei merkkiliikkeellä on myös kulutajansuojan kautta työlleen "takuu" ei tosin taida olla 2 v pituinen. 

Variant

#6446
Lainaus käyttäjältä: passo_s - 13.05.20 - klo:08:45
Hyvä pointt tuo takuu. Tosin ei merkkiliikkeellä on myös kulutajansuojan kautta työlleen "takuu" ei tosin taida olla 2 v pituinen.

Autoalan korjausehtojen (AUNE) mukaan yleinen takuu on 6kk tai 15000km.

Alkuperäiseen viestiin vielä kommentoisin, että vain myyjäliike on vastuussa käytetyn auton kaupassa (näin ainakin Suomessa). Maahantuoja tai muu aiempi myyntiporras on vastuussa auton virheistä, jos sen antama takuu on voimassa.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

VW:t

Kannattaa kysyä hintaa myös Alppilan autohuollosta. On VW:n virallinen huoltoliike ja ollut K-caaran liikkeitä edullisempi.

zeitii

Minulla oli Touran TSi vm. 2007 yhdeksän vuotta jona aikana siihen tehtiin jakoketjuremontti neljä kertaa. Ensimmäinen ketju kesti 40 000 km, toinen saman, kolmas ketju kesti pisimpään 55 000 km, neljäs ketju kesti enää 32 000 km.  Varmista että saat remontille 2v takuun joka käsittääkseni on marmorilla.

Variant

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 13.05.20 - klo:11:22
Kannattaa kysyä hintaa myös Alppilan autohuollosta. On VW:n virallinen huoltoliike ja ollut K-caaran liikkeitä edullisempi.

+1
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy