TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

axe

Lainaus käyttäjältä: padawan - 23.03.20 - klo:16:51
Kovin on laihannäköinen setti. Tai no liekö ne tuon ihmeellisempiä reilu litraisissa koneissa?

Muistan kerran hypistelleeni Accordin ketjua. Vähän jykevämpää tekoa oli, mutta eipä niihin tarvitse vaihtaa niitä edes puoli miljoonaa ajettuna tai en ainakaan ole juuri kuullut tällaisesta
Tätä mä oon kanssa aina ihmetelly:Miksei herra VW marssinut Toyota/Honda/Yamaha/Kawasaki/Suzuki  yms. japsivalmistaja puheille ja sanoneet että montako jeniä teillä maksaa suunnitella ja valmistaa toimiva jakopää kun me ollaan yritetty jo 20v näitä tehdä mutta ei tästä mitään tule.,Samalla reisulla olisivat sitten käyneet Aisin:n jutuissa kyselemässä neuvoa DSG:n suunnittelussa ja valmistuksessa,olis säästynyt aikamoiselta laatumurheilta ja imagotappiolta.. :o

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: jt - 23.03.20 - klo:23:59
Kuten karppa tuossa veikkali, luulenpa että tulee kalliimmaksi merkkihuollon kautta - ainahan voi toki kysyä jos on a) merkkiliikkeen huoltoleimat ja b) huollot tehty ajallaan - molemmat noista voivat olla haasteellisia vaatimuksia tuontiauton kanssa. Hyvitys lienee kuitenkin reilusti alle 50%.

Onko muuten ketjun venymistä todettu, vai onko vain kiristin vaihtokunnossa? Jos/kun ketju menee vaihtoon, niin samalla kun auto pajalla, niin kannattanee chekata vesipumpun (halpa osa) kunto ja tarvittaessa vaihtaa sekin. Vaihtoon sisältynee myös rattaiden vaihto, ettei jää mahdollisesti kulunut ratas jäljelle kuluttamaan uutta ketjua?

1,4:stä en tiedä, mutta 1,8:ssa vesipumppu on toisessa päässä pataa. Eli sen vaihtaminen ”samalla” ei hyödytä juurikaan. Tai näin minua R-J:llä valaistiin asiasta kun kysyin.
Sensijaan vaihdatin samalla laatikkoöljyt ja öljypohja kiillotettiin sisäpuolelta ja imusihti putsattiin. Ei ollut kuulemma kovin gaggainen, noin 1/4 vasta tukossa :o

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: axe - 24.03.20 - klo:08:23
Tätä mä oon kanssa aina ihmetelly:Miksei herra VW marssinut Toyota/Honda/Yamaha/Kawasaki/Suzuki  yms. japsivalmistaja puheille ja sanoneet että montako jeniä teillä maksaa suunnitella ja valmistaa toimiva jakopää kun me ollaan yritetty jo 20v näitä tehdä mutta ei tästä mitään tule.,Samalla reisulla olisivat sitten käyneet Aisin:n jutuissa kyselemässä neuvoa DSG:n suunnittelussa ja valmistuksessa,olis säästynyt aikamoiselta laatumurheilta ja imagotappiolta.. :o

Nii tai voisha sitten ostaa konttialuksellisen Hojotia ilman merkintöjä? Tulis merkittävää säästöä kokoonapanossa, kun ei tars muuta tehdä kun liimata logo keulaan...

jt

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 24.03.20 - klo:09:39
Nii tai voisha sitten ostaa konttialuksellisen Hojotia ilman merkintöjä? Tulis merkittävää säästöä kokoonapanossa, kun ei tars muuta tehdä kun liimata logo keulaan...
Ei kait nyt kestävän ketjun tekeminen ole mitään avaruustiedettä, mutta tässä lienee tullut kaksi asiaa vastaan: päästöoptimointi ja kustannusoptimointi. Painoa pitää saada alas, erityisesti liikkuvien osien painoa, niin ehkäpä tässä on tausta. Suurempi paino = suurempi kulutus. Toki voitelussakin voi olla osansa kulumiseen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Suberb 2012

Juu ja osansa tekee myös se että Fritsi katsoo auton olevan romurautaa kun 100tkm on rullattu -> Ei sen kuuluiskaan kestää miljoonia. Sellaista käyttöä on vain Itä-Euroopassa, Afrikassa ja täällä Soviet Finlandissa.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 24.03.20 - klo:09:39
Nii tai voisha sitten ostaa konttialuksellisen Hojotia ilman merkintöjä? Tulis merkittävää säästöä kokoonapanossa, kun ei tars muuta tehdä kun liimata logo keulaan...


Suberb 2012

Taro oli joskus kova peli, vaan kun Hiluxi oli halvempi jäi myynti aika vähäiseksi.

Samaan aikaan toinen ”laatumerkki” liimaa oman kokardinsa japanin ihmeeseen.



Nissanin ”maasturit” erityisesti 2,5tdi on olleet tunnettuja moottoriongelmista; normaali huolto, katsotaan jarrupalat ja vaihdetaan moottori...

Pasuri

Auto käynyt nyt pajalla ja rahina sekä rallatus jäänyt pois.

Halvaksi ei remonttia voinut sanoa, pelkkä ketjuremppa oli 1300,, sitten alkoi puhelin soida huollosta; ensin moniurahihna 89, ja seuraavalla soitolla vesipumppu 389,. Vielä jonkun kolmannen hihnan vaihtoivat "kun nyt auki on".
Koko homma 1914,

Kyllä. Vituttaa, kun en älynnyt heti Jerryn tarjouspyyntöön sisällyttää pumpun vaihtoa, olisin varmaan 200 - 250 , säästänyt.

Kallista oppia.

Lainaus käyttäjältä: Pasuri - 08.03.20 - klo:10:22
Jaha, täälläkin alkoi Passatin ketju rallattamaan ja ääni kuin metalli hankaa metallia vasten. Kuuluu kylmänä ja ajon jälkeen lämpimänä.

Auto vm. - 12 1,4 TSi Ecofuel, mittarissa 233 tkm.

Parista paikasta kyselin jo arvioita, haarukka kaikkineen vesipumppuineen ja töineen 1300 - 1500 ,.

Kyllähän se kirpaisee.

Osaako muuten joku suositella hyvää tamperelaista korjaa ala tähän hommaan?
Tamhuolto antoi ton 1500, suullisen arvion ja JAK - service paperilla 1287 ,
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pasuri - 24.03.20 - klo:22:51
Auto käynyt nyt pajalla ja rahina sekä rallatus jäänyt pois.

Halvaksi ei remonttia voinut sanoa, pelkkä ketjuremppa oli 1300,, sitten alkoi puhelin soida huollosta; ensin moniurahihna 89, ja seuraavalla soitolla vesipumppu 389,. Vielä jonkun kolmannen hihnan vaihtoivat "kun nyt auki on".
Koko homma 1914,

Kyllä. Vituttaa, kun en älynnyt heti Jerryn tarjouspyyntöön sisällyttää pumpun vaihtoa, olisin varmaan 200 - 250 , säästänyt.

Kallista oppia.

Kuulostaa kyllä vedätykseltä, mutta parempi nuo oli laittaa ja ei ne varmaan merkkarillakaan olisi sisältynyt tuohon 2000-3000 euron hinta-arvioon?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Ei tuo paha.
Mulla laitettiin marmori-korjaamossa orkkispaloista kaikki uusiksi, paitsi se vesipumppu.
Lisäksi öljypohjan sisäpuolinen kiillotus ja sihdin harjaus sekä laatikkoöljyt 2200.-

Mielenrauhan vuoksi en jättänyt asiaa ”muutamasta satasesta” kiinni. Vaan tälläset jutut ennemmin varmanpäälle.

Juspa

#6400
Tulihan tuo ketju ja muut rojut tuossa vaihdettua Golf 1.4 tsi 118Kw 200tkm ajettu.
Työnä aika helppo vaikka en ole ikinä mitään tuollaista vaihtanut. Nosturi olisi ollut kiva.
ei mitään rallatuksia vaan kerrasta loppui käynnistyminen.
Nyt olisi myynnissä hyvä sarja pikkasen pitemmällä ketjulla tarvitsijalle  :D
VVT pyörä Unkari, Hammasrataspyörä Kiina, Ketju Italia, Liut Ranska. Aika monesta maasta osia ovat tuohon haalineet.




bouldero

Ketju kaikkine kilkkeineen ja vesipumppuineen ja öljynvaihtoineen tehty Touraniin, vm. 2013, 194 tkm, 1.4 TSI ecofuel.

Kokonaiskustannus Nokialla J. Mannisella n. 1600 ,. Nyt käy hyvin ja oli mukava saada auto takaisin vielä pestynä. Katsotaan osallistuuko Kamux tähän millään osuudella. Vajaa 3 v. kaupoista ja 80 000 km rullattu. Kamux tuonut auton myös maahan.

jt

Lainaus käyttäjältä: Pasuri - 24.03.20 - klo:22:51
Auto käynyt nyt pajalla ja rahina sekä rallatus jäänyt pois.

Halvaksi ei remonttia voinut sanoa, pelkkä ketjuremppa oli 1300,, sitten alkoi puhelin soida huollosta; ensin moniurahihna 89, ja seuraavalla soitolla vesipumppu 389,. Vielä jonkun kolmannen hihnan vaihtoivat "kun nyt auki on".
Koko homma 1914,

Kyllä. Vituttaa, kun en älynnyt heti Jerryn tarjouspyyntöön sisällyttää pumpun vaihtoa, olisin varmaan 200 - 250 , säästänyt.
Mikä mahtoi olla tuo kolmas 136e arvoinen hihna? Ja ilmeisesti vesipumppu mahtoi olla vaihtokunnossa kun kerran siitä soittivat (ihan mielenkiinnosta, miten päätyivät tuohon tulkintaan että pumppu vaihdettava)?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: bouldero - 28.03.20 - klo:18:29
Ketju kaikkine kilkkeineen ja vesipumppuineen ja öljynvaihtoineen tehty Touraniin, vm. 2013, 194 tkm, 1.4 TSI ecofuel.

Kokonaiskustannus Nokialla J. Mannisella n. 1600 ,. Nyt käy hyvin ja oli mukava saada auto takaisin vielä pestynä. Katsotaan osallistuuko Kamux tähän millään osuudella. Vajaa 3 v. kaupoista ja 80 000 km rullattu. Kamux tuonut auton myös maahan.

Miksi osallistuisi?
Ajossa 2017 Leon ST 1.0 Ecomotive

Exiä joitain: 2003 Octavia Combi 1.6, Qashqai+2, Golf IV, Polo -98, Bmw e91 325, Mitsu Lancer STW, Volvo S40, Mitsu Lancer -98, Fiat Uno, Ford Escort III, Fiat Uno, Ford Fiesta -79, Fiat 127, VW 1300 -72

bouldero

Lainaus käyttäjältä: Bluebeetle - 29.03.20 - klo:09:43
Miksi osallistuisi?

Myyjän/maahantuojan virhevastuun perusteella. Lisäksi perusteena tyyppivika (tuhannet muut keissit), jonka korjaukseen mahdollista saada vastaantuloa myös tehtaalta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: bouldero - 29.03.20 - klo:13:54
Myyjän/maahantuojan virhevastuun perusteella. Lisäksi perusteena tyyppivika (tuhannet muut keissit), jonka korjaukseen mahdollista saada vastaantuloa myös tehtaalta.

Seitsämän vuotta vanha auto ja ajettu melkein 200tkm. Kaupoista kolme vuotta ja ajettu 80tkm. Korjaus tehty pärnäsellä?

Otitko kamuxiin yhteyttä ennen remonttia?

Jos et, niin turha odottaa senttiäkään ja muutenkin tuolla iällä sekä kilometreillä ei paljoa tarvitse vastaantuloa odottaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jabajee

Kyllähän Kamux vastaan tulee. Ovelle röhönaurun kanssa ;D

Rakkaudestalajiin

Oot ajanu moottorin loppuun ja kuvittelet et joku viel haluu maksaa siitä 😂

padawan

Alle 200tkm ajettu huollettu kaara ja ajettu loppuun. Liekö vain VAG-konserni kykenevä tällaisten kaarojen suunnitteluun  :D

JohnStockton

Kaveri kehotti vinkkaamaan omasta ketjuremonttikokemuksesta tänne ja minähän vinkkaan:

VW Jetta vm. 2011 1.2TSI-koneella, kilometrejä 92000. Vein normaalisti määräaikaishuoltoon ja lopputulemana tuumattiin, että ketju oli rallatellut ja venymä oli mitattu. No liikaa venyi ja sanottiin, että asappina ketjunvaihtoon, noin +1000, maksaa.

Ajelin kotiin ja koska muistin, että näissä oli vastaantuloja ollut niin laitoin seuraavana päivänä samalle huoltoneuvojalle mailia, että mites tää. Tuli tunnin sisällä vastaus, että joo tää menee 100% maahantuojan piikkiin. Korosti sitä, että auto oli huollettu ajallaan marmorilla jne. (huoltopaikalla ei kai pitäisi olla juuri väliä).

No toki fiilis hyvä: auto takaisin, homma hoitui ja lasku 0,. Mutta toki jäi vähän hankaamaan tuo, että mitään ei oma-aloitteisesti vihjattu asiasta kun auton määräaikaishuollosta noudin. Muistelin silloinkin jo, että tätä ei välttämättä tartte itse maksaa, mutta sen verran nöyränä ja varovaisena olin, etten saanut saman tien asiasta kysytyksi. Arvelin, että noinkin vanhan auton kohdalla olisi ongelmia asiassa.

Loppu hyvin, mutta muistakaa ja hoksatkaa ihmiset kysyä näistä vastaantuloista! Jyväskylän Autotarvike oli liike.

PS Toinen tuttu vinkkasi, että samalla olisi kannattanut vaihdatuttaa vesipumppu omaan piikkiin. Kuulemma samoilla haminoilla, mihin pääsee käsiksi kun kuitenkin puretaan ja itse pumppu halpa. Tämä nyt jäi tekemättä, kun vinkki tuli liian myöhään.

jt

Lainaus käyttäjältä: JohnStockton - 01.04.20 - klo:22:33
VW Jetta vm. 2011 1.2TSI-koneella, kilometrejä 92000. Vein normaalisti määräaikaishuoltoon ja lopputulemana tuumattiin, että ketju oli rallatellut ja venymä oli mitattu.
Oiskohan että venymiseen ei välttämättä vaikuta vain ajokilometrit, vaan myös auton ikä (lue: käynnistykset kylmällä koneella tms). Yhtäjaksoinen ajaminen 500km luulisi olevan paljon vähemmän kuluttavaa kuin 100 kpl 5km pätkiä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Popo

Lainaus käyttäjältä: jt - 01.04.20 - klo:22:55
Oiskohan että venymiseen ei välttämättä vaikuta vain ajokilometrit, vaan myös auton ikä (lue: käynnistykset kylmällä koneella tms). Yhtäjaksoinen ajaminen 500km luulisi olevan paljon vähemmän kuluttavaa kuin 100 kpl 5km pätkiä.

Tämä. Ja moottorissa käytetyn jakoketjun tyypilläkin on (toivottavasti) merkitystä. Tuo vm. 2011 on vähän kysymysmerkki, kun jakoketjun muutos parempaan(?) tapahtui joskus ko. vuoden lopulla. Omalla 5/2012 Octavialla on mittarissa nyt 93300 km. Ajo on ollut kaksi-jakoista, eli niitä viiden kilsan pätkiä sekä pitempiä valtatie-reissuja. Säännöllisellä 10 - 15tkm tai vuosi öljyjen vaihtovälillä ja moottorin lämmittämisellä toivottavasti on jotain merkitystä...

Toivottavasti Helkaman käskyläiset huomioivat myös vähintäänkin täydellisen merkkiliikkeen huoltokirjan, jos tämä kosahtaa. Eipä Vehon huollossa 200 tuhatta enempää aikanaan näille "nykymoottoreille" luvattukaan. Mutta suomalaiset haluaa ajaa autot "loppuun", mikä tarkoittanee vähintään puolta miljoonaa samalla motilla. Nähtäväksi jää, miten muut valmistajat vastaavat tähän vaatimukseen pikku-turbojen osalta. Volkkarihan on tämänkin palstan "todistusten" perusteella todettu toivottomaksi tapaukseksi...  ::)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Pasuri

Lainaus käyttäjältä: jt - 28.03.20 - klo:23:44
Mikä mahtoi olla tuo kolmas 136e arvoinen hihna? Ja ilmeisesti vesipumppu mahtoi olla vaihtokunnossa kun kerran siitä soittivat (ihan mielenkiinnosta, miten päätyivät tuohon tulkintaan että pumppu vaihdettava)?

Autoon vaihdettiin laskun mukaan seuraavat hihnat:
- Micro-V-Hihna 6PK1700 44,25,
- Moniurahihna 5PK493  17.75

Vesipumpun hintaan laitettiin hieman työtä mukaan, siksi hinta niin suolainen 389,.

Ja moottorin 'rahina' oli pääasiassa vesipumpun rahinaa. Tämä selvisi, kun katsottiin vaihdettuja osia ja huoltopäällikkö pyöritti vanhaa vesipumppua ja tuttu rahina kuului. Tiedä sitten olisiko koko remppa voitu kuitata pelkällä vesipumpun vaihdolla. Kele.
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

yrrah

Lainaus käyttäjältä: bouldero - 29.03.20 - klo:13:54
Myyjän/maahantuojan virhevastuun perusteella. Lisäksi perusteena tyyppivika (tuhannet muut keissit), jonka korjaukseen mahdollista saada vastaantuloa myös tehtaalta.


Valitettavasti olet tehnyt virheen, että et ole ollut yhteydessä myyjään ennen korjausta.
Heillä ei ole mitään velvollisuutta osallistua kustannuksiin, jos olet korjannut omatoimisesti.
Mercedes-Benz C200 4Matic
Tulossa: Polo R-Line 1.5 Evo

eranta

Itsellä vuosi Passatissa kannentiiviste, joten kansiremppa tuli teetetty ja samalla jakopää uusittu vvt pyörän ja kaikkien muiden hilujen kera.
Kone siis 1.4 tsi (cdga) ajettu 214tkm, jakopää tehtaan jäljiltä, ellei sitten ruotsissa 2012-2014 ole jotain tehty.

Kannenpultti numero 10 oli poikki, joten siinä oli vuodon alkuperä.

Kannentiiviste sarjana, kannen pultit, jakopää sarja
G31 painetunnistin (antanut satunnaisen epääsäännöllisesti viime kesästä vikakoodia)
Öljyt,  suodatin, jäähdytysnesteet, tulpat
+ jotain o-renkaita, tiivisteitä joita sarjoissa ei ollut mukana
Osat 610,

Eli kansi koneistettu & testattu, seetit, venttiilivarren kumit, jne... uusittu
Työ, muutama sarjoista puuttumaton tiiviste (+ koneistamo) 1005,

Korjaamo ei ollut lukenut kunnolla Autojerryn kautta tekemääni tarjouspyyntöä, eli olivat ajatelleet laskuttavansa tarjouksen päälle kannen koneistukseen ja kunnostukseen liittyvät työt, mutta tarjouspyyntöni piti ne sisällään ja loppu peleissä eivät siitä veloittaneet.

Kova oli tarjoushaitari 1400 - 3700,.

Rempan teki: https://peltolan-autokorjaamo.fi
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

-karppa-

Miten tänä päivänä tuo autojerry haisee kusetukselle? Tarkoitus saada kala kiinni halvalla tarjouksella ja jos et ole osannut eritellä tarjoukseen kaikkia töitä, niin lisätöillä tekevät siten tiliä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Pasuri - 02.04.20 - klo:17:00
Ja moottorin 'rahina' oli pääasiassa vesipumpun rahinaa. Tämä selvisi, kun katsottiin vaihdettuja osia ja huoltopäällikkö pyöritti vanhaa vesipumppua ja tuttu rahina kuului. Tiedä sitten olisiko koko remppa voitu kuitata pelkällä vesipumpun vaihdolla. Kele.
Hmm, eli voipi olla että vaihdoit ketjun turhaan...no nyt kyllä kelpaa ainakin ajella :). Ei varmaan tullut verrattua uutta ja vanhaa ketjua vierekkäin, nythän vertailu on mahdotonta kun osat jo paikallaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 03.04.20 - klo:00:01
Hmm, eli voipi olla että vaihdoit ketjun turhaan...no nyt kyllä kelpaa ainakin ajella :). Ei varmaan tullut verrattua uutta ja vanhaa ketjua vierekkäin, nythän vertailu on mahdotonta kun osat jo paikallaan.

Noh joskus mielenrauhasta kannattaa maksaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pasuri

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.04.20 - klo:06:24
Noh joskus mielenrauhasta kannattaa maksaa?

Tällä samalla olen itseäni uskotellut.

Jospa nyt saisi ajella minun kilometrit tuolla ketjulla
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

Larmatin

Lainaus käyttäjältä: jt - 28.03.20 - klo:23:44
Mikä mahtoi olla tuo kolmas 136e arvoinen hihna? Ja ilmeisesti vesipumppu mahtoi olla vaihtokunnossa kun kerran siitä soittivat (ihan mielenkiinnosta, miten päätyivät tuohon tulkintaan että pumppu vaihdettava)?
pumppuun ei vissiin saa tiivistetä erikseen :-\
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy