TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

RSOCUstin

Onkos noissa kaasu VAGeissa Passat joissa 150hp versio 1.4tsi koneesta mennyt ketjuja?

jt

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.09.18 - klo:14:22
Voisiko venyneille ketjuille olla syypäänä käsijarrun käyttämättömyys ja vaihteella auton paikallaan pito. Eikös se veny, jos jättää vaihteelle loivaankin mäkeen?
Kun auto ei ole käynnissä, ei myöskään öljypumppu ole toiminnassa. Voiko olla että ketju venyy jos se on rasituksessa eikä täysi voitelu ole päällä? Ihan vain arvailua. Automaatissahan ko. scenaario ei päde, sillä sammutettaessa automaatti laitetaan P asentoon joka lukitsee vaihteiston.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 17.09.18 - klo:14:50
Onkos noissa kaasu VAGeissa Passat joissa 150hp versio 1.4tsi koneesta mennyt ketjuja?
Omani on ainakin originaali eikä kuulu mitään pärinää kylmäkäynnistyksessäkään eikä merkkihuolto ole huolloissa myöskään mitään asiasta huomauttanut. 150hp kaasukonehan poikkeaa hieman "normi"koneesta kaasuoptimoinnin takia ja siinä on 15tkm/1v huoltoväli (ei välttämättä yhtään huono idea moottorin kestävyydelle) eikä start-stoppia.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

M_M

Lainaus käyttäjältä: jt - 28.09.18 - klo:19:06
Kun auto ei ole käynnissä, ei myöskään öljypumppu ole toiminnassa. Voiko olla että ketju venyy jos se on rasituksessa eikä täysi voitelu ole päällä? Ihan vain arvailua. Automaatissahan ko. scenaario ei päde, sillä sammutettaessa automaatti laitetaan P asentoon joka lukitsee vaihteiston.

Mulle on edelleen epäselvää, mikä se on tämä rasitus joka ketjuun kohdistuu jos auton jättää vaihteen varaan parkkiin? Kuvitteletteko te jakoketjun olevan jokin voimansiirron osa moottorin ja pyörien välillä, vai mikä ajatus tässä on takana?  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tsi1490

Jos auton massa kaltevalla pinnalla pääsee pyöräyttämään moottoria, jossa jakopään kiristys toimii öljynpaineella ilman räikkämekanismia, voi ketju löysänä hypätä hampaiden yli. Kannattaa siis käyttää sitä käsijarrua, aina.

vasara

Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.09.18 - klo:20:34
Mulle on edelleen epäselvää, mikä se on tämä rasitus joka ketjuun kohdistuu jos auton jättää vaihteen varaan parkkiin? Kuvitteletteko te jakoketjun olevan jokin voimansiirron osa moottorin ja pyörien välillä, vai mikä ajatus tässä on takana?  ???
Onhan se ketju voimasiirtoon yhteydessä, vaikkei suoraan moottorin voiman siirtämiseen renkaille osallistukkaan.. paitsi polkuautoissa :) .. Ainakin teoreettinen harmin mahdollisuus on olemassa tietyissä tilanteissa. Tässä ketjussa on asiaa puitu.. kts. vaikkapa sivu 41.

Waiski

Olen aina käyttänyt käsijarrua, myös tasaisella, silti ketjuremppa on tehty kolmesti. Aika outoa, että jotkut tuo julki (Kesko? ;-)) tuota käsijarrujutskaa? Koska oikeasti on kysymyksessä huonosti suunniteltu/rakennettu/huonoista osista/halvalla/tms. rakennettu jakopää. Ei se Vag ilman syytä hihnaan siirtynyt.   

M_M

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 28.09.18 - klo:21:25
Jos auton massa kaltevalla pinnalla pääsee pyöräyttämään moottoria, jossa jakopään kiristys toimii öljynpaineella ilman räikkämekanismia, voi ketju löysänä hypätä hampaiden yli. Kannattaa siis käyttää sitä käsijarrua, aina.

Kuinka jyrkkä mäki tai harva moottori pitää olla, että näin käy?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

zeitii

mulla oli vuoden 2007 1,4 tsi parkkeerattu hieman kaltevaan ruutuun. Painoin kytkimen pohjaan, auto alkoi valumaan vähän taaksepäin ja starttasin samalla...tulos jako sekaisin ja kansiremontti. autolla oli tuolloin ajettu 136 tkm ja kolmas  ketju menossa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Waiski - 28.09.18 - klo:22:17
Olen aina käyttänyt käsijarrua, myös tasaisella, silti ketjuremppa on tehty kolmesti. Aika outoa, että jotkut tuo julki (Kesko? ;-)) tuota käsijarrujutskaa? Koska oikeasti on kysymyksessä huonosti suunniteltu/rakennettu/huonoista osista/halvalla/tms. rakennettu jakopää. Ei se Vag ilman syytä hihnaan siirtynyt.

Kyse on vain tasan siitä, että komponenttien hinta on painettu mahdollisimman alas, että saataisiin mahdollisimman hyvä tulos.

Ei ole mikään salaliittoteoria, että auton osille lasketaan tietty käyttöikä ja tuota laskemalla saadaan halvempia komponentteja ja lisää korjaamokäyntejä joilla merkkikorjaamot tekevät tulosta. Nyt vain ketjun suhteen tuli insinööreillä pieni laskuvirhe, jonka asiakkaat maksavat ennemmin tai myöhemmin...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

janike

Eikö tämän sammutettuna liikantamisen aiheuta öljynpainetoiminen ketjunkiristin johon ei ole säästösyistä raaskittu laittaa mitään räikkäsysteemiä? Öljynpaineiden ollessa nollassa kiristin pääsee löysäämään ketjun täysin, sitten jos vaikka mäessä pääsee auto liikahtamaan ja kytkin päästetään ylös niin ketju hyppää hampaiden yli.
Näi se o.

tsi1490

Olipa jakopää millainen tahansa, kannattaa käsijarru aina vetää päälle ennen kuin päästää jarrupolkimen ylös.

Volkkarin jakoketju oli rakenteeltaan, materiaaliltaan ja kestävyydeltään epäonnistunut ongelmatapausten määrän perusteella. Omassa autossani ei kuitenkaan ongelmia neljässä vuodessa ehtinyt tulla. Samoihin aikoihin jakoketjujen kanssa oli suuria ongelmia myös ainakin Bemarilla ja Mersulla. Ehkä kaikki yrittivät säästää muutaman euron liikaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 29.09.18 - klo:09:57
Olipa jakopää millainen tahansa, kannattaa käsijarru aina vetää päälle ennen kuin päästää jarrupolkimen ylös.

Ja miksi? Että käsijarru tulee käytettyä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 29.09.18 - klo:09:57
Olipa jakopää millainen tahansa, kannattaa käsijarru aina vetää päälle ennen kuin päästää jarrupolkimen ylös.

Mulla on tällainen "tapa" ollut käytössä jo 50 vuotta. Enkä tiedä mistä se on peräisin, muttei siitä haittaakaan ole ollut. Käsijarru on aina toimineet eikä jakoketjuja ole tarvinnut vaihtaa viiteen viimeiseen VAG-autoon. Ainoa auto, jossa jakoketjun kanssa joutui temuamaan oli Lada. Siinä kiristettiin ketju mekaanisesti itse jakoavaimen kanssa 5000 km välein ja tein myös itse kerran jakoketjun vaihdonkin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.09.18 - klo:09:59
Ja miksi? Että käsijarru tulee käytettyä?
Siksi, että manuaalivaihteiston kyseessäollessa ainoa autoa paikallaan pitävä voima ilman käsijarrua on moottorin tuottama vastus, ja tällöin myös jakopäähän kohdistuu voimaa.

Sama tapa itsellä, automaatti tai manuaali niin käsijarru päälle, vaihde vapaalle ja voimat käsijarrun varaan. Sitten vaihde / P päälle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.10.18 - klo:23:44
Siksi, että manuaalivaihteiston kyseessäollessa ainoa autoa paikallaan pitävä voima ilman käsijarrua on moottorin tuottama vastus, ja tällöin myös jakopäähän kohdistuu voimaa.

Sama tapa itsellä, automaatti tai manuaali niin käsijarru päälle, vaihde vapaalle ja voimat käsijarrun varaan. Sitten vaihde / P päälle.

Tämä moottoriin kohdistuva luonnollisesti kasvaa mitä jyrkempi mäki on kyseessä.

Tuo mainitsemasi tapa on myös itselläni käytössä, turha rasittaa sitä parkkilukkoakaan auton painolla.
A4 B9 TFSI Q s-line

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.10.18 - klo:23:44
Siksi, että manuaalivaihteiston kyseessäollessa ainoa autoa paikallaan pitävä voima ilman käsijarrua on moottorin tuottama vastus, ja tällöin myös jakopäähän kohdistuu voimaa.

Sama tapa itsellä, automaatti tai manuaali niin käsijarru päälle, vaihde vapaalle ja voimat käsijarrun varaan. Sitten vaihde / P päälle.

Eipä ole ikinä vaikuttanut mihinkään, mutta ilmeisesti vag:ssa tämäkin on ominaisuus 😂.

Ja ei en käytä käsijarrua, kuin mäessä, kun seisotan autoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Karppa taitaa nyt esittää tyhmempää kuin mitä onkaan.

kt

Minulla on hämärä muistikuva, että inssiajo meni 60-luvulla uusiksi, ellei muistanut vetää käsijarrua koeajon lopuksi. Nooh, tottakai ne autokoulun opettajat ja koeajojen vastaanottajat oli silloin kovasti tyhmiä digiajan viranomaisiin verrattuna. Mutta tilanne on siis 3-1 meidän hyväksi.... 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vasara

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.09.18 - klo:10:07
Mulla on tällainen "tapa" ollut käytössä jo 50 vuotta. Enkä tiedä mistä se on peräisin, muttei siitä haittaakaan ole ollut. Käsijarru on aina toimineet...
Käsijarrun käyttö on juurtunut myös omaan autonkäyttöön.. mäessä, tasaisella.. = aina, kun auto pysäytetään parkkiin.
Ainakin vanhemmissa autoissa käyttämätömyydestä tuli ongelmia juuttuneine osineen. Aikonaan Audin tipronic laatikko ei tykännyt jos vähänkin epätasaisella jätti käsijarrun kokeeksi pois.. jäi (manuaalin tapaan) ikäänkuin lepäämään 'vaihdetta vasten' ja lähtiessä vaihdetta päälle laittaessa vaihteensiirto klonksahti ikävästi.
Nykyisien sähköjarrujen toimintaan en ole jaksanut perehtyä tarkemmin, mutta tuskin on haittaa käytöstä ja käyttämättömyydestä taas voi olla haittaa.
=> aina käsijarru päälle :)

Poimis

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 17.09.18 - klo:14:50
Onkos noissa kaasu VAGeissa Passat joissa 150hp versio 1.4tsi koneesta mennyt ketjuja?

Minä oon nyt ajellu 120 tkm omalla Ecollani, eikä oo vielä ainakaan lopullisesti menny. Kaikenlaista pikkuharmia on kyllä ollu; millon auto ei lämpene, millon koneesta häviää tehot ja millon vikavalo pamahtaa tulille muuten vaan. Viime joulu-maaliskuussa oltiin pajalla yhtenään, pari huoltofirmaa ei löytäny mikään vikaa, VW center sit ei muuta löytänytkään kuin vikaa, ja vaihettiin yhtä sun toista. Puol vuotta meni hienosti, nyt taas palaa valo. Liekö sit ketju menossa. Laakkosella ne teki sille jonkun mittauksen joulukuussa, ja siitä sai vielä puhtaat paperit.
Nyxä: VW Passat Variant DSG -16 ja Toyota Yaris Hybrid -18
Exät: VW Passat Variant Ecofuel DSG -13, Skoda Octavia TSI 1.4 Elegance DSG -09, Mazda 3 -06, Nissan Primera -92, Honda Accord -88
--
http://www.biokaasuauto.fi/

jt

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 17.09.18 - klo:14:50
Onkos noissa kaasu VAGeissa Passat joissa 150hp versio 1.4tsi koneesta mennyt ketjuja?
271 tkm ehti tulla kilometrejä Passatin 1.4tsi kaasukoneeseen, vm2011, auto lähti ilman ketjun vaihtoa uudelle omistajalleen. Nyt sitten "uusi" käytetty alla, sama kone, mutta vain puolet kilometreistä. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

nepo

Apuja tietäjiltä?

2012 Seat Ibiza 1.4TSI, moottori vaihdettu 2014, moottorivalo palaa vikakoodilla P0016, ketju tarkistettu ja tapit menivät kohdilleen, käynnissä ei ongelmia, ei ilkeitä ääniä kuin kuljettajalla. Autolla ajettu valon syttymisestä jo n. 1000 km.

Missä vika?

kiitos jo etukäteen.

djoh

Lainaus käyttäjältä: nepo - 10.12.18 - klo:23:28
Apuja tietäjiltä?

2012 Seat Ibiza 1.4TSI, moottori vaihdettu 2014, moottorivalo palaa vikakoodilla P0016, ketju tarkistettu ja tapit menivät kohdilleen, käynnissä ei ongelmia, ei ilkeitä ääniä kuin kuljettajalla. Autolla ajettu valon syttymisestä jo n. 1000 km.

Missä vika?

kiitos jo etukäteen.

Tuollahan noita mahdollisia vikoja: https://www.obd-codes.com/p0016

Daatta

Vikakoodit lukuun kunnon lukijalla, merkkiliike tai VCDS. Ross-tech wiki toki antaa osviittaa tuollakin koodilla:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16400/P0016/000022

Nokka-akselin säädin? Ketju voi tuossa ajassa jo venyä, mutta jos on kerran tarkistettu...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JAK

Automaattinen, eli sähköinen käsijarru. Menee päälle kun virran sammuttaa, olen kyllä ainakäsijarrua käyttänyt.

o.b.

Tässä pari kuvaa swirl-läpistä, joista yksi oli kärsinyt ilmeiseti ketjun hyppäämisen aiheuttamasta takatulesta. 2008 Jetta, BMY-moottori, 140 heppaa (ahdin + turbo). Ketjun hyppääminen ei aiheuttanut tällä kertaa kansivauriota, mutta tulipahan sekin purettua ja puhdistettua totaalisesti. Autolla nyt ajettu 300 tkm ja toinen kone menossa. Edellisessä ketjuvauriossa (169 tkm muistaakseni) moottori tuhoutunut korjauskelvottomaksi ja samalla turbo sanonut poks.

Läpän sain irroitettua ja oiottua oikeaan muotoon. Läppä kiinni akselissa kahdella torx-ruuvilla ja irrottamiseen meni reilu puoli tuntia kun oli vähän ahdasta ja piti varmistaa koko ajan, ettei avain pääse nuljahtamaan ja pilaamaan kantaa.







micsa

Pahoittelut jos kysyn jotain mitä aiemmin on jo käsitelty.

Haaveissa olisi palata VW:n tuotteeseen, lähinnä Touraniin, sen mainion ajettavuuden ja sisätilojen vuoksi. Lähinnä bensana, koska omalla ajomäärällä (20-25tkm/v) ja nykyisllä dieselin hinnalla ei taisa nakuttaja kannattaa.

Onko jotain vuosimalli/versiorajaa, jossa Touranin TSI-koneet olisi jotenkin rakenteellisesti parempia tai kestävämpiä? Missä kohtaa siirrettyyn takaisin hihnoihin? Vai kannattaisi sittenkin huolettomuutta hakiessa katsoa diesel-koneellista?

Muistissa on edelleen vm. 2007 1.4 TSI (2-ahdettu) Touran jonka kone meni ketjuremppaan 60tkm kohdalla. Onneksi se auto oli liisari.

Nykyinen peli on 220tkm ajettu 2010 mallin Tojo, jolla on päästelty aika huolettomia kilometrejä öljyt vaan vaihtaen.

M_M

Touranissa oli ketjukoneet varsin pitkään. Vasta uuteen korimalliin (2015-) tuli 1.2/1.4 hihnakoneet.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

KumiKeijo

Lainaus käyttäjältä: micsa - 28.12.18 - klo:08:24
Muistissa on edelleen vm. 2007 1.4 TSI (2-ahdettu) Touran jonka kone meni ketjuremppaan 60tkm kohdalla. Onneksi se auto oli liisari.

Nykyinen peli on 220tkm ajettu 2010 mallin Tojo, jolla on päästelty aika huolettomia kilometrejä öljyt vaan vaihtaen.

Ei oo laatu parantunut VAG-konsernin autoissa. Kannattaa siis pysyä Tojossa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy