TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Saab:n diesel menee alle 6 litran ja monella sellaisella on ajettu yli 600tkm vaihtamatta ketjua. Ketju saattaa pitää kyllä ääntä, mutta välttämättä vaadi vaihtoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: multsi - 12.09.18 - klo:15:59
Ei tässä tartte mitään saabiakaan käyttää, vaan esimerkiksi Toyota on käyttänyt jakoketjuja bensamoottoreissaan laajasti viimeiset 20 vuotta. Autoja on miljoonia, mutta onko joku kuullut jakoketjuongelmista?

Kulutus on noissa ihan hyvällä mallilla, Eli kyllä sen ketjun voi kunnollakin tehdä.

Ja Honda. Kaverin 1.8 vapari honda ketjulla kulkee vielä todella pienellä kulutuksella.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

pomo

Mulla menee mopo kans aika vähällä? Olen kyllä tankattu aina shell v-poweria. Liekö sillä merkitystä?

Vag 1.4 tsi menee sekalaisessa alle 6l/100km. Se on minusta aika kohtuullinen kulutus?

307 pösö söi vajaa 8 l.

padawan

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 12.09.18 - klo:16:51
Ja Honda. Kaverin 1.8 vapari honda ketjulla kulkee vielä todella pienellä kulutuksella.

Perhepiirissä on vielä ajossa vuoden 94 Sunny ja hieman tuoreempi 2 litrainen bensa-accord, ketjukoneella tietenkin. Mittarissa molemmissa noin 400tkm, eikä ole käynyt mielessäkään pitäisikö huolestuneena kuunnella ketjujen kalkatuksia ym. vastaavaa

Saksalaiset ovat pilanneet ketjukoneiden maineen

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 12.09.18 - klo:16:51
Ja Honda. Kaverin 1.8 vapari honda ketjulla kulkee vielä todella pienellä kulutuksella.


Koirankin kulkee. :). Ei enää koskaan vapaasti hengittävä moottoria ja Honda -n 1,8 litrainen on niin onneton ja tehoton moottori, alle 4000 RPM -a ei tee mitään ja 3000 - 4000 RPM välin nykii ja katkoo. Uudet 1,0 ja 1,5 turbot on ihan OK.

maileri

Lainaus käyttäjältä: Popo - 12.09.18 - klo:16:15
Onko sulla tarkempaa erittelyä tästä muunnellusta "paskasta" välillä MY12 - MY15, jolloin todellisia parannuksia on väitetty tehdyn ketjuun ja kiristimeen. Onko Yetiä ja Rapidia sekä muita konsernin uudempia ketjukoneita vain niin vähän liikenteessä, ettei raporttia ole tähän ketjuun riittänyt? Oma auto on MY13.

Monella näistä autoista on ajettu vielä niin vähän, että tapauksia ei ole valtavasti. Mutta niissä joissa ajomäärä lähestyy 100tkm alkaa oireita olla, esim. pärähdys kylmästartissa.

Popo

Lainaus käyttäjältä: maileri - 12.09.18 - klo:18:56
Monella näistä autoista on ajettu vielä niin vähän, että tapauksia ei ole valtavasti. Mutta niissä joissa ajomäärä lähestyy 100tkm alkaa oireita olla, esim. pärähdys kylmästartissa.

Hyvä kun pääsee lähelle 100 tkm ilman pärähdystä kylmästartissa. Monet pärähtivät jo uutena, eikä ääntely ole muuttunut sen kummemmaksi myöhemminkään.

Tai ehkä Helkama ohjeisti, että "saa pärähtää", jotta nämä saataisiin ajettua virhevastuu yli?  ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jt

Lainaus käyttäjältä: maileri - 12.09.18 - klo:18:56
Monella näistä autoista on ajettu vielä niin vähän, että tapauksia ei ole valtavasti. Mutta niissä joissa ajomäärä lähestyy 100tkm alkaa oireita olla, esim. pärähdys kylmästartissa.
Onko esimerkkejä kuinka paljon ajettu/vuosimalli/konetyyppi näistä uudemmista vai puhutko yleisellä tasolla?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.09.18 - klo:16:26
Saab:n diesel menee alle 6 litran ja monella sellaisella on ajettu yli 600tkm vaihtamatta ketjua. Ketju saattaa pitää kyllä ääntä, mutta välttämättä vaadi vaihtoa.

tarkennatko vielä että mikä diesel on Saabin diesel? Tietääkseni siellä on ainakin GM:n ja Isuzun koneita ollut keulalla. 1.9 on ihan ok manuaalina keston puolesta, muut koneet mitä on ollut ovat aika huonoja. 1.9 on hihnakone.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 12.09.18 - klo:22:29
tarkennatko vielä että mikä diesel on Saabin diesel? Tietääkseni siellä on ainakin GM:n ja Isuzun koneita ollut keulalla. 1.9 on ihan ok manuaalina keston puolesta, muut koneet mitä on ollut ovat aika huonoja. 1.9 on hihnakone.

2000-luvun alun saab 9-3 2.2TID. Sen kumemmin en tiedä kuka valmistaa eikä oikeastaan ole kiinnostanut. Tuli vain mieleen minkälaisia kilometrejä noiden jakopäillä on ajeltu vaihtamatta (Ketju). Turbojahan noissa taas sitten meneekin, kun Garretista kyse.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kramer

Lainaus käyttäjältä: multsi - 12.09.18 - klo:15:59
Ei tässä tartte mitään saabiakaan käyttää, vaan esimerkiksi Toyota on käyttänyt jakoketjuja bensamoottoreissaan laajasti viimeiset 20 vuotta. Autoja on miljoonia, mutta onko joku kuullut jakoketjuongelmista?

Kulutus on noissa ihan hyvällä mallilla, Eli kyllä sen ketjun voi kunnollakin tehdä.

Olen kuullut toyotallakin olevan ketjuongelmaa jossain tietyssä konetyypissä en vain juuri nyt muista missä.

Joku myös huuteli saabin dieselin ketjusta niin ainakin 1.9tdi:ssä on isuzun remmi, tiedän tämän koska tutulta meni se vm.2007 saabista ja bensakoneessa on ketju.

maileri

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.09.18 - klo:22:14
Onko esimerkkejä kuinka paljon ajettu/vuosimalli/konetyyppi näistä uudemmista vai puhutko yleisellä tasolla?

No esim. MY15 Skoda Yeti 1.2TSI DSG 94tkm ajettuna joutui ketjun venymisen vuoksi remonttiin.

Tommi87

Lainaus käyttäjältä: GKTVW - 12.09.18 - klo:07:41
Laskehan Kärppä uudestaan. Kuusi kertaa tuohon on vaihdettu ko. kilkkeet. Uudessa autossa  ne ensimmäiset kuuluu ilmeisesti auton hintaan. Joka tapauksessa  omistajan usko on VW merkkiseen autoon kova, minulle riitti yhden kerran " ikuisen" ketjun vaihto.
oli tiedossa jo näissä vanhoissa tsi koneissa. Tämä auto on ollut useammalla omistajalla ja hyvin sillä on ajettu 11v aikana. Soitin edelliselle omistajalle ja hän sanoi, että autossa on ollut kaikenlaista mutta hyvin toiminut. Tosiaan eikö turboja saa kunnostettuna ulkomailta 300e ja ei ketjupakettikaan varmaan paljoa enempää maksa.

Popo

Lainaus käyttäjältä: maileri - 12.09.18 - klo:22:47
No esim. MY15 Skoda Yeti 1.2TSI DSG 94tkm ajettuna joutui ketjun venymisen vuoksi remonttiin.

Vastaantulo remontin kuluissa 100% ja sijaisauto käyttöön? Vai miten näitä nykyään hoidetaan, kun "uusissa ei vikoja ole ollut ja on Helkamalla hyvät vastaantulot", kuten merkkihuollossa pari vuotta siten kerrottiin. Ihan imagosyistä kuulemma vaihtoivat hihnan jakopäähän... ::)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 13.09.18 - klo:00:06
että autossa on ollut kaikenlaista mutta hyvin toiminut.

Kyllähän ne autot aina silloin hyvin toimii, kun vikaa ei satu olemaan :)
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 12.09.18 - klo:18:12

Koirankin kulkee. :). Ei enää koskaan vapaasti hengittävä moottoria ja Honda -n 1,8 litrainen on niin onneton ja tehoton moottori, alle 4000 RPM -a ei tee mitään ja 3000 - 4000 RPM välin nykii ja katkoo. Uudet 1,0 ja 1,5 turbot on ihan OK.

Hondan vaparit onkin kierrätyskoneita. Käytännön suorituskyky hyvä, välitykset pitkät, teki tiukkaa pysyä perässä 200hp diesel vagilla.. mutta joo turbomiehiä itekki, nekun antaa aina semmosta mukamas volman tuntua jos nyt ei oikeesti satu voimaa olemaan. Toisaalta vaparin välitön kaasuun vastaaminen myös kiva tunne.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Waiski

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.18 - klo:06:29
Meinaatko etteivät enää korjaa virhevastuuseen, jos ketju kestänyt 60tkm ja kolme vuotta ja muutenkin vaihdettu jo kahteen kertaan?

Täytyy kyllä sanoa, että melkoista paskaa nämä TSI:t ja joku vielä kehtaa suositella tällaista ostettavaksi (Tämä ei ole sinulle kuittailuksi).

Kiitos tästä, kannatti kysyä marmorilta. Maksan öljyt ja suodattimen, loppu maahantuojan/tehtaan piikkiin. Jos Turun suunnalla joskus liikut, niin laita viestiä, tarjoan kahvit/oluet/lounaan/tms. Meinasin jo, että artisti maksaa kaiken ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Waiski - 13.09.18 - klo:22:46
Kiitos tästä, kannatti kysyä marmorilta. Maksan öljyt ja suodattimen, loppu maahantuojan/tehtaan piikkiin. Jos Turun suunnalla joskus liikut, niin laita viestiä, tarjoan kahvit/oluet/lounaan/tms. Meinasin jo, että artisti maksaa kaiken ;D

Kiitos riittää ja hyvä, että asia meni niin kuin piti! Muista kysyä minkälainen takuu tälle seuraavalle ketjulle, jos meinaat auton pitää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Facebookista oon oppinu että moni noita maksaa ite kyselemättä ja muut haukutaa kitiseviks valittelijoiks jos käyvät marmorilla vastaantuloja pyytelemässä vaikka ei takuuta ;D Samasta paikasta opin että ketjun vaihtaa 200 euron kuluilla itse parkkipaikalla. Niin, ettäs kehtaattekin tommosen pikkuvaivan ja summan takia käydä kitisemässä ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Waiski

Saavutetulla hintaerolla olen mieluusti kitisevä valittaja ;) Asiasta, että viime ketjun vaihdon jälkeen joka oli siis -15 heinäkuussa. Tämän jälkeen on vieläkin tullut uudistettu ketjun korjaussarja CAXA-moottoriin. (Näin haastelivat marmorilla)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 15.09.18 - klo:11:04
Facebookista oon oppinu että moni noita maksaa ite kyselemättä ja muut haukutaa kitiseviks valittelijoiks jos käyvät marmorilla vastaantuloja pyytelemässä vaikka ei takuuta ;D Samasta paikasta opin että ketjun vaihtaa 200 euron kuluilla itse parkkipaikalla. Niin, ettäs kehtaattekin tommosen pikkuvaivan ja summan takia käydä kitisemässä ;D

Nuo haukkuvat ihmiset ovat juuri niitä jotka ovat itse kiltisti maksaneet täyden hinnan, koska A:Eivät ole selvittäneet asioita B:Tämän vuoksi maksaneet itsensä kipeäksi C:Sen jälkeen se heiltä itseltä on pois, jos joku on vaatimassa, että valmistaja vastaa tuotteestaan.

Summasummarum: Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa ja lompakko!

Eikä aina kyse ole vain kitisemisestä, vaan mahdollisesti myös periaatteesta!

Lainaus käyttäjältä: Waiski - 15.09.18 - klo:11:28
Saavutetulla hintaerolla olen mieluusti kitisevä valittaja ;) Asiasta, että viime ketjun vaihdon jälkeen joka oli siis -15 heinäkuussa. Tämän jälkeen on vieläkin tullut uudistettu ketjun korjaussarja CAXA-moottoriin. (Näin haastelivat marmorilla)

Kun katsoo, kuinka useasti noita ketjuja on joihinkin autoihin vaihdettu, niin miten minä en usko parannettuihin ketjuihin. Tällä vain yritetään luoda asiakkaalle uskoa susi tuotteeseen.

Kumminkin nuo jakoketjut on olleet ongelma VAG-konsernissa pikkumoottoreista aina tuonne 4.2 litraan saakka. Isommista en tiedä ja tuskin sellaisten omistajat hirveänä foorumeille kirjoittelevat?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

Lainaus käyttäjältä: Waiski - 15.09.18 - klo:11:28
Saavutetulla hintaerolla olen mieluusti kitisevä valittaja ;) Asiasta, että viime ketjun vaihdon jälkeen joka oli siis -15 heinäkuussa. Tämän jälkeen on vieläkin tullut uudistettu ketjun korjaussarja CAXA-moottoriin. (Näin haastelivat marmorilla)

Minulla oli kanssa vuoden 2010 DSG  1,4 TSI 90 kw Caxa Golf Plus, jolla ajoin noin 97 tkm ja vaihdoin pois 3 vuotta sitten. Silloin vähän ennen vaihtoa kyselin merkkihuollosta, onko autoni jakoketju timmissä vielä ja heidän mukaansa oli hyvin haarukoissaan ja rattailla. Noin vuosi sitten kysäisin merkkihuollosta, onko kyseisen rekkarin omaavan auton jakoketju kunnossa vieläkin ja taas tuli vastaus, että koneen tietojen mukaan alkuperäinen ketju on koneessa. Oletettavasti mittarissa oli tuohon aikaan jotain 140...150 tkm.
No tasan ei käy onni maailmassa... ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

b1mpo

Voisiko venyneille ketjuille olla syypäänä käsijarrun käyttämättömyys ja vaihteella auton paikallaan pito. Eikös se veny, jos jättää vaihteelle loivaankin mäkeen?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.09.18 - klo:14:22
Voisiko venyneille ketjuille olla syypäänä käsijarrun käyttämättömyys ja vaihteella auton paikallaan pito. Eikös se veny, jos jättää vaihteelle loivaankin mäkeen?

Miten jakoketju venyy jos auto jätetään vaihde päällä moottorin varaan?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Popo

Lainaus käyttäjältä: M_M - 17.09.18 - klo:14:31
Miten jakoketju venyy jos auto jätetään vaihde päällä moottorin varaan?

Tämä. Tuskin tuollainen ketju kestää ajoakaan, jos tuossa venyy. Jo venyneen ketjun on väitetty hypänneen jaosta, kun on jätetty vaihde päällä parkkiin...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

b1mpo

#6205
Lainaus käyttäjältä: M_M - 17.09.18 - klo:14:31
Miten jakoketju venyy jos auto jätetään vaihde päällä moottorin varaan?
Kunhan spekuloin.

Ps. Eikö kiristin löyhdy myös, joka suoraan vaikuttaa ketjun ikään myös. En ole perehtynyt tuohon ketjun kiristykseen millään tavalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

kt

Enpä usko, että voimat riittää tuossa tilanteessa itse ketjua venyttämään, mutta...
Eihän ketjun välttämättä aina tarvitse "olla venynyt", kun se hyppää. Kunhan ketju on vaan joutunut joltain osin "löysälle" kiristimen toiminnan takia silloin kun startataan. Tässä kai manuaalit ja automaatit käyttäytyvät eri lailla, jos niitä parkkeerataan ylämäkeen vaihde/parkki päällä ylösmeno/alasmeno-suuntaan ilman käsijarrua.
Miten se ketju/kiristin toimii, kun manuaali on jyrkässä mäessä nokka ylöspäin 1-vaihde päällä ilman käsijarrua?. Tuleeko johonkin ketjun kulkureitille "ylimääräistä vapaata", kun auto "valuu alas", mutta moottorin mielestä mennään ylös? Esimerkiksi ketju suorenee ja painaa kiristimen luttuun, jolloin jossain on väljää? En osaa arvella.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

M_M

Lainaus käyttäjältä: Popo - 17.09.18 - klo:14:34
Jo venyneen ketjun on väitetty hypänneen jaosta, kun on jätetty vaihde päällä parkkiin...

Tuon voisin teoriassa uskoakin. Jos ketju on valmiiksi venynyt paskaksi ja auto on vaihde päällä jyrkässä mäessä keula ylämäkeen, niin moottori voisi aavistuksen yrittää pyöriä väärään suuntaan ja se voi olla ketjulle viimeinen niitti.

Muttei se varsinainen syy tuolloinkaan ole käsijarrun käyttämättömyys vaan paska jakopää.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

M_M

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.09.18 - klo:14:38
Enpä usko, että voimat riittää tuossa tilanteessa itse ketjua venyttämään, mutta...

Ei tosiaan pitäisi, eihän ketjuun kohdistu koskaan mitään muuta voimaa kuin se, minkä verran nokka-akselit vaativat pyöriäkseen. Ja tämä voima on takuulla aivan eri suuruusluokkaa silloin kun moottori käy ja akselia pyöritetään tuhansia kierroksia minuutissa, verrattuna siihen että moottori aivan aavistuksen verran pyörähtäisi johonkin suuntaan pysäköinnin aikana.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Tyhmä kysymys tähän väliin. Onko tuo vika nokkien ketjun?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy