TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Flameball - 24.07.18 - klo:23:40
Onpas pitkästi tätä topiccia. Mulla meni just Touran ketjuremppaan. Viimeks vaihdettu jakopää 6v vanhana vuonna 2014 112tkm kohdalla ja nyt veny vaihtokuntoon 218tkm kohdalla reilu 4v myöhemmin. Arvio rempalle 1700e+-200e.

VAG:ssa ketju on heikompi lenkki, kuin jakohihna.

Onko auto ollut sinulla koko historian ja sinun omistusaikana vaihdettu 2014 112tkm kohdalla tuo ketju?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.07.18 - klo:15:11
VAG:ssa ketju on heikompi lenkki, kuin jakohihna.
Vähän off-topic: Riippuu motista ja missä ajetaan. Tietyillä alueilla on mennyt hihna vaihtoon useammastakin (CR?) TDI:stä ennenaikojaan rullien ja hihnan kulumisen vuoksi. Joissain tapauksissa vaihto ollut jopa jo 50tkm tienoilla. Toki ketjun vaihto on kalliimpi (jos ei huomioida vastaantuloja, esim.viimeisen esitetyn tapauksen arvion mukaan) kuin hihnan vaikka siinä menisi ne rullatkin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Popo

Lainaus käyttäjältä: jt - 26.07.18 - klo:00:54
Vähän off-topic: Riippuu motista ja missä ajetaan. Tietyillä alueilla on mennyt hihna vaihtoon useammastakin (CR?) TDI:stä ennenaikojaan rullien ja hihnan kulumisen vuoksi. Joissain tapauksissa vaihto ollut jopa jo 50tkm tienoilla. Toki ketjun vaihto on kalliimpi (jos ei huomioida vastaantuloja, esim.viimeisen esitetyn tapauksen arvion mukaan) kuin hihnan vaikka siinä menisi ne rullatkin.

Onko näissä Volkkarin nykyisissä hihnakoneissa (TSI) remmille aikamääräistä vaihtoväliä? Esim. aikanaan 306 Pösössä vaihto oli 120tkm/4vuotta ja tämä naksahti 40 tkm kohdalla. Marmori ei antanut armoa...


Monimerkkikorjaamo mainostaa, että Volkkari-konsernin hihna-rempat alk. n. 500 â,¬ ja ketju-rempat n. 900 â,¬. Jos hihna on vaihdettava vaikkapa viimeistään 6 vuoden välein, kun on ajettu 75 tkm, menoerä on "normaalia kunnossapitoa". Jos taas TSI-ketju tulee vaihtokuntoon, on kuluissa mahdollisuus vastaantuloon, koska virheellisesti suunniteltu, toteutettu & valmistettu ei-vaihtovälinen osa...  ;D

Vagareenan kirjoittajista monet ajavat paljon, 30 tkm/vuosi on usein esillä ihan normaalina suoritteena. Keskimäärin todellisuus on kuitenkin toinen ja vastineeksi joku ajaa jopa alle 10 tkm. Jopa päivittäisessä ajossa kilometrit voivat jäädä vähiin, jos työmatka on lyhyt, eikä loma yms. lisä-ajoa kerry paljoa. Itsellä näin vaihtelu ollut 10 - 15 tkm/vuosi.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Popo - 26.07.18 - klo:09:55
Onko näissä Volkkarin nykyisissä hihnakoneissa (TSI) remmille aikamääräistä vaihtoväliä? Esim. aikanaan 306 Pösössä vaihto oli 120tkm/4vuotta ja tämä naksahti 40 tkm kohdalla. Marmori ei antanut armoa...


Monimerkkikorjaamo mainostaa, että Volkkari-konsernin hihna-rempat alk. n. 500 â,¬ ja ketju-rempat n. 900 â,¬. Jos hihna on vaihdettava vaikkapa viimeistään 6 vuoden välein, kun on ajettu 75 tkm, menoerä on "normaalia kunnossapitoa". Jos taas TSI-ketju tulee vaihtokuntoon, on kuluissa mahdollisuus vastaantuloon, koska virheellisesti suunniteltu, toteutettu & valmistettu ei-vaihtovälinen osa...  ;D

Vagareenan kirjoittajista monet ajavat paljon, 30 tkm/vuosi on usein esillä ihan normaalina suoritteena. Keskimäärin todellisuus on kuitenkin toinen ja vastineeksi joku ajaa jopa alle 10 tkm. Jopa päivittäisessä ajossa kilometrit voivat jäädä vähiin, jos työmatka on lyhyt, eikä loma yms. lisä-ajoa kerry paljoa. Itsellä näin vaihtelu ollut 10 - 15 tkm/vuosi.

Itellä hihnassa eka tarkastus 230tkm sen jälkee tarkastus 30tkm välein. Ei määritelty vaihtoa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

AnttiHoo

Lainaus käyttäjältä: jt - 25.07.18 - klo:11:10
No jos on vaihdettu merkkiliikkeessä on siinä varmaan vaihdettu myös tilpehöörit. Ei liene niin yleinen tuo ketjun löystyminen kaasuversiossa kuin alkupään bensoissa, nimittäin noita ajetaan takseilla Tukholman seudulla todella suuria km-määriä ilman ketjun venymisiä. Mistä sitten johtuu, jaa-a, enpä osaa sanoa. Mutu-tuntuma että uudemmassa kopassa (B7) ollut vähemmän pikkuvikoja kuin 3C kopan kaasuissa vaikka moottorikoodi on sama CDGA käsittääkseni. 

Ainakin öljynvaihtoväli on 15tkm eikä longlife, oisko sillä jotain merkitystä ja öljy on 502 eikä longlife. Volkkari lienee yksi parhaista kaasuversioista, toinen jolla kohtuu hyviä kaasuja ominaisuuksiltaan on Opel. Siinä taas voi olla sitten omat kutkeensa.. Audilla kanssa hyviä (löytyy mm. A4 ja 170hp kone isoilla kaasu/bensatankeilla), mutta Audi tietenkin selkeästi kalliimpi. Volvoissa on turhan pienet tankit suhteessa kulutukseen, mutta nyt meni jo off-topic kovasti, joten lopetetaan tähän..

Kiitos kokemuksen sanoista. Tänään vastaanotin vm. 2010 VW Passat 1.4 TSI ecofuelin. 98tkm ajettu eikä huoltokirjassa merkintää jakopäästä. Sitä sitten vaan pelkäämään, on ihminen hullu. Mutta kai se _useimmiten_ ilmoittelee vikakoodein ennen kuin vähän pompsahtaa sekä ketju että korjauskulut?

Olen omistanut esim. toyotan ketjukoneella olevia autoja, ymmärrän että ketjukoneesta kuuluu sellaista nakutuksta. Kai tästä TSI-koneestakin vähän saa 'nakutusta' kuulua?

Flameball

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.07.18 - klo:15:11
VAG:ssa ketju on heikompi lenkki, kuin jakohihna.

Onko auto ollut sinulla koko historian ja sinun omistusaikana vaihdettu 2014 112tkm kohdalla tuo ketju?

Ei ole ollut. Ostin sen 186tkm ajettuna 2016 jobbariliikkeestä. Silloinen iso huolto (180tkm) oli teettämättä, mutta muuten auton kunto oli niin hiton hyvä, että uskalti ostaa. Suurin osa huolloista tehty sen jälkeen itse ja vain dsg-öljyhuolto tehty vw:llä, niin eivät tulleet latiakaan vastaan mistään suunnasta. Säästöjä nyt on tullut silti, sillä oon itse vaihtanut turbon, kp-polttoainepumpun ja vaihdattanut toisaalla vesipumpun sekä ilmastoinnin kompuran. Tuossa oli tietty isoimmat. Teknisiä vikoja riitti alkuun maanvaivaksi asti, mutta vimosen vuoden turbon vaihdon jälkeen se on toiminut aika moitteetta ennen kuin ketjuun liittyvää koodia alko pukkaa. VW:llä nuo työt ois varmaan 3-4000e setti jos nyt edes riittää. Varmaan sanomattakin selvää, että oon päässyt itse aika paljon halvemmalla. Nyt siitä sitten tulee vähän turpaan kun en kuitenkaan alkanut itse ketjua vaihtamaan. Jos auto vielä löytyy multa käytössä kun seuraava kerta tulee niin jää kyllä viemättä volkkarille ja väännän itte. Nyt siitä voi vielä olla jotain iloa kun teetätetty noilla kilsoilla. Yli 300tkm kun ilmestyy lasiin ni sen jälkeen onpi viisainta pajottaa kaikki itse.

Niin ja Anttihoolle sen verran, että tärkeintä kuunnella sitä ketjua ja huomata kaikki vedon puutumiset tai muut poikkeavat toiminnot moottorin toiminnassa. Ei välttämättä pukkaa sitä koodia ennenku lasahtaa. Serkuilla meni 1. sukupolven 1.4tsi touranista 2x moottori varoittamatta millään koodilla... Starteissa se ketju tuppaa rävähtään silleen, että korvaan särähtää. Naiset tai moottoreista ymmärtämättömät sitä ei kuule. Mulla se ei muutoin oireillutkaan ennenku ilmotti, että nokansäätö pois toleransseista. Ketju ei nakuta vaan pärisee,särisee, rämisee sitä koteloa vasten kun ei enää saada kireelle. Ei tuo sinun auton moottoris taida olla niitä pahimpia tuon vaivan kanssa muutenkaan :)

Vanhemmissa autoissa se ketju alkaa räpätä siellä silleen kivasti jatkuvalla syötöllä ennenku menee poikki tai venyy liikaa. Ts. kiristysrakenne on suunniteltu fiksummin niissä (öljynpaine+räikkä). Esim. nissanilla ja toyotalla ketjukoneet on pomminvarmoja niin kauan kun on öljyjä vaan vaihdeltu säännöllisesti että ei ole karstoittanut moottoria. Vaikka on sielläkin niitä muutamia poikkeuksia, jotka on sit kyllä kans tiedossa. Mulla on tuolla just yks yli 300tkm ajettu nissanin patti levällään niin ketjussa ei ollut purkaessa mitään ongelmaa vieläkään. Purku tuli tehtyä tiivareiden, stefojen, mäntien/kankien ja säädettävien nokkapyörien vaihdon takia ettei ihmetellä :)

Freetsiler

Lainaus käyttäjältä: AnttiHoo - 26.07.18 - klo:13:48
Kiitos kokemuksen sanoista. Tänään vastaanotin vm. 2010 VW Passat 1.4 TSI ecofuelin. 98tkm ajettu eikä huoltokirjassa merkintää jakopäästä. Sitä sitten vaan pelkäämään, on ihminen hullu. Mutta kai se _useimmiten_ ilmoittelee vikakoodein ennen kuin vähän pompsahtaa sekä ketju että korjauskulut?

Olen omistanut esim. toyotan ketjukoneella olevia autoja, ymmärrän että ketjukoneesta kuuluu sellaista nakutuksta. Kai tästä TSI-koneestakin vähän saa 'nakutusta' kuulua?

Saa kuulua. Mulla oli CAVC-koneessa ihan selkeä ero käynnistyksessä kylmänä ja lämpimänä (max 1h edellisestä käynnistyksestä). Ja mitä lämpimämpi ilma oli, sitä herkemmin ja isommin rämisi. Myös tyhjäkäynti lämpimänä oli suht äänekästä, mutta sitä ei osanut arvioida vasta kun sisällä oli uusi ketju ja moottori paljon hiljaisempi. Tuoreella ketjulla kone enemmänkin tikittää, venyneellä kuulostaa jo aika pahalta kolinalta (suhteellisesti).

Tosiaan, kesäkuussa tuli autoon neljäs ketju (kolmas kerta kun vaihdetaan), Laakkosella kun löpistiin että ei tulla enää vastaa niin vein toiselle VW-korjaamolle, maksoi varmaan 60% siitä mitä Laakkosella tai muulla maahantuojan korjaamolla olisi maksanut. Vituttihan se, mutta ei varmaan paljoa olisi tarvinut ajaa kun ketju olisi hypännyt.

Ja se venynyt ketju oli vielä vanhaa mallia, vaihdettu 3 vuotta sitten ~180tkm kohdalla, hieman ennen kuin tämä uusin ja "venymätön" ketjusarja on tullut.

AnttiHoo

Lainaus käyttäjältä: Flameball - 27.07.18 - klo:08:23
Ei ole ollut. Ostin sen 186tkm ajettuna 2016 jobbariliikkeestä. Silloinen iso huolto (180tkm) oli teettämättä, mutta muuten auton kunto oli niin hiton hyvä, että uskalti ostaa. Suurin osa huolloista tehty sen jälkeen itse ja vain dsg-öljyhuolto tehty vw:llä, niin eivät tulleet latiakaan vastaan mistään suunnasta. Säästöjä nyt on tullut silti, sillä oon itse vaihtanut turbon, kp-polttoainepumpun ja vaihdattanut toisaalla vesipumpun sekä ilmastoinnin kompuran. Tuossa oli tietty isoimmat. Teknisiä vikoja riitti alkuun maanvaivaksi asti, mutta vimosen vuoden turbon vaihdon jälkeen se on toiminut aika moitteetta ennen kuin ketjuun liittyvää koodia alko pukkaa. VW:llä nuo työt ois varmaan 3-4000e setti jos nyt edes riittää. Varmaan sanomattakin selvää, että oon päässyt itse aika paljon halvemmalla. Nyt siitä sitten tulee vähän turpaan kun en kuitenkaan alkanut itse ketjua vaihtamaan. Jos auto vielä löytyy multa käytössä kun seuraava kerta tulee niin jää kyllä viemättä volkkarille ja väännän itte. Nyt siitä voi vielä olla jotain iloa kun teetätetty noilla kilsoilla. Yli 300tkm kun ilmestyy lasiin ni sen jälkeen onpi viisainta pajottaa kaikki itse.

Niin ja Anttihoolle sen verran, että tärkeintä kuunnella sitä ketjua ja huomata kaikki vedon puutumiset tai muut poikkeavat toiminnot moottorin toiminnassa. Ei välttämättä pukkaa sitä koodia ennenku lasahtaa. Serkuilla meni 1. sukupolven 1.4tsi touranista 2x moottori varoittamatta millään koodilla... Starteissa se ketju tuppaa rävähtään silleen, että korvaan särähtää. Naiset tai moottoreista ymmärtämättömät sitä ei kuule. Mulla se ei muutoin oireillutkaan ennenku ilmotti, että nokansäätö pois toleransseista. Ketju ei nakuta vaan pärisee,särisee, rämisee sitä koteloa vasten kun ei enää saada kireelle. Ei tuo sinun auton moottoris taida olla niitä pahimpia tuon vaivan kanssa muutenkaan :)

Vanhemmissa autoissa se ketju alkaa räpätä siellä silleen kivasti jatkuvalla syötöllä ennenku menee poikki tai venyy liikaa. Ts. kiristysrakenne on suunniteltu fiksummin niissä (öljynpaine+räikkä). Esim. nissanilla ja toyotalla ketjukoneet on pomminvarmoja niin kauan kun on öljyjä vaan vaihdeltu säännöllisesti että ei ole karstoittanut moottoria. Vaikka on sielläkin niitä muutamia poikkeuksia, jotka on sit kyllä kans tiedossa. Mulla on tuolla just yks yli 300tkm ajettu nissanin patti levällään niin ketjussa ei ollut purkaessa mitään ongelmaa vieläkään. Purku tuli tehtyä tiivareiden, stefojen, mäntien/kankien ja säädettävien nokkapyörien vaihdon takia ettei ihmetellä :)

Eilen koitti se kaunis päivä kun moottorivalo näytti ihanaa keltaista itseään. Tänään OBD-lukija kertoi sen ihanan P0016-koodin (kampiakselin asennon ja nokka-akselin asennon vastaavuus). Mitään tehon puuttumisia ei ole ollut joten tuli kyllä yllätyksenä. Ensi viikon tiistaina VW-huoltoon, tai oikeastaan "TSI-vianselvitykseen" joka on ilmainen.

Näyttää pahasti siltä että oppirahoja maksetaan, kun piti se kaasuauto saada. :-\

Waiski



VW Golf plus 1.4Tsi vm-10 (CAXA) Jakoketju vaihdettu 45tkm kohdilla takuuna ja goodwill-hommina 135tkm kohdilla (tämä tehty heinäkuussa 2015)
Nyt ketju kolisee ihan huolella kylmäkäynistyksessä taas silloin tällöin, mittarissa 195tkm. Nyt artisti maksaa itse. Kysyisin hinta-arviosta jonka sain Turkulaiselta ei merkkikorjaamolta, mutta Vag-tuntemusta mainosten mukaan on ;-)

Hommaan kuuluisi alkuperäiset osat ja työ.

Ketju, kiristin, laahaimet, kampiakselin ketjupyörä, imupuolen nokka-akselin säädin (mukana ketjupyörä), pako nokka-akselin ketjupyörä, öljypumpun imusihti, kampiakselin stefa, ketjukotelon tiiviste, öljyt ja suodatin.

hinta olisi 1350â,¬

Minusta kuulostaa ihan semi hyvältä, mitä mieltä viisaammat ovat?



-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Waiski - 10.09.18 - klo:22:58

VW Golf plus 1.4Tsi vm-10 (CAXA) Jakoketju vaihdettu 45tkm kohdilla takuuna ja goodwill-hommina 135tkm kohdilla (tämä tehty heinäkuussa 2015)
Nyt ketju kolisee ihan huolella kylmäkäynistyksessä taas silloin tällöin, mittarissa 195tkm. Nyt artisti maksaa itse. Kysyisin hinta-arviosta jonka sain Turkulaiselta ei merkkikorjaamolta, mutta Vag-tuntemusta mainosten mukaan on ;-)

Hommaan kuuluisi alkuperäiset osat ja työ.

Ketju, kiristin, laahaimet, kampiakselin ketjupyörä, imupuolen nokka-akselin säädin (mukana ketjupyörä), pako nokka-akselin ketjupyörä, öljypumpun imusihti, kampiakselin stefa, ketjukotelon tiiviste, öljyt ja suodatin.

hinta olisi 1350â,¬

Minusta kuulostaa ihan semi hyvältä, mitä mieltä viisaammat ovat?

Meinaatko etteivät enää korjaa virhevastuuseen, jos ketju kestänyt 60tkm ja kolme vuotta ja muutenkin vaihdettu jo kahteen kertaan?

Täytyy kyllä sanoa, että melkoista paskaa nämä TSI:t ja joku vielä kehtaa suositella tällaista ostettavaksi (Tämä ei ole sinulle kuittailuksi).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.18 - klo:06:29
Meinaatko etteivät enää korjaa virhevastuuseen, jos ketju kestänyt 60tkm ja kolme vuotta ja muutenkin vaihdettu jo kahteen kertaan?

Millaisia "korjaussarjoja" on aiemmin käytetty "virhevastuuseen", sen kun tietäisi.

Vasta 78 tkm  takana, ei rallata/kolise TSI. Ehkä huomenna tai kun 111 tkm...  ::)


Helsinkiläinen korjaamo Auto Avirol mainostaa Kaasujalka-lehdessä, että VAG-jakoketjun vaihto (osat ja työ) alk. 890 â,¬.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Waiski

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.18 - klo:06:29
Meinaatko etteivät enää korjaa virhevastuuseen, jos ketju kestänyt 60tkm ja kolme vuotta ja muutenkin vaihdettu jo kahteen kertaan?

Täytyy kyllä sanoa, että melkoista paskaa nämä TSI:t ja joku vielä kehtaa suositella tällaista ostettavaksi (Tämä ei ole sinulle kuittailuksi).

En edes ajatellut enää marmoria, mutta käydään vielä kysymässä, eihän se vielä maksa mitään.

Waiski

#6162
Lainaus käyttäjältä: Popo - 11.09.18 - klo:09:12
Millaisia "korjaussarjoja" on aiemmin käytetty "virhevastuuseen", sen kun tietäisi.

Vasta 78 tkm  takana, ei rallata/kolise TSI. Ehkä huomenna tai kun 111 tkm...  ::)


Helsinkiläinen korjaamo Auto Avirol mainostaa Kaasujalka-lehdessä, että VAG-jakoketjun vaihto (osat ja työ) alk. 890 â,¬.

Minulla on kyllä marmorin listaus mitä osia on vaihdettu noissa korjauksissa, mm. viimeisellä kerralla vaihtoivat myös venttiilikopan kannen (kuulemma liittyen öljyn kulkemiseen) ;-) Mutta kiitos tuosta Auto Avirolista, jos ei hinnat alkaen paljoa nouse minun kohdallani, voisi matka pääkaupunkiseudulle olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Mutta, katsotaan nyt merkkiliikkeen tuomio vielä.

Telehell

#6163
VW Golf 2009 1.4tsi ennakkoon kysyin ketjun vaihdon hintaa, 1200e töineen osineen sis. moniurahihnan rullineen.
Tällä ajettu 230tkm ja alkuperäinen ketju siis koneessa, eikä tuo nytkään tunnu rallattavan.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.18 - klo:06:29
Meinaatko etteivät enää korjaa virhevastuuseen, jos ketju kestänyt 60tkm ja kolme vuotta ja muutenkin vaihdettu jo kahteen kertaan?

Täytyy kyllä sanoa, että melkoista paskaa nämä TSI:t ja joku vielä kehtaa suositella tällaista ostettavaksi (Tämä ei ole sinulle kuittailuksi).
Ketjullisia TSI-koneita (moottorikoodeja) on useita eri tyyppejä ja eri vuosimalleja, sisältäen todennäköisesti myös poikkeavia konstruktioita. Jostain syystä koneiden(tyyppien ja/tai yksilöiden) välillä on suurta hajontaa siinä miten ketju kestää, mutu-tuntumalla alkupään koneissa ketjun "vaihtoväli" on selkeästi lyhyempi. Golffissa jossain aiemmassa vuosimallissa taisi olla jonkin kuumanpaikan läheltä menevä öljyputki, joka voi heikentää voitelua, fixattu sitten lämpösuojalla jälkikäteen(?), tuosta löytynee tietoa searchillä. Omalla vm11 TSI:llä on nyt ajettu 270tkm, ei ketjun vaihtoa (eikä rämise tai rääkäise käynnistyksessä). Tokihan tuo voi paukahtaa vaikka huomenna, käytetyssä on aina riskinsä. Moottorinahan tämä on suorastaan erinomainen ominaisuuksiltaan kun vertaa edellisiin vapari bensoihin tai edellisen polven ja saman ikäpolven TDI:hin. Mutta eihän tuo erityisesti mieltä lämmitä ja lompakkoa miellytä jos ketjua joutuu vaihtelemaan kolmen vuoden välein..

Ehdottomasti vaatimaan vastaantuloa kun on noin vähän km (60tkm), voihan vaikka väittää ettei ole käytetty oikeita osia tms ja tuossa voi olla jopa totuuden siemen. Vastaantulosta riippuu sitten kannattaako tehdä marmorilla vai ei.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Tommi87

Itsellä 2007 vuosimallin TSI 1,4l BMY. Moottorilla on ajettu 360tkm. Ketju ja turbo vaihdettu säännöllisesti 60 000km välein vaikka lämpösuoja paikoillaan. Ihan ok kun siihen on varautunut.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 12.09.18 - klo:00:53
Itsellä 2007 vuosimallin TSI 1,4l BMY. Moottorilla on ajettu 360tkm. Ketju ja turbo vaihdettu säännöllisesti 60 000km välein vaikka lämpösuoja paikoillaan. Ihan ok kun siihen on varautunut.

Mitä helvettiä :o
Luulin jo kuulleeni kaikkein hurjimmat jutut näistä TSI:stä, mutta SEITSEMÃ,,S jakoketju (ja turbo) samassa autossa, ja ihan vain varmuuden vuoksi, kertoo jo suuresta rakkaudesta tai epäluottamuksesta autoa ja sen valmistajaa kohtaan  ;D

Tommi87

Tuota turboa en ymmärrä miksi se on huoltohistorian mukaan vaihdettu samalla kertaa. Mutta nyt viimeisimmällä kerralla öljyt vaan puski turbosta läpi katille. Että ei sen aina vissihinkään tarvitse olla välystä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 12.09.18 - klo:00:53
Itsellä 2007 vuosimallin TSI 1,4l BMY. Moottorilla on ajettu 360tkm. Ketju ja turbo vaihdettu säännöllisesti 60 000km välein vaikka lämpösuoja paikoillaan. Ihan ok kun siihen on varautunut.

7x1200 euroa eli 8400 euroa noin karkeasti jakoketjuihin ja turbo on noin 1000 euroa/kpl eli 7000 euroa (Ilman vaihtotyötä). Eli n.15.000 euroa pelkästään noiden kahden osan vaihtamisiin. En kyllä ihan tätä tarinaa nielemättä syö. Kuulostaa pikkaisen uskomattomalta.

Ei sattuisi olemaan huoltokuitteja ja montako kertaa on tultu vastaan jakoketjussa? Meinaan tuosta saisi melkoisen jutun  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GKTVW

Laskehan Kärppä uudestaan. Kuusi kertaa tuohon on vaihdettu ko. kilkkeet. Uudessa autossa  ne ensimmäiset kuuluu ilmeisesti auton hintaan. Joka tapauksessa  omistajan usko on VW merkkiseen autoon kova, minulle riitti yhden kerran " ikuisen" ketjun vaihto.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: GKTVW - 12.09.18 - klo:07:41
Laskehan Kärppä uudestaan. Kuusi kertaa tuohon on vaihdettu ko. kilkkeet. Uudessa autossa  ne ensimmäiset kuuluu ilmeisesti auton hintaan. Joka tapauksessa  omistajan usko on VW merkkiseen autoon kova, minulle riitti yhden kerran " ikuisen" ketjun vaihto.

Mielestäni ei ole merkitystä onko kyseiset osat vaihdettu kuusi, tai seitsemän kertaa 360tkm aikana. Aika naurettavaa, jos tuo todellakin pitää paikkansa. Tuolle "ikuiselle" ketjulle on eräissä 2l TFSI koneissa vaihto viimeistään 180tkm kohdalla. Muidenkin automerkkien kohdalla jakoketjut ovat enemmän, tai vähemmän ikuisia.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Popo

Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 12.09.18 - klo:00:53
Itsellä 2007 vuosimallin TSI 1,4l BMY. Moottorilla on ajettu 360tkm. Ketju ja turbo vaihdettu säännöllisesti 60 000km välein vaikka lämpösuoja paikoillaan. Ihan ok kun siihen on varautunut.

Jos seuraavien parin vuoden aikana "ikuinen" ketju sekä turbo hajoaa ja Helkama ainakin lähes kokonaisuudessaan sen korvaa, se on minulle "ihan ok". Sitten todennäköisesti vaihdetaan autoa hieman aiottua ennemmin. Vaikka 60 tkm:n kesto uudelle ketjulle toki tarkoittaisi minulle usean vuoden ajoa. Nämä remontit eivät kuitenkaan auton arvoa lisää.

Kun ajaa vuodessa vähän, pitäisi varmaan pysyä näistä hiljaa, mutta eipä  Mazdassa ja Nissanissa ketjun vaihto tullut edes mieleen 10 vuoden/auto aikana. Toisaalta niissä oli kaikenlaista pientä muuta enemmän kuin Skodassa vastaavana aikana tähän mennessä. Ja ne piti itse maksaa. Elämä on valintoja...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tet

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 12.09.18 - klo:08:46
Muidenkin automerkkien kohdalla jakoketjut ovat enemmän, tai vähemmän ikuisia.

Siskoni Peugeotissa oli vähemmän ikuinen. Vähän reilu 100 tkm ajettuna ketju venynyt vaihtokuntoon. Kyseessä 1.4-litrainen bensakone, ymmärtääkseni noita BMW:n suunnittelemia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vasara

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.09.18 - klo:10:33
Siskoni Peugeotissa oli vähemmän ikuinen. Vähän reilu 100 tkm ajettuna ketju venynyt vaihtokuntoon. Kyseessä 1.4-litrainen bensakone, ymmärtääkseni noita BMW:n suunnittelemia.
Ketjuviat selviö, jos bmw:n suunnittelemia. Bmw ketjuongelmat myös sen omissa 2 litran koneissa on yleisiä.. Erityisesti bensa 2.0i N20, josta käytössä eri versioita vuodesta 2011 alkaen aina tähän päivään saakka. 2015-2016 alkaen se on pääosin jo korvattu B48:illa. B48:issa pitäisi olla parempi, mutta nettijuttujen mukaan siellä on edelleen samoja 'riskirakenteita'. (Em. bemun koneissa ketjun ohjurit on se kaikista heikoin osa). Usa:ssa kuluttajien luottamusta yritetty palauttaa ketjun 7- vuoden takuulla.. taitaa Suomessa olla tuonkin osalta se 2 vuoden perävalotakuu :)

'Vanhaan hyvään aikaan' ketjut oli moninkertaista leveää jöötiä ja oikeasti kesti moottorin kuviteltavissa olevan käyttöiän. Ilmeisesti liikkuvien osien massan pienentämiseksi & rahansäästön takia siirryttiin mm. Vag:illa ja Bmw:llä ohueen fillariketjuun, joka tunnetusti venyy myös polkupyörissä :)

Osittain näissä ongelmissa on syynä autotehtainen strateginen valinta. Halvoilla rakenteilla saadaan pikavoittoja ja rikkoituneiden osien myynnillä ja huollolla vielä lisää rahaa koko myyntiketjun näkökulmasta. Tuossa sitten tasapainoillaan maineen menetyksen ja takuutöiden kanssa VS säästö suunnittelussa ja valmistuksessa.
Mersuhan kokeili samaa voitonmaksimointi kikkaa 2000-luvun alussa ja teki surullisen huonolaatuisia autoja (mm. c-sarja w203.. ja myös sen ajan E- ja M-sarjat). Mersulla otettiin hattu kouraan ja myönnettiin itsekkin, että näin tuli tehtyä.. johto vaihtui, panostusta laatuun, joka näkyi laatututkimuksissa sijojen dramaattisina parannuksina jo 2000- luvun loppupuolella.. mm. J.D. Power Quality Study sijalta 25. => 4.

maileri

 Niin. Ketjukone on mahdollista tehdä kestävänä ja toimivana rakenteena. Lähipiirissä esim. Saab 9-3 vm. 2000, jolla ajettu 430 000km ja ketjua ei ikinä ole tarvinnut vaihtaa tai huoltaa. Sitä ihmettelen, että miten VAG-konsernin giganttisella tuotekehitys budjetilla ei saada toimivaa rakennetta kehitettyä, kun se onnistui aikanaan ruotsalaisilta insinööreiltä muutamalla kruunulla.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: maileri - 12.09.18 - klo:12:29
Niin. Ketjukone on mahdollista tehdä kestävänä ja toimivana rakenteena. Lähipiirissä esim. Saab 9-3 vm. 2000, jolla ajettu 430 000km ja ketjua ei ikinä ole tarvinnut vaihtaa tai huoltaa. Sitä ihmettelen, että miten VAG-konsernin giganttisella tuotekehitys budjetilla ei saada toimivaa rakennetta kehitettyä, kun se onnistui aikanaan ruotsalaisilta insinööreiltä muutamalla kruunulla.

Voisin veikata, että osa totuudesta liittyy polttoaineen kulutuksen vähentämiseen. Saabi varmaan vie soppaa tuplasti VAG:n kymmenen vuotta uudempaan ketjukoneiseen autoon verrattuna. Kaikki osat täytyy optimoida keveyden ja "rullausherkkyyden" suhteen jotta sopan kulutus saadaan minimiin ja tässä asiassa on menty VAG:n ja parin muun valmistajan kohdalla liian pitkälle jolloin ketju ei kestä. :-\
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: maileri - 12.09.18 - klo:12:29
Niin. Ketjukone on mahdollista tehdä kestävänä ja toimivana rakenteena. Lähipiirissä esim. Saab 9-3 vm. 2000, jolla ajettu 430 000km ja ketjua ei ikinä ole tarvinnut vaihtaa tai huoltaa. Sitä ihmettelen, että miten VAG-konsernin giganttisella tuotekehitys budjetilla ei saada toimivaa rakennetta kehitettyä, kun se onnistui aikanaan ruotsalaisilta insinööreiltä muutamalla kruunulla.
Kustannussäästöt, ja paine minimoida pyörivät massat moottorissa jotta sillä päästään nykyisistä päästökriteereistä läpi. Mainitsemallasi Saabilla kun ei aliteta 10l/100km keskikulutusta edes moottori sammuksissa, on noita muinaisjäänteitä vähän turhaa ehkä verrata.

Täysin toinen asia on se, onko nykysuunnassa mitään järkeä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

maileri

Tuon Saabin virallinen maantiekulutus 7,4l/100km. Eli ei mitenkään paha. Aika paljon saa TSI koneella ajaa, että bensakuluista säästää rahat esim. kahteen ketjuremppaan, jotka yhteensä sen 2000-4000â,¬.

Ihmeellisin juttu tuossa TSI saagassa on kuitenkin se, että edes vihoviimeiset moottoritehtaalta tulleet ketjukoneet eivät kestä. Vaikka rakennetta oli monta kertaa päivitetty vuosien varrella ja ketju vaihdettu paksumpaan. Viimeiset koneet asennettiin Skodiin, mm. MY15 Skoda Yeti. Ja ihan samalla tavalla ketju venyy ja alkaa rallattamaan. Eli lopputulema on se, että kuten ruotsalainen autolehti sen totesi: kamkedja från helvete. Edes kymmenen vuoden kehitystyön jälkeen siitä ei saatu kestävää rakennetta. Paska mikä paska.

multsi

Ei tässä tartte mitään saabiakaan käyttää, vaan esimerkiksi Toyota on käyttänyt jakoketjuja bensamoottoreissaan laajasti viimeiset 20 vuotta. Autoja on miljoonia, mutta onko joku kuullut jakoketjuongelmista?

Kulutus on noissa ihan hyvällä mallilla, Eli kyllä sen ketjun voi kunnollakin tehdä.

Popo

Lainaus käyttäjältä: maileri - 12.09.18 - klo:15:40
Ihmeellisin juttu tuossa TSI saagassa on kuitenkin se, että edes vihoviimeiset moottoritehtaalta tulleet ketjukoneet eivät kestä. Vaikka rakennetta oli monta kertaa päivitetty vuosien varrella ja ketju vaihdettu paksumpaan. Viimeiset koneet asennettiin Skodiin, mm. MY15 Skoda Yeti. Ja ihan samalla tavalla ketju venyy ja alkaa rallattamaan. Eli lopputulema on se, että kuten ruotsalainen autolehti sen totesi: kamkedja från helvete. Edes kymmenen vuoden kehitystyön jälkeen siitä ei saatu kestävää rakennetta. Paska mikä paska.

Onko sulla tarkempaa erittelyä tästä muunnellusta "paskasta" välillä MY12 - MY15, jolloin todellisia parannuksia on väitetty tehdyn ketjuun ja kiristimeen. Onko Yetiä ja Rapidia sekä muita konsernin uudempia ketjukoneita vain niin vähän liikenteessä, ettei raporttia ole tähän ketjuun riittänyt? Oma auto on MY13.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy