TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: digit - 19.06.18 - klo:22:15
Paljon on tekstiä ja sivuja täällä aiheeseen liittyen. Sieltätäältä selatessa en löytänyt paljon infoa nimenomaan 1.4TSI 90kw (CAXA) moottoreiden ongelmista.

Toinen frendi varoittelee ketjusta, toinen turbosta, kolmas vaihteistosta (manuaali).

Olen aikeissa ostaa manuaalilla varustettua karvan alle 100k km ajettua VW Golf 2011 1.4TSI 90kw CAXA autoa, joten nyt olisi pikaisesti vinkit tarpeen. Mukana tulee myyntiliikkeeltä kuluttajasuojalain määräämä 6kk virhevastuu.

Jos on ongelmia odotettavissa, niin mitkä on mahdollisuuteni saada maahantuoja / valmistaja maksumieheksi edes osittain?

Arvostan suuresti vastauksia ja pahoittelen, mikäli tästä on ollut aiemmin puhetta ja keskustelua enemmänkin. Ei vain pistänyt minun silmään kuin satunnaisia otoksia, kun vertaa esim. A ja B sarjan motteihin.

Jos tuollaisen välttämättä haluaa, niiin huoltokirja kannattaa käydä läpi suurennuslasin kanssa, ettei yksikään huolto ole mennyt pitkäksi.

tet

Lainaus käyttäjältä: digit - 19.06.18 - klo:22:15
Olen aikeissa ostaa manuaalilla varustettua karvan alle 100k km ajettua VW Golf 2011 1.4TSI 90kw CAXA autoa, joten nyt olisi pikaisesti vinkit tarpeen. Mukana tulee myyntiliikkeeltä kuluttajasuojalain määräämä 6kk virhevastuu.

Tämä virheellinen käsitys on aika sitkeässä. Se 6 kk on virheolettaman pituus, eli 6 kk aikana kaupanteosta lähdetään siitä olettamasta, että mahdollinen vika on ollut autossa kaupantekohetkellä. Eli vian suhteen toimitaan, kuten ei kauppaa oltaisi vielä tehtykään (lue: myyjä korjaa, koska muutenhan asiakas ei tietenkään autoa osta). Sen sijaan kuluttajansuojalain mukaisella virhevastuulla ei ole tuollaista rajaa. Se on voimassa aina tuotteen odotettavissa olevan käyttöiän ajan, ja alenee täydestä korvauksesta (uutena) tasaisesti kohti nollakorvausta (kun tuotteella odotettavissa oleva käyttöikä täynnä).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Lainaus käyttäjältä: digit - 19.06.18 - klo:22:15
Paljon on tekstiä ja sivuja täällä aiheeseen liittyen. Sieltätäältä selatessa en löytänyt paljon infoa nimenomaan 1.4TSI 90kw (CAXA) moottoreiden ongelmista.

Toinen frendi varoittelee ketjusta, toinen turbosta, kolmas vaihteistosta (manuaali).

Olen aikeissa ostaa manuaalilla varustettua karvan alle 100k km ajettua VW Golf 2011 1.4TSI 90kw CAXA autoa, joten nyt olisi pikaisesti vinkit tarpeen. Mukana tulee myyntiliikkeeltä kuluttajasuojalain määräämä 6kk virhevastuu.

Jos on ongelmia odotettavissa, niin mitkä on mahdollisuuteni saada maahantuoja / valmistaja maksumieheksi edes osittain?

Arvostan suuresti vastauksia ja pahoittelen, mikäli tästä on ollut aiemmin puhetta ja keskustelua enemmänkin. Ei vain pistänyt minun silmään kuin satunnaisia otoksia, kun vertaa esim. A ja B sarjan motteihin.

Nimimerkki tet kertoikin tuossa edellä, mitä autoliikkeestä käytettynä ostetun auton 6 kk virheolettama tarkoittaa. Se on siis lakisääteinen juttu eikä mikään myyjän antama "super-erikoistarjous". Itselläni on ollut Caxa 90 TSI- moottori Golfplussassa vuodelta 2010 ja sillä ajoin 6 vuotta ja 100 tkm. Hyvin se moottori toimi eikä jakoketjuakaan vielä tarvinnut vaihtaa. Joten moottoria voin kehua.

Näissä uusissa TSI-moottoreissa on hihnat, mutta ne taas ei ole ikuisia, joten niille on määritelty tietty vaihtoaika, luokkaa 6 vuotta/200 tkm, tai sinnepäin.

Mutta vaikka tuo virheolettama onkin voimassa nyt aikomassasi kaupassa, niin kannattaa ehkä kysyä vielä lisävakuutusta, joka sitten voisi korvata muitakin yllättäviä remontteja. Monestihan myös myyjäkin suostuu antamaan jonkun "timanttitakuun" kaupan lisänä hyväkuntoiselle autolle.
Tähänhän voi vedota: Jos auto on todella niin hyväkuntoinen kuin myyjä väittää, niin eikös hän silloin anna vielä lisätakuunkin? ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

pomo

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 20.06.18 - klo:06:20
Jos tuollaisen välttämättä haluaa, niiin huoltokirja kannattaa käydä läpi suurennuslasin kanssa, ettei yksikään huolto ole mennyt pitkäksi.

Eikö se ole niinkö myyjän hommia? Laittaa sähköpostia ja kysyy. Eiköhän se vastaus sieltä tule...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 20.06.18 - klo:18:04
Eikö se ole niinkö myyjän hommia? Laittaa sähköpostia ja kysyy. Eiköhän se vastaus sieltä tule...

Oletko sitä mieltä ettei kuluttajalla ole mitään velvollisuutta tutkia autoa saati sen huoltokirjaa?

Itse ainakin katsoisin kuten Jaregg totesin tuon huoltokirjan ja ettei mikään huolto ole mennyt yli 10% pitkäksi, koska tuon jälkeen on turha olla vastaantuloja vaille, koska sen jälkeen VAG-konserni järkeään pesee kätensä.

Ja jos pakko tuollaista 1.4TSI:tä on katsella katselisin pari vuotta uudempaa missä on ketjun sijasta hihna. Näin myös työkaveri teki!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.06.18 - klo:18:33
Oletko sitä mieltä ettei kuluttajalla ole mitään velvollisuutta tutkia autoa saati sen huoltokirjaa?

Itse ainakin katsoisin kuten Jaregg totesin tuon huoltokirjan ja ettei mikään huolto ole mennyt yli 10% pitkäksi, koska tuon jälkeen on turha olla vastaantuloja vaille, koska sen jälkeen VAG-konserni järkeään pesee kätensä.

Ja jos pakko tuollaista 1.4TSI:tä on katsella katselisin pari vuotta uudempaa missä on ketjun sijasta hihna. Näin myös työkaveri teki!

Hankalaa sieltä kirjasta on katsoa onko mennyt pitkäksi kun muuttuva huoltoväli. Myyjän on helpompi katsoa se koneelta. Enkä minä tarkoittanut, että ostajalla ei ole mitään velvollisuuksia. Sinulla on tapana yrittää ymmärtää väärin.

niilopi

#6128
Pitäis vaimolle ostaa Golffi 09-2011. Osaisko joku kertoa mikä kone on ns. varma ostos ja mitä tulisi välttää viimeiseen asti? Erityisesti kiinnostais 1.8tsi tehojensa puolesta vanhojen 1.8T koneiden omistajana. 1.2tsi ja 1.4tsi oon kuullu paljon huonoa. Mutta miten on 1.8tsi laita? ja onko tuo 1.6 multifuel sitten se varma tehoton rousku?

Auto ois varmaan n.130tkm hujakoilla

1.2tsi
1.4tsi
1.6 multifuel
1.8tsi

M_M

Tuon aikakauden 1.8TSI ei ole kovin kehuttu kone sen kuuluisan öljynkulutusvian takia.

Toki jos löytää koneen johon aivan takuulla ja varmasti on asianmukainen korjaus tehty, niin miksei sitten.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

niilopi

ainiin onko näissä ne männänrengas ongelmat niinkun audin tfsi ? eli varmaan toi 1.6 ois noista se oikea valinta vaikka onkin laiska ku mikä

M_M

Lainaus käyttäjältä: niilopi - 29.06.18 - klo:16:10
ainiin onko näissä ne männänrengas ongelmat niinkun audin tfsi ?

TSI ja TFSI on vain eri nimiä samoille moottoreille.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

niilopi

on ne kyllä onnistunu suunnittelussa kun neljä eri moottoria samalla aikakaudella on kaikki susia. Taidan jättää männänrengasongelmaiset väliin. Mites toi 1.4tsi ja jakoketjuongelmat tuleeko se kerralla kuntoon jos on korjattu vai jatkuuko ongelmat? Ja onks jollain tietoa tosta 1.6 multifuel koneesta? Mahtaako olla peruja vanhalle pomminvarmalle BSE koneelle?

Iero

Lainaus käyttäjältä: niilopi - 29.06.18 - klo:16:10
ainiin onko näissä ne männänrengas ongelmat niinkun audin tfsi ? eli varmaan toi 1.6 ois noista se oikea valinta vaikka onkin laiska ku mikä
Siskollani turboton 1.6 ja syö öljyä sikana. Ajettu n. 140 tkm.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

akk

Lainaus käyttäjältä: M_M - 29.06.18 - klo:16:13
TSI ja TFSI on vain eri nimiä samoille moottoreille.

Eikö audin koneissa kuitenkin ole muuttuva ventiilien ajoitus ?
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

esko

Olen ottamatta liikaa kantaa merkki-ja mallikohtaisesti.

Koskien määrättyjä Tsi, Tfsi, DSG jne. automalleja vm. 2007-2012 ollaan pikku hiljaa tulossa sille rajalle, jossa tuolileikissä loppuu tuolit tai "Musta Pekka" jää käteen.

niilopi

joo siltä kyllä vaikuttais että tuoleja ei riitä tähän leikkiin.. onko toisaan niin että pitää vag kulkineet jättää taas pois laskuista ja siirtyä BMWn puoleen. Sääli kun Golf on muuten mukava auto

esko

Lainaus käyttäjältä: niilopi - 29.06.18 - klo:19:52
joo siltä kyllä vaikuttais että tuoleja ei riitä tähän leikkiin.. onko toisaan niin että pitää vag kulkineet jättää taas pois laskuista ja siirtyä BMWn puoleen. Sääli kun Golf on muuten mukava auto

Kaikki ei ole susia, mutta kun auton hinta pyörii välillä 5-15k ja vm. 2007-2012 on määrätyt VAG-laitteet melko iso riski.
Olen nyt jo ikäautolijana oppinut, että aika useasti kannattaa valita se ns. "pienimmän riesan tie".
Kärjistäen, kumpi on tärkeämpi kiihtyvyys 0-200km/h vai 0-200tkm....?

kähisijä

Lainaus käyttäjältä: kähisijä - 11.06.18 - klo:15:55
Eipä ne tulleet senttiäkään enempää vastaan, vaikka muutamaankin paikkaan VW:llä olin yhteydessä. Jäin siihen uskoon, että korvaus tulee systemaattisesti noin tuon ikäiselle ja noilla kilsoilla olevalle autolle (8v / 100tkm). Hieman aiemmin, niin korvaus olisi voinut olla 100%. Epäreilua, mutta en nyt jaksa enempää tästä mutista muuta kuin täällä.
Jakoketju uusi ja samalla vaihdettiin tulpat, niin nyt autokin tuntuu kuin uudelta ja kaikki värinät on pois. Voimaa piisaa kuin jousesta. Tämä asia ja VW Herttoniemen mekaanikkojen hyvin tehty korjaus lieventää hieman korvaussumman ja-käytännön aiheuttamaa mielipahaa.

Tämä keissipä jatkuu. Pari viikkoa ja taas rupes moottorivalo vällkkymään, lisäksi EPC ja take to workshop. Lievää värinää ja voiman puutetta. Lopetin ajon pian. Hinausliikkeen tyyppi epäili puolan johdotusta, sillä puola ja tulpat ok. Näinpä kerrankin vianmäärityksen ja noiden vaihdot livenä. Eipä ole kummoisia toimenpiteitä. Vaikuttaisi siis siltä, että jakoketjun venyminen ei ollut alkuperäinen syy vikavaloon. :=0

passo_s

Lainaus käyttäjältä: niilopi - 29.06.18 - klo:19:52
joo siltä kyllä vaikuttais että tuoleja ei riitä tähän leikkiin.. onko toisaan niin että pitää vag kulkineet jättää taas pois laskuista ja siirtyä BMWn puoleen. Sääli kun Golf on muuten mukava auto
BMW 1 sarjan bensa autoja laajalla hintahaarukalla olen googlaillut. Niissäkin on moottoreissa kaikenlaista.

niilopi

joo eihän sillä yhtä uutta saa. Ite varmaan kallistun tonne 06-07 325xi puoleen. Enemmän ajettu ja vanhempi mutta on hyviä autoja kuitenkin. Mielummin semmonen kun joku ongelmakone

passo_s

#6141
Tuosta moottorissa oli jotain häikkää venttiilinnostajissa

https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=328046

AnttiHoo

Lainaus käyttäjältä: niilopi - 29.06.18 - klo:17:02
Mites toi 1.4tsi ja jakoketjuongelmat tuleeko se kerralla kuntoon jos on korjattu vai jatkuuko ongelmat?

Samaa tietoa täällä oltaisiin vailla:

Olen hankkimassa kaasupassattia (2010 / 148tkm / 1.4 tsi) ja myyjä lähettänyt kuvan huoltokirjasta, jossa 140tkm:n kohdalla maininta "Kammkedja / Topplocm." tämä siis käännettynä "Jakoketju/(jako)pää"

Jakoketku kun on vaihdettu niin onko enää suurta vaaraa ketjun löystymisestä? Tässä keskustelussa kun on tullut ilmi että ei se itse ketju ole ongelma vaan sen kiristäjä.

Volkswagenia hakusessa siis koska kaasuautomarkkinoilla on hinta-laatusuhteeltaan paras. Vai onko?

Hesse


kt

Lainaus käyttäjältä: AnttiHoo - 19.07.18 - klo:07:37
Samaa tietoa täällä oltaisiin vailla:

Olen hankkimassa kaasupassattia (2010 / 148tkm / 1.4 tsi) ja myyjä lähettänyt kuvan huoltokirjasta, jossa 140tkm:n kohdalla maininta "Kammkedja / Topplocm." tämä siis käännettynä "Jakoketju/(jako)pää"

Jakoketku kun on vaihdettu niin onko enää suurta vaaraa ketjun löystymisestä? Tässä keskustelussa kun on tullut ilmi että ei se itse ketju ole ongelma vaan sen kiristäjä.

Volkswagenia hakusessa siis koska kaasuautomarkkinoilla on hinta-laatusuhteeltaan paras. Vai onko?

Kannattaa selata foorumin kaasuautoviestiketjut läpi. Muistini mukaan niillä on ollut kaikenlaisia sekä sylinterin kansi että -mäntäongelmia. Männät taisivat haljeta jossain vaiheessa? Selaa, ettei harmita myöhemmin.  ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Flameball

Onpas pitkästi tätä topiccia. Mulla meni just Touran ketjuremppaan. Viimeks vaihdettu jakopää 6v vanhana vuonna 2014 112tkm kohdalla ja nyt veny vaihtokuntoon 218tkm kohdalla reilu 4v myöhemmin. Arvio rempalle 1700e+-200e.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 30.06.18 - klo:11:54
BMW 1 sarjan bensa autoja laajalla hintahaarukalla olen googlaillut. Niissäkin on moottoreissa kaikenlaista.

Joo näin on. Kaverilla oli pösö tällä samalla 1.6 moottorilla joka kehitetty yhdessä BMW kanssa, vaihtoi 2 kertaa 20 tkm välein jakoketjun, loppui into jatkaa Pösön leirissä. Tuo sama mylly löytyy bmwstä pösöstä  ja citroenista.
Audi A4 1.8 TFSI

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.07.18 - klo:08:50
Kannattaa selata foorumin kaasuautoviestiketjut läpi. Muistini mukaan niillä on ollut kaikenlaisia sekä sylinterin kansi että -mäntäongelmia. Männät taisivat haljeta jossain vaiheessa? Selaa, ettei harmita myöhemmin.  ;)

Nämä ongelmat taisi koskea ennenminkin etanoliautoja kuin kaasumalleja.

jt

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 25.07.18 - klo:06:04
Nämä ongelmat taisi koskea ennenminkin etanoliautoja kuin kaasumalleja.
160hp etanolimoottorissa on tämän palstan mukaan ollut noita sylinterinhalkeamaprobleemia, ei kaasuversiossa joka on 150hp (CDGA).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: AnttiHoo - 19.07.18 - klo:07:37
Samaa tietoa täällä oltaisiin vailla:

Olen hankkimassa kaasupassattia (2010 / 148tkm / 1.4 tsi) ja myyjä lähettänyt kuvan huoltokirjasta, jossa 140tkm:n kohdalla maininta "Kammkedja / Topplocm." tämä siis käännettynä "Jakoketju/(jako)pää"

Jakoketku kun on vaihdettu niin onko enää suurta vaaraa ketjun löystymisestä? Tässä keskustelussa kun on tullut ilmi että ei se itse ketju ole ongelma vaan sen kiristäjä.

Volkswagenia hakusessa siis koska kaasuautomarkkinoilla on hinta-laatusuhteeltaan paras. Vai onko?
No jos on vaihdettu merkkiliikkeessä on siinä varmaan vaihdettu myös tilpehöörit. Ei liene niin yleinen tuo ketjun löystyminen kaasuversiossa kuin alkupään bensoissa, nimittäin noita ajetaan takseilla Tukholman seudulla todella suuria km-määriä ilman ketjun venymisiä. Mistä sitten johtuu, jaa-a, enpä osaa sanoa. Mutu-tuntuma että uudemmassa kopassa (B7) ollut vähemmän pikkuvikoja kuin 3C kopan kaasuissa vaikka moottorikoodi on sama CDGA käsittääkseni. 

Ainakin öljynvaihtoväli on 15tkm eikä longlife, oisko sillä jotain merkitystä ja öljy on 502 eikä longlife. Volkkari lienee yksi parhaista kaasuversioista, toinen jolla kohtuu hyviä kaasuja ominaisuuksiltaan on Opel. Siinä taas voi olla sitten omat kutkeensa.. Audilla kanssa hyviä (löytyy mm. A4 ja 170hp kone isoilla kaasu/bensatankeilla), mutta Audi tietenkin selkeästi kalliimpi. Volvoissa on turhan pienet tankit suhteessa kulutukseen, mutta nyt meni jo off-topic kovasti, joten lopetetaan tähän..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy