TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

kähisijä

Joo, autoni on vain 100k ajettu ja siis se 1.4 160hp. Loistava auto on ollut muuten.
Syypää on valmistaja, jonka VW henkilöautot teki viime vuonna 3,3 miljardia euroa liikevoittoa ja yhtymä vaivaiset 11,6 miljardia euroa voittoa verojen jälkeen, eli tähän(kin) suhteutettuna on sikamaista, että valmistaja ei ota täyttä vastuuta viallisesta osasta suoraan, vaan uskollisen asiakkaan pitää ruveta vääntämään ja kääntämään paikallisen "itsenäisen" Volkswagenin kanssa.
Asioin meielummin Espoon kuin Hgin toimipisteessä. Helsingistä löytyy uskomaton besserwisser huollon tiskillä. Korjaustoiminta on ollut ok, mm. praganneen DSG:n rakensivat 20k:ssa moitteettomaksi.

kramer

Lainaus käyttäjältä: kähisijä - 30.05.18 - klo:10:08
Joo, autoni on vain 100k ajettu ja siis se 1.4 160hp. Loistava auto on ollut muuten.
Syypää on valmistaja, jonka VW henkilöautot teki viime vuonna 3,3 miljardia euroa liikevoittoa ja yhtymä vaivaiset 11,6 miljardia euroa voittoa verojen jälkeen, eli tähän(kin) suhteutettuna on sikamaista, että valmistaja ei ota täyttä vastuuta viallisesta osasta suoraan, vaan uskollisen asiakkaan pitää ruveta vääntämään ja kääntämään paikallisen "itsenäisen" Volkswagenin kanssa.
Asioin meielummin Espoon kuin Hgin toimipisteessä. Helsingistä löytyy uskomaton besserwisser huollon tiskillä. Korjaustoiminta on ollut ok, mm. praganneen DSG:n rakensivat 20k:ssa moitteettomaksi.

Joo noilla kilsoilla vastaantulo pitää olla täydet 100%, niin kävi itselläkin täysin mukisematta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kramer - 30.05.18 - klo:16:05
Joo noilla kilsoilla vastaantulo pitää olla täydet 100%, niin kävi itselläkin täysin mukisematta.

Jos huoltokirja on kunnossa eikä huoltoja ole ylitetty yli 10%:a, niin ei tuosta vaihdosta pitäisi maksaa, kuin korkeintaan 20-30%. Itse vaatisin veloituksetta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kramer

Joo...huoltokirja pitää olla kunnossa kuten omassa tapauksessa olikin, itseasiassa huollon tiskillä sanottiin saman tien ettei mitään ongelmaa koska huoltokirja oli täydessä tikissä merkkiliikkeen leimoineen.

kähisijä

Lainaus käyttäjältä: kramer - 30.05.18 - klo:16:05
Joo noilla kilsoilla vastaantulo pitää olla täydet 100%, niin kävi itselläkin täysin mukisematta.


Missä liikkeessä ja koska?
Tänään soitin takaisin VW Herttonimen huoltoon ja vaadin koko hyvitystä. Sanoi, etteivät tule enempää kuin 50% vastaan ja perusteli mm. sillä, että asiakas on saanut 100k verran hyötyä jakoketjusta johon sanoin, ettei koko vikaa saisi olla. Ei taipunut mihinkään vaatimuksiini. Ehti jopa selitellä Saksan lainsäädännöllä ja ties mitä. Totesi ainoaksi keinokseni (jotta pääsee puhelustani eroon), että voin vedota myyjän virhevastuuseen ja kehotti olemaan suoraan Espoon toimipisteeseen yhteydessä. Eli tämä meni juuri niin kuin arvelinkin. Täytyypä miettiä seuraavaa siirtoa. Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisuudella. Saa laittaa YVkin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kähisijä - 30.05.18 - klo:19:12

Missä liikkeessä ja koska?
Tänään soitin takaisin VW Herttonimen huoltoon ja vaadin koko hyvitystä. Sanoi, etteivät tule enempää kuin 50% vastaan ja perusteli mm. sillä, että asiakas on saanut 100k verran hyötyä jakoketjusta johon sanoin, ettei koko vikaa saisi olla. Ei taipunut mihinkään vaatimuksiini. Ehti jopa selitellä Saksan lainsäädännöllä ja ties mitä. Totesi ainoaksi keinokseni (jotta pääsee puhelustani eroon), että voin vedota myyjän virhevastuuseen ja kehotti olemaan suoraan Espoon toimipisteeseen yhteydessä. Eli tämä meni juuri niin kuin arvelinkin. Täytyypä miettiä seuraavaa siirtoa. Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisuudella. Saa laittaa YVkin.

Höpöhöpö. Jakoketjun kuuluisi kestää auton eliniän eli puhutaan 300tkm tai yli. Saksan lainsäädännöllä ei ole mitään tekemistä Suomen virhevastuulla. Tuolla logiikalla sinun osuutesi kuuluisi olla tuo minun mainitsema 20-30%. Tuolloin myös saisit takuun tuolle vaihdetulle ketjulle.

Ja kyllä sinun kuuluu olla yhteydessä auton myyneeseen liikkeeseen, kun teet reklamaatiota. He sitten keskustelevat maahantuojan kanssa. Nythän tässä taas kokeillaan, kuinka kiire asiakkaalla on ja kuinka paljon hän on valmis siitä kiireestä maksamaan.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

Jakoketjuista yleensä
Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.05.18 - klo:19:48
Höpöhöpö. Jakoketjun kuuluisi kestää auton eliniän eli puhutaan 300tkm tai yli. Saksan lainsäädännöllä ei ole mitään tekemistä Suomen virhevastuulla. Tuolla logiikalla sinun osuutesi kuuluisi olla tuo minun mainitsema 20-30%. Tuolloin myös saisit takuun tuolle vaihdetulle ketjulle.

Samaa mieltä muuten, mutta aika optimistinen on tuo prosenttiosuus. Tuon mukaan jakoketjun (ja sitä myötä koko moottorin) oletettu kestoikä olisi 330 - 500 tkm. Taitaa kuitenkin kuluttajaviranomaisenkin mielestä 250 - 300 tkm olla lähempänä, eli asiakkaan korvausprosentti olisi siis haarukassa 33 - 40 %.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

maileri

Tämähän asia on nyt moneen kertaan käyty läpi ja valmistaja on myöntänyt valmistusvirheen ja jakoketjun tulee kestää koko auton käyttöikä. Jos ei kestä valmistaja korjaa omaan piikkiin olettaen, että huollot tehty ajallaan ja öljyt olleet vaadituilla luokituksella.

Ruotsin puolelta valmistajan edustaja:
Viestissä annetaan ymmärtää, että viat korjataan asiakkaalle maksutta aina auton seitsemään ikävuoteen ja 150 000 kilometriin asti.

”Goodwilliä” riittää jopa 250 000 kilometriin asti, jolloin tehdas maksaisi tarvittavat osat kokonaan, työkustannuksista 70 prosenttia kuuteen vuoteen asti, ja 60 prosenttia seitsemään vuoteen asti.

Lainaus Tuulilasin keskustelupalstalta:
Prosenttiosuus riippu välillä myös huoltoliikkeen ahneudesta. Maahantuoja maksaa huoltoliikkelle tehdystä työstä kiinteän hinnan. Huoltoliikkeet sitten tekevät katetta sillä että laskuttavat ekstrana asiakasta esim 30%.

Maahantuoja maksaa 100% kuluista kun ketju venyy, jos autolla on ajettu alle 100tkm.

Itsellä kilometrejä takana oli 60 tkm kun auto varoitusvalon saattelemana lähti lavetilla pajalle. äTSIin ketju venynyt. Paikallinen valtuutettu huoltoliike tinkasi tyyliin "saatiin sovittua sinulle superdiili eikä sulle jää maksettavaksi kuin vaivaiset 860 ,, niin reiluja me täällä ollaan… jaa ei sovi sinulle, no sitten maksa öljyt ja vianetsintätyötunnit niin saadaan homma pois päiväjärjestyksestä.

Tinkaus loppui kun mainitsin maagisen koodin 1535  0018 FGW. Tuo nyt sattuu olemaan se "salainen" koodi joka kertoo valmistajan ohjeet kuinka homma hoidetaan tyylikkäästi. Loppui "turkkilaisen mattokauppiaan" tinkaus siihen kun ymmärsi että asiakashan tietää jotain. Onneksi en normaalisti joudu kyseisen huoltoliikkeen kanssa asioimaan.

https://www.iltalehti.fi/autot/2015051119668901_au.shtml
https://www.apu.fi/artikkelit/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/salainen-kirje-paljastui-nain-volkswagen-korvaa-jakoketjuvikoja/e9bus6pM

a_jaba

Täällä myös kokemusta vastaantulo asiasta 2017 keväältä. Sukulaisen Golf 1.2TSI 2011 96tkm. Vein auton ketjun tarkastukseen, tiskillä katottiin huoltokirja, ekat huollot VW-centerissä ja viimeinen 90tkm huolto tehty harakiri liikkeessä josta löytyi asiallinen kuitti, työseloste ja tiedot käytetystä öljylaadusta. Huoltoneuvoja teki siltä istumalta 100% hyvityspäätöksen jos jakopäätä joudutaan korjaamaan. Kyseessä VW-center Vantaa Airport ja ainakin sillon oli mielestäni kympin suoritus asiakaspalvelussa ja asiaan paneutumisessa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Mikey

Eikös tuo Mailerin kirjoitus tarkoita käytännössä sitä, että huoltoliike on yrittänyt huijata asiakasta maksamaan liikkeelle ilmaispalvelusta?

Popo

Lainaus käyttäjältä: maileri - 30.05.18 - klo:23:56
Tämähän asia on nyt moneen kertaan käyty läpi ja valmistaja on myöntänyt valmistusvirheen ja jakoketjun tulee kestää koko auton käyttöikä. Jos ei kestä valmistaja korjaa omaan piikkiin olettaen, että huollot tehty ajallaan ja öljyt olleet vaadituilla luokituksella.

Ruotsin puolelta valmistajan edustaja:
Viestissä annetaan ymmärtää, että viat korjataan asiakkaalle maksutta aina auton seitsemään ikävuoteen ja 150 000 kilometriin asti.

”Goodwilliä” riittää jopa 250 000 kilometriin asti, jolloin tehdas maksaisi tarvittavat osat kokonaan, työkustannuksista 70 prosenttia kuuteen vuoteen asti, ja 60 prosenttia seitsemään vuoteen asti.

Lainaus Tuulilasin keskustelupalstalta:
Prosenttiosuus riippu välillä myös huoltoliikkeen ahneudesta. Maahantuoja maksaa huoltoliikkelle tehdystä työstä kiinteän hinnan. Huoltoliikkeet sitten tekevät katetta sillä että laskuttavat ekstrana asiakasta esim 30%.

Maahantuoja maksaa 100% kuluista kun ketju venyy, jos autolla on ajettu alle 100tkm.



Volkkarilla oli parisen vuotta sitten tämä "ketju-kampanja", jonka yhteydessä tälläkin palstalla raportoitiin varsin sujuvista 100% vastaantuloilla hoidetuista rempoista. Nyt on muutamista esiintuloista päätellen palattu vanhaan malliin. Helkama on kaiketi aina mennyt "tapauskohtaisesti".

Ikävää suomalaisen kuluttajan kannalta on, että kuluttajaviranomainen todellakin huomioi, miten "auto tulee ikäistään parempaan kuntoon". Eli kun kesto-olettama on ilmeisesti vain 200 tkm ja on jo ajettu 100 tkm, niin aasiakas saa 100 tkm:n edestä muuta autoa paremman jakopään. Ja siitä sitten pitäisi maksaa omavastuu?  ::)

,,lytöntä touhua sikäli, että mitä väliä auton osien iällä on, jos ne toimivat ainakin sinne 200 tkm saakka, kuten pitäisi. Autoa vaihdettaessakaan tuskin tyyppivian korjauksella voi saada parempaa hyvitystä. Lähinnä se on välttämätöntä,  että autosta pääsee eroon.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tet

Lainaus käyttäjältä: Popo - 31.05.18 - klo:09:42
Ikävää suomalaisen kuluttajan kannalta on, että kuluttajaviranomainen todellakin huomioi, miten "auto tulee ikäistään parempaan kuntoon". Eli kun kesto-olettama on ilmeisesti vain 200 tkm ja on jo ajettu 100 tkm, niin aasiakas saa 100 tkm:n edestä muuta autoa paremman jakopään. Ja siitä sitten pitäisi maksaa omavastuu?  ::)

Onhan tuo kieltämättä yhden yksittäisen kuluttajan, eli auton senhetkisen omistajan, näkökulmasta vähän epäreilun oloinen periaate. Se on periaatteessa oikeudenmukainen molempia osapuolia kohtaan siinä tapauksessa, että omistaja ajaa autonsa paaliin asti. Kun yleensä ei aja, niin saatu hyöty josta joutuu maksamaan, menee usein seuraavan omistajan hyödyksi jollei onnistu auton vaihtohyvitykseen tätä "hyötykorvausta" sisällyttämään. Toisaalta myyjän näkökulmasta asia on ymmärrettävästi hyvä näin; myyjä maksaa sen osuuden jonka hyöty jäi kuluttajalta saamatta, eikä myyjää kiinnosta, meinaako asiakas ajaa auton paaliin vain myydä pois seuraavana päivänä.

Asia avautuu ehkä parhaiten, kun ajattelee että myyjän korvaama summa on vaihtohyvitys hajonneelle osalle. Myyjä ostaa asiakkaalta takaisin sen osuuden hajonneesta osasta, joka jäi hyödyntämättä. Asiakas puolestaan ostaa uuden osan tilalle omilla rahoillaan, aivan kuten olisi tehnyt siinäkin tapauksessa jos osa olisi ollut jo normaalin käyttöikänsä lopussa hajotessaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Popo

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.05.18 - klo:11:28
Asia avautuu ehkä parhaiten, kun ajattelee että myyjän korvaama summa on vaihtohyvitys hajonneelle osalle. Myyjä ostaa asiakkaalta takaisin sen osuuden hajonneesta osasta, joka jäi hyödyntämättä. Asiakas puolestaan ostaa uuden osan tilalle omilla rahoillaan, aivan kuten olisi tehnyt siinäkin tapauksessa jos osa olisi ollut jo normaalin käyttöikänsä lopussa hajotessaan.

Juu, olen kyllä tämän "logiikan" valmis ymmärtämään ja muutenkin arvostan elämässä kohtuutta, vaikka se ei muodissa olekaan. Tätä vasten myöskään en näe realistisena näitä vaateita, että kaikki rempat pitäisi korvata 100 % alle 250 tkm ajetussa, koska tyyppivika.

Ongelmallista on se, että verrannollisissa tilanteissa joku saa enemmän, kuin toinen. Tämä Volkkarin ketju-kampanja on esimerkki, miten vastuulliseksi herännyt maahantuoja ainakin rajatun ajan jakaa "ylimääräistä", jota ennen ja jälkeen samassa tilanteessa eivät ainakaan helpolla saa. Ja Skoda-kuskina olen ihan tästä ulkona Helkaman toimintapiirissä. Mutta ongelmatilanteessa tehdään kirjelmiä ja lähetellään sähköposteja sun muuta...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Iero

Lainaus käyttäjältä: Popo - 31.05.18 - klo:09:42

Ikävää suomalaisen kuluttajan kannalta on, että kuluttajaviranomainen todellakin huomioi, miten "auto tulee ikäistään parempaan kuntoon". Eli kun kesto-olettama on ilmeisesti vain 200 tkm ja on jo ajettu 100 tkm, niin aasiakas saa 100 tkm:n edestä muuta autoa paremman jakopään. Ja siitä sitten pitäisi maksaa omavastuu?  ::)

,,lytöntä touhua sikäli, että mitä väliä auton osien iällä on, jos ne toimivat ainakin sinne 200 tkm saakka, kuten pitäisi. Autoa vaihdettaessakaan tuskin tyyppivian korjauksella voi saada parempaa hyvitystä. Lähinnä se on välttämätöntä,  että autosta pääsee eroon.


Kunnollisen auton jakopäänketjun pitää kestää auton koko iän ajettiin sillä sitten vaikka miljoona kilometriä.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

tet

Lainaus käyttäjältä: Iero - 01.06.18 - klo:07:02
Kunnollisen auton jakopäänketjun pitää kestää auton koko iän ajettiin sillä sitten vaikka miljoona kilometriä.

No periaateessa kyllä, eli saman verran pitäisi kestää kuin moottori muutenkin. Eri asia on, missä autoissa tänä päivänä moottori kestää miljoona kilometriä. Tojon hyötyautoissa ehkä, vaan kestääkö missään muissa? Eivät nuo sinun hybridisi ainakaan kestä niin kauan. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Popo

Lainaus käyttäjältä: Iero - 01.06.18 - klo:07:02

Kunnollisen auton jakopäänketjun pitää kestää auton koko iän ajettiin sillä sitten vaikka miljoona kilometriä.

Toki toki. Mulle riittää, että kestää kuten muukin moottori ja auto. Mutta jos se auto ruostuu ympäriltä, siinä sitä ollaan. Vaihdetaanko kori? Kun ajelin Nissanilla, ei jakoketjun mahdolliset ongelmat tulleet edes mieleen. Hyvä moottori.

Ruoste oli silmissä päivästä toiseen ja Trafin tietojen mukaan auto onkin poistettu hyvin vähän ajettuna...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Popo - 01.06.18 - klo:08:21
Toki toki. Mulle riittää, että kestää kuten muukin moottori ja auto. Mutta jos se auto ruostuu ympäriltä, siinä sitä ollaan. Vaihdetaanko kori? Kun ajelin Nissanilla, ei jakoketjun mahdolliset ongelmat tulleet edes mieleen. Hyvä moottori.

Ruoste oli silmissä päivästä toiseen ja Trafin tietojen mukaan auto onkin poistettu hyvin vähän ajettuna...

Aika paljon laitat samaan lokeroon. Kyllä esimerkiksi P11 mallin GT-Primera oli kuuluisa, ettei jakoketju tai oliko sen kiristäjä kestänyt kuin 180-300tkm.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


Sokota09

Ei varmaankaan kannata viedä Laakkoselle autoa takuukorjaukseen, saattaa joutua maksumieheksi... jollainhan se heikko tulos on korjattava.

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.06.18 - klo:12:43
Aika paljon laitat samaan lokeroon. Kyllä esimerkiksi P11 mallin GT-Primera oli kuuluisa, ettei jakoketju tai oliko sen kiristäjä kestänyt kuin 180-300tkm.

Niin, minullahan kävi "tuuri". Auto oli v. 2001 P11-mallin 106 hv 1.6-litrainen. 1.8  ja 2.0 olivat käsittääkseni ainakin öljysyöppöjä. GT-malli on ko. perhe-auton mallistossa marginaalinen tekijä, joten en ole pahemmin "törmännyt".


180-300 tkm on aika hyvin. Ja jos auto ei ole ruosteessa, ehkä ketjuremppakin kannattaa. Minulla ollut P11 ei tuota kilometrimäärää ehtinyt saavuttaa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Popo - 01.06.18 - klo:13:50
Niin, minullahan kävi "tuuri". Auto oli v. 2001 P11-mallin 106 hv 1.6-litrainen. 1.8  ja 2.0 olivat käsittääkseni ainakin öljysyöppöjä. GT-malli on ko. perhe-auton mallistossa marginaalinen tekijä, joten en ole pahemmin "törmännyt".


180-300 tkm on aika hyvin. Ja jos auto ei ole ruosteessa, ehkä ketjuremppakin kannattaa. Minulla ollut P11 ei tuota kilometrimäärää ehtinyt saavuttaa...

Tästä voidaan jatkaa toisessa ketjussa, mutta korjaan sen verran, että öljysyöppö on 1.8 litrainen, joka ylikokoon porattu 1.6 (Ei 1.6 tai 2.0). Tuossa jumitti öljyrenkaat. Joten se taas tuosta mutusta. Ongelma oli nimenomaan P12 korimallissa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

#6111
Lainaus käyttäjältä: Natte - 01.06.18 - klo:13:22
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/a6cd1702-ed79-3722-b28b-1176a4aa4505?ref=ampparit:a47d

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 01.06.18 - klo:13:49
Ei varmaankaan kannata viedä Laakkoselle autoa takuukorjaukseen, saattaa joutua maksumieheksi... jollainhan se heikko tulos on korjattava.

Kenelle tämä oli yllätys  ;)?

EDIT: Hieman skeptisenä ihmettelin miksi asiakas ei saa esimerkiksi noita virhevastuutuuseen menneitä osia mukaan (Edes niitä joista maksaa osan). Mikä estää tekijää valoittamasta osan asiakkaalla ja karhuamalla maahantuojalta vielä toisesta suunnasta täydet korvaukset. Eli tekee parhaassa tapauksessa tuplatilin? Tämä vain ajatusleikkinä enkä syytä ketään!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

passo_s

Kuplankin kone taisi kestää keskimäärin 100 tkm, TSille nuo ovat vieläkin liian kovat kilometrit ?

kähisijä

Lainaus käyttäjältä: kähisijä - 29.05.18 - klo:17:08
Hep! 2010 Golffi tuplaturbolla ja jakoketju venynyt.. korjaushinta-arvio Herttoniemen volkkarilla 1800 - reilu 2000 euroa, tulivat suoraan 50% vastaan. Puhelun jälkeen selvisi nämä nettijutut.
>:(

Eipä ne tulleet senttiäkään enempää vastaan, vaikka muutamaankin paikkaan VW:llä olin yhteydessä. Jäin siihen uskoon, että korvaus tulee systemaattisesti noin tuon ikäiselle ja noilla kilsoilla olevalle autolle (8v / 100tkm). Hieman aiemmin, niin korvaus olisi voinut olla 100%. Epäreilua, mutta en nyt jaksa enempää tästä mutista muuta kuin täällä.
Jakoketju uusi ja samalla vaihdettiin tulpat, niin nyt autokin tuntuu kuin uudelta ja kaikki värinät on pois. Voimaa piisaa kuin jousesta. Tämä asia ja VW Herttoniemen mekaanikkojen hyvin tehty korjaus lieventää hieman korvaussumman ja-käytännön aiheuttamaa mielipahaa.

am8119

Terve. Kannattaako näistä uusista 1.0 TSI moottoreista pysyä siis kaukana ?
Polo 2018
Ibiza 2018
Fabia 2018

Freetsiler

Lainaus käyttäjältä: am8119 - 12.06.18 - klo:09:50
Terve. Kannattaako näistä uusista 1.0 TSI moottoreista pysyä siis kaukana ?
Polo 2018
Ibiza 2018
Fabia 2018

TSI-ongelmakoneet ovat olleet ketjulliset 1.2 ja 1.4-litraiset, eikös noissa uusissa ole jakohihna ja muutenkin meillä em. mainittujen omistajilla ole beta-testaus suoritettu ja virheet korjattu uusiin konetyyppeihin.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Freetsiler - 12.06.18 - klo:09:55
TSI-ongelmakoneet ovat olleet ketjulliset 1.2 ja 1.4-litraiset, eikös noissa uusissa ole jakohihna ja muutenkin meillä em. mainittujen omistajilla ole beta-testaus suoritettu ja virheet korjattu uusiin konetyyppeihin.

Näin. Ei liity tämä sinänsä hyvin pitkä keskustelu lainkaan uudempiin kolmipyttyisiin litran hihnakoneisiin. Oli jo viimeisin 1.2 TSI hihnakone ja kun sellaista olen III Octavian nokalla katsellut, on se jo ihan eri näköinenkin paketti kuin tuo oma 1.2...

Toki varmasti löytyy aina kommenttia ja mielipiteitä koko Volkswagen-konsernin välttämiseen, mutta se on jo kokonaan toinen juttu...  ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Freetsiler

Milloin näihin TSI-koneisiin oli se takaisinkutsukamppis jossa on vaihdettu uusin ja viimeisin ketjusarja? 2015 ilmeisesti, mutta mistä alkaen? Toukokuussa 2015 on ollut ainakin isot uutisoinnit ketjuongelmista ja korjauksista.

digit

Paljon on tekstiä ja sivuja täällä aiheeseen liittyen. Sieltätäältä selatessa en löytänyt paljon infoa nimenomaan 1.4TSI 90kw (CAXA) moottoreiden ongelmista.

Toinen frendi varoittelee ketjusta, toinen turbosta, kolmas vaihteistosta (manuaali).

Olen aikeissa ostaa manuaalilla varustettua karvan alle 100k km ajettua VW Golf 2011 1.4TSI 90kw CAXA autoa, joten nyt olisi pikaisesti vinkit tarpeen. Mukana tulee myyntiliikkeeltä kuluttajasuojalain määräämä 6kk virhevastuu.

Jos on ongelmia odotettavissa, niin mitkä on mahdollisuuteni saada maahantuoja / valmistaja maksumieheksi edes osittain?

Arvostan suuresti vastauksia ja pahoittelen, mikäli tästä on ollut aiemmin puhetta ja keskustelua enemmänkin. Ei vain pistänyt minun silmään kuin satunnaisia otoksia, kun vertaa esim. A ja B sarjan motteihin.

kramer

Lainaus käyttäjältä: digit - 19.06.18 - klo:22:15
Paljon on tekstiä ja sivuja täällä aiheeseen liittyen. Sieltätäältä selatessa en löytänyt paljon infoa nimenomaan 1.4TSI 90kw (CAXA) moottoreiden ongelmista.

Toinen frendi varoittelee ketjusta, toinen turbosta, kolmas vaihteistosta (manuaali).

Olen aikeissa ostaa manuaalilla varustettua karvan alle 100k km ajettua VW Golf 2011 1.4TSI 90kw CAXA autoa, joten nyt olisi pikaisesti vinkit tarpeen. Mukana tulee myyntiliikkeeltä kuluttajasuojalain määräämä 6kk virhevastuu.

Jos on ongelmia odotettavissa, niin mitkä on mahdollisuuteni saada maahantuoja / valmistaja maksumieheksi edes osittain?

Arvostan suuresti vastauksia ja pahoittelen, mikäli tästä on ollut aiemmin puhetta ja keskustelua enemmänkin. Ei vain pistänyt minun silmään kuin satunnaisia otoksia, kun vertaa esim. A ja B sarjan motteihin.

No en mää kyllä turboista mitään massavalitusta oo huomannu. Ei kait tuossa mitään muuta oo kuin tsekkaa onko ketju vaihdettu tai kuuntelee ainakin käynnistäessä sekä huolehtii, että huoltokirja on kunnossa. Itellä kaks 1.4TSI:tä pihassa ja toisella ajettu yli 200tkm (ketju kerran vaihdettu) niin ei oo valittamista ja molemmat vielä DSG  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy