TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hartsa - 07.02.18 - klo:22:16
Onko olemassa vuosimallia jonka jälkeen olisi turvallista ostaa 1.0 tai 1.2 TSI moottorilla olevaa Skodaa tai Volkkaria. Vaimo tykkää DSG laatikosta aiheuttaako se vielä lisäharmia valintaan.

On. Ostaa niin uuden ettei siinä ole enää "ikuista" jakoketjua, vaan vaihdettava jakohihna  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hartsa


veejay

Eikös kaikki 1.2 litraiset kolmosOctaviat ole jo hihnakoneella? Litraista TSI:tä ei koskaan ketjukäyttöisenä ole ollutkaan.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Hartsa - 07.02.18 - klo:22:22
koska jakohihnat tuli näihin moottoreihin?

III Octavia v. 2013 ja saman pohjalevyn Golfiin & Leoniin hieman ennen. Esim. Skoda Rapidissä ja Yetissä oli ketjuversio edelleen käytössä.

Ei se siitä ketjusta tai hihnasta kiinni ole pelkästään, jos käytettyä autoa etsii. Ei minulla ainakaan ole hyvin huolletun 73 tkm ajetun ketju-tsin kanssa ongelmia, vaikka tässä keskustelussa on luvattu aikanaan jakopääremppaa, kun näille kilometreille pääsee.

Ketju tsi 1.2 on muuten "parempaa" hihnakonetta yksinkertaisempi 8-venttiilinen yhdellä nokka-akselilla, vähemmän särkyvää...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Hesse

Rapidiin/Toledoon hihnakoneet tulivat vasta vuosimallissa 2016. Niissä on muutama hevosvoima enemmmän kuin ketjukoneissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.02.18 - klo:20:06
Onko minun luetun ymmärtämisessä vai sinun argumentoinnissa ongelma?

Jos laitan linkin Kilpailu- ja Kuluttajaviraston sivulle, niin miten se voi olla minun argumentaatiosta kiinni että et osaa lukea KKV:n sivulla olevaa tekstiä? Laitan sen nyt tähän vielä lainauksena, mutta painotan - tämä lainaus ei ole minun tekstiäni, joten sen huonosta argumentaatiosta voit lässyttää Kilpailu- ja Kuluttajavirastolle. Ainoastaan lainauksen loppuosassa oleva boldaus on minun. Pyydän anteeksi sitä etten halua käyttää kissan kokoisia kirjaimia kuten sinä. Toivottavasti osaat lukea myös normaalikorkuista fonttia.

LainaaMaahantuoja (ja valmistaja) voi olla kuluttajalle vastuussa:

- takuunantajana
- aikaisemman myyntiportaan edustajana takuun päättymisen jälkeen

...

Kuluttaja voi tietyissä tilanteissa esittää vaatimuksia myyjän sijasta tai ohella myös aikaisemmalle myyntiportaalle silloinkin, kun kyseessä on muun kuin takuun piiriin kuuluvan virheen korjaus. Autokaupassa aikaisempi myyntiporras tarkoittaa yleensä maahantuojaa. Tällainen oikeus on kuitenkin vain ensiostajalla eli henkilöllä, joka on ostanut auton uutena. Jos kuluttaja on esittänyt vaatimuksensa sekä myyjälle että maahantuojalle, ovat nämä yhdessä vastuussa virheen oikaisemisesta.

Jos nyt mitenkään jaksat ajatuksella lukea tuon KKV:n sivuilta löytyvän tekstin, niin siitä selviää että maahantuoja ei ole vastuussa kuluttajalle takuuajan jälkeen siinä tapauksessa, että kuluttaja ei ole auton ensiostaja. Tässä puheena olevassa tapauksessa on juuri näin, kysyjä kertoi ostaneensa auton käytettynä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 07.02.18 - klo:23:42
Rapidiin/Toledoon hihnakoneet tulivat vasta vuosimallissa 2016. Niissä on muutama hevosvoima enemmmän kuin ketjukoneissa.

Mites Polo?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

JPa76

Loppuviikosta kyselin palstalta miten on korvattu jakoketjun venyminen, omat speksit oli Skoda octavia vm2011 1.4TSI ajettu 130tkm. Tänään tuli maahantuojalta tarjous, että 55% maksavat, itselle jää 675â,¬. Soittelekin siitä sitten kuluttajaneuvontaan ja sieltä kertoivat, että on linjassa vastaavilla tiedoilla olevien tapausten kanssa ja ei välttämättä kannata lähteä viemään sen pidemmälle. Itse meinasin aluksi lähteä kysymään vielä myyjän (autoliike) virhevastuuta, koska nythän maksaja on maahantuoja jolla ei enää ollut mitään vastuuta minulle, mutta selvisi myös puhelun aikana, että vaikka tässä minun tapauksessa virhevastuu on myyjällä (autoliike) niin maahantuojan vastaantulo pienentää/poistaa myyjän virhevastuuta. No kai se 675â,¬ on pieni raha siitä, että saa toivottavasti loppukilometreille toimivan jakoketjun.

Popo

Eli jos esim. uutena ostamani Octavian jakoketju hajoaa, auton myynyt MetroAuto on lähtökohtaisesti asiaa hoitava taho, MUTTA voin käytännössä muunkin merkkihuollon kautta asioida maahantuojan kanssa?

MetroAuton kanssa en ole ollut sen jälkeen tekemisissä, kun ensimmäisen määräaikaishuollon siellä tein. Helsingissä ei enää MA:n toimintaa olekaan ja palveluhenkisyyttä ei sieltä erityisesti ole löytynyt, varsinkaan ongelmatilanteissa. Parasta palvelua tarjonnut henkilö onkin jo toisella Helsingin marmorilla töissä...

Toivotaan, että JPa76 saa täydellisen ja laadukkaan korjaussarjan.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13


kt

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 08.02.18 - klo:14:45
Saksalaisen Wikipedian mukaan hihnakoneet tulivat Poloon 04/2014.
https://de.wikipedia.org/wiki/VW_EA211

Ei noin yksinkertaista sentään, kun asia riippuu ihan Polon moottorityypistä, joita on erilaisia...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kramer

Lainaus käyttäjältä: JPa76 - 08.02.18 - klo:13:53
Loppuviikosta kyselin palstalta miten on korvattu jakoketjun venyminen, omat speksit oli Skoda octavia vm2011 1.4TSI ajettu 130tkm. Tänään tuli maahantuojalta tarjous, että 55% maksavat, itselle jää 675â,¬. Soittelekin siitä sitten kuluttajaneuvontaan ja sieltä kertoivat, että on linjassa vastaavilla tiedoilla olevien tapausten kanssa ja ei välttämättä kannata lähteä viemään sen pidemmälle. Itse meinasin aluksi lähteä kysymään vielä myyjän (autoliike) virhevastuuta, koska nythän maksaja on maahantuoja jolla ei enää ollut mitään vastuuta minulle, mutta selvisi myös puhelun aikana, että vaikka tässä minun tapauksessa virhevastuu on myyjällä (autoliike) niin maahantuojan vastaantulo pienentää/poistaa myyjän virhevastuuta. No kai se 675â,¬ on pieni raha siitä, että saa toivottavasti loppukilometreille toimivan jakoketjun.

Itse sain 100% vastaantulon vastaavilla kilsoilla volkkariin. Voi tosin olla, että huoltopuolella ei ollut töitä ruuhkaksi asti. Jostain olen ymmärtänyt, että sekin saattaa vaikuttaa. Vastauksenki sain samantien, että ei kuluja koska auto on niin hyvin huollettu.
Senki myös olen kuullut, että skodan ja volkkarin vastaantuloissa on eroa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.02.18 - klo:16:27
Taas loistava esimerkki, kun Teuvo Tavis rupeaa tulkitsemaan asioita ymmärtämättä edes sitä. Valitettavasti samoja sankareita näkee oikeudessa, jotka luulevat tulkitsevansa lakia vaikka eivät edes ymmärrä sen sisältöä.

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.02.18 - klo:12:00
Jos laitan linkin Kilpailu- ja Kuluttajaviraston sivulle, niin miten se voi olla minun argumentaatiosta kiinni että et osaa lukea KKV:n sivulla olevaa tekstiä? Laitan sen nyt tähän vielä lainauksena, mutta painotan - tämä lainaus ei ole minun tekstiäni, joten sen huonosta argumentaatiosta voit lässyttää Kilpailu- ja Kuluttajavirastolle. Ainoastaan lainauksen loppuosassa oleva boldaus on minun. Pyydän anteeksi sitä etten halua käyttää kissan kokoisia kirjaimia kuten sinä. Toivottavasti osaat lukea myös normaalikorkuista fonttia.

Jos nyt mitenkään jaksat ajatuksella lukea tuon KKV:n sivuilta löytyvän tekstin, niin siitä selviää että maahantuoja ei ole vastuussa kuluttajalle takuuajan jälkeen siinä tapauksessa, että kuluttaja ei ole auton ensiostaja. Tässä puheena olevassa tapauksessa on juuri näin, kysyjä kertoi ostaneensa auton käytettynä.

Oletko kertaakaan ollut tällaisen tapauksen kanssa tekemisissä ja hoitanut sellaisen? Minä olen! Soitappa vaikka kuluttajaneuvojalle ja anna seuraava tapaus:

Ostat käytetyn auton merkkiliikkeestä, autossa brakaa jakoketju 9kk kuluttua ja 6kk virhevastuu on mennyt eikä enää merkkiliikettä ole ja maahantuojaakaan löydy, niin sun pitäisi nostaa kädet pystyyn?

Miten muuten sitten argumentoit alla olevan tapauksen KKV:n ohjeiden perusteella?

Lainaus käyttäjältä: JPa76 - 08.02.18 - klo:13:53
Loppuviikosta kyselin palstalta miten on korvattu jakoketjun venyminen, omat speksit oli Skoda octavia vm2011 1.4TSI ajettu 130tkm. Tänään tuli maahantuojalta tarjous, että 55% maksavat, itselle jää 675â,¬. Soittelekin siitä sitten kuluttajaneuvontaan ja sieltä kertoivat, että on linjassa vastaavilla tiedoilla olevien tapausten kanssa ja ei välttämättä kannata lähteä viemään sen pidemmälle. Itse meinasin aluksi lähteä kysymään vielä myyjän (autoliike) virhevastuuta, koska nythän maksaja on maahantuoja jolla ei enää ollut mitään vastuuta minulle, mutta selvisi myös puhelun aikana, että vaikka tässä minun tapauksessa virhevastuu on myyjällä (autoliike) niin maahantuojan vastaantulo pienentää/poistaa myyjän virhevastuuta. No kai se 675â,¬ on pieni raha siitä, että saa toivottavasti loppukilometreille toimivan jakoketjun.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.02.18 - klo:17:56
Miten muuten sitten argumentoit alla olevan tapauksen KKV:n ohjeiden perusteella?

Olkoon tämä viimeinen argumentointini tähän vänkäykseen, tosin tämänkin olen jo ketjussa ilmaissut mutta en vastauksena mihinkään sinun viestiisi.

Argumentointi on seuraava: goodwill-tapaukset ovat goodwill-tapauksia. Mikään ei estä maahantuojaa korvaamasta, vaikka heillä ei siihen velvollisuutta olisikaan.

Tästä lähin "argumentoin" vain sellaisten henkilöiden kanssa, jotka ymmärtävät lukemaansa, eivätkä väen väkisin vääntele toisten sanomisia uuteen muotoon saadakseen olla oikeassa. Hyvää talven jatkoa vaan karpalle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.02.18 - klo:18:07
Olkoon tämä viimeinen argumentointini tähän vänkäykseen, tosin tämänkin olen jo ketjussa ilmaissut mutta en vastauksena mihinkään sinun viestiisi.

Argumentointi on seuraava: goodwill-tapaukset ovat goodwill-tapauksia. Mikään ei estä maahantuojaa korvaamasta, vaikka heillä ei siihen velvollisuutta olisikaan.

Tästä lähin "argumentoin" vain sellaisten henkilöiden kanssa, jotka ymmärtävät lukemaansa, eivätkä väen väkisin vääntele toisten sanomisia uuteen muotoon saadakseen olla oikeassa. Hyvää talven jatkoa vaan karpalle.

Minä en vänkää asioista vänkäämisen ilosta tai, että saisin olla oikeassa, vaan sen vuoksi jos ihmiset viljelevät disinformaatiota kuten aikaisemmin kerroin. Jälkimmäistä netissä riittää!

Toivottavasti pidät lupauksesi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hesse

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.02.18 - klo:15:19
Ei noin yksinkertaista sentään, kun asia riippuu ihan Polon moottorityypistä, joita on erilaisia...
Ai miten sitten? Hihna- ja ketjukoneet eroavat niin paljon, eri suuntaan kallistettu, pakosarja eri puolella, että luulisi vaihdon tehdyn yhdessä rysäyksessä vuosimallimuutoksen yhteydessä.

kt

#5986
Kyllä heikkojen VAG- jakoketjujen katkeilupohdintaa kannattaisi jatkaa maailman tappiin saakka. Sillä on ilmeisesti vaikutusta edelleenkin esiintulleiden tapausten nopeassa korvausmenettelyssä. Eli myyjät ja maahantuojat seuraavat näitä foorumeja. Tästä näkökulmasta katsoen foorumi ja sen mestarikirjoittajat ovat säästäneet autoilijoille suuret määrät euroja. Todennäköisesti reippassti enemmän kuin kuluttajaviraston virkailijahölöt konsanaan. Kaikkien lakimenettelyjen ja kuluttajaviraston ohjeitojen lisäksi on alettu käyttämään jopa goodwill menettelyjä ja ihan ihmisen omaa järkeä.

Reippaasti vaan asian kimppuun. Mutta kuitenkin se neuvo, että pysyy vain asiassa ja eikä boldaa ja suurenna fonttia. Eikä aloita nimimerkin mollaamista, jos jää alakynteeen. Eikä ala inttämään joutavia ja tyrkyttämään vain omaa mielipidettään. Kunnon mies kestää tappionkin pystypäin. Eikä piruja pidä maalata seinälle. Pitää lukea ja ymmärtää vain mitä on kirjoitettu.

Suurin osa sanailuistahan syntyy siitä, että kumpikin on itse asiasta samaa mieltä, muttei ymmärrä toisen kirjoituksia oikein ja luulee, että toinen ei ymmärrä asiasta mitään. Aina joskus on hyvä kurkistaa peiliin. Kannattaa laittaa joskus itsensä tuonne myyjien tai maahantuojien työpallille. Miten se VAG-merkin autokauppa edistyy. Vai luetaanko vastaantuloissa kuin piru kuluttajaviranomaisen päätöksiä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 08.02.18 - klo:18:30
Ai miten sitten? Hihna- ja ketjukoneet eroavat niin paljon, eri suuntaan kallistettu, pakosarja eri puolella, että luulisi vaihdon tehdyn yhdessä rysäyksessä vuosimallimuutoksen yhteydessä.

No esim tuossa linkissä on Polon moottorityyppejä runsaasti ja ketjua ja hihnaa sekaisin. (Ketten/ Zahnriemen)

https://de.wikipedia.org/wiki/VW_Polo_V#Technische_Daten_der_Ottomotoren_(2009%E2%80%932014)

Eli kyllä se on aina selvitettävä auton merkki, malli, moottorintyyppi, vuosimalli- kohtaisesti kaikilla malleilla.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.02.18 - klo:18:39
Kannattaa laittaa joskus itsensä tuonne myyjän tai maahantuojan työpallille. Miten se VAG-merkin autokauppa edistyy. Vai luetaanko vastaantulotissa kuin piru kuluttajaviranomaisen päätöksiä.

Valitettavasti näillä eri vag-konsernin merkeillä on eri maahantuojat. Samallailla erillaiset käytännöt goodwill:n suhteen ja miten hoitavat nuo asiat loppuun. Mä voin todeta, että Helkama-auto ei hirveänä saa kiitosta (Skodan maahantuoja)!

Uskomattominta on, että Suomalaisten ostopäätöksiin nämä jakoketjun venymiset, DSG:n ongelmat ja huijausohjelmat eivät ole vaikuttaneet?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.02.18 - klo:18:46
Valitettavasti näillä eri vag-konsernin merkeillä on eri maahantuojat. Samallailla erillaiset käytännöt goodwill:n suhteen ja miten hoitavat nuo asiat loppuun. Mä voin todeta, että Helkama-auto ei hirveänä saa kiitosta (Skodan maahantuoja)!
Uskomattominta on, että Suomalaisten ostopäätöksiin nämä jakoketjun venymiset, DSG:n ongelmat ja huijausohjelmat eivät ole vaikuttaneet?

Joo, ainoa hyvä auto on mulla ollut Lada. Siinä pystyi itse kiristämään jakoketjua ja tarvittaessa sen vaihtamaan. Ja kammella sai aina käyntiin. Mutta tuulettajan hihnaa kannatti pitää aina mukana. Muttei niitäkään autoja enää kai saa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.02.18 - klo:18:45
No esim tuossa linkissä on Polon moottorityyppejä runsaasti ja ketjua ja hihnaa sekaisin. (Ketten/ Zahnriemen)

https://de.wikipedia.org/wiki/VW_Polo_V#Technische_Daten_der_Ottomotoren_(2009%E2%80%932014)

Eli kyllä se on aina selvitettävä auton merkki, malli, moottorintyyppi, vuosimalli- kohtaisesti kaikilla malleilla.

Tuota 1.2tsi moottoria tarkoitin. Olisi ehkä voinut tarkentaa 🙂. Jos oikein tuota linnkiä tulkitsin, niin 3/2014 eteen päin olisi uusi hihnallinen moottori...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

a4b8

Uskomatonta myös VAG-merkkien niputtaminen, taitaa olla noin kymmenen merkkiä, malleja ties vaikka kuinka monta ja kaikki romuja?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

kt

^ Noin on! Tuosta voidaan yksinkertaisesti päätellä, että suomalaiset tykkää ajaa romuilla. Tämä taas johtuu suomalaisten perusluonteesta, jota luonnehditaan sanoilla juro, yksinkertainen, sisukas, luova, jne... 8) 
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Dumbass

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.02.18 - klo:18:45
No esim tuossa linkissä on Polon moottorityyppejä runsaasti ja ketjua ja hihnaa sekaisin. (Ketten/ Zahnriemen)

https://de.wikipedia.org/wiki/VW_Polo_V#Technische_Daten_der_Ottomotoren_(2009%E2%80%932014)

Eli kyllä se on aina selvitettävä auton merkki, malli, moottorintyyppi, vuosimalli- kohtaisesti kaikilla malleilla.

2014 tullut facelift 1.2 TSI on hihnakoneella. Maasta toki löytyy autoja jotka on 2014 rekattu mutta ovat silti ns vanhaa mallia.
Ulospäin tunnistaa parhaiten keulan kahdesta kromilistasta ja kabiinista jolloin siellä on uudemman mallinen kosketusnäyttöradio.

Uudempi hihnakone
https://www.autotalli.com/vaihtoauto/35732495/Volkswagen/Polo/2014/Ylivieska?pos=0&page=1&searchType=usedCar

Vanhempi ketjukone
https://www.autotalli.com/vaihtoauto/35897468/Volkswagen/Polo/2014/Kuusamo?pos=1&page=1&searchType=usedCar


TAEA

Harmi juttu, kun asiallinen palsta meinaa muuttua hupi tarinoiksi ja jäsenten väliseksi otteluksi.
Suosittelen lämpimästi itse kutakin miettimään mikä on VAC areenan alkuperäinen tarkoitus. Eihän kaikki suinkaan ole täysin ammattilaisia, vaan kysellään neuvoja ja vihjeitä viisaamilta, näin olen ainakin itsea asian ymmärtänyt.
Tätä olen miettinyt: Onkohan minkä muun konserin kulkupeleissä yhtä paljon ketju /hihna ongelmia? Itse olen autoilun aloittanut Ladalla ja siihen piti ketju pyöräyttää noin 70 tkm kohdalla, mutta oli tosiaan "pyöräyttäminen", kun vanhalla ketjulla kammesta pyörittämällä uusi paikalleen, liitin kiinni ja menoksi.

maileri

Skodalla esim. MY15 Octavia 1.2TSI tuli hihnalla, mutta MY15 Yeti 1.2TSI ketjulla.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 08.02.18 - klo:21:35
Uskomatonta myös VAG-merkkien niputtaminen, taitaa olla noin kymmenen merkkiä, malleja ties vaikka kuinka monta ja kaikki romuja?

Niin. Menee OT, mutta takapuoleni alla on ollut 10 disukaa. Ensimmäisessä Naissanissa EGR-vena alkoi jumia, niin myös uusittu.... Naissanin paku oli myös toimiva mutta ruostui ...... sen jälkeen 8 VAG manuaali disukaa, hankittu uutena tai essarina. Yksi söhkövikainen (maakarva irti) Seat poislukien kaikki ovat kulkeneet ja toimineet.

Konsernin eri mallien ja etenkin moottorien & askien kesken on todella paljon eroja, harmittomia ja sitten hyviä "yritelmiä". Ainakin uusia myydään yhä.  :o
Yritetään pärjätä.

v_stone

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 08.02.18 - klo:21:35
Uskomatonta myös VAG-merkkien niputtaminen, taitaa olla noin kymmenen merkkiä, malleja ties vaikka kuinka monta ja kaikki romuja?

Kyllähän sitä voi verrata MANnin kuorma-auton vaihteiston kestävyyttä DSG:hen. Maannin laatikko kestää 3500Nm ja DSG 350Nm ;D

jt

Samoin pikku TSI:ssä (1.2/1.4) ketjullisissa on montaa eri moottorityypiä (koodia), jostain syystä osassa (yksilöissä vai tyypeissä?) ketjut ei kestä niin kauan ja joissakin taas ketju kestää todella pitkään (lue 300-400tkm ja vielä mennään). Selkeitä suunnittelubugeja löytyy jostain moottorityypeistä/malleista (esim. öljyputki joka menee liian lähellä moottoria joka kuumenee/tukkeutuu, ei voitele, ketju porsii tms) Mutta tämäkään ketju vaikka sisältää sen parisataa sivua viestejä, ei tuo valaistusta asiaan.  Joten keskustelu jatkuu ilmeisesti vielä..:)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: TAEA - 09.02.18 - klo:11:55
Tätä olen miettinyt: Onkohan minkä muun konserin kulkupeleissä yhtä paljon ketju /hihna ongelmia? Itse olen autoilun aloittanut Ladalla ja siihen piti ketju pyöräyttää noin 70 tkm kohdalla, mutta oli tosiaan "pyöräyttäminen", kun vanhalla ketjulla kammesta pyörittämällä uusi paikalleen, liitin kiinni ja menoksi.

Laita THP 156 ongelmat kuukkeliin niin saat esimakua miten menee PSA-konsernissa. Ja kone on bemun suunnittelua ja mm. Minissä on käytetty samaa moottoriperhettä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy