TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Verska

Morjens! Itselläni on Octavia 1.8 tsi vm-09 ja täysin varoittamatta syttyi moottorivikavalo ja koneesta alkoi kuulua rallatusta. Ilmeisesti ketju hypännyt pois. Onkohan tuollaiseen täydellisen huoltokirjan omaavaan saatavilla enää korvausta tai onko  kannattavaa enää korjauttaa koko autoa kun kilometrejä on mittarissa 230000. En normaalina autoilijana ole sen kummemmin perehtynyt asiaan mutta kyrpii koko asia niin paljon että tekisi mieli hävittää koko paska. Onko maahantuoja tullut enää vastaan noin isoilla kilometreillä olevaan autoon? Ketjunhan pitäisi olla ikuinen...... prkl

Jareqq

Jos se säilyi käynnissä niin ei kai siellä mitään täystuhoa ole käynyt, voisi selvitä pelkällä ketjulla. Seuraava käynnistys voi sitten hyvinkin olla viimeinen, eli hinurilla pajalle...

Passo1983

Lainaus käyttäjältä: Verska - 15.01.18 - klo:23:00
Morjens! Itselläni on Octavia 1.8 tsi vm-09 ja täysin varoittamatta syttyi moottorivikavalo ja koneesta alkoi kuulua rallatusta. Ilmeisesti ketju hypännyt pois. Onkohan tuollaiseen täydellisen huoltokirjan omaavaan saatavilla enää korvausta tai onko  kannattavaa enää korjauttaa koko autoa kun kilometrejä on mittarissa 230000. En normaalina autoilijana ole sen kummemmin perehtynyt asiaan mutta kyrpii koko asia niin paljon että tekisi mieli hävittää koko paska. Onko maahantuoja tullut enää vastaan noin isoilla kilometreillä olevaan autoon? Ketjunhan pitäisi olla ikuinen...... prkl

Omalla samanlaisella Octavia 1.8Tsi 4x4 2009 oli ajettu 208 000km kun ketju hyppäsi neljä hammasta, hinurilla monimerkkikorjaamolle ja ketjuremppa. Hinta oli 1200â,¬.
Kysyin maahantuojalta tulevatko vastaan. Vastaus oli emme korvaa mitään, aluksi.
Valitus kuluttaja-asiamiehelle, josta se meni kuluttajariitalautakuntaan. 3kk myöhemmin maahantuojan edustaja soitti ja pahoitteli tilannetta, oli ollut joku "kesäpoika" vastaamassa ensimmäiseen kysymykseen hyvityksestä, jonka jälkeen sanoi että maahantuoja korvaa haluamani 50% (olisi voinut saada enemmänkin, mutta ajattelin että tämä olisi kohtuullinen määrä yli 200 000 ajetusta autosta) koko remontista eli 600â,¬.

Autossa oli myös merkkiliikkeen huoltokirja.
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

Eka Golf

Tulivat vielä puoliksi vastaan -08 Golfissa kilsoilla yli 240tkm! 8)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.01.18 - klo:23:54
Tulivat vielä puoliksi vastaan -08 Golfissa kilsoilla yli 240tkm! 8)

Mitä täm tarkoitti rahassa? Paljonko piti vielä maksaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.01.18 - klo:23:54
Tulivat vielä puoliksi vastaan -08 Golfissa kilsoilla yli 240tkm! 8)

Hyvin näyttää edelleen homma toimivan!

Verska

Toivotaan parasta. Asun itse paikkakunnalla josta merkkihuoltoon suhteellisen pitkä matka. Maahantuojalle sopi että avataan se täällä paikallisella pajalla ja he ilmoittaa valtuutettuun huoltoon miten pahasti on haukannut, jonka jälkeen maahantuojalle hakemusta. Maahantuoja sanoi että he on arvioinut 300 000km realistiseksi käyttöiäksi. Joten vie toivottavasti mahiksia.. Ja muutenkin merkkihuollon tuntiveloitukset on lähes kaksinkertaiset verrattuna normaaliin joten ei viitsi huvikseen kiikutaa.

Iero

Lainaus käyttäjältä: Verska - 23.01.18 - klo:21:21
Toivotaan parasta. Asun itse paikkakunnalla josta merkkihuoltoon suhteellisen pitkä matka. Maahantuojalle sopi että avataan se täällä paikallisella pajalla ja he ilmoittaa valtuutettuun huoltoon miten pahasti on haukannut, jonka jälkeen maahantuojalle hakemusta. Maahantuoja sanoi että he on arvioinut 300 000km realistiseksi käyttöiäksi. Joten vie toivottavasti mahiksia.. Ja muutenkin merkkihuollon tuntiveloitukset on lähes kaksinkertaiset verrattuna normaaliin joten ei viitsi huvikseen kiikutaa.


Tekevät tuplahintaisen tarjouksen ja lupaavat tulla puoliksi vastaan - näinhän nämä ovat menneet.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

JPa76

Terve,

Itsellä Skoda Octavia vm2011 ja perjantaina syttyi moottorinhäiriövalo ja vikakoodi on P0016, joka viittaa jakoketjuongelmiin. Merkkiliikkeessä huoltoarvio 1500â,¬> ja Autoasi-huoltamolla 690â,¬. Ensin ajattelin huollattaa suoraan autoasialla, mutta tätä palstaa lukiessa ajattelin sittenkin jos käyttäisi merkkiliikkeessä arvioinnissa ja sitä kautta lähettäisivät kyselyn maahantuojalle mahdollisesta "good willistä". Onko kellään kokemusta samoilla määreillä ja miten kävi hyvityksen kanssa eli skoda octavia vm2011 131tkm, muut paitsi viimeisin huolto tehty merkkiliikkeessä ja olen auton 2. omistaja?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JPa76 - 05.02.18 - klo:07:07
Terve,

Itsellä Skoda Octavia vm2011 ja perjantaina syttyi moottorinhäiriövalo ja vikakoodi on P0016, joka viittaa jakoketjuongelmiin. Merkkiliikkeessä huoltoarvio 1500â,¬> ja Autoasi-huoltamolla 690â,¬. Ensin ajattelin huollattaa suoraan autoasialla, mutta tätä palstaa lukiessa ajattelin sittenkin jos käyttäisi merkkiliikkeessä arvioinnissa ja sitä kautta lähettäisivät kyselyn maahantuojalle mahdollisesta "good willistä". Onko kellään kokemusta samoilla määreillä ja miten kävi hyvityksen kanssa eli skoda octavia vm2011 131tkm, muut paitsi viimeisin huolto tehty merkkiliikkeessä ja olen auton 2. omistaja?

Jos auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan eikä huoltoja ole ylitetty yli 10% ja sinulla on vahvistus, että viimeisin huolto on tehty oikeilla öljyillä, niin ottaisin yhteyttä maahantuojaan.

Jos olet toinen omistaja ja olet mahdollisesti ostanut autosi liikkeestä etkä yksityiseltä, niin vaikka 6kk virhevastuu on mennyt ohi, niin he ovat ensisijainen yritys kenen puoleen kääntyä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JPa76

Tässä tapauksessa olen ostanut auton samasta liikkeestä jossa merkkihuolto on, tosin siitä on nyt jo reilut pari vuotta, joten tuskin virhevastuuseen enää mitään tekevät. Tosiaan tuntuu, että tuo öljyasia on aika keskeinen näissä tapauksissa, pitää pyytää tietoja käytetystä öljystä. Huoltoaikoja ei ole ylitetty, aina olen vienyt huoltoon ennen kuin huoltoilmaisimen kilometrimäärä on ollut täynnä.

kramer

Lainaus käyttäjältä: JPa76 - 05.02.18 - klo:07:31
Tässä tapauksessa olen ostanut auton samasta liikkeestä jossa merkkihuolto on, tosin siitä on nyt jo reilut pari vuotta, joten tuskin virhevastuuseen enää mitään tekevät. Tosiaan tuntuu, että tuo öljyasia on aika keskeinen näissä tapauksissa, pitää pyytää tietoja käytetystä öljystä. Huoltoaikoja ei ole ylitetty, aina olen vienyt huoltoon ennen kuin huoltoilmaisimen kilometrimäärä on ollut täynnä.

Omalla kohdallani edeltävällä passattila vm 2011 130tkm. ei ollu mitään probleemaa ketjunvaihdon osalta. Koko homma meni maahantuojan piikkiin ja olin toinen omistaja. Huoltokirja pitää olla kunnossa eikä yhtään liian pitkäksi venynyttä huoltoa, sitä toitottivat.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JPa76 - 05.02.18 - klo:07:31
Tässä tapauksessa olen ostanut auton samasta liikkeestä jossa merkkihuolto on, tosin siitä on nyt jo reilut pari vuotta, joten tuskin virhevastuuseen enää mitään tekevät. Tosiaan tuntuu, että tuo öljyasia on aika keskeinen näissä tapauksissa, pitää pyytää tietoja käytetystä öljystä. Huoltoaikoja ei ole ylitetty, aina olen vienyt huoltoon ennen kuin huoltoilmaisimen kilometrimäärä on ollut täynnä.

Siten reklamoit tuohon myyjäliikkeeseen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: JPa76 - 05.02.18 - klo:07:07
Terve,

Itsellä Skoda Octavia vm2011 ja perjantaina syttyi moottorinhäiriövalo ja vikakoodi on P0016, joka viittaa jakoketjuongelmiin. Merkkiliikkeessä huoltoarvio 1500â,¬> ja Autoasi-huoltamolla 690â,¬. Ensin ajattelin huollattaa suoraan autoasialla, mutta tätä palstaa lukiessa ajattelin sittenkin jos käyttäisi merkkiliikkeessä arvioinnissa ja sitä kautta lähettäisivät kyselyn maahantuojalle mahdollisesta "good willistä". Onko kellään kokemusta samoilla määreillä ja miten kävi hyvityksen kanssa eli skoda octavia vm2011 131tkm, muut paitsi viimeisin huolto tehty merkkiliikkeessä ja olen auton 2. omistaja?

Varmista vielä mitä tuon autoasin tarjoukseen kuuluut. Johan ne pelkät osat maksaa tuon verran...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Popo

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 05.02.18 - klo:10:53
Varmista vielä mitä tuon autoasin tarjoukseen kuuluut. Johan ne pelkät osat maksaa tuon verran...

Riippuen moottorista, jota tässä ei ilmeisesti ole edes mainittu. Sain aikanaan Vehosta arvion, että 1.2 TSI:n ketjuremppa olisi jotain 800 - 900â,¬. Tarkempaa sisältöä en udellut, tosin siihen aikaan v. 2014 täälläkin kirjoiteltiin ketjun  + kiristimen vaihdosta. Rattaat ja niiden vaihto/vaihdettavuus on keskusteltu erikseen...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

lemmentalja

#5955
1.4tsi moottoriin, pelkkä imunokkasäädin maksaa muistaakseni ~500â,¬. Ymmärtääkseni on järkevintä vaihtaa kerralla sekä ketju että kaikki siihen osuvat komponentit. Näin ainakin vw:n maahantuojalla tekivät.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:07:15
Jos olet toinen omistaja ja olet mahdollisesti ostanut autosi liikkeestä etkä yksityiseltä, niin vaikka 6kk virhevastuu on mennyt ohi, niin he ovat ensisijainen yritys kenen puoleen kääntyä!

Lainaus käyttäjältä: JPa76 - 05.02.18 - klo:07:31
Tässä tapauksessa olen ostanut auton samasta liikkeestä jossa merkkihuolto on, tosin siitä on nyt jo reilut pari vuotta, joten tuskin virhevastuuseen enää mitään tekevät.

Mitään 6 kk virhevastuuta ei ole, karppa sekoittaa nyt virhevastuun ja virheolettaman (6 kk sisällä kaupasta ilmenevän vian katsotaan olleen autossa ostohetkellä jolloin se kuuluu kokonaan myyjäliikkeen vastuulle). Virhevastuu on uudella osalla 100 % ja pienenee siitä tasaisesti nollaan, joka saavutetaan kun osan odotettavissa oleva käyttöikä on saavutettu. Jakoketju on ns. "ikuinen", eli odotettavissa oleva elinikä on sama kuin moottorilla yleensä, siis nykykäytännön mukaan noin 250 - 300 tuhatta kilometriä. Näinollen sinun koneesi kilometreillä pitäisi myyjän korvata vähintään noin puolet kustannuksista. Sinulla ostajana on kuitenkin velvollisuus osoittaa, että virhe ei johdu esim. huoltojen laiminlyönnistä tai muusta sinun vastuulla olevasta asiasta.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

#5957
Lainaus käyttäjältä: tet - 05.02.18 - klo:19:28
Mitään 6 kk virhevastuuta ei ole, karppa sekoittaa nyt virhevastuun ja virheolettaman (6 kk sisällä kaupasta ilmenevän vian katsotaan olleen autossa ostohetkellä jolloin se kuuluu kokonaan myyjäliikkeen vastuulle). Virhevastuu on uudella osalla 100 % ja pienenee siitä tasaisesti nollaan, joka saavutetaan kun osan odotettavissa oleva käyttöikä on saavutettu. Jakoketju on ns. "ikuinen", eli odotettavissa oleva elinikä on sama kuin moottorilla yleensä, siis nykykäytännön mukaan noin 250 - 300 tuhatta kilometriä. Näinollen sinun koneesi kilometreillä pitäisi myyjän korvata vähintään noin puolet kustannuksista. Sinulla ostajana on kuitenkin velvollisuus osoittaa, että virhe ei johdu esim. huoltojen laiminlyönnistä tai muusta sinun vastuulla olevasta asiasta.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/

Minä en ole sekoittanut yhtään mitään. Sinun päteminen ei anna yhtään mitään arvoa asialle mitä ei ole jo kirjoitettu. Jos auto on huollettu ajallaan ja huolto-ohjelman mukaan EDELLINEN myyjäliike on vastuussa autosta vaikka 6kk virhevastuu onkin umpeutunut ja se on instanssi mihin reklamaatio tulee/kannattaa tehdä. Ainoa mitä asiakkaan pitää toteennäyttää on, että viimeisimmässä ei merkkiliikkeen huollossa on käytetty oikeita öljyjä. PISTE!

Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Siksi tämän ohjeen lähtökohtana on ollut lähinnä myyjän virhevastuu, vaikka muutkin portaat ovat kuluttajalle vastuussa virheistä.

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/



Virheen toteaminen, kun takuu on kulunut umpeen tai takuuta ei ollut

Takuun päättyminen ei tarkoita sitä, että myyjän virhevastuu päättyy. Takuun päätyttyä kuitenkin ostajan myyjän sijasta pitää osoittaa, että kysymyksessä on virhe.

Yrityksen vastuuaika määrittyy tapauskohtaisesti auton tai rikkoutuneen yksittäisen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Virheenä ei pidetä luonnollisesta kulumisesta tai käyttövirheestä aiheutunutta vikaa.

Jos takuuta ei ole ollut, kuluttajan on pystyttävä osoittamaan yrityksen vastuulle kuuluvan virheen olemassaolo. Yrityksen virhevastuulle kuuluu sellainen vika, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka vika ilmenisi myöhemminkin. Yrityksen vastuuaika määrittyy tapauskohtaisesti auton tai rikkoutuneen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Virheenä ei pidetä luonnollisesta kulumisesta, tapaturmasta tai käyttövirheestä aiheutunutta vikaa.


https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kramer

Hyvinhän nuo on menneet käsittääkseni maahantuojan piikkiin 100% ihan yleisesti n.100tkm ajetuissa, eikä mitään myyjää oo tarvinu sotkea asiaan? Näin omalla kohdalla meni.

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:19:57
Minä en ole sekoittanut yhtään mitään. Sinun päteminen ei anna yhtään mitään arvoa asialle mitä ei ole jo kirjoitettu.
... [PALJON ISOJA KIRJAIMIA]...

Miksi sinun pitää päteä kirjoittamalla laittamani linkin takaa löytyvät asiat tänne auki kissan kokoisilla kirjaimilla? Sen verran pitää tietämättömyyttäsi (tai muistamattomuuttasi) vielä korjata, että käytetyn auton tapauksessa (kuten tässä) ei muilla portailla kuin myyjällä ole mitään vastuuta. Maahantuojaan tai valmistajaan on turha käytetyn kohdalla vedota.

Ja sitä 6 kk virhevastuuta ei edelleenkään ole. Virhevastuun kesto riippuu aina hajonneen osan odotettavissa olevasta eliniästä, kuten itsekin tuossa edellä kissan kokoisin kirjaimin kirjoitit.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.02.18 - klo:08:34
Miksi sinun pitää päteä kirjoittamalla laittamani linkin takaa löytyvät asiat tänne auki kissan kokoisilla kirjaimilla? Sen verran pitää tietämättömyyttäsi (tai muistamattomuuttasi) vielä korjata, että käytetyn auton tapauksessa (kuten tässä) ei muilla portailla kuin myyjällä ole mitään vastuuta. Maahantuojaan tai valmistajaan on turha käytetyn kohdalla vedota.

Ja sitä 6 kk virhevastuuta ei edelleenkään ole. Virhevastuun kesto riippuu aina hajonneen osan odotettavissa olevasta eliniästä, kuten itsekin tuossa edellä kissan kokoisin kirjaimin kirjoitit.

Olet taas väärässä, mutta et osaa lopettaa, vaan jatkat kuten tuon seat:n takuun kanssa.

Ensisijaisesti tuotteesta vastaa sen myyjä, tämän jälkeen maahantuoja ja viimeisenä valmistaja. Koko tuotteen elinkaaren!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.02.18 - klo:09:38
Olet taas väärässä, mutta et osaa lopettaa, vaan jatkat kuten tuon seat:n takuun kanssa.

Ensisijaisesti tuotteesta vastaa sen myyjä, tämän jälkeen maahantuoja ja viimeisenä valmistaja. Koko tuotteen elinkaaren!

Lopeta hyvä mies tuo jatkuva höyryämisesi saman asian tiimoilla. Ei siitä valmista näytä tulevan. Eikä asia huutamalla ja kiukkuamalla parane yhtään, vaan entistä enemmän sekoaa!
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.02.18 - klo:09:38
Ensisijaisesti tuotteesta vastaa sen myyjä, tämän jälkeen maahantuoja ja viimeisenä valmistaja. Koko tuotteen elinkaaren!

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Lainaus yllä olevan linkin takaa löytyvästä sivusta:

LainaaKuluttaja voi tietyissä tilanteissa esittää vaatimuksia myyjän sijasta tai ohella myös aikaisemmalle myyntiportaalle silloinkin, kun kyseessä on muun kuin takuun piiriin kuuluvan virheen korjaus. Autokaupassa aikaisempi myyntiporras tarkoittaa yleensä maahantuojaa. Tällainen oikeus on kuitenkin vain ensiostajalla eli henkilöllä, joka on ostanut auton uutena.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

lemmentalja

#5963
Lainaus käyttäjältä: tet - 06.02.18 - klo:08:34
Miksi sinun pitää päteä kirjoittamalla laittamani linkin takaa löytyvät asiat tänne auki kissan kokoisilla kirjaimilla? Sen verran pitää tietämättömyyttäsi (tai muistamattomuuttasi) vielä korjata, että käytetyn auton tapauksessa (kuten tässä) ei muilla portailla kuin myyjällä ole mitään vastuuta. Maahantuojaan tai valmistajaan on turha käytetyn kohdalla vedota.

Ja sitä 6 kk virhevastuuta ei edelleenkään ole. Virhevastuun kesto riippuu aina hajonneen osan odotettavissa olevasta eliniästä, kuten itsekin tuossa edellä kissan kokoisin kirjaimin kirjoitit.

Paitsi jakopääongelmien kohdalla tekevät poikkeuksen. Yhden jakopään on maahantuoja/valmistaja maksanut 100% vaikka auto oli toisesta liikkeestä käytettynä ostettu ja huollettu merkkiorganisaation ulkopuolella. Tässä tapauksessa en edes myyjäliikkestä mitään koskaan kysellytkään.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

tet

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 06.02.18 - klo:12:17
Paitsi jakopääongelmien kohdalla tekevät poikkeuksen. Yhden jakopään on maahantuoja/valmistaja maksanut 100% vaikka auto oli toisesta liikkeestä käytettynä ostettu ja huollettu merkkiorganisaation ulkopuolella. Tässä tapauksessa en edes myyjäliikkestä mitään koskaan kysellytkään.

Onhan noita goodwill-tapauksia toki. Lain mukaista virhevastuuta ei käytetyn kohdalla maahantuojalla ole, mutta mikään ei toki estä heitä korvaamasta silti jos katsovat sen tarpeelliseksi esim. maineen menettämisen pelossa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Popo

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.02.18 - klo:13:18
Onhan noita goodwill-tapauksia toki. Lain mukaista virhevastuuta ei käytetyn kohdalla maahantuojalla ole, mutta mikään ei toki estä heitä korvaamasta silti jos katsovat sen tarpeelliseksi esim. maineen menettämisen pelossa.

Maine alkoi Volkkaria kiinnostaa viiveellä. Tässä keskustelussa raportoitiin "artistin maksaneen" aiemmin ainakin osan jakoketjurempoista esim. 4 vuoden/ 60 tkm:n jälkeen. Kun Volkkari alkoi jopa tarjota ketjun tarkistuksia, samalla korvauskäytäntökin laajeni väljemmäksi.

Aiemmin jakutettiin myös tästä "auto tulee ikäistään parempaan kuntoon ja siksi pitää maksaa jotain"-periaatteesta...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.02.18 - klo:10:20
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Lainaus yllä olevan linkin takaa löytyvästä sivusta:

Taas loistava esimerkki, kun Teuvo Tavis rupeaa tulkitsemaan asioita ymmärtämättä edes sitä. Valitettavasti samoja sankareita näkee oikeudessa, jotka luulevat tulkitsevansa lakia vaikka eivät edes ymmärrä sen sisältöä.

Kyseisessä tapauksessa auto on ostettu merkkiliikkeestä, jossa on myös maahantuojan valtuuttama merkkikorjaamo, joka ottaa yhteyttä maahantuojaan. Joten ensimmäinen paikka reklamoida on tuo auton myynyt liike, joka tekee myös diagnoosin tuosta jakoketjusta.

Lainaus käyttäjältä: kt - 06.02.18 - klo:09:53
Lopeta hyvä mies tuo jatkuva höyryämisesi saman asian tiimoilla. Ei siitä valmista näytä tulevan. Eikä asia huutamalla ja kiukkuamalla parane yhtään, vaan entistä enemmän sekoaa!

Miksi lopettaisin? Disinformaatio sen vuoksi, että yrittää päästä nokittamaan toisesta ketjusta on typeryyttä. Yllä on vielä kertauksen vuoksi faktat! Olen muutamassa tällaisessa tapauksessa ollut apuna, joten en minä tässä turhaan huutele!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.02.18 - klo:16:27
Taas loistava esimerkki, kun Teuvo Tavis rupeaa tulkitsemaan asioita ymmärtämättä edes sitä. Valitettavasti samoja sankareita näkee oikeudessa, jotka luulevat tulkitsevansa lakia vaikka eivät edes ymmärrä sen sisältöä.

Kyseisessä tapauksessa auto on ostettu merkkiliikkeestä, jossa on myös maahantuojan valtuuttama merkkikorjaamo, joka ottaa yhteyttä maahantuojaan. Joten ensimmäinen paikka reklamoida on tuo auton myynyt liike, joka tekee myös diagnoosin tuosta jakoketjusta.

Olet sinä kyllä aika sälli, kun luetun ymmärtäminen on noin vaikeaa. Ties kuinka monetta kertaa huudat isoin kirjaimin täällä asioista, joista sinun ja "vastaväittelijän" (tässä tapauksessa minun) näkemykset eivät eroa sitten piirun vertaa. Tuokin yllä oleva boldaus, mistä ihmeestä se tuli? Kukaan ei ole väittänyt (tai siis en ainakaan minä), että joku muu kuin auton myyjäliike olisi oikea paikka reklamoida viasta. ::)

Keksitkö sinä itse näitä ristiriitoja? Luetko rivien sijaan rivien välistä (asioita joita siellä ei ole)?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.02.18 - klo:19:22
Olet sinä kyllä aika sälli, kun luetun ymmärtäminen on noin vaikeaa. Ties kuinka monetta kertaa huudat isoin kirjaimin täällä asioista, joista sinun ja "vastaväittelijän" (tässä tapauksessa minun) näkemykset eivät eroa sitten piirun vertaa. Tuokin yllä oleva boldaus, mistä ihmeestä se tuli? Kukaan ei ole väittänyt (tai siis en ainakaan minä), että joku muu kuin auton myyjäliike olisi oikea paikka reklamoida viasta. ::)

Keksitkö sinä itse näitä ristiriitoja? Luetko rivien sijaan rivien välistä (asioita joita siellä ei ole)?

Onko minun luetun ymmärtämisessä vai sinun argumentoinnissa ongelma? Sama asia oli takuun ja jatkoturvan suhteen. Ne eivät ole sama asia.

Jos taas auto olisi ostettu yksityiseltä ja huollettu aina huolto-ohjelman mukaan, niin reklamointi olisi tullut kohdistaa maahantuojalle. Paitsi jos merkkiliike olisi halunnut olla jalomielinen ja tehdä tiliä jakoketjun vaihdosta sekä ollut asiakkaan puolella. Näin voi tapahtua hyvillä suhteilla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hartsa

Onko olemassa vuosimallia jonka jälkeen olisi turvallista ostaa 1.0 tai 1.2 TSI moottorilla olevaa Skodaa tai Volkkaria. Vaimo tykkää DSG laatikosta aiheuttaako se vielä lisäharmia valintaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy